En nu? Ben je onder de indruk van een paar duizend liter keer 25.000 ?quote:Op maandag 7 mei 2007 22:03 schreef Igen het volgende:
Om dit te voorkomen, moet voor meer doorstroming worden gezorgd. Als voorbeeld wordt Gelsenwasser genoemd, verantwoordelijk voor het drinkwater van 2,8 miljoen mensen. Dit bedrijf heeft mensen in dienst, die als taak hebben om water te verspillen. Ze sluiten een brandslang aan op een brandweerkraan, waar drinkwater uit komt. De andere kant van de slang gaat in het riool, en dan worden een paar duizend liter water weggespoeld. Dit gebeurt alleen bij Gelsenwasser 25.000 (!) keer per jaar.
En dat - of in ieder geval de totale kosten voor het zuiveren van al het rioolwater - hangt volgens het artikel allemaal nauwelijks af van de hoeveelheid te zuiveren water.quote:Op maandag 7 mei 2007 22:56 schreef RemcoDelft het volgende:
Het is niet zo dat water "op" gaat door het gebruik. Het kost alleen wel energie, middelen en heel veel RUIMTE om te reinigen.
Daar heb je wel een punt. Iets van 25 liter verspild water per persoon per jaar, t.o.v. een verbruik van 125 liter per dag. Dat is inderdaad wel heel weinig.quote:Op maandag 7 mei 2007 22:59 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En nu? Ben je onder de indruk van een paar duizend liter keer 25.000 ?
Dat is zeg grofweg 100.000 kuub per jaar.
Even ter vergelijking:
Regio Amsterdam verbruikt grofweg 90.000.000 kuub per jaar.
Een gebied met 2,8 miljoen mensen gebruikt nog meer, oftewel nog geen 1 promille wordt gebruikt voor "doorspoelen".
Ik weet niet waar jij woont, maar het Waterschap is doorgaans niet je waterleverancier.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 00:33 schreef erikkll het volgende:
Water kost toch ook geen drolAls ik hier naar mijn rekening kijk van het waterschap betaal ik meer aan de vastrecht kosten, de afvalstoffenheffing e.d. dan aan het water
ik bedoelde dit:quote:Op dinsdag 8 mei 2007 00:46 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik weet niet waar jij woont, maar het Waterschap is doorgaans niet je waterleverancier.
ik weet niet of je de Duitse situatie 1 op 1 over kan nemen in Nederland. Er zijn hier wel degelijk problemen met grondwaterdalingen door waterwinning. Het maakt natuurlijk ook uit of we het drinkwater uit rivieren halen of uit de grond.quote:Op maandag 7 mei 2007 22:49 schreef Igen het volgende:
Flauwekul? De waterleidingbedrijven zelf hebben er zeker geen verstand van?
Dat weet ik zo net nog niet. Overigens is er niets mis met de besparing van grondstoffen. In G-B zijn er vorig jaar flink wat problemen geweest door slechte leidingen en een tekort aan cappaciteit.quote:En waarom zouden we híér zuinig met water moeten zijn, als dat voor ons eigenlijk alleen maar nadelen heeft, en de plaatsen waar droogte heerst er helemaal niks mee opschieten?
Dat klopt dus helemaal niet..... de kosten zijn dan juist hoger omdat er een grotere hoeveelheid water gezuiverd moet worden.quote:Op maandag 7 mei 2007 22:49 schreef Igen het volgende:
... als de mensen meer water gebruiken, dan wordt het rioolwater praktisch verdund en dus minder vervuild, en zou dan toch ook weer makkelijker en dus goedkoper te reinigen moeten zijn.
Ja dat loopt wat raar door elkaar. De rioolheffing zou normaal gesproken van het waterschap moeten komen maar die zullen wel een afspraak gemaakt hebben met het waterleidingbedrijf over gezamelijke facturering.quote:
Volgens mij heb je je adres nog niet helemaal goed uitgewist.quote:
Waarom beweert dan o.a. Gelsenwasser dat dit níét zo is - dat de kosten voor waterzuivering nauwelijks afhangen van de hoeveelheid? Ook in de Wikipedia staat dat een vermindering van de hoeveelheid rioolwater een negatief effect heeft op het functioneren van de zuiveringsinstallaties.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 01:43 schreef Eronymus het volgende:
[..]
Dat klopt dus helemaal niet..... de kosten zijn dan juist hoger omdat er een grotere hoeveelheid water gezuiverd moet worden.
Klopt. In het Midden-Oosten en in de Great Plains is dat inderdaad een groot probleem.quote:En trouwens je kunt ook niet onbeperkt grondwater blijven oppompen... pomp je meer water dan er aangevuld word, krijg je uiteindelijk een probleem.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |