Idem voor mij. Kwadraatsplitsen (completing the square) werd niet behandeld op het VWO terwijl het nochtans een eenvoudige en nuttige (bijv. nodig voor het oplossen van bepaalde integralen) techniek is.quote:Op vrijdag 28 december 2012 01:49 schreef thenxero het volgende:
Ik kan het je nog sterker vertellen. Tot mijn spijt heb ik nooit op het VWO het bewijs gezien van de wortelformule. (Ja ok, ik had het wel gezien, maar alleen omdat ik er zelf op internet naar gezocht had, het kwam niet voor in het lesprogramma)
Sowieso ben ik een voorstander van technieken leren in plaats van magische formules te leren. Maar zelfs die laatste methode gaat in rap tempo ten onder, omdat iedereen tegenwoordig een app op zijn grafische rekenmachine zet waar je alleen nog maar de coëfficiënten in hoeft te stoppen. Het doet pijn in mijn hart als ik het zie.quote:Op vrijdag 28 december 2012 01:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Idem voor mij. Kwadraatsplitsen (completing the square) werd niet behandeld op het VWO terwijl het nochtans een eenvoudige en nuttige (bijv. nodig voor het oplossen van bepaalde integralen) techniek is.
Is daar discussie over mogelijk?quote:Op vrijdag 28 december 2012 01:55 schreef thenxero het volgende:
[..]
Sowieso ben ik een voorstander van technieken leren in plaats van magische formules te leren.
Ik ben dat sterk met je eens, ik vind dat de leerlingen hiermee tekort wordt gedaan. Het is hun eigen schuld dat ze hieraan meedoen maar het is de verantwoordelijkheid van de leraren en de ambtenaren en de bewindslieden van het ministerie van OCW dat leerlingen hiertoe worden verleid.quote:Maar zelfs die laatste methode gaat in rap tempo ten onder, omdat iedereen tegenwoordig een app op zijn grafische rekenmachine zet waar je alleen nog maar de coëfficiënten in hoeft te stoppen. Het doet pijn in mijn hart als ik het zie.
Je moet je maar afvragen of het anders kan. Een intelligente leerling kan zelf wel voor zijn verdieping zorgen.quote:Op vrijdag 28 december 2012 02:59 schreef Janneke141 het volgende:
Met heel mijn hart sta ik achter je mening. Maar het einde van het liedje is dat je als wiskundeleraar probeert om je leerlingen door het examen te loodsen en dan maak je andere keuzes.
Hoe het zou moeten wordt in de politiek bepaald, niet in de klas.
Ik ben niet achterlijk en kan het allemaal prima volgen, ik stel mijn prioriteiten alleen anders. (Wil een medische studie gaan doen) De ABC formule wordt alleen aangeraden door mijn scheikunde boek (of gebruik de GRM plotfunctie staat er) en wordt in mijn wiskunde boek zelfs niet vermeld. Maar ik zal het bewijs eens even bestuderen.quote:Op vrijdag 28 december 2012 00:18 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Misschien een beetje opportunistisch om 3 schooljaren in een jaar af te willen ronden wanneer je het toepassen van de ABC-formule al niet volgt.
Dan doet dit je ook vast pijn, een willekeurige pagina uit mijn bedroefde wiskunde boek, lees het gele stuk maar eens.quote:Op vrijdag 28 december 2012 01:55 schreef thenxero het volgende:
[..]
Sowieso ben ik een voorstander van technieken leren in plaats van magische formules te leren. Maar zelfs die laatste methode gaat in rap tempo ten onder, omdat iedereen tegenwoordig een app op zijn grafische rekenmachine zet waar je alleen nog maar de coëfficiënten in hoeft te stoppen. Het doet pijn in mijn hart als ik het zie.
Zover ik weet is voor het bewijs van de productregel wel iets meer (achtergrond)kennis nodig, dan voor het afleiden van een wortelformule, dus maak je niet drukquote:Op vrijdag 28 december 2012 08:21 schreef BeyondTheGreen het volgende:
Dan doet dit je ook vast pijn, een willekeurige pagina uit mijn bedroefde wiskunde boek, lees het gele stuk maar eens. [ afbeelding ]
Ik heb het bewijs van de productregel op havo 4 gekregen. Je kunt namelijk ook een bewijs geven, zoals Leibniz het gedaan heeft. Maar ik had ook iemand als docent die technische wiskunde had gestudeerd. Dankzij hem studeer ik nu theoretische wiskundequote:Op vrijdag 28 december 2012 10:08 schreef Unsub het volgende:
[..]
Zover ik weet is voor het bewijs van de productregel wel iets meer (achtergrond)kennis nodig, dan voor het afleiden van een wortelformule, dus maak je niet druk
Het bewijs van de product(- en quotiënt)regel volgt volgens mij uit limietstellingen, welke bij wiskunde B nog niet eens aan de orde komen. (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Productregel_(afgeleide))
EDIT: moet wel zeggen dat ik dit erg jammer vind, aangezien je nu op de middelbare leert differentiëren door regeltjes en formules te gebruiken i.p.v. dat je kunt afleiden waarom de regels en formules kloppen..
Ik kende op de middelbare school het bewijs voor de ABC-formule uit mijn hoofd, maar gebruikte nog steeds een app op de GRM. Na duizend keer het met de hand gedaan te hebben, heb je het ook wel gezienquote:Op vrijdag 28 december 2012 01:55 schreef thenxero het volgende:
[..]
Sowieso ben ik een voorstander van technieken leren in plaats van magische formules te leren. Maar zelfs die laatste methode gaat in rap tempo ten onder, omdat iedereen tegenwoordig een app op zijn grafische rekenmachine zet waar je alleen nog maar de coëfficiënten in hoeft te stoppen. Het doet pijn in mijn hart als ik het zie.
Ik zie nu (technische wiskunde, jaar 1) pas het bewijs voor de productregel e.d. bij analyse.. Bij ons werd enkel bij wiskunde D ooit over niet-meetkundige bewijzen gesproken, maar dat vak heb ik dan weer niet gehadquote:Op vrijdag 28 december 2012 14:37 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik heb het bewijs van de productregel op havo 4 gekregen. Je kunt namelijk ook een bewijs geven, zoals Leibniz het gedaan heeft. Maar ik had ook iemand als docent die technische wiskunde had gestudeerd. Dankzij hem studeer ik nu theoretische wiskunde
Getal & Ruimte rolt zelden zonder bewijs.quote:Op vrijdag 28 december 2012 14:37 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Ik heb het bewijs van de productregel op havo 4 gekregen. Je kunt namelijk ook een bewijs geven, zoals Leibniz het gedaan heeft. Maar ik had ook iemand als docent die technische wiskunde had gestudeerd. Dankzij hem studeer ik nu theoretische wiskunde
We gebruikten geen Getal & Ruimte maar Moderne Wiskunde in de bovenbouw.quote:Op vrijdag 28 december 2012 15:16 schreef Amoeba het volgende:
de productregel op havo 4 gekregen. Je kunt namelijk ook een bewijs geven, zoals Leibniz het gedaan heeft. Maar ik had ook iemand als docent die technische wiskunde had gestudeerd. Dankzij hem studeer ik nu theoretische wiskunde
Getal & Ruimte rolt zelden zonder bewijs.
Eindhoven toch?quote:Op vrijdag 28 december 2012 14:54 schreef Unsub het volgende:
[..]
Ik zie nu (technische wiskunde, jaar 1) pas het bewijs voor de productregel e.d. bij analyse.. Bij ons werd enkel bij wiskunde D ooit over niet-meetkundige bewijzen gesproken, maar dat vak heb ik dan weer niet gehad
Mwa, dit is vooral gewoon jammer. Als mensen de wortelformule niet uit hun hoofd kunnen en zelf niet kunnen kwadraatsplitsen, dan ontbreekt het gewoon echt aan basale kennis. Het bewijs van de productregel is in principe niet moeilijk, maar je hebt wel limieten nodig. En als je limieten grondig wil behandelen dan gaat het echt te ver voor de meeste middelbare scholieren. Dus ik snap wel dat ze als boek dan liever helemaal hun vingers er niet aan willen branden.quote:Op vrijdag 28 december 2012 08:21 schreef BeyondTheGreen het volgende:
[..]
Ik ben niet achterlijk en kan het allemaal prima volgen, ik stel mijn prioriteiten alleen anders. (Wil een medische studie gaan doen) De ABC formule wordt alleen aangeraden door mijn scheikunde boek (of gebruik de GRM plotfunctie staat er) en wordt in mijn wiskunde boek zelfs niet vermeld. Maar ik zal het bewijs eens even bestuderen.
[..]
Dan doet dit je ook vast pijn, een willekeurige pagina uit mijn bedroefde wiskunde boek, lees het gele stuk maar eens. [ afbeelding ]
Och, voor een eerste introductie tot de product- en quotiëntformules is dit niet eens heel erg ihmo. Gewoon in Jip-en-Janneke-taal uitleggen wat de te volgen procedure is en dan even verderop in het hoofdstuk een mooi bewijs geven werkt prima over het algemeen.quote:Op vrijdag 28 december 2012 08:21 schreef BeyondTheGreen het volgende:
Dan doet dit je ook vast pijn, een willekeurige pagina uit mijn bedroefde wiskunde boek, lees het gele stuk maar eens. [ afbeelding ]
Same here. Nochthans is het bewijs ervan in 10 minuten uit te leggen. Zelfde met sinus- en cosinusregel; nooit in de les gehad, wel zelf in 10-20 minuten te doorgronden.quote:Op vrijdag 28 december 2012 01:49 schreef thenxero het volgende:
Ik kan het je nog sterker vertellen. Tot mijn spijt heb ik nooit op het VWO het bewijs gezien van de wortelformule. (Ja ok, ik had het wel gezien, maar alleen omdat ik er zelf op internet naar gezocht had, het kwam niet voor in het lesprogramma)
Ligt aan de methode die men volgt: In de boeken uit de Sigma-serie krijg je idd eerst differentiëren en de verschillende regels waarvoor het bewijs maar so-so is, voordat je 1 boek verder echt bij continuïteit, limieten, differentieerbaarheid en regels aankomt en het één en ander beter onderbouwd wordt.quote:Op vrijdag 28 december 2012 10:08 schreef Unsub het volgende:
Het bewijs van de product(- en quotiënt)regel volgt volgens mij uit limietstellingen, welke bij wiskunde B nog niet eens aan de orde komen. ( zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Productregel_(afgeleide) )
Nouja, ik begrijp op zich ook wel dat docenten dat niet doen hoor, daar zit een groot deel van die kinderen echt niet op te wachten schat ik zo. Maar ik miste op de middelbare school ook wel een beetje passie van de docenten.quote:Op vrijdag 28 december 2012 17:28 schreef thenxero het volgende:
[..]
Als ik zelf middelbare schooldocent zou zijn zou ik wel oppervlakkig uitleggen wat een limiet is en daarmee een "bewijs" als op wikipedia geven (waar op zich niets mis mee is, alleen je gebruikt sommige eigenschappen van een limiet zonder bewijs).
Ik heb wel eens les gegeven aan een VWO klas en die waren juist doodstil en helemaal geboeid toen ik iets buiten het boek om vertelde. Dat valt in mijn ervaring dus reuze mee als je het maar weet te brengen.quote:Op vrijdag 28 december 2012 21:11 schreef kutkloon7 het volgende:
[..]
Nouja, ik begrijp op zich ook wel dat docenten dat niet doen hoor, daar zit een groot deel van die kinderen echt niet op te wachten schat ik zo. Maar ik miste op de middelbare school ook wel een beetje passie van de docenten.
Ja, dat bedoel ik ook een beetje. Voor een wiskundige zou het volgens mij nog beter zijn om eerst limieten te behandelen (maar ik begrijp op zich wel dat ze dat niet doen omdat je met afgeleiden bijvoorbeeld mooi maxima en minima kan behandelen). Dan nog vind ik dat de focus op de middelbare school wel erg veel op sommetjes maken lag. Je hoefde bijvoorbeeld niet te weten wanneer een punt x dat voldeed aan f'(x) = 0 precies een minimum of een maximum is, terwijl dat vrij eenvoudig is af te leiden (om maar even een voorbeeld te noemen wat me te binnen schiet).quote:Op vrijdag 28 december 2012 21:14 schreef thenxero het volgende:
[..]
Ik heb wel eens les gegeven aan een VWO klas en die waren juist doodstil en helemaal geboeid toen ik iets buiten het boek om vertelde. Dat valt in mijn ervaring dus reuze mee als je het maar weet te brengen.
Het begin alleen al.quote:Op vrijdag 28 december 2012 08:21 schreef BeyondTheGreen het volgende:
Dan doet dit je ook vast pijn, een willekeurige pagina uit mijn bedroefde wiskunde boek, lees het gele stuk maar eens. [ afbeelding ]
Ik weet niet in hoeverre je het de politiek mag noemen maar de invloed van de voorschriften voor de centrale examens is natuurlijk groot, het nadeel van centrale examens. In de USA noemen ze dit fenomeen "teaching to the test". Je kan het de leraar maar in beperkte mate kwalijk nemen.quote:Op vrijdag 28 december 2012 02:59 schreef Janneke141 het volgende:
Met heel mijn hart sta ik achter je mening. Maar het einde van het liedje is dat je als wiskundeleraar probeert om je leerlingen door het examen te loodsen en dan maak je andere keuzes.
Hoe het zou moeten wordt in de politiek bepaald, niet in de klas.
Voor het bewijzen van de substitutie voor integralen en partieel integreren wordt de kettingregel en de productregel voor differentiëren gebruikt. De rigoureuze definitie van Riemann-integralen is vele moeilijker dan die van differentiëren, daarom is het natuurlijker om eerst te leren differentiëren. Je gebruikt bovendien afgeleiden (de middelwaardestelling), als ik me niet vergis, om de Hoofdstelling van de Integraalrekening te bewijzen.quote:Op vrijdag 28 december 2012 22:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Vroeger werd eerst continuïteit behandeld, vervolgens limieten en daarna pas differentiëren en integreren (in principe kan je ook eerst integreren behandelen maar meestal wordt eerst differentiëren behandeld).
Concept? De rigoureuze definities met epsions en delta's zijn te moeilijk voor op de middelbare school. Het basale concept wordt al behandeld bij de asymptoten van sommige functies en als het goed is, wordt het ook behandeld bij differentiëren (limiet van een hoekbenadering) en integreren (limiet van de Riemann-sommen).quote:Het concept van continuïteit is vrij eenvoudig uit te leggen, het concept van limieten eveneens.
Ik ga dit toch nader bestuderen. Het is uiteraard ook toegestaan om een gnomonische projectie te gebruiken voor mijn presentatie. Om vervolgens boldriehoeksmeetkunde te gebruiken om de hoek tussen 2 orthodromen te berekenen, om dit vervolgens te verifiëren met een projectie waarbij grootcirkels rechte lijnen zijn. Inclusief aha-zie-hier moment, en nog meer verdieping.quote:Op woensdag 19 december 2012 23:02 schreef Riparius het volgende:
Daar mag je de komende tijd eens over gaan nadenken. Hiervoor heb je boldriehoeksmeting nodig. Op de site van het Nederlands schoolmuseum zijn voldoende boekjes te vinden over boldriehoeksmeting uit de tijd dat dat nog een schoolvak was.
Nogmaals. We hebben deze tekening:quote:Op vrijdag 28 december 2012 15:49 schreef Amoeba het volgende:
Riparius,
Ik kreeg een kanttekening bij mijn ingeleverde stuk bij het bewijs dat de stereografische projectie conform is bij deze regel:
PR is een raaklijn aan de bol. PR ligt in vlak r, en vlak r staat loodrecht op straal MP, dus vlak r staat loodrecht op vlak MNP. RP ligt in r, en RA in vlak MNP. Dus geldt:
RA ┴ RP → ∠WRP = 90º
Ik vertrouw op je geheugen, en anders staat een paar posts terug nog wel wat uitgebreids. Zeg maar als ik het op moet snorren.
Hoe moet ik dit dan wel correct formuleren?
Daar heb je wel een punt. Maar, wat er nu in het WO wel wordt gedaan, is wat ze (in mijn functies en reeksen-dictaat) noemen 'luikjes openzetten': verwijzen naar interessante stof (dat kan heel concreet zijn, bijvoorbeeld in de vorm van de titel van een boek, of heel losjes, door bijvoorbeeld alleen een term als 'complexe functietheorie' te noemen). Als de term dan genoemd wordt en er een voorbeeld van een mooi bewijs of zelfs alleen maar een mooi resultaat, kan dat een leerling motiveren om er iets over op te zoeken.quote:Op vrijdag 28 december 2012 03:03 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Je moet je maar afvragen of het anders kan. Een intelligente leerling kan zelf wel voor zijn verdieping zorgen.
-2∙∫ arctan(u)du = -2∙u∙arctan(u) + 2∙∫ (u/(u2 + 1))∙du = -2u∙arctan(u) + ln(u2 + 1) + Cquote:Op vrijdag 4 januari 2013 23:43 schreef jabbahabba het volgende:
kan iemand mij uitleggen waar ik de fout in ga? danku !
Oké, dankje! Dat dat constantes zijn had ik helemaal over het hoofd gezienquote:Op zaterdag 5 januari 2013 02:19 schreef Riparius het volgende:
[..]
-2∙∫ arctan(u)du = -2∙u∙arctan(u) + 2∙∫ (u/(u2 + 1))∙du = -2u∙arctan(u) + ln(u2 + 1) + C
Bedenk verder dat ln(1/9) een constante is evenals ln(2) en dat je de absoluutstrepen hier weg mag laten aangezien u2 + 1 > 0. Dan vind je uiteindelijk dit, hoewel het duidelijk is dat je tweede methode niet bepaald handig is.
Deze oplossing had ik al gevonden ik snapte alleen niet waarom de tweede methode niet werkte.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 00:14 schreef VanishedEntity het volgende:
Je moet deze integraal helemaal niet partieel integreren. Wat je wèl moet doen is van de integrand de teller zodanig schrijven dat daar de afgeleide van de noemer maal een constante factor plus of min een extra éénterm komt te staan. Dan kan je de breuk opsplitsen in 2 stukken, waarvan de linkerbreuk middels ∫ p(2ax+b)/(ax2+bx+c) dx = ln|ax2+bx+c| integreren en de rechterbreuk ∫ e/(ax2+bx+c) dx middels de arctangens-formule te integreren valt. Een breuk met kwadratisch polynoom in de noemer direct met de arctangens-formule integreren werkt alleen als a.) het polynoom geen nulpunten heeft en b.) er alleen een constante in de teller staat.
Concreet gezegd mbt tot jouw post; je schreef onder 2.:
∫ (8x+3)/(4x2+4x+10) dx =
∫ (8x+3)
------------------------ dx
((2x+1)/3)2+1)
terwijl je had moeten schrijven
∫ (8x+3)/(4x2+4x+10) dx=
∫ (8x+4-1)/(4x2+4x+10) dx=
∫ (8x+4)/(4x2+4x+10) dx - ∫ 1/(4x2+4x+10) dx
Dan kom je idd uit op de oplossing die onder 1. vermeld staat.
Waarom is dit ?quote:Een breuk met kwadratisch polynoom in de noemer direct met de arctangens-formule integreren werkt alleen als a.) het polynoom geen nulpunten heeft en b.) er alleen een constante in de teller staat.
Uit je vraag proef ik dat je niet precies begrijpt hoe substitutie van een variabele bij integreren werkt. Als je hebt:quote:Op zaterdag 5 januari 2013 03:24 schreef jabbahabba het volgende:
[..]
Oké, dankje! Dat dat constantes zijn had ik helemaal over het hoofd gezien
maar je moet dus bij het differentieren van arctan(u) (2e gedeelte partieel integreren) niet de kettingregel (nog keer du/dx) toepassen ? waarom niet?
Dit is inderdaad zo, dankjewel voor de hulp!quote:Op zaterdag 5 januari 2013 05:27 schreef Riparius het volgende:
[..]
Uit je vraag proef ik dat je niet precies begrijpt hoe substitutie van een variabele bij integreren werkt. Als je hebt:
Laten we ze even nalopen voor de aardigheid.quote:
Nee. De site je geeft levert danquote:Op maandag 7 januari 2013 01:34 schreef MouzurX het volgende:
Hoe bereken je de integraal van x*3^(x^2) ?
Ik dacht ik pak het zo aan:
u = x^2 /2
du = x dx
dan hou je 3^(2u) du over.
Dan hou je volgens http://www.numberempire.com/integralcalculator.php:
3^u/(2*ln(u)) over, maar ik snap niet hoe het nou werkt met die 2.
Dit is niet iets anders maar precies hetzelfde. Je hebt namelijk 32u = (32)u = 9u en 2∙ln(3) = ln(32) = ln(9).quote:Wolfram zegt trouwens iets anders die geeft:
9^u / ln(9)
Die heb ik, en ga ik gebruiken. Ben meer op zoek naar een lesboek, wat opgaven, enzovoorts. Internet mag ook.quote:Op zaterdag 5 januari 2013 23:15 schreef thenxero het volgende:
http://aleph0.clarku.edu/~djoyce/java/elements/bookI/bookI.html
Neem eens een kijkje op de site van het Nederlands Schoolmuseum. Daar vind je erg veel (oude) Nederlandse schoolboeken (met veel opgaven) over vlakke meetkunde, uit de tijd dat dit nog echt een apart vak was.quote:Op maandag 7 januari 2013 15:48 schreef Quir het volgende:
[..]
Die heb ik, en ga ik gebruiken. Ben meer op zoek naar een lesboek, wat opgaven, enzovoorts. Internet mag ook.
Wat is je vraag nu? Je eerste regel klopt gewoon.quote:Op maandag 7 januari 2013 18:09 schreef GoodGawd het volgende:
esin(x) / e - sin(x) = e2sin(x)
klopt? Komt voort uit uitwerking op van een tentamen:
C'(x) * e - sin(x) = esin(x)
de algemene regel is: ap / aq = ap - q
Want als ik met deze regel kijkt klopt 't niet right.
esin(x) / e - sin(x) = esin(x)- -sin(x) = esin(x)+sin(x) = e2sin(x)quote:Op maandag 7 januari 2013 18:09 schreef GoodGawd het volgende:
esin(x) / e - sin(x) = e2sin(x)
klopt? Komt voort uit uitwerking op van een tentamen:
C'(x) * e - sin(x) = esin(x)
de algemene regel is: ap / aq = ap - q
Want als ik met deze regel kijkt klopt 't niet right.
Jou moest ik nog even hebben. Vanuit school wordt mij gevraagd of ik zin heb om naar een meeloopdag bij de TU/e te gaan. Dan loop je 1 dag met een eerstejaars mee. Ik moest direct aan jou denken. Kan dat met jou?quote:Op maandag 7 januari 2013 19:30 schreef Unsub het volgende:
[..]
esin(x) / e - sin(x) = esin(x)- -sin(x) = esin(x)+sin(x) = e2sin(x)
bedoel je dit?
Haha, dat kan zeker met mij, maar normaal worden meelopers willekeurig verdeeld over de meeloopstudenten. Dit is op zich niet zo erg, omdat je bij een meeloopdag toch (bijna) alle actieve studenten wel ziet/spreekt.quote:Op maandag 7 januari 2013 19:35 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Jou moest ik nog even hebben. Vanuit school wordt mij gevraagd of ik zin heb om naar een meeloopdag bij de TU/e te gaan. Dan loop je 1 dag met een eerstejaars mee. Ik moest direct aan jou denken. Kan dat met jou?
Ja, ik had gewoon weer een hersen storing. Merci.quote:Op maandag 7 januari 2013 19:30 schreef Unsub het volgende:
[..]
esin(x) / e - sin(x) = esin(x)- -sin(x) = esin(x)+sin(x) = e2sin(x)
bedoel je dit?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |