abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † donderdag 20 december 2012 @ 01:24:30 #1
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_120537311
quote:
AMSTERDAM - Bureau Jeugdzorg start een spoedprocedure om de 15-jarige jongen Tom Watkins uit huis geplaatst te krijgen. De jongen kreeg landelijke bekendheid omdat hij van zijn moeder alleen maar rauw voedsel mag eten. De afgelopen twee jaar is hij niet meer naar school geweest, volgens zijn moeder omdat Tom wordt gepest vanwege zijn dieet.

Bureau Jeudzorg kondigt de spoedprocedure aan in een email aan moeder Francis Kenter, zo weet de Volkskrant. Jeugdzorg had haar tot 15 december de tijd gegeven om Tom weer naar school te sturen. Dat heeft ze niet gedaan. De vrouw geeft haar zoon weliswaar thuisonderwijs, maar daarin wordt ze niet erkend

Op advies van zijn moeder eet Tom sinds zijn vijfde alleen nog maar rauw, ongekookt voedsel. Ook mag hij geen vlees, vis, brood, rijst, zuivel of suiker. Volgens zijn moeder, die hetzelfde dieet aanhoudt, is dat gezonder. Voedingsdeskundigen spreken dat echter tegen. Het eten van uitsluitend rauw voedsel kan volgens hen leiden tot ernstige gezondheidsproblemen. Een kinderarts trok daarom al aan de bel bij het Meldpunt Kindermishandeling.

Over Tom en zijn moeder zijn inmiddels twee documentaires gemaakt: Rauw (2008) en Rauwer (2012). In die laatste film is te zien hoe Tom de laatste jaren nauwelijks is gegroeid. Een arts vergelijkt zijn groeipatroon met dat van een ondervoed kind in Afrika.

http://www.telegraaf.nl/b(...)uw_etende_Tom__.html

:P
quote:
Rauw etende Tom ondergedoken

AMSTERDAM -
De 15-jarige Tom Watkins, die van zijn moeder alleen rauwe groente mag eten, is ondergedoken. Hij probeert daarmee een uithuisplaatsing door Bureau Jeugdzorg te voorkomen.

De jongen kreeg landelijke bekendheid omdat hij van zijn moeder alleen maar rauw voedsel mag eten. De afgelopen twee jaar is hij niet meer naar school geweest, volgens zijn moeder omdat Tom wordt gepest vanwege zijn dieet.

Bureau Jeugzorg wil dat hij weer naar school gaat omdat zijn moeder geen toestemming heeft van de leerplichtambtenaar om hem thuis te houden. Jeugdzorg is nu naar hem op zoek zodat hij vanaf januari weer naar een reguliere school kan, meldt de NOS.

Rauw
Op advies van zijn moeder eet Tom sinds zijn vijfde alleen nog maar rauw, ongekookt voedsel. Ook mag hij geen vlees, vis, brood, rijst, zuivel of suiker. Volgens zijn moeder, die hetzelfde dieet aanhoudt, is dat gezonder. Voedingsdeskundigen spreken dat echter tegen. Het eten van uitsluitend rauw voedsel kan volgens hen leiden tot ernstige gezondheidsproblemen. Een kinderarts trok daarom al aan de bel bij het Meldpunt Kindermishandeling.

Over Tom en zijn moeder zijn inmiddels twee documentaires gemaakt: Rauw (2008) en Rauwer (2012). In die laatste film is te zien hoe Tom de laatste jaren nauwelijks is gegroeid. Een arts vergelijkt zijn groeipatroon met dat van een ondervoed kind in Afrika.

http://www.telegraaf.nl/b(...)_ondergedoken__.html
Deel 1: rauw
Deel 2: rauwer
Deel 3: rauwst
pi_120537516
hoi hoe kun je leven zonder warm eten en zuivel te eten?

en hoe kan zoontje 2 jaar lang spijbelen zonder op te vallen?

Wss verzonnen (dat jaargetal dan) of Nederlanders zijn zo te zien gestoord.
pi_120538747
Hmm. Heb de discussies op fok gelezen. Grappig trouwens: hij ziet er zeer zeker niet ongezond of ondervoed uit. Ik vind hem wel lief met dikke wangetjes. O+ En hij ziet d'r mijn inziens al helemaal niet uit als een kind van 10! Gewoon normaal: jong.

Ik neem aan dat die hond ook wordt meegenomen door de dierenbescherming? :@ Een hond dagenlang geen eten geven is wel enigszins ernstig.

Overigens vind ik het best een interessant onderwerp, eigenlijk. Hoe is er eigenlijk met zekerheid vastgesteld dat hij nog 'kan' groeien? Ondervoed?! Er staat steeds 'volgens de arts'. Er zijn best wat mensen die simpelweg echt niet langer worden vanaf veertien/vijftienjarige leeftijd. Bovendien is hij best lang, hoor.

Ook ben ik benieuwd naar wat zij nou constant zegt, juist is. Ik zou zo wel eens willen uittesten om 1 maand enkel rauw te eten. :') En dan kijken hoe ik mij voel. Helaas denk ik dat ik dat niet aan kan, haha. :D

Reden van geen onderwijs vind ik enigszins slap. Zo'n jongen hoort mijn inziens naar school, punt uit.

Ze lijkt me overigens niet echt een slecht iemand. Maar te doorgedraaid en te gefixeerd. Wel intelligent.
  † In Memoriam † donderdag 20 december 2012 @ 02:48:20 #4
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_120539020
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2012 02:29 schreef -zzzzz- het volgende:
. Wel intelligent.
Waaruit blijkt dat volgens jou?
Er is geen enkele onderwijsvorm die bij haar kind past, zelfs Montessori en Jena onderwijs niet.Er is geen enkele arts die gelijk heeft, immers ze luisteren niet naar haar argumenten en geloven niet dat zij gelijk heeft en haar gekozen voedingsmethode de allerbeste is voor de mens, op het internet na wat googlen is te lezen dat de dingen die zij beweerde écht kloppen want het staat op het internet !!!
pi_120539377
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 02:48 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Waaruit blijkt dat volgens jou?
Er is geen enkele onderwijsvorm die bij haar kind past, zelfs Montessori en Jena onderwijs niet.Er is geen enkele arts die gelijk heeft, immers ze luisteren niet naar haar argumenten en geloven niet dat zij gelijk heeft en haar gekozen voedingsmethode de allerbeste is voor de mens, op het internet na wat googlen is te lezen dat de dingen die zij beweerde écht kloppen want het staat op het internet !!!
Het is geen domme vrouw. Ze wil alleen niets van andere mensen aannemen en is compleet doorgeslagen in dat 'gezonde' eten.

Overigens typ ik zo'n lang verhaal en pik je dat gezeik eruit. :{
  † In Memoriam † donderdag 20 december 2012 @ 06:11:43 #6
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_120540127
quote:
Hmm. Heb de discussies op fok gelezen. Grappig trouwens: hij ziet er zeer zeker niet ongezond of ondervoed uit. Ik vind hem wel lief met dikke wangetjes. O+ En hij ziet d'r mijn inziens al helemaal niet uit als een kind van 10! Gewoon normaal: jong.
Hij ziet er idd niet uit als een puber van 15 en kan met zijn engelensmoeltje zo op FP van Stichting Martijn. Het is een mooi jongetje,.
quote:
Ik neem aan dat die hond ook wordt meegenomen door de dierenbescherming? :@ Een hond dagenlang geen eten geven is wel enigszins ernstig.
De dierenarts had zelden zo'n mooie slanke hond gezien want de meeste honden zijn te dik, aldus mamma. Zoonlief was van mening dat de hond te mager was maar in dit geval heeft mamma wel een punt dat de meeste kleine hondjes idd vaak overgewicht hebben. De mijne zit op 4,1 kg en is ook een paar ons te zwaar.
Ook mijn hond eet zonder enige dwang mandarijnen, grapefruit en meloen maar hij krijgt ook verse zalm en kipfilet omdat ik denk dat dieren vlees en vis nodig hebben en het vrij onnatuurlijk is om hem op een vegetarisch dieet te zetten.

quote:
Overigens vind ik het best een interessant onderwerp, eigenlijk. Hoe is er eigenlijk met zekerheid vastgesteld dat hij nog 'kan' groeien? Ondervoed?! Er staat steeds 'volgens de arts'. Er zijn best wat mensen die simpelweg echt niet langer worden vanaf veertien/vijftienjarige leeftijd. Bovendien is hij best lang, hoor.
Best lang :? :? :?
Ze stelden juist niet dat hij de achterstand zou kunnen inhalen maar stilstand is écht geen vooruitgang .
quote:
Ook ben ik benieuwd naar wat zij nou constant zegt, juist is. Ik zou zo wel eens willen uittesten om 1 maand enkel rauw te eten. :') En dan kijken hoe ik mij voel. Helaas denk ik dat ik dat niet aan kan, haha. :D
Weet zeker dat ik het wel kan maar zie het nut er niet van in , mensen die vegetarisch zijn hebben een totaal andere ontlasting en tevens bijvoorbeeld meer last van winderigheid e.d.
Bij louter rauw eten kan ik mij best voorstellen dat je je beter zou kunnen gaan voelen.
quote:
Reden van geen onderwijs vind ik enigszins slap. Zo'n jongen hoort mijn inziens naar school, punt uit.

Reden van geen onderwijs is bij haar toch...het zou kunnen dat hij gepest gaat worden omdat hij rauw eet...terwijl een ex-klasgenootje hier ergens gequote is en zegt dat hij gewoon lekker in de pauze zakken chips leeg at dus mee heeft gedaan met de andere kinderen en chips en snacks verkoos boven de saaie broodtrommelverzinsels van ouders.
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2012 03:32 schreef -zzzzz- het volgende:

[..]

Het is geen domme vrouw. Ze wil alleen niets van andere mensen aannemen en is compleet doorgeslagen in dat 'gezonde' eten.
Of knetterverliefd op die sekteleider. Dat ze hem adoreerde was duidelijk, de blik in haar ogen was geweldig tijdens deel 2.
quote:
Overigens typ ik zo'n lang verhaal en pik je dat gezeik eruit. :{
Ik typte ook een lang verhaal op de quote van slechts
twee woorden :P

Maar goed, om jouw dag goed te maken heb ik de rest van je posting ook maar gequote ;)
Krijg ik als beloning nu een worteltje?
pi_120540147
Maar onderwijs is wel verplicht in Nederland, dus als je hem om wat voor reden dan ook niet naar school stuurt dan ben je gewoon fout, erg fout bezig. Nog buiten zijn voedingspatroon.
Die moeder moet wel gestoord zijn, ben erg benieuwd naar het volledig dossier denk dat dat wel een paar pagina's telt :X
  donderdag 20 december 2012 @ 07:28:22 #8
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_120540353
quote:
Wel intelligent.
Nou nee. Intelligentie toont zich niet zozeer in tentoonspreiden wat je weet, maar vooral door te erkennen dat anderen van iets méér weten.
Als zij beweert dat ze het beter weet dan artsen (die nou eenmaal íets meer weten van medische problematiek, omdat ze op internet andere meningen is tegengekomen, is 'intelligent' niet de juiste bewoording.

(ja, ik pik er ook even zinsnede uit ja ;) )

Op zich is hij overigens niet overduidelijk ongezond, maar ik zou me er toch wel zorgen om maken als hij consequent te weinig belangrijke voedinggstoffen als eiwitten en vetten binnenkrijgt.

Het feit dat hij er niet zozeer zwaar ondervoed uitziet wil niet zeggen dat hij krijgt wat hij redelijkerwijze nodig heeft.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  † In Memoriam † donderdag 20 december 2012 @ 07:56:56 #9
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_120540544
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 07:28 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Nou nee. Intelligentie toont zich niet zozeer in tentoonspreiden wat je weet, maar vooral door te erkennen dat anderen van iets méér weten.

:Y Mooi geschreven .
Iets met het reproduceren/herhalen/opdreunen van feitjes en teksten.
Deze mensen denken vaak niet voor zichzelf, je merkt ook soms dat ze dingen en meningen verkondigen van mensen tegen wie zij opkijken, 1 van mijn ex-vriendjes had dat met zijn moeder, als zij iets vertelde was dat opeens ook 100% zijn mening zonder dat hij zelf doorhad dat de mening die zij had opeens volledig de zijne was , hij was overtuigd dat het uit zijn eigen brein kwam.

Beetje off topic maar dit heb je ook vaak bij mensen die ergens een woord horen waarvan zij onder de indruk zijn, ze gebruiken het dan te pas en te onpas.

[ Bericht 30% gewijzigd door Loedertje op 20-12-2012 08:02:45 ]
pi_120540565
Wat een ecto dat joch.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  † In Memoriam † donderdag 20 december 2012 @ 08:04:08 #11
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_120543757
1.77 is niet kort, toch?
pi_120544325
Voor een penis is het zelfs aan de lange kant.
pi_120544438
Is het nou gezond of niet louter rauw eten? Hoorde laatst wel dat bijvoorbeeld zuivel eigenlijk helemaal niet zo gezond is...
pi_120544541
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 11:00 schreef GeertJan88 het volgende:
Is het nou gezond of niet louter rauw eten? Hoorde laatst wel dat bijvoorbeeld zuivel eigenlijk helemaal niet zo gezond is...
De ene zegt van wel en de andere weer niet. En tussen alle crap door staat met mate best bruikbaar is voor je lichaam.

Zoals met alles: overdaad schaad.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_120549840
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 01:24 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

[..]

Deel 1: rauw
Deel 2: rauwer
Deel 3: rauwst
Ik vrees dat er ook nog een vervolgdeel komt dat "rouw" heet. :{
pi_120549963
quote:
Ik weet 't niet zeker, maar volgens mij heeft dat ermee te maken dat we eigenlijk geen melk van koeien nodig hebben. Veel mensen kunnen de lactose - nadat ze eenmaal geen baby meer zijn - niet meer verteren. Aziaten hebben gemiddeld vaker dan Europeanen. Waarschijnlijk omdat Europeanen 't al zolang drinken.
(Un)masking for the greater good.
pi_120552258
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 14:36 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Lactosetolerantie is in nederland al op 99%. En dat komt inderdaad door natuurlijke selectie, kinderen die vroeger intolerant waren gingen gewoon dood :)
Dat zou ik niet stellig durven beweren. Het is vervelend, maar ik ken niemand die eraan is overleden. Gelukkig! :)
Schoonzusje heeft 't ook. Is er pas achter gekomen toen ze volwassen is.
(Un)masking for the greater good.
pi_120552475
quote:
Het woordje te is in deze het toverwoord, 20 kilo appels eten per dag is ook niet gezond. Alles met mate en gevarieerd werkt het beste. ^O^
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_120552759
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 14:58 schreef trovey het volgende:

[..]

Het woordje te is in deze het toverwoord, 20 kilo appels eten per dag is ook niet gezond. Alles met mate en gevarieerd werkt het beste. ^O^
Dus we hebben enerzijds de zweefteverij, en anderzijds de tegeltjeswijsheden. Sorry, maar dat laatste onderscheidt zich niet of nauwelijks in positieve zin van het eerste.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_120553281
quote:
'Jeugdzorg stond aan deur van Rauw-jongen'

Bureau Jeugdzorg Amsterdam heeft donderdagochtend aan de deur gestaan bij Tom Watkins, de 15-jarige jongen die alleen rauw voedsel eet. Dat hebben zijn advocaat Ronald Pot en zijn moeder Francis Kenter donderdag laten weten.

'Jeugdzorg stond op de stoep met een spoedmachtiging tot uithuisplaatsing', aldus Pot. 'Tom was echter niet thuis, hij zit op een onbekende locatie.' Volgens de advocaat is er contact geweest tussen Jeugdzorg en Kenter. 'Het is beider intentie om eruit te komen zodat uithuisplaatsing niet nodig is.'

Media-aandacht
Jeugdzorg Amsterdam liet eerder weten geen mededelingen te doen over Tom, op nadrukkelijk verzoek van de 15-jarige jongen.'Het is niet in het belang van Tom als dit breed uitgemeten wordt in Nederland. We hebben ook aan zijn moeder uitgelegd wat de risico's kunnen zijn van grote media-aandacht', aldus de woordvoerster. De afgelopen dagen hebben landelijke media uitvoerig bericht over de situatie van de jongen naar aanleiding van een documentaire. De moeder wil dat haar zoon alleen rauw voedsel eet en ze houdt hem van school weg om naar eigen zeggen pestgedrag te voorkomen. Ze onderwijst hem thuis, maar is daar niet bevoegd toe.

Jeugdzorg wil Tom uit huis plaatsen, zo heeft zijn moeder Francis eerder deze week gemeld. Jeugdzorg wil dat bevestigen noch ontkennen.

Wel legt de instantie uit dat uithuisplaatsing het uiterste middel is dat Jeugdzorg tot haar beschikking heeft. Als er sprake is van een acuut onveilige situatie, wordt een spoedverzoek ingediend bij de kinderrechter. Als de rechter akkoord geeft, kan het kind tijdelijk ergens anders worden ondergebracht, bij voorkeur bij familie of vrienden. Als het kind niet thuis is, of mogelijk ondergedoken zit, wordt in het uiterste geval de politie ingeschakeld.

Over moeder en zoon zijn twee documentaires gemaakt, Rauw en Rauwer. De laatste was deze week op tv te zien. Tom eet vanaf zijn 5e jaar alleen maar rauw, ongekookt en niet verwarmd voedsel. Volgens zijn moeder is dat een gezonde manier van leven. Volgens een kinderarts vertoont Tom echter tekenen van ondervoeding.
bron
  † In Memoriam † donderdag 20 december 2012 @ 15:25:20 #22
137949 Disana
pi_120553398
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 15:22 schreef Mylene het volgende:

[..]

bron
Het is inderdaad die moeder die steeds de publiciteit zoekt. Ze zal best geloven dat dit in het belang van haar zoon is, maar die jongen komt zo alleen nog maar meer klem te zitten.
pi_120554165
Melk lijkt minder gezond dan men altijd beweerde. De kalk bijvoorbeeld lijkt niet te helpen, enigszins verassend tonen studies dat melk drinken tot ontkalking en osteoporose leidt. Een dieet rijk aan dierlijke proteinen geeft meer zure afbraakprodukten (aminozuren als cysteine, urinezuur...), zuurdere urine wat gecompenseerd wordt door meer calcium uit te scheiden. Botdensiteit verhoogt enkel als men meer beweegt en voldoende vit D heeft, extra kalkinname alleen doet niets.
Landen met de hoogste zuivel consumptie zijn tevens de landen met de meeste gevallen van osteoporose.

De situatie is niet zwart-wit, drinken van magere melk heeft een aantal voordelen, maar de meeste melk die we drinken is halfvolle of volle.
Melk verhoogt de kans op prostaatkanker, verlaagt de kans op borstkanker bij matig gebruik van magere melk, driekwart liter volle melk per dag daarentegen verhoogt de kans.

De rol van de overheid is dubieus, in de VS bvb heeft het ministerie van landbouw zowel de taak landbouwproducten te promoten en de taak om voedingsadvies te geven. In Groot Brittanië sponsort het "department for the environment, food and rural affairs" de zuivelindustrie.

Blijkbaar spelen er zoveel belangen mee wanneer het melk betreft dat wetenschappelijke bevindingen niet vertaalt worden in gezondheidsadviezen. En melk speelde en speelt nog steeds een grote rol in armoedebestrijding. Fonterra, 's werelds grootste melkexporteur maakte vorige week bekend dat ze alle lagere scholen in Nieuw Zeeland gratis melk zullen leveren.

Een goed artikel over de melk problematiek:
http://www.guardian.co.uk(...)foodanddrink.weekend

[ Bericht 3% gewijzigd door meth1745 op 20-12-2012 15:48:59 ]
pi_120557339
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 15:43 schreef meth1745 het volgende:
Melk lijkt minder gezond dan men altijd beweerde. De kalk bijvoorbeeld lijkt niet te helpen, enigszins verassend tonen studies dat melk drinken tot ontkalking en osteoporose leidt. Een dieet rijk aan dierlijke proteinen geeft meer zure afbraakprodukten (aminozuren als cysteine, urinezuur...), zuurdere urine wat gecompenseerd wordt door meer calcium uit te scheiden. Botdensiteit verhoogt enkel als men meer beweegt en voldoende vit D heeft, extra kalkinname alleen doet niets.
Calcium wordt zonder vitamine D niet door de darmen opgenomen.
pi_120558046
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 15:25 schreef Disana het volgende:

[..]

Het is inderdaad die moeder die steeds de publiciteit zoekt. Ze zal best geloven dat dit in het belang van haar zoon is, maar die jongen komt zo alleen nog maar meer klem te zitten.
als die jongen ook maar een beetje verstandig zou zijn na deze heisa zou hij gewoon naar school zijn gegaan tot het einde leerplichtwet, hij is 15, hij zou prima voor zichzelf moeten kunnen denken...
pi_120558646
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 13:52 schreef Natalie het volgende:

[..]

Ik weet 't niet zeker, maar volgens mij heeft dat ermee te maken dat we eigenlijk geen melk van koeien nodig hebben. Veel mensen kunnen de lactose - nadat ze eenmaal geen baby meer zijn - niet meer verteren. Aziaten hebben gemiddeld vaker dan Europeanen. Waarschijnlijk omdat Europeanen 't al zolang drinken.
Aziaten hebben ook minder kanker
pi_120558736
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 17:26 schreef mschol het volgende:

[..]

als die jongen ook maar een beetje verstandig zou zijn na deze heisa zou hij gewoon naar school zijn gegaan tot het einde leerplichtwet, hij is 15, hij zou prima voor zichzelf moeten kunnen denken...
Hij heeft nooit de vrijheid gehad om voor zichzelf te denken..
pi_120558989
Weet je wat ik nog het allerschokkenste vind van deze hele zaak? Dat ie BREED uitgemeten wordt in de kranten, nieuwssite, internetfora (zoals deze), Facebook, etc.

Wanneer neemt de media en vervolgens de 'gewone mens' nu eens hun verantwoordelijkheid?
Hun verantwoordelijkheid om nu eens NIET een 15 jarige jongen met naam en toenaam te 'krantenkoppen'. Wanneer denkt men eens aan wat dat voor die jongen betekent. Wat het betekent om op deze manier bekend te geraken en wat het voor hem betekend wat er allemaal over zijn moeder geroepen wordt (al dan niet terecht, doe ik geen uitspraak over).

Zijn we nu echt zo met onszelf en ons eigen vermaak, want dat is het, bezig dat we daar allemaal maar aan voorbij gaan? Dat we gewoon niet denken aan hoe het voor die jongen moet zijn in zijn eigen omgeving? Hoe dat nawerkt, lang nadat wij het allemaal alweer vergeten zijn?

Laat moeder, jeugdzorg en weet ik het wat het lekker uitzoeken en negeer het verder.
En ja, die moeder heeft meegewerkt aan die docu's, maar die jongen moet daar gewoon tegen beschermd worden! Wat mij betreft heeft die docu-maker ook boter op zijn hoofd...
pi_120559048
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 17:46 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Hij heeft nooit de vrijheid gehad om voor zichzelf te denken..
hij heeft altijd de vrijheid om voor zichzelf te denken, alleen schoptie dan wel tegen het gedachtengoed van zijn mammie aan...
  donderdag 20 december 2012 @ 18:32:36 #30
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_120560299
Wat weten jullie het toch allemaal goed voor een ander. Als je je druk maakt om deze jongen denk dan ook eens aan de kinderen in een Jehova gezin of met streng Christelijke ouders. Wij moeten er niet aan denken maar voor die mensen is dat hun leven. Moeten er nu ook al wetten zijn die van iedereen een soort eenheidsworst maakt gemodelleerd naar de mening van de gemiddelde Nederlander?

Wat mij betreft begeven we ons op een hellend vlak met zulke discussies.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_120560622
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 17:54 schreef EkM11 het volgende:
Weet je wat ik nog het allerschokkenste vind van deze hele zaak? Dat ie BREED uitgemeten wordt in de kranten, nieuwssite, internetfora (zoals deze), Facebook, etc.

Wanneer neemt de media en vervolgens de 'gewone mens' nu eens hun verantwoordelijkheid?
Hun verantwoordelijkheid om nu eens NIET een 15 jarige jongen met naam en toenaam te 'krantenkoppen'. Wanneer denkt men eens aan wat dat voor die jongen betekent. Wat het betekent om op deze manier bekend te geraken en wat het voor hem betekend wat er allemaal over zijn moeder geroepen wordt (al dan niet terecht, doe ik geen uitspraak over).

Zijn we nu echt zo met onszelf en ons eigen vermaak, want dat is het, bezig dat we daar allemaal maar aan voorbij gaan? Dat we gewoon niet denken aan hoe het voor die jongen moet zijn in zijn eigen omgeving? Hoe dat nawerkt, lang nadat wij het allemaal alweer vergeten zijn?

Laat moeder, jeugdzorg en weet ik het wat het lekker uitzoeken en negeer het verder.
En ja, die moeder heeft meegewerkt aan die docu's, maar die jongen moet daar gewoon tegen beschermd worden! Wat mij betreft heeft die docu-maker ook boter op zijn hoofd...
Tja, er valt brood mee te verdienen dus gooien we ieder greintje ethiek maar overboord.
pi_120560973
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 17:56 schreef mschol het volgende:

[..]

hij heeft altijd de vrijheid om voor zichzelf te denken, alleen schoptie dan wel tegen het gedachtengoed van zijn mammie aan...
Je leert vooral zelf nadenken op de middelbare school, als je in contact komt met anderen, andere visies..
pi_120561031
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 17:54 schreef EkM11 het volgende:

Sorry, maar de jongen en zijn moeder figureren prominent in een complete film die over hun leefwijze is gemaakt. Die moeder staat dat toe en sleept dus ook haar zoon daarin mee. Het is ook de moeder die bij P&W aanschuift, terwijl ze een dergelijk verzoek ook gewoon kan weigeren. Kortom: men zoekt zelf de publiciteit op.

Het is overigens bizar om dit "vermaak" te noemen. Dit is geen vermaak. Dit is een geval van kindermishandeling, een geval waar zo snel mogelijk moet worden ingegrepen in het belang van het kind, ook al ziet het kind dat belang zelf niet in. Nu het nog kan, moet het kind normale voeding krijgen, zodat de groeistoornis nog een beetje teniet kan worden gedaan.

Het is terecht dat misstanden aan de kaak worden gesteld.
pi_120561106
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 18:32 schreef Paper_Tiger het volgende:
Wat weten jullie het toch allemaal goed voor een ander. Als je je druk maakt om deze jongen denk dan ook eens aan de kinderen in een Jehova gezin of met streng Christelijke ouders. Wij moeten er niet aan denken maar voor die mensen is dat hun leven. Moeten er nu ook al wetten zijn die van iedereen een soort eenheidsworst maakt gemodelleerd naar de mening van de gemiddelde Nederlander?

Religieus-/geestelijke indoctrinatie, cq. mishandeling is in Nederland een taboe waarover niet gesproken wordt. Maar het feit dat een kind alleen rauwvoer eet en dat artsen ondervoeding vaststellen, is een medisch vaststaand gegeven. Iets waar je op moet acteren.
pi_120561167
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 18:51 schreef Elfletterig het volgende:
Het is overigens bizar om dit "vermaak" te noemen. Dit is geen vermaak. Dit is een geval van kindermishandeling, een geval waar zo snel mogelijk moet worden ingegrepen in het belang van het kind, ook al ziet het kind dat belang zelf niet in. Nu het nog kan, moet het kind normale voeding krijgen, zodat de groeistoornis nog een beetje teniet kan worden gedaan.
Er wordt helemaal niet meer in het belang van het kind gedacht, die is er immers niet bij gebaat dat hij met naam- en toenaam wordt genoemd.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 18:53 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Religieus-/geestelijke indoctrinatie, cq. mishandeling is in Nederland een taboe waarover niet gesproken wordt.
Terecht.
pi_120561553
quote:
14s.gif Op donderdag 20 december 2012 18:54 schreef Xa1pt het volgende:
Er wordt helemaal niet meer in het belang van het kind gedacht, die is er immers niet bij gebaat dat hij met naam- en toenaam wordt genoemd.
Wiens schuld is dat dan? Van de media, of van de moeder die zélf meewerkt aan een film en komt opdraven bij P&W? Als iemand hier de belangen van het kind schaadt (in meerdere opzichten zelfs), is het die moeder wel.

quote:
14s.gif Op donderdag 20 december 2012 18:54 schreef Xa1pt het volgende:
Terecht.
Onterecht, maar die discussie kan beter elders.
  † In Memoriam † donderdag 20 december 2012 @ 19:04:40 #37
137949 Disana
pi_120561624
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 17:26 schreef mschol het volgende:

[..]

Hij is volgens mij volledig geïndoctrineerd en enorm trouw aan zijn moeder, die de buitenwereld als de vijand neerzet. Dus ik denk niet dat hij zelfstandig durft te denken.
pi_120561634
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 19:03 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Wiens schuld is dat dan? Van de media, of van de moeder die zélf meewerkt aan een film en komt opdraven bij P&W? Als iemand hier de belangen van het kind schaadt (in meerdere opzichten zelfs), is het die moeder wel.
Beide. De media duikt er als een stel gieren bovenop en als de moeder niet de verantwoordelijkheden neemt kan iemand anders dat toch wel gewoon doen?
pi_120561842
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 19:04 schreef Disana het volgende:

[..]

Hij is volgens mij volledig geïndoctrineerd en enorm trouw aan zijn moeder, die de buitenwereld als de vijand neerzet. Dus ik denk niet dat hij zelfstandig durft te denken.
Daar lijkt het inderdaad sterk op.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 19:04 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Beide. De media duikt er als een stel gieren bovenop en als de moeder niet de verantwoordelijkheden neemt kan iemand anders dat toch wel gewoon doen?
Waarom? Er is een film over die mensen gemaakt. Daaraan werken ze zelf mee. Sommige mensen zoeken nadrukkelijk zelf de publiciteit op. Zie ook dat verwende nest, die Laura Dekker. Moest en zou de leerplicht negeren en om de wereld gaan zeilen. Zo'n dossier wordt dan een publieke zaak. Iedereen vindt er wat van. Ook de zaak rondom de vastgebonden Brandon is destijds uitgebreid in de media behandeld. Niet in de laatste plaats omdat de moeder zelf de publiciteit zocht.

Niemand hoeft tegen z'n zin mee te werken aan een film/documentaire over zichzelf. En die jongen hoeft ook niet tegen zijn zin in beeld; zelfs als die moeder meewerkt. Ik heb laatst nog iemand geïnterviewd die voor het goede doel ging fietsen samen met zijn zoon. Die hoefde niet zonodig bij naam genoemd te worden en wilde ook niet op de foto. Prima, dan gebeurt dat dus niet.
pi_120561971
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 18:51 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Sorry, maar de jongen en zijn moeder figureren prominent in een complete film die over hun leefwijze is gemaakt. Die moeder staat dat toe en sleept dus ook haar zoon daarin mee. Het is ook de moeder die bij P&W aanschuift, terwijl ze een dergelijk verzoek ook gewoon kan weigeren. Kortom: men zoekt zelf de publiciteit op.

Het is terecht dat misstanden aan de kaak worden gesteld.
Zoals ik zei:

Dus wat moeder doet, is haar zaak. Die jongen moet beschermd worden, tegen die moeder en tegen de media en daaropvolgend tegen de meute.

En je kan het noemen wat je wilt, maar dit is voor de buitenwereld en de media gewoon vermaak. Die misstanden waren via een arts al bij BJZ terecht gekomen, daar hoeft de media zich niet mee te bemoeien. Althans in dit bewust geval, waarbij de 15-jarige jongen met voor- en achternaam en woonplaats genoemd wordt in vele berichten...

Ik kan me niet voorstellen dat je dat een gezonde gang van zaken vindt.
Vooral niet als de juiste instanties al lang bezig zijn met de casus..
pi_120562068
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 19:09 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Daar lijkt het inderdaad sterk op.

[..]

Waarom? Er is een film over die mensen gemaakt. Daaraan werken ze zelf mee. Sommige mensen zoeken nadrukkelijk zelf de publiciteit op. Zie ook dat verwende nest, die Laura Dekker. Moest en zou de leerplicht negeren en om de wereld gaan zeilen. Zo'n dossier wordt dan een publieke zaak. Iedereen vindt er wat van. Ook de zaak rondom de vastgebonden Brandon is destijds uitgebreid in de media behandeld. Niet in de laatste plaats omdat de moeder zelf de publiciteit zocht.

Niemand hoeft tegen z'n zin mee te werken aan een film/documentaire over zichzelf. En die jongen hoeft ook niet tegen zijn zin in beeld; zelfs als die moeder meewerkt. Ik heb laatst nog iemand geïnterviewd die voor het goede doel ging fietsen samen met zijn zoon. Die hoefde niet zonodig bij naam genoemd te worden en wilde ook niet op de foto. Prima, dan gebeurt dat dus niet.
Het is niet ZE werken mee, maar MOEDER werkt mee en DUS die jongen ook, die uiteraard totaal geen eigen mening heeft en in de totale macht van die moeder zit, dat moet je toch hopelijk wel duidelijk zijn... Er bestaat geen 15-jarige op de wereld die vrijwillig alleen rauw voedsel vreet zonder dat hij:

- gedwongen wordt
- gehersenspoelt is
pi_120562453
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 19:09 schreef Elfletterig het volgende:

Ik vraag me af of dat zo werkt, maar goed. Schrijnend om te zien dat er niemand maar de verantwoordelijkheid neemt om hem te beschermen tegen het met naam en toenaam genoemd te worden, juist als blijkt dat zijn moeder dat niet doet.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 19:14 schreef EkM11 het volgende:

[..]

Het is niet ZE werken mee, maar MOEDER werkt mee en DUS die jongen ook, die uiteraard totaal geen eigen mening heeft en in de totale macht van die moeder zit, dat moet je toch hopelijk wel duidelijk zijn... Er bestaat geen 15-jarige op de wereld die vrijwillig alleen rauw voedsel vreet zonder dat hij:

- gedwongen wordt
- gehersenspoelt is
Precies. Van die jongen kun je niet verwachten dat hij zegt: "Hey ma, moet je even luisteren, ik wil niet met naam en toenaam genoemd worden dus ik pas. Oh, en ik ga ff een patatje halen".
pi_120562495
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 19:14 schreef EkM11 het volgende:

[..]

- gedwongen wordt
- gehersenspoelt is
Moeder werkt mee. En daarna ga je de boot in, want dat die jongen DUS ook meewerkt, is geen onbetwist punt. Die jongen kan ook weigeren om mee te werken, weigeren om in beeld te komen.

Je kunt hooguit zeggen dat er al veel eerder ingegrepen had moeten worden. Jeugdzorg heeft dat, na het zien van de documentaire, alsnog besloten om te doen. Ze zijn daar uiteraard veel te laat mee.
  donderdag 20 december 2012 @ 19:22:30 #44
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_120562638
En ondertussen mag een stiefvader die zijn stiefdochter misbruikt en op tape heeft gezet lekker naar huis zodat het gezin niet ontwricht.
pi_120562673
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 19:20 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Moeder werkt mee. En daarna ga je de boot in, want dat die jongen DUS ook meewerkt, is geen onbetwist punt. Die jongen kan ook weigeren om mee te werken, weigeren om in beeld te komen.
Die moeder neemt kennelijk haar verantwoordelijkheden niet. Ontslaat dat ineens iedereen van de plicht om wèl verantwoordelijkheid te nemen?
pi_120563125
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 19:22 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Die moeder neemt kennelijk haar verantwoordelijkheden niet. Ontslaat dat ineens iedereen van de plicht om wèl verantwoordelijkheid te nemen?
Nee; beweer ik dat dan? Ik bestrijd alleen dat de media hier de grote boosdoener is. Er had allang ingegrepen moeten worden. Dat had al gebeurd moeten zijn voordat die documentaire op TV kwam. Iedereen kon zien dat van misstanden sprake is. De filmmaker, de kinderarts... - allerlei mensen hadden vroegtijdig de noodklok kunnen luiden. En dat hebben ze kennelijk niet gedaan.

En dan moet nu de media het ontgelden? Sorry, ik vind het bizar.
  † In Memoriam † donderdag 20 december 2012 @ 19:37:57 #47
137949 Disana
pi_120563575
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 19:30 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Nee; beweer ik dat dan? Ik bestrijd alleen dat de media hier de grote boosdoener is. Er had allang ingegrepen moeten worden. Dat had al gebeurd moeten zijn voordat die documentaire op TV kwam. Iedereen kon zien dat van misstanden sprake is. De filmmaker, de kinderarts... - allerlei mensen hadden vroegtijdig de noodklok kunnen luiden. En dat hebben ze kennelijk niet gedaan.

De filmmaakster heeft dat inderdaad niet gedaan, dat vertelde ze van de week op de radio. Ze vond dat haar taak niet. Wel zei ze dat het dankzij haar documentaires door instanties was opgepikt; of ze dat goed of slecht vond, liet ze in het midden.
pi_120563688
quote:

[..]

Nee; beweer ik dat dan? Ik bestrijd alleen dat de media hier de grote boosdoener is. Er had allang ingegrepen moeten worden. Dat had al gebeurd moeten zijn voordat die documentaire op TV kwam.
Voor wat ik heb begrepen kon er niet per sé eerder ingegrepen worden.

quote:
Iedereen kon zien dat van misstanden sprake is. De filmmaker, de kinderarts... - allerlei mensen hadden vroegtijdig de noodklok kunnen luiden. En dat hebben ze kennelijk niet gedaan.
De kinderarts heeft dat in ieder geval ook gedaan. Alleen is het niet zo dat na een melding er op korte termijn allerlei maatregelen genomen kunnen worden.
pi_120564748
quote:

[..]

Volgens mij begrijp jij niet wat voor een macht een ouder, en zeker in dit geval, heeft?
Die jongen kan weigeren, op papier, maar in de praktijk zal hij waarschijnlijk naar zijn moeder luisteren.. en die wilde kennelijk graag meewerken.. onbegrijpelijk dat ze niet door heeft en had wat dit voor impact zal hebben op zijn sociale omgeving.

En de media hoeft het niet te ontgelden op de punten van klokkeluiden of dingen aan de kaak stellen, WEL als ze daarbij voorbij gaan aan de gevolgen voor een 15 jarige jongen. Er was en is totaal geen noodzaak volgens mij om die jongen op te nemen in die docu's, in ieder geval niet herkenbaar.

Zij hadden moeten herkennen in wat voor situatie die jongen zit en zat en moeten herkennen dat het op het moment een marionet van zijn moeder is.. Niks vrije keuze, want ook al zegt hij 'ja hoor, ik doe graag mee', moet je je sterk afvragen waar die wens vandaan komt. Juist, gevoed door moeders.. (no pun intended).
  donderdag 20 december 2012 @ 20:02:53 #50
3542 Gia
User under construction
pi_120564928
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 17:10 schreef computergirl het volgende:

[..]

Calcium wordt zonder vitamine D niet door de darmen opgenomen.
Inderdaad. En vitamine D heeft weer vet nodig en daglicht.
  donderdag 20 december 2012 @ 20:15:32 #51
3542 Gia
User under construction
pi_120565631
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 18:32 schreef Paper_Tiger het volgende:

Als het nou ging om de discussie varkensvlees of kip, dan had je een punt. Hier gaat het om eenongezond dieet wat een moeder haar kind oplegt en wat het kind schaadt, volgens de doktoren.
Zoals je die hele club zag dansen en die leider hoorde preken, neigt het zelfs naar een sekte. Is ook geloof, ben ik met je eens, maar wel een met een schadelijke doctrine.

Daarbij wordt er ook veel gediscussieerd over de besnijdenis.

Ik vind alles wat je doet vanwege een 'geloof', dat een kind letterlijk en onomkeerbaar, lichamelijk schaadt, niet moet kunnen.
  donderdag 20 december 2012 @ 20:22:40 #52
379943 Paper_Tiger
pi_120566020
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 19:22 schreef betyar het volgende:
En ondertussen mag een stiefvader die zijn stiefdochter misbruikt en op tape heeft gezet lekker naar huis zodat het gezin niet ontwricht.
Dit
  donderdag 20 december 2012 @ 20:25:42 #53
379943 Paper_Tiger
pi_120566202
Ik zou zelf niet voor het dieet kiezen http://nl.wikipedia.org/wiki/Raw-foodisme Ik lees net dat het in de VS en met name in Hollywood helemaal hot is om zo te eten.

[ Bericht 43% gewijzigd door Paper_Tiger op 20-12-2012 20:31:43 ]
pi_120566818
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 20:22 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dit
Nou, dat vinden wij doorgaans ook niet normaal hoor!
pi_120566948
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 20:25 schreef Paper_Tiger het volgende:
Ik zou zelf niet voor het dieet kiezen http://nl.wikipedia.org/wiki/Raw-foodisme Ik lees net dat het in de VS en met name in Hollywood helemaal hot is om zo te eten.

[ afbeelding ]
Dat het in Hollywood helemaal hot is zegt niet veel, daar is ieder jaar een ander dieet helemaal hot, hip and happening.
Deze vrouw onthoudt haar kind van 15 al 10 jaar (!!) allerlei essentiële voedingsstoffen omdat ze op Google gevonden heeft dat je kanker krijgt van product X, Y en Z.

In Hollywood is volgend jaar weer een ander dieet hip, daar loopt vrijwel niemand blijvende schade van op, daarbij heb ik het vermoeden dat zelfs een Victoria Beckham haar kinderen niet op zo'n rigide dieet zet als waar ze zichzelf op zet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_120567280
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 15:06 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dus we hebben enerzijds de zweefteverij, en anderzijds de tegeltjeswijsheden. Sorry, maar dat laatste onderscheidt zich niet of nauwelijks in positieve zin van het eerste.
Kun je wel zeggen maar ik spreek wel de waarheid.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  donderdag 20 december 2012 @ 20:50:03 #57
3542 Gia
User under construction
pi_120567686
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 20:25 schreef Paper_Tiger het volgende:

[ afbeelding ]
Timeless beauty en dan zo'n lelijk scharminkel op de cover.
pi_120567977
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2012 20:50 schreef Gia het volgende:

[..]

Timeless beauty en dan zo'n lelijk scharminkel op de cover.
zij ziet er al net zo rauw uit als die moeder van dat manneke. :')
pi_120568294
vanavond bij nieuwsuur een item over beslissingsbevoegdheden van ouders trouwens. zal wel nav de docu zijn.
pi_120568538
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2012 20:42 schreef trovey het volgende:

[..]

Kun je wel zeggen maar ik spreek wel de waarheid.
Dat zegt die moeder van dat joch ook.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')