Ahh, ik snap 'm. Thanks!quote:
U doet waarschijnlijk als fiscaal partners gezamenlijk aangifte. Ieder voor zich geeft de eigen inkomsten op. Maar de aftrekpost mag verdeeld zoals het het beste uitkomt. Als u ondernemer bent gaat het mogelijk anders.quote:Op woensdag 9 januari 2013 14:01 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Ondanks dat we fiscaal partner zijn, moeten we toch sowieso allebei apart aangifte doen?
Aftrekposten schuiven we sowieso al maximaal; zo gaat de hypotheekrente in zijn geheel al in mindering op mijn inkomen omdat ik een hoger IB-tarief val.
Kun je nog uitleggen waar dan die paar tientjes extra voordeel te halen zijn? Bij mijn weten kan er niet méér geschoven/verdeeld worden dan we nu doen, want behalve de hypotheekrente en de IACK hebben we geen aftrekposten of extra heffingskortingen.
Ik ga later inhoudelijk reageren (moet zo sporten), maar de WOZ-waarde is ¤131.000,- en de hypotheek ¤132.000,- (en wat kleingeld).quote:Op woensdag 9 januari 2013 11:33 schreef ikbenschipper het volgende:
[..]
Dat is wel aannemelijk zijn echter vind ik het wel een groot verschil per maand. Dan zou er een hoge woz waarde moeten zijn tegen een relatief lage hypotheek.
131.000 * 0.60% = ¤ 786 woningforfaitquote:Op woensdag 9 januari 2013 18:20 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Ik ga later inhoudelijk reageren (moet zo sporten), maar de WOZ-waarde is ¤131.000,- en de hypotheek ¤132.000,- (en wat kleingeld).
Aanslaggrens voor 2012 is ¤ 45,-.quote:Op woensdag 9 januari 2013 13:13 schreef belfis het volgende:
[..]
Goede informatie van Dreo. Houd in elk geval twee VA's. De van u en die van uw vrouw. Zo zijn er bij de aangifte meer schuifmogelijkheden om ¤ 43 / ¤ 44 belastingvoordeel te behalen. Zo verdelen dat 1 van de partners dit bedrag moet betalen. Deze betaling wordt op ¤ 0 gezet.
N.B: Wel goed zoeken hoe de verdeling plaats moet vinden om dit belastingvoordeel eruit te halen.
Kun je lezen en begrijp je de Nederlandse taal?quote:Op woensdag 9 januari 2013 19:45 schreef iFok. het volgende:
Ik ga voor het eerst in mijn leven aangifte inkomstenbelasting doen, en ik snap er niks van
Ja en ja.quote:Op woensdag 9 januari 2013 19:47 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Kun je lezen en begrijp je de Nederlandse taal?
Dan kun je je aangifte vast ook wel invullen.quote:
Het komt ook wel goed. Alleen is het allemaal nieuw, en moet ik steeds opzoeken wat het exact inhoudt.quote:Op woensdag 9 januari 2013 19:50 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Dan kun je je aangifte vast ook wel invullen.
Of je moet al heel bijzondere posten in je aangifte hebben.
Gewoon rustig blijven, de toelichtingen in het aangifteprogramma lezen of op www.belastingdienst.nl kijken voor een uitgebreide toelichting.
Dank je niks aan toe te voegenquote:Op woensdag 9 januari 2013 18:46 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
131.000 * 0.60% = ¤ 786 woningforfait
132.000 * 5% (hypotheekrente) = ¤ 6.600 HRA per jaar. Dat is ¤ 550 per maand. Heb je bijvoorbeeld halverwege het jaar gekocht dan zal hypotheekrente niet ¤ 6.600 zijn maar ¤ 3.300 (zelf geldt voor woningforfait die moet je ook naar rato nemen). Maar om het een en ander uit te leggen heb ik gewoon 5% gepakt voor het hele jaar, in je situatie zal dit vast niet exact 5% zijn. Maar dan weet je hoe het werkt.
¤ 6.600 - 786 = ¤ 5.814 aan HRA aftrek (+ nog de kosten die aftrekbaar zijn zoals noariskosten en afsluitprovisie etc.)
Stel je verdient 35.000 dan zit je in schijf van 42%.
En krijg je 42% van ¤ 5.814 terug = ¤ 2.442. Dat is dan ¤ 203 per maand.
Als je ¤ 18.000 hebt verdiend krijg je maar 33% van ¤ 5.814 terug.
Dus wat de hypotheker zei (¤ 185 per maand hypotheekrente terug) klopt mijns inziens wel. Moet je wel inkomen hebben.
Precies op de aanslaggrens gaan zitten lijkt niet verstandig. Zo leren mijn FNV-broeders. Er is een oudgediende bij die voor elke aftrekpost ¤ 1 aftikt en er nog een extra euro bij doet. Misschien inmiddels een wat achterhaalde voorzichtigheid.quote:Op woensdag 9 januari 2013 19:46 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Aanslaggrens voor 2012 is ¤ 45,-.
Als we dan toch details gaan posten,...
Ik zeg alleen dat de aanslaggrens van ¤ 45,- geldt. En aangezien jij graag in details mag treden met je antwoorden, voorzie ik je antwoord van een dergelijk detail.quote:Op woensdag 9 januari 2013 21:31 schreef belfis het volgende:
[..]
Blabla, heel verhaal.
Dus ManatWork: ik zet voor 2012 de aanslaggrens op ¤ 44 en niet op ¤ 45.
Yup, dat klopt officieel. Zie de uitspraak: http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BL7268quote:Op woensdag 9 januari 2013 21:37 schreef Moogwai10 het volgende:
Vraagje:
Ik hoorde laatst dat je officieel je aandeel in de 'onderhoudspot' van je VVE ook moet meerekenen met de VRH berekening voor box 3.
Klopt dat?![]()
Heb dat in het verleden in ieder geval nooit gedaan!
quote:Was u lid van een VvE, bijvoorbeeld omdat u een appartement had in een flatgebouw? Dan betaalde u aan de VvE een bijdrage voor bijvoorbeeld onderhoud en schoonmaak. Door uw lidmaatschap had u ook een aandeel in het vermogen van de VvE. Vermeld uw aandeel in het vermogen van de VvE op 1 januari 2012.
Klopt. Je aandeel moet je opgeven in Box 3.quote:Op woensdag 9 januari 2013 21:37 schreef Moogwai10 het volgende:
Vraagje:
Ik hoorde laatst dat je officieel je aandeel in de 'onderhoudspot' van je VVE ook moet meerekenen met de VRH berekening voor box 3.
Klopt dat?![]()
Heb dat in het verleden in ieder geval nooit gedaan!
Geweldige uitleg! Dank je! Mijn geschatte inkomen is ongeveer ¤25.000,- uit loondienst en ¤3500,- uit overig werk. Hiermee kwam ik op die ¤35,- uit.quote:Op woensdag 9 januari 2013 18:46 schreef Eppie_NL het volgende:
[..]
131.000 * 0.60% = ¤ 786 woningforfait
132.000 * 5% (hypotheekrente) = ¤ 6.600 HRA per jaar. Dat is ¤ 550 per maand. Heb je bijvoorbeeld halverwege het jaar gekocht dan zal hypotheekrente niet ¤ 6.600 zijn maar ¤ 3.300 (zelf geldt voor woningforfait die moet je ook naar rato nemen). Maar om het een en ander uit te leggen heb ik gewoon 5% gepakt voor het hele jaar, in je situatie zal dit vast niet exact 5% zijn. Maar dan weet je hoe het werkt.
¤ 6.600 - 786 = ¤ 5.814 aan HRA aftrek (+ nog de kosten die aftrekbaar zijn zoals noariskosten en afsluitprovisie etc.)
Stel je verdient 35.000 dan zit je in schijf van 42%.
En krijg je 42% van ¤ 5.814 terug = ¤ 2.442. Dat is dan ¤ 203 per maand.
Als je ¤ 18.000 hebt verdiend krijg je maar 33% van ¤ 5.814 terug.
Dus wat de hypotheker zei (¤ 185 per maand hypotheekrente terug) klopt mijns inziens wel. Moet je wel inkomen hebben.
Over de 3500 euro heb je waarschijnlijk nog geen inkomstenbelasting betaald. Hierdoor "lijkt" je voordeel uit HRA lager is dan verwacht. Maar je had anders over die 3500 euro nog belasting moeten betalen.quote:Op woensdag 9 januari 2013 23:11 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Geweldige uitleg! Dank je! Mijn geschatte inkomen is ongeveer ¤25.000,- uit loondienst en ¤3500,- uit overig werk. Hiermee kwam ik op die ¤35,- uit.
Hypotheekrente is trouwens 4,6%.
Nope, belastingteruggaves worden niet aangemerkt als inkomen. Het is immers een teruggave van teveel betaalde belasting. Het zijn dus geen inkomsten en er is ook geen arbeid voor verricht.quote:Op donderdag 10 januari 2013 01:35 schreef De-Hamster het volgende:
Is het eigenlijk zo dat geld dat ik vorig jaar teruggekregen heb van de belasting ik dit jaar ook moet opgeven? En dan wel bij inkomsten uit overige arbeid?
Het zijn wel inkomsten met het is geen inkomen voor box 1.quote:Op donderdag 10 januari 2013 06:01 schreef JumpingJacky het volgende:
[..]
Nope, belastingteruggaves worden niet aangemerkt als inkomen. Het is immers een teruggave van teveel betaalde belasting. Het zijn dus geen inkomsten en er is ook geen arbeid voor verricht.
Een voorlopige teruggave moet je wel opgeven ter verrekening, dus een VT 2012 moet je wel opgeven als voorlopige aanslag bij je aangifte over 2012.
Ok, ok, het was nog te vroeg om 100% scherp te zijnquote:Op donderdag 10 januari 2013 08:32 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Het zijn wel inkomsten met het is geen inkomen voor box 1.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |