abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 januari 2013 @ 23:19:53 #271
277627 Seven.
We are Borg.
pi_121252469
Dus een sollicitant weet jou te overtuigen van zijn capaciteiten voor een verkoopfunctie ondanks zijn vrijetijdskloffie?

Het feit dat de anderen in pak je niet direct overtuigen, zegt genoeg. B mag dan bijdehand zijn maar hij gaat bergen geld voor je verdienen.
Resistance is futile.
pi_121252712
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 15:06 schreef r0binhood het volgende:
B is vast een turk ofzo
Waarschijnlijk ben jij wel een Nederlander, hé?

1. Geen hoofdletter bij Turk;
2. "Of zo" verkeerd getypt;
3. Zin niet afgesloten met een punt.

Mag je wel lekker blonde haren en blauwe ogen hebben, vriend. Maar je bent geen haar beter dan een ongeschoolde kut allochtoon.
  zondag 6 januari 2013 @ 23:28:56 #273
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_121252900
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 23:15 schreef Leandra het volgende:

[..]

Waarbij de sollicitant dus net de plank misgeslagen heeft door sjofel aan te komen zetten, want als hij er gewoon netjes (casual) bijgelopen had, dan had hij sollicitant A in pak probleemloos verslagen.
Wie zegt dat hij er niet netjes (casual) bij zat? Zonder foto's kan ik daar niet over oordelen en de definitie van TS m.b.t. netjes casual kan net zo goed anders zijn dan wat jij en ik netjes vinden.

Zoals ik het lees valt TS met name over het punt dat B geen pak aan had. Niet dat zijn gympen, spijkerbroek en trui niet netjes waren.
  zondag 6 januari 2013 @ 23:32:54 #274
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_121253099
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 23:28 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Wie zegt dat hij er niet netjes (casual) bij zat? Zonder foto's kan ik daar niet over oordelen en de definitie van TS m.b.t. netjes casual kan net zo goed anders zijn dan wat jij en ik netjes vinden.

Zoals ik het lees valt TS met name over het punt dat B geen pak aan had. Niet dat zijn gympen, spijkerbroek en trui niet netjes waren.
De OP, ze vroegen hem niet waarom hij geen pak droeg, ze vroegen hem waarom hij geen nette kleding droeg.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_121253179
TS is een standaard HR sukkel.
  zondag 6 januari 2013 @ 23:37:10 #276
384377 Zneeser
Grammaticaal Incorrect
pi_121253284
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 23:32 schreef Leandra het volgende:

[..]

De OP, ze vroegen hem niet waarom hij geen pak droeg, ze vroegen hem waarom hij geen nette kleding droeg.
Nette kleren staat gelijk aan een pak in de OP.
Dit is het einde.
  zondag 6 januari 2013 @ 23:37:51 #277
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_121253315
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 23:37 schreef Zneeser het volgende:

[..]

Nette kleren staat gelijk aan een pak in de OP.
Dat dus...
  maandag 7 januari 2013 @ 09:12:02 #278
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_121260546
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 14:58 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Helaas kon hij goed babbelen en zien we in hem een betere verkoper dan nummer 1. Nummer 2 valt al af. Maar het is dus een nonchalante kwast die geen formele houding aanneemt. Dit zegt wat over zijn karakter: eigenwijs, tegendraads, etc.
Of het is een innovator met visie die het bedrijf naar een hoger niveau brengt. Als werkgever heb je 'enkel' de taak het in goede banen te motiveren.
Ik werk veel met mensen in de categorie "eigenwijze kutstudent", maar ze zijn wel heel slim. Goed gecoacht heb je daar meer aan dan een confirmist. Geef alleen duidelijke kaders aan bij zulke mensen.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  maandag 7 januari 2013 @ 09:13:02 #279
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_121260561
quote:
3s.gif Op zondag 6 januari 2013 23:34 schreef Piet_Piraat het volgende:
TS is een standaard HR sukkel.
Oh, je bedoelt de soort met vinklijstjes ipv begrip?
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_121267299
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 09:12 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Ik werk veel met mensen in de categorie "eigenwijze kutstudent", maar ze zijn wel heel slim. Goed gecoacht heb je daar meer aan dan een confirmist. Geef alleen duidelijke kaders aan bij zulke mensen.
Het is maar de vraag of hij die coaching en kaders accepteert. Vind zijn opmerking een teken van minachting, niet van innovativiteit. Zie ook onderstaande quote.

quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 10:56 schreef Natalie het volgende:
Solliciteren in spijkerbroek is een no-go, wat mij betreft. Kan iemand nog zo'n goede babbel hebben, maar het laat bij mij de indruk achter van desinteresse of het ik-doe-het-op-mijn-manier-egootje.
Hier ben ik het grotendeels mee eens, hoewel nette spijkerbroek wat mij betreft wel kan. Gecombineerd met een shirt (overhemd) en nette schoenen.
  maandag 7 januari 2013 @ 13:43:42 #281
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_121267511
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 13:38 schreef CPS2000 het volgende:

[..]

Het is maar de vraag of hij die coaching en kaders accepteert. Vind zijn opmerking een teken van minachting, niet van innovativiteit. Zie ook onderstaande quote.
Ik denk dat er veel meer nuance in te vinden is dan dat uit de OP blijkt. Minachting kan uit een hoop zaken blijken en is onvergeeflijk. Ik had recentelijk te maken met een medewerker die netjes alle intakes doorlopen is, mooi in pak kwam, maar tijdens de training niet het respect kon opbrengen om geïnteresseerd zijn omdat hij "het toch al wist". Exit dus. Als iemand in opmerkelijke kleding voor mij verschijnt ben ik onder de indruk als hij (of zij) daar een goed verhaal bij heeft. Is die persoon dit uit nonchalance doet dan dikke doei. Ik heb overigens ook een sollicitant gehad die geen geld had voor een pak en over dit feit erg zenuwachtig was, maar wel eerlijk. Dat waardeer ik dan wel.

Is deze kerel een schrale aap dan jammer. Is het een gebrek aan opvoeding en is hij nog wel te kneden en wil hij zich hier voor inzetten dan is het wellicht de moeite waard.
  maandag 7 januari 2013 @ 13:48:25 #282
387467 Cuppiecake
Keep calm and have a Cupcake!
pi_121267681
Ik heb nu ondertussen dit hele topic doorgelezen en ik verbaas me toch wel over een aantal dingen :o

Waarom getuigd een pak van 'respect'? Als je nooit een pak draagt, er voor de baan ook geen aan hoeft te hebben, wat voegt dat pak dan toe? Ik snap niet waarom het niet dragen van een pak zegt dat je ongemotiveerd bent of je best niet heb willen doen. Wat hij zelf ook zegt, hij solliciteert niet voor een functie in pak, dus het leek hem blijkbaar logischer om in gewone kleding te verschijnen. Dat kun je als bijdehand opvatten maar volgens mij is dat gewoon de waarheid en heeft hij er dus wel degelijk over nagedacht. Wat ik eerder ook al las, stel 2 waren in gewone kleding gekomen en 1 in pak, wat was dan de reactie geweest?
Als je zo'n opmerking dan als minachtend opvat, vind ik dat je toch eerst een bij jezelf na moet gaan denken. Hij hoeft je voeten toch niet te kussen ofwel? Het is ook maar net hoe je de dingen wilt interpreteren en hoe zijn houding was. Dat kunnen wij zonder de beste man zelf gezien te hebben toch helemaal niet weten?
  maandag 7 januari 2013 @ 13:49:59 #283
335452 cricket
cricket from space
pi_121267728
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 13:48 schreef Cuppiecake het volgende:
Waarom getuigd een pak van 'respect'?
Dat doet het niet, maar sommige mensen worden graag voor de gek gehouden.
  maandag 7 januari 2013 @ 13:53:50 #284
387467 Cuppiecake
pi_121267855
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 10:56 schreef Natalie het volgende:
Kleding aanpassen op het bedrijf/de functie.
Het kan geen kwaad om te voorwerk te doen en erachter komen of de bedrijfscultuur formeel of informeel is. Lopen ze allemaal in pak? Dan doe jij ook een pak aan.
Lopen ze allemaal in spijkerbroek? Dan kleed je je netjes, maar doe je geen pak aan (en ook geen spijkerbroek).

Solliciteren in spijkerbroek is een no-go, wat mij betreft. Kan iemand nog zo'n goede babbel hebben, maar het laat bij mij de indruk achter van desinteresse of het ik-doe-het-op-mijn-manier-egootje.
In welke sector werk jij zelf dan? Ik heb zelf nog geen sollicitatie ervaring, maar ik geloof toch dat ik in mijn sector eerder in een spijkerbroek zou solliciteren als in een damespak (Ik studeer communication & multimedia design). Dat ligt ook aan mij persoonlijk natuurlijk, ik zie me zelf niet op kantoor tussen de nette pakken werken.
Maar mijn vriend heeft bijvoorbeeld elektrotechniek op HBO gestudeerd, heeft voor zijn stage een aantal gesprekken gehad bij verschillende bedrijven. Is gewoon in spijkerbroek op komen draven (hij heeft niet eens een pak), en ze wilde hem overal hebben.
Toen hij is gaan solliciteren voor een vaste baan heeft hij ook geen pak aangedaan en hij is gewoon aangenomen. De mensen lopen bij bedrijven als Enexis en Prodrive en weet ik veel wat vrijwel niet in pakken rond, dus wat voegt dat pak toe? Als je het gaat omkeren kan het zelfs de indruk geven dat je jezelf boven de andere werknemers plaatst en je zo belangrijk voelt dat jij WEL een pak aan moet (als je weet dat ze geen pak dragen).
  maandag 7 januari 2013 @ 13:55:11 #285
387467 Cuppiecake
pi_121267906
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 13:49 schreef cricket het volgende:

[..]

Dat doet het niet, maar sommige mensen worden graag voor de gek gehouden.
Het word tijd dat mensen weer eens normaal gaan doen. Al dat uiterlijke vertoon, als we ons nou eens bezighouden met wat we moeten doen, en daar goed in worden..
pi_121267956
Ja, hoe het precies zit kunnen we uit de OP inderdaad niet halen
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 13:48 schreef Cuppiecake het volgende:
Ik heb nu ondertussen dit hele topic doorgelezen en ik verbaas me toch wel over een aantal dingen :o

Waarom getuigd een pak van 'respect'? Als je nooit een pak draagt, er voor de baan ook geen aan hoeft te hebben, wat voegt dat pak dan toe? Ik snap niet waarom het niet dragen van een pak zegt dat je ongemotiveerd bent of je best niet heb willen doen. Wat hij zelf ook zegt, hij solliciteert niet voor een functie in pak, dus het leek hem blijkbaar logischer om in gewone kleding te verschijnen. Dat kun je als bijdehand opvatten maar volgens mij is dat gewoon de waarheid en heeft hij er dus wel degelijk over nagedacht. Wat ik eerder ook al las, stel 2 waren in gewone kleding gekomen en 1 in pak, wat was dan de reactie geweest?
Als je zo'n opmerking dan als minachtend opvat, vind ik dat je toch eerst een bij jezelf na moet gaan denken. Hij hoeft je voeten toch niet te kussen ofwel? Het is ook maar net hoe je de dingen wilt interpreteren en hoe zijn houding was. Dat kunnen wij zonder de beste man zelf gezien te hebben toch helemaal niet weten?
Hij had van mij echt niet in pak hoeven te komen. Op gympen is echter weer het andere uiterste en dat bedoel ik: in combinatie met de opmerking "ik solliciteer hier niet voor directeur" zegt hij eigenlijk dat de functie voor hem niet belangrijk genoeg is om even een paar nette schoenen aan te trekken. Dat bedoel ik met minachting. Als hij als uitleg geeft: "Ik dacht dat hier in bedrijfskleding gewerkt werd of dat een pak niet nodig is tijdens werkzaamheden" is het wat anders. Maar het klopt dat de OP niet genoeg informatie biedt om het objectief te kunnen beoordelen.
  maandag 7 januari 2013 @ 14:00:01 #287
387467 Cuppiecake
pi_121268084
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 13:56 schreef CPS2000 het volgende:
Ja, hoe het precies zit kunnen we uit de OP inderdaad niet halen

[..]

Hij had van mij echt niet in pak hoeven te komen. Op gympen is echter weer het andere uiterste en dat bedoel ik: in combinatie met de opmerking "ik solliciteer hier niet voor directeur" zegt hij eigenlijk dat de functie voor hem niet belangrijk genoeg is om even een paar nette schoenen aan te trekken. Dat bedoel ik met minachting. Maar het klopt dat de OP niet genoeg informatie biedt om het objectief te kunnen beoordelen.
Je weet niet wat de toon van het gesprek is geweest. Ik interpreteer dat juist als 'dat past toch niet bij de functie', dus het is sowieso een zinloze discussie. Maar goed, ik bekijk het ook vanuit een heel ander perspectief. Mijn vader is zo'n type dat NOOIT een pak met stropdas aan zou doen. De enige keer dat hij dat gedragen heeft in zijn leven was op zijn eigen bruiloft. Hij is de belangrijkste man binnen het kleinschalige bedrijf waar hij werkt. Toen er een nieuwe leidinggevende kwam hebben ze uiteindelijk die er weer uitgedonderd omdat hij het niet met mijn vader kon vinden. En ja die man liep wel altijd in pak. Dus ja, wat zegt dat pak nou. (En nu komt natuurlijk de vraag waarom word je pa geen leidinggevende dan, dit is een bewuste keuze van hem omdat hij dan niet meer het werk kan doen wat hij leuk vind).
  maandag 7 januari 2013 @ 14:01:27 #288
335452 cricket
cricket from space
pi_121268152
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 13:55 schreef Cuppiecake het volgende:

[..]

Het word tijd dat mensen weer eens normaal gaan doen. Al dat uiterlijke vertoon, als we ons nou eens bezighouden met wat we moeten doen, en daar goed in worden..
Veel mensen blijven hangen in 'hoe het hoort' zonder na te denken over het waarom, dat zie je niet alleen in uiterlijk vertoon, al is het daarbij wel nadrukkelijker aanwezig dat op andere vlakken.
pi_121268206
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 14:00 schreef Cuppiecake het volgende:

[..]

Je weet niet wat de toon van het gesprek is geweest. Ik interpreteer dat juist als 'dat past toch niet bij de functie', dus het is sowieso een zinloze discussie.
Klopt.
  maandag 7 januari 2013 @ 14:23:09 #290
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_121268871
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 13:38 schreef CPS2000 het volgende:

Hier ben ik het grotendeels mee eens, hoewel nette spijkerbroek wat mij betreft wel kan. Gecombineerd met een shirt (overhemd) en nette schoenen.
Die effen spijkerbroeken zijn best mooi :Y
Zolang het maar niet dan die dingen zijn met gaten, verkleuringen en die ergens half van de billen glijden.
(Un)masking for the greater good.
  maandag 7 januari 2013 @ 14:25:24 #291
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_121268951
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 13:53 schreef Cuppiecake het volgende:

[..]

In welke sector werk jij zelf dan? Ik heb zelf nog geen sollicitatie ervaring, maar ik geloof toch dat ik in mijn sector eerder in een spijkerbroek zou solliciteren als in een damespak (Ik studeer communication & multimedia design). Dat ligt ook aan mij persoonlijk natuurlijk, ik zie me zelf niet op kantoor tussen de nette pakken werken.
Maar mijn vriend heeft bijvoorbeeld elektrotechniek op HBO gestudeerd, heeft voor zijn stage een aantal gesprekken gehad bij verschillende bedrijven. Is gewoon in spijkerbroek op komen draven (hij heeft niet eens een pak), en ze wilde hem overal hebben.
Toen hij is gaan solliciteren voor een vaste baan heeft hij ook geen pak aangedaan en hij is gewoon aangenomen. De mensen lopen bij bedrijven als Enexis en Prodrive en weet ik veel wat vrijwel niet in pakken rond, dus wat voegt dat pak toe? Als je het gaat omkeren kan het zelfs de indruk geven dat je jezelf boven de andere werknemers plaatst en je zo belangrijk voelt dat jij WEL een pak aan moet (als je weet dat ze geen pak dragen).
Zo te lezen weet je al heel goed welke kleding verwacht wordt binnen de sector waar je gaat werken, en zo te horen je vriend ook. Alleen maar goed ingeschat, zou ik zeggen.
Ik werk overigens wel op kantoor (waar we overigens ook niet in pak lopen, maar wel netjes gekleed gaan)

Qua je laatste regel: daar gaat weer het 'kleden naar bedrijf/functie' op. Je gaat natuurlijk geen pak dragen als je weet dat niemand daar ik pak loopt.
  maandag 7 januari 2013 @ 14:38:01 #292
387467 Cuppiecake
pi_121269380
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 14:25 schreef Natalie het volgende:

[..]

Zo te lezen weet je al heel goed welke kleding verwacht wordt binnen de sector waar je gaat werken, en zo te horen je vriend ook. Alleen maar goed ingeschat, zou ik zeggen.
Ik werk overigens wel op kantoor (waar we overigens ook niet in pak lopen, maar wel netjes gekleed gaan)

Qua je laatste regel: daar gaat weer het 'kleden naar bedrijf/functie' op. Je gaat natuurlijk geen pak dragen als je weet dat niemand daar ik pak loopt.
Daarom snap ik nou je laatste regel dus niet:

Dat is dus waarschijnlijk helemaal geen desinteresse van de de sollicitant, aan die ene uitspraak over dat geen hoge functie hebben kun je zijn bedoeling gewoon niet aflezen, misschien was het wel een een los gesprek met een prettige sfeer en was het meer als grapje bedoelt. Het bedrijf heeft eerder een ouderwets idee van wat hoort en interpreteerde het meteen als desinteresse.
  maandag 7 januari 2013 @ 14:49:15 #293
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_121269758
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 14:38 schreef Cuppiecake het volgende:

[..]

Daarom snap ik nou je laatste regel dus niet:

Dat is dus waarschijnlijk helemaal geen desinteresse van de de sollicitant, aan die ene uitspraak over dat geen hoge functie hebben kun je zijn bedoeling gewoon niet aflezen, misschien was het wel een een los gesprek met een prettige sfeer en was het meer als grapje bedoelt. Het bedrijf heeft eerder een ouderwets idee van wat hoort en interpreteerde het meteen als desinteresse.
Ach, je hoeft niet alles zwart/wit te nemen. En zijn prima beroepen waarin 't kan, zoals je zelf ook al zegt.
Als ik kijk naar mijn eigen werk, dan zou 't niet kunnen. Waarschijnlijk staat het er daarom zo :)
  maandag 7 januari 2013 @ 14:54:41 #294
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_121269967
Of de HBO'er die stage wilde lopen bij een van de big four en dacht dat hij niet in pak hoefde te gaan omdat het "alleen maar" om een stage ging :')

Ja geweldig, dat "doe maar gewoon", maar als je met je gewoon doen de plank misslaat en niet komt waar je wezen wilt dan had je beter even moeite kunnen doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_121270183
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 14:54 schreef Leandra het volgende:
Of de HBO'er die stage wilde lopen bij een van de big four en dacht dat hij niet in pak hoefde te gaan omdat het "alleen maar" om een stage ging :')

Ja geweldig, dat "doe maar gewoon", maar als je met je gewoon doen de plank misslaat en niet komt waar je wezen wilt dan had je beter even moeite kunnen doen.
Denk dat er vaak wel een informele sfeer aanwezig is. Je staat wel een beetje voor lul als je daar in driedelig pak aan komt zetten en de rest heeft gewoon een overhemd oid aan.
  maandag 7 januari 2013 @ 15:02:24 #296
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_121270255
quote:
10s.gif Op maandag 7 januari 2013 15:00 schreef Snoepje5 het volgende:

[..]

Denk dat er vaak wel een informele sfeer aanwezig is. Je staat wel een beetje voor lul als je daar in driedelig pak aan komt zetten en de rest heeft gewoon een overhemd oid aan.
Ja, dat dacht die stagiair ook.... dat werd dus geen stageplek.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_121270413
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 15:02 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, dat dacht die stagiair ook.... dat werd dus geen stageplek.
Ik ben toevallig afgelopen week aangenomen bij een van de grootste online retailers binnen Europa. Nee hoor, ik kwam niet aanzetten in pak.

Het verschilt natuurlijk wel per bedrijf.. En dat is soms lastig in te schatten. Dat iemand niet in pak komt, hoeft niet meteen te betekenen dat 'ie geen respect toont of iets dergelijks. Als die verder wel in nette kleding komt en er verzorgd uit ziet.

Maar denken dat je niet in pak hoeft 'omdat het alleen een stage is' is wel een verkeerde instelling.
  maandag 7 januari 2013 @ 15:12:23 #298
43959 MetalMessiah
Messiahs die young
pi_121270600
Als jullie gedrag belonen door een goede commisieregeling, dan zal een verkoper snel zijn gedrag aanpassen om zijn inkomen te maximaliseren.

Als je een slechte of matige commisieregeling hebt, dan kun je ook maar beter een middelmatige verkoper nemen: die past dan beter bij het bedrijf.
Je kunt niet alles hebben, maar wel niets...
  maandag 7 januari 2013 @ 15:25:27 #299
35189 Troel
scherp en bot
pi_121271075
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 14:38 schreef Cuppiecake het volgende:

[..]

Niks mis met een nette zwarte spijkerbroek. Vaak zelfs netter dan een pantalon wat mij betreft. EN dat heeft niets met desinteresse te maken.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_121271450
Is het eigenlijk netjes om te vragen hoe je gekleed moet gaan.
Dus als je ze aan de telefoon hebt, gewoon even vragen hoe verwacht u mij gekleed.?

Zelf heb ik een keer de tip gekregen om een klein notitieblokje mee te nemen.
Doe je wat vragen opschrijven en maak je wat notities, schijnt heel professioneel over te komen :)
Hell To The Liars
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')