Inderdaad, precies mijn punt... Misschien moeten we samen maar een bunkertje inkruipen om 2013 te overleven? Enige lijn naar de buitewereld... FOK! uiteraard...quote:Op dinsdag 1 januari 2013 19:27 schreef Garisson72 het volgende:
Wat een laagschedeligheid. 2013 stemt mij mismoedig.
't Is inderdaad echt spitten door dat leestekenloos geweldquote:Op dinsdag 1 januari 2013 19:30 schreef Geluidssysteem het volgende:
Nee, valt niet te lezen dit. Verdomme zeg.
Ik heb geen idee waarover het gaat dusquote:Op dinsdag 1 januari 2013 19:37 schreef Marie30 het volgende:
[..]
't Is inderdaad echt spitten door dat leestekenloos geweld
Je kan beter op safe spelen...quote:Op dinsdag 1 januari 2013 19:59 schreef LXIV het volgende:
Je kunt dit soort mensen toch gewoon selectief uitroeien? Daar hoeft de hele wereld toch niet voor vernietigd te worden?
Hitler, ben jij het?quote:Op dinsdag 1 januari 2013 19:59 schreef LXIV het volgende:
Je kunt dit soort mensen toch gewoon selectief uitroeien? Daar hoeft de hele wereld toch niet voor vernietigd te worden?
quote:
quote:
De ene steelt de hond van de andere en ze maken elkaar dertig posts lang uit voor hoer. De minderjarige dochter komt ook nog even tonen hoe goed ze al kan schelden.quote:
quote:Op dinsdag 1 januari 2013 19:59 schreef LXIV het volgende:
Ook Hitler had soms best goede ideeën.quote:
Bedankt voor het delen hiervan.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:03 schreef Marie30 het volgende:
[..]
[..]
[..]
De ene steelt de hond van de andere en ze maken elkaar dertig posts lang uit voor hoer. De minderjarige dochter komt ook nog even tonen hoe goed ze al kan schelden.
Precies.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:03 schreef Murdera het volgende:
[..]
[..]
Ook Hitler had soms best goede ideeën.
WTF!!! Jij hebt het hier over het laten vergaan van de hele mensheid omdat er veel Tokkies tussenlopen. Ik zeg alleen dat het allemaal niet zó drastisch hoeft te gebeuren.quote:
Speedverslaving was ook niet handig.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:05 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Precies.
Pas toen zijn slaapgebrek (en niet door koffie;) )hem ging opbreken werd het echter minder.
Ja dan is de lol er snel vanaf natuurlijkquote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:05 schreef Murdera het volgende:
[..]
Speedverslaving was ook niet handig.
Hitler heeft 17 miljoen doden op zijn geweten.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:04 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
Koning Leopold II heeft meer doden (>10 miljoen) op zijn geweten dan Hitler...
Belgen
Oh ja. En Godwin natuurlijkquote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:08 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Hitler heeft 17 miljoen doden op zijn geweten.
http://plazilla.com/top-5(...)ctators-aller-tijden
Onwetende mensen
Relax man, ik maakte een jokequote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
WTF!!! Jij hebt het hier over het laten vergaan van de hele mensheid omdat er veel Tokkies tussenlopen. Ik zeg alleen dat het allemaal niet zó drastisch hoeft te gebeuren.
En dan ga nota bene jij iets van mij roepen!
Bij Hitler wordt alles op zijn conto geschreven, ook het feit dat de russen mensen bleven opofferen aan het oostfront. Leopold deed het in zijn eentje... Negerhandjes sparen, containers vol...quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:08 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Onwetende mensen
Ok. Dat had ik niet in de gaten. Maar ik las zo op het hopen van het vergaan van de hele wereld en dan samen met iemand in een bunker te kruipen en dat deed me ergens aan denken. Ik dacht toen: "Beter laat ik haar zien dat het ook op een minder extreme manier kan, voordat ze het voor elkaar krijgt en de boel helemaal uit de hand loopt"quote:
Alle doden aan hitler toeschrijven.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:08 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Onwetende mensen
Leopold II was gewoon sowieso een moordzuchtig varken en niets om fier op te zijn. Maar om nu elke Belg hierop af te rekenen... beetje kortzichtig. En dat deed je wel degelijk in je eerste post.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:10 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
Bij Hitler wordt alles op zijn conto geschreven, ook het feit dat de russen mensen bleven opofferen aan het oostfront. Leopold deed het in zijn eentje... Negerhandjes sparen, containers vol...
En geen snelweg verzonnen, niets, alleen maar genocide, Pol Pot was een lieverdje vergeleken bij dat varken...
Spaarde hij negerhandjes? Waarom dan? Je kunt die toch niet in een album plakken of zoiets? En zijn er dan zoveel verschillende handjes dat het leuk is een verzameling aan te leggen, hoe moet ik dat zien? Of was het ook ruilmateriaal?quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:10 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
. Leopold deed het in zijn eentje... Negerhandjes sparen, containers vol...
Dat is wat ik zeg, maar ja, ze is belgs...quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:12 schreef Murdera het volgende:
[..]
Alle doden aan hitler toeschrijven.
Onwetende mensen.
Die kreeg je in België in de zakken chips vroegah.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Spaarde hij negerhandjes? Waarom dan? Je kunt die toch niet in een album plakken of zoiets? En zijn er dan zoveel verschillende handjes dat het leuk is een verzameling aan te leggen, hoe moet ik dat zien? Of was het ook ruilmateriaal?
Jij komt met Hitler aanrennen, ik denk ik gooi er een ander varken tegenaan, een belg, maar die noem je niet, je komt met een oostenrijker aanzetten, want dat bekt lekker...quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:13 schreef Marie30 het volgende:
[..]
Leopold II was gewoon sowieso een moordzuchtig varken en niets om fier op te zijn. Maar om nu elke Belg hierop af te rekenen... beetje kortzichtig. En dat deed je wel degelijk in je eerste post.
Goed argument.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:13 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
Dat is wat ik zeg, maar ja, ze is belgs...
Die gast was helemaal verknipt... lees je in over koning Leopold II, zonder twijfel de meest bloedige dictator van Europa ooit. Hitler in zijn eentje is een beginner vergeleken bij hem...quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Spaarde hij negerhandjes? Waarom dan? Je kunt die toch niet in een album plakken of zoiets? En zijn er dan zoveel verschillende handjes dat het leuk is een verzameling aan te leggen, hoe moet ik dat zien? Of was het ook ruilmateriaal?
Maar wat moest je daar dan mee? Op zo'n veer bij de achterruit van de auto plaatsen ofzo? Ik weet nog wel dat je van die handjes kreeg vroeger die dan automatisch mee gingen zwaaien, maar die waren van plastic. Dat was in 1985 ofzo, toen was Kongo allang geen kolonie meer.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:14 schreef Franknfurter het volgende:
[..]
Die kreeg je in België in de zakken chips vroegah.
Nou lijkt een ton aan handjes per dag me sterk, zeker voor al die jaren dat Leopold er koning geweest is. Dat zijn toch zeker zo'n 3000 handjes per dag, dus zo'n 1 miljoen per jaar. Dan was hij toch zó door zijn arbeidskrachten heen! Het lijkt mij eerder dat hij er af en toe een paar als voorbeeld liet afhakken.quote:De handen van kinderen werden afgehakt indien de hoeveelheid rubber die werd opgehaald niet voldeed aan de verwachtingen van Leopold II. De handen werden gerookt en opgestuurd naar de Belgische aannemers ter telling. Per dag werd ongeveer een ton [1] aan afgehakte handen geteld
Ik snap er niks van.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 19:24 schreef Marie30 het volgende:
Een oude klasgenoot van mij veranderde vandaag zijn status op FB naar in een relatie. Even het (onbeveiligde) profiel van het meisje bekijken... misschien kende ik ze...
Zie ik dit:
Rood: statuseigenaar
Blauw: nieuwe vriendin van oude klasgenoot, blijkbaar ook luxehoer en hond armer
Groen: dochter van rood (uit de reacties af te leiden)
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ex-klasgenoot zelf is geen slechte kerel maar ook ietwat marginaal maar dit had ik nu niet verwacht...
Dit soort mensen doet me treuren om het feit dat de Maya's ongelijk hadden...
Gelukkig Nieuwjaar, FOK!kies![]()
Een ton aan handen, hoe krijgen ze het voor elkaar? Reden daar permanent een paar honderd fulltime handenhakkers rond?quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:26 schreef LXIV het volgende:
Nog even over die negerhandjes (want dat intrigeert me):
Het is niet zo dat de koning deze verzamelde. Het was ter motivatie van de inboorlingen van Kongo, dat door de VN als wettelijk eigendom (incl. de inwoners) van Leopold II was toegewezen.
Op wikipedia lezen we:
[..]
Nou lijkt een ton aan handjes per dag me sterk, zeker voor al die jaren dat Leopold er koning geweest is. Dat zijn toch zeker zo'n 3000 handjes per dag, dus zo'n 1 miljoen per jaar. Dan was hij toch zó door zijn arbeidskrachten heen! Het lijkt mij eerder dat hij er af en toe een paar als voorbeeld liet afhakken.
Dat ben ik het afgelopen kwartier aan het lezen geweest.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:51 schreef Nobu het volgende:
[..]
Een ton aan handen, hoe krijgen ze het voor elkaar? Reden daar permanent een paar honderd fulltime handenhakkers rond?
In ieder geval het meest bizarre verhaal dat ik in 2013 gelezen heb. Maar het jaar is nog jong.quote:Op dinsdag 1 januari 2013 21:03 schreef Nobu het volgende:
Nu al een goede kandidaat voor het bizarste verhaal dat ik in 2013 heb gehoord.
quote:Op dinsdag 1 januari 2013 20:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat ben ik het afgelopen kwartier aan het lezen geweest.
Blijkbaar werd oorspronkelijk, om de rubberverzamelaars te motiveren, handjes afgehakt als zij niet voldoende rubber verzameld hadden. Op een gegeven moment werd er gewoon gesteld dat voor iedere 100 kg rubber tekort (ofzo) 1 hand moest worden ingeleverd. Dit ook om te controleren of de controleurs wel hard genoeg optraden. Deze handen werden gerookt (als paling) en verscheept.
Door die omrekenfactor (1 hand op 100) ging na verloop van tijd een hand als een soort van valuta fungeren, goed voor 100 kg rubber.
De rubber werd in Kongo niet gekweekt op bomen, maar verzameld in het wild. Hiervoor moesten de negers zich in rubberlianen wentelen en het rubbersap droogde dan op hun huid. Dat werd er na enige dagen als het hard geworden was afgestroopt. Dit was een zeer pijnlijk proces.
Op een gegeven moment was het voor die mensen zelf ook handigerom naar een naburig dorp te gaan en daar 120 handen te verzamelen ipv zelf als rubberdrogerij te fungeren.
Het Kafkaeske is dus dat na verloop van jaren de hele oorspronkelijke doelstelling van het handafhakken verdween en er in plaats daarvan een hele economie ontstond van het afhakken en verzamelen van handen. Rubber was er verder nauwelijks meer toch.
Aangezien er ongeveer 12 miljoen Kongolezen zijn omgekomen, is die 1 ton handen per dag toch wel een realistische schatting. Wat gezegd werd in dit topic over het verzamelen van handjes is dus correct, hoe bizar het ook klinkt.
Ik zie het zo voor me. Zo'n koloniaal ambtenaar aan een laag tafeltje in de havenstad Kinshasa. Komen er weer een paar rieten manden vol gerookte negerhanden aan uit het een of andere district. Die ambtenaar ijverig aan het tellen. "1051 stuks, dat maakt 10,5 ton rubber uit Moeroemba". Vinkje op de aftekenlijst en next.quote:
Wat een nazi ben jij met je achterlijke filmpjesquote:
Regel 2quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |