SosuaCafe | dinsdag 25 december 2012 @ 19:05 |
Wat is het? Transport Tycoon is een Tycoon-spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1950. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen, maar in de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, vervolgens diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde. Nog later krijg je er weer een railsoort bij: MagLev. Deze treinen gaan nog veel harder dan monorail. Transport Tycoon is er in diverse varianten. In den beginne was er Transport Tycoon (original). Later kwam er een tweede versie, Transport Tycoon DeLuxe. Beide versies draaien niet onder Windows XP. Om dit probleem op te lossen zijn diverse programmeurs aan de slag gegaan, met als resultaat twee stromingen. De eerste stroming is TTDPatch, de tweede heet OpenTTD. Aangezien nagenoeg iedereen OpenTTD speelt, zal de OP verder niet uitwijden over TTDPatch. Waar kan ik het downloaden en hoe installeer ik het? Je kan op deze pagina de laatste versie van OpenTTD downloaden. Alles zit inbegrepen, tegenwoordig hoef je niet meer de originele Transport Tycoon Deluxe-bestanden te hebben. Ik snap er helemaal niets van! Oke, dan volgt hier een korte tutorial. Het doel is geld te verdienen door goederen en passagiers te vervoeren. Passagiers en post willen van de ene naar de andere stad vervoerd worden, goederen van de ene industrie naar de andere. Om uit te vinden wat nou wat produceert en/of accepteert, klik je gewoon op een industrie. Een paar voorbeelden: kolenmijn =>energiecentrale, boerderij =>fabriek, ijzerertsmijn =>hoogoven, oliebron =>raffinaderij. Klik hier voor een cargo-flow tabel. Voor het transport van goederen kunnen bussen/vrachtwagens, treinen, boten en vliegtuigen gebruikt worden. Over het algemeen worden treinen gebruikt, in de eerste plaats omdat daar de meeste keus in is, in de tweede plaats omdat dat de meeste winst oplevert, en in de derde plaats omdat een uitdaging is doordat er een complex netwerk van rails en seinen neergelegd moet worden. Treinen kunnen namelijk botsen! Een kort stappenplan voor wie snel aan de slag wil: 1. Bouw een depot in de juiste richting. 2. Klik op nieuwe voertuigen. 3. Klik op de gewenste locomotief in het nieuw geopende venster, klik vervolgens op bouw voertuig. Maak op dezelfde manier de gewenste wagons eraan vast. 4. Klik in het treinvenster dat opent zodra je een locomotief bouwt, op de orders knop (2e van onder). 5. Klik op de Ga naar-knop. 6. Klik op een station. 7. Herhaal stap 5 en 6 voor het andere station. 8. Klik op de Gestopt-knop om de trein te starten. Ik wil meer winst! Dat kan! Laat meer treinen rijden tussen je stations. Hieronder volgen enkele plaatjes om te laten zien hoe dat kan zonder botsingen te krijgen, hiervoor maak je seinen (signals). Dit is de makkelijkste manier om een lijn te bouwen. Gewoon 1 spoortje, met 1 treintje en 2 stations. Alleen niet erg efficiënt bij hoge aantallen goederen of passagiers. Je kunt ook 2 lijntjes naast elkaar leggen. Dit geeft al een dubbele capaciteit, maar je hebt ook de dubbele ruimte nodig. Als je veel ruimte hebt, en veel geld en tijd en zin om veel spoor aan te leggen, dan blijft dit een goede manier om opstoppingen te voorkomen bij gebruik van veel treinen. Als iedere trein zijn eigen spoor heeft, ontstaan er natuurlijk nooit opstoppingen. Door fanatieke spelers wordt dit wel als een lelijke oplossing beschouwd. Ook is dit niet realistisch, de NS heeft ook geen 30 rails tussen Amsterdam en Utrecht liggen. Wederom een dubbele lijn, maar nu met seinen en wissels. Er zijn verschillende soorten seinen in TTD. De belangrijkste zijn: one-way signals, two-way signals, pre-signals en exit-signals. Op de afbeelding kun je zien wat ze doen. One-way signals zorgen ervoor dat treinen op een bepaald stuk spoor maar 1 richting op kunnen rijden. Hierdoor kunnen er meerdere treinen achter elkaar rijden op 1 spoor tussen 2 stations. Op het ene spoor laat je ze de ene kant op rijden, op het andere spoor de andere kant op. De onderlinge afstand tussen de one-way signals bepaalt hoeveel treinen er tussen 2 stations kunnen rijden. Een mooie afstand is bijvoorbeeld om de 4 vakjes een sein. Maar wat is de spaghetti voor een station? Dit is zo gemaakt omdat aankomende treinen dan naar allebei de sporen kunnen rijden op het station, tevens kan van ieder stationsspoor de trein naar het "afvoer"-spoor rijden. Hoe werkt het dan met die pre- en exit-signals? Die gebruik je bij een station met meerdere sporen. Het laatste sein op het "aanvoer"-spoor maak je een one-way pre-signal. Dit sein heeft een horizontaal geel balkje. Vervolgens bouw je op ieder stationsspoor een two-way exit-signal. Deze hebben een verticaal wit balkje. Het werkt als volgt: als een trein een stationsspoor bezet, wordt het bijbehorende exit-signal rood. Als alle exit-signals rood zijn, wordt het bijbehorende pre-signal ook rood. Duidelijker uitgelegd: een trein rijdt niet verder de wissel op als alle stationssporen bezet zijn. Het nut hiervan is dat het wissel vrij blijft, zodat treinen nog uit het station kunnen rijden. Als je geen pre- en exit-signals zou gebruiken, zou de wachtende trein de wissels oprijden, waarna de treinen op het station niet weg zouden kunnen rijden. Gevolg: algehele opstopping a la NS. Dat kunnen wij natuurlijk beter . Hoe bouw je de verschillende seinen? Door 1 keer te klikken maak je een two-way. Nog 1 keer klikken op hetzelfde sein een one-way, en nog een keer klikken een one-way de andere kant op. Door ctrl-klikken op een bestaand sein (dus niet ctrl-klikken als er nog geen sein staat!) bouw je een pre-signal. Nog een keer ctrl-klikken: exit signal, en een derde keer ctrl-klikken: een combo-signal (pre- en exit-signal in 1, voor de gevorderden. Dit ga ik hier niet uitleggen). Een station met veel treinen kan natuurlijk veel efficiënter dan bovenstaande voorbeeld met seinen. Dat kan met zogenaamde RoRo-stations. Dit staat voor Roll-on Roll-off. Zoals je ziet komen treinen aan de ene kant het station binnen, en gaan er aan de andere kant weer uit. Dit heeft tot gevolg dat binnenkomende treinen de weggaande treinen niet in de weg zitten. Klik hier voor een groter plaatje. Je kan voor kruisingen het bekende klaverblad gebruiken: Dit is wel ongeveer de basis van het spel, hier kun je een heel eind mee komen. Experimenteer vooral lekker zelf en lekker veel met verschillende stations, sporen en seinen, dit is juist de fun-factor! De kunst is volgens velen om zoveel mogelijk treinen te laten rijden in 1 netwerk zonder dat de boel vastloopt. Zijn er nog leuke of interessante downloads beschikbaar? Jazeker! • Voor OpenTTD is een savegame beschikbaar waarin heel veel kruisingen (junctions) opgenomen zijn als voorbeeld. • Hier is een groot scenario van Nederland te downloaden voor OpenTTD. Handige links • Officiële website: http://www.openttd.org • Laatste versie: http://www.openttd.org/en/download-stable • SourceForge pagina: http://sourceforge.net/projects/openttd/ • Nightlies: http://www.openttd.org/en/download-trunk • Server browser: http://www.openttd.org/en/servers • OpenTTD Wiki (met manual): http://wiki.openttd.org/Main_Page • Tutorial: http://wiki.openttd.org/Tutorial/Nl • Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net • Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net • Signal Guide: http://wiki.openttd.org/Seinen/Nl of http://uwe.s2000.ws/ttdx/signal/index.php?lang=en • Nieuwe graphics en voertuigen: http://grfcrawler.tt-forums.net/ Servers van FOK!kers • FOK!server (lingen.nu:3984) gehost door Bart. Speciaal voor FOK!kers! Wachtwoord: fokyou • Maarten 1t/m5 (openttd.servebeer.com:3977 t/m openttd.servebeer.com:3981) gehost door Maartena De grote OpenTTD-FAQ In spoiler om de OP niet zo lang te maken . De OP Deze OP is gemaakt door Bart, voor vragen, opmerkingen of tips voor wijzigingen/toevoegingen kunnen jullie bij hem terecht. [ Bericht 0% gewijzigd door Bart op 27-12-2012 21:08:49 ] | |
SosuaCafe | dinsdag 25 december 2012 @ 19:06 |
Even inlezen dan doe ik ook eens mee. | |
BBQSausage | dinsdag 25 december 2012 @ 19:06 |
| |
plopkweker | dinsdag 25 december 2012 @ 19:45 |
Eergisteren OpenTTD gedownload, snap er alleen geen hol van | |
Bart | dinsdag 25 december 2012 @ 19:46 |
Lees de OP eens aandachtig door . | |
plopkweker | dinsdag 25 december 2012 @ 19:49 |
Was er al mee bezig | |
ArnosL | dinsdag 25 december 2012 @ 19:49 |
Kijk even op de server bij andere bedrijven, dat maakte het voor mij een stuk makkelijker te begrijpen | |
arkkey | dinsdag 25 december 2012 @ 20:08 |
Ik dacht ook eens OpenTTD checken; al JAREN geen ttd meer gedaan. Dus ff gedownload van openttd site, geinstalleerd, ook de gfx/sounds et aangevinkt en runnen. Geeft ie al gelijk de melding dat de geinstalleerde gfx set sprites mist en dat ik maar een ander moet zoeken ofzo :s Beetje vaag, ik hem hem nota bene net laten downloaden en installen door de installer van openttd zelf :s | |
Rezania | dinsdag 25 december 2012 @ 20:10 |
Even opnieuw installeren, kijken of dat helpt. | |
Luctor.et.Emergo | dinsdag 25 december 2012 @ 21:15 |
Ik ben even gaan eten, en gelijk al een paar miljoen. | |
Beardy | dinsdag 25 december 2012 @ 21:59 |
W8FF! Je vergeet LOCOMOTION, gemaakt door Chris Sawyer en de opvolger van Transport Tycoon. Met echter een héél groot nadeel (naar mijn mening); het spel is missie gebaseerd, een beetje het idee van RollerCoasterTycoon (wat niet vreemd is aangezien dat spel ook door Sawyer gemaakt werd). | |
Bart | dinsdag 25 december 2012 @ 22:01 |
Die vergeet ik niet. Zou het wel willen, zo slecht als het was. | |
Luctor.et.Emergo | dinsdag 25 december 2012 @ 22:03 |
lol. Daarnaast heb je ook nog Transport Giant Tycoon. Die heb ik hier zelfs nog liggen, maar krijg die in Windows 7 niet normaal opgestart. | |
Rezania | dinsdag 25 december 2012 @ 22:09 |
Dat was gewoon TTD met RCT gameplay, wat een bagger. | |
Rezania | dinsdag 25 december 2012 @ 22:24 |
Hoezo neemt de productie niet toe? | |
RobertNL | dinsdag 25 december 2012 @ 22:28 |
't weer zit niet mee | |
Rezania | dinsdag 25 december 2012 @ 22:31 |
De logica is ook weer ver te zoeken, het enige wat ik heb gedaan is een paar spoorlijnen aanleggen. | |
Bart | dinsdag 25 december 2012 @ 22:34 |
Toenames zijn ook random hè . | |
Rezania | dinsdag 25 december 2012 @ 22:35 |
Oh, lekker dan. Hoezo is er niet gewoon een investeerknopje? | |
gtalikker | woensdag 26 december 2012 @ 10:30 |
niet mijn spoor dat is bagger | |
gtalikker | woensdag 26 december 2012 @ 12:32 |
Mensen? hallo? btw Ik trek mij terug uit the vervoer van matrialen, ik ga alleen mensen vervoeren | |
cherrycoke | woensdag 26 december 2012 @ 12:43 |
tsst | |
#ANONIEM | woensdag 26 december 2012 @ 13:22 |
Je hebt waarschijnlijk het halve dorp gesloopt en daarnaast stamp je een station zo groot als het dorp zelf uit de grond. Geen wonder dat je reputatie niet erg hoog is [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-12-2012 13:25:43 ] | |
Rezania | woensdag 26 december 2012 @ 15:12 |
Ik heb helemaal niks gesloopt, daarom vind ik het raar. | |
ArnosL | woensdag 26 december 2012 @ 15:15 |
Heb ik ook altijd. Een hoop treinen langs laten komen en goederen/passagiers vervoeren en dan komt het wel goed. In ieder geval de eerste tijd niets slopen, want dan duurt het nog langer. | |
Rezania | woensdag 26 december 2012 @ 15:22 |
Ik kan geen verbinding met de server maken? | |
Rezania | woensdag 26 december 2012 @ 15:23 |
Was ik al mee bezig, dus dat komt wel goed. | |
cherrycoke | woensdag 26 december 2012 @ 16:35 |
hoe kan je makkelijk al je trientjes vervangen als je van bijv monorail naar maglev gaat? | |
Rezania | woensdag 26 december 2012 @ 16:48 |
Niet, je moet dat handmatig doen. | |
cherrycoke | woensdag 26 december 2012 @ 19:57 |
echt | |
AdoraBelle | woensdag 26 december 2012 @ 20:04 |
Ja, lekker krom. Blijkbaar vinden ze de geluidsoverlast van al die treinen geen probleem. | |
Rezania | woensdag 26 december 2012 @ 20:27 |
Ja, helaas wel. Daarom blijf ik ook meestal gewoon met treinen rijden, te lui om te vervangen. | |
Rezania | woensdag 26 december 2012 @ 22:08 |
Argh, productie is veel te sterk toegenomen, nu is hij zo groot dat mijn netwerk het niet aan kan, en er is ook geen ruimte om uit te breiden. | |
AdoraBelle | woensdag 26 december 2012 @ 22:09 |
Nog meer treinen op hetzelfde netwerk laten rijden en nog langer maken . | |
Rezania | woensdag 26 december 2012 @ 22:10 |
Dat is juist het probleem, er past niet meer op. En langer maken kan ook niet, want dan heb ik grotere stations nodig, en dat past niet. | |
AdoraBelle | woensdag 26 december 2012 @ 22:11 |
Toch een manier zoeken om uit te breiden dan? Deel van een dorp slopen of iets dergelijks? Of spoor weghalen en het hele stuk opnieuw ontwerpen? | |
Rezania | woensdag 26 december 2012 @ 22:14 |
Hmm, ik denk dat ik het ontvangende station dan wel RoRo kan maken, even kijken. | |
AdoraBelle | woensdag 26 december 2012 @ 22:15 |
Het is toch leuker als je bezig kunt blijven enzo . | |
Rezania | woensdag 26 december 2012 @ 22:16 |
Oh, er is nog genoeg te doen hoor, daar niet van. Maar het is natuurlijk ook een kunst en uitdaging om je netwerk goed te laten functioneren. | |
gtalikker | donderdag 27 december 2012 @ 11:40 |
ik kom niet op de server | |
RPG | donderdag 27 december 2012 @ 12:47 |
Krijg je een melding ? Of gebeurt er gewoon niks? Ik gebruik zelf liefste altijd zBase (voor de 32bit graphics) maar dat levert timeouts op voor de server. Dus voor de server gebruik ik maar opengfx. | |
gtalikker | donderdag 27 december 2012 @ 14:58 |
nee kon niet op gamenetwerk komen maar het is weer weg dus nu alles vervangen met maglev | |
Altron | donderdag 27 december 2012 @ 15:05 |
Gisteren ook even geinstalleerd , damn wat is dit weer genieten zeg Moest alleen weer effe uitzoeken hoe alles ook alweer in elkaar stak. Wat heb ik hier ''vroegah'' toch veel uurtjes ingestoken. Blijft imo de beste tycoon game die er is. | |
mschol | donderdag 27 december 2012 @ 15:15 |
hoewel ik het concept van het spel goed vind vind ik de inflexibiliteit qua sporen aanleggen altijd zo storend... (een apart knopje voor horizontale wegen/sporen en een apart knopje voor verticale wegen/sporen) dat haalt mij zo uit het spel element | |
RPG | donderdag 27 december 2012 @ 15:17 |
Er is ook een algemene knop waarmee je alle richtingen op kan. (kruispunt knop naast die 4 andere richtingen) | |
mschol | donderdag 27 december 2012 @ 15:20 |
vanmiddag ga ik em installeren, kom ik misschien wel even kijken op de fokserver... (dat gezegd hebbende: ik ben geen kei in dit spel ) | |
RPG | donderdag 27 december 2012 @ 15:21 |
Wel leuk om te zien dat steeds meer mensen hem weer gaan spelen. Nu hopen dat ze beetje opschieten met de zbase graphicpack zodat ook de mensen die voor graphics gaan hem weer eens gaan spelen. | |
ArnosL | donderdag 27 december 2012 @ 15:42 |
Die 32 bits graphics installeren is best lastig ja, ben ik ook wel eens mee bezig geweest. Ik baal dat m'n laptop gecrashed is laatst, een game met 1000 treinen weg. Heeft behoorlijk veel tijd gekost om dat toen op te bouwen. | |
RPG | donderdag 27 december 2012 @ 16:16 |
Ow nee dat is heel simpel: Hier zbase downloaden: http://bundles.openttdcoop.org/zbuild/push/LATEST/ (de .zip bestand) Als je hem binnen hebt pak je hem uit (je krijgt dan een map genaamd zbase) je plaatst dan de map zbase in je data map (program files/openttd/data/ je zal daar ook je opengfx zien staan) Als je dan het spel op start kan je in je setting opengfx veranderen in zbase. Zbase is al aardig ver met het vervangen van alle base tiles. Het kan nog wel zo zijn dat je soms rare dingen vind. Die kan je hier melden: http://dev.openttdcoop.org/projects/zbase of op http://www.tt-forums.net/viewtopic.php?f=36&t=61581 | |
Rezania | donderdag 27 december 2012 @ 16:17 |
Dat is zelfs nog wat omslachtig. Je kan ook in het spel naar online inhoud zoeken en dan gewoon ingame zBase downloaden. Even instellen bij opties en klaar. | |
RPG | donderdag 27 december 2012 @ 16:18 |
Ja klopt hij staat ook in hun banananaananas (of hoe ze hun download ding ook maar mogen noemen) | |
gtalikker | donderdag 27 december 2012 @ 16:28 |
weet iemand hoe ik makelijk een stad omkoop zonder dat het betrapt word? ik ben net bezig met maglev maar kut stad wil niet | |
Rezania | donderdag 27 december 2012 @ 16:30 |
Is er niet, er is altijd een kans dat je wordt gepakt tijdens het omkopen. Maar je kan je reputatie ook verhogen door bomen te planten. | |
BBQSausage | donderdag 27 december 2012 @ 16:46 |
Ik kan geen treinen meer maken, alleen nog wagons. | |
RPG | donderdag 27 december 2012 @ 16:49 |
hoeveel treinen heb je nu dan ? Ik moet vanavond op de server ook maar kijken of ik al wat winst gemaakt heb met mijn auto's en treinen. | |
Rezania | donderdag 27 december 2012 @ 16:50 |
In welk jaar zit je? Misschien te vroeg of te laat. | |
BBQSausage | donderdag 27 december 2012 @ 16:50 |
2028 Maar nu zijn net al m'n treinen aan het verouderen. | |
Rezania | donderdag 27 december 2012 @ 16:51 |
Probeer eens over te stappen op elektrische treinen, monorails en maglevs. Muis ingedrukt houden op dat icoon zodat er een menu verschijnt en dan elektrische sporen selecteren. [ Bericht 10% gewijzigd door Rezania op 27-12-2012 16:56:29 ] | |
Altron | donderdag 27 december 2012 @ 16:53 |
Nice Vanavond gelijk even doen Ik speel dit soort spellen totaal niet voor de graphics omdat het me normaal helemaal niet boeit , maar ik moet zeggen dat die update er goed uit ziet. | |
BBQSausage | donderdag 27 december 2012 @ 16:59 |
Ah, gevonden, en 't helpt. | |
BBQSausage | donderdag 27 december 2012 @ 16:59 |
Wel jammer dat je alleen de stations kan 'upgraden', en het spoor niet. | |
Rezania | donderdag 27 december 2012 @ 17:01 |
http://wiki.openttd.org/Convert_track | |
Rezania | donderdag 27 december 2012 @ 17:01 |
Ziet er inderdaad goed uit ja. Wel een beetje jammer dat er weinig 32 bits NewGRF's zijn. | |
Peter | donderdag 27 december 2012 @ 17:10 |
gamen! | |
BBQSausage | donderdag 27 december 2012 @ 17:10 |
Ah nice, ik was al alle rails aan het wegslopen | |
gtalikker | donderdag 27 december 2012 @ 17:32 |
,ijn kruising op server, pracht ding | |
Rezania | donderdag 27 december 2012 @ 17:57 |
Hoezo moeilijk doen? Het is toch nooit zo druk dat er een trein moet wachten. | |
Peter | donderdag 27 december 2012 @ 18:32 |
2 bochten achter elkaar vertragen een trein veel. net zoals een hoek van 45 graden.. Ik laat minimaal 1 treinlengte tussen bochten zitten. | |
gtalikker | donderdag 27 december 2012 @ 18:41 |
daar kun je maar 1 kant op met de treinen | |
Rezania | donderdag 27 december 2012 @ 18:42 |
Dat is zo ja, A kan naar B, C kan naar B, maar C kan niet naar A. Maar anders had ik ook gewoon sporen die kant opgelegd als het nodig was. Ach joh, het is maar een klein stukje van de hele rit, ik merk er niet zo veel van. | |
gtalikker | donderdag 27 december 2012 @ 19:12 |
maglevs gaan 643 km/u een bocht maakt dan ook niet meer uit | |
Rezania | donderdag 27 december 2012 @ 19:18 |
Trouwens: Een hoek van 4 tegels lang is dus genoeg. | |
Rezania | donderdag 27 december 2012 @ 19:19 |
Oh, maar die treinen zijn ook vier tegels lang. Dus gewoon lengte van de trein ja. | |
gtalikker | donderdag 27 december 2012 @ 19:47 |
goh wat word de server druk | |
Rezania | donderdag 27 december 2012 @ 19:52 |
Net even gekeken, maar er zijn amper nog mogelijkheden als je nu pas een bedrijf begint. | |
FritsFluitketel | donderdag 27 december 2012 @ 20:17 |
Op kerstavond maar weer eens geinstalleerd onder het mom "je moet wat in de vakantie".. Speelde ooit TTD, nu OpenTTD geinstalleerd (zit op Linux, vandaar..), maar wat is 't toch geweldig al die treintjes | |
Luctor.et.Emergo | donderdag 27 december 2012 @ 20:35 |
En het blijft gewoon leuk | |
gtalikker | donderdag 27 december 2012 @ 20:42 |
zullen we een aanmeld ronde doen en dan de server rebooten met iedereen die zich op gaf? zoals rezania al zij, weinig kans dat nieuwe mensen tegen reuzen moeten concureren in het jaar 2080. het is jammer maar enfin, het is leuker als het syngroon gaat denk ik | |
gtalikker | donderdag 27 december 2012 @ 20:43 |
btw cherry hoezo bedrijf waarde van 4 miljard?! en je hebt van veel mensen bijna het hele bedrijf! oeps verkeerde knop sorry [ Bericht 1% gewijzigd door gtalikker op 27-12-2012 20:44:18 (Lulz) ] | |
Rezania | donderdag 27 december 2012 @ 20:45 |
Heel veel geld, en heel veel bezitting, dan kom je op een bedrijfswaarde van 4 miljard. Belachelijk veel wel, het is mij nooit gelukt om verder dan 1,5 miljard te komen. | |
gtalikker | donderdag 27 december 2012 @ 20:48 |
de hele kaart is naar de tyfus met enorme spoor wegen en kale vlaktes | |
plopkweker | donderdag 27 december 2012 @ 20:57 |
Kan iemand mij uitleggen hoe signals werken? Ik heb de OP goed doorgespit en kon daar niks vinden, de tutorials die op youtube staan word ik ook niet veel wijzer van. | |
Rezania | donderdag 27 december 2012 @ 20:59 |
Engels: http://wiki.openttd.org/Signals Nederlands: http://wiki.openttd.org/Seinen/Nl | |
Bart | donderdag 27 december 2012 @ 21:00 |
Uit de OP: http://uwe.s2000.ws/ttdx/signal/index.php?lang=en | |
gtalikker | donderdag 27 december 2012 @ 21:01 |
je heb 2 hoofd singalen de one way an two way one way is de gene met het bordje, die verteld waar een trein in kan en waneer, gebruik deze bij kruisingen of bij begin van spoor, de two way is als je een enkel spoor hebt en daar kruisingen hebt.neem anders een kijkje op de server | |
plopkweker | donderdag 27 december 2012 @ 21:02 |
Was er al naar aan het staren ja, damn wat een map | |
plopkweker | donderdag 27 december 2012 @ 21:02 |
| |
Bart | donderdag 27 december 2012 @ 21:03 |
Die kende ik nog niet, ziet er goed uit, ff in de OP opnemen. | |
Rezania | donderdag 27 december 2012 @ 21:04 |
Je kende de OpenTTD wiki nog niet? Goede site, zo'n beetje alles staat er op in het Nederlands en Engels, en ze hebben ook tutorials. | |
Bart | donderdag 27 december 2012 @ 21:05 |
Natuurlijk ken ik de OpenTTD wiki . Alleen die specifieke pagina, in het Nederlands, nog niet. | |
Rezania | donderdag 27 december 2012 @ 21:06 |
Neem dan ook gelijk even de Nederlandse tutorial op in de OP. http://wiki.openttd.org/Tutorial/Nl | |
Bart | donderdag 27 december 2012 @ 21:08 |
ff kijken of dat nog lukt, zat tegen het maximum aantal tekens van een post aan . | |
Rezania | donderdag 27 december 2012 @ 21:09 |
Het is ook wel een heel verhaal. | |
gtalikker | donderdag 27 december 2012 @ 21:09 |
het linkje zotteke | |
Bart | donderdag 27 december 2012 @ 21:10 |
Dat snap ik . Dan nog wordt het krap. Maar het past! | |
MuffinKillerzz | donderdag 27 december 2012 @ 21:11 |
Nou, ik dacht ik doe dit wel eventjes! Even een hele treinen monopoly opzetten, maar ik snap er werkelijk geen kanker van | |
gtalikker | donderdag 27 december 2012 @ 21:11 |
maar bart, server reboot? -> het is behoorlijk vol | |
Bart | donderdag 27 december 2012 @ 21:11 |
Begin gewoon eens met dit: Een kort stappenplan voor wie snel aan de slag wil: 1. Bouw een depot in de juiste richting. 2. Klik op nieuwe voertuigen. 3. Klik op de gewenste locomotief in het nieuw geopende venster, klik vervolgens op bouw voertuig. Maak op dezelfde manier de gewenste wagons eraan vast. 4. Klik in het treinvenster dat opent zodra je een locomotief bouwt, op de orders knop (2e van onder). 5. Klik op de Ga naar-knop. 6. Klik op een station. 7. Herhaal stap 5 en 6 voor het andere station. 8. Klik op de Gestopt-knop om de trein te starten. En dat tussen een kolenmijn en een energiecentrale . | |
gtalikker | donderdag 27 december 2012 @ 21:12 |
oh bart mss vliegvelden verbannen? het is behoorlijk op. | |
Bart | donderdag 27 december 2012 @ 21:14 |
Dit is toch nog lang niet vol . | |
gtalikker | donderdag 27 december 2012 @ 21:14 |
het is we een beetje benauwd, het lijkt nu al op japan, potverpielekes | |
Bart | donderdag 27 december 2012 @ 21:17 |
Ik zie nog steeds dingen gebouwd worden hoor . | |
gtalikker | donderdag 27 december 2012 @ 21:18 |
is ook maar gewoon lekker druk en er kunnen nog 5 bedrijven bij | |
Peter | donderdag 27 december 2012 @ 21:23 |
Vliegtuigen zijn saai | |
Luctor.et.Emergo | donderdag 27 december 2012 @ 21:23 |
dit | |
Luctor.et.Emergo | donderdag 27 december 2012 @ 21:23 |
Ik ben van de server gegooid | |
Bart | donderdag 27 december 2012 @ 21:24 |
Server is weer up met een reset . | |
Bart | donderdag 27 december 2012 @ 21:24 |
Goh . | |
Luctor.et.Emergo | donderdag 27 december 2012 @ 21:25 |
oh vandaar, ja, dat wiat ik toen nog niet. | |
Bart | donderdag 27 december 2012 @ 21:28 |
Het is gewoon in de ingame chat genoemd, je kon zelfs aangeven of je nog wensen had . | |
AdoraBelle | donderdag 27 december 2012 @ 22:02 |
Oh, ik heb nog wel een verzoekje. Kun je bij wereldgeneratie de plaatsnamen op Nederlands zetten? Ik weet dat dat nu niks verandert, maar als je dan begint met een nieuwe map dan heb je tenminste niet allemaal Engels-achtige plaatsnamen . | |
Luctor.et.Emergo | donderdag 27 december 2012 @ 22:15 |
Dat had ik nog niet gelezen. | |
ArnosL | donderdag 27 december 2012 @ 22:29 |
Oh, ik wist niet dat het zo makkelijk kon. Toen ik er mee bezig was heb ik allerlei vage bestanden gezocht en gedownload enzo. Bedankt! | |
cherrycoke | donderdag 27 december 2012 @ 23:05 |
Alweer reset | |
plopkweker | donderdag 27 december 2012 @ 23:20 |
Jij had een bedrijfswaarde van 5 miljard | |
plopkweker | vrijdag 28 december 2012 @ 00:52 |
wtf, in drinwood zijn opeens 10 van m'n 12 trams verdwenen en m'n rating is naar slecht gegaan | |
plopkweker | vrijdag 28 december 2012 @ 01:23 |
Elk jaar verdwijnen m'n trams zomaar | |
Peter | vrijdag 28 december 2012 @ 01:34 |
Steek je treinrails over? Dan worden ze vaak overreden.. Leg bruggetjes aan over spoor! | |
plopkweker | vrijdag 28 december 2012 @ 01:45 |
Nee, ik laat ze daar niet overheen rijden. Nog ff kijken | |
Altron | vrijdag 28 december 2012 @ 08:52 |
Gisteren effe die graphics update er overheen gegooit , echt geweldig! Had effe een private server opgezet met een paar vrienden om weer effe in te komen , vanavond weer even verder. Zal binnenkort ook eens de fok server joinen. | |
FritsFluitketel | vrijdag 28 december 2012 @ 10:17 |
OpenTTD wiki staat het duidelijk uitgelegd | |
SosuaCafe | vrijdag 28 december 2012 @ 10:20 |
Wow, dit leeft ineens weer. | |
Altron | vrijdag 28 december 2012 @ 10:33 |
De wintermaanden he :p Dan grijpen veel mensen weer terug naar oude games omdat er weinig boeiends uitkomt tegenwoordig En uiteraard omdat Transport Tycoon gewoon een bazen game blijft. | |
ZwartmetSuiker | vrijdag 28 december 2012 @ 10:42 |
Zou er ooit een fatsoenlijk vervolg komen? Met uitgebreidere spoormogelijkheden? | |
plopkweker | vrijdag 28 december 2012 @ 10:57 |
Had ik al gedaan naar aanleiding van de links van Rezania, thanks anyway | |
plopkweker | vrijdag 28 december 2012 @ 11:01 |
Ik ben echt niet blij dat ik nergens kan achterhalen dat mijn trams zomaar verdwijden. Een bom van inkomsten met 18.500 inwoners. | |
Bart | vrijdag 28 december 2012 @ 11:02 |
Nee. | |
cherrycoke | vrijdag 28 december 2012 @ 11:03 |
treinen die het overijden? | |
plopkweker | vrijdag 28 december 2012 @ 11:04 |
Nee, wel een treinstation die er naast staat maar daar lopen geen tramrails | |
Bart | vrijdag 28 december 2012 @ 11:06 |
Zet eens een wachtwoord op je company. | |
plopkweker | vrijdag 28 december 2012 @ 11:07 |
done | |
Bart | vrijdag 28 december 2012 @ 11:15 |
En nu afwachten of er weer trams verdwijnen. | |
Altron | vrijdag 28 december 2012 @ 11:18 |
Gisteren maakte ik zoiets nog mee... Zat op een server , en ineens kreeg ik berichten ''trein blabla is verdwaald'' etc. Zag ik ineens dat iemand hele stukken rails van me gesloopt had , echt zo fucking triest. Effe wachtwoord erop gezet en klaar , maar goed ...toen was het kwaad al geschied... Wat een trieste mensen heb je toch ook altijd online.. | |
plopkweker | vrijdag 28 december 2012 @ 11:20 |
Net 3 van de 27 gevonden achter een depot dat ik kwijt was | |
Altron | vrijdag 28 december 2012 @ 11:21 |
lol | |
Bart | vrijdag 28 december 2012 @ 11:31 |
Dude, ze zijn er allemaal nog hoor . Je hebt zeker nog niet in je voertuigenlijst gekeken? Ze staan gewoon vast. | |
Bart | vrijdag 28 december 2012 @ 11:32 |
Je moet boven Drinwood Noord nog even een tramrails maken . | |
Bart | vrijdag 28 december 2012 @ 11:34 |
"Mijn voertuigen zijn weg! " Maar vervolgens niet checken of ze ook daadwerkelijk weg zijn . | |
plopkweker | vrijdag 28 december 2012 @ 11:34 |
Ik ben een noob, laat me | |
Bart | vrijdag 28 december 2012 @ 11:35 |
Schattig hoor . Je weet inmiddels de voertuigenknop te vinden? | |
plopkweker | vrijdag 28 december 2012 @ 11:36 |
Kreeg net al die berichten van die en die hebben zoveel verlies gemaakt, overal op geklikt en kreeg dit: ik kon ze niet terugsturen naar het depot. Bart, hoe krijg jij die huizen onzichtbaar? | |
Bart | vrijdag 28 december 2012 @ 11:36 |
Of hele stukken land onder water zetten, al je geld op, grappen genoeg inderdaad. Op mijn andere server, die ik nu niet meer draai, kickte ik ook iedere speler die geen wachtwoord op zijn company had. | |
Bart | vrijdag 28 december 2012 @ 11:37 |
Maak gewoon ff een extra rail boven drinwood noord, zodat ze kunnen keren. Dan is het allemaal in orde. x ctrl-x voor de individuele onzichtbaarheidopties. | |
plopkweker | vrijdag 28 december 2012 @ 11:38 |
Thanks | |
mschol | vrijdag 28 december 2012 @ 11:40 |
zo slecht was hij echt niet.. ik heb er meer uren inzitten dan in (open)ttd achja, ieder z'n ding, ik vind openttd leuk, maar niet speciaal t.o.v. de andere transport tycoon games.. | |
Bart | vrijdag 28 december 2012 @ 11:41 |
Hij was in vergelijking met de spoor/sein/treinmogelijkheden in OpenTTD gewoon echt ontzettend simpel. Voegde niets toe om dat spel te gaan spelen. | |
Altron | vrijdag 28 december 2012 @ 11:44 |
Lol man... dat is wel heel triest idd. Pfft heb zin om weer te spelen... dat het maar snel 5 uur mag worden. | |
plopkweker | vrijdag 28 december 2012 @ 11:46 |
Meteen een groeispurt in drinwood van 4000 man | |
Rezania | vrijdag 28 december 2012 @ 15:23 |
Hehe, ik doe het zo slecht op die multiplayerserver. Echt niks voor mij. | |
plopkweker | vrijdag 28 december 2012 @ 17:26 |
bijna monorail | |
Peter | vrijdag 28 december 2012 @ 17:28 |
1999/2000? | |
StM | vrijdag 28 december 2012 @ 17:28 |
* StM moet echt wegblijven uit dit topic... Ik heb zo enorm veel uren verspilt aan deze game. | |
plopkweker | vrijdag 28 december 2012 @ 17:29 |
99 dacht ik | |
Peter | vrijdag 28 december 2012 @ 17:30 |
Tis juist leuk . En je leert plannen, overal op letten. Tis vast ter verantwoorden | |
plopkweker | vrijdag 28 december 2012 @ 17:30 |
2000 gaat het worden denk ik | |
AdoraBelle | vrijdag 28 december 2012 @ 17:31 |
Als je echt geld wilt verspillen moet je het water opblazen . | |
Luctor.et.Emergo | vrijdag 28 december 2012 @ 18:16 |
been there, done that. | |
RPG | vrijdag 28 december 2012 @ 18:38 |
Hoezo? Iedereen speelt met andere doelen op de server mijn doel is een enorme stad te krijgen. | |
cherrycoke | vrijdag 28 december 2012 @ 18:41 |
mijn doel is om op een fabriek 20.000 goederen te produceren, met minimaal 80% getransporteerd. | |
Bart | vrijdag 28 december 2012 @ 18:42 |
Precies, je kan niet slecht spelen, iedereen bepaalt zijn eigen doelen. Zolang je maar plezier hebt. | |
StM | vrijdag 28 december 2012 @ 18:54 |
Is dit een aangepaste server? Ik dacht dat de standaard productielimiet 2048 per maand was? | |
Bart | vrijdag 28 december 2012 @ 18:59 |
Zijn er uberhaupt 'onaangepaste' servers? | |
StM | vrijdag 28 december 2012 @ 19:21 |
Naja die 2048 is volgens mij een redelijk hardcoded engine limiet Aanpassen bedoel ik dus niet de settings mee. | |
Bart | vrijdag 28 december 2012 @ 19:22 |
Oh zo. Nee dan is ie niet aangepast. En welke industrie produceert dan meer? | |
StM | vrijdag 28 december 2012 @ 19:25 |
Maar het kan zijn dat goods zijn eigen limieten heeft. | |
Rezania | vrijdag 28 december 2012 @ 19:29 |
Ik bedoel met de rating. En de server gaat constant door, dus dan heb ik ook de neiging om constant door te gaan, iets wat ik bij singleplayer gewoon zelf kan bepalen. | |
Bart | vrijdag 28 december 2012 @ 19:31 |
ik heb hem nog niet ontdekt . | |
StM | vrijdag 28 december 2012 @ 19:34 |
Op cheatmaps (met de magic bulldozer aan en dat je de productie kan veranderen) + 500 vliegtuigen, 1000 treinen en 2500 autotjes, dan ga je de engine wel testen ja | |
Rezania | vrijdag 28 december 2012 @ 19:39 |
Productie kan makkelijk boven 2048 hoor, meerdere malen gehad. | |
Bart | vrijdag 28 december 2012 @ 19:47 |
Max is volgens mij 4000-ig. | |
Rezania | vrijdag 28 december 2012 @ 19:58 |
Dus niet hoger dan dan 2550 ton per maand ervan uitgaande dat de waardes niet zijn aangepast voor OpenTTD. | |
Bart | vrijdag 28 december 2012 @ 20:24 |
Ah ja, die 4000 die ik vroeger had was wel een gepatchte versie. | |
Rockiejj | zaterdag 29 december 2012 @ 00:16 |
Oke, ik ben aan het downloaden! | |
Rezania | zaterdag 29 december 2012 @ 00:18 |
http://wiki.openttd.org/Tutorial/Nl Lees die even door, want anders is het nogal verwarrend. | |
cherrycoke | zaterdag 29 december 2012 @ 10:05 |
welke mongol dee dat mijn hele treinzooi naar de klote | |
plopkweker | zaterdag 29 december 2012 @ 11:05 |
Geen idee. Kan je elkaars spoor eigenlijk wel slopen? | |
Peter | zaterdag 29 december 2012 @ 13:45 |
Vliegveld is van mij. Maar ik heb niets met je spoor of treinen gedaan. | |
TheFreshPrince | zaterdag 29 december 2012 @ 16:42 |
Game zit vol | |
Rezania | zaterdag 29 december 2012 @ 16:45 |
Wil je mijn bedrijf hebben? Gooi ik even het wachtwoord eraf. | |
Rezania | zaterdag 29 december 2012 @ 16:47 |
Wacht, ik DM het wachtwoord wel even. | |
TheFreshPrince | zaterdag 29 december 2012 @ 16:48 |
Vet | |
TheFreshPrince | zaterdag 29 december 2012 @ 17:17 |
Zo, weer ff wennen | |
TheFreshPrince | zaterdag 29 december 2012 @ 18:47 |
Zo, nieuwe spoorlijn aangelegd van ongeveer 2048 tegels | |
Peter | zaterdag 29 december 2012 @ 19:32 |
iemand probeert verbinding te maken maar het lukt niet... Zet je downloads e.d. uit. Als je niet snel genoeg je kaart binnen hebt verbreekt de server de verbinding.. | |
RPG | zaterdag 29 december 2012 @ 19:51 |
Kaart is alweer 2mb zag ik. Denk niet dat die het nog lang goed blijft doen | |
Peter | zaterdag 29 december 2012 @ 20:03 |
Tot 2,4 gaat het meestal wel aardig. | |
Rezania | zaterdag 29 december 2012 @ 20:05 |
Screenshot van de hele kaart proberen te maken, spel loopt gelijk vast. | |
Rene | zaterdag 29 december 2012 @ 20:10 |
Heb geloof ik een heel oude versie ! Ik moet dit ook niet willen !! | |
Rezania | zaterdag 29 december 2012 @ 20:31 |
Een winst van 30 miljoen binnen 10 jaar, is dat veel of weinig? [ Bericht 0% gewijzigd door Rezania op 29-12-2012 20:37:01 ] | |
plopkweker | zaterdag 29 december 2012 @ 20:51 |
Mijn winst de afgelopen 10 jaar is ongeveer 100.000.000, dus best weinig denk ik | |
TheFreshPrince | zaterdag 29 december 2012 @ 23:11 |
Nog ruim 1 jaar te gaan en dan... Speel ik Transport Tycoon precies 20 jaar | |
Bart | zaterdag 29 december 2012 @ 23:18 |
| |
Bart | zaterdag 29 december 2012 @ 23:20 |
Goh . Ik maakte er laatst een van een 256x256 map, was al 70MB . | |
Rezania | zaterdag 29 december 2012 @ 23:31 |
1024 * 1024 hier, 89,5MB, 65472 x 32886, en hartstikke vaag. | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 29 december 2012 @ 23:32 |
Beter maken ze een nieuw deel na 20 jaar | |
Luctor.et.Emergo | zaterdag 29 december 2012 @ 23:36 |
Die zijn er toch al. | |
ZwartmetSuiker | zaterdag 29 december 2012 @ 23:48 |
Ik bedoel gewoon echt iets nieuws. Tegenwoordig zijn er geen spellen die dezelfde gameplay leveren, of beter. Er zijn geen modern equivalenten. | |
Bart | zaterdag 29 december 2012 @ 23:50 |
Beter gaat ook niet lukken, met de development tijd die al in OpenTTD zit... | |
RPG | zondag 30 december 2012 @ 02:58 |
Ik heb mijn doel alweer gehaald. De stad waar ik mee begon heb ik uitgebouwd tot de grootste stad van de server (met nu geloof ik 140.000 inwoners) Dus ik ben alweer klaar | |
Gewoonik | zondag 30 december 2012 @ 03:01 |
mhh ik heb nog 3 jaar te gaan voordat ik die gedenkwaardige datum weer kan prikken. | |
mschol | zondag 30 december 2012 @ 03:16 |
er zijn imho genoeg spellen die dezelfde gameplay leveren.. basisconcept is namelijk heel simpel: zet een bedrijf op dat dingen (goederen, personen e.d.) vervoert en ga winst maken.. en daar zijn meeeer dan genoeg goede games in te vinden ik vind ttd iig niet specialer dan andere, hooguit een paar uitgebreidere opties.. | |
Rezania | zondag 30 december 2012 @ 04:09 |
We hadden het toch laatst over die productiecap? Blijkbaar ligt hij toch rond de 4000 Bart, of zelfs hoger. [ Bericht 3% gewijzigd door Rezania op 30-12-2012 04:14:27 ] | |
Peter | zondag 30 december 2012 @ 04:14 |
Is de cap niet alleen bij grondstoffen? | |
Rezania | zondag 30 december 2012 @ 04:16 |
Geen idee. | |
Gewoonik | zondag 30 december 2012 @ 04:40 |
die cap geldt inderdaad voor grondstoffen. | |
Bart | zondag 30 december 2012 @ 08:44 |
Wat de rest zegt, alleen primaire industrieën hebben die maximale output. | |
Bart | zondag 30 december 2012 @ 08:54 |
Locomotion was een slap aftreksel van TTD, echt niet boeiend. Transport Giant had een iets andere opzet, op zich wel een tof spel waar ik me een tijd mee heb vermaakt, maar uiteindelijk toch minder mogelijkheden dan OpenTTD waardoor het na een tijdje ging vervelen. En dan had je nog Traffic Giant, heel andere opzet, passagiers in een stad vervoeren op de meest efficiënte wijze. Ook een tijd gespeeld, maar ook op een gegeven moment uitgekeken. Sid Meier's Railroads was natuurlijk helemaal een faal van de bovenste plank, je kon maar één soort sein maken, complexe spoornetwerken zaten er niet in en de maps waren bizar klein. Leuk voor de kids zullen we maar zeggen. TTD is de transportgame met de meest uitgebreide mogelijkheden qua opzetten van je vervoersnetwerk, qua complexiteit. Hierdoor kun je gewoon je creativiteit het meest laten gaan . | |
Bart | zondag 30 december 2012 @ 08:59 |
Er zijn zelfs mensen die logical gates hebben gemaakt in OpenTTD . http://www.gehennom.org/ttd_logic/ Nerdheid ten top natuurlijk, maar ik denk niet dat er veel games zijn waarin zoiets mogelijk is met de basis-spelelementen. Misschien is het zelfs wel de enige game. | |
TheFreshPrince | zondag 30 december 2012 @ 10:23 |
Heb de demo destijds gespeeld vanaf een shareware CD-ROM, was toen nog 3 maand wachten voor het spel écht uitkwam. Toen direct naar de Dixons gefietst en 139 zuurverdiende guldens op de toonbank neergelegd. Heb het origineel hier nog liggen, uiteraard | |
Luctor.et.Emergo | zondag 30 december 2012 @ 11:08 |
Wat is trouwens beter om de productie te laten toenemen? Één treintje met 6 wagons of twee met ieder 3 wagons? | |
Bart | zondag 30 december 2012 @ 11:13 |
Maakt niet uit. Je moet gewoon altijd een trein laten laden op een station. De lengte boeit niet daarvoor, maar langere treinen zijn vaak wel efficiënter in gebruik en ook qua kosten natuurlijk aantrekkelijker, alhoewel je over het algemeen geen geldtekort hebt . | |
Bart | zondag 30 december 2012 @ 11:13 |
TTO was mijn eerste illegale spel ooit . | |
Luctor.et.Emergo | zondag 30 december 2012 @ 11:17 |
Ik ben pas net begonnen, dus geld is soms nog wel een issue. Speel in tropisch klimaat. Dus geen kolen als cash-cow. | |
Bart | zondag 30 december 2012 @ 11:18 |
Ah oke . Nou ja, 1 loc is goedkoper dan 2, zowel in aanschaf als in running costs. Ik bouw zelf meestal treinen van 6 vakjes in het begin. Later als de productie omhoog gaat worden dat 8 of 10. | |
plopkweker | zondag 30 december 2012 @ 11:20 |
Cherrycoke, wat is jouw jaaromzet? | |
Bart | zondag 30 december 2012 @ 11:21 |
Kan je zelf zien he, gewoon het geldknopje ingedrukt houden, komt er een uitklapmenu met alle company's . | |
cherrycoke | zondag 30 december 2012 @ 11:37 |
niet zo veel geloof ik :p | |
cherrycoke | zondag 30 december 2012 @ 11:41 |
RPG | zondag 30 december 2012 @ 11:56 |
Volgens mij heeft de snelheid van afleveren van de goederen wel invloed. Als de trein met 6 karretjes er bijvoorbeeld 2 maanden over doet om vol te raken is het slimmer om 2 treinen te nemen met 3 karretjes. Dan is er altijd 1 op het station en 1 de goederen aan het afleveren. | |
Bart | zondag 30 december 2012 @ 12:25 |
Nee . Je hebt sowieso minimaal 2 treinen nodig. Je hebt er gewoon het juiste aantal nodig om altijd 1 trein aan het laden te hebben. Bij kortere treinen ligt dat aantal simpelweg hoger, dus is het duurder. Voor de productie maakt het echt niets uit. edit: tenzij de productie inderdaad dermate laag is dat je met 2 treinen van 6 vakjes bijna constant 2 treinen hebt staan wachten, dan is 2 treinen van 3 vakjes natuurlijk beter. Maar dat zijn uitzonderingen . [ Bericht 12% gewijzigd door Bart op 30-12-2012 12:35:53 ] | |
Bart | zondag 30 december 2012 @ 12:30 |
Hier zie je welke factoren invloed hebben op de station rating. Dat zijn dus: • Max speed of last vehicle entering station (to a max of 255 km/h) • Age in years of last vehicle entering station • Days since last cargo pickup. Multiply days in "Condition" column by 4 if last vehicle was a ship. (Note: If a vehicle was ready to pick up a cargo but there was no cargo, it is regarded as a cargo pickup anyhow) • Units of cargo waiting at station • Statue in town of station • Small advertising campaign • Medium advertising campaign • Large advertising campaign • Road vehicle crashed • Train crashed Waarbij de days sinds last pickup de grootste invloed heeft. Als er altijd een trein staat te laden, is dat altijd 0 dagen, dus altijd al +51% voor je rating en een +16% omdat je geen goederen hebt staan wachten op het station. Snelheid van afleveren heeft nergens invloed op, al doe je er honderd jaar om de boel te bezorgen. Enkel de inkomsten die je ervoor krijgt zijn lager. | |
BurnaBoy | zondag 30 december 2012 @ 12:34 |
Maar als je breakdowns uit hebt staan gaan je treinen eeuwig mee, dan moet je dus gewoon gaan vervangen om die eerste 2 punten te compenseren. | |
Luctor.et.Emergo | zondag 30 december 2012 @ 12:38 |
Heel handig. | |
Bart | zondag 30 december 2012 @ 12:38 |
Zinloos. Je hebt als er altijd een trein staat te wachten al 67%. Dan heb je nog treinen sneller dan 255km/h, op een gegeven moment zijn ze dat allemaal. Dus dan zit je op 84%. Bouw eventueel een standbeeld, zit je op 94%. Nou ja, dan kun je voor die laatste paar procent inderdaad je treinen constant gaan vernieuwen, maar effectief schiet je daar natuurlijk niet veel mee op. | |
Rezania | zondag 30 december 2012 @ 12:44 |
139 gulden voor een spel? | |
ArnosL | zondag 30 december 2012 @ 12:45 |
Hoe laat je je steden eigenlijk het snelst groeien? Ik laat er al treinen en bussen naar toe rijden, maar ze groeien nog niet echt snel. Ik doe alleen maar aan passagiersvervoer btw | |
Bart | zondag 30 december 2012 @ 12:50 |
Vijf stations/haltes die minimaal 1x per 20 dagen bezocht worden. Eventueel 1x per drie maanden fund new buildings. Voor temperate dan. Andere klimaten moet je nog weer water of goederen vervoeren, maar temperate niet. | |
Luctor.et.Emergo | zondag 30 december 2012 @ 12:51 |
Als ik het goed begrijp kan een stad zonder watertoren niet groeien, omdat je daar geen water kan afleveren. | |
ArnosL | zondag 30 december 2012 @ 12:51 |
Ik heb al wat anders gevonden, beetje spelen met de geavanceerde instellingen Stadsgroei indicator op 10 gezet en de verhouding aan groeisteden naar 1 op 1 gezet. Kijken hoe hard het gaat | |
Bart | zondag 30 december 2012 @ 12:51 |
Games zijn goedkoper geworden . Toen ik nog met de NES speelde, 23 jaar geleden ofzo, was een game voor de NES 130 a 140 gulden... | |
Bart | zondag 30 december 2012 @ 12:52 |
in tropical geldt dat geloof ik ja. Weet ik niet zeker, speel zelf alleen temperate . | |
Bart | zondag 30 december 2012 @ 12:52 |
Dan gaat het sneller ja . | |
Luctor.et.Emergo | zondag 30 december 2012 @ 12:53 |
Ik wilde eens wat anders. Dus zit nu in tropical. | |
Rezania | zondag 30 december 2012 @ 12:53 |
En ik vind ¤60,- soms al veel. | |
Bart | zondag 30 december 2012 @ 12:54 |
inflatie niet meegerekend is het even duur | |
Blaadjes | zondag 30 december 2012 @ 13:04 |
Ja mooi was dat. Eerst 2 maanden zeuren bij paps en mams en dan eindelijk op een zaterdag met 130 guldentjes op zak naar de spelletjes boer fietsen. Regelmatig in je zak voelen onderweg om zeker te weten dat je dat vermogen niet was verloren. Dan als de bliksem naar huis en spelen maar. | |
Luctor.et.Emergo | zondag 30 december 2012 @ 13:09 |
De goede oude tijd | |
Rezania | zondag 30 december 2012 @ 13:15 |
Ik had TTD voor een week bij de bieb voor ¤5,- of zo? Toen maar snel gekopieerd. | |
Gewoonik | zondag 30 december 2012 @ 13:29 |
Ik ben die van mij kwijt. | |
BurnaBoy | zondag 30 december 2012 @ 14:22 |
Het ging er meer over als je die 100% wilde halen, Het is idd logisch dat het totaal zinloos is. | |
BurnaBoy | zondag 30 december 2012 @ 14:23 |
Dat had ik met Port Royale 2, Zo'n beetje het eerste spel wat ik legaal gekocht heb van mijn eigen geld. Zelf TTD was er opeens, wel een legale versie maar ik heb geen idee hoe die hier bij ons in huis is beland. | |
ArnosL | zondag 30 december 2012 @ 14:27 |
35 passagierstreintjes met een capaciteit van 1152 passagiers per stuk zetten momenteel zo'n 11 miljoen per jaar om En dat na een uurtje spelen | |
Rezania | zondag 30 december 2012 @ 14:32 |
1152 passagiers per trein en dan maar een omzet van ¤11 miljoen per jaar? Maak je spoor wat langer, of zet je treinen op volledig laden. | |
ArnosL | zondag 30 december 2012 @ 14:34 |
Ik heb maar 10 stations met allemaal vier perrons. Ene traject is vrij kort, andere traject is wel redelijk lang Ach, omzet groeit vanzelf wel | |
TheFreshPrince | zondag 30 december 2012 @ 14:36 |
Zo, de olie wordt nu opgehaald rond Dredworth. Nu nog de goederen naar een stad zien te krijgen | |
Rezania | zondag 30 december 2012 @ 14:37 |
Iedere trein vervoert 846 passagiers. En eentje is voor post. | |
TheFreshPrince | zondag 30 december 2012 @ 14:38 |
Jammer genoeg is het doosje een beetje geplet. Hoop ooit op een rommelmarkt een betere te vinden. Vond pas in een kringloopwinkel nog een gaaf exemplaar van GP4 | |
Rezania | zondag 30 december 2012 @ 14:38 |
Vliegen. Ik haal hout op bij A, vervoer het met treinen naar B, vlieg papier naar C, om vervolgens de goederen naar B te vliegen. Zeer lucratief. | |
TheFreshPrince | zondag 30 december 2012 @ 14:39 |
Hmm, ik denk toch dat ik de olie maar wat verder weg ga brengen, dit levert weinig op | |
TheFreshPrince | zondag 30 december 2012 @ 14:39 |
Kan geen vliegtuigen meer maken... | |
Rezania | zondag 30 december 2012 @ 14:40 |
Je hebt 500 vliegtuigen? | |
plopkweker | zondag 30 december 2012 @ 14:46 |
500 vliegtuigen | |
TheFreshPrince | zondag 30 december 2012 @ 14:47 |
100 Misschien een limiet van de online game? Je game gaat goed Heb verder 182 treinen. | |
Rezania | zondag 30 december 2012 @ 14:56 |
En ik dacht dat ik snel bouwde. | |
Peter | zondag 30 december 2012 @ 15:06 |
Server heeft max 100 ingesteld staan nu | |
Rezania | zondag 30 december 2012 @ 15:50 |
Oh, ik dacht al. Met 500 vliegtuigen kan je zo'n beetje iedere stad en industrie van de kaart verbinden. | |
Rezania | zondag 30 december 2012 @ 15:50 |
Originele kaart dan hè, dus 512 x 512. | |
Silverdigger2 | zondag 30 december 2012 @ 16:28 |
server is vol ? | |
Luctor.et.Emergo | zondag 30 december 2012 @ 17:38 |
hoe kan ik mijn eigendomsonderhoud verlagen? | |
plopkweker | zondag 30 december 2012 @ 17:39 |
ja 10/10 bedrijven. | |
Bart | zondag 30 december 2012 @ 17:44 |
dingen verkopen | |
Bart | zondag 30 december 2012 @ 17:44 |
zal hem de volgende keer verhogen naar 15 | |
plopkweker | zondag 30 december 2012 @ 17:46 |
Een iets grotere map zou dan misschien wel handig zijn. | |
Luctor.et.Emergo | zondag 30 december 2012 @ 17:56 |
al mijn treinen en vrachtwagens maken winst, maar het onderhoud is aso hoog | |
Bart | zondag 30 december 2012 @ 18:26 |
dat wordt te traag om te downloaden voor sommigen. En mensen met een trage pc krijgen desyncs. | |
Peter | zondag 30 december 2012 @ 18:31 |
Dat wordt een LAN-party | |
Rezania | zondag 30 december 2012 @ 18:39 |
En dan moeten wij allemaal van onze zolderkamer afkomen zeker? No way. | |
plopkweker | zondag 30 december 2012 @ 18:53 |
Rezania | zondag 30 december 2012 @ 18:53 |
Hoezo zijn die vliegvelden zo klein? Ze zouden echt een optie moeten toevoegen dat je zelf meer landingsbanen aan kunt leggen. | |
plopkweker | zondag 30 december 2012 @ 18:55 |
Bij drinwood heb ik er niet aan gedacht om extra land te reserveren voor een intercontinentaal vliegveld | |
Rezania | zondag 30 december 2012 @ 18:55 |
Heel handig. | |
Luctor.et.Emergo | zondag 30 december 2012 @ 19:14 |
lol, ik ging even eten en kwam terug, had ik geld in kas van -/- 2,5 miljoen. | |
Rezania | zondag 30 december 2012 @ 19:17 |
Jij bent blij met 2,5 miljoen? | |
Luctor.et.Emergo | zondag 30 december 2012 @ 19:18 |
negatief hè. | |
Rezania | zondag 30 december 2012 @ 19:19 |
Hoe doe jij dat? Ik maak zoveel winst dat ik niet eens meer weet wat ik er mee moet doen. | |
Luctor.et.Emergo | zondag 30 december 2012 @ 19:20 |
Mijn eigendomsonderhoud is rond de miljoen, terwijl mijn treininkomsten ook zoiets zijn. En waarom de eigendomsonderhoudskosten zo hoog zijn, geen idee. | |
TheFreshPrince | zondag 30 december 2012 @ 19:20 |
Wie is rood? Dacht dat het "not done" was om goederen bij iemand te "jatten"? | |
Rezania | zondag 30 december 2012 @ 19:21 |
Dat is wel vreemd ja, mijn infrastructuur is ook behoorlijk, maar zoals je kan zien zijn de kosten prima te overzien. Heb je misschien heel veel stations of zo? | |
Luctor.et.Emergo | zondag 30 december 2012 @ 19:24 |
319 stationtegels (¤ 354.552/jr), 32 spoorweg (¤ 4.920/jr), 2.679 spoorweg met bovenleiding (¤ 618.960/jr), 368 seinen (¤ 320.832/jr), 147 weg (¤ 5.544/jr). totaal: ¤ 1.304.808/jr aan eigendomsonderhoudskosten. | |
Bart | zondag 30 december 2012 @ 19:25 |
Dat verschilt per server. Bij mijn server mag dat gewoon, ik zie het namelijk niet als jatten aangezien de goederen niet iemands eigendom zijn. Maar als de consensus anders bepaalt is dat uiteraard ook prima . | |
Bart | zondag 30 december 2012 @ 19:27 |
vervoer je over korte afstanden? Maak je in verhouding veel minder winst mee. Gewoon de zooi naar de andere kant van de map vervoeren. | |
Peter | zondag 30 december 2012 @ 19:27 |
Als je alles alleen wil vervoeren speel je toch lekker offline? Met meerderen spelen zorgt juist voor concurrentie.. | |
Peter | zondag 30 december 2012 @ 19:28 |
Ik produceer goederen bij A, vervoer die naar B, ik produceer echter ook goederen bij B, die laat ik weer meenemen naar A. Zo rijdt je trein altijd vol en met heel veel winst. | |
TheFreshPrince | zondag 30 december 2012 @ 19:29 |
Speelde 18 maand geleden ook op de server, toen werd het nog als "not done" beschouwd toen ik het deed, vandaar. | |
Rezania | zondag 30 december 2012 @ 19:29 |
Dat is haast niks, waarom zijn die kosten zo hoog? Ik heb bijna 3000 seinen, maar ik betaal haast niet meer dan een ton aan eigendomsonderhoud per jaar. Hoe weet jij trouwens de kosten per onderdeel? Kan je dat ergens ingame zien? | |
Bart | zondag 30 december 2012 @ 19:30 |
Dat ook ja . | |
Luctor.et.Emergo | zondag 30 december 2012 @ 19:35 |
staat bij het tabje financiën en dan onderaan heb je drie tabjes, twee voor je lening en de derde is infrastructuur. | |
Luctor.et.Emergo | zondag 30 december 2012 @ 19:36 |
Maar heb het al gevonden. Bij geavanceerde instellingen bij economie stond onderhoud infrastrustuur aan. Heb dat nu uitgezet en het eigendomsonderhoud is nu een stuk lager | |
Rezania | zondag 30 december 2012 @ 19:38 |
Ja, die knop had ik al gevonden. Maar daar staan niet de kosten per onderdeel. | |
Luctor.et.Emergo | zondag 30 december 2012 @ 19:38 |
wel als je bij geavanceerde instellingen bij economie onderhoud infrastructuur aan hebt staan, | |
Rezania | zondag 30 december 2012 @ 19:48 |
Even aangezet, kosten eigendomsonderhoud nam gelijk toe met ¤24 miljoen. | |
Luctor.et.Emergo | zondag 30 december 2012 @ 19:52 |
Dat is toch niet normaal meer. Bij mij stond het dus aan. | |
Rezania | zondag 30 december 2012 @ 19:55 |
Dan wordt het wel een stuk moeilijker om winst te maken ja, vooral in het begin. Het is wel een stuk realistischer natuurlijk, Prorail spendeert ook meer dan een ton per jaar aan onderhoud. | |
Bart | zondag 30 december 2012 @ 19:56 |
Apart, dat kende ik nog niet. Volgend jaar maar eens in verdiepen. | |
Luctor.et.Emergo | zondag 30 december 2012 @ 19:59 |
Daarom lukte het me dus ook bijna niet om winst te maken. Nu maar uitgezet. Dus lukt het beter. Een ton ok, maar 1 miljoen, voor een stuk minder dat heel Nederland. | |
ArnosL | zondag 30 december 2012 @ 22:01 |
Ietsie meer : Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)een-grip-op-prorail/ | |
Altron | maandag 31 december 2012 @ 11:12 |
Man , dat is nog niets. 500 gulden voor een spel van de NEO-GEO , en heb er aardig wat van liggen... ziek eigenlijk maar goed , wat een geweldige console was dat , ver z'n tijd vooruit. Ps2 spellen waren in het begin overigens ook gewoon 150/170 gulden. De console zelf had ik toen gekocht voor 1150 gulden(!) lol... Maar idd , je heb gelijk. | |
TheFreshPrince | dinsdag 1 januari 2013 @ 16:52 |
Had meer olie dan treinen dus treinen bijgebouwd. Vervolgens overal opstoppingen dus knelpunten verholpen en meer spoor aangelegd. Al met al weer 2 uren verder Maar het resultaat is er dan ook naar | |
Taperol | dinsdag 1 januari 2013 @ 20:50 |
Ook weer eens gedownload, prachtspel. Scenario van Nederland gevonden en nu eens kijken hoe al die seinen ook al weer werken. | |
Luctor.et.Emergo | dinsdag 1 januari 2013 @ 21:29 |
Anders even in de OP kijken. | |
mar456 | dinsdag 1 januari 2013 @ 22:25 |
Server restartje anders? |