abonnement bol.com Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 24 december 2012 @ 14:08:31 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120716936
Reisverslag Rajasthan, Delhi & Agra, 30 oktober - 3 december 2012

Hier volgt een verslagje van mijn reis naar Rajasthan, Delhi en Agra. Dit was deel van een grotere reis in de periode 30 sept- 3 dec 2012 waarin ik ook Sri Lanka bezocht, maar het is logischer om dat te splitsen in twee aparte verslagen.

Laat ik met de negatieve kant van deze reis beginnen: ik heb in India veel gezondheidsproblemen gehad. Niet alleen af en toe de bekende darmklachten waar India om bekend staat, maar ik heb vooral last gehad van grieperigheid, hoofdpijn, keelontsteking etc. Niet alleen is het overal vreselijk smerig, maar deze tijd van het jaar is de lucht door de droogte vol met fijn stof, dus iedereen loopt te hoesten, te rochelen en te spugen. Dit in combinatie met overvolle bussen, treinen en straten en je hebt de ideale omstandigheden voor de overdracht van allerlei ziektes. Ik denk dat dat de belangrijkste oorzaak is. Het leek me wel eerlijk om deze negatieve kanttekening ook even te plaatsen voordat ik begin aan het enthousiaste verhaal van deze geweldige reis.

Goed, dan kunnen we nu verder met waarom deze reis enorm tof was! Dit deel van India is een land met sprookjesachtige forten, paleizen en huizen die vaak prachtig bewaard zijn gebleven. Verder is de reis ervaring hier intens: er gebeurt zoveel om je heen, vooral in een stad als Delhi. En tenslotte de kleuren! Het grootste deel van dit gebied is droog en woestijnachtig maar vrouwen lopen rond in sari's met de meest prachtige felle kleuren.



Route:
1) Delhi
2) Agra
3) Fatehpur Sikri (dagtocht)
4) Bharatpur / Keoladeo Ghana National Park
5) Pushkar
6) Jaipur
7) Ranthambhore National Park
8) Bundi
9) Udaipur
10) Jodhpur
11) Jaisalmer
12) Bikaner
13) Delhi

Delhi
Delhi en met name Old Delhi is een aanslag op de zintuigen met de drukte, het lawaai, de geuren en alles wat er om je heen gebeurt. Daarnaast heeft het een aantal topklasse bezienswaardigheden zoals het bekende Red Fort, Humayun's Tomb, diverse oude moskeeen en nog veel meer. Verder heb ik o.a. de plek bezocht waar Indira Gandhi heeft gewoond en is vermoord (nu een museum dat wordt bezocht door busladingen Indiase toeristen) en niet ver daar vandaan de plek waar Mahatma Gandhi de laatste tijd van zijn leven doorbracht en is vermoord (ook een museum).


Zoals ik al schreef: met name Old Delhi is een aanslag op de zintuigen. Zelfs zonder geur en geluid geeft deze foto wel een aardig idee... (Sadar Bazaar, Old Delhi)


Sublieme 16-de eeuwse Mughal architectuur: Humayun's Tomb (Delhi)


Diwan-i-Am, Red Fort. Door het "kanaal" waar de vrouwen op de foto overheen stappen stroomde vroeger water. Dat hielp om het gebouw te koelen gedurende de hete zomer. Veel oude paleizen hier hebben dit soort voorzieningen. (Old Delhi)


Zomaar een straatscene (Old Delhi)


S'avonds in een tempeltje in Paharganj (Old delhi)


S'avonds bij de Hazrat Nizam-ud-din Dargah shrine (Delhi)


Het is bijna Diwali, de belangrijkste Hindoe feestdag in India. De vrouwen op de foto zijn aan het winkelen voor Diwali versieringen, net zoiets als de kerstversieringen bij ons. (Old Delhi)

Agra
De twee grote bezienswaardigheden in Agra zijn Taj Mahal en Agra Fort. Beiden heb ik uiteraard bezocht. De Bazaar van Agra is ook best leuk maar verder is er niet zo heel veel te zien. Ik dacht altijd dat Agra een klein plaatsje was maar het heeft 1,3 miljoen inwoners!


Toen ik Taj Mahal ging bezoeken dacht ik: dit moet wel gaan tegenvallen want het wordt zo gehyped... en toch was het boven verwachting! Ik was er al vroeg in de morgen maar toen hing Taj mahal in de mist. Langzaam aan trok de mist weg... (Agra)


Prachtige doorkijkjes ook hier en daar (Agra)


Taj Mahal is natuurlijk een prachtige achtergrond voor een Bollywood film en toen ik er was waren ze er net één aan het opnemen! Hoe Indiaas wil je het hebben? (Agra)

Fatehpur Sikri (dagtocht)
Fatehpur Sikri is tussen 1571 en 1585 eventjes de hoofdstad geweest van het Mughal empire, gedurende de regering van keizer Akbar. Er is een schitterend fort, waarbinnen zich paleizen, moskeeën e.d. bevinden. Met de bus is het een makkelijke dagtocht vanuit Agra.


Binnen in Jama Mashid, de grote moskee van het fort. (Fatehpur Sikri)


Als ik me niet vergis is dit het paleis van één van Keizer Akbar's vrouwen, in dit geval de Christelijke Mariam. (Fatehpur Sikri)


De busreis hier naartoe was weer leuk. Net buiten het busstation hield de bus er al mee op en ik heb meegeholpen met aanduwen, tot hilariteit en goedkeuring van sommige mensen in de bus die wellicht dachten dat westerlingen zich te goed vinden om een bus aan te duwen! Let even op het dashboard rechts. De claxon was kennelijk kapot gegaan (intensief gebruik) en dit is gerepareerd door er een soort morse apparaat van te maken, geheel in overeenstemming met de manier waarop claxons worden gebruikt in India!

Bharatpur
Mensen gaan naar Bharatpur voor maar één reden: Keoladeo National Park. En ikzelf was geen uitzondering, want dit is één van s'werelds belangrijkste broed en voeder plaatsen voor watervogels. Maar ik ontdekte dat Bharatpur zelf ook best een leuk plaatsje is. Dat is sowieso mijn ervaring met reizen: vaak zijn plaatsen waar "niets te zien is" juist het leukst!


Zomaar een straatbeeld in Bharatpur. Dit was wel de eerste keer dat ik tijdens mijn reis een kameel zag die als lastdier wordt gebruikt. Later werd dit heel gewoon (Bharatpur)


Die "broden" op de voorgrond zijn geen broden maar brokken natuurlijke ruwe suiker. Deze mannen (vader en zoon) hebben me verschillende soorten suiker laten proeven. Helaas was de taalbarrière te groot om precies te snappen wat de verschillen waren tussen de verschillende soorten suiker. (Bharatpur)


Midden in de stad zag ik plotseling deze kerkuil op een elektriciteitskabel zitten! "Oeloe!" riepen de locals, wat kennelijk "uil" betekent in Hindi. Zij vonden het ook bijzonder. (Bharatpur)


Winkel met ijzerwaren en metalen potten, zoals je die overal tegenkomt (Bharatpur)


Meer Diwali shopping (Bharatpur)


Straatje niet zover van het guesthouse waar ik verbleef (Bharatpur)

Keoladeo Ghana National Park
De meeste bezoekers komen hier maar voor één dag of zelfs een middag en overnachten in guesthouses langs de weg net buiten het park. Ikzelf heb vier volledige dagen doorgebracht in het park. Dit is één van de weinige national parks waar je vrij kunt rond bewegen zonder verplichte gids. Bij de ingang kun je fietsen huren en zo kun je zelf de trailtjes verkennen. Voor bezoekers met minder tijd is het overigens helemaal geen slecht idee om een riksja te huren en je te laten rondrijden. Veel van de riksja fietsers hebben veel verstand van wat er te zien is en zijn goede wildlife spotters!

Naast veel (water) vogels kun je hier ook o.a. jakhalzen, grote (ca 1m) waterschildpadden, herten en nilgai antilopen zien.


Omdat ik slechts een pocketcamera bij me had (ik neem liever een goede verrekijker mee dan een grote camera) heb ik nauwelijks natuurfoto's. Maar deze Spotted Owlets zaten behoorlijk dichtbij. De rechtse was half in slaap en had z'n ogen meestal dicht terwijl de linkse voortdurend alert was en behoorlijk zenuwachtig werd als je te dichtbij kwam. Wat een prachtige beestjes! (Keoladeo National Park)


Sambar deer (Keoladeo National Park)


Painted Storks broeden in grote hoeveelheden in het park. Hier heb je geen verrekijker voor nodig! Zelf heb ik ook een groot deel van de tijd doorgebracht op de kleine trailtjes door de bossen in de meer verlaten delen van het park, wat erg mooi was kwa zangvogeltjes. (Keoladeo National Park)


Pauwen in de avondschemering, net voordat ik het park verlaat (Keoladeo National Park)

Pushkar
Pushkar is een pelgrimsoord voor Hindoe's dat verder vooral bekend is vanwege de jaarlijkse "Camel Fair". Dat laatste is nogal een kermis met veel drukte, toeristen en volle hotels, daarom had ik mijn reis juist - in tegenstelling tot wat bijna alle andere toeristen doen - zo gepland dat ik deze camel fair omzeilde. Of dat een juiste beslissing is geweest zal ik nooit zeker weten. Iedereen die ik later sprak was enthousiast over de camel fair, maar ik weet ook dat ikzelf een hele mooie tijd heb gehad in een rustig Pushkar, enkele dagen voordat de drukte begon.

Pushkar is zelfs buiten de camel fair een nogal toeristisch plaatsje met menu's in het Israëlisch en dergelijke....Ondanks dat heeft het toch veel sfeer. Het is gebouwd rond een meertje en dit wordt door Hindoe's gebruik voor rituele baden. Toegang tot het meertje is via zogenaamde "Ghats". Ik was in Pushkar gedurende Diwali. En dat was erg sfeervol met lichtjes.


Zicht op Pushkar en Pushkar Lake. Die Trapjes naar het water leiden naar de badplaatsen.


Dit is één van de vele doorgangen die leidt naar een "Ghat" (rituele badplaats). (Pushkar)


Diwali had voor mij dezelfde soort sfeer als kerst bij ons. S'avonds zetten mensen lichtjes voor hun huis. (Pushkar)


Happy Diwali! Vrouwen in hun mooiste kleren met lichtjes bij een tempel. (Pushkar)


Geen idee wat dit voor gebouw is of wat die mannen daar doen, maar het levert een mooi plaatje op. (Pushkar)

Jaipur
Jaipur is een populaire toeristische bestemming. En terecht, want er is veel te zien. De belangrijkste trekpleisters zijn het City Palace, Hawa Mahal, Jantar Mantar en een eind buiten de stad Amber Fort. De bazaar van Jaipur vond ik ook bijzonder tof.


Een deel van het City Palace complex is nu een museum (foto), maar een ander deel is afgeschermd en is nog steeds de residentie van een maharadja. Dit soort paleizen getuigen van de decadente levensstijl die de Indiase vosten eeuwenlang hebben geleefd. Er zijn hier o.a. twee zilveren potten van elk 345kg en een inhoud van 4000 liter (volgens het Guinness Book of Records de grootste zilveren objecten ter wereld) die de maharadja gebruikte om heilig Ganges water mee te nemen op zijn reis naar Engeland, zodat hij daarin kon baden. (Jaipur)


Hawa Mahal ("Palace of the Winds") stamt uit 1799 en diende om de vrouwen van het koninklijke huishouden een plek te geven waar vanuit ze de straat en eventuele processies konden zien. Vrouwen moesten namelijk uit het zicht worden gehouden. Het is een schitterend gebouw en hoewel je het niet op de foto kunt zien, in een deel van de ramen zit gekleurd glas. (Jaipur)


Jantar Mantar is het bewijs dat het hier geen achterlijk volk was. Dit is een verzameling van astronomische instrumenten die werd gebruikt om de tijd te meten en posities van hemellichamen. De eerste instrumenten zijn hier gebouwd in 1728. Het instrument op de foto is een gigantische zonnewijzer, maar er is nog veel meer. (Jaipur)


Bloemenmarkt. Ik heb nog nooit iemand bloemen met steel zien verkopen (Jaipur)


Amber Fort ligt net buiten Jaipur. Ook dit is een groot complex waar veel is te zien. Op de achtergrond zie je op de berg het fort Jaigarh liggen dat in verbinding staat met Amber Fort. Het was mogelijk om door tunnels en tussen muren ongezien troepen te verplaatsen van het ene naar het andere fort. Ook Jaigarh fort heb ik bezocht. Erg interessant allemaal! (Amber)

Ranthambhore National Park
Dit national park is de enige plek in India met een wilde tijger populatie die nog groot genoeg is om levensvatbaar te zijn. Het is tevens je beste kans om een tijger in het wild te zien in India. Ik had helaas niet het geluk om er één te zien. Wel wat andere beestjes zoals herten en een Jungle Bush Quail met kuikentje, wat ook leuk was.


Safari's in het tijdperk van mobiele telefoons zijn een beetje een nachtmerrie geworden. Spot een gids ergens een tijger dan belt hij z'n vrienden op, etc etc en voor je het weet heb je een hele colonne van 4x4 auto's die in een grote stofwolk met formule-I snelheid over de stoffige trailtjes scheurt. Ik kreeg een flinke adrenaline rush, maar niet vanwege tijgers maar door de verwachting dat we elk moment met hoge snelheid op een andere auto konden botsen. Nee, dit is niet leuk meer. Gelukkig voor de tijgers krijgen de auto's een bepaalde zone toegewezen zodat ze bijna allemaal in dezelfde (drukke) zone zitten en andere plekken van het park rustig blijven voor de tijgers.

Bundi
Dit is een leuk plaatsje en ietsje minder toeristisch dan de rest. Ook hier is een mooi paleis en op de berg een oud overgroeid fort.


Toegangspoort naar de oude stad. (Bundi)


Uitzicht op het paleis en de stad zelf vanaf het fort. (Bundi)


Deze man verkoopt armbanden die erg populair zijn bij de dames. De (nep) diamantjes worden gefixeerd in de armband door het geheel te verwarmen boven het vuurtje. (Bundi)


Groentemarkt in het licht van de ondergaande zon. (Bundi)


Busreis Indiase stijl. (Bundi)

Udaipur
Deze stad is vooral mooi door de ligging aan het Pichola meer. De James Bond film Octopussy is in deze stad opgenomen en diverse gebouwen zoals het City Palace en het Monsoon Palace komen in de film voor. Zelf vond ik de stad eerlijk gezegd een beetje tegenvallen. Er is een aantal mooie bezienswaardigheden maar ik vind de stad als geheel niet zo sfeervol en het is verschrikkelijk toeristisch.


City Palace (Udaipur)


Koeien aan de waterkant in het zachte licht van de late middag. (Udaipur)


Rajasthan heeft een lange traditie van schilderingen aan binnen en buitenkant van huizen en paleizen. In veel paleizen kom je prachtige eeuwenoude muurschilderingen tegen. Maar ook in de moderne tijd wordt deze traditie voortgezet, zoals je ziet aan deze moderne schilderingen. (Udaipur)


Zonsondergangen zijn prachtig in Udaipur, zoals deze gezien vanaf het dakterras van een restaurant. (Udaipur)

Jodhpur
Jodhpur was een hoogtepunt van deze reis. Het heeft mogelijk het leukste/ mooiste fort van allemaal en de labyrint straatjes van de oude stad doen authentiek aan en hebben veel sfeer. Tevens zie je hier veel van het "gewone" leven.


Het fort van Jodhpur is het meest sprookjesachtige fort dat ik heb gezien op deze reis. En toen ik het fort via een achteruitgang verliet voor een wandeling door een minder vaak bezocht deel van de oude stad ontdekte ik dat er Indian Vultures broeden op de rotsen direct onder het fort. Toen kon mijn dag echt niet meer stuk! (Jodhpur)


Detail van één van de gebouwen binnen het fort. De steen is zo fijn uitgesneden dat het lijkt alsof het van hout is gemaakt. (Jodhpur)


In de stad was een groot feest aan de gang vanwege de Muharram, een Islamitische heilige maand. De feestelijkheid verbaasde me nogal omdat ik ooit Iran bezocht tijdens de Muharram en daar was het juist een beetje een trieste bedoeling met zwarte vlaggen, zelfkastijding en straatfeesten waren in die periode juist verboden. (Jodhpur)


Deze foto is genomen in de avondschemering. Mannen slaan op grote trommels terwijl ze rondjes draaien. Leuk detail op deze foto is dat je ziet dat alle mannen beneden staan en de vrouwen en kinderen zitten op het dak. Het doet me denken aan de oude tradities van Rajasthan waarin de vrouwen apart en buiten het zicht worden gehouden.


Toen mijn (pocket)camera werd opgemerkt wilden deze trommelende mannen persé op de foto! (Jodhpur)


Zomaar een straat scene... (Jodhpur)

Jaisalmer
Ook deze stad gelegen in de woestijn was een hoogtepunt van mijn reis. Jaisalmer schijnt het oudste nog bewoonde fort ter wereld te hebben. Het is gebouwd van geel zandsteen, de kleur van de omgeving. Maar niet alleen het fort is prachtig. Ook het deel van de stad buiten het fort (vooral aan de noordkant) is erg mooi en is bovendien veel minder toeristisch dan het fort zelf. Het is prachtig om daar s'morgens vroeg rond te zwerven en de stad tot leven te zien komen.


Uitzicht op het fort. (Jaisalmer)


Uitzicht vanaf het fort. (Jaisalmer)


In het fort bevindt zich allerlei moois, zoals bijvoorbeeld dit paleis. (Jaisalmer)


Eén van de mooiste dingen binnen het fort is een groep Jain tempels van prachtig uitgesneden zandsteen. (Jaisalmer)


De Jain religie verbiedt het doden van dieren. Het doodslaan van een mug is verboden! Deze twee dames komen bidden in de tempel en zoals je ziet bindt één van de twee een doek voor haar mond. Ik heb nagevraagd wat daar de achtergrond van is en er werd me verteld dat dit is om te voorkomen dat je per ongeluk spuugt op je god! (Jaisalmer)


Rajasthan is echt een land met een snorren cultuur! Deze trotse snor bezitter (die de uitgetrokken schoenen bewaakte bij één van de tempels) wou wel op de foto. Maar voor het maken van de foto draaide hij nog even aan de punten van zijn snor om te zorgen dat die goed in model zat voor de foto. (Jaisalmer)


Zoals ik al schreef is Jaisalmer een heerlijke stad om s'morgens vroeg rond te zwerven en het leven op gang te zien komen. (Jaisalmer)


Op veel plaatsen vind je prachtige eeuwenoude huizen van subliem uitgesneden zandsteen. Deze is gelukkig in goede staat, maar er staan er ook veel te verkruimelen. (Jaisalmer)


De man op de motor is de melkboer die melk komt brengen. Zijn klant komt met een pannetje naar buiten gelopen. (Jaisalmer)


Zomaar één van de vele mooie huisjes in Jaisalmer

Bikaner
Dit is een aardige stad maar het verbleekt bij de vorige twee. Wat mij vooral hier naartoe bracht was het feit dat ik wist dat ik vanaf hier een soort van wildlife tour kon doen om wat van de woestijn fauna te zien. Verder is hier ook een mooi fort (Junagarh) en niet ver buiten Bikaner is het plaatsje Deshnok met de beroemde ratten tempel.


Jitu Solanki van Vinayak Guest House organiseert safari's naar de woestijn net buiten Bikaner. Ik kan deze gids van harte aanbevelen! De "standaard" tour is een combinatie van het bezoek van een dorpje, kameeltje rijden, een overnachting in de woestijn en wildlife zien (met name gieren). Maar zelf had ik niet genoeg tijd meer en bovendien was mijn voornaamste interesse wildlife, dus zijn we een halve dag naar de woestijn gegaan en hebben alleen naar vogels en ander wildlife gekeken. Op deze foto zie je hoe het (semi-)woestijn landschap eruit ziet en een heleboel gieren. (Bikaner)


Dit is een Griffon Vulture waarvan er hier grote hoeveelheden overwinteren. De reden hiervan is dat dit het gebied is van de Bisnoi stam. Deze moeten volgens hun religie de natuur beschermen, dus de omstandigheden voor wildlife zijn uitstekend, ondanks dat dit officieel geen beschermd gebied is (geen national park) en het zich direct buiten de stad bevindt. Maar waarom zoveel gieren? Deze mensen zijn strikt vegetarisch en als hun vee overlijdt dan dumpen ze de karkassen in de woestijn zodat de gieren en andere beesten er iets aan hebben. (Bikaner)


Dit is een Egyptian Vulture die veel kleiner is dan een Griffon. Verder hebben we ook Cinereous Vultures gezien met een spanwijdte die groter kan zijn dan 3 meter! (Bikaner)


Een andere indrukwekkende vogel die je hier veel ziet is de Steppe Eagle. (Bikaner)


En hier een onvolwassen Steppe Eagle. Daarnaast hebben ook nog een hoop kleinere vogeltjes gezien. Ik wou dat ik hier iets meer tijd had gehad... (Bikaner)


Een 40 minuten busreis vanaf Bikaner ligt het plaatsje Deshnok dat bekend is vanwege de Karni Mata Temple, waar heilige ratten vrij rondlopen en worden gevoerd door de bezoekers. (Deshnok)


Het verhaal gaat dat sinds de 14-de eeuw leden van bepaalde families worden gereïncarneerd als ratten. Ongeveer 600 families in het hedendaagse Deshnok claimen hier vanaf te stammen en ook zij zullen reïncarneren als ratten. Vandaar dat de ratten in deze tempel worden geëerd en gevoerd. Ik heb op zich weinig tegen ratten (het zijn ook gewoon beestjes) maar ik vond deze tempel behoorlijk smerig en het stonk er verschrikkelijk. Ik voelde het ook meteen op m'n longen (allergie?). O ja, en zoals in alle tempels moeten ook hier je schoenen uit... (Deshnok)


Zoals veel forten in Rajasthan heeft ook Junagarh binnen één van de poorten uitgesneden handafdrukken ter herdenking van de echtgenotes van strijders die "sati" pleegden nadat hun man was gesneuveld. Sati is een gebruik waarbij vrouwen zelfmoord plegen door op de brandstapel te springen waarop hun man wordt gecremeerd. (Bikaner)


Straatbeeld bij één van de oude stadspoorten. Hier dicht in de buurt werd ik gebeten door een straathond, want een interessante "off the beaten track" ervaring opleverde in een Indiaas ziekenhuis (chaos, drukte, schreeuwen, duwen, geen privacy, kortom: India). Maar ik mag niet klagen want ze hebben me toch maar netjes geholpen. Gratis. (Bikaner)


Dit was het einde van mijn reis. Vanaf hier nam ik de trein voor de lange reis terug naar Delhi. De trein is relatief comfortabel als je een zitplaats hebt maar kan een nachtmerrie zijn als je dat niet hebt. Het regelen van treinkaartjes is op zichzelf ook de ultieme India ervaring met bureaucratie, 2 uur in de rij staan en vechtpartijen die uitbreken als er iemand probeert voor te dringen. Online je kaartjes boeken is een uitkomst, maar dan mis je wel dit deel van de India experience, hehe!

Statistiekjes
Aantal dagen: 34
Ter plekke uitgegeven: ¤477 (omgerekend)
Geïdentificeerde vogelsoorten: 119, waarvan 93 in Keoladeo (voor complete lijst: zie spoiler)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 25-10-2017 13:35:36 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 24 december 2012 @ 14:19:47 #2
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_120717267
Toffe foto's + verslag!
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  maandag 24 december 2012 @ 14:40:34 #3
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_120717983
Alweer een mooi verslag!

Maar dit bevestigt het weer, India gaat het voorlopig niet worden voor mij ;)
pi_120718048
Tof :) niet helemaal mijn land denk ik, maar mooi verslag
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_120721141
Leuk verslag! Ook met al die vogels. Een heel aantal plekken komt trouwens ook voor in een van de afleveringen van Earth Flight (documentairereeks over vogeltrek). :)
pi_120736822
Wat ik een beetje mis in dit verhal is eigenlijk een kijkje hoe je slaapt. Je hebt relatief weinig betaald per nacht, maar hoe ziet zo'n 'nachtrust' er dan eigenlijk uit?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 25 december 2012 @ 08:17:57 #7
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120750508
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2012 21:26 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat ik een beetje mis in dit verhal is eigenlijk een kijkje hoe je slaapt. Je hebt relatief weinig betaald per nacht, maar hoe ziet zo'n 'nachtrust' er dan eigenlijk uit?
Het goedkoopste guesthouse was ¤2,25, het duurste ¤7,40. Gemiddeld heb ik ongeveer ¤4,50 betaald. De nachtrust varieerde van zeer goed tot zeer slecht. Er is helaas geen verband tussen prijs van guesthouse en kwaliteit van de slaap.

De keren dat ik slecht sliep was vrijwel altijd te wijten aan lawaai. Je probeert je kamer zo uit te zoeken dat je zo weinig mogelijk aan de kant van een drukke straat zit, maar ik heb een paar keer meegemaakt dat er ergens in de buurt een trouwfeest was en dan kun je het vergeten met je slaap: keiharde muziek gaat de hele nacht door en het stopt vaak pas nadat je al bent opgestaan. De periode dat ik er was was het trouwseizoen (heeft met de maankalender te maken en horoscopen) dus veel trouwfeesten overal.

Dit was het goedkoopste guesthouse van de hele reis (¤2,25), in een eeuwenoud huis. Fantastisch geslapen hier, want doodstil. Kortom, je kunt er geen pijl op trekken...



[ Bericht 5% gewijzigd door SeLang op 25-12-2012 08:29:48 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120752692
Wat een vet verslag!
BlaBlaBla
  dinsdag 25 december 2012 @ 11:49:43 #9
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_120752779
Tip voor de volgende keer: laat oordoppen op maat maken bij de audicien!

Bloemen worden enkel zonder steeltjes verkocht omdat ze alleen maar gebruikt worden als offerande aan de goden, bv in de vorm van guirlandes voor de murti's of in de puja (eredienst).
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_120769764
Super! Ook leuk die doodnormale straatfoto's, krijg weer zin om terug te gaan hierdoor!
Raak en plezierig.
pi_120808067
Ook dit vind ik weer een interessant reisverslag, evenals je andere verslag van Sri lanka. Moet er wel bij zeggen dat India bij stukken minder trekt.

Ga zo door, eigenlijk mogen er wel meer van dit soort reisverslagen geplaatst worden ^O^
Voor wat foto's, kijk hier
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 27 december 2012 @ 09:21:47 #12
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120808766
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 07:01 schreef polariteit het volgende:

Ga zo door, eigenlijk mogen er wel meer van dit soort reisverslagen geplaatst worden ^O^
Ik heb er nog een paar :P. Dit is de hele serie (tot nu toe). Elke reis is 2 maanden.

TRV / [Reisverslag] Maleisie +Brunei
TRV / [Reisverslag] Vietnam + Laos + Cambodja
TRV / [Reisverslag] Engeland + Schotland + Wales
TRV / [Reisverslag] Sri Lanka
TRV / [Reisverslag] Rajasthan, Delhi & Agra (n.w. India)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120810993
quote:
Die van Engeland en Cambodja kende ik al, gaaf hoor :) ^O^
Voor wat foto's, kijk hier
  donderdag 27 december 2012 @ 13:23:57 #14
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_120814996
quote:
12s.gif Op donderdag 27 december 2012 09:21 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik heb er nog een paar :P. Dit is de hele serie (tot nu toe). Elke reis is 2 maanden.

Behalve de laatste twee dus ;)

Trouwens, is het mistig op de tweede foto, of is dat de beruchte smog?

En ik zou ook, eigenlijk, m'n reisverslagen ooit eens eindelijk moeten maken. Sowieso die van de Filipijnen, Colombia, Spanje en Polen, maar ook uit mijn grote Zuid-Amerika reis zijn wel wat leuke stukjes van een maand te knippen. Ik ga er binnenkort maar eens mee aan de slag...
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 27 december 2012 @ 13:26:11 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120815074
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 13:23 schreef Lemans24 het volgende:

Trouwens, is het mistig op de tweede foto, of is dat de beruchte smog?
Een combinatie van mist, smog en stof. Delhi schijnt altijd zo te zijn deze tijd van het jaar.

quote:
En ik zou ook, eigenlijk, m'n reisverslagen ooit eens eindelijk moeten maken. Sowieso die van de Filipijnen, Colombia, Spanje en Polen, maar ook uit mijn grote Zuid-Amerika reis zijn wel wat leuke stukjes van een maand te knippen. Ik ga er binnenkort maar eens mee aan de slag...
Ik loop ook weleens met het idee om alsnog verslagen te maken van de meer recente reizen waar ik geen verslag van heb (Indonesië, Filipijnen, Thailand, Joegoslavië,...) maar het is best veel werk :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 27 december 2012 @ 13:27:10 #16
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_120815116
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 13:26 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een combinatie van mist, smog en stof. Delhi schijnt altijd zo te zijn deze tijd van het jaar.
smog = smoke + fog, dat weet je hè ;)
In dit geval dus rook en mist én mist en (fijn)stof?
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 27 december 2012 @ 13:30:29 #17
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120815222
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 13:27 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

smog = smoke + fog, dat weet je hè ;)
In dit geval dus rook en mist én mist en (fijn)stof?
Dat wist ik niet! :D Maar in dit geval bedoelde ik normaal stof (heel fijn zand e.d.) en niet stof ten gevolge van rook. Smog slaat toch meer op luchtvervuiling dacht ik?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 27 december 2012 @ 13:31:28 #18
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_120815250
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 13:30 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat wist ik niet! :D Maar in dit geval bedoelde ik normaal stof (heel fijn zand e.d.) en niet stof ten gevolge van rook. Smog slaat toch meer op luchtvervuiling dacht ik?
Ja, een mist van rook, denk ik.
  donderdag 27 december 2012 @ 17:15:26 #19
62913 Blik
The one and Only!
pi_120824404
Leuk verslag weer. Mooie foto's. Toch een fascinerend land, maar soms ook bizar hoe smerig het kan zijn (rattentempel bijvoorbeeld)
  zaterdag 9 maart 2013 @ 18:03:29 #20
285975 boeiuh2
Funk the dump stuff
pi_123833320
Heel erg tof verslag. Bedankt voor het delen! Ik loop met het plan rond om een soortgelijke trip te maken. Gelukkig komen mijn wensen/verwachtingen overeen met hetgeen je schetst in jouw verhaal.

Ik ga komende week een visum regelen. Zodra dat lukt wil ik direct een vliegticket kopen om hopelijk een paar dagen later voor een mooi prijsje er naartoe te vliegen.

Het enige waar ik nog mee zit is dat het in de komende weken snikheet gaat worden. Hopelijk lukt het mijn lichaam om dat te handlen. Iemand die ervaring heeft met reizen in deze regio in maart/april?
Funk Gezond, Soul een Appel
pi_144516508
Erg mooi. Vooral de straatfoto's vind ik prachtig, ik kan altijd erg genieten van de chaos die je daar nog zo lekker hebt (nooit in India geweest, maar wel in China ervaren). Wel jammer dat je nergens verslag doet over het eten.
pi_144517693
quote:
7s.gif Op zondag 14 september 2014 15:54 schreef Kaas- het volgende:
Erg mooi. Vooral de straatfoto's vind ik prachtig, ik kan altijd erg genieten van de chaos die je daar nog zo lekker hebt (nooit in India geweest, maar wel in China ervaren). Wel jammer dat je nergens verslag doet over het eten.
Je houdt van chaos? Je bent ook niet bang van een beetje viezigheid? Ik kan je Calcutta+randgemeenten wel aanbevelen dan. Maart-April-Mei dan is het lekker warm. Bovendien is er niet al teveel regen wat daar een extra dimensie aan geeft ;)
pi_144518252
quote:
0s.gif Op zondag 14 september 2014 16:30 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Je houdt van chaos? Je bent ook niet bang van een beetje viezigheid? Ik kan je Calcutta+randgemeenten wel aanbevelen dan. Maart-April-Mei dan is het lekker warm. Bovendien is er niet al teveel regen wat daar een extra dimensie aan geeft ;)
Fuck yeah, foto's ervan zien er heerlijk uit (googelde het even). :D Waarom weet ik niet, maar in die chaos voel ik me juist lekker vrij en op m'n gemak. Geen regeltjes, gewoon doen waar je zin in hebt. Die lijkt in Calcutta wel aanwezig ja.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')