abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120947290
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 02:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Gewoon niet aan beginnen. Dit beleid van de tafel vegen, mensen toestaan een opleiding te volgen/leren hoe ze moeten solliciteren (afhankelijk van de persoon en de omstandigheden) en indien dat nodig is een trap onder de reet geven. Maar ja, dat wil de VVD niet, de VVD laat liever de onderbuikgevoelens spreken. :?
Dit is eigenlijk vrij typisch PvdA-beleid. Wat jij noemt is in het verleden natuurlijk volop geprobeerd maar bleek ook niet erg succesvol.
  zondag 30 december 2012 @ 10:36:50 #152
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_120947332
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 09:01 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Het waren al in eerste instantie banen gecreëerd door met andermans geld te strooien. Pas als je zo met echte banen omgaat heb je een punt.
Daar loopt Duitsland al voor, schilderwerk bij scholen die niet meer door schilderbedrijven gebeurde
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 30 december 2012 @ 10:55:24 #153
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_120947694
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2012 10:36 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Daar loopt Duitsland al voor, schilderwerk bij scholen die niet meer door schilderbedrijven gebeurde
Dat is i.d.d. een zeer foute zaak want dat is de eerste stap op weg naar een communistische maatschappij. eerst door belasting stapelen de schilder onbetaalbaar maken en hem dan weg concurreren met lijfeigenen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_120947750
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 10:55 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat is i.d.d. een zeer foute zaak want dat is de eerste stap op weg naar een communistische maatschappij. eerst door belasting stapelen de schilder onbetaalbaar maken en hem dan weg concurreren met lijfeigenen.
Wat is jouw alternatief om mensen uit de bijstand aan het werk te krijgen? (en dan een realistisch alternatief, dus niet roepen dat de bijstand dan maar afgeschaft moet worden en dat dan alle problemen voorbij zijn...
  zondag 30 december 2012 @ 12:38:51 #155
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_120950714
quote:
10s.gif Op zondag 30 december 2012 10:57 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wat is jouw alternatief om mensen uit de bijstand aan het werk te krijgen? (en dan een realistisch alternatief, dus niet roepen dat de bijstand dan maar afgeschaft moet worden en dat dan alle problemen voorbij zijn...
De bijstand ernstig versoberen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_120950993
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 12:38 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

De bijstand ernstig versoberen.
Hoe zie je dat voor je?
pi_120952340
quote:
10s.gif Op zondag 30 december 2012 10:57 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nou ja, met het beleid dat thans wordt ingezet, beoogt men uiteindelijk de gehele lagere-midden tot lage kant van de arbeidsmarkt plus de ouderen te flexibiliseren, zodat die groepen als de economie weer een beetje aantrekt kunnen vechten om de kruimels op de arbeidsmarkt. Ik weet niet of dat zo'n denderend plan is.
I´m back.
  zondag 30 december 2012 @ 17:47:21 #158
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_120964701
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 16:58 schreef FTWO het volgende:
Tja, ik ken iemand die bij een commercieel productiebedrijf naar eenvoudig inpakwerk had gesolliciteerd: afgewezen. Een paar weken mag (moet) hij daar vanuit de gemeente wel aan de slag maar dan met behoud van uitkering. En dan wordt het reintegratie of werkgewenning genoemd...
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 21:52 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dus?

:N
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 december 2012 16:58 schreef FTWO het volgende:
Tja, ik ken iemand die bij een commercieel productiebedrijf naar eenvoudig inpakwerk had gesolliciteerd: afgewezen. Een paar weken mag (moet) hij daar vanuit de gemeente wel aan de slag maar dan met behoud van uitkering. En dan wordt het reintegratie of werkgewenning genoemd...
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 10:55 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat is i.d.d. een zeer foute zaak want dat is de eerste stap op weg naar een communistische maatschappij. (...) de schilder onbetaalbaar maken en hem dan weg concurreren met lijfeigenen.
:Y

[ Bericht 5% gewijzigd door Odysseuzzz op 30-12-2012 18:01:11 ]
pi_120966976
quote:
2s.gif Op zondag 30 december 2012 10:34 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dit is eigenlijk vrij typisch PvdA-beleid. Wat jij noemt is in het verleden natuurlijk volop geprobeerd maar bleek ook niet erg succesvol.
Het sleutelwoord is maatwerk. Je moet per persoon bekijken wat werkt, dit vergt dus de nodige kwaliteiteiten van de begeleider. De een heeft een trap onder zijn reet nodig, de ander heeft de juiste papiertjes en is geschikt voor bepaald werk maar verknalt het tijdens de sollicitaties (dus leren solliciteren door dit onder begeleiding te oefenen!) en weer een ander heeft niet het juiste papiertje of heeft een papiertje waar hij niet veel mee kan (scholing!).
Maatwerk.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_120967198
Maar wat is de oplossing van 99.999?
Flexibilisering?
Wat hoorde ik ook weer laatst van een bijgoochem van D66 op tv? Je moet eerst nog meer mensen ontslaan, voordat het beter gaat met mensen die nu lange tijd buitenspel staan of dreigen buitenspel te komen te staan. Hij moest er zelf ook om giebelen.
I´m back.
pi_120967214
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 18:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het sleutelwoord is maatwerk. Je moet per persoon bekijken wat werkt, dit vergt dus de nodige kwaliteiteiten van de begeleider. De een heeft een trap onder zijn reet nodig, de ander heeft de juiste papiertjes en is geschikt voor bepaald werk maar verknalt het tijdens de sollicitaties (dus leren solliciteren door dit onder begeleiding te oefenen!) en weer een ander heeft niet het juiste papiertje of heeft een papiertje waar hij niet veel mee kan (scholing!).
Maatwerk.
Daar is men al decennia mee bezig maar er is ook een groep waarbij dergelijke maatregelen eigenlijk maar matig of niet werken. Als je al jaren thuis zit kom je vanuit een werkritme een stuk makkelijker in een nieuwe baan dan vanaf de bank thuis.
pi_120967353
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 18:41 schreef Ryan3 het volgende:
Maar wat is de oplossing van 99.999?
In he geval van de bijstand vooral het beperken van de instroom. Iemand die zich meldt voor een uitkering mag de volgende ochtend zich om 8 uur melden bij een leerwerkcentrum oid om maar zo snel mogelijk actief te worden (daarbij ook sollicitatietraining e.d.), zonder zo'n traject te doorlopen kan je de uitkering vergeten.
Voor mensen die er al lang in zitten vind ik maatschappelijk iets terugdoen niet eens zo gek. Ze helemaal uit de bijstand krijgen lijkt toch heel lastig.
pi_120967565
quote:
2s.gif Op zondag 30 december 2012 18:45 schreef 99.999 het volgende:

[..]

In he geval van de bijstand vooral het beperken van de instroom. Iemand die zich meldt voor een uitkering mag de volgende ochtend zich om 8 uur melden bij een leerwerkcentrum oid om maar zo snel mogelijk actief te worden (daarbij ook sollicitatietraining e.d.), zonder zo'n traject te doorlopen kan je de uitkering vergeten.
Dus de 50+'ers die straks massaal hun baan gaan verliezen (uit allerlei professies) moeten allemaal achter de werkbank? Heb jij dat artikel niet gelezen in de VK paar weken terug over 50+ hogeropgeleiden die niet meer aan de bak komen?
quote:
Voor mensen die er al lang in zitten vind ik maatschappelijk iets terugdoen niet eens zo gek. Ze helemaal uit de bijstand krijgen lijkt toch heel lastig.
Dus daarmee mensen verdringen van de arbeidsmarkt zoals in OP?
Als de mensen maar van de bank af komen? Rust roest, arbeid adelt?
I´m back.
pi_120967716
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 18:49 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dus de 50+'ers die straks massaal hun baan gaan verliezen (uit allerlei professies) moeten allemaal achter de werkbank?
Nee, die moeten zo snel mogelijk weer aan het werk geholpen worden. En als ze na een aantal jaar WW nog altijd niet aan het werk zijn moet dat niet betekenen dat ze met een uitkering thuis komen te zitten.
quote:
Heb jij dat artikel niet gelezen in de VK paar weken terug over 50+ hogeropgeleiden die niet meer aan de bak komen?
Die heb ik denk ik gemist.
[..]
quote:
Dus daarmee mensen verdringen van de arbeidsmarkt zoals in OP?
Als de mensen maar van de bank af komen? Rust roest, arbeid adelt?
Het bijbehorende grotere artikel in de Volkskrant was toch wel wat anders van toon ;). Verdringing moet als het even kan voorkomen worden.
  zondag 30 december 2012 @ 19:05:47 #165
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_120968362
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 18:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Maatwerk.
Het sleutewoord is wat mij betreft stadsplanning, wijkindeling. Maatwerk is ook wenselijk.. maar je hebt hele generaties die opgroeien in halve ghettos en geen goede voorbeelden om hen heen. Dat kan makkelijk met een slimmer woningaanbod.
Als het voorbeeld van FTWO trouwens op grote schaal wordt toegepast denk ik dat er nog wel een paar hoofden gaan rollen over een jaartje ofzo.
pi_120969034
quote:

[..]

En wat ga je doen met de grote groep arbeidsongeschikten in de Bijstand? Mensen met een handicap of chronische aandoening, of mensen die om wat voor reden dan ook niet rendabel genoeg zijn voor de arbeidsmarkt?

Ik vind die gedwongen bezigheidstherapie nogal a-liberaal en neigen naar rancune verpakt onder de redelijk klinkende mantra dat mensen best een tegenprestatie mogen leveren voor hun recht op uitkering. Wat ik nogal vergezocht vind. Volgens mij gaat het hier meer om de meerdere eer en glorie van de belastingbetalers die graag mensen zien werken voor hun geld (hoe nutteloos ook), aangezien het merendeel geen fluit zal opschieten met gedwongen bezigheidstherapie, laat staan dat dergelijke projecten zullen bijdragen aan de reintegratie van mensen.

Al is het uiteraard een voordeel dat mensen in een bepaald ritme blijven en onder de mensen blijven komen, maar laat toch vooral iedereen op hun eigen manier achter de snelste route naar werk zien te komen. Maatwerk is hierin (nog steeds) de oplossing, en van maatwerk is naar mijn mening tot nog toe nog nooit echt sprake van geweest. Wel van het onderverdelen van mensen in groepen en labeltjes plakken, waar voor iedere groep en labeltje een vast "behandelprogramma" bestaat.

Maar het heeft nogal een hoog "wij weten wat goed voor u is" gehalte vanuit de overheid.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_120969160
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 19:18 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

En wat ga je doen met de grote groep arbeidsongeschikten in de Bijstand? Mensen met een handicap of chronische aandoening, of mensen die om wat voor reden dan ook niet rendabel genoeg zijn voor de arbeidsmarkt?

Ik vind die gedwongen bezigheidstherapie nogal a-liberaal en neigen naar rancune verpakt onder de redelijk klinkende mantra dat mensen best een tegenprestatie mogen leveren voor hun recht op uitkering. Wat ik nogal vergezocht vind. Volgens mij gaat het hier meer om de meerdere eer en glorie van de belastingbetalers die graag mensen zien werken voor hun geld (hoe nutteloos ook), aangezien het merendeel geen fluit zal opschieten met gedwongen bezigheidstherapie, laat staan dat dergelijke projecten zullen bijdragen aan de reintegratie van mensen.

Al is het uiteraard een voordeel dat mensen in een bepaald ritme blijven en onder de mensen blijven komen, maar laat toch vooral iedereen op hun eigen manier achter de snelste route naar werk zien te komen. Maatwerk is hierin (nog steeds) de oplossing, en van maatwerk is naar mijn mening tot nog toe nog nooit echt sprake van geweest. Wel van het onderverdelen van mensen in groepen en labeltjes plakken, waar voor iedere groep en labeltje een vast "behandelprogramma" bestaat.

Maar het heeft nogal een hoog "wij weten wat goed voor u is" gehalte vanuit de overheid.
die mensen horen sowieso niet in de bijstand. Ik hoop dat dat op deze manier ook duidelijk wordt ipv dat het onder het tapijt geveegd wordt zoals nu. Zolang ze in de bijstand thuiszitten zijn ze onzichtbaar.
  zondag 30 december 2012 @ 19:23:27 #168
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_120969322
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 19:18 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Absoluut, het blind gebruiken van het soort onvrede dat men heeft mbt uitkeringen zonder het echte probleem aan te pakken. Een soort zuur rechts pappen en nathouden met een communistische inslag die ze blijkbaar ook al ontgaat. :P
pi_120969325
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 19:20 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

die mensen horen sowieso niet in de bijstand. Ik hoop dat dat op deze manier ook duidelijk wordt ipv dat het onder het tapijt geveegd wordt zoals nu. Zolang ze in de bijstand thuiszitten zijn ze onzichtbaar.
Korte maar krachtige reactie die mij heel wat typen bespaart :P
pi_120970234
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 19:20 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Klopt, daar horen ze inderdaad niet.

Maar daar zijn ze wel bewust in gedumpt met de laatste grootscheepse "reorganisatie" van de WAO een jaar of 8 geleden.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zondag 30 december 2012 @ 19:44:11 #171
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_120970451
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 19:40 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Klopt, daar horen ze inderdaad niet.

Maar daar zijn ze wel bewust in gedumpt met de laatste grootscheepse "reorganisatie" van de WAO een jaar of 8 geleden.
Maar die hebben de gemeenten weer leuk beantwoord met de wajong tegenaanval. :{
Hehe, het gezeik.. Laat ze gvd het probleem van structurele werkloosheid aanpakken ipv met gehandicapten te schuiven. Ik kots erop.
pi_120970839
quote:
2s.gif Op zondag 30 december 2012 18:42 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Daar is men al decennia mee bezig maar er is ook een groep waarbij dergelijke maatregelen eigenlijk maar matig of niet werken. Als je al jaren thuis zit kom je vanuit een werkritme een stuk makkelijker in een nieuwe baan dan vanaf de bank thuis.
Waarom niet aanvaarden dat die groep niet geholpen kan en wil worden? Hoe je het systeem ook verandert, dat zal niet veranderen. Je kan het dan beter maar aanvaarden en je richten op diegenen die wel geholpen willen of kunnen worden.
#NoDAPL
  zondag 30 december 2012 @ 19:51:46 #173
151257 Odysseuzzz
U bestaat niet
pi_120970970
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 19:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Waarom niet aanvaarden dat die groep niet geholpen kan en wil worden? Hoe je het systeem ook verandert, dat zal niet veranderen. Je kan het dan beter maar aanvaarden en je richten op diegenen die wel geholpen willen of kunnen worden.
Begin jong, er valt wel iets te veranderen. Maar de focus op uitkeringen is gewoon een slecht begin. Geef de jeugd een goede omgeving, voorbeelden, middelen.
pi_120971206
quote:

[..]

Geen probleem zolang maar maatwerk wordt geleverd. Dat kan ook eventueel een vierjarige of vijfjarige opleiding inhouden, wat maar werkt op de lange termijn want daar gaat het om.

quote:
Voor mensen die er al lang in zitten vind ik maatschappelijk iets terugdoen niet eens zo gek.
Ik vrees dat het niet echt daarom te doen is bij de mensen die hiervoor pleiten maar dat de onderbuikgevoelens tot uiting komen. Het is nu eenmaal zo dat er minder vacatures zijn dan kandidaten en iemand behoort dan automatisch tot de kansarmsten. Is dat verwijtbaar? Soms wel, soms niet. Het punt is dat als je het voor elkaar krijgt dat Piet niet meer tot de kansarmsten behoort dat dan ineens Jan tot de kansarmsten behoort. Het helpen aan een baan, al dan niet via een opleiding, moet wat mij betreft vooral gebeuren om die mensen perspectief te bieden en om chronische passiviteit te voorkomen.
Het volgen van een opleiding is ook een vorm van maatschappelijk iets terugdoen indien die persoon dankzij die opleiding op de lange termijn niet meer afhankelijk is van de samenleving en hij zelfs een bijdrage blijft leveren aan de samenleving.

Bottomline: kijk er op een constructieve en optimistische manier naar, niet op een destructieve en pessimistische manier. Daarin verschillen de PvdA en SP allicht van de VVD en D66?
#NoDAPL
pi_120971252
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2012 19:51 schreef Odysseuzzz het volgende:

[..]

Begin jong, er valt wel iets te veranderen. Maar de focus op uitkeringen is gewoon een slecht begin. Geef de jeugd een goede omgeving, voorbeelden, middelen.
Voor het individu wel (daar gaat het mij om!), voor het totale aantal uitkeringen niet of nauwelijks.
Het primaire motief moet niet zijn om de maatschappij te helpen door mensen uit een uitkering te krijgen maar om die persoon zelf te helpen. Elk mens heeft een zinvolle daginvulling nodig (niet elke dag maar wel het grootste deel van de dagen), elk mens heeft zingeving nodig. Elk mens help je dus door hem aan een baan te helpen die bij hem past en die voor hem als zinvol aanvoelt. Door die persoon hierbij te helpen help je automatisch de maatschappij.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')