abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121108186
quote:
7s.gif Op donderdag 3 januari 2013 13:01 schreef Norrage het volgende:
Alsof je je concentreert op posts op een forum :? Ik blijf het niet snappen. Ik let totaal niet op grammatica en spelling hier, is dat raar? Het is maar een forum....
Het is toch je visitekaartje. En ook kennen we jou alleen als Norrage, het zegt toch iets over de persoonlijkheid van Norrage.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_121108222
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 13:17 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het is toch je visitekaartje. En ook kennen we jou alleen als Norrage, het zegt toch iets over de persoonlijkheid van Norrage.
Tsja, als je belangrijk vindt hoe mensen je op een forum kennen...
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  donderdag 3 januari 2013 @ 13:32:29 #23
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_121108704
Leuke discussie vindt ik dat altijd!

Zoals Lyrebird zegt voelt het voor mij inderdaad ook deels aan. Ik ga geen advies, steunbetuiging of OP typen zonder dat ik mijn spelling probeer te controleren.
Desondanks identificeer ik mij vrij minimaal met het gros van de mensen hier op Fok! en in snelle topics met veel korte reacties schrijf ik mijn posts daarom vrij impulsief met een stuk minder nuances.

In professioneel verband ligt het natuurlijk totaal anders, maar misschien kan Fok! soms ook een platform bieden om even ongenuanceerd je meningen te spuien zonder al te diep erover na te hoeven denken.
  donderdag 3 januari 2013 @ 14:51:37 #24
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_121111830
quote:
10s.gif Op donderdag 3 januari 2013 12:44 schreef NaturalScience het volgende:

[..]

Erg herkenbaar! Mijn spelling is ook enorm slecht.

Maar om de één of andere reden spel ik vrijwel altijd correct in het Engels.
Het zal wel iets met de Nederlandse taal vandoen hebben.....
Ik vind het helemaal geen leuke discussie en wil er eigenlijk geen woord meer aan spenderen, maar vooruit ;)

Het was een cynische opmerking en verwijzing naar een correctie van een poster hier in het vorige deel van dit topic. M.i. is mijn spelling niet slecht hier, maar je kunt weleens een foutje maken*. Zegt alsnog geen ene kont over je proefschrift en kwaliteiten als wetenschapper. Sterker nog: ik ben al jaren editor van verschillende tijdschriften en Nederlandse én Engelse stukken komen vaak even in mijn mailbox terecht voor een laatste check. En ja, ik sta in voor netjes gespelde stukken tekst.

* Ik merk dat ik in de periode van mijn verdediging en de drukte eromheen ook namen van mensen vergat of door elkaar haalde. Lijkt wel een soort aandacht/prioriteiten-kwestie.

Hé en nou houd ik erover op! :6

Ben trouwens een backward search aan het doen voor een review die zo goed als af was. Levert 8 nieuwe publicaties op }:| Daar gáán we weer....
  Moderator donderdag 3 januari 2013 @ 17:04:26 #25
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_121117585
Zo dat lege bierkratjes sorteren en stapelen is best wel zwaar werk om 8 uur aan één stuk te doen, heb nu blaren en blauwe plekken :X (ik ben niets gewend :') )

Respect voor de Polen die dat dag in dag uit doen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_121117837
quote:
2s.gif Op donderdag 3 januari 2013 17:04 schreef Bosbeetle het volgende:
Zo dat lege bierkratjes sorteren en stapelen is best wel zwaar werk om 8 uur aan één stuk te doen, heb nu blaren en blauwe plekken :X (ik ben niets gewend :') )

Wel goed dat je gewoon bezig blijft :Y
Nog steeds niets gehoord van je sollicitatie?
pi_121117961
quote:
2s.gif Op donderdag 3 januari 2013 17:04 schreef Bosbeetle het volgende:

Mocht je ook wat van de inhoud van die kratjes opdrinken?
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  Moderator donderdag 3 januari 2013 @ 17:28:21 #28
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_121118461
quote:
7s.gif Op donderdag 3 januari 2013 17:14 schreef Norrage het volgende:

[..]

Mocht je ook wat van de inhoud van die kratjes opdrinken?
De schimmel stond op de meeste flesjes dus liever niet :D
  Moderator donderdag 3 januari 2013 @ 17:28:32 #29
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_121118466
quote:
1s.gif Op donderdag 3 januari 2013 17:11 schreef Operc het volgende:

[..]

Wel goed dat je gewoon bezig blijft :Y
Nog steeds niets gehoord van je sollicitatie?
nope
  donderdag 3 januari 2013 @ 18:13:15 #30
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_121120199
@Kees22, wat doe jij in de wetenschap, dan kan ik je ook in de OP zetten :s)
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_121121625
quote:
2s.gif Op donderdag 3 januari 2013 17:28 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

nope
Zonde :(
Nog (of al?) andere opties in gedachten?
pi_121129291
quote:
2s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:13 schreef RobertoCarlos het volgende:
@Kees22, wat doe jij in de wetenschap, dan kan ik je ook in de OP zetten :s)
Docent Nederlands schat ik zo in
pi_121135806
quote:
7s.gif Op donderdag 3 januari 2013 13:01 schreef Norrage het volgende:
Alsof je je concentreert op posts op een forum :? Ik blijf het niet snappen. Ik let totaal niet op grammatica en spelling hier, is dat raar? Het is maar een forum....
Dat vind ik inderdaad raar.
Ik let altijd op spelling en grammatica en zelfs op uitspraak.
Wat is er onbegrijpelijk aan? Als je communiceert met anderen houd je je toch aan de regels van die communicatie.
Ik snap jouw redenering werkelijk niet. Ik begrijp zelfs niet hoe je op de ene plaats wel en op de andere niet correct kunt spellen.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_121139940
Effe iets anders.

Ik heb de afgelopen week zo'n twee kilo oliebollen gebakken, in 3 batches en had bij de 3e batch het proces volledig onder controle. Valt nog niet mee, goede oliebollen bakken.

Waarom dit in W&T, en niet in het kookhoekje? Nadat ik niet tevreden was met de kwaliteit van de eerste batch merkte ik dat m'n W&T achtergrond begon op te spelen. Waarom waren de oliebollen niet perfect, en hoe krijg ik een perfecte oliebol? Blijkt dat de recepten die je online vindt maar de helft van het verhaal vertellen.

Niet alleen moet het beslag de juiste smaak en viscositeit hebben, ook de temperatuur van de olie luistert heel erg nauw. Te koud en je oliebollen worden te vettig. Te warm en ze worden te hard (verbrand) en garen niet genoeg. Bij de juiste temperatuur zie je ze netjes tot een bol uitgroeien, zelfs als je het beslag als een kubus in de olie zou knikkeren. Lukt trouwens alleen als de viscositeit van het beslag precies goed is: te visceus beslag en je eet stopverf; niet visceus genoeg en je krijgt allemaal stalagtieten.

Mijn recept:

* 500 gram witte bloem
* 12 gram gedroogde gist
* 10 gram zout
* 25 gram suiker
* 10 gram kaneel
* 1 ei
* 1 zakje gewelde rozijnen

* 350 gram melk (warm)
* 150 gram Suntory donker bier (warm) - Guiness moet ook lukken
* 50 gram roomboter (opgelost in de warme melk/bier)

* Grote kom of emmer
* Olie in pan of friteuse (heb zelf 1.5l olie in pan gebruikt)
* Ijsschep. Heb vroeger ook twee lepels gebruikt. Maakt eigenlijk niet uit wat je gebruikt, als je beslag maar goed is en je olie op de juiste temperatuur.

Mix de vaste bestanddelen bij elkaar (muv de rozijnen) in de kom en voeg dan langzaam de vochtige bestanddelen (mix van bier, melk, boter) toe. Afhankelijk van wat voor een bloem je gebruikt, zul je iets meer of iets minder vocht nodig hebben dan dat ik hier aangeef. Het beslag moet zeer stevig zijn, zeker niet van je garde afvallen, maar niet zo stevig/droog dat het tot harde uitsteeksels op de oliebol leidt. Hiermee kun je het beste zelf experimenteren, zoals ik gedaan heb. Deze stap is cruciaal - doe je het niet goed dan heb je slechte oliebollen. Als je de juiste stevigheid bereikt hebt, gaan de rozijnen er doorheen. Uur laten rijzen op een warme plek met een theedoek over de emmer.

Olie warm laten worden. Ik had - zeer onwetenschappelijk en daarom ietswat onbevredigend - geen thermometer, dus durf niet te zeggen wat de beste temperatuur voor de olie is. Maar ik weet wel op welke stand het gas (van mijn Japans gasfornuis) moet staan. Bak de oliebollen met z'n drieen tegelijk in zo'n 5 a 6 minuten gaar. Je kan ze na 3 minuten omkeren, maar als het goed is, draaien ze na zo'n 3 minuten vanzelf om (alhoewel het niet altijd goed is). Serveren met poedersuiker. Japanners zijn er dol op!
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  vrijdag 4 januari 2013 @ 12:29:07 #35
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_121146846
Jij ook gelukkig nieuwjaar! ;)
  vrijdag 4 januari 2013 @ 13:21:27 #36
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_121148610
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 06:38 schreef Lyrebird het volgende:
Effe iets anders.

Ik heb de afgelopen week zo'n twee kilo oliebollen gebakken, in 3 batches en had bij de 3e batch het proces volledig onder controle. Valt nog niet mee, goede oliebollen bakken.

Waarom dit in W&T, en niet in het kookhoekje? Nadat ik niet tevreden was met de kwaliteit van de eerste batch merkte ik dat m'n W&T achtergrond begon op te spelen. Waarom waren de oliebollen niet perfect, en hoe krijg ik een perfecte oliebol? Blijkt dat de recepten die je online vindt maar de helft van het verhaal vertellen.

Niet alleen moet het beslag de juiste smaak en viscositeit hebben, ook de temperatuur van de olie luistert heel erg nauw. Te koud en je oliebollen worden te vettig. Te warm en ze worden te hard (verbrand) en garen niet genoeg. Bij de juiste temperatuur zie je ze netjes tot een bol uitgroeien, zelfs als je het beslag als een kubus in de olie zou knikkeren. Lukt trouwens alleen als de viscositeit van het beslag precies goed is: te visceus beslag en je eet stopverf; niet visceus genoeg en je krijgt allemaal stalagtieten.

Mijn recept:

* 500 gram witte bloem
* 12 gram gedroogde gist
* 10 gram zout
* 25 gram suiker
* 10 gram kaneel
* 1 ei
* 1 zakje gewelde rozijnen

* 350 gram melk (warm)
* 150 gram Suntory donker bier (warm) - Guiness moet ook lukken
* 50 gram roomboter (opgelost in de warme melk/bier)

* Grote kom of emmer
* Olie in pan of friteuse (heb zelf 1.5l olie in pan gebruikt)
* Ijsschep. Heb vroeger ook twee lepels gebruikt. Maakt eigenlijk niet uit wat je gebruikt, als je beslag maar goed is en je olie op de juiste temperatuur.

Mix de vaste bestanddelen bij elkaar (muv de rozijnen) in de kom en voeg dan langzaam de vochtige bestanddelen (mix van bier, melk, boter) toe. Afhankelijk van wat voor een bloem je gebruikt, zul je iets meer of iets minder vocht nodig hebben dan dat ik hier aangeef. Het beslag moet zeer stevig zijn, zeker niet van je garde afvallen, maar niet zo stevig/droog dat het tot harde uitsteeksels op de oliebol leidt. Hiermee kun je het beste zelf experimenteren, zoals ik gedaan heb. Deze stap is cruciaal - doe je het niet goed dan heb je slechte oliebollen. Als je de juiste stevigheid bereikt hebt, gaan de rozijnen er doorheen. Uur laten rijzen op een warme plek met een theedoek over de emmer.

Olie warm laten worden. Ik had - zeer onwetenschappelijk en daarom ietswat onbevredigend - geen thermometer, dus durf niet te zeggen wat de beste temperatuur voor de olie is. Maar ik weet wel op welke stand het gas (van mijn Japans gasfornuis) moet staan. Bak de oliebollen met z'n drieen tegelijk in zo'n 5 a 6 minuten gaar. Je kan ze na 3 minuten omkeren, maar als het goed is, draaien ze na zo'n 3 minuten vanzelf om (alhoewel het niet altijd goed is). Serveren met poedersuiker. Japanners zijn er dol op!
Mooie pleidooi vóór het publiceren van niet-effectieve interventies. Daar worden interventies alleen maar beter van ;)

Water loopt me in de mond :P
pi_121150562
W&T doen betekent fouten maken. Die fouten zullen nooit in een publicatie genoemd worden (waardoor het in feite lijkt alsof de auteurs ideale wetenschappers zijn), maar het zou best behulpzaam kunnen zijn om een artikel zo te schrijven.

Dus ipv: "Bak de oliebollen in zes minuten goudbruin en rond", wat je in een standaard oliebollenrecept (analoog aan wetenschappelijk artikel) aantreft, wordt 't dan "Niet alleen moet het beslag de juiste smaak en viscositeit hebben, ook de temperatuur van de olie luistert heel erg nauw. Te koud en je oliebollen worden te vettig. Te warm en ze worden te hard (verbrand) en garen niet genoeg. Bij de juiste temperatuur zie je ze netjes tot een bol uitgroeien, zelfs als je het beslag als een kubus in de olie zou knikkeren. Lukt trouwens alleen als de viscositeit van het beslag precies goed is: te visceus beslag en je eet stopverf; niet visceus genoeg en je krijgt allemaal stalagtieten."
  vrijdag 4 januari 2013 @ 14:16:08 #38
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_121151022
:D Nu nog een tijdschrift vinden die hapt.
pi_121151453
Hmm, misschien moet ik Baking and frying letters maar eens aanschrijven. Of toch voor de Oliebollen review gaan?
pi_121159569
Acta FriedFoodia
Jesus saves but death prevails.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')