quote:AMSTERDAM/TILBURG - Ook als nooit duidelijk wordt wie wat precies gedaan heeft, kunnen de verdachten van de dodelijke mishandeling van grensrechter Richard Nieuwenhuizen veroordeeld worden.
"Het is zeker niet zo dat je er bij bent omdat je erbij was, maar er hoeft ook weer niet per se bewezen te worden dat een verdachte ook daadwerkelijk getrapt heeft", zegt de Tilburgse emeritus hoogleraar strafrecht Theo de Roos.
De acht verdachten is primair doodslag ten laste gelegd, secundair openlijke geweldpleging. Vooral die tweede verdenking vormt een vangnet voor het Openbaar Ministerie (OM), aldus De Roos. "Voor het medeplegen van doodslag geldt weliswaar ook dat een verdachte niet per se zelf getrapt of geslagen heeft, maar het OM moet dan wel bewijzen dat sprake was van bewuste en nauwe samenwerking", legt De Roos uit. "Het persoonlijk aandeel van verdachten in de mishandeling is dan van belang. Dat is veel minder het geval bij 'het in vereniging uitoefenen van openlijk geweld'. Joelen, er omheen springen en aanmoedigen kan dan genoeg zijn om duidelijk te maken dat een verdachte bij de groep hoorde die zich aan mishandeling schuldig maakte."
De verdachten in de grensrechterzaak kwamen gisteren vooral met met henzelf ontlastende en anderen belastende verklaringen. "Maar voor die subsidiaire verdenking maakt het niet eens uit wie er wel of niet geschopt heeft", zegt de emeritus hoogleraar.
Tot 2000 repte de wet over 'openlijke geweldpleging met verenigde krachten'. "Die term riep toch een actievere rol op. De wettekst is toen versoepeld tot 'in vereniging'. Dat gebeurde om hooligans tijdens het EK voetbal in Nederland gemakkelijker te kunnen aanpakken", verklaart De Roos.
Ach, bij een dubbele test lijkt mij het resultaat betrouwbaar genoeg. En dan is het nog altijd aan de rechter om dit bewijsmateriaal te wegen.quote:Op donderdag 30 mei 2013 10:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Gebrek aan fantasie waarschijnlijk. Leugendetectors en waarheidsserums bestaan immers net zo min als teletijdmachines.
Uiteindelijk bewijst het iets of bewijst het iets niet. Als een polygraaf leugens vaak niet detecteert, en waarheden wel eens als vermoedelijke leugen weergeeft, dan kan die niet bewijzen of de waarheid gesproken is. Daar is dan verder niet meer zo veel aan te wegen.quote:Op donderdag 30 mei 2013 10:40 schreef Morendo het volgende:
[..]
Ach, bij een dubbele test lijkt mij het resultaat betrouwbaar genoeg. En dan is het nog altijd aan de rechter om dit bewijsmateriaal te wegen.
"Een lange traditie van succes", zozo. Dat kan je vast onderbouwen. Laat het scootertuig even achterwege, die heb je al genoemd. Graag ook even onderbouwen waarom het naar elkaar wijzen nou zo van invloed is, volgens mij is de uitkomst immers hetzelfde als ze gewoon allemaal zwijgen. Maar dat bekt niet zo lekker weg, natuurlijk.quote:Op donderdag 30 mei 2013 10:40 schreef Dwersdriever het volgende:
...
Deze jongens gaan echt naar huis met een flinke schadevergoeding vanwege het veel te lange voorarrest. De tactiek van zwijgen en naar elkaar wijzen heeft een lange traditie van succes in de rechtzaal.
Eens. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat Nederland wakker gaat worden en hier wat meer mee doet. Deze jongens gaan keihard doekoe incasseren.quote:Op donderdag 30 mei 2013 10:40 schreef Dwersdriever het volgende:
Strafrechtdeskundige Theo de Roos houdt de moed erin door te stellen dat er wel degelijk iets van een veroordeling kan komen. Het lijkt mij allemaal nogal ver gezocht. Kan me niet voorstellen dat de rechter meegaat in 'bewuste en nauwe samenwerking'. Een groep spelers die na de wedstrijd iemand te lijf gaat, is niet te vergelijken met de vaak georganiseerde wandaden van hooligangroepen, waar vaak een informele hiërarchische structuur te vinden is.
Deze jongens gaan echt naar huis met een flinke schadevergoeding vanwege het veel te lange voorarrest. De tactiek van zwijgen en naar elkaar wijzen heeft een lange traditie van succes in de rechtzaal.
[..]
Dat risico loop je ook met getuigenbewijs, zeker wanneer in een flits zeven identiek uitziende jongens rond een scheidsrechter staan. Weet je dan wel écht zeker dat je Rachid zag trappen en niet Mohamed? Het zou wat mij betreft gewoon goed zijn als de rechter een extra handvat kreeg om zijn oordeel te staven.quote:Op donderdag 30 mei 2013 10:46 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Uiteindelijk bewijst het iets of bewijst het iets niet. Als een polygraaf leugens vaak niet detecteert, en waarheden wel eens als vermoedelijke leugen weergeeft, dan kan die niet bewijzen of de waarheid gesproken is. Daar is dan verder niet meer zo veel aan te wegen.
Ik heb het scootertuig in dit topic niet genoemd.quote:Op donderdag 30 mei 2013 10:47 schreef DonJames het volgende:
[..]
"Een lange traditie van succes", zozo. Dat kan je vast onderbouwen. Laat het scootertuig even achterwege, die heb je al genoemd. Graag ook even onderbouwen waarom het naar elkaar wijzen nou zo van invloed is, volgens mij is de uitkomst immers hetzelfde als ze gewoon allemaal zwijgen. Maar dat bekt niet zo lekker weg, natuurlijk.
De wens maakt niet dat dat handvat er ook is.quote:Op donderdag 30 mei 2013 10:55 schreef Morendo het volgende:
[..]
Dat risico loop je ook met getuigenbewijs, zeker wanneer in een flits zeven identiek uitziende jongens rond een scheidsrechter staan. Weet je dan wel écht zeker dat je Rachid zag trappen en niet Mohamed? Het zou wat mij betreft gewoon goed zijn als de rechter een extra handvat kreeg om zijn oordeel te staven.
Dat lijkt mij evident.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:02 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
De wens maakt niet dat dat handvat er ook is.
In het geval van een leugendetector wel. Maar het apparaat dat leugens detecteert moet nog uitgevonden worden.quote:
De getuige die een juist en coherent verhaal vertelt ook, in de meeste gevallen.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:05 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
In het geval van een leugendetector wel. Maar het apparaat dat leugens detecteert moet nog uitgevonden worden.
Prima, dan was dat iemand anders.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:01 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Ik heb het scootertuig in dit topic niet genoemd.
Dát is het inderdaad! Kennelijk is men hier in de veronderstelling dat het elkaar aanwijzen de reden is dat ze niet worden veroordeeld, maar dat is dus niet zo. Het is een kwestie van én geen overtuigend bewijs, én geen bekentenis. Het feit dat ze elkaar aanwijzen heeft er echt helemaal niets mee te maken. En dat je niet hoeft mee te werken aan je eigen veroordeling lijkt me algemeen bekend.quote:De zaken rond Stephen Chocolaad en Zwaantje de Jong schieten me te binnen als voorbeelden. Maar het is ook bij Marokkaanse bendes ook een gangbare tactiek. Gewoon geen enkele verklaring geven en dan moet het indirecte bewijs wel heel sterk zijn, wil een rechter van mening zin dat een zaak 'wettig en overtuigend' bewezen is.
Klopt, maar dat probleem los je niet op door te doen alsof je iets weet wat je niet weet.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:08 schreef Morendo het volgende:
[..]
De getuige die een juist en coherent verhaal vertelt ook, in de meeste gevallen.
Daarom, we zijn het ook gewoon eens. In de zaak rond het scootertuig wist die Theo de Roos ook voortdurend te vertellen dat justitie allemaal mogelijkheden had om die twee jongens veroordeeld te krijgen. Dat bleek toen in de praktijk ook niet zo te zijn.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:09 schreef DonJames het volgende:
[..]
Prima, dan was dat iemand anders.
[..]
Dát is het inderdaad! Kennelijk is men hier in de veronderstelling dat het elkaar aanwijzen de reden is dat ze niet worden veroordeeld, maar dat is dus niet zo. Het is een kwestie van én geen overtuigend bewijs, én geen bekentenis. Het feit dat ze elkaar aanwijzen heeft er echt helemaal niets mee te maken. En dat je niet hoeft mee te werken aan je eigen veroordeling lijkt me algemeen bekend.
Het bewijs dat ons strafrecht in onderhavige zaak en vergelijkbare gevallen veel te wensen overlaat!quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:15 schreef Dwersdriever het volgende:
Daarom ligt het voor de hand dat in deze zaak de straffen lager gaan uitvallen dan het voorarrest.
Klachten over dit soort onderwerpen horen ook niet thuis bij de rechtbank, maar bij de politiek. De huidige wetgeving is onvoldoende om in dit soort zaken tot hoge straffen te komen. Als een meerderheid van Nederland van mening is dat dit moet veranderen, zal de politiek dat moeten doen.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:23 schreef Jian het volgende:
[..]
Het bewijs dat ons strafrecht in onderhavige zaak en vergelijkbare gevallen veel te wensen overlaat!
Maar dat doen ze niet, want die gasten voelen zich ook verheven en dit zijn maar plebse onderbuikgevoelens.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:36 schreef Dwersdriever het volgende:
[..]
Klachten over dit soort onderwerpen horen ook niet thuis bij de rechtbank, maar bij de politiek. De huidige wetgeving is onvoldoende om in dit soort zaken tot hoge straffen te komen. Als een meerderheid van Nederland van mening is dat dit moet veranderen, zal de politiek dat moeten doen.
Ben er ook bang voor.quote:Op donderdag 30 mei 2013 10:59 schreef Chadi het volgende:
Als ik de blog zo lees op Nu.nl denk ik dat ze ermee weg komen. De een wijst naar de ander.
Goh, het is een advocaat... Hij is er echt geen uitzondering in hoor.quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:52 schreef Slurrrrp het volgende:
[..]
Tuurlijk jongen, probleem is dat deze hufter gewoon onzin loopt te vertellen en liegt op tv en niemand daar ook maar iets van zegt.. Maarja hij moet z'n client bijstaan.
Dat hij daarbij dus liegt, bedriegt, oplicht etc. moet gewoon maar kunnen?
Minder waard dan een kakkerlak die vent.
quote:De rechter leest nu een telefoongesprek op tussen twee teamgenoten, maar heeft, tot enig genoegen van de verdachten, moeite met de gebruikte straattaal.
door Redactie NU.nl 11:55
Maar verder weten ze wel wat er leeft en speelt in Nederland hoorquote:
quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:58 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Maar verder weten ze wel wat er leeft en speelt in Nederland hoor![]()
Nou, Roderick-Jan en Pieter-Henk, we verstean de verdachten niet, we spreken ze maar vrij dus.
Gewoon nog lachenquote:De verdachten moeten lachen. 'Het is misschien lachwekkend hoe ik het uitspreek, maar ik vind het hier niet om te lachen', reageert de rechter streng.
Die gasten hebben totaal geen besef gewoon, tfoe, twas gewoon fittie met die kk kaas.quote:
Ja, want om te weten wat er in de samenleving speelt moet je straattaal spreken, wolla jeweetz kktantoespangsmatje.quote:Op donderdag 30 mei 2013 11:58 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Maar verder weten ze wel wat er leeft en speelt in Nederland hoor![]()
Nou, Roderick-Jan en Pieter-Henk, we verstean de verdachten niet, we spreken ze maar vrij dus.
het is wel handig als je adhv telefoongesprekken bewijslast gaat opvoeren he?quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:03 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja, want om te weten wat er in de samenleving speelt moet je straattaal spreken, wolla jeweetz kktantoespangsmatje.
Tuurlijk, maar daar had je het niet over. Je had het over "weten wat er in de samenleving speelt".quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:03 schreef HeatWave het volgende:
[..]
het is wel handig als je adhv telefoongesprekken bewijslast gaat opvoeren he?.
quote:D. verklaart dat hij moest huilen toen hij hoorde dat Nieuwenhuizen was overleden. 'Ik heb zelf ook een vrouw en een kind. Ik weet hoe het aanvoelt.'
Ze zwijgen sowieso allemaal op alle vragen...quote:Op donderdag 30 mei 2013 12:54 schreef sorcees het volgende:
Een van de verdachten heeft nu zijn verklaring ingetrokken, ze lijden allemaal aan collectieve amnesie.
Misschien dan ook tijd voor een aangepaste behandeling, iets vergelijkbaar als TBS b.v.
ja, en dus komen ze er niet uit en gaan ze morgen allemaal lekker een feestje vierenquote:Op donderdag 30 mei 2013 14:14 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ze zwijgen sowieso allemaal op alle vragen...
Mjah..quote:Op donderdag 30 mei 2013 14:16 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ja, en dus komen ze er niet uit en gaan ze morgen allemaal lekker een feestje vieren.
Tis wel de toekomst.quote:Op woensdag 29 mei 2013 22:26 schreef Jian het volgende:
[..]
Trek het je niet aan, dat is zo'n beetje zijn standaard repliek bij gebrek aan valide argumenten
Ik vrees ook het ergste. Het is natuurlijk de wereld op z'n kop. Iemand doodtrappen en een zak geld toe als beloning.*quote:Op donderdag 30 mei 2013 10:47 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Eens. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat Nederland wakker gaat worden en hier wat meer mee doet. Deze jongens gaan keihard doekoe incasseren.
Nou is het strikt genomen wel prima mogelijk dat je niet meer weet wat er gebeurd is, maar dat je toch weet wat er in ieder geval niet is gebeurd.quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:36 schreef Boldface het volgende:
Een aantal citaten van Ibrahim C, opgetekend door nu.nl:
Het zou lachwekkend zijn als het niet zo triest was. Hij is in elk geval keurig geďnstrueerd. Gewoon zeggen dat je je niets herinnert. Behalve dan natuurlijk als een ander zegt dat je iets wél hebt gedaan. Dan weet je ineens zeker dat dat niet zo is.
En dan met meerdere personen aanpakken, vervolgens elkaar tegenspreken en alle schuld ontkennen omdat iemand anders het gedaan heeft, maar je niet weet wie?quote:Op donderdag 30 mei 2013 17:39 schreef Twiitch het volgende:
Het zou je vader/broer/whatever maar zijn, dan zou je toch bijna voor eigen rechter gaan spelen als die jongens straks (met schadevergoeding) fluitend weglopen.
I rest my case:quote:Op vrijdag 31 mei 2013 00:00 schreef Beelzebufo het volgende:
[..]
En dan met meerdere personen aanpakken, vervolgens elkaar tegenspreken en alle schuld ontkennen omdat iemand anders het gedaan heeft, maar je niet weet wie?
Deja-vu!
De verklaringen en het beroepen op het zwijgrecht lijkt er in ieder geval op dat deze wijze van verdediging is gekozen. Het is te hopen dat het OM beschikt over duidelijkere filmpjes e/o foto's die buiten de media zijn gebleven waarop wel duidelijk te zien is wie wat gedaan heeft.quote:Op woensdag 29 mei 2013 22:44 schreef Montagui het volgende:
En ook om te voorkomen dat in de toekomst deze vorm van verdediging een vrijbrief wordt voor nieuw 'groepsgeweld' lijkt me dan ook een veroordeling voor 'de groep' bij groepsgeweld gepast. Maar ja, daar zal de wet wel voor gewijzigd moeten worden.....
Die uitspraak is al net zo ver van de waarheid verwijderd dan het speelveld van de gemiddelde advocaat.quote:Op woensdag 29 mei 2013 18:13 schreef DonJames het volgende:
[..]
Waar jij die voorrang in leest ontgaat me even. Waarheidsvinding is namelijk precies wat men hier doet.
In ieder geval duidelijk bewijs om in ieder geval deze jongen op doodslag te pakken.quote:Op woensdag 29 mei 2013 17:44 schreef tong80 het volgende:
'De wedstrijd van de B-jeugd tussen Buitenboys uit Almere en Nieuw Sloten uit Amsterdam verliep partijdig. Mensen hadden kritiek op het optreden van grensrechter Richard Nieuwenhuizen. Daar werd over gezeurd', aldus verdachte Yassine D. woensdag tijdens het proces rond de gewelddadige dood van de grensrechter.
Verdachte Soufyan B. omschreef zichzelf als 'een etter' tijdens die wedstrijd op 2 december. Hij was vervelend, duwde en trok. De spelers van Nieuw Sloten hadden onderlinge kritiek en die werd, zoals altijd, schreeuwend kenbaar gemaakt, aldus B.
Kort voor het einde van de wedstrijd scoorde B. de gelijkmaker (2-2). Daarna rende hij lachend langs grensrechter Nieuwenhuizen en zei dat hij hem wel moest bijhouden. Langs de lijn hadden toeschouwers hun ongenoegen over Nieuwenhuizen laten horen. B.: 'Hij was heel streng.'
Na het laatste fluitsignaal ontstond de vechtpartij, waarvan Nieuwenhuizen het middelpunt werd. Een minuut later was die voorbij.
Nieuwenhuizen was verhaal komen halen en kwam daarbij dreigend over, aldus B. Ook zou hij hebben gescholden. De spelers van Nieuw Sloten zijn na het geweld naar de kleedkamer gegaan. Soufyan B. en Yassine D. werden gesommeerd naar de bestuurskamer van Buitenboys te komen.
B. zei dat een vader van een teamgenoot hen heeft opgedragen niets te zeggen. De jongens hebben zich daar aan gehouden. Ibrahim C. zou eerder hebben gezegd dat het maar goed is dat er geen videobeelden zijn, omdat hij anders 'de lul' zou zijn. Woensdag ontkende C. dat hij dit heeft gezegd. Grensrechter Nieuwenhuizen werd uren na het incident onwel. Hij overleed de volgende dag in een ziekenhuis.
Waar zie je duidelijk bewijs in dan?quote:Op vrijdag 31 mei 2013 01:27 schreef Mishu het volgende:
[..]
In ieder geval duidelijk bewijs om in ieder geval deze jongen op doodslag te pakken.
Ze zullen een prima leven hebben. Genoeg vrienden en broeders om zich heen. Wat voor puinhoop je er ook van maakt, een vette uitkering krijg je sowieso. Ook de criminaliteit lonkt. Lage pakkans, lage straffen, dus grote verleiding. En anders kun je altijd nog naar Marokko gaan.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 01:31 schreef Mishu het volgende:
Hoeveel mensen denken trouwens dat die jongens nog een fijn leven gaan hebben na een eventuele vrijlating?
Kan me voorstellen dat flink wat mensen boos op hen zijn.
Hun omgeving beschermt ze wel .quote:Op vrijdag 31 mei 2013 01:31 schreef Mishu het volgende:
Hoeveel mensen denken trouwens dat die jongens nog een fijn leven gaan hebben na een eventuele vrijlating?
Kan me voorstellen dat flink wat mensen boos op hen zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |