abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49120211
Vandaag was een interessante reportage op de WDR over het besparen van drinkwater.

Tegenwoordig wordt steeds meer water bespaard. Bijvoorbeeld door waterzuinige wasmachines, WC's met spoelstop, en zo voort. Daardoor is het watergebruik sinds 1987 van 150 liter per persoon per dag gedaald naar 125 liter. Maar volgens het Duitse bedrijf Gelsenwasser schieten we daar helemaal niks mee op.

In de deelstaat Nordrhein-Westfalen - en dus waarschijnlijk ook in Nederland - is zo veel water aanwezig, dat we dat met geen mogelijkheid op kunnen maken. De klimaatverandering en de droogte van de laatste weken doen daar niks aan af. Voor het milieu hoeven we dus geen water te besparen.

Veel mensen hebben tegenwoordig een watermeter. Water besparen scheelt dus geld, zou je denken. Nu heeft een waterleidingbedrijf bijna alleen maar vaste kosten. Bespaart iedereen water, dan moet de prijs dus evenredig verhoogd worden, zodat men gemiddeld nog steeds even veel betaalt. Voor de portemonnee hoeven we dus ook geen water te besparen.

En tot overmaat van ramp zorgt al dat bespaar zelfs problemen op. Doordat er in de drinkwaterleidingen zo weinig doorstroming is, kunnen daar bacteriën ontstaan waardoor het water bederft. Bovendien zorgen spoelstop en zuinige wasmachines ervoor dat troep met steeds minder water wordt weggespoeld. Fecaliën blijven daardoor vastzitten in het riool. Deze gaan rotten, waarbij zwavelzuur ontstaat wat de rioolbuizen opvreet.

Om dit te voorkomen, moet voor meer doorstroming worden gezorgd. Als voorbeeld wordt Gelsenwasser genoemd, verantwoordelijk voor het drinkwater van 2,8 miljoen mensen. Dit bedrijf heeft mensen in dienst, die als taak hebben om water te verspillen. Ze sluiten een brandslang aan op een brandweerkraan, waar drinkwater uit komt. De andere kant van de slang gaat in het riool, en dan worden een paar duizend liter water weggespoeld. Dit gebeurt alleen bij Gelsenwasser 25.000 (!) keer per jaar.

Kortom: „Uit economisch, maar ook uit milieu-oogpunt heeft het besparen van water, zoals we dat tot dusver gepropageerd hebben, geen zin meer."

Ons huis heeft geen watermeter, en dat is dus maar goed ook.
pi_49120380
Ik denk dat veel zogenaamde waterbesparende toestanden er alleen maar zijn om jezelf een goed gevoel te geven. Dat je toch je steentje zogenaamd toedraagt aan een goed milieu .
pi_49120383
geef iedereen een vaste prijs voor onbeperkt water, opgelost. next!
pi_49120484
Desondanks blijf ik op de stopknop rammen bij ons op de wc, als ik heb gepist.
pi_49120555
Dat zou ik ook zeggen als waterleverancier.
pi_49120634
* 7th_wave luistert net naar de soundtrack van Dune

iedereen 'onbeperkt' water laten gebruiken is echter ook geen goed idee omdat daardoor de capaciteit te laag wordt, en waardoor toch weer geinvesteerd moet worden.

maar dat water goedkoop is zegt eigenlijk al alles over de milieubelasting van de reiniging er van.
pi_49121851
Dat reinigen van de waterleiding door het door te spoelen moet ook als er veel water gebruikt word dus dat is een flauwekul argument.
Daarnaast moet drinkwater worden gezuiverd.
Liever dat het schoner is omdat we minder gebruiken dan dat het viezer is omdat we met zijn allen het water verspillen.
Daarnaast is het dom om tegen iedereen te zeggen dat je water mag verspillen als er plekken zijn waar het juist veel energie kost om schoon water uit de kraan te krijgen.
pi_49122610
Flauwekul? De waterleidingbedrijven zelf hebben er zeker geen verstand van?

Over de zuivering zwijgt de reportage inderdaad in alle talen. Maar als de mensen meer water gebruiken, dan wordt het rioolwater praktisch verdund en dus minder vervuild, en zou dan toch ook weer makkelijker en dus goedkoper te reinigen moeten zijn.

En waarom zouden we híér zuinig met water moeten zijn, als dat voor ons eigenlijk alleen maar nadelen heeft, en de plaatsen waar droogte heerst er helemaal niks mee opschieten?
  maandag 7 mei 2007 @ 22:56:03 #9
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_49123037
Het is niet zo dat water "op" gaat door het gebruik. Het kost alleen wel energie, middelen en heel veel RUIMTE om te reinigen.
censuur :O
  maandag 7 mei 2007 @ 22:59:17 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_49123244
quote:
Op maandag 7 mei 2007 22:03 schreef Igen het volgende:
Om dit te voorkomen, moet voor meer doorstroming worden gezorgd. Als voorbeeld wordt Gelsenwasser genoemd, verantwoordelijk voor het drinkwater van 2,8 miljoen mensen. Dit bedrijf heeft mensen in dienst, die als taak hebben om water te verspillen. Ze sluiten een brandslang aan op een brandweerkraan, waar drinkwater uit komt. De andere kant van de slang gaat in het riool, en dan worden een paar duizend liter water weggespoeld. Dit gebeurt alleen bij Gelsenwasser 25.000 (!) keer per jaar.
En nu? Ben je onder de indruk van een paar duizend liter keer 25.000 ?
Dat is zeg grofweg 100.000 kuub per jaar.
Even ter vergelijking:
Regio Amsterdam verbruikt grofweg 90.000.000 kuub per jaar.
Een gebied met 2,8 miljoen mensen gebruikt nog meer, oftewel nog geen 1 promille wordt gebruikt voor "doorspoelen".
censuur :O
pi_49125251
quote:
Op maandag 7 mei 2007 22:56 schreef RemcoDelft het volgende:
Het is niet zo dat water "op" gaat door het gebruik. Het kost alleen wel energie, middelen en heel veel RUIMTE om te reinigen.
En dat - of in ieder geval de totale kosten voor het zuiveren van al het rioolwater - hangt volgens het artikel allemaal nauwelijks af van de hoeveelheid te zuiveren water.
quote:
Op maandag 7 mei 2007 22:59 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

En nu? Ben je onder de indruk van een paar duizend liter keer 25.000 ?
Dat is zeg grofweg 100.000 kuub per jaar.
Even ter vergelijking:
Regio Amsterdam verbruikt grofweg 90.000.000 kuub per jaar.
Een gebied met 2,8 miljoen mensen gebruikt nog meer, oftewel nog geen 1 promille wordt gebruikt voor "doorspoelen".
Daar heb je wel een punt. Iets van 25 liter verspild water per persoon per jaar, t.o.v. een verbruik van 125 liter per dag. Dat is inderdaad wel heel weinig.

[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2007 23:46:15 ]
pi_49126055
*kraan aanzet.
pi_49127875
Water kost toch ook geen drol Als ik hier naar mijn rekening kijk van het waterschap betaal ik meer aan de vastrecht kosten, de afvalstoffenheffing e.d. dan aan het water
  dinsdag 8 mei 2007 @ 00:46:50 #14
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_49128248
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 00:33 schreef erikkll het volgende:
Water kost toch ook geen drol Als ik hier naar mijn rekening kijk van het waterschap betaal ik meer aan de vastrecht kosten, de afvalstoffenheffing e.d. dan aan het water
Ik weet niet waar jij woont, maar het Waterschap is doorgaans niet je waterleverancier.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 00:48:17 #15
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_49128292
Ach - noem me raar maar ik heb gewoon een hekel aan spilzucht. Daarbij, het schoonmaken, oppompen en op druk houden van water zal ook energie kosten.

En daar moeten we wel besparen.
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_49128343
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 00:46 schreef Ringo het volgende:

[..]

Ik weet niet waar jij woont, maar het Waterschap is doorgaans niet je waterleverancier.
ik bedoelde dit:
pi_49129324
administratiekosten 16,51 is ook wel grof........
pi_49129493
quote:
Op maandag 7 mei 2007 22:49 schreef Igen het volgende:
Flauwekul? De waterleidingbedrijven zelf hebben er zeker geen verstand van?
ik weet niet of je de Duitse situatie 1 op 1 over kan nemen in Nederland. Er zijn hier wel degelijk problemen met grondwaterdalingen door waterwinning. Het maakt natuurlijk ook uit of we het drinkwater uit rivieren halen of uit de grond.

Over de zuivering zwijgt de reportage inderdaad in alle talen. Maar als de mensen meer water gebruiken, dan wordt het rioolwater praktisch verdund en dus minder vervuild, en zou dan toch ook weer makkelijker en dus goedkoper te reinigen moeten zijn.[/q]Dat is juist niet zo. Om de een of andere reden is geconcentreerde vervuiling beter te reinigen dan verdunde. Dat heeft o.a. te maken met de bacteriën die het werk doen bij de anaërobe zuivering. Daarom koppelt men steeds vaker regenwater af van het riool.
quote:
En waarom zouden we híér zuinig met water moeten zijn, als dat voor ons eigenlijk alleen maar nadelen heeft, en de plaatsen waar droogte heerst er helemaal niks mee opschieten?
Dat weet ik zo net nog niet. Overigens is er niets mis met de besparing van grondstoffen. In G-B zijn er vorig jaar flink wat problemen geweest door slechte leidingen en een tekort aan cappaciteit.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 01:43:01 #19
47543 Eronymus
[DPC]Fokschaap
pi_49129500
quote:
Op maandag 7 mei 2007 22:49 schreef Igen het volgende:
... als de mensen meer water gebruiken, dan wordt het rioolwater praktisch verdund en dus minder vervuild, en zou dan toch ook weer makkelijker en dus goedkoper te reinigen moeten zijn.
Dat klopt dus helemaal niet..... de kosten zijn dan juist hoger omdat er een grotere hoeveelheid water gezuiverd moet worden.

En trouwens je kunt ook niet onbeperkt grondwater blijven oppompen... pomp je meer water dan er aangevuld word, krijg je uiteindelijk een probleem.
<Mèt twie dobbelstein dertien oage goeje>
pi_49129535
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 00:50 schreef erikkll het volgende:

[..]

ik bedoelde dit:
[afbeelding]
Ja dat loopt wat raar door elkaar. De rioolheffing zou normaal gesproken van het waterschap moeten komen maar die zullen wel een afspraak gemaakt hebben met het waterleidingbedrijf over gezamelijke facturering.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 02:15:30 #21
174125 SijtzeA
Niks nieuws
pi_49130000
Ik denk dat het voor mijzelf meer een morele kwestie is dan geld besparen of om het milieu geven.

Als je denk aan de mensen die elke dag 20 kilometer moeten lopen voor een jerrycan water. Dan doe je de kraan toch wel even wat eerder dicht.
pi_49130605
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 00:50 schreef erikkll het volgende:

[..]

ik bedoelde dit:
[afbeelding]
Volgens mij heb je je adres nog niet helemaal goed uitgewist.

(Niet dat het veel uitmaakt dankzij WHOIS. )
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_49132377
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 01:43 schreef Eronymus het volgende:

[..]

Dat klopt dus helemaal niet..... de kosten zijn dan juist hoger omdat er een grotere hoeveelheid water gezuiverd moet worden.
Waarom beweert dan o.a. Gelsenwasser dat dit níét zo is - dat de kosten voor waterzuivering nauwelijks afhangen van de hoeveelheid? Ook in de Wikipedia staat dat een vermindering van de hoeveelheid rioolwater een negatief effect heeft op het functioneren van de zuiveringsinstallaties.
quote:
En trouwens je kunt ook niet onbeperkt grondwater blijven oppompen... pomp je meer water dan er aangevuld word, krijg je uiteindelijk een probleem.
Klopt. In het Midden-Oosten en in de Great Plains is dat inderdaad een groot probleem.

Hoe het in Nederland zit weet ik niet precies. Maar gelukkig ben ik toevallig klant van het genoemde bedrijf, daar betalen wij een vast bedrag voor onbeperkt water, en dat water is geen grondwater maar komt uit een rivier.

Edit: Oeps, is toch wel allemaal grondwater. Pas 10 km zuidelijker komt het water uit de rivier.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2007 09:59:11 ]
  dinsdag 8 mei 2007 @ 09:33:14 #25
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_49132399
25 liter x een aantal miljoen huishoudens is toch een aardige besparing hoor.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')