Je betaalt inkomstenbelasting. Als je aftrekposten hebt gaat je "inkomen" voor de belastingdienst omlaag waardoor je minder inkomstenbelasting betaalt.quote:Op woensdag 9 januari 2013 00:06 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Waar zit dat belastingvoordeel dan in? Inkomensbelasting?
Je hebt i.d.d. gelijk dat je in diverse situaties een restant persoonsgebonden aftrek hebt. Heb ik i.d.d. even niet bij stil gestaanquote:Op woensdag 9 januari 2013 00:07 schreef belfis het volgende:
Ik ben schipper scheef:
[..]
Het is niet altijd zo dat bij ¤ 0 te betalen belasting er geen aftrekpost te verzilveren zou zijn.
De aftrekpost is weliswaar niet in het belastingjaar zelf te realiseren, maar mogelijk wel in het jaar of in 1 van de jaren erna. Zie het lijstje van aftrekposten. De laatste heet:: restant persoonsgebonden aftrek in voorgaande jaren. Zie ook mijn bericht met voorbeeld van 13.53
zover ik kan nagaan onbeperkt tot het op is (correct me if i'm wrong belfis)quote:Op woensdag 9 januari 2013 00:11 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Simpelweg uit interesse: Hoe lang blijft dat restant staan?
Dus dan zou je als je tijdens je studie geen inkomen hebt, zeg 5 jaar, een aftrek van 55.000 kunnen 'opsparen' waarna je .. zeg dat je daarna een inkomen hebt van 30.000, 2 jaar lang 'géén' belasting betaalt? (of.. terugkrijgt, je snapt wat ik bedoel)quote:Op woensdag 9 januari 2013 00:23 schreef ikbenschipper het volgende:
[..]
zover ik kan nagaan onbeperkt tot het op is (correct me if i'm wrong belfis)
Zoals ik het nu lees, ja, maar dan heb je dus geen inkomen jaren lang... De meeste studenten hebben daarnaast natuurlijk geen hoge kosten van collegegeld e.d.quote:Op woensdag 9 januari 2013 00:27 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Dus dan zou je als je tijdens je studie geen inkomen hebt, zeg 5 jaar, een aftrek van 55.000 kunnen 'opsparen' waarna je .. zeg dat je daarna een inkomen hebt van 30.000, 2 jaar lang 'géén' belasting betaalt? (of.. terugkrijgt, je snapt wat ik bedoel)
Op die manier bij een schijf van 42% krijg je gewoon bijna de helft van je kosten terug, als dat naar 0% gaat.
Klopt, ik probeer het belastingsysteem zo langzamerhand gewoon een beetje door te krijgen. Zulke extreme gevallen zijn voor m'n begrip gewoon heel erg nuttig om uit te werken.quote:Op woensdag 9 januari 2013 00:32 schreef ikbenschipper het volgende:
[..]
Zoals ik het nu lees, ja, maar dan heb je dus geen inkomen jaren lang... De meeste studenten hebben daarnaast natuurlijk geen hoge kosten van collegegeld e.d.
De helft is niet helemaal correct als je 30k per jaar verdient, het zal dan eerder 40% zijn. Zoals we het hier bespreken is het natuurlijk inderdaad wel bizar, maar waarschijnlijk uitzonderlijke situaties die voor lief worden genomen.
Tijdens mijn studie zelfs een keer controle gehad omdat ik geen studie haf afgetrokken van het norm bedrag. Maar dat hoefde ook helemaal niet. Ik had namelijk geen stufi ontvangen, met alle brieven was er voor hun geen speld meer tussen te krijgenquote:Op woensdag 9 januari 2013 00:33 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Klopt, ik probeer het belastingsysteem zo langzamerhand gewoon een beetje door te krijgen. Zulke extreme gevallen zijn voor m'n begrip gewoon heel erg nuttig om uit te werken.
Op basis waarvan denken ze dan dat het niet zou kloppen?quote:Op woensdag 9 januari 2013 00:35 schreef ikbenschipper het volgende:
[..]
Ik heb jarenlang op het randje wat mag dingen afgetrokken, een paar keer zelfs brieven gehad dat mijn aangifte niet klopte. Ik netjes met bewijs onderbouwd dat het wel zo was en er was voor hun geen speld meer tussen te krijgen
zie geeditte postquote:Op woensdag 9 januari 2013 00:36 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Op basis waarvan denken ze dan dat het niet zou kloppen?
Dit is me allemaal geluktquote:Op dinsdag 8 januari 2013 23:06 schreef ikbenschipper het volgende:
[..]
Heb je een nieuwbouw gekocht (nog in aanbouw) of een bestaande woning. In het eerste geval zal je HRA de komende jaren stijgen omdat je betaalde rente stijgt. In het laatste geval betaal je vanaf dag 1 de volledige rente.
Daarnaast kan je kosten opvoeren voor:
• afsluitprovisie en andere bemiddelingskosten voor het verkrijgen van de lening. Hiervan mag u niet meer aftrekken dan 1,5% van de schuld en maximaal ¤ 3.630. Hebt u meer betaald? Zie Voorbeelden afsluitprovisie.
• notariskosten voor de hypotheekakte en het kadestraal recht hierover
• betaalde boeterente of oversluitkosten
• taxatiekosten (alleen om een lening te krijgen)
• kosten van de aanvraag van Nationale Hypotheek Garantie
• bouwrente over de periode nadat de voorlopige koopovereenkomst werd gesloten
• onder bepaalde voorwaarden: kosten van een verbouwingsdepot of een nieuwbouwdepot (zie Bijzondere regels)
Als je de ? in het belastingprogramma volgt kom je vaak al een heel eind.
Hier ook meteen het verhaal over betaalde boete rente of oversluitkosten die dus aftrekbaar zijn.
Ja.quote:Op woensdag 9 januari 2013 01:02 schreef Stefanovic83 het volgende:
even inhakend op die vraag over gespreid vakantiegeld. als ik vakantiedagen laat uitbetalen gaat dat volgens mij tegen bijzonder tarief. in de aangifte gaat alles echter op de grote hoop. Wordt dit bijzondere tarief dan dus ook weer gelijk getrokken met het normale tarief?
Dan moet je de berekening van de hypotheker naast de aangifte leggen en kijken waar het verschil in zit.quote:Op woensdag 9 januari 2013 07:22 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Dit is me allemaal geluktik heb een bestaand huis gekocht. Bovenstaande kosten moet ik bij de aangifte van 2012 verwerken en volgens mij heb ik dat goed gedaan.
Ik vind het vooral raar dat ik, volgens mij hypotheker, ¤185,- HRA per maand zou moeten krijgen, terwijl ik volgens de bekening van de belastingdienst maar ¤35,- per maand aan HRA zal krijgen. Ik ga er vrijdagavond nog een keer voor zitten... Nu niet, ik moet zo naar mijn werk. Wel fijn dat ik de vragen hier kan stellen!!
Ik ben wel benieuwd naar de aanslagnummers (vanaf de letter) die bij de bedragen staat die je ontvangt. Voor zover ik weet worden eerdere aanslagen verwerkt in de wijziging en wordt het bedrag aangepast.quote:Op woensdag 9 januari 2013 07:26 schreef Worteltjestaart het volgende:
Heeft iemand ervaring met het laten 'samenvoegen' van bedragen voor voorlopige aanslagen (het bedrag dat maandelijks op je rekening gestort wordt zeg maar)?
Wij krijgen nu op één dag 3 verschillende bedragen bijgeboekt. Één is voor mijn vrouw, en de andere zijn voor mij. Sinds ik de voorlopige aanslag heb gewijzigd, krijg ik een tweede bedrag erbij wat het gevolg is van die wijziging.
En ik verwacht dat mijn vrouw dit jaar weer geld terugkrijgt vanwege een stijgend inkomen en een als gevolg daarvan stijgende inkomensafhankelijke combinatiekorting, waardoor ik eigenlijk de voorlopige aanslag weer wil wijzigen maar dan zelfs 4 verschillende bedragen apart krijg bijgeboekt...
Komt waarschijnlijk door het Eigen Woning Forfait dat je weer bij je inkomen moet optellen (i.e. minder HRA). Hypothekers hebben er een handje van om die post niet te noemen bij hun berekenngen, lijken de maandlasten lager. Maar je moet die post wel degelijk optellen bij je inkomen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 07:22 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ik vind het vooral raar dat ik, volgens mij hypotheker, ¤185,- HRA per maand zou moeten krijgen, terwijl ik volgens de bekening van de belastingdienst maar ¤35,- per maand aan HRA zal krijgen.
Je goed begrijpend heb je de volgende situatie. Je had aanslag H2001, gedagtekend 16-01-2012 en daar stond (laten we zeggen) een teruggaaf van ¤ 2.000 op. Die krijg je in 12 termijnen uitbetaald van in 4 termijnen van ¤ 166 en 8 termijnen van ¤ 167.quote:Op woensdag 9 januari 2013 07:26 schreef Worteltjestaart het volgende:
Heeft iemand ervaring met het laten 'samenvoegen' van bedragen voor voorlopige aanslagen (het bedrag dat maandelijks op je rekening gestort wordt zeg maar)?
Wij krijgen nu op één dag 3 verschillende bedragen bijgeboekt. Één is voor mijn vrouw, en de andere zijn voor mij. Sinds ik de voorlopige aanslag heb gewijzigd, krijg ik een tweede bedrag erbij wat het gevolg is van die wijziging.
Nee, als jij je VA2013 niet zodanig wijzigt dat er een hogere teruggave uit volgt dan zal er voor jouw maar 1 betaling plaatsvinden op de aanslag H3001. Als je in het lopende jaar de VA2013 van je vrouw wijzigt voor de IACK en die leidt tot een hogere teruggaaf dan gaat het proces weer lopen zoals ik dat hierboven beschreven heb voor jou voor 2012.quote:Op woensdag 9 januari 2013 07:26 schreef Worteltjestaart het volgende:En ik verwacht dat mijn vrouw dit jaar weer geld terugkrijgt vanwege een stijgend inkomen en een als gevolg daarvan stijgende inkomensafhankelijke combinatiekorting, waardoor ik eigenlijk de voorlopige aanslag weer wil wijzigen maar dan zelfs 4 verschillende bedragen apart krijg bijgeboekt...
Dat lijkt inderdaad de situatie te zijn.quote:Op woensdag 9 januari 2013 09:23 schreef DreO het volgende:
Je goed begrijpend heb je de volgende situatie. Je had aanslag H2001, gedagtekend 16-01-2012 en daar stond (laten we zeggen) een teruggaaf van ¤ 2.000 op. Die krijg je in 12 termijnen uitbetaald van in 4 termijnen van ¤ 166 en 8 termijnen van ¤ 167.
In februari dien je een wijziging van je VA in. Die leidt tot aanslag H2002 gedagtekend 05-03-2012. De teruggaaf wordt verhoogd met ¤ 1.000. In het jaar resteren nog 10 termijnen, da's ¤ 100 per maand.
Voor het jaar 2012 leidt het ertoe dat vanaf maart op jou naam 2 uitbetalingen rond de 15e zullen gaan plaatsvinden. Een bedrag van ¤ 166 á ¤ 167, waarbij de omschrijving iets van "IB/PVV en [BSN]H2001" zal staan en een vanaf maart ook "IB/PVV [BSN]H2002" voor een bedrag van 100 euro.
Als je voor 2013 niets wijzigt dan krijg je op basis van het verzoek dat je in februari 2012 gedaan hebt een nieuwe voorlopige aanslag. Leidt dat tot dezelfde teruggaaf van in totaal ¤ 2.000 + ¤ 1.000 euro = ¤ 3.000 in totaal op de aanslag H30.01, gedagtekend 15-01-2013, dan zal dat in 1 betaling van ¤ 250 uitbetaald worden.
OK, duidelijk; het zal inderdaad wel eens zo kunnen lopen. We zullen het merken volgende weekquote:Nee, als jij je VA2013 niet zodanig wijzigt dat er een hogere teruggave uit volgt dan zal er voor jouw maar 1 betaling plaatsvinden op de aanslag H3001. Als je in het lopende jaar de VA2013 van je vrouw wijzigt voor de IACK en die leidt tot een hogere teruggaaf dan gaat het proces weer lopen zoals ik dat hierboven beschreven heb voor jou voor 2012.
Dat is wel aannemelijk zijn echter vind ik het wel een groot verschil per maand. Dan zou er een hoge woz waarde moeten zijn tegen een relatief lage hypotheek.quote:Op woensdag 9 januari 2013 08:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Komt waarschijnlijk door het Eigen Woning Forfait dat je weer bij je inkomen moet optellen (i.e. minder HRA). Hypothekers hebben er een handje van om die post niet te noemen bij hun berekenngen, lijken de maandlasten lager. Maar je moet die post wel degelijk optellen bij je inkomen.
Goede informatie van Dreo. Houd in elk geval twee VA's. De van u en die van uw vrouw. Zo zijn er bij de aangifte meer schuifmogelijkheden om ¤ 43 / ¤ 44 belastingvoordeel te behalen. Zo verdelen dat 1 van de partners dit bedrag moet betalen. Deze betaling wordt op ¤ 0 gezet.quote:Op woensdag 9 januari 2013 09:23 schreef DreO het volgende:
Nee, als jij je VA2013 niet zodanig wijzigt dat er een hogere teruggave uit volgt dan zal er voor jouw maar 1 betaling plaatsvinden op de aanslag H3001. Als je in het lopende jaar de VA2013 van je vrouw wijzigt voor de IACK en die leidt tot een hogere teruggaaf dan gaat het proces weer lopen zoals ik dat hierboven beschreven heb voor jou voor 2012.
De aftrekpost: restant persoonsgebonden aftrek in voorgaande jaren is nogal onbekend. Heb het meegemaakt dat de Belastingdienst aan de balie aan een cliënt kort door de bocht 'informeerde' met: mevrouw, als u geen inkomen hebt en geen belasting hebt betaald kunt u ook niets terugkrijgen. Het betrof hier een aftrekpost van ¤ 5000. Vervolgens wees de baliemedewerker niet op de hierbovengenoemde aftrekpost. Gelukkig is het met een verzoek tot ambtshalve 'vermindering' aanslag nog allemaal goedgekomen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 00:36 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Op basis waarvan denken ze dan dat het niet zou kloppen?
Ondanks dat we fiscaal partner zijn, moeten we toch sowieso allebei apart aangifte doen?quote:Op woensdag 9 januari 2013 13:13 schreef belfis het volgende:
Goede informatie van Dreo. Houd in elk geval twee VA's. De van u en die van uw vrouw. Zo zijn er bij de aangifte meer schuifmogelijkheden om ¤ 43 / ¤ 44 belastingvoordeel te behalen. Zo verdelen dat 1 van de partners dit bedrag moet betalen. Deze betaling wordt op ¤ 0 gezet.
N.B: Wel goed zoeken hoe de verdeling plaats moet vinden om dit belastingvoordeel eruit te halen.
Aanslaggrens (geldt ook voor IB).quote:Op woensdag 9 januari 2013 14:01 schreef Worteltjestaart het volgende:
Kun je nog uitleggen waar dan die paar tientjes extra voordeel te halen zijn?
Klopt dat?quote:Artikel 15 Niet-zelfstandige arbeid
1. Onder voorbehoud van de bepalingen van de artikelen 16, 18 en 19, zijn salarissen, lonen en andere soortgelijke beloningen verkregen door een inwoner van een Verdragsluitende Staat ter zake van een dienstbetrekking slechts in die Staat belastbaar, tenzij de dienstbetrekking in de andere Verdragsluitende Staat wordt uitgeoefend. Indien de dienstbetrekking aldaar wordt uitgeoefend, mag de ter zake daarvan verkregen beloning in die andere Staat worden belast.
2. Niettegenstaande de bepalingen van het eerste lid is de beloning verkregen door een inwoner van een Verdragsluitende Staat ter zake van een in de andere Verdragsluitende Staat uitgeoefende dienstbetrekking slechts in de eerstbedoelde Staat belastbaar, indien:
a. de genieter in de andere Staat verblijft gedurende een tijdvak dat of tijdvakken die in het desbetreffende belastingjaar een totaal van 183 dagen niet te boven gaat of gaan, en
b. de beloning wordt betaald door of namens een werkgever die geen inwoner van de andere Staat is, en
c. de beloning niet ten laste komt van een vaste inrichting die of een vast middelpunt dat de werkgever in de andere Staat heeft.
3. Niettegenstaande de voorgaande bepalingen van dit artikel mag de beloning verkregen ter zake van een dienstbetrekking uitgeoefend aan boord van een schip of luchtvaartuig dat in internationaal verkeer wordt geëxploiteerd, of aan boord van een binnenschip, worden belast in de Verdragsluitende Staat waar de plaats van de werkelijke leiding van de onderneming is gelegen.
Ahh, ik snap 'm. Thanks!quote:
U doet waarschijnlijk als fiscaal partners gezamenlijk aangifte. Ieder voor zich geeft de eigen inkomsten op. Maar de aftrekpost mag verdeeld zoals het het beste uitkomt. Als u ondernemer bent gaat het mogelijk anders.quote:Op woensdag 9 januari 2013 14:01 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Ondanks dat we fiscaal partner zijn, moeten we toch sowieso allebei apart aangifte doen?
Aftrekposten schuiven we sowieso al maximaal; zo gaat de hypotheekrente in zijn geheel al in mindering op mijn inkomen omdat ik een hoger IB-tarief val.
Kun je nog uitleggen waar dan die paar tientjes extra voordeel te halen zijn? Bij mijn weten kan er niet méér geschoven/verdeeld worden dan we nu doen, want behalve de hypotheekrente en de IACK hebben we geen aftrekposten of extra heffingskortingen.
Ik ga later inhoudelijk reageren (moet zo sporten), maar de WOZ-waarde is ¤131.000,- en de hypotheek ¤132.000,- (en wat kleingeld).quote:Op woensdag 9 januari 2013 11:33 schreef ikbenschipper het volgende:
[..]
Dat is wel aannemelijk zijn echter vind ik het wel een groot verschil per maand. Dan zou er een hoge woz waarde moeten zijn tegen een relatief lage hypotheek.
131.000 * 0.60% = ¤ 786 woningforfaitquote:Op woensdag 9 januari 2013 18:20 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Ik ga later inhoudelijk reageren (moet zo sporten), maar de WOZ-waarde is ¤131.000,- en de hypotheek ¤132.000,- (en wat kleingeld).
Aanslaggrens voor 2012 is ¤ 45,-.quote:Op woensdag 9 januari 2013 13:13 schreef belfis het volgende:
[..]
Goede informatie van Dreo. Houd in elk geval twee VA's. De van u en die van uw vrouw. Zo zijn er bij de aangifte meer schuifmogelijkheden om ¤ 43 / ¤ 44 belastingvoordeel te behalen. Zo verdelen dat 1 van de partners dit bedrag moet betalen. Deze betaling wordt op ¤ 0 gezet.
N.B: Wel goed zoeken hoe de verdeling plaats moet vinden om dit belastingvoordeel eruit te halen.
Kun je lezen en begrijp je de Nederlandse taal?quote:Op woensdag 9 januari 2013 19:45 schreef iFok. het volgende:
Ik ga voor het eerst in mijn leven aangifte inkomstenbelasting doen, en ik snap er niks van
Ja en ja.quote:Op woensdag 9 januari 2013 19:47 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Kun je lezen en begrijp je de Nederlandse taal?
Dan kun je je aangifte vast ook wel invullen.quote:
Het komt ook wel goed. Alleen is het allemaal nieuw, en moet ik steeds opzoeken wat het exact inhoudt.quote:Op woensdag 9 januari 2013 19:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan kun je je aangifte vast ook wel invullen.
Of je moet al heel bijzondere posten in je aangifte hebben.
Gewoon rustig blijven, de toelichtingen in het aangifteprogramma lezen of op www.belastingdienst.nl kijken voor een uitgebreide toelichting.
Dank je niks aan toe te voegenquote:Op woensdag 9 januari 2013 18:46 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
131.000 * 0.60% = ¤ 786 woningforfait
132.000 * 5% (hypotheekrente) = ¤ 6.600 HRA per jaar. Dat is ¤ 550 per maand. Heb je bijvoorbeeld halverwege het jaar gekocht dan zal hypotheekrente niet ¤ 6.600 zijn maar ¤ 3.300 (zelf geldt voor woningforfait die moet je ook naar rato nemen). Maar om het een en ander uit te leggen heb ik gewoon 5% gepakt voor het hele jaar, in je situatie zal dit vast niet exact 5% zijn. Maar dan weet je hoe het werkt.
¤ 6.600 - 786 = ¤ 5.814 aan HRA aftrek (+ nog de kosten die aftrekbaar zijn zoals noariskosten en afsluitprovisie etc.)
Stel je verdient 35.000 dan zit je in schijf van 42%.
En krijg je 42% van ¤ 5.814 terug = ¤ 2.442. Dat is dan ¤ 203 per maand.
Als je ¤ 18.000 hebt verdiend krijg je maar 33% van ¤ 5.814 terug.
Dus wat de hypotheker zei (¤ 185 per maand hypotheekrente terug) klopt mijns inziens wel. Moet je wel inkomen hebben.
Precies op de aanslaggrens gaan zitten lijkt niet verstandig. Zo leren mijn FNV-broeders. Er is een oudgediende bij die voor elke aftrekpost ¤ 1 aftikt en er nog een extra euro bij doet. Misschien inmiddels een wat achterhaalde voorzichtigheid.quote:Op woensdag 9 januari 2013 19:46 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Aanslaggrens voor 2012 is ¤ 45,-.
Als we dan toch details gaan posten,...
Ik zeg alleen dat de aanslaggrens van ¤ 45,- geldt. En aangezien jij graag in details mag treden met je antwoorden, voorzie ik je antwoord van een dergelijk detail.quote:Op woensdag 9 januari 2013 21:31 schreef belfis het volgende:
[..]
Blabla, heel verhaal.
Dus ManatWork: ik zet voor 2012 de aanslaggrens op ¤ 44 en niet op ¤ 45.
Yup, dat klopt officieel. Zie de uitspraak: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BL7268quote:Op woensdag 9 januari 2013 21:37 schreef Moogwai10 het volgende:
Vraagje:
Ik hoorde laatst dat je officieel je aandeel in de 'onderhoudspot' van je VVE ook moet meerekenen met de VRH berekening voor box 3.
Klopt dat?![]()
Heb dat in het verleden in ieder geval nooit gedaan!
quote:Was u lid van een VvE, bijvoorbeeld omdat u een appartement had in een flatgebouw? Dan betaalde u aan de VvE een bijdrage voor bijvoorbeeld onderhoud en schoonmaak. Door uw lidmaatschap had u ook een aandeel in het vermogen van de VvE. Vermeld uw aandeel in het vermogen van de VvE op 1 januari 2012.
Klopt. Je aandeel moet je opgeven in Box 3.quote:Op woensdag 9 januari 2013 21:37 schreef Moogwai10 het volgende:
Vraagje:
Ik hoorde laatst dat je officieel je aandeel in de 'onderhoudspot' van je VVE ook moet meerekenen met de VRH berekening voor box 3.
Klopt dat?![]()
Heb dat in het verleden in ieder geval nooit gedaan!
Geweldige uitleg! Dank je! Mijn geschatte inkomen is ongeveer ¤25.000,- uit loondienst en ¤3500,- uit overig werk. Hiermee kwam ik op die ¤35,- uit.quote:Op woensdag 9 januari 2013 18:46 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
131.000 * 0.60% = ¤ 786 woningforfait
132.000 * 5% (hypotheekrente) = ¤ 6.600 HRA per jaar. Dat is ¤ 550 per maand. Heb je bijvoorbeeld halverwege het jaar gekocht dan zal hypotheekrente niet ¤ 6.600 zijn maar ¤ 3.300 (zelf geldt voor woningforfait die moet je ook naar rato nemen). Maar om het een en ander uit te leggen heb ik gewoon 5% gepakt voor het hele jaar, in je situatie zal dit vast niet exact 5% zijn. Maar dan weet je hoe het werkt.
¤ 6.600 - 786 = ¤ 5.814 aan HRA aftrek (+ nog de kosten die aftrekbaar zijn zoals noariskosten en afsluitprovisie etc.)
Stel je verdient 35.000 dan zit je in schijf van 42%.
En krijg je 42% van ¤ 5.814 terug = ¤ 2.442. Dat is dan ¤ 203 per maand.
Als je ¤ 18.000 hebt verdiend krijg je maar 33% van ¤ 5.814 terug.
Dus wat de hypotheker zei (¤ 185 per maand hypotheekrente terug) klopt mijns inziens wel. Moet je wel inkomen hebben.
Over de 3500 euro heb je waarschijnlijk nog geen inkomstenbelasting betaald. Hierdoor "lijkt" je voordeel uit HRA lager is dan verwacht. Maar je had anders over die 3500 euro nog belasting moeten betalen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 23:11 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Geweldige uitleg! Dank je! Mijn geschatte inkomen is ongeveer ¤25.000,- uit loondienst en ¤3500,- uit overig werk. Hiermee kwam ik op die ¤35,- uit.
Hypotheekrente is trouwens 4,6%.
Nope, belastingteruggaves worden niet aangemerkt als inkomen. Het is immers een teruggave van teveel betaalde belasting. Het zijn dus geen inkomsten en er is ook geen arbeid voor verricht.quote:Op donderdag 10 januari 2013 01:35 schreef De-Hamster het volgende:
Is het eigenlijk zo dat geld dat ik vorig jaar teruggekregen heb van de belasting ik dit jaar ook moet opgeven? En dan wel bij inkomsten uit overige arbeid?
Het zijn wel inkomsten met het is geen inkomen voor box 1.quote:Op donderdag 10 januari 2013 06:01 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Nope, belastingteruggaves worden niet aangemerkt als inkomen. Het is immers een teruggave van teveel betaalde belasting. Het zijn dus geen inkomsten en er is ook geen arbeid voor verricht.
Een voorlopige teruggave moet je wel opgeven ter verrekening, dus een VT 2012 moet je wel opgeven als voorlopige aanslag bij je aangifte over 2012.
Ok, ok, het was nog te vroeg om 100% scherp te zijnquote:Op donderdag 10 januari 2013 08:32 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het zijn wel inkomsten met het is geen inkomen voor box 1.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |