abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123133196
quote:
2s.gif Op woensdag 20 februari 2013 20:11 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Maar dit verschilt ook per discipline; ik ga het liefst naar conferenties waar geen proceedings zijn, at all. Mensen sturen abstracts op en op die basis worden sprekers geselecteerd. Resultaat hoeft er nog (lang) niet te zijn, of mag allang gepubliceerd zijn. Doel is dan puur informatie delen, ideeen opdoen, kruisbestuivingen. Voorkomt ook refereeen van papers die eigenlijk gewoon niet af zijn.
bij ons worden bijna geen conference proceedings uitgegeven. Zeker niet op de grote conferenties, wellicht op hele kleine.

Ik vind het grappig hoeveel vakgebieden verschillen!
pi_123148027
quote:
0s.gif Op woensdag 20 februari 2013 19:32 schreef Operc het volgende:
Aan de andere kant: als je echt de hele bachelor en ongeveer de halve master kunt teren op oude kennis zonder daar als docent wat nieuwe inzichten bij te voegen, dan vraag ik me af hoe hoog het onderwijs niveau is.
Je moet een onderscheid maken tussen de benodigde kennis en wat je ermee doet. ;)
Veel kennis is oude kennis. Dat geldt natuurlijk niet voor een vak als computerhardware of transistoren (hoewel oude boeken prima volstaan) maar voor meer fundamentele theoretische disciplines waar die technieken op steunen volstaan oude boeken prima.
Echter gebruik je die 'oude' kennis om onderzoek te doen of te ontwerpen, reken er maar op dat dat een zeer grote uitdaging is.
Ik durf trouwens rustig te stellen dat het simpele feit dat oude kennis nog steeds fundamenteel is een teken is dat die oude kennis veel waarade heeft. Oude kennis of niet, de meeste mensen die in 2013 leven hebben erg veel moeite om die oude kennis goed te verwerken. Je kan bijv. prima boeken over meetkunde downloaden die rond het jaar 1900 zijn uitgegeven. Ze voelen allesbehalve oudbollig aan als je ze leest.

quote:
Dit is denk ik het grootste probleem met studenten van nu. Ze moeten alles zo makkelijk mogelijk aangeboden krijgen, elke zin die overbodig is, wordt slecht bevonden.
Ik denk dat er ook hier een kloof is tussen de twee soorten vakgebieden. Het geldt zeker niet uitsluitend voor bètastudenten maar bètastudenten moeten gebruik maken van Americaanse handboeken en die boeken hebben helaas vaak een relatief lage informatiedichtheid. Met andere woorden, ze gebruiken 4 bladzijden om iets uit te leggen wat op een halve bladzijde kan worden uitgelegd. Het is echt niet haalbaar voor een student om al die teksten te lezen, ik ken geen student die dat lukt. Ook niet de studenten die steeds achten en negens halen. Presentatieslides zijn véél te oppervlakkig, die boeken zijn veel te langdradig. Dat is slechts 1 motief voor het gebruiken van dictaten, het andere motief is zeker niet minder belangrijk: aanvullende stof die niet in een standaard handboek staat.

quote:
Maar verder moet je zelf aan de slag. Een dictaat is dan eerder een teken van luiheid dan van academische interesse.
Het is afhankelijk vanuit wiens en welk perspectief je het bekijkt. Het is erg efficiënt, verwar efficiënt niet met gemakkelijk. Hoe efficiënter hoe meer winst veronderstellende dat je de inhoud van de dictaten goed aanpast aan het niveau van de studenten.
quote:
En wat betreft uitleg aangepast aan het niveau van de studenten: Je geeft in andere posts al aan dat het niveau van de opleiding bepaald moet worden door de universiteit, terwijl je het als omgekeerd argument gebruikt voor het dictatensysteem.
Nee, ik gebruik dat niet als argument, het gaat om de efficiëntie, het niveau heeft er weinig mee te maken.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bram_van_Loon op 21-02-2013 01:55:18 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_123148180
quote:
5s.gif Op woensdag 20 februari 2013 16:09 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Je initiele probleem was dat geld voor de student niet bij de student zou aankomen. Nu heb je het over iets anders, en bovendien zie ik geen causaliteit tussen een zak geld en een 1:10 verhouding van beta vs non-beta, en bovendien zie ik niet in waarom zo'n verhouding erg is wetenschappelijk gezien, aannemende dat de vraag vanuit studenten diezelfde proporties heeft.
Het valt te verwachten dat het geld evenredig verdeeld zou worden met het aantal studenten terwijl bètaonderzoek relatief duur is (niet al het bètaonderzoek, wiskundig onderzoek is erg goedkoop) en zeer veel maatschappelijk nut heeft (bijv. alle technologie die we gebruiken en hiermee het grootste deel van onze welvaart). Bètaonderwijs is moeilijker (net als excelleren bij een niet-bètaopleiding) dus automatisch krijg je veel minder studenten. Dat maakt het niet minder relevant.

*Ik tel opleidingen als technische bedrijfskunde niet mee
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 21 februari 2013 @ 02:18:31 #279
8369 speknek
Another day another slay
pi_123148709
Dit 'wij betastudenten zijn beter dan de rest' kan beter naar SES, daar geloven ze er nog in.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_123151609
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 01:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het valt te verwachten dat het geld evenredig verdeeld zou worden met het aantal studenten
...
Vastgesteld hebbende dat dit nergens op sloeg was jouw idee sterkere regulering van geldstroom en die van mij juist deregulering, met allebei dus het doel een andere verdeling van het geld en wel (grotendeels) onafhankelijk van de in- en uitstroom van studenten. Het geven van een zak geld laat universiteiten vrij in behalen wat ze willen (excelleren in bepaalde gebieden naargelang hun sterkte), en heeft geen zieke incentive meer om zoveel mogelijk studenten aan te trekken en een diploma te geven.
Het zegt inderdaad niets over welke vakgebieden het zwaartepunt dan wordt, en dat is prima. Tunnelvisie,op welk gebied dan ook heeft geen plaats op een universiteit. Maatschappelijk nut speelt beter ook een ondergeschikte rol. Genoeg `nutteloze' dingen die (honderden) jaren later fundamenteel bleken (ook voor de maatschappij).
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
pi_123152810
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 02:18 schreef speknek het volgende:
Dit 'wij betastudenten zijn beter dan de rest' kan beter naar SES, daar geloven ze er nog in.
Je zal mij nooit horen zegen dat bètastudenten beter zijn (betere studenten dan de niet-excellerende niet-bètastudenten, niet beter), mijn punt was dat het bèta-onderzoek de basis is van al onze technologie en dus ook de basis is van onze welvaart. Het gaat er niet om dat bèta daarom al dan niet beter is, het gaat er om dat investeringen in dergelijk onderzoek heel erg nuttige gevolgen kunnen hebben voor de maatschappij. Momenteel dreigt er bijv. een energiecrisis. Mocht dat ook gebeuren dan stort de maatschappij in, bètaonderzoek, veel breder dan enkel onderzoek naar energie (fundamentele natuurkunde bijv.), kan dit voorkomen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 21 februari 2013 @ 12:05:27 #282
8369 speknek
Another day another slay
pi_123155776
De Nederlandse economie is voor 74% gebaseerd op diensten. Onze technische sector is verwaarloosbaar. Als we naar de basis van onze welvaart kijken zou het overgrote merendeel van het overheidsgeld juist naar de sociale en economische wetenschappen moeten gaan.

Ik bedoel ik ben het er wel mee eens dat er een groter percentage naar beta-onderzoek moet (wat ook al laaang gebeurt en overigens tot resultaat heeft dat veel beta-onderzoek van minder niveau is dan ander onderzoek, maar dat terzijde), maar dat is een normatieve discussie over waar je naartoe wil in Nederland. Nu we overigens voorbij gestreefd worden door oost-Azie vraag ik me af of het nog wel zo nuttig is. We kunnen ons beter gaan richten om de voorsprong te behouden in die fuzzy x-factor. Design, interactie, psychologie, diensten, want dat is nou juist het voordeel van onze democratische cultuur.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_123156133
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 12:05 schreef speknek het volgende:
De Nederlandse economie is voor 74% gebaseerd op diensten. Onze technische sector is verwaarloosbaar. Als we naar de basis van onze welvaart kijken zou het overgrote merendeel van het overheidsgeld juist naar de sociale en economische wetenschappen moeten gaan.

Ik bedoel ik ben het er wel mee eens dat er een groter percentage naar beta-onderzoek moet (wat ook al laaang gebeurt en overigens tot resultaat heeft dat veel beta-onderzoek van minder niveau is dan ander onderzoek, maar dat terzijde), maar dat is een normatieve discussie over waar je naartoe wil in Nederland. Nu we overigens voorbij gestreefd worden door oost-Azie vraag ik me af of het nog wel zo nuttig is. We kunnen ons beter gaan richten om de voorsprong te behouden in die fuzzy x-factor. Design, interactie, psychologie, diensten, want dat is nou juist het voordeel van onze democratische cultuur.
Ben het met speknek eens.

Alhoewel ik de betas die uit Nederland kom best hoog heb zitten, is Nederland als beta economie een lachertje. De opleidingen zijn goed, maar de bedrijven niet. Voor ASML wil ik best een uitzondering maken. Voor de rest houdt 't niet over.

Alhoewel Nederlandse ingenieurs niet zo kunnen buffelen als hun Koreaanse collega's, compenseren ze veel met inzicht, durf en creativiteit. De ingenieurs zijn dan ook niet het probleem, het gepolder boven de ingenieurs is het probleem. Wetenschap/techniek gaat namelijk niet gepaard met polderen. Zodra onze ingenieurs een managertitel krijgen, weten ze niet meer wat ze moeten doen. Beetje Powerpoint presentaties maken en ouwehoeren, maar productief bezig zijn? Nee. Ik heb me in mijn Nederlandse tijd groen en geel geergerd aan de managers boven ons. Niet alleen bij Philips, maar ook bij Oce. Over Shell heb ik precies dezelfde verhalen gehoord. Denk dat dit een wijd verspreid verschijnsel is in de beta-bedrijven.

Het is dus de vraag of je daar in moet investeren. Doe het idd dan liever in fuzzy zaken. In de dingen waar we wel goed in zijn.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 21 februari 2013 @ 13:38:57 #284
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_123158844
Pfft....als post-doc heb ik op het gebied van inzicht in de grote geldstromen nog wat te leren. Vroeg er net iemand me iets over "soft money"...... Heb er even omheen gepraat, maar weet het nu nog steeds niet helemaal: wat is soft money? Wat als dat de input is qua onderzoeksgelden? Waar haal je het dan vandaan? (1e en 2e geldstroom?)
pi_123159274
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 13:38 schreef Quoi het volgende:
Pfft....als post-doc heb ik op het gebied van inzicht in de grote geldstromen nog wat te leren. Vroeg er net iemand me iets over "soft money"...... Heb er even omheen gepraat, maar weet het nu nog steeds niet helemaal: wat is soft money? Wat als dat de input is qua onderzoeksgelden? Waar haal je het dan vandaan? (1e en 2e geldstroom?)
Soft money is onderzoeksgeld, meestal van de overheid, dat maar voor een beperkt aantal jaren (soms maar 1 jaar) gegarandeerd is.

Het is dus niet goed om je salaris van soft money te moeten betalen, want als je een keer zonder grants zit, dan heb je geen baan meer. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het salaris van postdocs en studenten. Dat kan knap lullig worden als er geen soft money meer is.

Je zou denken dat het tegenovergestelde van soft money hard money is, maar daar heb ik nog nooit van gehoord. Afijn, het geld dat je ieder jaar gegarandeerd van je eigen universiteit krijgt, valt niet onder soft money. De rest voor zo ver ik weet wel.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 21 februari 2013 @ 13:58:55 #286
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_123159571
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 13:50 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Soft money is onderzoeksgeld, meestal van de overheid, dat maar voor een beperkt aantal jaren (soms maar 1 jaar) gegarandeerd is.

Het is dus niet goed om je salaris van soft money te moeten betalen, want als je een keer zonder grants zit, dan heb je geen baan meer. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het salaris van postdocs en studenten. Dat kan knap lullig worden als er geen soft money meer is.

Je zou denken dat het tegenovergestelde van soft money hard money is, maar daar heb ik nog nooit van gehoord. Afijn, het geld dat je ieder jaar gegarandeerd van je eigen universiteit krijgt, valt niet onder soft money. De rest voor zo ver ik weet wel.
Thanks.
Dus soft money is eigenlijk al het geld dat je zelf binnenhaalt via subsidiecalls (via fondsen, industrie, bedrijfsleven). Daar wordt je waarschijnlijk deels door betaald, maar er zal ook een stukje "hard money" zijn, wat vanuit de overheid naar universiteiten gaat, toch?

Maar ik heb het idee dat post-docs toch wel grotendeels uit soft money worden betaald.(geneeskunde)
Op de afdeling waar ik ben gepromoveerd zou ik mijn eigen post-doc eerst zelf moeten financieren (ofwel: een subsidie binnenhalen), voor ik er aan de slag zou kunnen als post-doc.

Waar ik nu ben gestart als post-doc (de eerste!) zijn afgelopen jaren wat subsidies binnengehaald. Daar zal ik dan wel op 'teren'....

Am I right?
pi_123159741
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 13:58 schreef Quoi het volgende:

[..]

Thanks.
Dus soft money is eigenlijk al het geld dat je zelf binnenhaalt via subsidiecalls (via fondsen, industrie, bedrijfsleven). Daar wordt je waarschijnlijk deels door betaald, maar er zal ook een stukje "hard money" zijn, wat vanuit de overheid naar universiteiten gaat, toch?

Maar ik heb het idee dat post-docs toch wel grotendeels uit soft money worden betaald.(geneeskunde)
Op de afdeling waar ik ben gepromoveerd zou ik mijn eigen post-doc eerst zelf moeten financieren (ofwel: een subsidie binnenhalen), voor ik er aan de slag zou kunnen als post-doc.

Waar ik nu ben gestart als post-doc (de eerste!) zijn afgelopen jaren wat subsidies binnengehaald. Daar zal ik dan wel op 'teren'....

Am I right?
In de VS worden postdocs bijna altijd uit soft money betaald, en graduate students kun je met een beetje geluk uit universiteitsfondsen betalen, alhoewel dat per universiteit kan verschillen. Op de twee instituten waar ik heb gewerkt, kon het wel. In het VK werkt het volgens mij ook zo.

Dus you seem to be right. Postdocs teren op soft money.

Tenured professoren worden niet uit soft money betaald. Research profs wel.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 21 februari 2013 @ 14:14:12 #288
8369 speknek
Another day another slay
pi_123160135
Dus eigenlijk gewoon de Engelse term voor derdegeldstroom :P.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 21 februari 2013 @ 14:19:04 #289
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_123160309
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 14:14 schreef speknek het volgende:
Dus eigenlijk gewoon de Engelse term voor derdegeldstroom :P.
Nee toch, want je kunt ook geld binnenhalen via fondsen (2e stroom)? En 4e geldstroom wordt ook wel genoemd... En dan nog Europees geld...
pi_123160551
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 14:14 schreef speknek het volgende:
Dus eigenlijk gewoon de Engelse term voor derdegeldstroom :P.
Dat is een term waar ik weer nooit van gehoord had. Weer wat geleerd.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_123161873
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 01:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Je moet een onderscheid maken tussen de benodigde kennis en wat je ermee doet. ;)
Veel kennis is oude kennis. Dat geldt natuurlijk niet voor een vak als computerhardware of transistoren (hoewel oude boeken prima volstaan) maar voor meer fundamentele theoretische disciplines waar die technieken op steunen volstaan oude boeken prima.
Echter gebruik je die 'oude' kennis om onderzoek te doen of te ontwerpen, reken er maar op dat dat een zeer grote uitdaging is.
Ik durf trouwens rustig te stellen dat het simpele feit dat oude kennis nog steeds fundamenteel is een teken is dat die oude kennis veel waarade heeft. Oude kennis of niet, de meeste mensen die in 2013 leven hebben erg veel moeite om die oude kennis goed te verwerken. Je kan bijv. prima boeken over meetkunde downloaden die rond het jaar 1900 zijn uitgegeven. Ze voelen allesbehalve oudbollig aan als je ze leest.
Ik zeg ook niet dat oude kennis niet zinvol is, alleen dat docenten oude kennis naar mijn mening moeten koppelen aan nieuwe kennis. Of dat gaat over nieuwe theoretische inzichten met betrekking tot het onderwerp, of voorbeelden waarin de oude kennis nu wordt toegepast hangt van het vakgebied af. Ik blijf bij mijn punt dat docenten die tegelijkertijd ook onderzoek doen hier meer van op de hoogte zijn dan mensen die alleen vakken geven.
quote:
[..]

Ik denk dat er ook hier een kloof is tussen de twee soorten vakgebieden. Het geldt zeker niet uitsluitend voor bètastudenten maar bètastudenten moeten gebruik maken van Americaanse handboeken en die boeken hebben helaas vaak een relatief lage informatiedichtheid. Met andere woorden, ze gebruiken 4 bladzijden om iets uit te leggen wat op een halve bladzijde kan worden uitgelegd. Het is echt niet haalbaar voor een student om al die teksten te lezen, ik ken geen student die dat lukt. Ook niet de studenten die steeds achten en negens halen. Presentatieslides zijn véél te oppervlakkig, die boeken zijn veel te langdradig. Dat is slechts 1 motief voor het gebruiken van dictaten, het andere motief is zeker niet minder belangrijk: aanvullende stof die niet in een standaard handboek staat.
Wat betreft aanvullende stof heb je natuurlijk gelijk, maar het andere argument snijdt geen hout. Studenten dienen zelf in staat te zijn om de relevante informatie uit een tekst te halen. Om het middelbare school voorbeeld te gebruiken "Als je later groot bent (lees: afgestudeerd) is er ook niet overal een dictaat voor en zul je ook zelf aan de slag moeten."

Het argument dat veel studenten de druk niet aankunnen is eerder een argument om te werken met een selectie aan de poort of cursussen time-management of leermethodes te geven, niet om te stellen dat de universiteit zijn lesmethode moet vereenvoudigen.
quote:
Het is afhankelijk vanuit wiens en welk perspectief je het bekijkt. Het is erg efficiënt, verwar efficiënt niet met gemakkelijk. Hoe efficiënter hoe meer winst veronderstellende dat je de inhoud van de dictaten goed aanpast aan het niveau van de studenten.
Hier komen we op het punt uit wat ik al maakte: Een universiteit moet niet zijn niveau aanpassen aan de studenten. Dat het studenten minder tijd kost om te leren met een dictaat staat vast. Maar dat kan niet de insteek zijn. Dan zou je de tijd om de stof te leren ook kunnen verkorten door de tentamenvragen alvast uit te delen voor het tentamen, dan haal je het vak wel, maar ontwikkel je niet de kennis en kunde die je als student dient te ontwikkelen. En dat is niet alleen inhoudelijke kennis, maar ook de vaardigheid om zelfstandig te leren vanuit vakliteratuur.
  donderdag 21 februari 2013 @ 15:07:20 #292
8369 speknek
Another day another slay
pi_123162069
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 14:25 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Dat is een term waar ik weer nooit van gehoord had. Weer wat geleerd.
Nou laat ik altijd gedacht hebben dat NWO 3e stroom was, maar dat is dus 2e stroom :').
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_123162075
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 14:03 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Tenured professoren worden niet uit soft money betaald. Research profs wel.
Volgens mij hebben tenured professors op de meeste (grote) instituten een baan garantie, maar geen inkomen garantie. Mijn baas op Harvard is full professor maar moet zijn eigenlijk salaris voor 100% met grants coveren. Mijn eigen instituut is iets gemakkelijk maar ik moet nog altijd 40% op grants hebben (ben tenure track, nog niet tenured).

Overigens was dat volgens mijn voormalige PI ook een van de redenen dat Harvard zo succesvol is, omdat alle professoren voortdurend geld moet binnenhalen om zijn eigen salaris te betalen. En geld == resultaten == macht.
Jesus saves but death prevails.
  donderdag 21 februari 2013 @ 15:31:05 #294
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_123163102
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 15:01 schreef Operc het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat oude kennis niet zinvol is, alleen dat docenten oude kennis naar mijn mening moeten koppelen aan nieuwe kennis. Of dat gaat over nieuwe theoretische inzichten met betrekking tot het onderwerp, of voorbeelden waarin de oude kennis nu wordt toegepast hangt van het vakgebied af. Ik blijf bij mijn punt dat docenten die tegelijkertijd ook onderzoek doen hier meer van op de hoogte zijn dan mensen die alleen vakken geven.

[..]

Wat betreft aanvullende stof heb je natuurlijk gelijk, maar het andere argument snijdt geen hout. Studenten dienen zelf in staat te zijn om de relevante informatie uit een tekst te halen. Om het middelbare school voorbeeld te gebruiken "Als je later groot bent (lees: afgestudeerd) is er ook niet overal een dictaat voor en zul je ook zelf aan de slag moeten."

Het argument dat veel studenten de druk niet aankunnen is eerder een argument om te werken met een selectie aan de poort of cursussen time-management of leermethodes te geven, niet om te stellen dat de universiteit zijn lesmethode moet vereenvoudigen.

[..]

Hier komen we op het punt uit wat ik al maakte: Een universiteit moet niet zijn niveau aanpassen aan de studenten. Dat het studenten minder tijd kost om te leren met een dictaat staat vast. Maar dat kan niet de insteek zijn. Dan zou je de tijd om de stof te leren ook kunnen verkorten door de tentamenvragen alvast uit te delen voor het tentamen, dan haal je het vak wel, maar ontwikkel je niet de kennis en kunde die je als student dient te ontwikkelen. En dat is niet alleen inhoudelijke kennis, maar ook de vaardigheid om zelfstandig te leren vanuit vakliteratuur.
Slechte studenten worden regelmatig veroorzaakt door docenten die niet bij de les weten te blijven of door bijv. makkelijke tentamens die heel raar worden nagekeken om maar zolang als mogelijk van de inkomsten van studenten te genieten. True story bij mijn opleiding. Ben gelukkig bijna klaar en dan sta ik aan het andere eind. Langstudeerboete heeft deze perverse prikkel 1 jaar tegengehouden maar nu die weg is voelen universiteiten ook geen verantwoordelijkheid meer om studenten te laten slagen.
  donderdag 21 februari 2013 @ 15:31:06 #295
8369 speknek
Another day another slay
pi_123163105
Pfoe, ik zou denk ik wel afknappen op de wetenschap als je na tien jaar nog steeds loopt te schrapen en bedelen voor je salaris.

(aan de andere kant zal full professor aan Harvard genoeg moeten zijn om een bedrijf te vinden die je betaalt alleen maar om je naam aan hen te verbinden)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_123163438
quote:
1s.gif Op donderdag 21 februari 2013 15:31 schreef Mishu het volgende:

[..]

Slechte studenten worden regelmatig veroorzaakt door docenten die niet bij de les weten te blijven of door bijv. makkelijke tentamens die heel raar worden nagekeken om maar zolang als mogelijk van de inkomsten van studenten te genieten. True story bij mijn opleiding. Ben gelukkig bijna klaar en dan sta ik aan het andere eind. Langstudeerboete heeft deze perverse prikkel 1 jaar tegengehouden maar nu die weg is voelen universiteiten ook geen verantwoordelijkheid meer om studenten te laten slagen.
Klopt :Y (Helaas)
Docenten kiezen er soms voor om de norm van een vak aan te passen, om zo het slagingspercentage op te krikken. Een verkeerde methode als je het mij vraagt. Óf zorg voor een vak wat beter aansluit bij het tentamen (misschien liggen de zwaartepunten van de colleges niet hetzelfde als in het tentamen), óf hamer er bij studenten op dat het tentamen (blijkbaar) moeilijk is en dat ze er dus hard voor moeten studeren. Niemand heeft iets aan het aanpassen van de normering.
pi_123163477
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 15:07 schreef Shivo het volgende:

[..]

Volgens mij hebben tenured professors op de meeste (grote) instituten een baan garantie, maar geen inkomen garantie. Mijn baas op Harvard is full professor maar moet zijn eigenlijk salaris voor 100% met grants coveren. Mijn eigen instituut is iets gemakkelijk maar ik moet nog altijd 40% op grants hebben (ben tenure track, nog niet tenured).

Overigens was dat volgens mijn voormalige PI ook een van de redenen dat Harvard zo succesvol is, omdat alle professoren voortdurend geld moet binnenhalen om zijn eigen salaris te betalen. En geld == resultaten == macht.
Harvard is voor zover ik weet de uitzondering op de regel, en zoals je zegt, hun methode verklaart ook (deels) het succes van die toko.

Zo hadden wij (ook aan Harvard gelieerd) onderzoekers die er na een jaar lanterfanten onherroepelijk werden uitgeknikkerd. Soms was dat best sneu trouwens. Een onderzoeker die een stroke had gehad, kon nadat hij weer beter was z'n biezen pakken.

Op alle andere Amerikaanse universiteiten waar ik een tijdje heb gezeten, waren de tenured posities volledig betaald. Nou is dat vaak geen vetpot, en is het een goed idee om je salaris aan te vullen met onderzoeksgeld. Echter, in het geval van IU zat daar ook weer een limiet aan, omdat anders de luie profs die geen onderzoek deden zich achtergesteld konden voelen tov de profs die twee RO1s hadden.

Socialisme.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  donderdag 21 februari 2013 @ 15:39:00 #298
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_123163479
Het gaat om het uiteindelijke doel, de roeping en de plezier van het werk (en het feit dat je jezelf professor mag noemen, score).
  donderdag 21 februari 2013 @ 15:41:13 #299
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_123163556
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2013 15:37 schreef Operc het volgende:

[..]

Klopt :Y (Helaas)
Docenten kiezen er soms voor om de norm van een vak aan te passen, om zo het slagingspercentage op te krikken. Een verkeerde methode als je het mij vraagt. Óf zorg voor een vak wat beter aansluit bij het tentamen (misschien liggen de zwaartepunten van de colleges niet hetzelfde als in het tentamen), óf hamer er bij studenten op dat het tentamen (blijkbaar) moeilijk is en dat ze er dus hard voor moeten studeren. Niemand heeft iets aan het aanpassen van de normering.
Nee, juist andersom. Mijn studie heeft heel weinig studenten en kampt met bestaansproblemen. Daarom laten ze mensen zo lang mogelijk in de eerste jaren hangen om van de inschrijvingen te profiteren :)
pi_123163845
quote:
1s.gif Op donderdag 21 februari 2013 15:41 schreef Mishu het volgende:

[..]

Nee, juist andersom. Mijn studie heeft heel weinig studenten en kampt met bestaansproblemen. Daarom laten ze mensen zo lang mogelijk in de eerste jaren hangen om van de inschrijvingen te profiteren :)
Creatief :P
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')