abonnement Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 vrijdag 21 december 2012 @ 15:06:32 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120598518
Verslag Sri Lanka 30 sept- 29 oktober 2012

Hier volgt een verslagje van mijn reis naar Sri Lanka. Dit was deel van een grotere reis in de periode 30 sept- 3 dec 2012 waarin ik ook n.w India bezocht, maar het is logischer om dat te splitsen in twee aparte verslagen.



Route:
1) Colombo
2) Kandy
3) Sigiriya
4) Anuradhapura
5) Jaffna
6) Ella
7) Pottuvil / Arugam Bay
8) Tissamaharama
9) Galle
10) Deniyaya
11) Haputale
12) Colombo

Colombo
Deze stad was leuker dan verwacht, met name de levendige wijk Pettah. In het oude deel van Colombo vind je ook nog wat overblijfselen van Portugees en Nederlands koloniaal verleden. Het was verrassend hoeveel natuur er nog te zien is in deze stad met 2,4 miljoen inwoners. Denk aan flying foxes die s'avonds overal door de stad vliegen en op sommige plekken zitten er pelikanen op de lantarenpalen langs een drukke weg!


De wijk Pettah is de meest levendige wijk van Colombo, vol met markten en andere vormen van handel. Dit zijn groothandelaren in agrarische producten. De schaaltjes op tafel bevatten samples van de dingen die ze verkopen. (Colombo)


Voordat de Hollanders en later de Britten Sri Lanka tot een kolonie maakten was dit een Portugese kolonie. Eén van de erfenissen hiervan is dat een deel van de bevolking nu katholiek is. Dit soort Mariabeelden vind je hier en daar in het straatbeeld en veel mensen stoppen er even. (Colombo)


Tijdens een wandeling door Pettah zag ik deze chagrijnig kijkende slager voor zijn winkel met stukken vlees. Zo'n ietwat gevaarlijk ogende slager met van die grote stukken vlees dat leek me wel een aardige foto, dus ik vroeg netjes of ik even een foto mocht maken. Zonder verder een spier in zijn gezicht te vertrekken ging hij akkoord. (Colombo)


Tijdens het maken van de vorige foto kwam zijn vrolijke buurman - een andere slager - met een grote grijns vragen of hij ook op de foto mocht! Maar natuurlijk! (Colombo)


In Sri Lanka is de natuur nooit ver weg, zelfs niet in een grote stad als Colombo. Deze flying fox landde in een boom bij South Beira Lake toen ik daar in de avondschemering naar reigers en pelikanen aan het kijken was. Waarschijnlijk is hij afkomstig van de enorme kolonie in Viharamahadevi Park midden in de stad. (Colombo)


Detail van een hindu tempel. Naast deze exotische tempel stond een puur Britse rode brievenbus. Altijd leuk om restanten van een koloniaal verleden te vinden. (Colombo)

Kandy
Zoals veel mensen doen ben ik met de trein van Colombo naar Kandy gereisd. Die treinreis is al een bezienswaardigheid op zich. Kandy is een mooi stadje maar helaas ook super toeristisch. De belangrijkste attracties voor mijzelf waren de Peradeniya Botanic Gardens die net buiten Kandy liggen en ook de natuur in de heuvels direct aan de rand van Kandy. Vanaf het balkon van het guesthouse waar ik verbleef (ca 20 minuten lopen van het centrum van Kandy) waren meer dan 40 verschillende vogelsoorten te zien!


Kandy Lake (voorgrond) werd in 1807 aangelegd. In het gebouw dat je vooraan op een eilandje in het water ziet bevond zich ooit het harem van de heerser Sri Wickrama Rajasinha. Daarachter zie je de Temple of the Sacred Tooth Relic Liggen. Deze bevat een tand die van Boeddha zou zijn geweest. (Kandy)


Binnen in de Temple of the Sacred Tooth Relic. Hier komen veel boeddhistische pelgrims. (Kandy)

Sigiriya
Hier is een rots met overblijfselen van een oud klooster. Busladingen met toeristen rijden direct naar de ingang en betalen $30(!) om de trapjes te beklimmen om het te bezoeken en verdwijnen daarna weer. Zelf ben ik niet eens op de rots geweest maar heb gewandeld in de omgeving. De meer dan 1000 jaar oude grachten rond het complex zitten vol met kikkers. Flycatchers en bee-eaters zitten in de bomen rond het water en vangen insecten. Er lopen een paar grote water monitor lizards rond en er zijn grote hoeveelheden makaken en leaf monkeys. Ook crested serpent eagles en grey-headed sea-eagles heb ik daar gezien en nog heel veel andere vogels. Ik werd wel gewaarschuwd voor wilde olifanten want je zit hier aan de verkeerde kant van het elektrische anti-olifanten hek.


De busreis naar Sigiriya. Busreizen in Sri Lanka zijn niet echt comfortabel maar vaak wel leuk. Deze bus zit (nog!) nieteens halfvol want onderweg stappen er steeds meer mensen in. De bussen in Sri Lanka zijn vrijwel zonder uitzondering stampvol


De rots met het klooster lijkt niet op z'n plaats in het verder vlakke landschap, maar dat maakt hem juist zo imposant. Zie trouwens hoe droog de grond nog is aan het begin van de monsoon. Totaal anders dan in het zuiden van het land, aan de andere kant van de bergen. (Sigiriya)


Olifant wassen/ afkoelen (Sigiriya)


Deze foto is rond zonsopgang genomen en ik vind dat hij mooi de sfeer uitbeeldt van de vroege morgen rond Sigiriya. De vrouw op de foto zag ik elke ochtend en ze verzamelt zaden. Ik vroeg haar waar ze die voor gebruikt en ze vertelde me dat ze daar olie uit persen die ze overal voor gebruiken: huidverzorging, koken, olielampen, ... De zaden komen uit vruchten die door de apen (zie op de achtergrond) worden gegeten, dus elke ochtend liggen er weer nieuwe. Deze plek was schitterend voor vogeltjes en andere beestjes! (Sigiriya)


S'morgens stond ik altijd om 5:30am op om te wandelen in de natuur. De vorige avond was de eerste grote stortbui van de monsoon gevallen en dit had kennelijk iets getriggerd: de lucht zag zwart van de vliegende insecten en ze kropen ook overal over de grond! Pas toen ik in het bos was naast de gracht van het rotscomplex ontdekte ik wat het was: termieten. Ze kropen uit de grond en vlogen met miljoenen tegelijk uit. De rest van de natuur genoot van deze feestmaaltijd: kikkers sprongen uit het water om de termieten uit de lucht te plukken, monitor lizards, vogels en zelfs apen deden zichzelf tegoed aan dit feestmaal! Na een paar uur was het hele spektakel alweer voorbij en lag de grond bezaaid met afgeworpen vleugeltjes. Toen deze foto werd genomen was het alweer over z'n hoogtepunt heen. Dat muurtje op de achtergrond is de rand van de eeuwenoude gracht. (Sigiriya)

Anuradhapura
Hier is een oud complex met overblijfselen van tempels en stupas. Sommige dingen zijn meer dan 2000 jaar oud. Je kunt voor $25 een ticket kopen om alles te bezoeken maar vanaf de openbare weg zie je bijna net zoveel. Het ligt allemaal ver uit elkaar dus ik had een fiets gehuurd en heb tussen de sites rondgefietst. Ook heb ik wat rondgefietst door dorpjes en wijken net buiten Anuradhapura, wat eigenlijk nog leuker was dan de archeologische sites.


Eén van de interessantste sites is Sri Maha Bodhi. Hier is een tempel met de oudste historisch gecertificeerde boom ter wereld. De boom is gekweekt uit een tak van de boom waaronder Boeddha zat en is meer dan 2000 jaar geleden door een prinses meegenomen naar Sri Lanka. Deze boom wordt zonder interruptie al meer dan 2000 jaar door priesters verzorgd. Het is één van de belangrijkste tempels in Sri Lanka en hij wordt druk bezocht door pelgrims. Helaas kon je (iig toen ik er was) niet dicht bij de boom zelf komen.(Anuradhapura)


Dit is Jetavanarama Dagoba, gebouwd in de derde eeuw. Toen hij werd gebouwd was het de op drie na hoogste door mensen gebouwde structuur ter wereld (alleen twee Egyptische piramides waren nog hoger). Dit ding bevat naar schatting 93 miljoen stenen. (Anuradhapura)


Overal zijn hier apen. Kennelijk gebeurt er iets interessants boven in de boom... (Anuradhapura)

Jaffna
Jaffna ligt in voormalig Tamil Tijger gebied. Er is nog steeds oorlogsschade en onderweg is er een checkpoint waar je wat formulieren moet invullen en ze een kopie maken van je paspoort. Jaffna was één van de hoogtepunten van mijn reis. Er zijn weinig specifieke bezienswaardigheden maar het is gewoon een leuk plaatsje. Het leukste vond ik de visserswijk. Tijdens de burgeroorlog helemaal plat geschoten maar het wordt momenteel weer opgebouwd. Dit kan de toeristenattractie van de toekomst worden. S'morgens bruist het er van de activiteit. Overal ligt op straat vis te drogen, er worden netten en boten gerepareerd, etc. Mensen waren erg vriendelijk en ik was zelf een beetje een bezienswaardigheid dus kennelijk komen hier (nog!) niet veel toeristen. In Jaffna is ook een oud Nederlands fort. Helaas in de puin geschoten tijdens de burgeroorlog, maar momenteel wordt het gerestaureerd.


Overwegend Tamil bevolking hier, dus er zijn veel kleurige tempels te vinden (Jaffna)


Viswinkel (Jaffna)


Vissersboten in de haven (Jaffna)


Eén van de na de verwoestende burgeroorlog opnieuw opgebouwde huisjes in Jaffna . Het resultaat mag er zijn. (Jaffna)


Midden in het hart van de activiteit. Rechts ligt vis te drogen, links worden vissen geslacht (Jaffna)


Na het vissen worden de netten gerepareerd (Jaffna)


Hier wordt brandhout verkocht (Jaffna)

Ella
Vanaf Jaffna was het een lange busreis terug naar Kandy (ca 9 uur) en na een overnachting aldaar heb ik de trein genomen naar Ella. Ella ligt in de hooglanden te midden van theeplantages en de treinreis door de bergen daar naartoe is prachtig! Ella zelf is een vriendelijk plaatsje, zij het erg toeristisch. Het is een goede basis voor wandelingen door de bergen en theeplantages. Vanuit de ramen en het balkon van het guesthouse waar ik verbleef (Ella Highest Inn - aanbevolen!) waren er ook weer veel mooie vogeltjes te zien.


De treinreis door "Hill Country" is op zichzelf al een attractie. De trein was stampvol maar ik had het geluk dat ik in de deuropening kon staan/ zitten en zo een mooier uitzicht had dan de mensen met gereserveerde plaatsen


Het landschap net buiten Ella: heuvels met theeplantages. Op de achtergrond zie je Ella Rock, wat ook een schitterende wandeling was (Ella)


Garden Lizards zie je overal, maar het blijven prachtige beestjes!

Pottuvil / Arugam Bay
Arugam Bay is vooral populair als strand om te surfen, maar de reden dat ik hier kwam was vooral de mangroves in de buurt. Ik heb ook een fiets gehuurd en ben naar het plaatsje Panama gereden, ongeveer 20km verder naar het zuiden. Het is een kaal en droog landschap (deze tijd van het jaar). Langs de hele weg zijn veel pauwen te zien en een hoop andere vogels. Ik heb ook een ca 3 meter lange krokodil gezien in een riviertje en natuurlijk veel monitor lizards.


Het strand van Arugam Bay aan het eind van de middag (Arugam Bay)


Op safari door de mangroves van Pottuvil. Heel veel reigers, ooievaars en ijsvogels. Helaas had ik geen geschikte camera hiervoor bij me (wel genieten met de verrekijker!) dus dan maar een foto van de bootsman. Alleen al uit principe wou ik deze mangrove tour doen. Het geeft de lokale bevolking een (monetaire) reden om deze natuur te beschermen en het levert werk en inkomen. (Pottuvil)


Fietstochtje naar het plaatsje Panama. De foto geeft een idee van het type landschap met overal veel wilde pauwen.

Tissamaharama
Dit is een ideale basis voor het bezoeken van Yala en Bundala National Park. Ik heb een jeep "safari" gedaan in Yala N.P. samen met een Engels stel. De meeste mensen komen hier om olifanten en luipaarden te zien. Wij hadden pech want we hebben geen olifanten of luipaarden gespot (volgens mij bijna niemand die dag). Voor mij maakte dat niet zoveel uit want ik heb die beesten wel vaker gezien maar die andere twee mensen waren wel teleurgesteld. Ik vond het nog steeds een mooie safari vanwege de andere beestjes.

Dan Bundala N.P. Dit zijn vooral wetlands met veel vogels. Van de eigenaar van het guesthouse waar ik verbleef kreeg ik de tip dat een groot deel van de wetlands buiten de grenzen van het park vallen en dat je dus zonder een toegangsprijs te betalen en zonder de verplichte gids op eigen houtje heel veel kunt zien. En dat is nu precies waar ik het meeste van geniet: op eigen houtje in alle rust dingen bekijken. Ik heb hier twee hele dagen plus een middag op eigen houtje rondgelopen. Alleen moet je ook hier oppassen voor wilde olifanten, maar die ben ik gelukkig niet tegen gekomen.


Deze Crested Hawk-eagle was zo dichtbij dat ik zelfs met mijn pocketcamera een aardige foto kon maken. Wat een mooi beest! (Yala N.P.)


Inmiddels ben ik er wel aan gewend om overal wilde pauwen te zien, maar ze blijven prachtig! (Yala N.P.)


Eén van de leukste dingen vond ik deze nestjes van Baya Weavers, gewoven van gras en opgehangen in de boom. Het vogeltje zelf (geel met zwart gezicht) zie je rechtsonder (Yala N.P.)


Krokodillen zitten hier ook overal (Yala N.P.)

Galle
Nederlands koloniaal verleden in het prachtige Galle. Helaas wel erg toeristisch: bijna elk huis in de oude stad is een guesthouse, café of een op toeristen gerichte winkel. Daardoor is het een beetje een dode stad imo. Neemt niet weg dat er prachtige sfeervolle straatjes zijn en dat het erg mooi is om over de oude stadsmuren te lopen.


Schoolmeisjes lopen door de poort van de Nederlandse vesting. Zie het VOC logo boven de poort (Galle)


Meer sporen van het Nederlands koloniaal verleden vind je in de Nederlands Hervormde Kerk (Galle)

Deniyaya
Niet zo'n bijzondere stad, maar wel in een prachtige omgeving. De stad is omringd met heuvels en akkertjes en ligt dicht bij Sinharaja Forest Reserve. Dat is het laatste stuk primair tropisch regenwoud dat nog in Sri Lanka te vinden is. Ik heb hier een dag rondgewandeld met een gids en we hebben veel moois gezien, waaronder veel soorten die uitsluitend in Sri Lanka voorkomen: o.a. purple-faced langurs, toque makaken, kangaroo lizard en een hoop vogels. Op de dag dat ik vertrok heb ik s'morgens ook nog een lange wandeling gemaakt in de heuvels rondom Deniyaya.


Akkertjes rond Deniyaya


Pit Viper (Sinharaja Forest Reserve)


Vleesetende planten (Sinharaja Forest Reserve)


Mijn gids Bandula Rathnayaka van het Sinharaja Rest guesthouse in een theeplantage. Iedereen die Sinharaja wil bezoeken kan ik deze gids van harte aanbevelen!

Haputale
Haputale ligt weer in "Hill Country" tussen de theeplantages. De reis van Deniyaya naar Haputale was lang en vermoeiend maar ook prachtig en spectaculair, gedeeltelijk over hele smalle wegen door de heuvels en theeplantages. Nog mooier en meer spectaculair dan de treinreizen door de heuvels naar Ella. Vanuit Haputale heb ik een theefabriek bezocht die daar nog door Mr. Lipton zelf is gebouwd.


Vanaf een weg in de heuvels zag ik dat er beneden in het dorp een trouwerij aan de gang was. Tijdens het maken van deze foto poseerde het bruidspaar net voor een andere fotograaf die een paar meter voor ze staat (buiten beeld). Het grootste deel van de bevolking hier is Tamil, oorspronkelijk door de Britten uit India gehaald om te werken in de theeplantages. (Haputale)


Even later liep ik langs de ingang van het gebouw waar de bruiloft werd gevierd. Hier is de receptie, met jonge meisjes in hun mooiste jurkjes. (Haputale)


Vanuit Haputale bezocht ik Dambatenne theefabriek. De reis er naartoe is spectaculair, over single-track wegen door de heuvels en theeplantages. In de buurt van de fabriek zijn nederzettingen waar de arbeiders wonen. Omdat het zo hoog ligt hangt er vaak mist. Deze foto van een tempel geeft wel aardig de sfeer weer. (Dambatenne)

Vanaf Haputale ben ik tenslotte met de trein weer teruggereisd naar Colombo, waarbij ik nog eens een keer kon genieten van het prachtige landschap.

Statistiekjes
Aantal dagen in Sri Lanka: 29
Ter plekke uitgegeven: omgerekend ¤534
Geidentificeerde vogelsoorten: 149 (voor complete lijst: zie spoiler)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:)

[ Bericht 1% gewijzigd door SeLang op 25-10-2017 13:55:35 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120601812
Mooie foto's!
BlaBlaBla
pi_120607241
Wow! Prachtreis.
  vrijdag 21 december 2012 @ 19:16:17 #4
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_120607640
Mooie foto's, leuk verhaal!

Ik zag pas foto's van iemand die in Bangladesh was geweest, daar heeft dit toch wel veel van weg.


Maar is Sri Lanka nu echt zo spotgoedkoop, of heb jij extra goed op de centen gelet? Wat kost een hostel of simpele éénpersoonskamer, een bus, een georganiseerde tour of entree van een NP?

Oh, ik merk trouwens wel dat ik de helft van m'n leven mis, ik sta namelijk nooit om 5:30 op (hoewel, wel toen ik postbode was, vroeger), ook al ben ik dol op vogeltjes kijken. Ik kan het gewoon niet, maar zal het gaan proberen...

[ Bericht 23% gewijzigd door Lemans24 op 22-12-2012 03:22:53 ]
  vrijdag 21 december 2012 @ 21:40:59 #5
18079 neok
all the way
pi_120614408
Heel mooi om te zien dit. Ooit was ik in Dehli en Varanasi maar dat is helemaal niet te vergelijken als ik zo zie, eerder met Bali ofzo :) Wat een natuur daar, zitten er ook Bengaalse tijgers?

Verlanglijstje even aanvullen!
Buenos dias Tristeza
pi_120621976
Ziet er erg mooi uit! Maar zo krijg je je geld natuurlijk nooit op :P
Abre los ojos
  zaterdag 22 december 2012 @ 03:21:16 #7
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_120625857
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 december 2012 21:40 schreef neok het volgende:
Heel mooi om te zien dit. Ooit was ik in Dehli en Varanasi maar dat is helemaal niet te vergelijken als ik zo zie, eerder met Bali ofzo :) Wat een natuur daar, zitten er ook Bengaalse tijgers?

Verlanglijstje even aanvullen!
Er komen geen tijgers voor op Sri Lanka, dat is toch wel bekend?
(of is dit een flauwe grap mbt Tamil tijgers?)

[ Bericht 3% gewijzigd door Lemans24 op 22-12-2012 03:29:16 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 22 december 2012 @ 08:37:29 #8
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120626854
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 december 2012 19:16 schreef Lemans24 het volgende:

Maar is Sri Lanka nu echt zo spotgoedkoop, of heb jij extra goed op de centen gelet? Wat kost een hostel of simpele éénpersoonskamer, een bus, een georganiseerde tour of entree van een NP?
• Voor guesthouses heb ik ¤4 - ¤10 betaald, waarbij die ¤10 een uitzondering was en inclusief een uitgebreid ontbijt. Gemiddeld ongeveer ¤6 betaald. Eigenlijk is dat wat duurder dan ik gewend ben in z.o. Azië, maar nog steeds niet veel.

• Vervoer kost geen drol. Van Jaffna naar Kandy (wat tweederde van de lengte van het land is) kostte bijvoorbeeld ¤2. Verder is het natuurlijk een klein land dus je legt relatief weinig kilometers af.

• Eten kost ook bijna niks (zoals bijna overal in Azië), zolang je eet waar de locals eten (en dat is wat je wilt natuurlijk).

• Safaris zijn duur, maar dat is overal zo (entree national park, jeep, driver, guide,...). Voor die Yala safari betaalde ik ¤35 voor een halve dag. Mangrove safari ¤10 voor 2 uur met een bootje.

• Wat erg duur is in Sri Lanka zijn toegangskaartjes naar toeristische attracties, waarbij de $30 voor de Sigiriya rots een triest dieptepunt is. Maar ook de Temple of the Sacred Tooth Relic in Kandy kost je al ¤5 terwijl er niet echt veel te zien is.

Al met al vind ik Sri Lanka niet bijzonder goedkoop vergeleken met andere landen in z.o. Azië, maar je bespaart wat geld op vervoer.

Btw: vergeleken met andere mensen bespaar ik wellicht wat geld doordat ik op de bonnefooi reis en nooit een guesthouse reserveer. Misschien krijg je dan een betere prijs. Ook heb ik de gewoonte om af te dingen op de prijs als ik hem niet laag genoeg vind. Vaak krijg ik dan gewoon korting. Tenslotte maak ik bijna nooit gebruik van tuctuc's en dergelijke: alle afstanden binnen de stad kleiner dan ca 5km loop ik gewoon, wat heerlijk is na urenlang opgevouwen te hebben gezeten in een bus. En je leert dan gelijk de stad kennen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120630117
Leuk verslag met mooie foto's! Indrukwekkende lijst vogeltjes heb je gespot :)
Voor wat foto's, kijk hier
pi_120654777
Ligt het aan mij, of voelt het aan alsof een relatief snelle reis? Je bent namelijk veel op pad geweest die maand!

Anywayz, je kent de situatie. Dit klinkt als geen stress, ontspanning en genieten. Top!
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 23 december 2012 @ 08:24:13 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120662187
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 00:09 schreef sitting_elfling het volgende:
Ligt het aan mij, of voelt het aan alsof een relatief snelle reis? Je bent namelijk veel op pad geweest die maand!

Dat klopt. Ik doe altijd veel op een dag. Sri Lanka heeft ook nog het voordeel dat de afstanden kort zijn dus je verliest weinig tijd aan reizen. Als je s'morgens om 6:00 of 7:00 de bus pakt dan ben je meestal rond het middaguur al wel gesettled op je nieuwe bestemming en heb je nog een hele middag voor de boeg. Reisdagen zijn geen verloren dagen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 23 december 2012 @ 09:25:44 #12
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_120662536
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2012 08:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat klopt. Ik doe altijd veel op een dag. Sri Lanka heeft ook nog het voordeel dat de afstanden kort zijn dus je verliest weinig tijd aan reizen. Als je s'morgens om 6:00 of 7:00 de bus pakt dan ben je meestal rond het middaguur al wel gesettled op je nieuwe bestemming en heb je nog een hele middag voor de boeg. Reisdagen zijn geen verloren dagen.
Als je maar lang genoeg de tijd neemt, geldt dat natuurlijk voor ieder land.
Voorbeeldje: Colombia was voor mij een land waar reisdagen wel verloren dagen waren, omdat vijf weken voor het hele land nogal kort is. Had ik drie maanden de tijd genomen, kon ik ook halve dagen reizen, ipv hele.
pi_120665156
Mooi verslag! Ik was er vorig jaar 8 dagen, heb een rondje in het zuiden gemaakt dus wel wat herkenbare zaken. Maar vooral het gedeelte buiten de gebaande paden is gaaf, zeker Jaffna.

Colombo vond ik zelf niet veel aan, mede door de vervuilde lucht, maar jouw impressie is erg mooi! Vond het ook een erg mooi land, ook nog bij mensen thuis gegeten wat een bijzondere ervaring was. Heb wel het idee dat het toerisme binnen nu en tien jaar een ongelofelijke ontwikkeling gaat doormaken, nu het vliegveld in de buurt van TIssa bijna af is. Zodra de charters die kant uit gaan zal er toch snel een hoop veranderen. Een van de dingen die me zelf erg goed zijn bijgebleven zijn de ritten in oude bussen, waar de singalese hits uit de speakers knallen; top!

Keep 'em coming!
TRV
pi_120676099
mooie reis en foto's...ben benieuwd naar de rest van je reis
mumbo jumbo who are you? AAAHHHH!!!
  dinsdag 25 december 2012 @ 11:27:47 #15
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_120752263
Sri Lanka. O+ Ik wil terug!

Maar het noorden is dus wel veilig...? Iets gemerkt van onderdrukking van de Tamils?
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_120770145
quote:
14s.gif Op vrijdag 21 december 2012 21:40 schreef neok het volgende:
Heel mooi om te zien dit. Ooit was ik in Dehli en Varanasi maar dat is helemaal niet te vergelijken als ik zo zie, eerder met Bali ofzo :) Wat een natuur daar, zitten er ook Bengaalse tijgers?

Verlanglijstje even aanvullen!
Bijzonder inderdaad om te zien dat het toch weer net wat anders is dan India!

TS, ik vraag me eigenlijk een beetje af waarom je maar twee maanden op reis bent geweest. Is het dat je een baan hebt die je wil houden en maar 2 maanden vrij kon krijgen?
Raak en plezierig.
  dinsdag 25 december 2012 @ 23:49:22 #17
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_120770531
'Maar' 2 maanden? :D
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 26 december 2012 @ 10:03:19 #18
78918 SeLang
Black swans matter
pi_120777321
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2012 11:27 schreef Isegrim het volgende:
Sri Lanka. O+ Ik wil terug!

Maar het noorden is dus wel veilig...? Iets gemerkt van onderdrukking van de Tamils?
Het noorden is veilig :). Onderdrukking (als die er is) heb ik niks van gemerkt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2012 23:38 schreef AnnaTralala het volgende:

TS, ik vraag me eigenlijk een beetje af waarom je maar twee maanden op reis bent geweest. Is het dat je een baan hebt die je wil houden en maar 2 maanden vrij kon krijgen?
Ik ga bewust nooit langer dan twee maanden want na twee maanden ben ik echt doodmoe! Liever zou ik het zelfs in stukjes van 1 maand hakken maar dat wordt zo duur met vliegtickets. Ik zie het ook altijd aan andere mensen die langer op reis zijn (bijvoorbeeld 6 maanden of een jaar), die doen bijna niks meer! Die komen dan pas om 10:00 hun bed uit en zitten de hele dag een boek te lezen in het guesthouse of ze zitten de hele dag thee te drinken met andere reizigers in een toeristen café. En dat is begrijpelijk want elke dag veel zien en veel doen dat hou je geen 6 maanden vol. Maar daar ga ik dus niet voor op reis. Daarom is twee maanden is voor mij een mooi compromis en kies ik altijd een "rondje" dat ik in 2 maanden kan doen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_120781199
quote:
0s.gif Op woensdag 26 december 2012 10:03 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ga bewust nooit langer dan twee maanden want na twee maanden ben ik echt doodmoe! Liever zou ik het zelfs in stukjes van 1 maand hakken maar dat wordt zo duur met vliegtickets. Ik zie het ook altijd aan andere mensen die langer op reis zijn (bijvoorbeeld 6 maanden of een jaar), die doen bijna niks meer! Die komen dan pas om 10:00 hun bed uit en zitten de hele dag een boek te lezen in het guesthouse of ze zitten de hele dag thee te drinken met andere reizigers in een toeristen café. En dat is begrijpelijk want elke dag veel zien en veel doen dat hou je geen 6 maanden vol. Maar daar ga ik dus niet voor op reis. Daarom is twee maanden is voor mij een mooi compromis en kies ik altijd een "rondje" dat ik in 2 maanden kan doen.
Mja heb je wel gelijk in dat ze een stuk minder doen, maar ook als je een groot deel van de dag aan het luieren bent tussen andere toeristen kun je nog veel meekrijgen van de lokale cultuur en omgeving. Door het leuke contact met de wasvrouw, het aapje dat je eten probeert te stelen, de band die je krijgt met de hoteleigenaar enzo, de kleine dingetjes. Maar je hebt wel gelijk dat het zonde is om in je met toeristen gelardeerde zone te blijven als er daarbuiten zoveel meer te beleven is. Ach ieder zijn ding :)
Raak en plezierig.
pi_120783368
Mooi verslag en bijbehorende foto's! Complimenten.

Bali reisverslag 2012 is mijn ervaring geweest.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 26-12-2012 14:17:45 ]
pi_120797344
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2012 23:49 schreef Isegrim het volgende:
'Maar' 2 maanden? :D
Nouja TS reist behoorlijk goedkoop en als het langer kan, waarom zou je dan niet langer gaan, maar dat is mijn optiek :D
Raak en plezierig.
  donderdag 27 december 2012 @ 17:09:07 #22
62913 Blik
The one and Only!
pi_120824130
Mooi verslag, en lekker de tijd genomen aangezien je er een maand bent geweest. Staat ook nog op het lijstje van te bezoeken landen, maar met een kleine is dat plan even op de lange baan geschoven.
pi_120827384
quote:
10s.gif Op woensdag 26 december 2012 22:45 schreef AnnaTralala het volgende:

[..]

Nouja TS reist behoorlijk goedkoop en als het langer kan, waarom zou je dan niet langer gaan, maar dat is mijn optiek :D
Toen wij naar Sri Lanka waren geweest hadden we uitgerekend dat we bij een verblijf van meer dan een maand voordeliger uit zouden zijn dan thuis. :D En wij reisden flink duurder dan SeLang ook nog. :P
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_120827639
quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 17:09 schreef Blik het volgende:
Mooi verslag, en lekker de tijd genomen aangezien je er een maand bent geweest. Staat ook nog op het lijstje van te bezoeken landen, maar met een kleine is dat plan even op de lange baan geschoven.
Wel doen hoor. :Y Het is er zo onbeschrijflijk mooi. O+ En met een kleine kun je er ook best heen. :P Wij kwamen onderweg een Brits stel tegen die met twee kleine kinderen aan het reizen waren. ^O^
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_120829746
quote:
1s.gif Op donderdag 27 december 2012 18:17 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Toen wij naar Sri Lanka waren geweest hadden we uitgerekend dat we bij een verblijf van meer dan een maand voordeliger uit zouden zijn dan thuis. :D En wij reisden flink duurder dan SeLang ook nog. :P
Dat bedoel ik *O* w/
Raak en plezierig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')