abonnement Unibet Coolblue
pi_121045920

Het topic voor accountancy studenten!

Wat is een accountant? Een accountant (accomptant, rekenaar, rekenmeester) is iemand die beroepsmatig jaarrekeningen controleert, jaarrekeningen opmaakt of financiële administraties voert. Voor dit beroep is een speciale opleiding nodig. In veel landen is het, net als in Nederland en België, een wettelijk beschermde titel.

Als accountant heb je als geen ander zicht op hoe een onderneming in elkaar steekt. Je gaat alle cijfers na en analyseert deze. Hierdoor kun je bijvoorbeeld zien of een medewerker mogelijk fraudeert, of dat er een flinke winst gemaakt kan worden. Deze inzichten moet je goed kunnen communiceren naar je klanten. Je bent dus vooral ook veel met mensen bezig, wat het werk erg afwisselend maakt. Omdat jouw adviezen letterlijk goud kunnen opleveren, ben je een heel belangrijke gesprekspartner voor je klanten.

Je ziet als accountant of het financieel goed of slecht gaat met een onderneming. Op die manier weet je als geen ander of een bepaalde investering verantwoord is of dat er bijvoorbeeld een nieuwe vestiging van een restaurant geopend kan worden. In sommige bedrijven bekijk je hoe de verschillende afdelingen, zoals inkoop, marketing en personeel zijn opgezet. Gaat alles wel volgens de regels en wordt alles gedaan zoals het hoort? Jij ziet hoe zaken anders georganiseerd moeten worden en adviseert hierbij de directie. Als je bij een kleinere onderneming werkt, help je bij het voeren van de administratie en stel je de jaarrekeningen samen. Daarnaast geef je advies over de te volgen bedrijfsvoering. Je komt bij de meest uiteenlopende bedrijven en instellingen over de vloer en ontmoet daarbij ook veel verschillende mensen.

Eén keer per jaar worden de cijfers voor de jaarrekening van een bedrijf of instantie op een rij gezet. Daaruit blijkt bijvoorbeeld waar het geld aan uitgegeven is en wat er allemaal binnen is gekomen. Je bekijkt of alle inkomsten en uitgaven kloppen. Vervolgens geef je een verklaring af. Die verklaring is erg belangrijk voor de financiële partners van het bedrijf:

• Voor banken, om te beslissen of ze een lening willen geven
• Voor aandeelhouders, om te zien hoe er met hun geld om is gegaan en of er genoeg winst is gemaakt
• En voor de overheid, bij het verstrekken van subsidies
(Bron)



Er zijn twee soorten accountants: De AA (Accountant-administratieconsulent) en de RA (Registeraccountant). Respectievelijk dient hiervoor een HBO+ en Universitaire opleiding voor gevolgd te worden. Om de AA/RA titel te mogen voeren dient eveneens een praktijkstage van 3 jaar gevolgd te worden.

In dit topic kunnen (toekomstige) HBO, HBO+ en Universitaire studenten hun ei kwijt over hun studie, roddelen over nieuwe RJ/IFRS standaarden en emotionele steun zoeken voor de OAT en andere landelijke tentamens.



Waar kun je studeren?

Hogescholen:
Hogeschool Arnhem/Nijmegen
Avans Hogeschool Breda
Avans Hogeschool Den Bosch
Fontys Hogeschool Eindhoven
Haagse Hogeschool
Hanze Hogeschool Groningen
Hogeschool van Amsterdam (HES/HvA)
Hogeschool INHOLLAND Alkmaar
Hogeschool INHOLLAND Diemen
Hogeschool INHOLLAND Rotterdam
Hogeschool INHOLLAND Rotterdam/Paramaribo
Noordelijke Hogeschool Leeuwarden
Hogeschool Rotterdam
Saxion Hogeschool Deventer/Enschede
Hogeschool Utrecht
Christelijke Hogeschool Windesheim
Hogeschool Zuyd Sittard
Hogeschool LOI
Markus Verbeek Praehep Nederland
Markus Verbeek Praehep Curaçao
NCOI

Universiteiten:
Nyenrode Business University
Rijksuniversiteit Groningen
Vrije Universiteit Amsterdam
Erasmus Universiteit Rotterdam
Universiteit van Tilburg
Universiteit van Maastricht
UNA / Curises (University of the Netherlands Antilles)

Handige websites:
www.eenaccountantzietalles.nl
www.accountancyinfo.nl
www.nba.nl
www.nbayoungprofs.nl
WGR / Werken bij de grote 4 (E&Y, KPMG, PWC en Deloitte) - Deel 8
pi_121045967
Persoonlijk denk ik dat ze in de OATs niet zulke actualiteiten in stoppen zoals bij examens van middelbare school wel doen.
pi_121046198
Wellicht heb je gelijk, ik heb hier in ieder geval wat extra aandacht aan geschonken. Ik was vrij slecht in financiële instrumenten, valutarisico's, kasstromen en dergelijke. Nu ben ik de koning van Vestia.
pi_121046348
Ja maar daar heb je zowat ieder jaar een vraag over en met de EY handboek zijn ze redelijk goed te doen.

[ Bericht 34% gewijzigd door xminator op 01-01-2013 20:43:22 ]
pi_121046904
Ik merk dat ik bij de oude OAT's nogal wat punten laat liggen bij het controleplan. Iemand tips hiervoor?
pi_121055661
Hallo mensen,

Ik volg deze topic al een geruime tijd en ik dacht ik meng me ook in deze topic.
Ik ben nu een 3e jaars accountancy student en sta op het punt om volgende maand stage te lopen bij een big 4 kantoor op de audit afdeling.

Ik heb een vraag aan mensen die wellicht ervaring heeft meegekregen van de samenstelpraktijk en de controlepraktijk.
Wat zijn de ervaringen van deze mensen in deze afdelingen qua sfeer/verschillend soort werk/ verantwoordelijkheden en alles eromheen.

Bedankt alvast voor een antwoord hierop en gelukkig nieuwjaar gewenst aan iedereen.
pi_121057267
Sfeer verschilt per controleteam. Soort werk dat kan je zelf wel uitzoeken, dat kunnen we wel van je verwachten dat je dat zelf uitzoekt. Verantwoordelijkheid wordt steeds meer hoe hoger je komt, als stagiaire hoef je naar mijn weten alleen verantwoordelijkheid over je eigen werk af te leggen.
pi_121068798
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:47 schreef ikwordra het volgende:
Ik merk dat ik bij de oude OAT's nogal wat punten laat liggen bij het controleplan. Iemand tips hiervoor?
Zelf heb ik erg veel aan dit boek: Handleiding auditing tentamens, tips en voorbeelden. van Brenda Westra. Dit in combinatie met de boeken compendium v/d accountantscontrole deel 1 en 2.

Heb je deze doorgelezen en een paar oat's geoefend dan moet het wel lukken toch? Ook helpt het wel goed om je AO stof onder de knie te hebben..
pi_121080810
Ik snap iets niet bij vraag 2 van het OAT juni 2012 (REC groep). Vraag 2 van de ochtendzitting is: Geef drie belangrijke inherente risico's m.b.t. de exploitatie Restaurants.

Vervolgens worden onder andere de volgende dingen gegeven als antwoord:
• Twee soorten contracten
• Hoogte prijs verschilt per contract
• Contant afrekenen

Dit zijn naar mijn inziens alleen maar interne risico's. Ik heb altijd geleerd dat inherente risico's risico's zijn vanuit de typologie van het bedrijf, zonder dat je maar naar één letter van de casus c.q. bedrijfsinformatie hebt gelezen. Kan iemand dit voor mij verduidelijken?
pi_121082713
Nu nog gaan leren is zo 2012. Inh. risico is de gevoeligheid van een bewering voor een onjuistheid zodanig dat dit materieel is voor de jaarrekening. Dit wordt verminderd door de interne beheersingsmaatregelen. Alles wat over blijft na die maatregelen noemt men intern beheersingsrisico. Het ontdekkingsrisico is het risico dat ook dit niet door gegevensgerichte controles wordt opgevangen.
pi_121116758
En wat is iedereen zijn/haar oefenpatroon de komende week? :D
pi_121118555
Oude OAT's maken. Leren is geen tijd meer voor :P
pi_121118581
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 13:26 schreef ItWasWritten het volgende:

[..]

Zelf heb ik erg veel aan dit boek: Handleiding auditing tentamens, tips en voorbeelden. van Brenda Westra. Dit in combinatie met de boeken compendium v/d accountantscontrole deel 1 en 2.

Heb je deze doorgelezen en een paar oat's geoefend dan moet het wel lukken toch? Ook helpt het wel goed om je AO stof onder de knie te hebben..
Dankje.
Ga dat boek ook even doorbladeren dan. Helemaal lezen heb ik geen tijd meer voor :P
pi_121121139
Relaaaaxed, m'n stagebedrijf is gekomen met een scriptieonderwerp. Nu hoef ik die niet meer te bedenken :D
pi_121122061
quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 19:11 schreef MJ23 het volgende:
Ik snap iets niet bij vraag 2 van het OAT juni 2012 (REC groep). Vraag 2 van de ochtendzitting is: Geef drie belangrijke inherente risico's m.b.t. de exploitatie Restaurants.

Vervolgens worden onder andere de volgende dingen gegeven als antwoord:
• Twee soorten contracten
• Hoogte prijs verschilt per contract
• Contant afrekenen

Dit zijn naar mijn inziens alleen maar interne risico's. Ik heb altijd geleerd dat inherente risico's risico's zijn vanuit de typologie van het bedrijf, zonder dat je maar naar één letter van de casus c.q. bedrijfsinformatie hebt gelezen. Kan iemand dit voor mij verduidelijken?
Inherente risico's zijn de risico's die zich voort kunnen doen, wanneer je er vanuit gaat dat de onderneming geen beheersingsmaatregelen heeft getroffen.

Risico 1 -> verschuivingsgevaar tussen de verschillende contracten. Het boeken van werkzaamheden op contracten met lagere prijzen geven het risico op onvolledigheid van de opbrengst.
Risico 2 -> idem.
Risico 3 -> risico dat de omzet niet volledig is. Tevens staan volledigheid en tijdigheid van de kas op het spel, gezien sleepgevaar.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 16:43 schreef Faeroer het volgende:
En wat is iedereen zijn/haar oefenpatroon de komende week? :D
Oude OAT's + losse tentamens AO/LAC/EXV nog eens doorbladeren. Daarnaast nog wat samenvattingen en boekjes van Brenda Westra doorlezen.

Ik verwacht bij de komende OAT:
- Initiele cijferanalyse;
- Risico-analyse;
- AO-beschrijving;
- Stukje VGC/NVO;
- Controleverklaringen;
- KSF/PI;
- Controle van een proces;
- Stukje belastingen;
- Voorzieningen;
- Stukje deelneming/overname.

Ben benieuwd! :Y Laat er maar lekker veel EXV inzitten!
pi_121124270
EV is 1/3 :P
Ik moet het ook van EV hebben, op CL/AO verlies ik veel punten.
Al heel wat oude OAT's gemaakt, maar nog niet 1x boven de 5.3 :P
  donderdag 3 januari 2013 @ 19:55:45 #17
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121124391
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 19:53 schreef ikwordra het volgende:
EV is 1/3 :P
Ik moet het ook van EV hebben, op CL/AO verlies ik veel punten.
Al heel wat oude OAT's gemaakt, maar nog niet 1x boven de 5.3 :P
Vergeet niet dat CL/AO niet echt zelf na te kijken is. Dat het niet in de standaarduitwerking staat wil niet zeggen dat het fout is :)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121124610
Bij mij is het vooral AO wat lastig gaat worden, vind zo'n AO beschrijving toch nog best lastig. Het is gewoon logisch nadenken over FS, begrotingen, risico's etc, maar toch vergeet ik vaak nog wel essentiele punten.
pi_121124747
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 19:55 schreef Maraca het volgende:

[..]

Vergeet niet dat CL/AO niet echt zelf na te kijken is. Dat het niet in de standaarduitwerking staat wil niet zeggen dat het fout is :)
Weet ik, maar toch geef ik mezelf dan 0 punten :P

Iemand enig idee wat je bij controleplan bij organisatiebeoordeling neer moet zetten?
Heb daar nog nooit een punt op gescoord _O-

Trouwens ook nooit onder de 4.75 gehaald :P

Met bonus ( :') ) haal ik het hopelijk wel
  donderdag 3 januari 2013 @ 20:09:24 #20
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121124968
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 20:00 schreef MJ23 het volgende:
Bij mij is het vooral AO wat lastig gaat worden, vind zo'n AO beschrijving toch nog best lastig. Het is gewoon logisch nadenken over FS, begrotingen, risico's etc, maar toch vergeet ik vaak nog wel essentiele punten.
Probeer wel de tijd in de gaten te houden. Niet meer tijd besteden dan de standaardtijd, ook al denk je dat je punten laat liggen. Je komt dan in tijdnood en raakt dan meer punten kwijt. Heb je nog tijd over kun je achteraf nog altijd naar AO teruggaan :Y
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121125459
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 18:38 schreef MJ23 het volgende:
Relaaaaxed, m'n stagebedrijf is gekomen met een scriptieonderwerp. Nu hoef ik die niet meer te bedenken :D
Dat lijkt mij minder relaxed eigenlijk.
pi_121125679
Waarom? Het onderwerp wat ze hebben bedacht lijkt mij in ieder geval wel interessant. Heb er veel over nagedacht maar kon nou niet een onderwerp bedenken waar ik het over wilde doen, dus dat ze meedenken is wel fijn. :)

@Maraco: ja dat weet ik, ik weet dat je sws niet meer tijd moet besteden aan een opdracht dan dat er wordt aangegeven. Maar het zijn vaak van die dingen waarvan ik denk, 'oja, dat had er eigenlijk ook nog bij gemoeten.'
pi_121127006
Voor een paar PI's geven geven ze soms wel 30min. Daar houdt je sws tijd op over.
pi_121127876
Af en toe is er zo'n vraag "beschrijf de AO/IB procedure van de garantieclaims" met als antwoord "1 punt per bullet". Geven ze gewoon 13 bullets. :') Hoe kansloos is dat, ze zetten niet eens het aantal punten in de opgave zelf. Als je er 6 neerzet wordt je door zo'n nakijkknuppel genaaid ook.
pi_121128529
Precies! Echt heel irritant. Denk je 5-6 te hebben, heb je dus hooguit 5/6 van de 13 punten. Je hebt er vaak ook 1-2 fout dus maar 4-5 punten van de 13.

Bij controleplan ook. Ene keer noemen ze wat je moet geven en andere keer zetten ze dat er niet bij. Lekker duidelijk :')
pi_121129125
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 21:14 schreef Faeroer het volgende:
Af en toe is er zo'n vraag "beschrijf de AO/IB procedure van de garantieclaims" met als antwoord "1 punt per bullet". Geven ze gewoon 13 bullets. :') Hoe kansloos is dat, ze zetten niet eens het aantal punten in de opgave zelf. Als je er 6 neerzet wordt je door zo'n nakijkknuppel genaaid ook.
Daarom moet je ook gaan kijken hoeveel minuten er voor zo een opdracht gegeven is, zo kan je schatten hoeveel punten het moet zijn. Of zelfs zo goed als zeker weten.
pi_121129416
Alleen de punten staan gegeven per hele vraag en niet per onderdeel, waardoor het toch lastig schatten wordt.
  donderdag 3 januari 2013 @ 21:55:27 #28
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121129937
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 21:27 schreef ikwordra het volgende:
Precies! Echt heel irritant. Denk je 5-6 te hebben, heb je dus hooguit 5/6 van de 13 punten. Je hebt er vaak ook 1-2 fout dus maar 4-5 punten van de 13.

Bij controleplan ook. Ene keer noemen ze wat je moet geven en andere keer zetten ze dat er niet bij. Lekker duidelijk :')
Ja, dat is elk jaar wel een klacht :D Xminator geeft inderdaad een goede tip: kijk naar het aantal minuten.
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121133491
Handige webcolleges voor wat betreft EV:

http://www.youtube.com/user/ExterneVerslaggeving?feature=watch

Anderen nog sheets of iets dergelijke met korte samenvatting van de essentiële punten per procesbeschrijving afhankelijk van typologie?
pi_121133573
ik ben even zo vrij om jullie vakgebied compleet in de zeik te zetten:

uit een ander topic quote ik een quote en een reply van mezelf:
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 23:15 schreef arjan1212 het volgende:
dat mark to myth geld alleen voor leningen die je van een ander heb gekocht
een bank die zelf een lening voor een huis verschaft kan die gewoon tegen 100% op de balans laten staan volgens mij

wat je zegt is ongetwijfeld waar. Echter elke lening heeft een risico op default of een risico dat het niet meer te verlengen is. Je kan accountancy regels toepassen totdat je een ons weegt, maar dat doet daar niks aan af.
pi_121133932
Ok. En nu?
pi_121142455
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 23:23 schreef BlueRoom het volgende:
ik ben even zo vrij om jullie vakgebied compleet in de zeik te zetten:

uit een ander topic quote ik een quote en een reply van mezelf:

[..]


wat je zegt is ongetwijfeld waar. Echter elke lening heeft een risico op default of een risico dat het niet meer te verlengen is. Je kan accountancy regels toepassen totdat je een ons weegt, maar dat doet daar niks aan af.

Accountancy regels? Waar heb jij het over?
  vrijdag 4 januari 2013 @ 10:57:03 #33
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_121143665
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 23:23 schreef BlueRoom het volgende:
ik ben even zo vrij om jullie vakgebied compleet in de zeik te zetten:

uit een ander topic quote ik een quote en een reply van mezelf:

[..]


wat je zegt is ongetwijfeld waar. Echter elke lening heeft een risico op default of een risico dat het niet meer te verlengen is. Je kan accountancy regels toepassen totdat je een ons weegt, maar dat doet daar niks aan af.

Jij hebt gewoon wat woorden in een willekeurige volgorde gezet en daar kwam toevallig accountancy in voor of wat?
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_121143862
Niet erg slim om bloeddorstige OAT studenten uit hun kooi te lokken. Die kunnen echt genadeloos toeslaan en met boeken gooien. Dan heb je een wond van wezenlijk (diepgaande) invloed. :D
pi_121146365
Mwah, vind het meer niet materieel. Kom maar terug als je denkt dat je iets van toegevoegde waarde kan zeggen.
pi_121148683
Iemand bekend met het OAT reglement? Is het nou zo dat je de eerste 90 minuten (inlezen) al je aantekening erbij mag hebben? Dat was in voorgaande jaren volgens oud-studenten wel het geval...

[ Bericht 98% gewijzigd door Sebastiaan85 op 04-01-2013 13:33:43 ]
pi_121148787
Bij ons was dat wel zo, vervolgens mocht je aantekeningen maken op gewaarmerkte blaadjes en die erbij houden.
pi_121149132
Aangezien de vraag is verwijderd:
Bedoel je te zeggen dat je alle boeken erbij kan houden en alles op kladpapiertjes mag overschrijven bij de OAT? En die vervolgens overschrijven op je antwoordenblad?
pi_121149178
De vragen zijn niet bekend tijdens inlezen.
pi_121150619
Dat weet ik, maar als bv inkoop uitgebreid beschreven wordt kan je al een heel controleplan/aobeschrijving opstellen met zn allen
pi_121150816
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 14:06 schreef ikwordra het volgende:
Dat weet ik, maar als bv inkoop uitgebreid beschreven wordt kan je al een heel controleplan/aobeschrijving opstellen met zn allen
Dat kan maar zeker weten zul je dat niet.
pi_121156747
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 13:22 schreef Sebastiaan85 het volgende:
Iemand bekend met het OAT reglement? Is het nou zo dat je de eerste 90 minuten (inlezen) al je aantekening erbij mag hebben? Dat was in voorgaande jaren volgens oud-studenten wel het geval...
Haha. Zo kan ik het ook wel ja.
pi_121157585
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 13:22 schreef Sebastiaan85 het volgende:
Iemand bekend met het OAT reglement? Is het nou zo dat je de eerste 90 minuten (inlezen) al je aantekening erbij mag hebben? Dat was in voorgaande jaren volgens oud-studenten wel het geval...
Voor zover ik weet alleen Handboek JR en HRA
pi_121158226
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 13:25 schreef xminator het volgende:
Bij ons was dat wel zo, vervolgens mocht je aantekeningen maken op gewaarmerkte blaadjes en die erbij houden.
Dat heb ik dus ook gehoord...
pi_121161467
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 16:41 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Voor zover ik weet alleen Handboek JR en HRA
Dat alleen tijdens de vragen. Tijdens inlezen alles dacht ik.
  vrijdag 4 januari 2013 @ 18:32:54 #46
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121161630
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 18:26 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Dat alleen tijdens de vragen. Tijdens inlezen alles dacht ik.
Klopt. Al lees je de Donald Duck. Alles is toegestaan :Y
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121163453
Dan pak ik mijn EV boek en maak ik vast aansluiting tussen nominale en effectieve belastingdruk met evt bijbehorende jp's als deze uit de tekst zijn op te maken
pi_121165388
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 19:16 schreef ikwordra het volgende:
Dan pak ik mijn EV boek en maak ik vast aansluiting tussen nominale en effectieve belastingdruk met evt bijbehorende jp's als deze uit de tekst zijn op te maken
Daarnaast kun je vraag 1 en 2 alvast proberen in te schatten:

Vraag 1: initiele cijferbeoordeling van meestal diepgaande posten -> vul het schema alvast in voor 3 of 4 posten. Grote kans dat de twee die er gevraagd gaan worden daartussen zitten.
Vraag 2: inherente risico's -> onderstreep die alvast!
pi_121166245
Soms kan ik inherente risicomaatregelen gewoon niet verzinnen, ook al is dat de meest eenvoudige opgave. :')
pi_121173326
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2013 20:16 schreef Faeroer het volgende:
Soms kan ik inherente risicomaatregelen gewoon niet verzinnen, ook al is dat de meest eenvoudige opgave. :')
Inderdaad. De risico's verzinnen is makkelijk, maar de maatregelen niet.
pi_121178381
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 19:01 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Oude OAT's + losse tentamens AO/LAC/EXV nog eens doorbladeren. Daarnaast nog wat samenvattingen en boekjes van Brenda Westra doorlezen.
-nee-

[ Bericht 10% gewijzigd door GlowMouse op 09-01-2013 23:47:28 ]
pi_121192115
-nee-

[ Bericht 99% gewijzigd door GlowMouse op 09-01-2013 23:47:14 ]
pi_121193005
-nee-

[ Bericht 95% gewijzigd door GlowMouse op 09-01-2013 23:47:37 ]
pi_121193427
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 15:33 schreef ikwordra het volgende:
Kun je mij samenvatting AO/LC DM'en aub? :)
Dit is een hele lekkere om snel weer al die kleine feitjes op je netvlies te hebben (geen cases though, maar wel het raamwerk).

http://aa-student.nl/pages/upload/aa/biv2/Typologie.pdf
pi_121199577
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 15:46 schreef Sebastiaan85 het volgende:

[..]

Dit is een hele lekkere om snel weer al die kleine feitjes op je netvlies te hebben (geen cases though, maar wel het raamwerk).

http://aa-student.nl/pages/upload/aa/biv2/Typologie.pdf
Bedankt, dit is zeer nuttig. Ben jij die Sebastiaan van de HHS?
pi_121200466
Dankje :)
pi_121237549
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 15:06 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]


Ik ben ook een HBO Accountancy student atm bezig met afstuderen en ik heb 15 januari ook de oat. Ik heb daarom ook wel interesse in de documenten die je aan Muhasib stuurde

[ Bericht 3% gewijzigd door GlowMouse op 09-01-2013 23:47:57 ]
pi_121261137
Ik zit in het 1e jaar en kan iemand mij vertellen wat nou precies interne beheersing verschilt met interne controle, ik weet dat IC onderdeel uitmaakt van IB, maar wat omvat IB dan meer dan IC?
IC bestaat dan zeg maar o.a. uit verbandscontroles, functiescheiding etc.
Maar waar bestaat IB dan meer uit?

[ Bericht 23% gewijzigd door FokNederland op 07-01-2013 09:54:33 ]
pi_121263666
Ben nu bezig met vraag drie van de ochtendzitting van OAT januari 2012 (Pet Bobby Shop). Het gaat over hedge-accounting en ik snap er geen hol van :o :'(
pi_121266022
Als je mij je email adres ff DM'ed heb ik nog wel een powerpoint presentatie erover die je kan gebruiken.

Ik heb woensdag een toets levensverzekeringswiskunde, moet ik nog voor gaan leren en dan kan ik dus niet voor de OAT leren de komende twee dagen :(
pi_121266647
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 12:59 schreef MJ23 het volgende:
Als je mij je email adres ff DM'ed heb ik nog wel een powerpoint presentatie erover die je kan gebruiken.

Ik heb woensdag een toets levensverzekeringswiskunde, moet ik nog voor gaan leren en dan kan ik dus niet voor de OAT leren de komende twee dagen :(
Alvast bedankt :)

Ik heb eventueel nog wel de antwoorden van LeWi, mits je het boek van Pinkse hebt gebruikt!

Kan iemand trouwens uitleggen wat het 'conceptueel raamwerk' van de VGC precies inhoudt? Ik kom het steeds vaker tegen in tentamens.

Wat ik wel kan vinden is art. A-100.5 VGC:
Een conceptueel raamwerk dat van de RA/AA vraagt iedere bedreiging te signaleren, te evalueren en aan de orde te stellen, in plaats van te voldoen aan een aantal min of meer arbitraire specifieke regels, is in het algemeen belang.

Waarschijnlijk bedoelen ze de dikgedrukte artikelen die daaronder staan (art. A-100.6 t/m art. A-100.9).

Volgens mij komt het er op neer dat de accountant bij elke situatie moet beoordelen of de fundamentele beginselen + bedreigingen in gevaar (kunnen) komen.
pi_121273477
Iemand die nog een fantastisch vernieuwend onderwerp weet voor een bachelor scriptie A&C? Ik kan genoeg ''standaard'' onderwerpen verzinnen maar daar zijn al zo vaak scripties over geschreven. Ik zoek echt iets actueels, bijvoorbeeld een verandering in regelgeving of iets dergelijks.
pi_121273709
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 13:19 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Alvast bedankt :)

Ik heb eventueel nog wel de antwoorden van LeWi, mits je het boek van Pinkse hebt gebruikt!

Kan iemand trouwens uitleggen wat het 'conceptueel raamwerk' van de VGC precies inhoudt? Ik kom het steeds vaker tegen in tentamens.

Wat ik wel kan vinden is art. A-100.5 VGC:
Een conceptueel raamwerk dat van de RA/AA vraagt iedere bedreiging te signaleren, te evalueren en aan de orde te stellen, in plaats van te voldoen aan een aantal min of meer arbitraire specifieke regels, is in het algemeen belang.

Waarschijnlijk bedoelen ze de dikgedrukte artikelen die daaronder staan (art. A-100.6 t/m art. A-100.9).

Volgens mij komt het er op neer dat de accountant bij elke situatie moet beoordelen of de fundamentele beginselen + bedreigingen in gevaar (kunnen) komen.
Heb nog een samenvatting daarover gemaakt, zal even vanavond wanneer ik in groningen ben kijken of ik het kan vinden.

Als iemand een goede masterscriptie onderwerp heeft hoor ik dat graag :D
pi_121274477
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 16:33 schreef HenkXL het volgende:
Iemand die nog een fantastisch vernieuwend onderwerp weet voor een bachelor scriptie A&C? Ik kan genoeg ''standaard'' onderwerpen verzinnen maar daar zijn al zo vaak scripties over geschreven. Ik zoek echt iets actueels, bijvoorbeeld een verandering in regelgeving of iets dergelijks.
Nvm.

[ Bericht 14% gewijzigd door MJ23 op 07-01-2013 17:26:58 ]
pi_121278693
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 13:19 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]
Kan iemand trouwens uitleggen wat het 'conceptueel raamwerk' van de VGC precies inhoudt? Ik kom het steeds vaker tegen in tentamens.

Wat ik wel kan vinden is art. A-100.5 VGC:
Een conceptueel raamwerk dat van de RA/AA vraagt iedere bedreiging te signaleren, te evalueren en aan de orde te stellen, in plaats van te voldoen aan een aantal min of meer arbitraire specifieke regels, is in het algemeen belang.

Waarschijnlijk bedoelen ze de dikgedrukte artikelen die daaronder staan (art. A-100.6 t/m art. A-100.9).
Het conceptueel raamwerk betreft situaties die de fundamentele beginselen (integriteit, objectiviteit etc. A + B1 van VGC) en/of de onafhankelijkheid van de accountant (hoofdstuk NVO) in gevaar kunnen brengen. Om deze gevaren te beoordelen en te ondervangen heb je het conceptueel raamwerk dat uit 5/7 stappen bestaat:

1. Beoordelen situatie (letterlijk uit casus overpennen)
2. Noemen fundamentele beginselen (die in het geding kunnen komen in die situatie; objectiviteit etc.)
3. Noemen bedreigingen (die voortvloeien uit de casus; belangenverstrengeling, zelftoetsing etc.)
4. Beoordelen bedreiging (motiveren waarom het een bedreiging vormt)
5. Waarborgen treffen (hoe kan de bedreiging gereduceerd worden tot een aanvaardbaar niveau)
6. Conclusie (standaard zin: De getroffen waarborgen moeten worden beschouwd vanuit het standpunt van een goed geïnformeerde, redelijk denkende derde, die over alle van belang zijnde informatie beschikt”
7. Documentatie (standaard zin: Documentatie gehele proces goed vastleggen in controledossier)
pi_121279418
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 18:40 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Het conceptueel raamwerk betreft situaties die de fundamentele beginselen (integriteit, objectiviteit etc. A + B1 van VGC) en/of de onafhankelijkheid van de accountant (hoofdstuk NVO) in gevaar kunnen brengen. Om deze gevaren te beoordelen en te ondervangen heb je het conceptueel raamwerk dat uit 5/7 stappen bestaat:

1. Beoordelen situatie (letterlijk uit casus overpennen)
2. Noemen fundamentele beginselen (die in het geding kunnen komen in die situatie; objectiviteit etc.)
3. Noemen bedreigingen (die voortvloeien uit de casus; belangenverstrengeling, zelftoetsing etc.)
4. Beoordelen bedreiging (motiveren waarom het een bedreiging vormt)
5. Waarborgen treffen (hoe kan de bedreiging gereduceerd worden tot een aanvaardbaar niveau)
6. Conclusie (standaard zin: De getroffen waarborgen moeten worden beschouwd vanuit het standpunt van een goed geïnformeerde, redelijk denkende derde, die over alle van belang zijnde informatie beschikt”
7. Documentatie (standaard zin: Documentatie gehele proces goed vastleggen in controledossier)
Bedankt! Mag ik vragen waar je deze wijsheid vandaan hebt? :P
pi_121279653
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 18:56 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Bedankt! Mag ik vragen waar je deze wijsheid vandaan hebt? :P
Sheet ^^ Ik DM je wel
pi_121280152
Dat klopt.
  maandag 7 januari 2013 @ 19:26:28 #69
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_121280934
Hebben jullie accountants eigenlijk ook te maken met risicomanagement? Ik ben er namelijk nu mee bezig en ik loop even ergens vast :+
pi_121281037
quote:
10s.gif Op maandag 7 januari 2013 19:26 schreef Irritatie100 het volgende:
Hebben jullie accountants eigenlijk ook te maken met risicomanagement? Ik ben er namelijk nu mee bezig en ik loop even ergens vast :+
Risicomanagement is een belangrijke vakgebied in accountancy.
  maandag 7 januari 2013 @ 19:35:24 #71
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_121281359
quote:
1s.gif Op maandag 7 januari 2013 19:28 schreef xminator het volgende:

[..]

Risicomanagement is een belangrijke vakgebied in accountancy.
Kijk eens aan!
Ik moet namelijk nu een VaR-grens berekenen. Alleen ik snap het niet helemaal. Ik heb de volgende gegevens wat betreft de prijs gekregen:
quote:
Wapeningstaal: 850 ton; ¤1,50 / kg
Staalconstructie: 420 ton; ¤3,25 / kg

Betonmortel: 15.000 m3; ¤100 per m3
Prefab beton: 30.000 m3; ¤575 per m3

Brandstofprijs is algemene indicatie voor inflatie van bouwkosten, is niet specifiek aanwijsbaar als een bepaalde post in het budget
Ze willen dat ik de VaR-grens bereken voor staal, beton en brandstof. Alleen ik zit nu een beetje met de standaarddeviatie. Moet ik die bij staal en beton baseren op de staal- en betonprijzen van voorgaande jaren of vanwege dat laatste stukje op de brandstofprijzen zodat ie voor allebei hetzelfde is? En als ik de VaR voor brandstof ga berekenen, hoe kom ik dan aan de huidige waarde in de portefeuille? Want er is geen totale hoeveelheid brandstof gegeven..
pi_121281817
quote:
14s.gif Op maandag 7 januari 2013 19:35 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Kijk eens aan!
Ik moet namelijk nu een VaR-grens berekenen. Alleen ik snap het niet helemaal. Ik heb de volgende gegevens wat betreft de prijs gekregen:

[..]

Ze willen dat ik de VaR-grens bereken voor staal, beton en brandstof. Alleen ik zit nu een beetje met de standaarddeviatie. Moet ik die bij staal en beton baseren op de staal- en betonprijzen van voorgaande jaren of vanwege dat laatste stukje op de brandstofprijzen zodat ie voor allebei hetzelfde is? En als ik de VaR voor brandstof ga berekenen, hoe kom ik dan aan de huidige waarde in de portefeuille? Want er is geen totale hoeveelheid brandstof gegeven..
Ik dacht meer aan risicobeheersing ala COSO, met value at risk heb ik geen ervaring. Uitgaande van je tekst zou ik zelf de inflatie baseren obv de brandstofprijzen indien je geen betrouwbare cijfere hebt over de toekomstverwachtingen van de overige producten.
  maandag 7 januari 2013 @ 20:12:27 #73
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_121283427
Ja, coso en risico's formuleren enzo doen wij bij BE ook idd.

Bij de VaR heb je een standaarddeviatie nodig om de grens uit te rekenen. Deze is gebaseerd op de gegevens van de dataset en in het verleden. De toekomst heeft er niks mee te maken.
Zelf denk ik eraan om de standaarddeviatie te baseren op de brandstofprijzen en als waarde van de brandstofportefeuille de andere 2 portefeuilles bij elkaar op te tellen.
Bedankt voor het meedenken iig!
pi_121317804
Vandaag Holland Techniek gemaakt. Ochtend maar 45,5 punten, middag 65,5 punten dankzij EV.
Eerste voldoende _O_
pi_121317855
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2013 20:12 schreef Irritatie100 het volgende:
Ja, coso en risico's formuleren enzo doen wij bij BE ook idd.

Bij de VaR heb je een standaarddeviatie nodig om de grens uit te rekenen. Deze is gebaseerd op de gegevens van de dataset en in het verleden. De toekomst heeft er niks mee te maken.
Zelf denk ik eraan om de standaarddeviatie te baseren op de brandstofprijzen en als waarde van de brandstofportefeuille de andere 2 portefeuilles bij elkaar op te tellen.
Bedankt voor het meedenken iig!
Coso wordt bij BE minder behandeld dan bij AC. Hoe het zat met de VaR weet ik niet meer precies. Wel gehad bij beleggingsleer.
pi_121318324
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 17:17 schreef ikwordra het volgende:
Vandaag Holland Techniek gemaakt. Ochtend maar 45,5 punten, middag 65,5 punten dankzij EV.
Eerste voldoende _O_
Zelf gemaakt, of in de klas ofzo? :D Wel mooi dat je voldoende hebt.
pi_121320166
Thuis :P
Had 0 punten op het controleprogramma _O_
pi_121320272
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 18:13 schreef ikwordra het volgende:
Thuis :P
Had 0 punten op het controleprogramma _O_
Hoe krijg je dat voor elkaar :'). Tip achterin je HRA of VRA staan veel punten die je kan gebruiken bij een controleprogramma.. Gewoon regelrecht over te nemen.
pi_121320493
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 18:17 schreef xminator het volgende:

[..]

Hoe krijg je dat voor elkaar :'). Tip achterin je HRA of VRA staan veel punten die je kan gebruiken bij een controleprogramma.. Gewoon regelrecht over te nemen.
Welke COS of wet doel je op?
pi_121321105
Ik zou het niet uit mn hoofd weten maar ergens achterin je vra staan voor meerdere posten korte punten die je kan gebruiken bij een controleprogramma. Kan het ook niet checken want heb mijn vra verkocht na het behalen van OAT. Maar het stond wel in een COS, dus deel 1a moet je hebben.


Edit: cos 2400 bijlage!
pi_121321613
Ik vind dat controleprogramma ook vreselijk. Het zijn ook zulke uiteenlopende antwoorden die ze in de uitwerkingen hebben...

Doelstelling
Risico's
Bedrijfsanalyse/Organisatiebeoordeling/Niets/Overige blabla
Cijferbeoordeling
Verbandscontroles/Niets
Detailcontroles/Overige blabla

Totaal willekeurig, zonder even te zeggen waar je controleplan uit moet bestaan. Je moet het maar gewoon aannemen dat je antwoord iets van een raakvlak heeft met de uitwerkingen. :')
pi_121322022
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 18:42 schreef xminator het volgende:
Ik zou het niet uit mn hoofd weten maar ergens achterin je vra staan voor meerdere posten korte punten die je kan gebruiken bij een controleprogramma. Kan het ook niet checken want heb mijn vra verkocht na het behalen van OAT. Maar het stond wel in een COS, dus deel 1a moet je hebben.

Edit: cos 2400 bijlage!

Thanks! Mooie opsomming van detailcontroles bij verschillende posten! ^O^

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 18:54 schreef Faeroer het volgende:
Ik vind dat controleprogramma ook vreselijk. Het zijn ook zulke uiteenlopende antwoorden die ze in de uitwerkingen hebben...

Doelstelling
Risico's
Bedrijfsanalyse/Organisatiebeoordeling/Niets/Overige blabla
Cijferbeoordeling
Verbandscontroles/Niets
Detailcontroles/Overige blabla

Totaal willekeurig, zonder even te zeggen waar je controleplan uit moet bestaan. Je moet het maar gewoon aannemen dat je antwoord iets van een raakvlak heeft met de uitwerkingen. :')
Ja, vreselijk he! Hoe onze docent het aanleert, en wat ik vaak terugzie in OAT's:

1. Controledoelstellingen
2. Risico's
3. Cijferbeoordeling
4. Verbandscontroles
5. Detailcontroles (overige gegevensgerichte controlewerkzaamheden, alhoewel ze hier ook nog wel eens systeemgerichte controlewerkzaamheden benoemen).

Maar bij januari 2012 stoppen ze er inderdaad opeens een organisatiebeoordeling ertussen, ter waarde van 3 punten. Die zou ik zelf nooit genoemd hebben. Maar het is ook tijdverspilling als je die wel opstelt, terwijl het niet in de standaarduitwerking genoemd wordt.
pi_121323993
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 18:42 schreef xminator het volgende:
Ik zou het niet uit mn hoofd weten maar ergens achterin je vra staan voor meerdere posten korte punten die je kan gebruiken bij een controleprogramma. Kan het ook niet checken want heb mijn vra verkocht na het behalen van OAT. Maar het stond wel in een COS, dus deel 1a moet je hebben.


Edit: cos 2400 bijlage!

Dank voor de tip, ga zo meteen even kijken erin ^O^
pi_121327075
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 19:03 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Thanks! Mooie opsomming van detailcontroles bij verschillende posten! ^O^

[..]

Ja, vreselijk he! Hoe onze docent het aanleert, en wat ik vaak terugzie in OAT's:

1. Controledoelstellingen
2. Risico's
3. Cijferbeoordeling
4. Verbandscontroles
5. Detailcontroles (overige gegevensgerichte controlewerkzaamheden, alhoewel ze hier ook nog wel eens systeemgerichte controlewerkzaamheden benoemen).
De werking van de AO/IC test je naast waarneming ter plaatse en lijncontroles met overige gegevensgerichte controlewerkzaamheden (detailcontroles). Denk aan factuurcontroles die de accountant herhaalt (= accountant selecteert een aantal facturen en controleert d.m.v. deelwaarneming de volgende punten etc. etc.). Proceduretests kun je dus ook gewoon in je detailcontroles opnemen.

quote:
Maar bij januari 2012 stoppen ze er inderdaad opeens een organisatiebeoordeling ertussen, ter waarde van 3 punten. Die zou ik zelf nooit genoemd hebben. Maar het is ook tijdverspilling als je die wel opstelt, terwijl het niet in de standaarduitwerking genoemd wordt.
Organisatiebeoordeling = Beoordeling AO/IC die je vaak bij processen behandelt. Bij sommige balansposten is dit ook van belang, maar relatief gezien korter. Denk aan posten zoals garantievoorziening en voorraden.
pi_121328401
Ik vond de initiële cijferanalyse wel lastiger bij Kortooms Bouw (2006-juni). Hoe verder ik terugga hoe moeilijker de OAT's zijn :P.
pi_121329838
Ik ben nog lang niet bij 2006 :P
De hele oude OAT's zijn ook niet meer te vergelijken met de huidige OAT. Andere vragen. Nu bv meer ict.
Wel blijven de aobeschrijving/controleplan staan.
pi_121336631
Ten aanzien van zijn opdrachtgever is de accountant niet gebonden aan de geheimhoudingsplicht. Bovendien mag de accountant van vertrouwelijke gegevens wel gebruik maken als dit nodig is voor de vervulling van zijn taak zoals bij of krachtens de wet wordt vereist. (art 10 GBA)

Dit is als antwoord gegeven bij vraag 5a middagzitting Kartooms Bouw BV (2006-juni). Waar kan ik dit artikel vinden in de HRA? Volgens mij is GBA de oude benaming voor VGC, maar in de VGC kan ik dat artikel niet vinden.
pi_121336835
HRA Deel 1: VGC A-140.1?
pi_121337198
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 23:54 schreef xminator het volgende:
HRA Deel 1: VGC A-140.1?
Daar staat alleen indien 'op grond van wettelijk voorschrift dan wel beroepshalve daartoe een recht of plicht bestaat', maar niks over ten aanzien van de opdrachtgever. Thx voor je input!
pi_121339928
dat jullie dit soort dingen leuk vinden
pi_121341509
En wat voor geweldige studie/baan heb jij?
pi_121360557
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 02:14 schreef BlueRoom het volgende:
dat jullie dit soort dingen leuk vinden
Wat vind jij leuk dan?
Edit: uit je PH kan ik opmaken dat een bijbaan vinden niet lukt _O-
pi_121366175
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 18:42 schreef xminator het volgende:
Ik zou het niet uit mn hoofd weten maar ergens achterin je vra staan voor meerdere posten korte punten die je kan gebruiken bij een controleprogramma. Kan het ook niet checken want heb mijn vra verkocht na het behalen van OAT. Maar het stond wel in een COS, dus deel 1a moet je hebben.

Edit: cos 2400 bijlage!

Dank u! Deze bijlage bevat aardig wat "standaard" controles m.b.t. detail
pi_121366220
Is er nog een site (naast de oude OATS) waar je uitgewerkte AO beschrijvingen kan vinden?

Overigens vandaag cijfer van controleleer van een oefentoets teruggekregen, 27 van de 33 punten *O*
pi_121366432
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 20:11 schreef MJ23 het volgende:
Is er nog een site (naast de oude OATS) waar je uitgewerkte AO beschrijvingen kan vinden?
Ik ben bang van niet...

Je kan als je ze echt graag wilt hebben de boekjes van Brenda Westra aanschaffen (Bol.com). Die staan vol met uitwerkingen + cases ofc.
pi_121366690
Die Brenda Westra verdiend bakken met geld vanwege die kut OAT :+
pi_121368028
Die heeft het gat in de markt slim gevonden ja :)
pi_121372888
Wie laten jullie de kwaliteitscontrole (zowel tussentijds als bij gereed prodcut) van de productie doen indien de onderneming geen afdeling Kwaliteitscontrole heeft? Docent bij ons gaf aan dat je dan BB controle moet laten doen.
pi_121373128
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 22:06 schreef MJ23 het volgende:
Wie laten jullie de kwaliteitscontrole (zowel tussentijds als bij gereed prodcut) van de productie doen indien de onderneming geen afdeling Kwaliteitscontrole heeft? Docent bij ons gaf aan dat je dan BB controle moet laten doen.
Ja klopt, een medewerker die onafhankelijk is van degene die de voortgangscontrole uitvoert van BB.
pi_121373307
Weet iemand waar de fraudeescalatieladder in de NVCOS240 staat? Heb hem al een paar x doorgenomen maar kom er niet op.

Het gaat om het volgende rijtje:
*Fraude risico's --> teambespreking/interviews/ervaring afgelopen jaren (paragraaf 15 staat de teambespreking)
*Aanwijzingen voor fraude --> beoordelen consequenties voor de controle + nagaan mededeling aan leiding (nergens gevonden)
*Nagaan dat het gaat om een materiele fraude --> effect op de controleverklaring (nergens gevonden)
*Omstandigheden die het de act onmogelijk maken de opdracht voort te zetten (onvoldoende redres/leiding is niet integer) --> teruggeven opdracht (paragraaf 38, maar daar staat niet dat van redres / leiding niet integer, kan dat ook nergens vinden)

Als iemand mij zou helpen zou dat super zijn ^O^
pi_121374134
Ja dat COS gebeuren is echt geweldig geschreven. Die gozer moet echt ontslagen worden en snel ook.
pi_121375915
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 08:09 schreef MJ23 het volgende:
En wat voor geweldige studie/baan heb jij?
laat ik het zo zeggen, ik heb een tijdje accountancy gestudeerd maar ben gauw gestopt.
ik vond er echt geen ene zak aan. Ik ergerde me vooral aan financial accounting en boekhouden. Dat zijn echt zaken die belangrijker worden gemaakt dan ze zijn. Wat ik ook altijd kostelijk vond zijn de 1000 en 1 manieren waarop je kan waarderen, en nog steeds zijn de accountants er niet uit: historische kosten, markt value, contante waarde. FIFO en LIFO is ook zo iets achterlijk iets. En dan last but not least het oeverloze gelul over de definitie van winst, dat is echt iets waar je lekker mee kan knoeien. Heeft verder iemand hier afvinken als hobby :')
pi_121376921
Je bent nooit heel ver gekomen in de studie of wel? Het zijn namelijk wel hele simpele dingetjes die je opnoemt.
Maar wat studeer je nu dan eigenlijk als ik vragen mag?

Moet overigens zeggen dat ik een hoop ook niet boeiend vind, maar om te kunnen controleren als accountant moet je de regeltjes gewoon weten. Echt boeiend zijn die regels niet nee
pi_121377098
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 22:14 schreef ikwordra het volgende:
Weet iemand waar de fraudeescalatieladder in de NVCOS240 staat? Heb hem al een paar x doorgenomen maar kom er niet op.

*Aanwijzingen voor fraude --> beoordelen consequenties voor de controle + nagaan mededeling aan leiding (nergens gevonden)
Paragraaf 17 t/m 24

quote:
maar daar staat niet dat van redres / leiding niet integer, kan dat ook nergens vinden)
NV COS 240 A54 (2012 editie)

De escalatie ladder is niet echt makkelijk op te maken in de NV COS 240 zoals omschreven in ETA ;(
  woensdag 9 januari 2013 @ 23:25:42 #105
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_121377143
Waarom heet het trouwens een OverAll Toets met afkorting OAT, het is toch veel logischer dat bij de studie Accountancy het de Overall Accountancy Toets is?
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_121377267
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 23:24 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Paragraaf 17 t/m 24

[..]

NV COS 240 A54 (2012 editie)

De escalatie ladder is niet echt makkelijk op te maken in de NV COS 240 zoals omschreven in ETA ;(
Wat is de ETA? :@
Die van de wta/bta kon ik wel vinden

Overigens bedankt voor je antwoord ^O^
Ga morgen even markeren
pi_121377331
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2013 23:28 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Wat is de ETA? :@
Elementaire Theorie Accountantscontrole, theorie boek dat uit algemene beginselen en toepassingen bestaat.
pi_121377367
a.k.a : Het saaiste textboek ALLER tijden
pi_121377489
Heb dat boek volgens mij ook nog ergens liggen, nooit gelezen :P
pi_121377528
Iemand die de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) heeft kunnen vinden in de HRA 2012?
pi_121377579
Ik gebruik de VRA2012-2013 , staat er gewoon in.
pi_121377661
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 23:34 schreef Muhasib het volgende:
Iemand die de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) heeft kunnen vinden in de HRA 2012?
Ik heb mij ook rotgezocht naar deze Wet. Wat blijkt? Hij staat er volgens mijn docent niet in! (Wel in de VRA, maar die bundel heb ik niet)
pi_121377688
En de VRA heeft ook een trefwoordenregister!
pi_121377722
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 23:37 schreef Sebastiaan85 het volgende:

[..]

Ik heb mij ook rotgezocht naar deze Wet. Wat blijkt? Hij staat er volgens mijn docent niet in! (Wel in de VRA, maar die bundel heb ik niet)
Zo heb ik me rotgezocht naar de nvo-aa, stond in een OAT. Blijkt die niet in de VRa te staan :P
pi_121377733
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 23:38 schreef Faeroer het volgende:
En de VRA heeft ook een trefwoordenregister!
Dat trefwoordenregister _O_
pi_121377774
Onlijn versie'tje van de WWFT gebruik ik nu

http://wetten.overheid.nl/BWBR0024282/geldigheidsdatum_09-01-2013
pi_121377783
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 23:01 schreef BlueRoom het volgende:

[..]

laat ik het zo zeggen, ik heb een tijdje accountancy gestudeerd maar ben gauw gestopt.
ik vond er echt geen ene zak aan. Ik ergerde me vooral aan financial accounting en boekhouden. Dat zijn echt zaken die belangrijker worden gemaakt dan ze zijn. Wat ik ook altijd kostelijk vond zijn de 1000 en 1 manieren waarop je kan waarderen, en nog steeds zijn de accountants er niet uit: historische kosten, markt value, contante waarde. FIFO en LIFO is ook zo iets achterlijk iets. En dan last but not least het oeverloze gelul over de definitie van winst, dat is echt iets waar je lekker mee kan knoeien. Heeft verder iemand hier afvinken als hobby :')
Oke heel leuk, maar je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op wat je nu studeert of wat voor werk je doet. Beetje concreet zijn hè, het lijkt me dat je dat wel geleerd hebt tijdens je AC periode. Het kan dat je er geen zak aan vindt maar blijkbaar zit het je wel dwars dat er mensen zijn die het wel leuk vinden, anders kom je niet in dit topic koekeloeren.

En ja er zijn verschillende manier van waarderen, niet alles is even interessant en soms kan het allemaal iets te theoretisch zijn voor bepaalde mensen? So what? Als wij dat leuk vinden, wat is dan jouw probleem? Als jij één of andere flut communicatie studie of nog beter commerciële economie doet, dat moet jij toch weten? Dan ga ik niet in dat topic zitten praten wat een bullshit het allemaal niet is dat je leert.
pi_121377834
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 23:40 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Oke heel leuk, maar je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op wat je nu doet. Het kan dat je er geen zak aan vindt maar blijkbaar zit het je wel dwars dat er mensen zijn die het wel leuk vinden, anders kom je niet in dit topic koekeloeren.

En ja er zijn verschillende manier van waarderen, niet alles is even interessant en soms kan het allemaal iets te theoretisch zijn voor bepaalde mensen? So what? Als wij dat leuk vinden, wat is dan jouw probleem? Als jij één of andere flut communicatie studie of nog beter commerciële economie doet, dat moet jij toch weten? Dan ga ik niet in dat topic zitten praten wat een bullshit het allemaal niet is dat je leert.
Ga in het werkzoekendtopic lopen zeuren dat je geen bijbaan kunt vinden net als hij _O_
pi_121378343
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 22:14 schreef ikwordra het volgende:

teruggeven opdracht (paragraaf 38, maar daar staat niet dat van redres
Check even artikel 37 van Bta voor redres. Het woord zelf zie je niet, maar wel dat de fraude ongedaan moet worden gemaakt en maatregelen om herhaling te voorkomen en de termijn waarbinnen dit moet worden gedaan en het oordeel van de accountant etc.
pi_121378353
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 23:40 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Oke heel leuk, maar je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op wat je nu studeert of wat voor werk je doet. Beetje concreet zijn hè, het lijkt me dat je dat wel geleerd hebt tijdens je AC periode. Het kan dat je er geen zak aan vindt maar blijkbaar zit het je wel dwars dat er mensen zijn die het wel leuk vinden, anders kom je niet in dit topic koekeloeren.

En ja er zijn verschillende manier van waarderen, niet alles is even interessant en soms kan het allemaal iets te theoretisch zijn voor bepaalde mensen? So what? Als wij dat leuk vinden, wat is dan jouw probleem? Als jij één of andere flut communicatie studie of nog beter commerciële economie doet, dat moet jij toch weten? Dan ga ik niet in dat topic zitten praten wat een bullshit het allemaal niet is dat je leert.
het zit mij niet dwars dat er mensen zijn die het leuk vinden, ik zeg alleen dat het nergens over gaat, ik zal binnenkort eens wat quotes uit mijn finance boek plaatsen, want ook daar krijgen accountants er flink van langs, eentje die ik zojuist al te pakken heb is dat er iets te vaak in een rechte lijn afgeschreven wordt.Dat geeft vertroebeling van de werkelijke economische waarde die een bedrijf vertegenwoordigt.
pi_121378484
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 23:55 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Check even artikel 37 van Bta voor redres. Het woord zelf zie je niet, maar wel dat de fraude ongedaan moet worden gemaakt en maatregelen om herhaling te voorkomen en de termijn waarbinnen dit moet worden gedaan en het oordeel van de accountant etc.
^O^
Ik zocht het juist in de cos, want bta/wta is wettelijke controle en cos niet-wettelijke toch?
Bedankt voor het meedenken, ben al een tijdje aan het zoeken maar kon het niet vinden, ook op internet niet. Overigens verwacht ik dit niet in de oat, maar je weet nooit.
pi_121378530
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 23:55 schreef BlueRoom het volgende:

[..]

het zit mij niet dwars dat er mensen zijn die het leuk vinden, ik zeg alleen dat het nergens over gaat, ik zal binnenkort eens wat quotes uit mijn finance boek plaatsen, want ook daar krijgen accountants er flink van langs, eentje die ik zojuist al te pakken heb is dat er iets te vaak in een rechte lijn afgeschreven wordt.Dat geeft vertroebeling van de werkelijke economische waarde die een bedrijf vertegenwoordigt.
Hoe wil je dan afschrijven ?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_121378696
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2013 23:59 schreef ikwordra het volgende:

[..]

^O^
Ik zocht het juist in de cos, want bta/wta is wettelijke controle en cos niet-wettelijke toch?
Bedankt voor het meedenken, ben al een tijdje aan het zoeken maar kon het niet vinden, ook op internet niet. Overigens verwacht ik dit niet in de oat, maar je weet nooit.
Ja, Wta en Bta ziet toe op wettelijke controles. Dus de meldingsplicht bij een opsporingsambtenaar is alleen bij controleplichtige cliënten aan orde. Deze laatste was ik even vergeten dus ik denk ik vermeld het even voor de duidelijkheid erbij :P.
pi_121379279
Dankje :)

Even een andere vraag nog:
Bij vraag 1 ochtendzitting, moet je dan zeggen:
Post x is een risico want blabla

Of gewoon:

Vraag 1.
Post x
Grootte
Kenmerken
Aspecten

En niets over risico noemen?
pi_121379284
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 23:55 schreef BlueRoom het volgende:

[..]

het zit mij niet dwars dat er mensen zijn die het leuk vinden, ik zeg alleen dat het nergens over gaat, ik zal binnenkort eens wat quotes uit mijn finance boek plaatsen, want ook daar krijgen accountants er flink van langs, eentje die ik zojuist al te pakken heb is dat er iets te vaak in een rechte lijn afgeschreven wordt.Dat geeft vertroebeling van de werkelijke economische waarde die een bedrijf vertegenwoordigt.
Nee lekker speculeren over wat het economisch waard is is lekker verantwoord.
pi_121379355
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2013 00:00 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Hoe wil je dan afschrijven ?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
je kan op talloze manieren afschrijven, zoals uitgelegd in het matige boek van Klaassen en Hoogendoorn. Maar accountants doen zo'n beetje altijd alles lineair.

nog een klacht: jullie accountants maken je ook altijd zo lekker druk of iets in boekjaar 2XX1 of 2XX2 thuis hoort terwijl het echt geen ene biet uitmaakt. :') kostelijk cultuurtje hebben jullie
pi_121379392
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 00:24 schreef BlueRoom het volgende:

[..]

je kan op talloze manieren afschrijven, zoals uitgelegd in het matige boek van Klaassen en Hoogendoorn. Maar accountants doen zo'n beetje altijd alles lineair.

nog een klacht: jullie accountants maken je ook altijd zo lekker druk of iets in boekjaar 2XX1 of 2XX2 thuis hoort terwijl het echt geen ene biet uitmaakt. :') kostelijk cultuurtje hebben jullie
Je zet een eigen zin in een quote en doet alsof ik het gezegd heb?
Bovendien is het feitelijl onjuist wat je zegt. Bedrijven die onder de IFRS vallen schrijven namelijk niet lineair af, maar gebruiken een impairment test. Zorg dus aub even een beetje dat je op de hoogte bent van de zaken voor je iets onzinnigs roept. Ik kan duidelijk merken dat de frustratie hoog is dat je het eerste jaar niet gehaald hebt.

Maakt het boekjaar niet uit? Dan boek ik lekker alle opbrengsten an de komende 20 jaar in dit jaar, ziet het er een stuk beter uit :6
pi_121379439
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 00:22 schreef ikwordra het volgende:
Dankje :)

Even een andere vraag nog:
Bij vraag 1 ochtendzitting, moet je dan zeggen:
Post x is een risico want blabla

Of gewoon:

Vraag 1.
Post x
Grootte
Kenmerken
Aspecten

En niets over risico noemen?
Bij de initiële cijferanalyse alleen:

Grootte: Omvang post t.o.v. balanstotaal/omzet/ev/winst na belasting
Kenmerk: specifieke kenmerken van de post die voortvloeien uit de casus bijv. debiteuren verkeren in moeilijke omstandigheden en dan mogelijke risico's die daarmee kunnen samenhangen; zijn de debiteuren niet te hoog gewaardeerd? Daling of stijging t.o.v. vorig jaar
Controleaspect: controledoelstellingen juistheid (=waardering, eigendom en bestaan)/volledigheid en presentatie en toelichting rekening houdend met de kenmerken van de post.
pi_121379449
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2013 00:25 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Je zet een eigen zin in een quote en doet alsof ik het gezegd heb?
Don't feed the Troll ;)
pi_121379491
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 00:26 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Bij de initiële cijferanalyse alleen:

Grootte: Omvang post t.o.v. balanstotaal/omzet/ev/winst na belasting
Kenmerk: specifieke kenmerken van de post die voortvloeien uit de casus bijv. debiteuren verkeren in moeilijke omstandigheden en dan mogelijke risico's die daarmee kunnen samenhangen; zijn de debiteuren niet te hoog gewaardeerd? Daling of stijging t.o.v. vorig jaar
Controleaspect: controledoelstellingen juistheid (=waardering, eigendom en bestaan)/volledigheid en presentatie en toelichting rekening houdend met de kenmerken van de post.
Oke top, dus niet aangeven dat het een risico is. Toch apart, dat is namelijk wel wat ze vragen alleen niet wat ze in het antwoordmodel zetten :P
pi_121379498
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 00:27 schreef Sebastiaan85 het volgende:

[..]

Don't feed the Troll ;)
Je hebt gelijk :D
pi_121379522
"De gedragscode voor accountants
Voor elke registeraccountant - in wat voor maatschappelijke functie dan ook- gelden vijf principes, die zijn verankerd in de Verordening
gedragscode (VGC):
• Integriteit;
• Objectiviteit;
• Deskundigheid en zorgvuldigheid;
• Geheimhouding;
• Professioneel gedrag.
Bij assurance-opdrachten geldt tevens dat de accountant onafhankelijk moet zijn van de assurance-cliënt."


En bij andere opdrachten geen onafhankelijkheid?...

Bron: NBA.nl
pi_121379532
Edit: dubbel
pi_121379537
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2013 00:28 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Oke top, dus niet aangeven dat het een risico is. Toch apart, dat is namelijk wel wat ze vragen alleen niet wat ze in het antwoordmodel zetten :P
Jij hebt volgens mij over inherente risico's? Bij initiële cijferanalyse kun je wel paar risico's benoemen bij het onderdeel "Kenmerk". Bijvoorbeeld: Voorraden zijn modegevoelig -> incourantheid van de voorraden. De vraag is of de voorraden niet te hoog zijn gewaardeerd. En dan bij controleaspect: De accountant besteedt aandacht aan de volledigheid van de afwaardering vanwege incourante voorraden en de juistheid van de voorraden.
pi_121379633
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 00:29 schreef Sebastiaan85 het volgende:
"De gedragscode voor accountants
Voor elke registeraccountant - in wat voor maatschappelijke functie dan ook- gelden vijf principes, die zijn verankerd in de Verordening
gedragscode (VGC):
• Integriteit;
• Objectiviteit;
• Deskundigheid en zorgvuldigheid;
• Geheimhouding;
• Professioneel gedrag.
Bij assurance-opdrachten geldt tevens dat de accountant onafhankelijk moet zijn van de assurance-cliënt."


En bij andere opdrachten geen onafhankelijkheid?...

Bron: NBA.nl
Je hebt adviesopdrachten inzake IC van de klant. Als deze opdracht niet samenhangt met een assurance-opdracht dan mag je de klant gewoon adviseren. Dan heb je hier niet te maken met zelftoetsing en dus hoeft de accountant niet onafhankelijk te zijn.
pi_121380426
Die BlueRoom is een rasknuppel.

Bij die initiële cijferanalyse uitwerkingen zou ik wel erbij zetten of het materieel/wezenlijk is. Nogal een big deal m.b.t. de controleverklaringen.
pi_121383318
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 00:30 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Jij hebt volgens mij over inherente risico's? Bij initiële cijferanalyse kun je wel paar risico's benoemen bij het onderdeel "Kenmerk". Bijvoorbeeld: Voorraden zijn modegevoelig -> incourantheid van de voorraden. De vraag is of de voorraden niet te hoog zijn gewaardeerd. En dan bij controleaspect: De accountant besteedt aandacht aan de volledigheid van de afwaardering vanwege incourante voorraden en de juistheid van de voorraden.
Nee, bij vraag 1 staat altijd:
Geef aan waarom de volgende posten een risico vormen bij de controle, let hierbij op grootte,kenmerken en aspecten
Oid :P
pi_121383335
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 01:04 schreef Faeroer het volgende:
Die BlueRoom is een rasknuppel.

Bij die initiële cijferanalyse uitwerkingen zou ik wel erbij zetten of het materieel/wezenlijk is. Nogal een big deal m.b.t. de controleverklaringen.
Dat doe ik inderdaad wel. Is bijna altijd diepgaande invloed
pi_121384384
Waar ligt de grens tussen materieel en van diepgaande invloed eigenlijk? Ben nou niet iets tegen gekomen dat dat verklaart.
pi_121386380
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 09:42 schreef MJ23 het volgende:
Waar ligt de grens tussen materieel en van diepgaande invloed eigenlijk? Ben nou niet iets tegen gekomen dat dat verklaart.
In Compendium 1 staan wat tabellen met percentages die in de praktijk worden gebruikt. Echter kun je ook naar de definities gaan kijken:

Materieel: informatie is materieel als het weglaten of foutief weergeven hiervan de economische beslissingen van de gebruikers kan beinvloeden.

Diepgaand: informatie is van diepgaande invloed als het weglaten of foutief weergeven hiervan de economische beslissingen van de gebruikers zeer waarschijnlijk zal beinvloeden.

