abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121230506
Middelburg 3e. :? *O*
Life is Music
  zondag 6 januari 2013 @ 17:06:51 #102
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_121230769
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2013 13:07 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Vaak zat geweest.... Waar ben jij het niet mee eens dan ?
Ik heb in Halfweg gewoond, zit juist weinig arbeidersvolk, dat zit vooral in het dorp ernaast (Zwanenburg). Halfweg is nu juist zo'n dorp waar Amsterdammers hun kind naar de basisschool komen brengen vanwege het niveau. Gemiddelde inkomen ligt er volgens mij ook wat hoger dan in A'dam, Haarlem, Hoofddorp, etc.
Krekker is de bom!
pi_121231265
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 15:02 schreef Jian het volgende:

[..]

Ik ben geboren Amsterdammer, ik werk in Haarlem, heb er een tijdje gewoond, stap en speel er regelmatig (Haarlem, geweldige muziekstad) Ik kan zeggen Haarlem een dorp noemen, dat kan, als je bijvoorbeeld uit New York, Parijs of Barcelona komt en dat als referentiekader hebt, als je echter gewoon uit Nederland komt, waar mijn Amsterdam, hoofdstad van Nederland, gewoon de grootste "metropool" is, dan is de hoofdstad van Noord Holland, Haarlem, een dorp noemen, gewoon slap gelul en meer niet.
Viva Haarlem, heerlijke Stad ^O^
Ik zou haarlem geen dorp noemen maar het heeft wel (en dat is imo ook een van de pluspunten) nog een wat dorps karakter. Het is niet zo groot of druk als Amsterdam/Utrecht maar toch is er altijd wat te doen. Ook vind ik de Haarlemmers over het algemeen een vrij vriendelijk en open volk, iets wat minder terugkomt in de massale steden.

Maargoed, mijn ervaringen, subjectief etc. Het is geen dorp, maar het voelt voor mij aan als een kleine en gezellige stad.
Conscience do cost.
  zondag 6 januari 2013 @ 17:18:28 #104
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_121231271
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 13:59 schreef okiokinl het volgende:

[..]

ik ben er afgelopen jaar niet geweest, maar het is vooral de gebouwen om het plein heen die zo lelijk zijn.
dat is in zoveel neerlandse steden het geval, helaas...in haarlem valt het natuurlijk extra op, met zo'n mooi station.
Toch haalt Haarlem Centraal het niet bij Amsterdam Centraal :)

En de achterzijde van het station is ook echt OERlelijk. Terwijl er wel een drukke weg langs loopt en ook de achterzijde dus veel bekijks heeft.

Haarlem Centraal

Amsterdam Centraal
Krekker is de bom!
  zondag 6 januari 2013 @ 17:20:46 #105
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_121231387
Als Haarlemmer moet ik toegeven dat Halfweg op zich ook helemaal geen verkeerd dorp is. En de silo van de voormalige suikerfabriek (CSM) geeft bij nachtelijke uren een 'gratis lichtshow' weg. Alleen zou ik daar niet snel naar een bar gaan.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
  zondag 6 januari 2013 @ 17:51:27 #106
241662 Jian
Well, well, well
pi_121232861
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 14:26 schreef niels0 het volgende:
Neemt niet weg dat historisch gezien Alkmaar meer op de wereldkaart staat. Ik doe mijn best Haarlem af te zeiken.
Zeker ze hebben zelfs een wereldberoemde wijk in New York naar Alkmaar vernoemd; Harlem :P
  zondag 6 januari 2013 @ 18:21:34 #107
345631 Scjvb
pi_121234197
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 17:18 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

En de achterzijde van het station is ook echt OERlelijk. Terwijl er wel een drukke weg langs loopt en ook de achterzijde dus veel bekijks heeft.

Haarlem Centraal
[ afbeelding ]

Amsterdam Centraal
[ afbeelding ]
Persoonlijk vind ik het Haarlemse stationsgebouw (ontworpen en gerealiseerd door D.A.N Margadant 1906-1908) net iets mooier is dan het Amsterdamse stationsgebouw (ontworpen en gerealiseerd door arch. P.J.H. Cuypers 1881-1889). Het is zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant erg representatief voor onze stad. Ik deel de mening dat de achterzijde wat opgeknapt zou mogen worden.

:s)

-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_121236250
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 14:36 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Lopen tenminste nog hockeysletjes van 't Kennemer rond...
_O-
pi_121236309
Antwerpen CS, daar kan geen nederlands station tegenop:
pi_121237412
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 19:10 schreef niels0 het volgende:
Antwerpen CS, daar kan geen nederlands station tegenop:
[ afbeelding ]
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_121238813
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 17:51 schreef Jian het volgende:

[..]

Zeker ze hebben zelfs een wereldberoemde wijk in New York naar Alkmaar vernoemd; Harlem :P
Achtjah, zegt dat zoveel ? Breukelen/Brooklyn. Walstraat/Wallstreet. De bekendheid kwam na de benaming. Ver na.
  zondag 6 januari 2013 @ 20:20:50 #112
241662 Jian
Well, well, well
pi_121240352
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2013 19:56 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Achtjah, zegt dat zoveel ? Breukelen/Brooklyn. Walstraat/Wallstreet. De bekendheid kwam na de benaming. Ver na.
....... :')
pi_121241719
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2013 19:56 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Voor een appel en een ei gekocht vd indianen was het toch, dat Manhattan?
pi_121241756
Nee, geruild voor iets met de engelsen.
pi_121241829
Pft, het is op te zoeken. ik keek alleen in m'n hoofd.
  zondag 6 januari 2013 @ 20:47:18 #116
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_121242201
quote:
14s.gif Op zondag 6 januari 2013 17:20 schreef Scjvb het volgende:
Als Haarlemmer moet ik toegeven dat Halfweg op zich ook helemaal geen verkeerd dorp is. En de silo van de voormalige suikerfabriek (CSM) geeft bij nachtelijke uren een 'gratis lichtshow' weg. Alleen zou ik daar niet snel naar een bar gaan.
Er zijn genoeg mooiere dorpen rond Haarlem te vinden dan Halfweg.
Life is what you make it.
pi_121242430
Linke Loetje in schagen is leuk. Maar ontopic, in het hele centrum van Amsterdam vind je toch wel meer dan 68 "soorten" winkels? De kalverstraat is ruk, maar het centrum is echt wel groter.
pi_121242665
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 17:18 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Haarlem Centraal
[ afbeelding ]

Amsterdam Centraal
[ afbeelding ]
de achterkant van amsterdam CS is nu ook oerlelijk, met die mislukte busterminal. ik ben ook geen fan van dat amsterdamse station/rijksmuseum stijltje.
nee, niet mee eens. haarlem is echt veel mooier, art nouveau. en als de buitenkant je nog niet overtuigd, dan de perrons wel.
maar goed, smaken verschillen! persoonlijk vind ik den haag holland spoor een goede tweede, van de grote stations.

en over antwerpen, die is prachtig. maar de nieuwe gedeelten van dat station vind ik wel leuk bedacht, zo ondergronds, maar niet mooi. het is wel fantastisch dat die uitbrijdingen dus niet het originele stations beeld aantasten, omdat het onder de grond zit. daar kunnen we hier nog wat van leren, als je dus kijkt naar de achterkanten van bijvoorbeeld haarlem en amsterdam.
  zondag 6 januari 2013 @ 21:03:07 #119
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_121243309
quote:
2s.gif Op zondag 6 januari 2013 20:47 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Absoluut, denk aan Spaarndam. Maar om Halfweg nu een dorp te noemen met 90% tokkies zoals een andere user deed vind ik ook weer overdreven. En wat betreft de looks: de suikerfabriek en het stoomgemaal zijn best leuk om te zien.
Krekker is de bom!
  zondag 6 januari 2013 @ 21:03:17 #120
345631 Scjvb
pi_121243322
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 20:40 schreef niels0 het volgende:
Nee, geruild voor iets met de engelsen.
Ik dacht aan Suriname

quote:
2s.gif Op zondag 6 januari 2013 20:47 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

In Halfweg moet ik soms zijn maar mooi is het niet zozeer. Aerdenhout en Bloemendaal scoren een stuk hoger.
pi_121243383
Ik vind Schagen het leukst in NH.
  zondag 6 januari 2013 @ 21:05:47 #122
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_121243498
quote:
14s.gif Op zondag 6 januari 2013 19:30 schreef Aether het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Inderdaad een heel erg mooi station!

quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 20:54 schreef okiokinl het volgende:

[..]

de achterkant van amsterdam CS is nu ook oerlelijk, met die mislukte busterminal. ik ben ook geen fan van dat amsterdamse station/rijksmuseum stijltje.
nee, niet mee eens. haarlem is echt veel mooier, art nouveau. en als de buitenkant je nog niet overtuigd, dan de perrons wel.
maar goed, smaken verschillen! persoonlijk vind ik den haag holland spoor een goede tweede, van de grote stations.
Inderdaad, kwestie van smaak :).

Maar goed, al met al vind ik Haarlem in het algemeen zeker geen lelijke stad. Al vind ik dat nieuwe gebouw dat in de plaats van de Raaksgarage is gekomen echt OERlelijk (niet dat die garage nou zo mooi was):

Zo zonde, waarom moet het nou zo super stijlloos? |:(
Krekker is de bom!
  zondag 6 januari 2013 @ 21:07:12 #123
165633 eriksd
The grand facade...
pi_121243616
Ik vind het wel mooi.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_121243927
Winkels in NL: Albert Hein, Blokker en C&A. ABC.
  zondag 6 januari 2013 @ 21:18:41 #125
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_121244477
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 21:03 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Absoluut, denk aan Spaarndam. Maar om Halfweg nu een dorp te noemen met 90% tokkies zoals een andere user deed vind ik ook weer overdreven. En wat betreft de looks: de suikerfabriek en het stoomgemaal zijn best leuk om te zien.
Toevallig dacht ik daar ook aan :+
Life is what you make it.
pi_121244639
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 21:11 schreef niels0 het volgende:
Winkels in NL: Albert Hein, Blokker en C&A. ABC.
Nu ook in België!
pi_121245022
quote:
7s.gif Op zondag 6 januari 2013 21:21 schreef Aether het volgende:

[..]

Nu ook in België!
Haha, ja. Hema, DA en Pearl. Ik heb 2 rekeningen bij ING. De hollandse en de belgische. Hetzelfde bankbedrijf maar compleet apart.
pi_121249061
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 21:05 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

[..]

Maar goed, al met al vind ik Haarlem in het algemeen zeker geen lelijke stad. Al vind ik dat nieuwe gebouw dat in de plaats van de Raaksgarage is gekomen echt OERlelijk (niet dat die garage nou zo mooi was):

[ afbeelding ]

ja dat is niet echt het gebouw van de eeuw... t is tegenwoordig al heel wat als ze een grappig klokketje erop plakken of vier strepen, zucht..
maar t past nog wel redelijk in het beeld daar, had veeeeel erger gekund..
  zondag 6 januari 2013 @ 22:38:10 #129
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_121250152
Haarlem, prachtige stad ,heb 7 jaar in de Kruisstraat gewoond ;)
pi_121251599
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 17:06 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ik heb in Halfweg gewoond, zit juist weinig arbeidersvolk, dat zit vooral in het dorp ernaast (Zwanenburg). Halfweg is nu juist zo'n dorp waar Amsterdammers hun kind naar de basisschool komen brengen vanwege het niveau. Gemiddelde inkomen ligt er volgens mij ook wat hoger dan in A'dam, Haarlem, Hoofddorp, etc.
Dat zal dan aan het nog belabberde niveau vd scholen in Amsterdam liggen. Gezien het soort huizen (70%=arbeidershuis gunstig gelegen bij de dode suikerfabriek) kan ik je wel verzekeren dat het inkomen een stuk lager moet liggen dan in Haarlem, al trekken Schalkwijk en gedeeltes in Haarlem-noord het gemmidelde behoorlijk omlaag. Midden-Haarlem iig niet.
Hoofddorp zal wel kunnen: allochtonen-stad geworden. Velserbroek: zal r om hangen. Maar verder absoluut niet te vergelijk met Heemstede (,Overveen, Bennenbroek, A'hout, Bloemendaal, etc).

Halfweg is naar mijn ervaring niet heel anders dan Zwanenburg wb het soort mensen en huizen. Waarom het twee gemeentes zijn heb ik dan ook nooit gesnapt, maar blijkbaar is Halfweg een stukje rijker en bied (daarom?) beter basis onderwijs (????).
In de twee kroegen aan de voordeur van het dorp valt het iig niet te zien :P Wb recreatie en ruimtelijke ordening verder ook niet.
Verder kun je gewoon niets aan het hoge tokkie-gehalte doen: de overloop tussen zburg is te klein: er wordt teveel gemixed... en niet te vergeten dat Osdorp naast de deur ligt o.O

Kortom, ik ben niet overtuigd. Ben er te vaak geweest en heb het gemiddelde volk daar te vaak gesproken om het te vergeten door de claim dat amsterdams basisonderwijs bagger is. Laten we wel wezen: Er zijn geen twee negers te vinden in Halfweg.

Als ik aan een vertieft, lelijk en grauw arbeidersdorp in Engeland denk, dan zie ik de voorrand van Halfweg voor me.

Overigens wel jammer dat er geen disco in dr fabriek gekomen is. Was lang geleden ooit nog een serieus idee.

Oja en een treinstation ? Really ? 2 mibuten na sloterdijk en 2 voor de Ikea ? Gtfo plz.
pi_121251875
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 21:03 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Ik dacht aan Suriname

[..]

In Halfweg moet ik soms zijn maar mooi is het niet zozeer. Aerdenhout en Bloemendaal scoren een stuk hoger.
Gewoon niet doen. Die twee met halfweg vergelijken :')...
Drie huizen in Bloemendaal hebben al meer tuinoppervlak dan halfweg in totaal :/ (aan oppervlakte groot is)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-01-2013 23:16:14 ]
  zondag 6 januari 2013 @ 23:24:49 #132
345631 Scjvb
pi_121252709
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 23:07 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Drie huizen in Bloemendaal hebben al meer tuinoppervlak dan halfweg in totaal :/ (aan oppervlakte groot is)
Mjah, ik weet. ;)
pi_121253062
quote:
14s.gif Op zondag 6 januari 2013 23:24 schreef Scjvb het volgende:

[..]

Mjah, ik weet. ;)
Was even vergeten dat jij en jouw (aangetrouwde) familie daar een paar huizen bezitten.

Laatste keer dat ik er was, reed ik door een poort, waarna ik nog 5 (!) minuten moest rijden om tot het (eerste!) huis te komen _O-

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 06-01-2013 23:35:04 ]
  maandag 7 januari 2013 @ 00:15:40 #134
345631 Scjvb
pi_121254860
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 23:32 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Was even vergeten dat jij en jouw (aangetrouwde) familie daar een paar huizen bezitten.

Laatste keer dat ik er was, reed ik door een poort, waarna ik nog 5 (!) minuten moest rijden om tot het (eerste!) huis te komen _O-
Zo zit het niet precies.
  maandag 7 januari 2013 @ 00:19:41 #135
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_121255006
quote:
1s.gif Op zondag 6 januari 2013 23:02 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Dat zal dan aan het nog belabberde niveau vd scholen in Amsterdam liggen. Gezien het soort huizen (70%=arbeidershuis gunstig gelegen bij de dode suikerfabriek) kan ik je wel verzekeren dat het inkomen een stuk lager moet liggen dan in Haarlem, al trekken Schalkwijk en gedeeltes in Haarlem-noord het gemmidelde behoorlijk omlaag. Midden-Haarlem iig niet.
Hoofddorp zal wel kunnen: allochtonen-stad geworden. Velserbroek: zal r om hangen. Maar verder absoluut niet te vergelijk met Heemstede (,Overveen, Bennenbroek, A'hout, Bloemendaal, etc).
Oh nee tuurlijk is het absoluut niet te vergelijken met Heemstede, Bloemendaal, etc, er is alleen nog een hele wereld tussen dat soort buurten en tokkiedorpen. Mijn punt was meer dat het mij niet bepaald een arbeidersdorp (arbeiders als in laaggeschoolde arbeid) leek.

quote:
Halfweg is naar mijn ervaring niet heel anders dan Zwanenburg wb het soort mensen en huizen. Waarom het twee gemeentes zijn heb ik dan ook nooit gesnapt, maar blijkbaar is Halfweg een stukje rijker en bied (daarom?) beter basis onderwijs (????).
Ik denk omdat de gemeentes een totaal andere historie hebben. Waarom zouden twee nabijgelegen dorpen per definitie 1 moeten worden?

Ik was trouwens wel even nieuwsgierig geworden en heb eea opgezocht. Kon helaas niks vinden over opleidingsniveau, wel over inkomens per gemeente:

quote:
Gemiddeld besteedbaar inkomen x1000'

Nederland 32,9
Amsterdam 28,7
Bloemendaal 52,2
's-Gravenhage (gemeente) 30,1
Haarlem 32,2
Haarlemmerliede en Spaarnwoude 40,0
Haarlemmermeer 38,4
Heemstede 44,4
Wassenaar 51,5

Volledig overzicht:
http://statline.cbs.nl/St(...)=G3,G1,T&STB=G2&VW=T

(Halfweg is in gemeente Haarlemmerliede Spaarnwoude, Velserbroek in gemeente Velsen, Hoofddorp en Zwanenburg in gemeente Haarlemmermeer).
quote:
In de twee kroegen aan de voordeur van het dorp valt het iig niet te zien :P Wb recreatie en ruimtelijke ordening verder ook niet.
Verder kun je gewoon niets aan het hoge tokkie-gehalte doen: de overloop tussen zburg is te klein: er wordt teveel gemixed... en niet te vergeten dat Osdorp naast de deur ligt o.O
Het lijkt me niet dat Zwanenburgers snel in Halfweg gaan wonen aangezien er nauwelijks bijgebouwd kan worden.

De kroegen komen voornamelijk mensen uit Amsterdam en Zwanenburg geloof ik.

quote:
Kortom, ik ben niet overtuigd. Ben er te vaak geweest en heb het gemiddelde volk daar te vaak gesproken om het te vergeten door de claim dat amsterdams basisonderwijs bagger is. Laten we wel wezen: Er zijn geen twee negers te vinden in Halfweg.
Oh die waren er wel hoor, universitair opgeleid, maar weet alleen niet waarom dat zo relevant is :).

quote:
Als ik aan een vertieft, lelijk en grauw arbeidersdorp in Engeland denk, dan zie ik de voorrand van Halfweg voor me.
Mwoa, mooi is anders, maar jouw vergelijking kan ik me niet in vinden.

quote:
Overigens wel jammer dat er geen disco in dr fabriek gekomen is. Was lang geleden ooit nog een serieus idee.

Oja en een treinstation ? Really ? 2 mibuten na sloterdijk en 2 voor de Ikea ? Gtfo plz.
Och, de eerste trein van Nederland stopte er ook :).
Krekker is de bom!
pi_121255043
\_/ please refill this cup with care
dit was aan TS

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 07-01-2013 00:23:04 ]
  maandag 7 januari 2013 @ 00:21:43 #137
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_121255076
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 00:20 schreef LelijKnap het volgende:
\_/ please refill this cup with care
Kom dan ook niet met zo'n uitgebreide reactie |:(
Krekker is de bom!
pi_121255139
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 00:21 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Kom dan ook niet met zo'n uitgebreide reactie |:(
Ik zag de jouwe nog niet, zie mn edit (die ik al gemaakt had voordat ik deze post zag). Mobiel he :P
  maandag 7 januari 2013 @ 00:24:35 #139
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_121255161
quote:
1s.gif Op maandag 7 januari 2013 00:23 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Ik zag de jouwe nog niet, zie mn edit (die ik al gemaakt had voordat ik deze post zag). Mobiel he :P
Ooow, timing was echt toevallig :D
Krekker is de bom!
pi_121255225
Haha idd :P Ik reageer morgen even. Niet dat t zo belangrijk is allemaal maar t is toch best grappig :D
  maandag 7 januari 2013 @ 00:29:23 #141
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_121255301
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 00:27 schreef LelijKnap het volgende:
Niet dat t zo belangrijk is allemaal maar t is toch best grappig :D
Dat dus :D
Krekker is de bom!
pi_121259028
Haarlem mist naar mijn mening gewoon nog een (klassieke) tram door de binnenstad om het Hollandse stadsgevoel nog even helemaal af te maken.

[ Bericht 6% gewijzigd door Erasmus op 07-01-2013 04:34:06 ]
pi_121260161
quote:
14s.gif Op maandag 7 januari 2013 04:33 schreef o.us2.0 het volgende:
Haarlem mist naar mijn mening gewoon nog een (klassieke) tram door de binnenstad om het Hollandse stadsgevoel nog even helemaal af te maken.
Die was er maar is helaas afgebroken ;(

http://nl.wikipedia.org/wiki/Haarlemse_tram
http://nl.wikipedia.org/w(...)_Haarlem_-_Zandvoort
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tramlijn_Haarlem_-_Leiden

[ Bericht 6% gewijzigd door Aether op 07-01-2013 09:51:43 ]
pi_121260247
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 21:05 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

[..]

[ afbeelding ]

Ik vind het niet oerlelijk. Ook niet geweldig of heel spannend ofzo, maar ook niet oerlelijk. Ja, een dergelijke lokatie zou eigenlijk iets beters verdienen maar heel veel beter dan dit wordt er tegenwoordig niet echt neergezet in Nederlandse stadscentra. Het valt me nog alles mee dat ze er een apart torentje met klok op hebben gezet, dat geeft het gebouw wel net iets extra.
pi_121265003
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 00:19 schreef KreKkeR het volgende:
Oh nee tuurlijk is het absoluut niet te vergelijken met Heemstede, Bloemendaal, etc, er is alleen nog een hele wereld tussen dat soort buurten en tokkiedorpen. Mijn punt was meer dat het mij niet bepaald een arbeidersdorp (arbeiders als in laaggeschoolde arbeid) leek.
Misschien hanteer ik een andere definitie; zie ik sneller iemand als tokkie. Onterecht natuurlijk, maar goed dat is kortzichtigheid van mijn kant.

quote:
Ik denk omdat de gemeentes een totaal andere historie hebben. Waarom zouden twee nabijgelegen dorpen per definitie 1 moeten worden?
Je doet net alsof we het hebben over Frankrijk en Duitsland en waarom die niet één zijn. Maar verder: omdat ze beide ongelooflijk klein zijn en niet veel verschillen of om jou te plezieren: verschilde. Het waren beide arbeidersdorpen.

quote:
Gemiddeld besteedbaar inkomen x1000'Nederland 32,9 Amsterdam 28,7 Bloemendaal 52,2 's-Gravenhage (gemeente) 30,1 Haarlem 32,2 Haarlemmerliede en Spaarnwoude 40,0 Haarlemmermeer 38,4 Heemstede 44,4 Wassenaar 51,5
Zoals ik al zei wordt het gemiddelde van Haarlem omlaag getrokken door tokkie-buurten in Haarlem-Noord en Schalkwijk. Ben overigens wel verbaast over hoe klein het verschil tussen Heemstede en Haarlemmerliede en zo is o.O Alhoewel Heemstede ook veel armoedige buurtjes heeft. In dat opzicht vind ik het verschil tussen Heemstede en b.v. Bloemendaal en Wassenaar weer erg klein. En zwanenburg wordt -denk ik- omhooggetrokken door Hoofddorp ?

quote:
Het lijkt me niet dat Zwanenburgers snel in Halfweg gaan wonen aangezien er nauwelijks bijgebouwd kan worden.
Het zou natuurlijk gewoon heen en weer kunnen gaan, daar het niet vreemd is dat zwanenburgers niet meer of minder met halfweggers relaties aangaan dan met zburgers. Maar zijn er meer Zwanenburgers en A'damers dan mensen uit halfweg in die kroegen ? o.O

quote:
Oh die waren er wel hoor, universitair opgeleid, maar weet alleen niet waarom dat zo relevant is .
Omdat 'zwarte' scholen het over het algemeen beduidend minder goed doen en 'blanke' ouders geneigd zijn hun kinderen elders onder te brengen. Geen racisme van mijn kant of zo.

quote:
Och, de eerste trein van Nederland stopte er ook .
Huh, was daar ooit al eens een station dan ? Of had de trein pech ? Ik wist wel dat de eerste trein tussen Haarlem en Amsterdam reed maar niet dat 't een stop-trein was :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-01-2013 12:22:52 ]
  maandag 7 januari 2013 @ 14:37:13 #146
345631 Scjvb
pi_121269353
quote:
14s.gif Op zondag 6 januari 2013 21:07 schreef eriksd het volgende:
Ik vind het wel mooi.
De nieuwe Raaks is inderdaad mooi, gezellig, en functioneel.

Het realiseren van de nieuwe Raaks is een aanwinst voor de stad, die het bovendien dik verdient om opnieuw uitgeroepen te zijn tot meest gevarieerde winkelstad van Nederland.

quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 08:46 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Ik vind het niet oerlelijk. Ook niet geweldig of heel spannend ofzo, maar ook niet oerlelijk. Ja, een dergelijke lokatie zou eigenlijk iets beters verdienen maar heel veel beter dan dit wordt er tegenwoordig niet echt neergezet in Nederlandse stadscentra. Het valt me nog alles mee dat ze er een apart torentje met klok op hebben gezet, dat geeft het gebouw wel net iets extra.
Wanneer je uit de Korte Zijlstraat op de Raaks komt is de nieuwbouw aan de voorzijde een tikje aan de hoge kant, verder ben ik trots op dit nieuwe stukje Haarlem. De voormalige parkeergarage kon gemakkelijk plaatsmaken voor de ondergrondse. Echter de sloop van het voormalige HBS gebouw met het naastgelegen kerkje, teneinde plaats te maken voor deze nieuwbouw, geeft gemengde gevoelens. Dat blijft ergens toch jammer.
  maandag 7 januari 2013 @ 16:28:23 #147
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_121273249
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 12:21 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Huh, was daar ooit al eens een station dan ? Of had de trein pech ? Ik wist wel dat de eerste trein tussen Haarlem en Amsterdam reed maar niet dat 't een stop-trein was :P
Ik begon nu ook even te twijfelen, dus heb het even opgezocht:

quote:
Met de opening van de spoorlijn in 1839 werd in Halfweg een halte geopend. Deze werd gesloten in 1928, bij de elektrificatie van de spoorlijn. Het uit 1876 daterende stationsgebouw werd in 1941 afgebroken.

In Halfweg werd de spoorlijn in 1916 iets naar het noorden verlegd. De oudste spoorbrugjes over de uitwateringssluizen kwamen buiten gebruik, maar bleven wel liggen. Een exemplaar kwam in 1989 terecht in het Nederlands Spoorwegmuseum te Utrecht, een ander exemplaar is nog steeds op zijn oorspronkelijke locatie uit 1839 te bewonderen. De gietijzeren brugdelen dateren uit 1865; voordien lagen er houten brugdelen.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Amsterdam_-_Haarlem
Altijd leuk dit soort vragen. zorgt ervoor dat ik mijn eigen kennis op het gebied van nutteloze maar leuke weetjes ook weer even opfris :D
Krekker is de bom!
  maandag 7 januari 2013 @ 16:33:41 #148
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_121273491
quote:
7s.gif Op maandag 7 januari 2013 14:37 schreef Scjvb het volgende:

[..]

De nieuwe Raaks is inderdaad mooi, gezellig, en functioneel.
Het ziet er opzich wel gezellig uit, dat moet ik toegeven (al kom ik er meestal alleen even wanneer ik snel naar de AH moet), maar mooi vind ik het niet.

Wellicht is het de inrichting (een 'gezellig' pleintje met op de juiste plek een cafe/restaurantachtige tent) die het toch gezellig maakt. Als ik toerist was zou ik in ieder geval geen foto's maken van oh-zo-bijzondere oerhollandse bouwstijl. En dat laatste is wat ik zo jammer vind, de bouwstijl is in mijn ogen zo 'leeg' / 'emotieloos' / 'kaal maar functioneel'.

quote:
Het realiseren van de nieuwe Raaks is een aanwinst voor de stad, die het bovendien dik verdient om opnieuw uitgeroepen te zijn tot meest gevarieerde winkelstad van Nederland.
Wat natuurlijk niet betekent dat het nog vele malen beter had gekund :)
Krekker is de bom!
pi_121273571
Doel is natuurlijk ook altijd al geweest het gemeentehuis daar te vestigen. Dat brengt ook een ridel eisen met zich mee.
  maandag 7 januari 2013 @ 16:36:09 #150
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_121273584
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 08:46 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Ja, een dergelijke lokatie zou eigenlijk iets beters verdienen
Dit dus.

quote:
maar heel veel beter dan dit wordt er tegenwoordig niet echt neergezet in Nederlandse stadscentra.
Klopt, maar dat vind ik juist zo ongelofelijk zonde. Veel leuker wanneer de bouwstijl van een land op dat soort plekken echt onderscheidend is, niet dat saaie functionele.

Kijk, dat je in de massawoonwijken veel van het zelfde neergooit, dat snap ik, maar hou de stadscentra tenminste een beetje speciaal, ook qua bouwstijl.
Krekker is de bom!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')