Nu ook in België!quote:Op zondag 6 januari 2013 21:11 schreef niels0 het volgende:
Winkels in NL: Albert Hein, Blokker en C&A. ABC.
Haha, ja. Hema, DA en Pearl. Ik heb 2 rekeningen bij ING. De hollandse en de belgische. Hetzelfde bankbedrijf maar compleet apart.quote:
ja dat is niet echt het gebouw van de eeuw... t is tegenwoordig al heel wat als ze een grappig klokketje erop plakken of vier strepen, zucht..quote:Op zondag 6 januari 2013 21:05 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Inderdaad een heel erg mooi station!
[..]
Inderdaad, kwestie van smaak.
Maar goed, al met al vind ik Haarlem in het algemeen zeker geen lelijke stad. Al vind ik dat nieuwe gebouw dat in de plaats van de Raaksgarage is gekomen echt OERlelijk (niet dat die garage nou zo mooi was):
[ afbeelding ]
Zo zonde, waarom moet het nou zo super stijlloos?
Dat zal dan aan het nog belabberde niveau vd scholen in Amsterdam liggen. Gezien het soort huizen (70%=arbeidershuis gunstig gelegen bij de dode suikerfabriek) kan ik je wel verzekeren dat het inkomen een stuk lager moet liggen dan in Haarlem, al trekken Schalkwijk en gedeeltes in Haarlem-noord het gemmidelde behoorlijk omlaag. Midden-Haarlem iig niet.quote:Op zondag 6 januari 2013 17:06 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik heb in Halfweg gewoond, zit juist weinig arbeidersvolk, dat zit vooral in het dorp ernaast (Zwanenburg). Halfweg is nu juist zo'n dorp waar Amsterdammers hun kind naar de basisschool komen brengen vanwege het niveau. Gemiddelde inkomen ligt er volgens mij ook wat hoger dan in A'dam, Haarlem, Hoofddorp, etc.
Gewoon niet doen. Die twee met halfweg vergelijkenquote:Op zondag 6 januari 2013 21:03 schreef Scjvb het volgende:
[..]
Ik dacht aan Suriname
[..]
In Halfweg moet ik soms zijn maar mooi is het niet zozeer. Aerdenhout en Bloemendaal scoren een stuk hoger.
Mjah, ik weet.quote:Op zondag 6 januari 2013 23:07 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Drie huizen in Bloemendaal hebben al meer tuinoppervlak dan halfweg in totaal :/ (aan oppervlakte groot is)
Was even vergeten dat jij en jouw (aangetrouwde) familie daar een paar huizen bezitten.quote:
Zo zit het niet precies.quote:Op zondag 6 januari 2013 23:32 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Was even vergeten dat jij en jouw (aangetrouwde) familie daar een paar huizen bezitten.
Laatste keer dat ik er was, reed ik door een poort, waarna ik nog 5 (!) minuten moest rijden om tot het (eerste!) huis te komen![]()
Oh nee tuurlijk is het absoluut niet te vergelijken met Heemstede, Bloemendaal, etc, er is alleen nog een hele wereld tussen dat soort buurten en tokkiedorpen. Mijn punt was meer dat het mij niet bepaald een arbeidersdorp (arbeiders als in laaggeschoolde arbeid) leek.quote:Op zondag 6 januari 2013 23:02 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Dat zal dan aan het nog belabberde niveau vd scholen in Amsterdam liggen. Gezien het soort huizen (70%=arbeidershuis gunstig gelegen bij de dode suikerfabriek) kan ik je wel verzekeren dat het inkomen een stuk lager moet liggen dan in Haarlem, al trekken Schalkwijk en gedeeltes in Haarlem-noord het gemmidelde behoorlijk omlaag. Midden-Haarlem iig niet.
Hoofddorp zal wel kunnen: allochtonen-stad geworden. Velserbroek: zal r om hangen. Maar verder absoluut niet te vergelijk met Heemstede (,Overveen, Bennenbroek, A'hout, Bloemendaal, etc).
Ik denk omdat de gemeentes een totaal andere historie hebben. Waarom zouden twee nabijgelegen dorpen per definitie 1 moeten worden?quote:Halfweg is naar mijn ervaring niet heel anders dan Zwanenburg wb het soort mensen en huizen. Waarom het twee gemeentes zijn heb ik dan ook nooit gesnapt, maar blijkbaar is Halfweg een stukje rijker en bied (daarom?) beter basis onderwijs (????).
quote:Gemiddeld besteedbaar inkomen x1000'
Nederland 32,9
Amsterdam 28,7
Bloemendaal 52,2
's-Gravenhage (gemeente) 30,1
Haarlem 32,2
Haarlemmerliede en Spaarnwoude 40,0
Haarlemmermeer 38,4
Heemstede 44,4
Wassenaar 51,5
Volledig overzicht:
http://statline.cbs.nl/St(...)=G3,G1,T&STB=G2&VW=T
(Halfweg is in gemeente Haarlemmerliede Spaarnwoude, Velserbroek in gemeente Velsen, Hoofddorp en Zwanenburg in gemeente Haarlemmermeer).
Het lijkt me niet dat Zwanenburgers snel in Halfweg gaan wonen aangezien er nauwelijks bijgebouwd kan worden.quote:In de twee kroegen aan de voordeur van het dorp valt het iig niet te zienWb recreatie en ruimtelijke ordening verder ook niet.
Verder kun je gewoon niets aan het hoge tokkie-gehalte doen: de overloop tussen zburg is te klein: er wordt teveel gemixed... en niet te vergeten dat Osdorp naast de deur ligt o.O
Oh die waren er wel hoor, universitair opgeleid, maar weet alleen niet waarom dat zo relevant isquote:Kortom, ik ben niet overtuigd. Ben er te vaak geweest en heb het gemiddelde volk daar te vaak gesproken om het te vergeten door de claim dat amsterdams basisonderwijs bagger is. Laten we wel wezen: Er zijn geen twee negers te vinden in Halfweg.
Mwoa, mooi is anders, maar jouw vergelijking kan ik me niet in vinden.quote:Als ik aan een vertieft, lelijk en grauw arbeidersdorp in Engeland denk, dan zie ik de voorrand van Halfweg voor me.
Och, de eerste trein van Nederland stopte er ookquote:Overigens wel jammer dat er geen disco in dr fabriek gekomen is. Was lang geleden ooit nog een serieus idee.
Oja en een treinstation ? Really ? 2 mibuten na sloterdijk en 2 voor de Ikea ? Gtfo plz.
Ik zag de jouwe nog niet, zie mn edit (die ik al gemaakt had voordat ik deze post zag). Mobiel hequote:Op maandag 7 januari 2013 00:21 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Kom dan ook niet met zo'n uitgebreide reactie
Ooow, timing was echt toevalligquote:Op maandag 7 januari 2013 00:23 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ik zag de jouwe nog niet, zie mn edit (die ik al gemaakt had voordat ik deze post zag). Mobiel he
Dat dusquote:Op maandag 7 januari 2013 00:27 schreef LelijKnap het volgende:
Niet dat t zo belangrijk is allemaal maar t is toch best grappig
Die was er maar is helaas afgebrokenquote:Op maandag 7 januari 2013 04:33 schreef o.us2.0 het volgende:
Haarlem mist naar mijn mening gewoon nog een (klassieke) tram door de binnenstad om het Hollandse stadsgevoel nog even helemaal af te maken.
Ik vind het niet oerlelijk. Ook niet geweldig of heel spannend ofzo, maar ook niet oerlelijk. Ja, een dergelijke lokatie zou eigenlijk iets beters verdienen maar heel veel beter dan dit wordt er tegenwoordig niet echt neergezet in Nederlandse stadscentra. Het valt me nog alles mee dat ze er een apart torentje met klok op hebben gezet, dat geeft het gebouw wel net iets extra.quote:Op zondag 6 januari 2013 21:05 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Inderdaad een heel erg mooi station!
[..]
Inderdaad, kwestie van smaak.
Maar goed, al met al vind ik Haarlem in het algemeen zeker geen lelijke stad. Al vind ik dat nieuwe gebouw dat in de plaats van de Raaksgarage is gekomen echt OERlelijk (niet dat die garage nou zo mooi was):
[ afbeelding ]
Zo zonde, waarom moet het nou zo super stijlloos?
Misschien hanteer ik een andere definitie; zie ik sneller iemand als tokkie. Onterecht natuurlijk, maar goed dat is kortzichtigheid van mijn kant.quote:Op maandag 7 januari 2013 00:19 schreef KreKkeR het volgende:
Oh nee tuurlijk is het absoluut niet te vergelijken met Heemstede, Bloemendaal, etc, er is alleen nog een hele wereld tussen dat soort buurten en tokkiedorpen. Mijn punt was meer dat het mij niet bepaald een arbeidersdorp (arbeiders als in laaggeschoolde arbeid) leek.
Je doet net alsof we het hebben over Frankrijk en Duitsland en waarom die niet één zijn. Maar verder: omdat ze beide ongelooflijk klein zijn en niet veel verschillen of om jou te plezieren: verschilde. Het waren beide arbeidersdorpen.quote:Op maandag 7 januari 2013 00:19 schreef KreKkeR het volgende:
Ik denk omdat de gemeentes een totaal andere historie hebben. Waarom zouden twee nabijgelegen dorpen per definitie 1 moeten worden?
Zoals ik al zei wordt het gemiddelde van Haarlem omlaag getrokken door tokkie-buurten in Haarlem-Noord en Schalkwijk. Ben overigens wel verbaast over hoe klein het verschil tussen Heemstede en Haarlemmerliede en zo is o.O Alhoewel Heemstede ook veel armoedige buurtjes heeft. In dat opzicht vind ik het verschil tussen Heemstede en b.v. Bloemendaal en Wassenaar weer erg klein. En zwanenburg wordt -denk ik- omhooggetrokken door Hoofddorp ?quote:Op maandag 7 januari 2013 00:19 schreef KreKkeR het volgende:
Gemiddeld besteedbaar inkomen x1000'Nederland 32,9 Amsterdam 28,7 Bloemendaal 52,2 's-Gravenhage (gemeente) 30,1 Haarlem 32,2 Haarlemmerliede en Spaarnwoude 40,0 Haarlemmermeer 38,4 Heemstede 44,4 Wassenaar 51,5
Het zou natuurlijk gewoon heen en weer kunnen gaan, daar het niet vreemd is dat zwanenburgers niet meer of minder met halfweggers relaties aangaan dan met zburgers. Maar zijn er meer Zwanenburgers en A'damers dan mensen uit halfweg in die kroegen ? o.Oquote:Op maandag 7 januari 2013 00:19 schreef KreKkeR het volgende:
Het lijkt me niet dat Zwanenburgers snel in Halfweg gaan wonen aangezien er nauwelijks bijgebouwd kan worden.
Omdat 'zwarte' scholen het over het algemeen beduidend minder goed doen en 'blanke' ouders geneigd zijn hun kinderen elders onder te brengen. Geen racisme van mijn kant of zo.quote:Op maandag 7 januari 2013 00:19 schreef KreKkeR het volgende:
Oh die waren er wel hoor, universitair opgeleid, maar weet alleen niet waarom dat zo relevant is .
Huh, was daar ooit al eens een station dan ? Of had de trein pech ? Ik wist wel dat de eerste trein tussen Haarlem en Amsterdam reed maar niet dat 't een stop-trein wasquote:Op maandag 7 januari 2013 00:19 schreef KreKkeR het volgende:
Och, de eerste trein van Nederland stopte er ook .
De nieuwe Raaks is inderdaad mooi, gezellig, en functioneel.quote:
Wanneer je uit de Korte Zijlstraat op de Raaks komt is de nieuwbouw aan de voorzijde een tikje aan de hoge kant, verder ben ik trots op dit nieuwe stukje Haarlem. De voormalige parkeergarage kon gemakkelijk plaatsmaken voor de ondergrondse. Echter de sloop van het voormalige HBS gebouw met het naastgelegen kerkje, teneinde plaats te maken voor deze nieuwbouw, geeft gemengde gevoelens. Dat blijft ergens toch jammer.quote:Op maandag 7 januari 2013 08:46 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ik vind het niet oerlelijk. Ook niet geweldig of heel spannend ofzo, maar ook niet oerlelijk. Ja, een dergelijke lokatie zou eigenlijk iets beters verdienen maar heel veel beter dan dit wordt er tegenwoordig niet echt neergezet in Nederlandse stadscentra. Het valt me nog alles mee dat ze er een apart torentje met klok op hebben gezet, dat geeft het gebouw wel net iets extra.
Ik begon nu ook even te twijfelen, dus heb het even opgezocht:quote:Op maandag 7 januari 2013 12:21 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Huh, was daar ooit al eens een station dan ? Of had de trein pech ? Ik wist wel dat de eerste trein tussen Haarlem en Amsterdam reed maar niet dat 't een stop-trein was
Altijd leuk dit soort vragen. zorgt ervoor dat ik mijn eigen kennis op het gebied van nutteloze maar leuke weetjes ook weer even opfrisquote:Met de opening van de spoorlijn in 1839 werd in Halfweg een halte geopend. Deze werd gesloten in 1928, bij de elektrificatie van de spoorlijn. Het uit 1876 daterende stationsgebouw werd in 1941 afgebroken.
In Halfweg werd de spoorlijn in 1916 iets naar het noorden verlegd. De oudste spoorbrugjes over de uitwateringssluizen kwamen buiten gebruik, maar bleven wel liggen. Een exemplaar kwam in 1989 terecht in het Nederlands Spoorwegmuseum te Utrecht, een ander exemplaar is nog steeds op zijn oorspronkelijke locatie uit 1839 te bewonderen. De gietijzeren brugdelen dateren uit 1865; voordien lagen er houten brugdelen.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_Amsterdam_-_Haarlem
Het ziet er opzich wel gezellig uit, dat moet ik toegeven (al kom ik er meestal alleen even wanneer ik snel naar de AH moet), maar mooi vind ik het niet.quote:Op maandag 7 januari 2013 14:37 schreef Scjvb het volgende:
[..]
De nieuwe Raaks is inderdaad mooi, gezellig, en functioneel.
Wat natuurlijk niet betekent dat het nog vele malen beter had gekundquote:Het realiseren van de nieuwe Raaks is een aanwinst voor de stad, die het bovendien dik verdient om opnieuw uitgeroepen te zijn tot meest gevarieerde winkelstad van Nederland.
Dit dus.quote:Op maandag 7 januari 2013 08:46 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja, een dergelijke lokatie zou eigenlijk iets beters verdienen
Klopt, maar dat vind ik juist zo ongelofelijk zonde. Veel leuker wanneer de bouwstijl van een land op dat soort plekken echt onderscheidend is, niet dat saaie functionele.quote:maar heel veel beter dan dit wordt er tegenwoordig niet echt neergezet in Nederlandse stadscentra.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |