En zo'n Nederlandse rechter zou daar zo maar eens een endje in mee kunnen gaan. Komt nog bij dat deze jongens al zo vreselijk door de media zijn behandeldquote:Op vrijdag 24 mei 2013 10:02 schreef wonderer het volgende:
Waarschijnlijk wordt de verdediging dan "zonder die afwijking was hij niet overleden aan het geweld, dus was het geweld niet de oorzaak". Of zo.
Het is toch ook zware mishandeling met de dood tot gevolg? Moord is het sowieso niet, want geen voorbedachte rade. Hooguit wordt het doodslag.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 10:12 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
En zo'n Nederlandse rechter zou daar zo maar eens een endje in mee kunnen gaan. Komt nog bij dat deze jongens al zo vreselijk door de media zijn behandeldDan zou het zomaar kunnen uitdraaien op 'zware mishandeling met de dood tot gevolg'.
Anyway; die minderjarige jongens hebben door hun agressie een medemens de dood in gejaagd. Dat wordt hooguit een paar jaar jeugddetentie en dan kunnen ze weer de straat op. Iemand anders doodschoppen met een zwak adertje in zijn nek.
Mijn eerste gedachte ja...quote:Op vrijdag 24 mei 2013 08:48 schreef DroogDok het volgende:
[..]
En waardoor werd die ader dan precies te ver gestrekt? Precies.
Daar lijkt het inderdaad op. Maar dat is (gelukkig) niet genoeg voor een veroordeling. Het zal aangetoond moeten worden.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 10:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
"Vergezocht" is niet eens het juiste woord...
Oorzaak en gevolg lijkt me in deze situatie nogal helder... niets 'spontaans' aan als er met alle macht tegen een nek met een zwakke ader wordt geschopt.
Jij mag het niet zo vreemd vinden maar dat vind ik eigenlijk wel, eigenlijk ben ik nog steeds wel verbaasd als er zo makkelijk met slachtoffers om wordt gesprongen, als zaken worden gebagatelliseerd en als er bovendien een beroep wordt gedaan op vage feiten om de daders in een beter daglicht te stellen. Eigenlijk vind ik het vrij schandalig.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 10:54 schreef DonJames het volgende:
[..]
Daar lijkt het inderdaad op. Maar dat is (gelukkig) niet genoeg voor een veroordeling. Het zal aangetoond moeten worden.
Verder: niks vreemds aan dit nieuwsbericht, maak jullie toch niet zo druk zeg..
Prima, dat mag jij vinden. Ik vind het wel schandalig.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 11:02 schreef Spatzmann het volgende:
[..]
Nee, dat is niet schandalig. Dat is hoe het rechtssysteem werkt. IEDEREEn heeft recht op een g oede verdediging. Het is aan de rechters om de schuldvraag te beantwoorden. Als je aan dat recht gaat tornen ben je met veel ergere dingen bezig: je zaagt aan de fundamenten van de rechtsstaat als je vooraf al gaat bepalen of iemand een goede verdediging mag voeren of niet.
Nee, dat is het eigenlijk juist niet.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 10:58 schreef Pizzakoppo het volgende:
Jij mag het niet zo vreemd vinden maar dat vind ik eigenlijk wel,
...
Strafrecht draait nou eenmaal niet echt om slachtoffers. In wezen heb je maar 2 partijen: de samenleving en de persoon die iets heeft gedaan wat de samenleving onwenselijk acht. Zeker bij doodslag en moord nogal logisch, aangezien het slachtoffer er niet meer is.quote:...eigenlijk ben ik nog steeds wel verbaasd als er zo makkelijk met slachtoffers om wordt gesprongen,
Dan begrijp je de functie daarvan niet. Het zou pas schandalig zijn wanneer een overheid de burgers gaat straffen op basis van vermoedens en onderbuikgevoel, en niet op basis van bewijzen.quote:als zaken worden gebagatelliseerd en als er bovendien een beroep wordt gedaan op vage feiten om de daders in een beter daglicht te stellen. Eigenlijk vind ik het vrij schandalig.
Akkoord.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 11:04 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, dat is het eigenlijk juist niet.
[..]
Strafrecht draait nou eenmaal niet echt om slachtoffers. In wezen heb je maar 2 partijen: de samenleving en de persoon die iets heeft gedaan wat de samenleving onwenselijk acht. Zeker bij doodslag en moord nogal logisch, aangezien het slachtoffer er niet meer is.
[..]
Dan begrijp je de functie daarvan niet. Het zou pas schandalig zijn wanneer een overheid de burgers gaat straffen op basis van vermoedens en onderbuikgevoel, en niet op basis van bewijzen.
Bron?quote:Op vrijdag 24 mei 2013 08:44 schreef PrepperNL het volgende:
jaja dit grapje kennen we nu wel. Elke jaar worden er zo 100+ brute moorden als "natuurlijke oorzaak" afgedaan, en gaan de moordenaars vrijuit.
Water is voor de prutsers, deze prepper heeft ijskoude limonade voor als het nodig is, met ijsklontjes.quote:Op vrijdag 24 mei 2013 11:06 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Moet je overigens geen water in je bunkertje gaan stoppen?
quote:Rapport: kans dat schoppen niet leidde tot dood grensrechter
De Almeerse Grensrechter Richard Nieuwenhuizen (41) is mogelijk niet door schoppen en trappen om het leven gekomen, maar kan ook zijn overleden door een spontaan ontstaan sneetje in zijn halsslagader. Dit concludeert de forensisch patholoog Christopher Milroy in een rapport dat hij heeft gemaakt op verzoek van Spong Advocaten.
Advocaat Gerard Spong en zijn collega Sidney Smeets verdedigen een van de verdachten van doodslag op de grensrechter; de geruchtmakende zaak komt volgende week voor de rechter. Zij schakelden Milroy in, voorheen hoofdpatholoog van Scotland Yard.
Voor zijn rapport heeft de patholoog een deel van de ader van de grensrechter onderzocht, die door het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) was bewaard na de sectie. Milroy merkte een afwijking op, die volgens hem in uitzonderlijke gevallen kan leiden tot plotseling overlijden. Dit kan gebeuren als de ader te zeer wordt gestrekt en er 'dissectie' optreedt, zoals de medische term luidt voor een scheuring in de bloedvaten.
Het NFI heeft deze afwijking niet opgemerkt. Het instituut noemt het in het sectierapport hoogst waarschijnlijk dat Nieuwenhuizen om het leven is gekomen door trappen en schoppen tegen zijn hoofd en nek.
Mishandeling
De grensrechter van de Almeerse club Buitenboys overleed op 3 december, nadat hij de dag ervoor na een wedstrijd was mishandeld door een aantal leden van het B1-elftal van Nieuw Sloten. Zes spelers van 15 tot 17 jaar van het Amsterdamse elftal en een vader (50) van een van hen zitten sinds december vast. Eén van de verdachten is vrijgelaten.
Dat er mogelijk geen sprake is geweest van een misdaad, is een van de argumenten die de advocaten van de acht verdachten naar voren zullen brengen. Komende week begint de inhoudelijke behandeling van de strafzaak in de rechtbank in Lelystad. Zowel Milroy als deskundigen van het NFI zullen er getuigen, onder meer over hun kijk op de gezondheid van de aderen van de grensrechter.
Bron: Volkskrant
quote:'Grensrechter wel dood door geweld'
Naar aanleiding van onderzoek van een forensisch patholoog concludeert het Algemeen Dagblad dat de in december overleden grensrechter Richard Nieuwen wel degelijk door geweld om het leven kwam. De kans daarop is 'veel groter' dan de onlangs geuitte adertheorie van een andere onderzoeker.
Het AD baseert in de krant van vandaag haar uitspraak op de conclusies van Werner Jacobs, een patholoog uit Antwerpen. De onderzoeker vergeleek op verzoek van de rechter de elkaar tegensprekende onderzoeksresultaten van het Nederlands Forensisch Instituut en de Britse patholoog Chris Milroy.
Men zegt bij het NFI dat de schoppen die de grensrechter kreeg hem fataal werden. Milroy, die door de verdediging van de verdachten is gevraagd een rapport op te stellen, denkt echter dat een zeldzame afwijking aan de halsslagader na sterke oprekking van het bloedvat zijn dood werd.
De feiten moeten vanaf woensdag boven water gaan komen, dan begint namelijk de inhoudelijke behandeling van de zaak over de dood van Richard Nieuwenhuizen.
Ben ook bang. Onvoldoende bewijs.quote:Op woensdag 29 mei 2013 09:33 schreef HeatWave het volgende:
Dit zou wel weer eens een mooi voorbeeld van falende rechtspraak kunnen worden, de verdachten ontkennen allemaal, niemand weet wie precies de schop heeft uitgedeeld, en het mooiste is nog dat men denkt dat dat scheurtje in zijn ader puur toeval was.
Die gassies lopen zo vrij straks.
Dat is het suffe van die rechters in Nederland. Ze hoeven alleen maar hier en daar een krant te lezen om precies te weten wat er gebeurd is zoals elke internetgebruiker. Maar die lui moeten dan weer zo nodig gaan kijken wat nou de bewijzen zijn voor wie wat heeft gedaan en wat de gevolgen daarvan zijn.quote:Dezelfde patholoog die destijds werd ingeschakeld is kennelijk nu weer van stal gehaald. Het gaat allang niet meer om waarheidsvinding of om recht. Het gaat om het vinden van excuses waarom daders onder hun straf uit moeten komen. Een zeldzame afwijking aan de halsslagader. Natuurlijk.En die openbaart zich dan uitgerekend een paar uur nadat de man in elkaar is getrapt door een stel jongens...
Vrees dat het daar op gaat uit draaien ..quote:Op woensdag 29 mei 2013 09:33 schreef HeatWave het volgende:
Dit zou wel weer eens een mooi voorbeeld van falende rechtspraak kunnen worden, de verdachten ontkennen allemaal, niemand weet wie precies de schop heeft uitgedeeld, en het mooiste is nog dat men denkt dat dat scheurtje in zijn ader puur toeval was.
Die gassies lopen zo vrij straks.
Prima afloop toch? Het recht zegeviert. Dit is geen falende rechtspraak, maar precies het tegenovergestelde: zeer geslaagde rechtspraak.quote:Op woensdag 29 mei 2013 09:33 schreef HeatWave het volgende:
Dit zou wel weer eens een mooi voorbeeld van falende rechtspraak kunnen worden, de verdachten ontkennen allemaal, niemand weet wie precies de schop heeft uitgedeeld, en het mooiste is nog dat men denkt dat dat scheurtje in zijn ader puur toeval was. Die gassies lopen zo vrij straks.
Als blijkt dat deze jongens al die tijd onterecht of gewoon veel te lang hebben vastgezeten, dan is een riante schadevergoeding op z'n plaats. Het Nederlandse strafrecht is geweldig. Je kunt mensen niet veroordelen voor een doodschop die ze niet hebben uitgedeeld. Aangezien niet kan worden uitgesloten dat de halsslagader spontaan brak, dienen deze jongens natuurlijk vrijuit te gaan.quote:Op woensdag 29 mei 2013 10:10 schreef Dwersdriever het volgende:
De kans lijkt me 90 procent of hoger dat deze zaak slechts een zeer beperkte mate tot straffen leidt. Ik vermoed dat het merendeel van deze jongens nog een flinke vergoeding gaat krijgen omdat ze te lang in voorarrest hebben gezeten in vergelijking met hun veroordeling. Het Nederlandse strafrecht is volstrekt ontoereikend om in groepsverband gepleegde misdaden te bestraffen.
Ik feliciteer advocaat Spong en zijn collega's vast met hun overwinning.
Voldoende is niet genoeg. Dat wat ten laste wordt gelegd, moet wettig en overtuigend worden bewezen. De aanname dat er überhaupt "daders" zijn, is prematuur, laat staan dat ze gestraft moeten worden. Je kunt de bevindingen van een onpartijdige, deskundige patholoog niet zomaar terzijde schuiven.quote:Op woensdag 29 mei 2013 13:42 schreef Montagui het volgende:
Ik kan me niet voorstellen dat de rechters in deze zaak meegaan met het laatste strohalmpje van Spong om twijfel te zaaien wat betreft de doodsoorzaak. Ik vermoed dat overlijden als gevolg van buitensporig geweld wel in voldoende mate bewezen kan worden.
Blijft over de straf voor de daders. En dat zal inderdaad wel weer minimaal zijn. Wat dat betreft mag er van mij wel een wetswijziging komen dat daders in groepsverband dan ook als groep verdoordeeld kan worden als niet blijkt wie van de groep alleen verantwoordelijk was.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Naar mijn idee" telt niet. Gezond verstand ook niet. Het enige dat telt, is dat het schoptuig zo snel mogelijk hun normale leventje weer kan oppakken. Dat de nabestaanden levenslang hebben, is bijzaak.quote:Op woensdag 29 mei 2013 14:38 schreef Gia het volgende:
Als je een bejaarde in elkaar ramt en die overlijdt, kun je dan ook aanvoeren dat ze, vanwege de hoge leeftijd, is overleden? Was ze jonger geweest, dan had ze het wel overleefd.
Deze man had, schijnbaar, een zwakke slagader. Die is, naar mijn idee redelijk zeker, gescheurd door het schoppen tegen de hals.
"De nabestaande hebbe leveslang!"quote:Op woensdag 29 mei 2013 15:36 schreef Boldface het volgende:
[..]
"Naar mijn idee" telt niet. Gezond verstand ook niet. Het enige dat telt, is dat het schoptuig zo snel mogelijk hun normale leventje weer kan oppakken. Dat de nabestaanden levenslang hebben, is bijzaak.
Je hebt makkelijk praten met jequote:
Ja, want als je niet meegaat in dat soort drogredenaties ben je natuurlijk meteen een harteloze klootzak. Simpele ziel.quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:02 schreef Boldface het volgende:
[..]
Je hebt makkelijk praten met jex drie. Het is niet jouw dierbare die als een stuk stront is doodgetrapt. Misschien moet je nog eens die beelden terugkijken van de toespraak die zijn zoon destijds hield.
Ik vind het nogal ver gaan om Spong zoiets toe te wensen. Wel is het zo dat hij nogal glunderend over zijn successen vertelt, terwijl zeer dubieuze personen vrijuit gaan. Hij heeft dezelfde patholoog ingeschakeld die hij eerder inzette voor een zaak waarbij een man zijn Filippijnse vrouw "dood aantrof" in huis, om vervolgens het lichaam onder het toilet te metselen in het huis van zijn broer. Spong heeft die man, die een enorm aantal leugens vertelde, vrijgepleit gekregen van moord.quote:Op woensdag 29 mei 2013 15:51 schreef SuperHarregarre het volgende:
Hoop dat die Spong zelf een keer slachtoffer wordt. Natuurlijk is 't zijn werk en als hij 't niet zou doen stond er een ander. Maar hij doet het wel. En daar moet je gewoon een kronkel voor in je hoofd hebben.
Ik vrees ook het ergste. Niet zo lang geleden zijn nog twee scooterknaapjes vrijuit gegaan nadat ze iemand dood hadden gereden. Het was niet vast te stellen wie de scooter bestuurde en wie achterop zat.quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:03 schreef Scorpie het volgende:
Aha, de daders doen hun beproefde 'het was die ander' tactiek waardoor ze vrijspraak hopen te krijgen. Aangezien er al talloze zaken zijn waarin deze vrijspraak inderdaad gegeven werd vrees ik dat we een herhaling van zetten gaan krijgen en de dader gewoon weg komen met hun gedrag, gesteund door bepaalde types hier op het forum wiens naam ik niet zal noemen.
Ik kan me dat nog goed herinneren ja, toen was er hier op Fok ook iemand die op Spong-achtige wijze die redenatie verdedigde. Toevalligerwijs is dat ook degene die in dit topic andere mensen uitmaakt voor simpele ziel en het opneemt voor de daders. Hoe toevallig.quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:10 schreef Boldface het volgende:
[..]
Ik vrees ook het ergste. Niet zo lang geleden zijn nog twee scooterknaapjes vrijuit gegaan nadat ze iemand dood hadden gereden. Het was niet vast te stellen wie de scooter bestuurde en wie achterop zat.
Ik vrees dat er niemand voor doodslag zal worden veroordeeld. Wel zijn er wat foto's die in combinatie met getuigenverklaringen mogelijk voldoende bewijs zijn voor mishandeling.
ja, en als je het niet met jouw mening eens bent ben je een simpele ziel.quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:05 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja, want als je niet meegaat in dat soort drogredenaties ben je natuurlijk meteen een harteloze klootzak. Simpele ziel.
Ho ho, DonJames verkondigt geen mening he, hij is een vertegenwoordiger van de Wet. In zijn wereld is er geen plaats voor emoties, redenatie of discussie, het is simpelweg een kwestie van de letter van de Wet opvolgen.quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:11 schreef HeatWave het volgende:
[..]
ja, en als je het niet met jouw mening eens bent ben je een simpele ziel..
Drogredenatie? Je wilt ontkennen dat moeder en zoon de rest van hun leven zitten opgescheept met het gemis van hun man cq. vader?quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:05 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja, want als je niet meegaat in dat soort drogredenaties ben je natuurlijk meteen een harteloze klootzak. Simpele ziel.
Dat geeft wel aan waarom de rechtspraak zo kut is dan jaquote:Op woensdag 29 mei 2013 16:14 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ho ho, DonJames verkondigt geen mening he, hij is een vertegenwoordiger van de Wet. In zijn wereld is er geen plaats voor emoties, redenatie of discussie, het is simpelweg een kwestie van de letter van de Wet opvolgen.
Nee, dat is uiteraard geen toeval. In bepaalde kringen bestaat een enorme machocultuur. Het wordt jongens al vroeg geleerd om hun mannelijkheid te tonen door middel van agressie. Hele boeken zijn erover volgeschreven. Doet iemand iets wat jou niet zint, of zegt iemand iets om jou te corrigeren? Dan trap je die persoon gewoon in elkaar.quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:07 schreef Zorro het volgende:
Othman
Daveryon
Ibrahim
Fady
Soufyan
Yassin
El-Hassan
Zal wel toeval zijn.
Hij zal een heel "succesvolle" loopbaan tegemoet gaan; daar ben ik zeker van. Menig dader zal blij zijn met iemand die daderrechten standaard voorrang geeft op waarheidsvinding.quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:11 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik kan me dat nog goed herinneren ja, toen was er hier op Fok ook iemand die op Spong-achtige wijze die redenatie verdedigde. Toevalligerwijs is dat ook degene die in dit topic andere mensen uitmaakt voor simpele ziel en het opneemt voor de daders. Hoe toevallig.
Het zou lachwekkend zijn als het niet zo triest was. Hij is in elk geval keurig geïnstrueerd. Gewoon zeggen dat je je niets herinnert. Behalve dan natuurlijk als een ander zegt dat je iets wél hebt gedaan. Dan weet je ineens zeker dat dat niet zo is.quote:Ibrahim C. beroept zich op zijn verschoningsrecht. Hij wil niet verhoord worden door de rechter.
Ibrahim C. zegt het 'raar' te vinden dat anderen hebben verklaard Ibrahim C. wel te hebben zien schoppen. 'Dat weet je zeker?' vraagt de rechter. '100 procent'.
Ibrahim C. verklaart: 'Ik focuste mij op de belangrijkste persoon, dat was de grensrechter. Maar ik kan me niet meer herinneren wat er met hem gebeurd is.'
Ibrahim C. werd gevraagd of hij mee wilde doen tegen Buitenboys, zonder dat hij ingeschreven was. 'Dat werd door de vingers gezien.'
C: 'Na afloop kwam de grensrechter verhaal halen. Ik weet echt niet waarom. Ik gaf de keeper en een andere speler een hand. Ik me niet meer herinneren wat er toen is gebeurd. Het gevecht begon en ik wilde weg van de situatie. Ik heb het moeilijk om het erover te hebben omdat er veel dingen in mijn verleden zijn gebeurd. Dat moet ik verwerken.'
Soufyan B: verklaarde eerder dat Ibrahim C. eerder heeft gezegd dat hij blij zou zijn dat er geen videobeelden zijn van de vechtpartij, omdat hij anders 'echt de lul zou zijn'.
C. ontkent dit stellig. 'Ik vind het raar, ik heb helemaal niet met hem gesproken daarover.'
Dat klopt.quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:14 schreef HeatWave het volgende:
Oh nee, nu ben ik een simpele ziel, onderbuik etc..
Ja, tis goed met je.quote:
Tuurlijk jongen, probleem is dat deze hufter gewoon onzin loopt te vertellen en liegt op tv en niemand daar ook maar iets van zegt.. Maarja hij moet z'n client bijstaan.quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:47 schreef Ringo het volgende:
[..]
Je bent advocaat of je bent het niet. Spong is een goeie, die snapt dat elke verdachte de beste verdediging verdient. Juist als het voetvolk om standrechtelijke executies brult.
Wie het met dat systeem niet eens is, emigreert maar naar Rusland. Daar regeert de onderbuik, en kan je ook nog eens ongestraft voor neonazi spelen.
Jij zou het goed doen in de Doema!quote:Op woensdag 29 mei 2013 16:52 schreef Slurrrrp het volgende:
Minder waard dan een kakkerlak die vent.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |