abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_121045740
quote:
5s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 19:50 schreef kanovinnie het volgende:
Snap er geen reet van.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:26:30 #52
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121045957
Nog even over die negerhandjes (want dat intrigeert me):
Het is niet zo dat de koning deze verzamelde. Het was ter motivatie van de inboorlingen van Kongo, dat door de VN als wettelijk eigendom (incl. de inwoners) van Leopold II was toegewezen.
Op wikipedia lezen we:
quote:
De handen van kinderen werden afgehakt indien de hoeveelheid rubber die werd opgehaald niet voldeed aan de verwachtingen van Leopold II. De handen werden gerookt en opgestuurd naar de Belgische aannemers ter telling. Per dag werd ongeveer een ton [1] aan afgehakte handen geteld

Nou lijkt een ton aan handjes per dag me sterk, zeker voor al die jaren dat Leopold er koning geweest is. Dat zijn toch zeker zo'n 3000 handjes per dag, dus zo'n 1 miljoen per jaar. Dan was hij toch zó door zijn arbeidskrachten heen! Het lijkt mij eerder dat hij er af en toe een paar als voorbeeld liet afhakken.
The End Times are wild
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:33:57 #53
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_121046271
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:11 schreef Daskaar het volgende:

[..]

sterf
Nog niet.
pi_121046319
Ik hehet geprobeerd alleen het leest verwarrend en vervelend.
Because you know i'm all about that ass
pi_121046496
quote:
9s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 19:24 schreef Marie30 het volgende:
Een oude klasgenoot van mij veranderde vandaag zijn status op FB naar in een relatie. Even het (onbeveiligde :') ) profiel van het meisje bekijken... misschien kende ik ze...

Zie ik dit:

Rood: statuseigenaar
Blauw: nieuwe vriendin van oude klasgenoot, blijkbaar ook luxehoer en hond armer
Groen: dochter van rood (uit de reacties af te leiden)

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ex-klasgenoot zelf is geen slechte kerel maar ook ietwat marginaal maar dit had ik nu niet verwacht... :')

Dit soort mensen doet me treuren om het feit dat de Maya's ongelijk hadden... :')

Gelukkig Nieuwjaar, FOK!kies O+ :*
Ik snap er niks van.
Rood is dus jouw oude klasgenoot en Blauw is zijn nieuwe vriendin. En die 2 maken ruzie?
5 Ferrari's op videoband!
pi_121046499
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:11 schreef Marie30 het volgende:

[..]

We waren er vlug *)
_O_
pi_121046501
niks te lezen van dat belgisch :r
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:51:08 #58
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_121047059
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:26 schreef LXIV het volgende:
Nog even over die negerhandjes (want dat intrigeert me):
Het is niet zo dat de koning deze verzamelde. Het was ter motivatie van de inboorlingen van Kongo, dat door de VN als wettelijk eigendom (incl. de inwoners) van Leopold II was toegewezen.
Op wikipedia lezen we:

[..]

Nou lijkt een ton aan handjes per dag me sterk, zeker voor al die jaren dat Leopold er koning geweest is. Dat zijn toch zeker zo'n 3000 handjes per dag, dus zo'n 1 miljoen per jaar. Dan was hij toch zó door zijn arbeidskrachten heen! Het lijkt mij eerder dat hij er af en toe een paar als voorbeeld liet afhakken.
Een ton aan handen, hoe krijgen ze het voor elkaar? Reden daar permanent een paar honderd fulltime handenhakkers rond? :')
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:58:08 #59
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121047338
quote:
9s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:51 schreef Nobu het volgende:

[..]

Een ton aan handen, hoe krijgen ze het voor elkaar? Reden daar permanent een paar honderd fulltime handenhakkers rond? :')
Dat ben ik het afgelopen kwartier aan het lezen geweest.

Blijkbaar werd oorspronkelijk, om de rubberverzamelaars te motiveren, handjes afgehakt als zij niet voldoende rubber verzameld hadden. Op een gegeven moment werd er gewoon gesteld dat voor iedere 100 kg rubber tekort (ofzo) 1 hand moest worden ingeleverd. Dit ook om te controleren of de controleurs wel hard genoeg optraden. Deze handen werden gerookt (als paling) en verscheept.
Door die omrekenfactor (1 hand op 100) ging na verloop van tijd een hand als een soort van valuta fungeren, goed voor 100 kg rubber.

De rubber werd in Kongo niet gekweekt op bomen, maar verzameld in het wild. Hiervoor moesten de negers zich in rubberlianen wentelen en het rubbersap droogde dan op hun huid. Dat werd er na enige dagen als het hard geworden was afgestroopt. Dit was een zeer pijnlijk proces.

Op een gegeven moment was het voor die mensen zelf ook handiger :') om naar een naburig dorp te gaan en daar 120 handen te verzamelen ipv zelf als rubberdrogerij te fungeren.
Het Kafkaeske is dus dat na verloop van jaren de hele oorspronkelijke doelstelling van het handafhakken verdween en er in plaats daarvan een hele economie ontstond van het afhakken en verzamelen van handen. Rubber was er verder nauwelijks meer toch.

Aangezien er ongeveer 12 miljoen Kongolezen zijn omgekomen, is die 1 ton handen per dag toch wel een realistische schatting. Wat gezegd werd in dit topic over het verzamelen van handjes is dus correct, hoe bizar het ook klinkt.
The End Times are wild
  dinsdag 1 januari 2013 @ 20:59:59 #60
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121047409
Ik had hier nog nooit van gehoord en vind het een fascinerend verhaal. Vooral omdat er een 'systeem' wordt ingesteld dat uiteindelijk helemaal vergeet wat de oorspronkelijke doelstelling was (rubber verzamelen), en zich enkel nog richt op de beleidsresultaten (10.000 ton rubber per jaar produceren, of één miljoen negerhandjes, wat gelijk staat aan die rubber). Het doet me denken aan de banken en aan de EU, soortgelijke bureaucratieen.
The End Times are wild
  dinsdag 1 januari 2013 @ 21:03:31 #61
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_121047570
Nu al een goede kandidaat voor het bizarste verhaal dat ik in 2013 heb gehoord.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 21:05:10 #62
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121047630
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 21:03 schreef Nobu het volgende:
Nu al een goede kandidaat voor het bizarste verhaal dat ik in 2013 heb gehoord.
In ieder geval het meest bizarre verhaal dat ik in 2013 gelezen heb. Maar het jaar is nog jong.

Nu weten we tenminste waar Marie30 haar rare ideeen over het vergaan van de wereld van heeft!
The End Times are wild
  dinsdag 1 januari 2013 @ 21:08:12 #63
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121047753
Net als Stalin. Die was altijd erg bang dat er zich verraders in de Partij en onder het Russische volk bevonden.
Op het laatst kregen steden gewoon quota hoeveel verraders ze in maand X moesten executeren. Dus Leningrad kreeg te horen: " Deze maand 1500 verraders executeren." Dat stond helemaal niet in verhouding tot een onderzoek naar de situatie ter plekke of zo. Stalin zat gewoon achter zijn bureau met een lijstje (excell was er nog niet), te denken: "Hmmm. Hoeveel verraders zullen er nu in Leningrad zitten? Ik denk wel zo'n 1500.". Maar dat werd dan wel echt uitgevoerd.
Bizar, fascinerend en als er niet zo'n menselijk drama achter zou zitten nog grappig ook.
The End Times are wild
pi_121047900
Kan iemand dit alsjeblieft vertalen? Ik versta da ni
Ja.
pi_121047927
Wil TS dat even voor ons vertalen?
Corporate translator
pi_121048298
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:58 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat ben ik het afgelopen kwartier aan het lezen geweest.

Blijkbaar werd oorspronkelijk, om de rubberverzamelaars te motiveren, handjes afgehakt als zij niet voldoende rubber verzameld hadden. Op een gegeven moment werd er gewoon gesteld dat voor iedere 100 kg rubber tekort (ofzo) 1 hand moest worden ingeleverd. Dit ook om te controleren of de controleurs wel hard genoeg optraden. Deze handen werden gerookt (als paling) en verscheept.
Door die omrekenfactor (1 hand op 100) ging na verloop van tijd een hand als een soort van valuta fungeren, goed voor 100 kg rubber.

De rubber werd in Kongo niet gekweekt op bomen, maar verzameld in het wild. Hiervoor moesten de negers zich in rubberlianen wentelen en het rubbersap droogde dan op hun huid. Dat werd er na enige dagen als het hard geworden was afgestroopt. Dit was een zeer pijnlijk proces.

Op een gegeven moment was het voor die mensen zelf ook handiger :') om naar een naburig dorp te gaan en daar 120 handen te verzamelen ipv zelf als rubberdrogerij te fungeren.
Het Kafkaeske is dus dat na verloop van jaren de hele oorspronkelijke doelstelling van het handafhakken verdween en er in plaats daarvan een hele economie ontstond van het afhakken en verzamelen van handen. Rubber was er verder nauwelijks meer toch.

Aangezien er ongeveer 12 miljoen Kongolezen zijn omgekomen, is die 1 ton handen per dag toch wel een realistische schatting. Wat gezegd werd in dit topic over het verzamelen van handjes is dus correct, hoe bizar het ook klinkt.
_O_ Wat een bijzonder verhaal.
  dinsdag 1 januari 2013 @ 21:22:20 #67
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_121048396
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 21:20 schreef Murdera het volgende:

[..]

_O_ Wat een bijzonder verhaal.
Ik zie het zo voor me. Zo'n koloniaal ambtenaar aan een laag tafeltje in de havenstad Kinshasa. Komen er weer een paar rieten manden vol gerookte negerhanden aan uit het een of andere district. Die ambtenaar ijverig aan het tellen. "1051 stuks, dat maakt 10,5 ton rubber uit Moeroemba". Vinkje op de aftekenlijst en next.
The End Times are wild
pi_121048440
Belgische vertaling iemand :?
pi_121049544
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:11 schreef Marie30 het volgende:

[..]

We waren er vlug *)
Wat een nazi ben jij met je achterlijke filmpjes :')
pi_121049981
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 20:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Oh ja. En Godwin natuurlijk
Regel 2

Na vergelijking met de nazi's zal er altijd een betweter zijn die verwijst naar de wet van Godwin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')