Ik denk dat mits je een goede argumentatie geeft, dan corrector zowel materiaal als diepgaande invloed zal goedkeuren op de OAT. Het kan namelijk zijn dat een bepaalde post maar 0,5% van de brutowinst betreft, maar misschien wel 40% van de omzet. Het ligt in dat geval ook aan de benchmarks die je kiest om de materialiteit te bepalen.

[ Bericht 14% gewijzigd door GuitarJJ op 10-01-2013 11:08:26 ]
pi_121386605
Ik heb trouwens nog een niet-OAT-gerelateerde vraag:

Wat zijn de rechten en plichten (van een rechtspersoon) wanneer je een vast actief - zoals een laptop - tot een boekwaarde van 0,- euro hebt afgeschreven?

Op zich staat de laptop in dat geval niet meer op de balans, maar mag je deze vervolgens zomaar vrij weggeven aan bijvoorbeeld familie? Of moet een boekwinst ter grootte van de actuele waarde worden geboekt, gezien een laptop altijd nog wel iets waard is en dit als een prive-onttrekking gezien kan worden? Een laptop is via marktplaats altijd nog wel te verkopen voor een paar tientjes.

Ik zou zelf denken dat afgeschreven goederen nog steeds eigendom van het bedrijf zijn. Als je bijvoorbeeld een bureaulamp van 100 euro kost, welke je niet activeert, zou je ook in overtreding zijn wanneer je deze zomaar uit het bedrijf onttrekt.
pi_121390368
Jeej, gemiddeld een 6.8 voor twee OATs die we op school hebben gehad *O*
Nu nog wat harder studeren om een 7,5 te halen :)
pi_121390639
Mocht het nog onduidelijk zijn. Tijdens het lezen van de casus, dus voordat je de vragen krijgt, mag je ALLE BOEKEN UIT DE HELE WERELD gebruiken. Tevens mag je de casus helemaal vol schrijven (geen kladblaadjes of andere troep).

Dus enige idee hoe je die tijd zo goed mogelijk kan gebruiken?

Cijferanalyse en risico's stampen heb je zoiezo wel 25 punten binnen. Wellicht nog die standaardzinnen van een controleplan + meest algemeen voorkomende verbandscontroles en detailcontroles. Kan je ook wel 20 ofzo mee scoren. :D
pi_121391677
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 13:15 schreef MJ23 het volgende:
Jeej, gemiddeld een 6.8 voor twee OATs die we op school hebben gehad *O*
Nu nog wat harder studeren om een 7,5 te halen :)
Nice, goede vooruitzichten ^O^

quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 13:24 schreef Faeroer het volgende:
Mocht het nog onduidelijk zijn. Tijdens het lezen van de casus, dus voordat je de vragen krijgt, mag je ALLE BOEKEN UIT DE HELE WERELD gebruiken. Tevens mag je de casus helemaal vol schrijven (geen kladblaadjes of andere troep).

Dus enige idee hoe je die tijd zo goed mogelijk kan gebruiken?

Cijferanalyse en risico's stampen heb je zoiezo wel 25 punten binnen. Wellicht nog die standaardzinnen van een controleplan + meest algemeen voorkomende verbandscontroles en detailcontroles. Kan je ook wel 20 ofzo mee scoren. :D
Misschien handig om vooraf even een a4'tje vol te typen met diverse theorie uit boeken, zodat je dat in die 1,5 uur snel over kan schrijven op de achterkant van de casus.

Bijvoorbeeld aanknopingspunten bij verschillende typologien, fasen van bepaalde AO-processen en aandachtspunten bij de controle (zoals jij inderdaad al zei).
pi_121395635
Faeroer: hoe weet je dat je alles er bij mag houden?
pi_121396201
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 15:43 schreef MJ23 het volgende:
Faeroer: hoe weet je dat je alles er bij mag houden?
Gevraagd.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
PROCEDURE BIJ DE LANDELIJKE OVERALL TOETS

Tijdschema

09.00     begin tentamen en uitreiken casus

09.00 - 10.30     bestuderen casus

10.30 - 13.00     1e zitting     De vragen van het ochtenddeel worden verstrekt

13.00 - 14.00     pauze

14.00 - 16.30     2e zitting     De vragen van het middagdeel worden verstrekt

16.30     einde tentamen

Nadere aanwijzingen

-     het is niet toegestaan om tijdens het tentamen docenten of andere deskundigen te raadplegen
-     het is uitsluitend tijdens de pauze toegestaan gebruik te maken van internet of andere geautomatiseerde informatiebronnen
-     u mag gebruik maken van een niet-programmeerbare  rekenmachine
-     mobiele telefoons moeten zijn uitgeschakeld. Let erop dat u deze uit zet en niet alleen het geluid uit!!!
-     tijdens het examen moet u zich kunnen legitimeren
-     van 9.00 tot 10.30 uur mag u alle literatuur en aantekeningen raadplegen (na 10.30 dus niet meer!)
-     om 9.00 uur wordt de casus uitgedeeld. Op het voorblad schrijft u uw naam.
-     van 9.00 tot 10.30 uur mag u de zaal in- en uitlopen met de uitgereikte casus. Buiten de tentamenruimte in een gereserveerd lokaal mag u met elkaar overleggen
-     u mag op de verstrekte casus aandachtvragende passages onderstrepen, en op de casus aantekeningen maken. Aantekeningen op ander papier dan de casus mogen niet worden meegenomen in beide zittingen!
-     om 10.30 uur moet u alle aantekeningen en literatuur die u niet mag gebruiken in uw tas doen en voor in het lokaal plaatsen
-     om 10.30 uur heeft op u op uw tafel alleen de casus, voorzien van uw naam en
eventuele aantekeningen, plus de toegestane literatuur
-     op de toegestane literatuur mogen geen aantekeningen staan. U mag wel passages hebben onderstreept of hebben gemarkeerd. Voorts mag u bladwijzers hebben geplaatst met als kenmerk een nummer of naam van het hoofdstuk
-     om 10.30 uur worden de vragen uitgedeeld, tentamenpapier en kladpapier.
-     uitwerkingen moeten gemaakt worden op het verstrekte tentamenpapier
-     u dient het tentamenpapier én kladpapier te voorzien van uw naam en studentnummer
-     u dient het tentamenpapier en kladpapier aan het eind van elke zitting in te leveren
-     tijdens de 1e en 2e zitting is alleen het gebruik en raadpleging van de aangewezen literatuur toegestaan (zie onderstaand)
•    Toegestane hulpmiddelen tijdens de 1e ochtend- en 2e middagzitting:
o     Casus
o     Niet-programmeerbare  rekenmachine
o     Handboek Jaarrekening naar keuze van E&Y, KPMG, of Deloitte
o     Handleiding Regelgeving Accountancy deel 1 en 1a of ingebonden
kopieën daaruit
 

•     De tijdens de 1e en 2e zitting toegestane literatuur mag niet zijn voorzien van aantekeningen; markeren van passages is toegestaan
-     om 13.00 uur is het einde van de ochtendzitting. U levert het tentamenwerk en
kladpapier in.
-     u mag de case in de pauze meenemen
-     om 14.00 uur begint de middagzitting
-     bij aanvang om 14.00 uur mag u alleen op uw tafel hebben uw casus met daarop uw
aantekeningen en naam alsmede de toegestane literatuur
-     om 14.00 uur worden de middagvragen uitgedeeld, tentamenpapier en kladpapier
-     om 16.30 uur het einde van de middagzitting. U levert het tentamenwerk en kladpapier in.
pi_121397051
Fijn dat ze dat bij ons op school ook even melden..

Wel chill dat je in de pauze je papier mee kan nemen, kun je vast wat zaken opzoeken.
pi_121397395
Lees bovenstaande wel goed door, want ze zijn bij ons in ieder geval wel behoorlijk COS 240 gevoelig. :D Ik heb bijvoorbeeld 1 bladzijde uit mijn VGC moeten scheuren omdat er een uitroepteken stond (DAT MAG NIET! :') ).
pi_121397940
Wtf... Ik heb alleen gemarkeerd, maar soms wel een puntje ervoor gezet met markeerstift :P
Bij ons wordt alles altijd snel doorgebladerd en meer niks.

7.3 voor OATbonustoets _O_
Uiteraard was CL weer mn slechtste punt :')
pi_121399874
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 16:39 schreef ikwordra het volgende:
Wtf... Ik heb alleen gemarkeerd, maar soms wel een puntje ervoor gezet met markeerstift :P
Bij ons wordt alles altijd snel doorgebladerd en meer niks.

7.3 voor OATbonustoets _O_
Uiteraard was CL weer mn slechtste punt :')
Hoe sta je voor AO-gedeelte dan?
pi_121399885
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 16:26 schreef Faeroer het volgende:
Lees bovenstaande wel goed door, want ze zijn bij ons in ieder geval wel behoorlijk COS 240 gevoelig. :D Ik heb bijvoorbeeld 1 bladzijde uit mijn VGC moeten scheuren omdat er een uitroepteken stond (DAT MAG NIET! :') ).
Gewoon markeren dan :? Mogen jullie ook geen plakkertjes gebruiken?

Ieder jaar plaatsen ze 1 vraag met een verwijzing naar een COS die nog nooit eerder is gevraagd (heb ik het gevoel).
pi_121400059
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 17:22 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Hoe sta je voor AO-gedeelte dan?
Had EV 7.6 , AO 7.6 en CL 6.7
pi_121400090
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2013 17:22 schreef xminator het volgende:

[..]

Gewoon markeren dan :? Mogen jullie ook geen plakkertjes gebruiken?

Ieder jaar plaatsen ze 1 vraag met een verwijzing naar een COS die nog nooit eerder is gevraagd (heb ik het gevoel).
Inderdaad, mijnes zit ook vol plakkertjes.
Ze vragen veel 'onafhankelijkheid' uit de nvo-oa volgens mij.
pi_121400093
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2013 17:27 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Had EV 7.6 , AO 7.6 en CL 6.7
Netjes man, welke OAT was dat?
pi_121400388
De fraudestappen die in de case van Best Dressed zijn geformuleerd zijn volgens mij totaal niet meer actueel...
pi_121400527
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 17:28 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Netjes man, welke OAT was dat?
Het was een halve OAT. Ergens 2007 of 2008 denk ik. Iets over kranten :P
pi_121401508
Kan iemand uitleggen wat ten laste van EV inhoud?
Ik zie dat elke keer staan bij hoe je een post moet verwerken.
Meestal kan men kiezen uit activeren en afschr, ten laste van rr en ten laste van EV.

Wordt er dan gecrediteerd bij reserves? Maar dan gaat het toch ook direct in de RR??
Of zie ik iets over het hoofd?

Mijn denkwijze:
stel: goodwill 700

EV 700 via balans
@ Goodwill 700 via RR
pi_121401804
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 11:06 schreef GuitarJJ het volgende:
staat de laptop in dat geval niet meer op de balans, maar mag je deze vervolgens zomaar vrij w
Boekwinst boeken en daarover belasting afdragen naar mijn mening. Bij de aankoop is ook belasting teruggevorderd.
pi_121401901
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 15:59 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Gevraagd.
[ code verwijderd ]

Heb je toevallig een bron daarnaar? Want ik kan het op AC Scholenoverleg.nl niet vinden en zou het wel graag als bewijs willen meenemen dat het mag.
pi_121401960
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 18:13 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
Kan iemand uitleggen wat ten laste van EV inhoud?
Ik zie dat elke keer staan bij hoe je een post moet verwerken.
Meestal kan men kiezen uit activeren en afschr, ten laste van rr en ten laste van EV.

Wordt er dan gecrediteerd bij reserves? Maar dan gaat het toch ook direct in de RR??
Of zie ik iets over het hoofd?

Mijn denkwijze:
stel: goodwill 700

EV 700 via balans
@ Goodwill 700 via RR
Goodwill kan inderdaad op 3 manieren:
Activeren en afschrijven
Direct RR
Direct EV

Bij direct EV haal je het gewoon van de overige reserves af.
pi_121402019
Heeft iemand toevallig oefenmateriaal om controleplan te oefenen? :)
pi_121402170
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2013 18:28 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Goodwill kan inderdaad op 3 manieren:
Activeren en afschrijven
Direct RR
Direct EV

Bij direct EV haal je het gewoon van de overige reserves af.
Dus alleen je EV wordt verlaagd? Als dat zo is dan is die methode het meest gunstig voor het bedrijfsresulaat. Of komt het alsnog in de RR terecht?
pi_121402239
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 18:34 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Dus alleen je EV wordt verlaagd? Als dat zo is dan is die methode het meest gunstig voor het bedrijfsresulaat. Of komt het alsnog in de RR terecht?
Klopt, echter gaan je kengetallen wel omlaag, waardoor het nog maar de vraag is of dit het gunstigst is.
pi_121403585
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2013 18:27 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Heb je toevallig een bron daarnaar? Want ik kan het op AC Scholenoverleg.nl niet vinden en zou het wel graag als bewijs willen meenemen dat het mag.
Bron is mijn leraar op de Haagse Hogeschool. Als ik jou was zou ik gewoon je leraar mailen. :D
pi_121403935
Heb de programma leider maar gemaild, even kijken wat hij zegt.
pi_121404557
NV COS 240, waar kan je die escalatieladder vinden? :D

Schijnbaar informeren leider, redres, melding opsporingsgozer; maar het redres en de melding zelf kan ik niet vinden.

Bij WTA zie ik wel art. 26 lid 2 staan, redelijk vermoeden fraude, opsporingsambtenaar.
pi_121405852
Vraag is 1-2 pagina's geleden al door een ander gesteld :P
pi_121406750
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 19:31 schreef Faeroer het volgende:
NV COS 240, waar kan je die escalatieladder vinden? :D

Schijnbaar informeren leider, redres, melding opsporingsgozer; maar het redres en de melding zelf kan ik niet vinden.

Bij WTA zie ik wel art. 26 lid 2 staan, redelijk vermoeden fraude, opsporingsambtenaar.
Escalatieladder staat er niet regelrecht in zoals in je boek of de lessen zijn behandeld. Je kunt wel de steekwoorden proberen te markeren en met behulp daarvan tijdens de OAt de escalatieladder opstellen.
pi_121406762
Wel veel mensen die de OAT gaan maken, mooi man.
pi_121407004
Nou ik vind het maar kut, al dat gestress om die kut toets :(
pi_121407076
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 20:02 schreef ejfaar het volgende:
Vraag is 1-2 pagina's geleden al door een ander gesteld :P
Excuses. ;) Bedankt.
pi_121407102
Joh, als je het een beetje fatsoenlijk geleerd heb en in het verleden gewoon ruime voldoendes hebt gehaald voor AO/EV/CB dan mot je je geen zorgen maken. Er zijn te veel mensen die geen moer doen en het dus niet halen waardoor mensen zoals jullie bang gemaakt worden :')
pi_121407543
EV en CL zijn wel te doen, maar ik heb meestal een blackout bij de procesbeschrijvingen van AO. :') Laat dat nou net het gedeelte zijn waar de dikke punten liggen...
pi_121409007
Bij organisatiebeoordeling moet je altijd automatiseringsprocedures en functiescheidingen enzo noemen. Nu maak ik pet bobby en dan staan er maar 3 regeltjes...
pi_121410086
De fraude escalatieladder:

1. bespreken in team
2. informatie inwinnen bij/voer directie en sleutelrollen administrateuren
3. evaluatie frauderisico’s (interne controlemaatregelen, houding en gedrag directie)
4. aanwijzingen fraude analyseren en onderzoeken
5. omstandigheden: opdrachtcontinuering of opdracht teruggeven?
6. cliënt aanmoedigen fraude te redresseren
7. opdracht teruggeven
8. melden (niet in alle gevallen)

Ik kreeg dit via via, dus ik weet niet of of het 100% correct is.
pi_121415438
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:22 schreef Sebastiaan85 het volgende:
De fraude escalatieladder:

1. bespreken in team
2. informatie inwinnen bij/voer directie en sleutelrollen administrateuren
3. evaluatie frauderisico’s (interne controlemaatregelen, houding en gedrag directie)
4. aanwijzingen fraude analyseren en onderzoeken
5. omstandigheden: opdrachtcontinuering of opdracht teruggeven?
6. cliënt aanmoedigen fraude te redresseren
7. opdracht teruggeven
8. melden (niet in alle gevallen)

Ik kreeg dit via via, dus ik weet niet of of het 100% correct is.
Ik heb het geleerd in 4 stappen.
1. fraude risicos onderkennen
2. vermoeden fraude
3. fraude materialiteit, niet materieel: goedkeurend verklaring anders stap 4
4. redresseren, fraude niet terug te draaien: melding opsporingsambtenaar en opdracht teruggeven
pi_121419587
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 18:23 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Boekwinst boeken en daarover belasting afdragen naar mijn mening. Bij de aankoop is ook belasting teruggevorderd.
En wat als je de laptop gewoon weggeeft en hier verder geen vergoeding voor ontvangt? :P
pi_121420214
Heeft er iemand tips hoe je nominale belasting aansluit op de effectieve belasting?
pi_121422889
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 23:59 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

En wat als je de laptop gewoon weggeeft en hier verder geen vergoeding voor ontvangt? :P
De laptop is als een zakelijk goed geëtiketteerd. Wanneer deze naar de privésfeer wordt overgeheveld dient er ook belasting over te worden betaald.
pi_121423807
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 02:40 schreef Muhasib het volgende:

[..]

De laptop is als een zakelijk goed geëtiketteerd. Wanneer deze naar de privésfeer wordt overgeheveld dient er ook belasting over te worden betaald.
Klopt. Dit is voor de belasting. Echter geeft het geen antwoord op de vraag wat er mbt de externe verslaggeving gebeurt :)
pi_121434864
Uiteindelijk helemaal om niks zo erg zitten te stressen voor levensverzekeringswiskunde. Moet alleen nog toets 1 maken, maar na een 10, 7,5 en nog een 7,5 maak ik me niet druk om de eerste toets.

Ik heb wel verschrikkelijk veel moeite om me nog te blijven concentreren en motiveren voor het leren en oefenen van de OAT }:|
pi_121437761
Zaterdag/zondag nog ff aan werken en maandag weinig doen aan OAT. Ben de concentratie al dagen kwijt :P
  vrijdag 11 januari 2013 @ 16:26:19 #183
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_121438573
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 16:01 schreef ikwordra het volgende:
Zaterdag/zondag nog ff aan werken en maandag weinig doen aan OAT. Ben de concentratie al dagen kwijt :P
same here, heb weer een lekker griepvirus te pakken. :')
Je moeder is een hamster
pi_121438932
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 16:26 schreef Crutch het volgende:

[..]

same here, heb weer een lekker griepvirus te pakken. :')
Heb ik afgelopen week gehad. Ging toch gewoon OAT's oefenen maar de resultaten gingen er wel van omlaag :P
pi_121442812
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 16:37 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Heb ik afgelopen week gehad. Ging toch gewoon OAT's oefenen maar de resultaten gingen er wel van omlaag :P
Haha, ik had ook tweede week van kerstvakantie griep. Erg irritant om je aandacht erbij te houden, maar je kan niet meer in paar dagen veel dingen bijleren. Enige dingen die ik nog ga doen is standaard dingen van AO/CL beetje stampen en markeringen in HRA/Deloitte handboek nagaan, that's it. Anders heb je geen mentale energie meer voor dinsdag :P
pi_121443836
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 08:08 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Klopt. Dit is voor de belasting. Echter geeft het geen antwoord op de vraag wat er mbt de externe verslaggeving gebeurt :)
Boekwinst t.g.v. de winst- en verliesrekening.
Liquide middelen
Aan Boekwinst
pi_121443976
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 02:40 schreef Muhasib het volgende:

[..]

De laptop is als een zakelijk goed geëtiketteerd. Wanneer deze naar de privésfeer wordt overgeheveld dient er ook belasting over te worden betaald.
Klopt, maar de vraag is over welk bedrag belasting moet worden betaald. Het actief heeft namelijk geen boekwaarde meer. Het wordt helemaal lastig als je het actief, de laptop, gratis weggeeft, je onttrekt iets zonder waarde, zonder een vergoeding te ontvangen.
pi_121444755
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 19:08 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Klopt, maar de vraag is over welk bedrag belasting moet worden betaald. Het actief heeft namelijk geen boekwaarde meer. Het wordt helemaal lastig als je het actief, de laptop, gratis weggeeft, je onttrekt iets zonder waarde, zonder een vergoeding te ontvangen.
Fiscaal gezien mag je sowieso niet tot nihil afschrijven. Voor bedrijfsmiddelen geldt een minimale restwaarde van 10% :D. Maar voor de omzetbelasting draag je gewoon 21% * van de verkoopprijs af aan de belastingdienst. Voor de IB of VPB komt de boekwinst ten gunste van de resultatenrekening. Dus als je een ondernemer voor de IB bent (eenmanszaak etc.) dan wordt de uiteindelijke winst (waarin begrepen de boekwinst) volgens de progressieve schijven belast. Als je te maken hebt met VPB (BV/NV etc.) dan betaal je 20% (indien winst < 200.000) aan VPB over je winst (waarin begrepen de boekwinst).
pi_121445195
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 19:33 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Fiscaal gezien mag je sowieso niet tot nihil afschrijven. Voor bedrijfsmiddelen geldt een minimale restwaarde van 10% :D. Maar voor de omzetbelasting draag je gewoon 21% * van de verkoopprijs af aan de belastingdienst. Voor de IB of VPB komt de boekwinst ten gunste van de resultatenrekening. Dus als je een ondernemer voor de IB bent (eenmanszaak etc.) dan wordt de uiteindelijke winst (waarin begrepen de boekwinst) volgens de progressieve schijven belast. Als je te maken hebt met VPB (BV/NV etc.) dan betaal je 20% (indien winst < 200.000) aan VPB over je winst (waarin begrepen de boekwinst).
Minimale restwaarde? Dat wist ik niet! :)
Kan het trouwens ook niet vinden in de wet IB.
pi_121445436
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 19:45 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Minimale restwaarde? Dat wist ik niet! :)
Kan het trouwens ook niet vinden in de wet IB.
Oh sorry dat is niet zo. Ik ben in de war met afschrijvingspercentage dat fiscaal is voorgeschreven, sorry my bad :P
pi_121447383
Iemand die mij het verschil tussen een assurance-opdracht en een controle opdracht kan vertellen...?

Die 2 termen worden in de NV-oa constant door elkaar heen gebruikt.

En zijn assurance-opdrachten alleen bedoelt voor OOB's?

thx
  vrijdag 11 januari 2013 @ 20:52:14 #192
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121447929
Wat een serieuze onderwerpen zo op de vrijdagavond. :o Weet dat het komt vanwege de OAT, maar ben toch trots op jullie :* :P
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121448185
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 20:39 schreef Sebastiaan85 het volgende:
Iemand die mij het verschil tussen een assurance-opdracht en een controle opdracht kan vertellen...?

Die 2 termen worden in de NV-oa constant door elkaar heen gebruikt.

En zijn assurance-opdrachten alleen bedoelt voor OOB's?

thx
Heb even een schema voor je ge-paint :)

pi_121448817
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 20:39 schreef Sebastiaan85 het volgende:
Iemand die mij het verschil tussen een assurance-opdracht en een controle opdracht kan vertellen...?

Die 2 termen worden in de NV-oa constant door elkaar heen gebruikt.

En zijn assurance-opdrachten alleen bedoelt voor OOB's?

thx
Het onderscheid zit hem in de reikwijdte. Zie paragraaf 2.2.1 van NVO:

In de reikwijdte van de Nadere voorschriften inzake onafhankelijkheid van de openbaar accountant wordt voor een aantal situaties onderscheid gemaakt tussen een assurance-opdracht in het algemeen en een controleopdracht van de jaarrekening.

Voor een assuranceopdracht (inclusief een controleopdracht van de jaarrekening) zijn de Nadere voorschriften inzake onafhankelijkheid van de openbaar accountant van toepassing op:

iedere persoon die deel uitmaakt van het assuranceteam;

iedere persoon die deel uitmaakt van de hiërarchische structuur;

iedere andere persoon dan de hiervoor genoemde personen, werkzaam bij of verbonden aan de accountantspraktijk, die zich op grond van bepaalde omstandigheden in een positie bevindt van waaruit hij de uitkomsten van de assurance-opdracht kan beïnvloeden.

Voor de controleopdracht van de jaarrekening is deze reikwijdte uitgebreid tot:

iedere persoon binnen het netwerk, die zich op grond van een bepaalde omstandigheid in een positie bevindt van waaruit hij de uitkomsten van een controleopdracht van de jaarrekening kan beïnvloeden.

bron: http://www.nba.nl/HRAweb/HRA1/201201/html/35941.htm#id35948
pi_121449038
Het kwartje is gevallen. Bedankt beiden!
pi_121449588
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 19:08 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Klopt, maar de vraag is over welk bedrag belasting moet worden betaald. Het actief heeft namelijk geen boekwaarde meer. Het wordt helemaal lastig als je het actief, de laptop, gratis weggeeft, je onttrekt iets zonder waarde, zonder een vergoeding te ontvangen.
Je betaalt belasting over de waarde wat het actief heeft in het maatschappelijk verkeer.
Als je op marktplaats dus nog 200 voor de laptop kon krijgen betaal je daar belasting over
pi_121460240
Als ik straks mijn HBO heb gehaald en ik ga werken (4 dagen werken, 1 dag RA opleiding), wat is dan een goede indicatie voor het startsalaris?
pi_121460714
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 21:23 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Je betaalt belasting over de waarde wat het actief heeft in het maatschappelijk verkeer.
Als je op marktplaats dus nog 200 voor de laptop kon krijgen betaal je daar belasting over
Klopt de marktwaarde wordt gezien als verkapt dividend wanneer je het "gratis" uit de onderneming haalt en moet worden toegevoegd als dividend aan de onttrekkingen bij de vermogensvergelijking
pi_121464437
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 01:37 schreef MJ23 het volgende:
Als ik straks mijn HBO heb gehaald en ik ga werken (4 dagen werken, 1 dag RA opleiding), wat is dan een goede indicatie voor het startsalaris?
3500-4000 bruto + audi a6 :7
pi_121467134
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 10:42 schreef ikwordra het volgende:

[..]

3500-4000 bruto + audi a6 :7
En ik ben sinterklaas!
pi_121467646
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 12:57 schreef Sebastiaan85 het volgende:

[..]

En ik ben sinterklaas!
Jij bent Sebastiaan :6
pi_121467653
Volgens mij is het ongeveer 2000 bruto btw
pi_121468415
Vraagje: ik hoor iedereen hier over die OAT tentamens, gelukkig hoef ik die niet te maken (BE), maar AO is voor mij wel een struikelvak. Ik heb eigenlijk al alle vakken binnen behalve AO :(. Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een goede AO oefentoets, waar halen jullie die vandaan? Boekjes van Brenda Westra heb ik al besteld (deel 1 & 2), evenals een boekje dat door de docent is aangegeven, hoewel ik daar niet echt doorheen kom.
Daarnaast als iemand tips heeft hoor ik het natuurlijk ook graag ;).
pi_121468563
De AO vragen uit oude OATs leren kan misschien wel helpen.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 13:55:45 #205
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_121468720
Ik gebruik het boek Hoofdlijnen Bestuurlijke Informatievoorziening van Vaassen. Ik ben ook BE trouwens en ook ik vind AO klote :D
Heb 3 keer er over gedaan om het tentamen waar je een AO-beschrijving moest maken te halen. En dan had ik de 3e keer nog een 5.1 ook maar had ik het op de inzage naar een 5.5 weten te lullen :D
Ik had trouwens ook veel aan de collegesheets, wil wel voor je kijken of ik die nog kan vinden.

En dan heb ik ook een vraagje. Jullie doen bij AC vast ook wel boekhouden. Waar halen jullie de uitwerkingen vandaan (uiteraard Boekhouden Geboekstaafd)? Op de site van het boek staan ze wel, maar daar worden soms vragen overgeslagen. En juist díe vragen wil ik weten!
pi_121468869
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 13:55 schreef Irritatie100 het volgende:
Ik gebruik het boek Hoofdlijnen Bestuurlijke Informatievoorziening van Vaassen. Ik ben ook BE trouwens en ook ik vind AO klote :D
Heb 3 keer er over gedaan om het tentamen waar je een AO-beschrijving moest maken te halen. En dan had ik de 3e keer nog een 5.1 ook maar had ik het op de inzage naar een 5.5 weten te lullen :D
Ik had trouwens ook veel aan de collegesheets, wil wel voor je kijken of ik die nog kan vinden.

En dan heb ik ook een vraagje. Jullie doen bij AC vast ook wel boekhouden. Waar halen jullie de uitwerkingen vandaan (uiteraard Boekhouden Geboekstaafd)? Op de site van het boek staan ze wel, maar daar worden soms vragen overgeslagen. En juist díe vragen wil ik weten!
Ik heb dus voor de derde keer een 5,0 en heb toch lopen lullen als brugman :( maar helaas er kon geen tiende puntje bij. Die docent roept nu al voor de derde keer dat ik het de volgende keer gewoon haal }:|.

En als je die sheets nog hebt, graag! _O_
  zaterdag 12 januari 2013 @ 14:01:09 #207
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_121468878
Boekhouden geboekstaafd? De uitwerken daarvan zijn gewoon te koop via bol.com. Alleen van deel 3 niet (die staat op de website)
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_121468964
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:00 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Ik heb dus voor de derde keer een 5,0 en heb toch lopen lullen als brugman :( maar helaas er kon geen tiende puntje bij. Die docent roept nu al voor de derde keer dat ik het de volgende keer gewoon haal }:|.

En als je die sheets nog hebt, graag! _O_
Ik heb ook nog wel een handig bestandje voor je, stuur maar ff een berichtje met je mailadres.
pi_121469085
thnx MJ23, gepm'd.

Overigens struikel ik ook altijd over de Management informatie, uitgesplitst op Strategisch, tactisch en operationeel. Verder dan P&L/balancesheet kom ik vaak niet, temeer omdat het altijd casus-gerelateerd is en dus niet echt van tevoren te stampen is.

Overigens ga ik nu echt keihard mijn best doen voor minimaal een 7 :D(= hoogste cijfer dat die docent in 3 jaar tijd gegeven heeft)
  zaterdag 12 januari 2013 @ 14:10:32 #210
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_121469192
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:01 schreef Maraca het volgende:
Boekhouden geboekstaafd? De uitwerken daarvan zijn gewoon te koop via bol.com. Alleen van deel 3 niet (die staat op de website)
Deel 3 heb ik dus nodig :D
website idd gevonden, maar om een of andere rede staan niet alle vragen in de uitwerkingen en worden sommige overgeslagen..
pi_121469363
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:08 schreef Sport_Life het volgende:
thnx MJ23, gepm'd.

Overigens struikel ik ook altijd over de Management informatie, uitgesplitst op Strategisch, tactisch en operationeel. Verder dan P&L/balancesheet kom ik vaak niet, temeer omdat het altijd casus-gerelateerd is en dus niet echt van tevoren te stampen is.
Het is ook weer een beetje typologie-gericht. Management informatie bij bijvoorbeeld een productiebedrijf:
- Afval/uitval, eventueel uitgesplitst per artikelsoort of afdeling;
- Bezettingsresultaten;
- Prijs- en efficiencyverschillen.

Je hebt natuurlijk ook wel standaarddingen, waar je altijd wel een paar punten voor krijgt:
- Omzet per artikelgroep;
- Bruto-marges;
- Markt-/brancheontwikkelingen;
- Kosten (bijv. loon- of productiekosten);
- Kwaliteitsrapporten;
- Klanttevredenheid.
pi_121469387
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:14 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Het is ook weer een beetje typologie-gericht. Management informatie bij bijvoorbeeld een productiebedrijf:
- Afval/uitval, eventueel uitgesplitst per artikelsoort of afdeling;
- Bezettingsresultaten;
- Prijs- en efficiencyverschillen.

Je hebt natuurlijk ook wel standaarddingen, waar je altijd wel een paar punten voor krijgt:
- Omzet per artikelgroep;
- Bruto-marges;
- Markt-/brancheontwikkelingen;
- Kosten (bijv. loon- of productiekosten);
- Kwaliteitsrapporten;
- Klanttevredenheid.
Het gaat over dienstverlening, dat is iig al bekend. Verder heb ik ze bij mijn aantekeningen gezet :P.
pi_121469487
Dienstverlening? How do you know?
  zaterdag 12 januari 2013 @ 14:18:22 #214
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_121469518
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:15 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Het gaat over dienstverlening, dat is iig al bekend. Verder heb ik ze bij mijn aantekeningen gezet :P.
Hmm, wij hadden het juist niét over dienstverlening... Heb wel de sheets gevonden, dus als je ze toch wilt moet je maar ff je mailadres PM'en!
pi_121469543
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:18 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Hmm, wij hadden het juist niét over dienstverlening... Heb wel de sheets gevonden, dus als je ze toch wilt moet je maar ff je mailadres PM'en!
Dan heb ik er weinig aan denk, heb wel overal al sheets vandaan vooral gericht op dienstverlening.
pi_121469613
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:17 schreef GuitarJJ het volgende:
Dienstverlening? How do you know?
Tja dat is gewoon al een gegeven. Productie hebben we al in jaar 2 gehad. Dus in feite is het allemaal niet zo moeilijk, toch kom ik iedere keer weer een paar tienden tekort.

/edit: idd geen OAT ! :).

[ Bericht 9% gewijzigd door Sport_Life op 12-01-2013 14:33:09 ]
pi_121469628
Waar liggen je fouten dan voornamelijk?
  zaterdag 12 januari 2013 @ 14:22:13 #218
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_121469660
Die sheets van mij gaan gewoon over de processen in het algemeen, maar dus niet gericht op een bepaalde typologie. Wij moesten ook de typologie geven op het tentamen maar dat kon dus geen dienstverlening zijn. Dat was het enige :P
pi_121469794
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:20 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Tja dat is gewoon al een gegeven. Productie hebben we al in jaar 2 gehad. Dus in feite is het allemaal niet zo moeilijk, toch kom ik iedere keer weer een paar tienden tekort.
Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat het weer dienstverlening is. OAT juni 2012 was namelijk ook al gedeeltelijke dienstverlening. :Y
pi_121469804
Kijk ff die videocolleges van bestuurlijke informatieverzorging van noordhoff. Elke typologie goed uitgelegd. Als je dan nog niet haalt is je leraar lomp ofzo.
pi_121469829
@ Faeroer: heb je daar een link van? Kan ze zo snel niet vinden op de website.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:26 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat het weer dienstverlening is. OAT juni 2012 was namelijk ook al gedeeltelijke dienstverlening. :Y
Hij heeft het ook niet over de OAT maar over zijn eigen tentamen :+
pi_121469884
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:27 schreef MJ23 het volgende:

[..]

Hij heeft het ook niet over de OAT maar over zijn eigen tentamen :+
Aaah, ik vond het al zo raar hoe hij met grote zekerheid kon zeggen dat het weer dienstverlening was :o
pi_121469905
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:21 schreef MJ23 het volgende:
Waar liggen je fouten dan voornamelijk?
De eerste keer denk ik te slecht voorbereid, ook weinig naar college geweest (doe avondschool en het was toen druk op werk). Meestal haal ik vakken wel met thuisstudie, maar helaas AO dus niet.
Tweede keer haalde ik veel punten met de procesbeschrijving, maar ging ik weer de mist in met de typologien, management informatie, etc. Dus alles om de procesomschrijving heen.
Derde keer was eigenlijk alle onderdelen net niet voldoende.

Dus 3x een 5.0 gehaald op deze manier.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sport_Life op 12-01-2013 14:37:23 ]
pi_121470598
Weet iemand hoe het zit met onderhanden projecten? Dacht altijd dat je op de balans de werkelijke kosten+%winst - gedeclareerde termijn moest activeren en nu zie Ik in het handboek dat je % aanneemsom moet activeren.

En bij rr werkelijke kosten+winst - de werkelijke kosten doen maar ook dat is anders
pi_121470789
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 14:51 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
Weet iemand hoe het zit met onderhanden projecten? Dacht altijd dat je op de balans de werkelijke kosten+%winst - gerelateerde termijn moest activeren en nu zie Ik in het handboek dat je % aanneemsom moet activeren.

En bij ff werkelijke kosten+winst - de werkelijke kosten doen maar ook dat is anders
Ligt aan de methode:

Percentage of Completion-method (POC)
: bestede kosten + winst naar rato van verwachte kosten - gefactureerde termijnen

De gefactureerde termijnen zijn daadwerkelijk in rekening gebracht/ontvangen.

Zero Profit-method (afstammeling van de vroegere Completed Contract-method): bestede kosten - gefactureerde termijnen.

In de W&V neem je (in de jaren dat het project nog loopt) een omzet op de precies even hoog is als de bestede kosten, zodat een resultaat van 0 euro ontstaat.
pi_121470909
Wat bepaald je winst dan bij percentage methode? Zijn de termijnen niet de omzet? :o
pi_121470923
Voor Ao gebruik ik het boek: Bestuurlijke informatieverzorging in perspectief van, van Leeuwen.

Op deze website kun je gegeven colleges terugkijken betreffende de betrouwbaarheidstypologie/procestypologie/ relevantietypologie (met bijbehorende powerpoint)
http://www.bivinperspectief.noordhoff.nl/sites/7878/index.htm
De site is vrij toegankelijk geen betaalmuur.
pi_121471177
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 15:01 schreef Faeroer het volgende:
Wat bepaald je winst dan bij percentage methode? Zijn de termijnen niet de omzet? :o
(Bestede kosten / totaal verwachte kosten) * totaal verwachte winst
pi_121471221
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 15:01 schreef Faeroer het volgende:
Wat bepaald je winst dan bij percentage methode? Zijn de termijnen niet de omzet? :o
Of ja, omzet inderdaad!

Winst bij POC: (aanneemsom - totaal verwachte kosten) * (bestede kosten / totaal verwachte kosten)

edit: spuit11, ikwordra was me voor :)
pi_121471254
Bedankt voor beide reacties. Toch nog even een oefenopgave daar mee vinden. :D
pi_121471293
Verder is dit topic toch handig. Door de verschillende reacties en vragen blijf je toch scherp. :Y

Ben nu alweer geneigd om even het boek van Epe & Koetzier erbij te pakken om te kijken hoe het nou ook alweer precies zat :+
pi_121471546
Ja ik doe het exact hoe je het heb beschreven maar in het handboek van ey is het anders.

Ik heb nog een Vraag over gereliseerde herwaardering, crediteer je dan je passieve latentie en hoe ziet zon journaals uit. Wat debiteur je precies bij vrijva latente ten gevolg van realisatie van herwaardering.
pi_121471780
Bij poc is naar mijn weten Alleen omzet bij oplevering
pi_121471982
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 15:20 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
Ja ik doe het exact hoe je het heb beschreven maar in het handboek van ey is het anders.

Ik heb nog een Vraag over gereliseerde herwaardering, crediteer je dan je passieve latentie en hoe ziet zon journaals uit. Wat debiteur je precies bij vrijva latente ten gevolg van realisatie van herwaardering.
Stel: pand van 1000 wordt 100 meer waard BE (niet fiscaal) en in 10 jaar afschrijven

Pand 100
Aan her.res 75
Aan bel.lat 25

Vrijval:
Afschrijvingskosten 110
Aan pand 110
+
Herw.res 7,5
Aan overige res. 7,5
+
Bel.lat 2,5
aan vpb2,5

Volgens mij :P
pi_121472255
Ik lees deze topic nu enige tijd en ik heb toch besloten om een accountje aan te maken op FOK. Ben niet echt een forum type :')

Ik heb komende dinsdag mijn OAT en aangezien ik enorm veel geholpen ben door diverse reacties, is het wel zo netjes om andere ook te helpen, dus bij deze!

@dubbeltjes, bij de POC-methode kun je de winst- en verliesrekening op twee manieren opstellen. Je kan de bestede kosten (van dát jaar) + de winstopslag presenteren onder de omzet (manier 1) of je kan bij oplevering de omzet presenteren onder mutaties onderhanden projecten (manier 2). Manier twee kan natuurlijk alleen bij een categorische indeling. Mocht ik ernaast zitten, dan hoor ik dat graag!
pi_121473101
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 15:28 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
Bij poc is naar mijn weten Alleen omzet bij oplevering
Bij POC zero profit ja. Normale POC is naar rato voortgang.
pi_121473196
Welke gedachtegang is er eigenlijk achter de keuze om bij de HW van activa wel/geen rekening te houden met belasting latenties?
pi_121473217
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 16:12 schreef Faeroer het volgende:
Welke gedachtegang is er eigenlijk achter de keuze om bij de HW van activa wel/geen rekening te houden met belasting latenties?
Geen idee. Neemt volgens mij altijd belastinglatentie op bij HW
pi_121473224
Nog 1 ding over belasting aansluiting van nominaal en feitelijk. Als in de toelichting de aansluiting niet gemaakt is dan kan men veronderstellen dat het via ev of schulden is gegaan. Kan niemand dit uitleggen?
pi_121473265
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 16:12 schreef Faeroer het volgende:
Welke gedachtegang is er eigenlijk achter de keuze om bij de HW van activa wel/geen rekening te houden met belasting latenties?
Misschien het matchingprincipe? Je verhoogt de waarde van een actief, dan wil je de belastingeffecten daarover ook verdelen over de komende jaren.

Of misschien om de belastingdruk op een gelijk niveau te houden?

Belastinglatenties zijn niet verplicht.
pi_121473351
Zelfde gedachtengang als bij overname van een bedrijf en op de stille reserves ook belastinglatentie opnemen.
pi_121473359
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 16:14 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
Nog 1 ding over belasting aansluiting van nominaal en feitelijk. Als in de toelichting de aansluiting niet gemaakt is dan kan men veronderstellen dat het via ev of schulden is gegaan. Kan niemand dit uitleggen?
Hoe kan het nog meer dan? altijd zo toch?

Als er geen aansluiting staat ga ik die vast maken indien mogelijk obv de gegevens
pi_121473497
Ik dacht dat belastinglatenties wel verplicht waren. Er ontstaat een latentie wanneer je fiscale winst afwijkt van de bedrijfseconomische winst door tijdelijke verschillen (bijvoorbeeld een ander afschrijvingstermijn). Wanneer je een fiscaal een hogere winst hebt dan bedrijfseconomisch, betaal je feitelijk te weinig belasting. Derhalve wordt een latentie opgenomen.
pi_121473569
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 16:24 schreef Maikel088 het volgende:
Ik dacht dat belastinglatenties wel verplicht waren. Er ontstaat een latentie wanneer je fiscale winst afwijkt van de bedrijfseconomische winst door tijdelijke verschillen (bijvoorbeeld een ander afschrijvingstermijn). Wanneer je een fiscaal een hogere winst hebt dan bedrijfseconomisch, betaal je feitelijk te weinig belasting. Derhalve wordt een latentie opgenomen.
Als je gewoon de belasting op het fiscale resultaat bepaalt en betaalt, is er op zich geen probleem. Er zit, zonder het opnemen van een latentie, alleen een verschil tussen nominale- en effectieve belastingdruk.
pi_121473667
Docent mailt net de voorwaarden van OAT:
Alleen aantekeningen maken op de casus, er worden geen gewaarmerkte papieren uitgedeeld waarop je aantekeningen kunt maken.
pi_121473969
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 16:19 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Hoe kan het nog meer dan? altijd zo toch?

Als er geen aansluiting staat ga ik die vast maken indien mogelijk obv de gegevens
Ik bedoel als de aansluiting wel is gemaakt. Dus de sluiting is gegeven en compleet, maar een post is niet verklaard in de sluiting.

En dan krijg je een Vraag als verklaar dat dat het ten laste van ev of schulden is.
pi_121474124
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 16:44 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:

[..]

Ik bedoel als de aansluiting wel is gemaakt. Dus de sluiting is gegeven en compleet, maar een post is niet verklaard in de sluiting.

En dan krijg je een Vraag als verklaar dat dat het ten laste van ev of schulden is.
Ja, daar snap ik dus niets van.
Hoewel het waarschijnlijk iets als het volgende:
Herw.res gevormd -> EV
Anders resultaat
pi_121474427
Nu Ik Zo over denk gerealiseerde herwaardering leidt toch niet tot permanente verschillen? Dus dan kan er sowieso Geen ovedruk Zijn.
pi_121474469
En in je sluiting zitten toch Alleen de permanente verschillen ?
pi_121474764
Er zitten idd alleen permanente verschillen in de sluiting.
Edit: rest is onzin, snap t niet meer :P
pi_121474911
Sluiting tussen nominaal en effectief belasting bestaat inderdaad alleen uit verschillen in winstbegrip (Definitieve verschillen). Als je daarnaast ook nog de te betalen belasting moet bereken vanuit het nominale tarief (25%), dien je tevens de tijdelijke verschillen in je berekening mee te nemen.

Volgens mij is de realisatie van de herwaardering een definitief verschil, maar de toekomstige verplichting in de vorm van de opgenomen latentie dan weer tijdelijk..
pi_121475155
Bij een herwaardering is er wel sprake van een definitief verschil, maar mag er gekozen worden voor wel/geen belastinglatentie

Waarom het verschil definitief is snap ik nog niet

[ Bericht 12% gewijzigd door ikwordra op 12-01-2013 17:35:49 ]
pi_121475496
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 17:28 schreef ikwordra het volgende:
Bij een herwaardering is er wel sprake van een definitief verschil, maar mag er gekozen worden voor wel/geen belastinglatentie

Waarom het verschil definitief is snap ik nog niet
Bij permanente (definitieve) verschillen neem je toch juist nooit een belastinglatentie op? Het verschil wordt namelijk niet meer gecompenseerd in de toekomst.

:?
pi_121475548
Volgens mij heb je gelijk GuitarJJ...
pi_121475572
wat vinden jullie van ksf en pi? Soms zie je dat ze maar liefst 20 punten kunnen opbrengen. Terwijl het behoorlijk subjectief nakijken is.
pi_121475664
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 17:37 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Bij permanente (definitieve) verschillen neem je toch juist nooit een belastinglatentie op? Het verschil wordt namelijk niet meer gecompenseerd in de toekomst.

:?
Behalve bij herwaardering. Zie blz 497 handboek EY
pi_121475677
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 17:40 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
wat vinden jullie van ksf en pi? Soms zie je dat ze maar liefst 20 punten kunnen opbrengen. Terwijl het behoorlijk subjectief nakijken is.
Geweldig toch. :D

Enige nadeel is dat het bij AO 'hoort'. Jammer genoeg geen EV, waar de meeste onvoldoendes door komen.
pi_121475681
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 17:40 schreef dubbeltjeswasgeld het volgende:
wat vinden jullie van ksf en pi? Soms zie je dat ze maar liefst 20 punten kunnen opbrengen. Terwijl het behoorlijk subjectief nakijken is.
Docent geeft je dus punten, mits je maar iets zinnigs opschrijft
pi_121475689
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 17:43 schreef Faeroer het volgende:

[..]

Geweldig toch. :D

Enige nadeel is dat het bij AO 'hoort'. Jammer genoeg geen EV, waar de meeste onvoldoendes door komen.
Ev _O_
pi_121475770
Ik snap het nu trouwens.
Herwaardering -> definitief verschil. Echter, toch een belastinglatentie.

Doe je de belastinglast (in RR) gelijk aan verschuldigde belasting in periode -> is via RR. Belastinglatentie valt vrij bij de afschrijvingen

Doe je de belastinglast (in RR) gelijk aan nominale druk (andere definitieve verschillen uitgezonderd uiteraard) -> is via EV. Belastinglatentie boek je in dezelfde JP als die van de belastinglast.
pi_121475783
EV vind ik persoonlijk het lastigste onderdeel omdat het goed of fout is. Bij CB/AO kun je altijd nog wel wat verzinnen. :P
pi_121475814
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 17:47 schreef Maikel088 het volgende:
EV vind ik persoonlijk het lastigste onderdeel omdat het goed of fout is. Bij CB/AO kun je altijd nog wel wat verzinnen. :P
Dat is precies de reden waarom ik EV het makkelijkst vind :P
pi_121475882
Mag ik vragen hoe jij EV ''geleerd'' hebt? Ik heb heel kansloos heel het opgavenboek van Epe lopen maken (alleen de zinvolle opgaves).
pi_121475992
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 17:49 schreef Maikel088 het volgende:
aken (alleen de zinvolle opgaves).
oude OAT's, veel markeren in handboek
pi_121476167
Ben gisteren begonnen met oude OAT's oefenen, gaat redelijk. Heeft iemand nog tips om significante risico's uit te werken? Dikke kans dat de tweede vraag luidt:

A. Geef drie inherente risico's
B. Geef bij elk risico twee interne beheersingsmaatregelen
C. Werk één van bovenstaande risico's uit als een significant risico.

Ik weet nooit wat ik nou bij C moet invullen... Altijd problemen mee :/
pi_121476197
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:00 schreef Maikel088 het volgende:
Ben gisteren begonnen met oude OAT's oefenen, gaat redelijk. Heeft iemand nog tips om significante risico's uit te werken? Dikke kans dat de tweede vraag luidt:

A. Geef drie inherente risico's
B. Geef bij elk risico twee interne beheersingsmaatregelen
C. Werk één van bovenstaande risico's uit als een significant risico.

Ik weet nooit wat ik nou bij C moet invullen... Altijd problemen mee :/
Nvcos 320 par 28 toch
pi_121476240
Die moet je inderdaad gebruiken, maar wat je nou precies moet opschrijven...
pi_121476451
Welke van de 6 van toepassing is, that's it.
Je bent wel laat begonnen met oude OAT's maken zeg :o
pi_121476642
Dat gedeelte begrijp ik nog, maar vaak noem ik inherente risico's die niet echt significant zijn.

Ik maak elke dag twee oefen OAT's. Precies genoeg tijd hoor. :P
pi_121476700
Ben je dinsdag dan niet kapot?
Als ze niet significant zijn kan die vraag niet :P
Mij is verteld dat ze dit jaar geen inherente maar significante risico's gaan vragen.
pi_121476803
Dat verhaal heb ik ook gehoord ja... Vandaar mijn vraag. Wanneer je meerdere verkoopprijzen hebt, heb je al meteen een makkelijk inherent risico te pakken. Maar dat is geen significant risico volgens mij...
pi_121476868
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:24 schreef Maikel088 het volgende:
Dat verhaal heb ik ook gehoord ja... Vandaar mijn vraag. Wanneer je meerdere verkoopprijzen hebt, heb je al meteen een makkelijk inherent risico te pakken. Maar dat is geen significant risico volgens mij...
Verschuiven van verkoopprijzen is fraude en dus een significant risico.
pi_121476975
Dan kun je bijna ieder inherent risico onder fraude zetten, toch?
pi_121477104
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:29 schreef Maikel088 het volgende:
Dan kun je bijna ieder inherent risico onder fraude zetten, toch?
Klopt. Kijk maar bij de antwoorden. Bij de meeste staat er ook een verwijzing naar significante risico's

1 tip:
Maak een rijtje risico's en ib-maatregelen (een stuk of 7)
Schrijf degene die van toepassing zijn over en je hebt zo'n 15-20 punten binnen
pi_121477199
Dat staat vanavond op het programma haha. Ik heb geen moeite met de inherente risico's, ik vind alleen die IB-maatregelen karig. Je kunt altijd ''control technische functiescheiding'' noemen, echter ik heb altijd het gevoel dat ik veel te veel opschrijf. Heeft iemand zon lijstje al paraat? Wellicht handig om mijn lijst straks ernaast te leggen?
pi_121477259
Heb precies hetzelfde. Ga dus maandag ff snel zo'n lijste maken. Gewoon overnemen uit uitwerkingen oude OAT's?
Maak geen te grote lijst, gewoon een lijstje met veelvoorkomende.
pi_121477323
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 17:46 schreef ikwordra het volgende:
Ik snap het nu trouwens.
Herwaardering -> definitief verschil. Echter, toch een belastinglatentie.
Bij herwaardering is het inderdaad een uitzondering, omdat de wet een goed inzicht vereist in het vermogen (ev en vv). In de ongerealiseerde herwaarderingen (prijswijzigingen) schuilt een belastingclaim die opeisbaar is bij realisatie (afschrijvingen of verkoop). Om een betere vermogenspresentatie te bereiken is er de voorkeur om hiervoor een voorziening te vormen.

quote:
Doe je de belastinglast (in RR) gelijk aan verschuldigde belasting in periode -> is via RR. Belastinglatentie valt vrij bij de afschrijvingen
Dit klopt niet. De belastinglatentie valt in dit geval vrij ten gunste van de gerealiseerde herwaardering reserve.
pi_121477388
Ja dat klopt, en de herwaardering valt vrij bij de afschrijvingen.
pi_121477569
Wat zou jij als IB-maatregelen noemen bij het inherent risico van meerdere verkoopprijzen (verschuivingsrisico). Wellicht dat mijn antwoord zou zijn:
Maatregel 1: Functiescheiding tussen de persoon die:
- de contracten afsluit (indien sprake is van contracten natuurlijk);
- de contracten invoert in het contractenbestand;
- de invoercontrole uitvoert op bovenstaande;
- de facturen opstelt;
- de ontvangsten controleert

Maatregel 2: Het personeel laten weten dat fraude strafbaar is en zal resulteren in ontslag (deze vind ik zelf niet erg sterk, maar mijn docent is er dol op).
pi_121477581
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:41 schreef ikwordra het volgende:
Ja dat klopt, en de herwaardering valt vrij bij de afschrijvingen.
Herwaardering wordt gerealiseerd bij afschrijvingen, valt niet vrij toch :P? Kan je even met een journaalpost laten zien wat je bedoelt?
pi_121477643
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:46 schreef Maikel088 het volgende:
Wat zou jij als IB-maatregelen noemen bij het inherent risico van meerdere verkoopprijzen (verschuivingsrisico). Wellicht dat mijn antwoord zou zijn:
Maatregel 1: Functiescheiding tussen de persoon die:
- de contracten afsluit (indien sprake is van contracten natuurlijk);
- de contracten invoert in het contractenbestand;
- de invoercontrole uitvoert op bovenstaande;
- de facturen opstelt;
- de ontvangsten controleert

Maatregel 2: Het personeel laten weten dat fraude strafbaar is en zal resulteren in ontslag (deze vind ik zelf niet erg sterk, maar mijn docent is er dol op).
Maatregel 1: Autorisatie prijzentabel
Maatregel 2: Controller controleert de prijzen op de facturen aan de hand van het contract.

Ik vermijd liever soms functiescheiding, omdat ik vrees dat ik een handeling/afdeling vergeet.
pi_121477681
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:46 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Herwaardering wordt gerealiseerd bij afschrijvingen, valt niet vrij toch :P? Kan je even met een journaalpost laten zien wat je bedoelt?
Je hebt gelijk, maar de realisatie zorgt ervoor dat het wordt overgeboekt naar de overige reserves. Ik noem het vrijval, maar die term is inderdaad incorrect.
pi_121477714
Die verschillende prijzen kun je wel in een oude oat vinden. Best dressed denk ik wel. Kun je gewoon copypasten
pi_121477817
Ik doe het nu uit m'n hoofd. :P

Is dat niet heel kort Muhasib of ben ik hier de enige met een docent die lange antwoorden wilt?
pi_121478039
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 18:52 schreef Maikel088 het volgende:
Ik doe het nu uit m'n hoofd. :P

Is dat niet heel kort Muhasib of ben ik hier de enige met een docent die lange antwoorden wilt?
Als de kern maar wordt geraakt. Ik zou er niet zo moeilijk over doen. Ik wil sowieso niet teveel tijd besteden aan initiële cijferanalyse en inherente (significante) risico's.
pi_121478140
Dat zijn denk ik wel de onderwerpen waar voorbereiding het halve werk is.
pi_121478470
Jup vind Ik ook. Vraag 1 2 en wat vragen over vgc, controleverklaring kan makkelijk 40 punten opleveren.
pi_121478490
Automatisering als risico is ook wel grappig om neer te plempen bij vraag 2. Backup/Recovery, Virusscanner. Klaar. :D
pi_121478645
Maar het moet toch casusspecifiek Zijn?
pi_121479017
Faeroer, maar dat is geen significant risico? :P
pi_121479029
Klopt, maar ze hebben bijna altijd een ERP-pakket. Is van toepassing op alle posten. Heeft betrekking op de continuiteit
pi_121479213
Risco m.b.t. automatisering wordt vaak niet goed gerekend omdat het niet casusspecifiek is (bijna iedere casus staat iets over ERP in).

Verder zie ik dat er enig verwarring is ontstaat over belastinglatenties.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 16:24 schreef Maikel088 het volgende:
Ik dacht dat belastinglatenties wel verplicht waren. Er ontstaat een latentie wanneer je fiscale winst afwijkt van de bedrijfseconomische winst door tijdelijke verschillen (bijvoorbeeld een ander afschrijvingstermijn). Wanneer je een fiscaal een hogere winst hebt dan bedrijfseconomisch, betaal je feitelijk te weinig belasting. Derhalve wordt een latentie opgenomen.
Latenties zijn niet verplicht volgens de wet (afgeleid uit art. 2:390 lid 5 BW), maar wel sterk aanbevolen door de RJ (RJ 272.304) p. 401 HEV 2011.

quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 17:37 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Bij permanente (definitieve) verschillen neem je toch juist nooit een belastinglatentie op? Het verschil wordt namelijk niet meer gecompenseerd in de toekomst.

:?
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 17:43 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Behalve bij herwaardering. Zie blz 497 handboek EY
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 17:46 schreef ikwordra het volgende:
Ik snap het nu trouwens.
Herwaardering -> definitief verschil. Echter, toch een belastinglatentie.

Doe je de belastinglast (in RR) gelijk aan verschuldigde belasting in periode -> is via RR. Belastinglatentie valt vrij bij de afschrijvingen

Doe je de belastinglast (in RR) gelijk aan nominale druk (andere definitieve verschillen uitgezonderd uiteraard) -> is via EV. Belastinglatentie boek je in dezelfde JP als die van de belastinglast.
Een herwaardering is een verschil in waardering dus een tijdelijk verschil. Voor tijdelijke verschillen wordt een latentie gevormd.
Een verschil in winstbegrip (bijvoorbeeld de deelnemingsvrijstelling) is een definitief verschil. Door definitieve verschillen ontstaat ook het verschil in effectieve en nominale belastingdruk.

Misschien nog een leuke vraag voor jullie:
U bent als accountant werkzaam voor een autohandelaar. Tijdens de controle van het kasboek ziet u verschillende contanten betalingen van ¤ 20.000 of meer. Wat doet u?
pi_121479234
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:27 schreef Maikel088 het volgende:
Faeroer, maar dat is geen significant risico? :P
januari 2012 (ochtend)

ERP pakket, hackers > betrouwbaarheid/continuïteit van het systeem (alle posten), firewall/virusscanner, NV COS 315 paragraaf 28 a (fraude door hackers) of b (technologische complexiteit).

> 15.000 (objectief) Melden zonder de ondernemer op de hoogte te stellen bij http://www.fiu-nederland.nl/ !

[ Bericht 4% gewijzigd door Faeroer op 12-01-2013 19:44:35 ]
pi_121479665
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:33 schreef Accountancystudent het volgende:
Risco m.b.t. automatisering wordt vaak niet goed gerekend omdat het niet casusspecifiek is (bijna iedere casus staat iets over ERP in).

Verder zie ik dat er enig verwarring is ontstaat over belastinglatenties.

[..]

Latenties zijn niet verplicht volgens de wet (afgeleid uit art. 2:390 lid 5 BW), maar wel sterk aanbevolen door de RJ (RJ 272.304) p. 401 HEV 2011.

[..]

[..]

[..]

Een herwaardering is een verschil in waardering dus een tijdelijk verschil. Voor tijdelijke verschillen wordt een latentie gevormd.
Een verschil in winstbegrip (bijvoorbeeld de deelnemingsvrijstelling) is een definitief verschil. Door definitieve verschillen ontstaat ook het verschil in effectieve en nominale belastingdruk.
Dit is trouwens niet waar. Het hangt ervan af hoe je de overdruk verwerkt in de jaarrekening. Als je de overdruk ten laste van het resultaat brengt leidt dit tot een verschil tussen de effectieve en nominale belastingdruk.

quote:
Misschien nog een leuke vraag voor jullie:
U bent als accountant werkzaam voor een autohandelaar. Tijdens de controle van het kasboek ziet u verschillende contanten betalingen van ¤ 20.000 of meer. Wat doet u?
Volgens mij moet je alle betalingen die contant boven ¤ 10.000 of 15.000 worden gedaan melden bij het Bureau Financieel Toezicht. Dit is een ongebruikelijke transactie waarbij witwassen van geld wordt vermoed.
pi_121479720
Faeroer, dank je wel. Fraude door hackers... Eigenlijk te triest voor woorden! :D
pi_121479756
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:33 schreef Accountancystudent het volgende:
Risco m.b.t. automatisering wordt vaak niet goed gerekend omdat het niet casusspecifiek is (bijna iedere casus staat iets over ERP in).

Verder zie ik dat er enig verwarring is ontstaat over belastinglatenties.

[..]

Latenties zijn niet verplicht volgens de wet (afgeleid uit art. 2:390 lid 5 BW), maar wel sterk aanbevolen door de RJ (RJ 272.304) p. 401 HEV 2011.

[..]


[..]


[..]

Een herwaardering is een verschil in waardering dus een tijdelijk verschil. Voor tijdelijke verschillen wordt een latentie gevormd.
Een verschil in winstbegrip (bijvoorbeeld de deelnemingsvrijstelling) is een definitief verschil. Door definitieve verschillen ontstaat ook het verschil in effectieve en nominale belastingdruk.

Misschien nog een leuke vraag voor jullie:
U bent als accountant werkzaam voor een autohandelaar. Tijdens de controle van het kasboek ziet u verschillende contanten betalingen van ¤ 20.000 of meer. Wat doet u?
Epe zegt weer dat het een permanent verschil is, het handboek tijdelijk :?
Nouja, snap nu iig de verwerking.

Over de handelaar: je doet niets, pas vanaf 25000 is er een objectieve indicator in de zin van de wwft
pi_121479790
25k ja? Ik dacht dat die indicator 15k was...
pi_121479795
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:45 schreef Muhasib het volgende:

[..]

Dit is trouwens niet waar. Het hangt ervan af hoe je de overdruk verwerkt in de jaarrekening. Als je de overdruk ten laste van het resultaat brengt leidt dit tot een verschil tussen de effectieve en nominale belastingdruk.

[..]

Volgens mij moet je alle betalingen die contant boven ¤ 10.000 of 15.000 worden gedaan melden bij het Bureau Financieel Toezicht. Dit is een ongebruikelijke transactie waarbij witwassen van geld wordt vermoed.
Kijk de wwft even goed na. Voor handelaren van voertuigen geldt een grens van 25000
Overigens is de vraag '20000 of meer'
Dus bij 20000 doe je niets, bij 25000+ doe je eenmelding bij het OM binnen 14 dagen
pi_121479824
Strikvragen! Ik ga die WWFT ook maar even lezen... :O
pi_121479887
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 januari 2013 19:48 schreef ikwordra het volgende:

[..]

Epe zegt weer dat het een permanent verschil is, het handboek tijdelijk :?
Nouja, snap nu iig de verwerking.

Over de handelaar: je doet niets, pas vanaf 25000 is er een objectieve indicator in de zin van de wwft
Je moet het zo zien: de overdruk die erdoor ontstaat is definitief, maar de verschillen in waardering tijdelijk, omdat aan het einde van de levensduur van het actief wordt afgerekend. Bedrijfseconomisch heb je dus telkens lagere winst door de afschrijvingen waardoor een lagere belastinglast. Fiscaal wordt dit ingehaald bij desinvestering van het actief.
pi_121479959
Als accountant heb je alleen een meldplicht indien er contanten bedragen aan jou worden betaald. Je hoeft dus niet te melden volgens de WWFT.

V0510141 Transacties van ¤ 15.000 euro of meer betaald aan of door tussenkomst van de beroepsbeoefenaar in contanten, met cheques aan toonder of soortgelijke betaalmiddelen.

Verder moet je het melden aan de FIU-Nederland (niet BFT).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')