Wat wordt het volgende, een wc regulatorquote:Na het verbod op de gloeilamp, wil Europa nu ook de douche ecologischer maken. Een verplichting op douche-spaarkoppen is in de maak. In Vlaanderen staat op dit ogenblik nog geen enkele rem op spilzieke sanitaire installaties.
De Europese Commissie is een hele reeks nieuwe milieunormen voor de komende jaren aan het vastleggen. Dat gebeurt aan de hand van een hele reeks mooie principes en normen over hoe proper de lucht en het water tegen 2020 wel moeten zijn, en welke maatregelen de lidstaten moeten nemen om verspilling tegen te gaan.
Volgens de Duitse krant Die Welt zit daar nu ook een verplichting bij om bij nieuwbouw en renovatie douchespaarkoppen te gebruiken. Ook andere sanitaire installaties zullen aan bepaalde normen moeten voldoen waardoor veel zuiniger met water omgesprongen wordt.
Het lijkt merkwaardig voor wie bedenkt hoe strikt pakweg isolatie geregeld is, maar tot nog toe bestaat in Vlaanderen geen enkele reglementering op het gebied van waterbesparing. Dat zegt secretaris Dirk Van De Wynckel van de Bouwunie-afdeling van installateurs. ‘Tot voor kort waren er wel premies voor bijvoorbeeld douchespaarkoppen. Maar die zijn afgeschaft. Een normering is er ondertussen niet gekomen. Daar is tot nog toe ook geen sprake van', zegt Van De Wynckel.
Tegen wanneer de Europese Commissie het verbod wil doorvoeren, was gisteren nog niet onmiddellijk duidelijk: het voorstel maakt deel uit van een hele reeks maatregelen, die nog een lange procedure door moeten.
Bron:http://www.standaard.be/a(...)DMF20121227_00415928
We zijn natuurlijk vooral verantwoordelijk voor ons eigen gebruik/gedrag.quote:Op vrijdag 28 december 2012 23:07 schreef knep het volgende:
Vooral ons in bochten wringen om kleine beetjes te besparen terwijl ze aan de andere kant van de oceaan lekker doorgaan met gigantisch verspillen
.
Precies, ik vul een bad in drie minuten, en onder de douche word je door het putje gedrukt.quote:Op vrijdag 28 december 2012 23:41 schreef kaatje50 het volgende:
Wij hebben dat ding juist weggedaan en een lekkere grote douchekop geïnstalleerd....
Moet er wel iets mis zijn met ons gedrag. Water dat wij besparen gaat gewoon de oceaan in, het is niet alsof dat met de post naar zielige kindertjes in de Sahel wordt gestuurd ofzo.quote:Op vrijdag 28 december 2012 23:37 schreef t-8one het volgende:
[..]
We zijn natuurlijk vooral verantwoordelijk voor ons eigen gebruik/gedrag.
Bron?quote:Op vrijdag 28 december 2012 23:57 schreef Igen het volgende:
[..]
het is niet alsof dat met de post naar zielige kindertjes in de Sahel wordt gestuurd ofzo.
Dit. En als je het watergebruik sterk gaat terugbrengen gaan de onderhoudskosten van de riolering extreem omhoog. Ons afvalwater werkt ook ''zuiverend'' voor het riool, iets wat al die EU muizen vergeten.quote:Op vrijdag 28 december 2012 23:44 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
waarom zouden we moeten besparen.... er is meer dan genoeg.... die mensen in afrika krijgen echt niet mijn kuub die ik niet gebruik als ik met mn biertje onder de douche sta...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |