Verslag Sri Lanka 30 sept- 29 oktober 2012Hier volgt een verslagje van mijn reis naar Sri Lanka. Dit was deel van een grotere reis in de periode 30 sept- 3 dec 2012 waarin ik ook n.w India bezocht, maar het is logischer om dat te splitsen in twee aparte verslagen.
Route:1) Colombo
2) Kandy
3) Sigiriya
4) Anuradhapura
5) Jaffna
6) Ella
7) Pottuvil / Arugam Bay
8) Tissamaharama
9) Galle
10) Deniyaya
11) Haputale
12) Colombo
ColomboDeze stad was leuker dan verwacht, met name de levendige wijk Pettah. In het oude deel van Colombo vind je ook nog wat overblijfselen van Portugees en Nederlands koloniaal verleden. Het was verrassend hoeveel natuur er nog te zien is in deze stad met 2,4 miljoen inwoners. Denk aan flying foxes die s'avonds overal door de stad vliegen en op sommige plekken zitten er pelikanen op de lantarenpalen langs een drukke weg!
De wijk Pettah is de meest levendige wijk van Colombo, vol met markten en andere vormen van handel. Dit zijn groothandelaren in agrarische producten. De schaaltjes op tafel bevatten samples van de dingen die ze verkopen. (Colombo)
Voordat de Hollanders en later de Britten Sri Lanka tot een kolonie maakten was dit een Portugese kolonie. Eén van de erfenissen hiervan is dat een deel van de bevolking nu katholiek is. Dit soort Mariabeelden vind je hier en daar in het straatbeeld en veel mensen stoppen er even. (Colombo)
Tijdens een wandeling door Pettah zag ik deze chagrijnig kijkende slager voor zijn winkel met stukken vlees. Zo'n ietwat gevaarlijk ogende slager met van die grote stukken vlees dat leek me wel een aardige foto, dus ik vroeg netjes of ik even een foto mocht maken. Zonder verder een spier in zijn gezicht te vertrekken ging hij akkoord. (Colombo)
Tijdens het maken van de vorige foto kwam zijn vrolijke buurman - een andere slager - met een grote grijns vragen of hij ook op de foto mocht! Maar natuurlijk! (Colombo)
In Sri Lanka is de natuur nooit ver weg, zelfs niet in een grote stad als Colombo. Deze flying fox landde in een boom bij South Beira Lake toen ik daar in de avondschemering naar reigers en pelikanen aan het kijken was. Waarschijnlijk is hij afkomstig van de enorme kolonie in Viharamahadevi Park midden in de stad. (Colombo)
Detail van een hindu tempel. Naast deze exotische tempel stond een puur Britse rode brievenbus. Altijd leuk om restanten van een koloniaal verleden te vinden. (Colombo)KandyZoals veel mensen doen ben ik met de trein van Colombo naar Kandy gereisd. Die treinreis is al een bezienswaardigheid op zich. Kandy is een mooi stadje maar helaas ook super toeristisch. De belangrijkste attracties voor mijzelf waren de Peradeniya Botanic Gardens die net buiten Kandy liggen en ook de natuur in de heuvels direct aan de rand van Kandy. Vanaf het balkon van het guesthouse waar ik verbleef (ca 20 minuten lopen van het centrum van Kandy) waren meer dan 40 verschillende vogelsoorten te zien!
Kandy Lake (voorgrond) werd in 1807 aangelegd. In het gebouw dat je vooraan op een eilandje in het water ziet bevond zich ooit het harem van de heerser Sri Wickrama Rajasinha. Daarachter zie je de Temple of the Sacred Tooth Relic Liggen. Deze bevat een tand die van Boeddha zou zijn geweest. (Kandy)
Binnen in de Temple of the Sacred Tooth Relic. Hier komen veel boeddhistische pelgrims. (Kandy)SigiriyaHier is een rots met overblijfselen van een oud klooster. Busladingen met toeristen rijden direct naar de ingang en betalen $30(!) om de trapjes te beklimmen om het te bezoeken en verdwijnen daarna weer. Zelf ben ik niet eens op de rots geweest maar heb gewandeld in de omgeving. De meer dan 1000 jaar oude grachten rond het complex zitten vol met kikkers. Flycatchers en bee-eaters zitten in de bomen rond het water en vangen insecten. Er lopen een paar grote water monitor lizards rond en er zijn grote hoeveelheden makaken en leaf monkeys. Ook crested serpent eagles en grey-headed sea-eagles heb ik daar gezien en nog heel veel andere vogels. Ik werd wel gewaarschuwd voor wilde olifanten want je zit hier aan de verkeerde kant van het elektrische anti-olifanten hek.
De busreis naar Sigiriya. Busreizen in Sri Lanka zijn niet echt comfortabel maar vaak wel leuk. Deze bus zit (nog!) nieteens halfvol want onderweg stappen er steeds meer mensen in. De bussen in Sri Lanka zijn vrijwel zonder uitzondering stampvol
De rots met het klooster lijkt niet op z'n plaats in het verder vlakke landschap, maar dat maakt hem juist zo imposant. Zie trouwens hoe droog de grond nog is aan het begin van de monsoon. Totaal anders dan in het zuiden van het land, aan de andere kant van de bergen. (Sigiriya)
Olifant wassen/ afkoelen (Sigiriya)
Deze foto is rond zonsopgang genomen en ik vind dat hij mooi de sfeer uitbeeldt van de vroege morgen rond Sigiriya. De vrouw op de foto zag ik elke ochtend en ze verzamelt zaden. Ik vroeg haar waar ze die voor gebruikt en ze vertelde me dat ze daar olie uit persen die ze overal voor gebruiken: huidverzorging, koken, olielampen, ... De zaden komen uit vruchten die door de apen (zie op de achtergrond) worden gegeten, dus elke ochtend liggen er weer nieuwe. Deze plek was schitterend voor vogeltjes en andere beestjes! (Sigiriya)
S'morgens stond ik altijd om 5:30am op om te wandelen in de natuur. De vorige avond was de eerste grote stortbui van de monsoon gevallen en dit had kennelijk iets getriggerd: de lucht zag zwart van de vliegende insecten en ze kropen ook overal over de grond! Pas toen ik in het bos was naast de gracht van het rotscomplex ontdekte ik wat het was: termieten. Ze kropen uit de grond en vlogen met miljoenen tegelijk uit. De rest van de natuur genoot van deze feestmaaltijd: kikkers sprongen uit het water om de termieten uit de lucht te plukken, monitor lizards, vogels en zelfs apen deden zichzelf tegoed aan dit feestmaal! Na een paar uur was het hele spektakel alweer voorbij en lag de grond bezaaid met afgeworpen vleugeltjes. Toen deze foto werd genomen was het alweer over z'n hoogtepunt heen. Dat muurtje op de achtergrond is de rand van de eeuwenoude gracht. (Sigiriya) AnuradhapuraHier is een oud complex met overblijfselen van tempels en stupas. Sommige dingen zijn meer dan 2000 jaar oud. Je kunt voor $25 een ticket kopen om alles te bezoeken maar vanaf de openbare weg zie je bijna net zoveel. Het ligt allemaal ver uit elkaar dus ik had een fiets gehuurd en heb tussen de sites rondgefietst. Ook heb ik wat rondgefietst door dorpjes en wijken net buiten Anuradhapura, wat eigenlijk nog leuker was dan de archeologische sites.
Eén van de interessantste sites is Sri Maha Bodhi. Hier is een tempel met de oudste historisch gecertificeerde boom ter wereld. De boom is gekweekt uit een tak van de boom waaronder Boeddha zat en is meer dan 2000 jaar geleden door een prinses meegenomen naar Sri Lanka. Deze boom wordt zonder interruptie al meer dan 2000 jaar door priesters verzorgd. Het is één van de belangrijkste tempels in Sri Lanka en hij wordt druk bezocht door pelgrims. Helaas kon je (iig toen ik er was) niet dicht bij de boom zelf komen.(Anuradhapura)
Dit is Jetavanarama Dagoba, gebouwd in de derde eeuw. Toen hij werd gebouwd was het de op drie na hoogste door mensen gebouwde structuur ter wereld (alleen twee Egyptische piramides waren nog hoger). Dit ding bevat naar schatting 93 miljoen stenen. (Anuradhapura)
Overal zijn hier apen. Kennelijk gebeurt er iets interessants boven in de boom... (Anuradhapura)JaffnaJaffna ligt in voormalig Tamil Tijger gebied. Er is nog steeds oorlogsschade en onderweg is er een checkpoint waar je wat formulieren moet invullen en ze een kopie maken van je paspoort. Jaffna was één van de hoogtepunten van mijn reis. Er zijn weinig specifieke bezienswaardigheden maar het is gewoon een leuk plaatsje. Het leukste vond ik de visserswijk. Tijdens de burgeroorlog helemaal plat geschoten maar het wordt momenteel weer opgebouwd. Dit kan de toeristenattractie van de toekomst worden. S'morgens bruist het er van de activiteit. Overal ligt op straat vis te drogen, er worden netten en boten gerepareerd, etc. Mensen waren erg vriendelijk en ik was zelf een beetje een bezienswaardigheid dus kennelijk komen hier (nog!) niet veel toeristen. In Jaffna is ook een oud Nederlands fort. Helaas in de puin geschoten tijdens de burgeroorlog, maar momenteel wordt het gerestaureerd.
Overwegend Tamil bevolking hier, dus er zijn veel kleurige tempels te vinden (Jaffna)
Viswinkel (Jaffna)
Vissersboten in de haven (Jaffna)
Eén van de na de verwoestende burgeroorlog opnieuw opgebouwde huisjes in Jaffna . Het resultaat mag er zijn. (Jaffna)
Midden in het hart van de activiteit. Rechts ligt vis te drogen, links worden vissen geslacht (Jaffna)
Na het vissen worden de netten gerepareerd (Jaffna)
Hier wordt brandhout verkocht (Jaffna)EllaVanaf Jaffna was het een lange busreis terug naar Kandy (ca 9 uur) en na een overnachting aldaar heb ik de trein genomen naar Ella. Ella ligt in de hooglanden te midden van theeplantages en de treinreis door de bergen daar naartoe is prachtig! Ella zelf is een vriendelijk plaatsje, zij het erg toeristisch. Het is een goede basis voor wandelingen door de bergen en theeplantages. Vanuit de ramen en het balkon van het guesthouse waar ik verbleef (Ella Highest Inn - aanbevolen!) waren er ook weer veel mooie vogeltjes te zien.
De treinreis door "Hill Country" is op zichzelf al een attractie. De trein was stampvol maar ik had het geluk dat ik in de deuropening kon staan/ zitten en zo een mooier uitzicht had dan de mensen met gereserveerde plaatsen
Het landschap net buiten Ella: heuvels met theeplantages. Op de achtergrond zie je Ella Rock, wat ook een schitterende wandeling was (Ella)
Garden Lizards zie je overal, maar het blijven prachtige beestjes!Pottuvil / Arugam BayArugam Bay is vooral populair als strand om te surfen, maar de reden dat ik hier kwam was vooral de mangroves in de buurt. Ik heb ook een fiets gehuurd en ben naar het plaatsje Panama gereden, ongeveer 20km verder naar het zuiden. Het is een kaal en droog landschap (deze tijd van het jaar). Langs de hele weg zijn veel pauwen te zien en een hoop andere vogels. Ik heb ook een ca 3 meter lange krokodil gezien in een riviertje en natuurlijk veel monitor lizards.
Het strand van Arugam Bay aan het eind van de middag (Arugam Bay)
Op safari door de mangroves van Pottuvil. Heel veel reigers, ooievaars en ijsvogels. Helaas had ik geen geschikte camera hiervoor bij me (wel genieten met de verrekijker!) dus dan maar een foto van de bootsman. Alleen al uit principe wou ik deze mangrove tour doen. Het geeft de lokale bevolking een (monetaire) reden om deze natuur te beschermen en het levert werk en inkomen. (Pottuvil)
Fietstochtje naar het plaatsje Panama. De foto geeft een idee van het type landschap met overal veel wilde pauwen.TissamaharamaDit is een ideale basis voor het bezoeken van Yala en Bundala National Park. Ik heb een jeep "safari" gedaan in Yala N.P. samen met een Engels stel. De meeste mensen komen hier om olifanten en luipaarden te zien. Wij hadden pech want we hebben geen olifanten of luipaarden gespot (volgens mij bijna niemand die dag). Voor mij maakte dat niet zoveel uit want ik heb die beesten wel vaker gezien maar die andere twee mensen waren wel teleurgesteld. Ik vond het nog steeds een mooie safari vanwege de andere beestjes.
Dan Bundala N.P. Dit zijn vooral wetlands met veel vogels. Van de eigenaar van het guesthouse waar ik verbleef kreeg ik de tip dat een groot deel van de wetlands buiten de grenzen van het park vallen en dat je dus zonder een toegangsprijs te betalen en zonder de verplichte gids op eigen houtje heel veel kunt zien. En dat is nu precies waar ik het meeste van geniet: op eigen houtje in alle rust dingen bekijken. Ik heb hier twee hele dagen plus een middag op eigen houtje rondgelopen. Alleen moet je ook hier oppassen voor wilde olifanten, maar die ben ik gelukkig niet tegen gekomen.
Deze Crested Hawk-eagle was zo dichtbij dat ik zelfs met mijn pocketcamera een aardige foto kon maken. Wat een mooi beest! (Yala N.P.)
Inmiddels ben ik er wel aan gewend om overal wilde pauwen te zien, maar ze blijven prachtig! (Yala N.P.)
Eén van de leukste dingen vond ik deze nestjes van Baya Weavers, gewoven van gras en opgehangen in de boom. Het vogeltje zelf (geel met zwart gezicht) zie je rechtsonder (Yala N.P.)
Krokodillen zitten hier ook overal (Yala N.P.)GalleNederlands koloniaal verleden in het prachtige Galle. Helaas wel erg toeristisch: bijna elk huis in de oude stad is een guesthouse, café of een op toeristen gerichte winkel. Daardoor is het een beetje een dode stad imo. Neemt niet weg dat er prachtige sfeervolle straatjes zijn en dat het erg mooi is om over de oude stadsmuren te lopen.
Schoolmeisjes lopen door de poort van de Nederlandse vesting. Zie het VOC logo boven de poort (Galle)
Meer sporen van het Nederlands koloniaal verleden vind je in de Nederlands Hervormde Kerk (Galle)DeniyayaNiet zo'n bijzondere stad, maar wel in een prachtige omgeving. De stad is omringd met heuvels en akkertjes en ligt dicht bij Sinharaja Forest Reserve. Dat is het laatste stuk primair tropisch regenwoud dat nog in Sri Lanka te vinden is. Ik heb hier een dag rondgewandeld met een gids en we hebben veel moois gezien, waaronder veel soorten die uitsluitend in Sri Lanka voorkomen: o.a. purple-faced langurs, toque makaken, kangaroo lizard en een hoop vogels. Op de dag dat ik vertrok heb ik s'morgens ook nog een lange wandeling gemaakt in de heuvels rondom Deniyaya.
Akkertjes rond Deniyaya
Pit Viper (Sinharaja Forest Reserve)
Vleesetende planten (Sinharaja Forest Reserve)
Mijn gids Bandula Rathnayaka van het Sinharaja Rest guesthouse in een theeplantage. Iedereen die Sinharaja wil bezoeken kan ik deze gids van harte aanbevelen!HaputaleHaputale ligt weer in "Hill Country" tussen de theeplantages. De reis van Deniyaya naar Haputale was lang en vermoeiend maar ook prachtig en spectaculair, gedeeltelijk over hele smalle wegen door de heuvels en theeplantages. Nog mooier en meer spectaculair dan de treinreizen door de heuvels naar Ella. Vanuit Haputale heb ik een theefabriek bezocht die daar nog door Mr. Lipton zelf is gebouwd.
Vanaf een weg in de heuvels zag ik dat er beneden in het dorp een trouwerij aan de gang was. Tijdens het maken van deze foto poseerde het bruidspaar net voor een andere fotograaf die een paar meter voor ze staat (buiten beeld). Het grootste deel van de bevolking hier is Tamil, oorspronkelijk door de Britten uit India gehaald om te werken in de theeplantages. (Haputale)
Even later liep ik langs de ingang van het gebouw waar de bruiloft werd gevierd. Hier is de receptie, met jonge meisjes in hun mooiste jurkjes. (Haputale)
Vanuit Haputale bezocht ik Dambatenne theefabriek. De reis er naartoe is spectaculair, over single-track wegen door de heuvels en theeplantages. In de buurt van de fabriek zijn nederzettingen waar de arbeiders wonen. Omdat het zo hoog ligt hangt er vaak mist. Deze foto van een tempel geeft wel aardig de sfeer weer. (Dambatenne)Vanaf Haputale ben ik tenslotte met de trein weer teruggereisd naar Colombo, waarbij ik nog eens een keer kon genieten van het prachtige landschap.
StatistiekjesAantal dagen in Sri Lanka: 29
Ter plekke uitgegeven: omgerekend ¤534
Geidentificeerde vogelsoorten: 149 (voor complete lijst: zie spoiler)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door SeLang op 25-10-2017 13:55:35 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"Mijn reisverslagen