abonnement Unibet Coolblue
pi_120517932
Welkom bij de FOK! Moestuin-topic reeks!
Discussieer hier over de groenten, fruit en kruiden die je in je eigen tuin teelt.
Ook kun je hier terecht met vragen over bemesting, ziekten en plagen en alle andere moestuingerelateerde onderwerpen.

Eerdere topics:
F&F / Het Moestuin-topic #4
F&F / Het Moestuin-topic #3
F&F / Het Moestuin-topic #2
F&F / Het moestuintopic # 1

Andere noemenswaardige topics:
sigme's moestuin
sigme's moestuin, 2e jaar
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_120518309
Onkruid !!! Staat er in mijn moestuin
Life go's on!
pi_120523088
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 18:44 schreef naamdrager het volgende:
Paar dagen geleden maar eens gaan kijken bij de aardperen. En warempel!

[ afbeelding ]

Ze smaken voortreffelijk :) .

Ik had er ook een paar geplant op het slechtste plekje van mijn tuintje, op een randje van het gazon waar zelfs het gras niet groeit, pal tegen een muur op het noorden. Die planten hebben amper zonlicht gehad, en ik had ze pas laat in de lente gepoot op die plek. En daar zaten er gewoon minstens zo veel in de grond als op de veel zonniger plekken van m'n tuin!
Wat maak je ervan?
Ik heb ze laatst gekregen en er soep van gemaakt, niet te doen zeg wat vond ik ze vies.
Ik vond ze chemisch smaken.
pi_120554195
^ Gewoon koken (niet te lang, ze vallen snel uit elkaar), en opeten... De smaak is wat apart maar ik vind hem lekker, het heeft wel wat van artisjok. In combinatie met aardappel als stamppot schijnt ook heel lekker te zijn.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
  donderdag 20 december 2012 @ 18:08:45 #5
304456 SosuaCafe
Sell me this pen...
pi_120559461
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 19:10 schreef gangbangstyle het volgende:
Onkruid !!! Staat er in mijn moestuin
hmm. Roundup. :)
http://www.syfy.com/tinman/oz/
“The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can't achieve it.”
pi_120607994
Niks gifzooi, als je te lui bent om te schoffelen kun je beter geen groentetuin nemen :6
pi_120614968
gewoon op de knietjes en stukje bij beetje het eruit halen. Daarna spitten.
Met alleen spitten of schoffelen zaai je het onkruid alleen maar uit....
  zaterdag 22 december 2012 @ 22:15:04 #8
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_120649133
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2012 18:08 schreef SosuaCafe het volgende:

[..]

hmm. Roundup. :)
En daarna het lekker opeten. :9 Nee bedankt...

Ik ben meer van het mulchen.
pi_120659613
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2012 18:08 schreef SosuaCafe het volgende:

[..]

hmm. Roundup. :)
Roundup is gemaakt om door de plant heen naar de wortels te trekken. Als je dat op je groenten spuit, eet je het dus echt zelf op.
  maandag 24 december 2012 @ 19:30:20 #10
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_120730388
Hoe dicht mogen bessenstruiken bij elkaar staan? Ik heb een aantal rode en zwarte bessenstruiken gekregen die al flink groot zijn(1m hoog, diameter 0,5-1m) en wil ze eigenlijk het liefst op 1m2 kwijt. Flink wat terugsnoeien is niet erg. Kunnen ze een beetje met elkaar leven als ze zo dichtbij staan?
  dinsdag 8 januari 2013 @ 21:56:55 #11
132098 Xebber
Immer Intelligent
pi_121331083
Tijd om weer een hoop zaden in te slaan. :P

http://www.stempher-flevogroen.nl/zadencatalogus-2013/
Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
  dinsdag 8 januari 2013 @ 22:05:47 #12
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121331580
Ben nog de planten aan plannen hier :') Heb eindelijk de bessenstruiken hun definitieve plaats gegeven.

De moestuin krijgt wel meer vorm, er komen een soort van sleutelgaten in de borders zodat je overal bij kan zonder op de grond te hoeven staan.
pi_121333086
Ik zit ook plannen te maken. Eigenlijk heb ik gewoon weinig plek in mijn tuin en hoop ik die van de buurvrouw erbij te kunnen kapen :P
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
  dinsdag 8 januari 2013 @ 22:34:03 #14
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121333113
Ik werk hier ook maar in een border van 5x1,4 :P
pi_121333296
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:34 schreef Erasmo het volgende:
Ik werk hier ook maar in een border van 5x1,4 :P
ik zat er aan te denken de voortuin te veranderen in meer moestuin O+
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_121333679
Tuintje omgespit....laat maar komen die winter :7
Children of the night. What music they make.
pi_121333879
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:05 schreef Erasmo het volgende:
Ben nog de planten aan plannen hier :') Heb eindelijk de bessenstruiken hun definitieve plaats gegeven.

De moestuin krijgt wel meer vorm, er komen een soort van sleutelgaten in de borders zodat je overal bij kan zonder op de grond te hoeven staan.
Ik kreeg bessenstruiken van m'n pa als verjaardagscadeautje :D
Children of the night. What music they make.
pi_121335622
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:45 schreef DeHovenier het volgende:
Tuintje omgespit....laat maar komen die winter :7
Goed bezig!

Morgen nog even snel een tak snoeien van mijn boom voordat de "mogelijke winterse buien over 2 weken komen"
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_121338957
Ah er is wel een topic, ik kon al geen recent topic vinden. Dus ik had al een eigen aangemaakt, maar die kan dus op slot aangezien ik hier nu dus verder zal gaan.

Even kort dus, vanaf dit jaar begin ik met een vriendin samen een moestuin. beide geen ervaring in moestuinen en we gaan elementen van het square foot guardening gebruiken op ons perceel van 100m2 die we huren bij een tuinvereniging.

We hebben er zin in en we hebben nog veel te leren. dus je zult mij nog vaak hier vinden om te lurken en wellicht om te posten.

Mochten er vragen zijn dan hoor ik dat graag dan beantwoord ik ze zo snel mogelijk.
pi_121342600
Bij is alle paardenmest uitgespreid over de bedden. En de bedden die dit jaar geen mest behoeven zijn geschoffeld.
Met spitten wacht ik tot maart. Het is zandgrond. Eerder spitten heeft echt geen zin.
  woensdag 9 januari 2013 @ 10:48:45 #21
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121344787
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 22:37 schreef Dottey het volgende:

[..]

ik zat er aan te denken de voortuin te veranderen in meer moestuin O+
Lijkt me eerlijk gezegd niks de groentes zo aan de straat :@

quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 01:01 schreef tetsuo-shima het volgende:
Ah er is wel een topic, ik kon al geen recent topic vinden. Dus ik had al een eigen aangemaakt, maar die kan dus op slot aangezien ik hier nu dus verder zal gaan.

Even kort dus, vanaf dit jaar begin ik met een vriendin samen een moestuin. beide geen ervaring in moestuinen en we gaan elementen van het square foot guardening gebruiken op ons perceel van 100m2 die we huren bij een tuinvereniging.

We hebben er zin in en we hebben nog veel te leren. dus je zult mij nog vaak hier vinden om te lurken en wellicht om te posten.

Mochten er vragen zijn dan hoor ik dat graag dan beantwoord ik ze zo snel mogelijk.
100m2 is behoorlijk wat. Heb je verder al ervaring met de vierkante meter thuis thuis?
pi_121344928
Ah, activiteit O+ Ik ga ook een moestuin aanleggen dit jaar. Is er een site waar goede beginnerstips te vinden zijn? Ik heb een stukje van 3 bij 3 of 3x4 beschikbaar. Moet nog even gaan kijken wat ik exact wil gaan verbouwen. De eerste gedachte zijn sperzibonen, snijbonen, doperwtjes, worteltjes en ik wil nog kijken voor bloemkool of broccoli ofzoiets. Aardappels lijkt me ook heel gaaf, maar daar moet ik even voor kijken hoe ik dat het beste kan doen.
pi_121350030
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 10:52 schreef Puala het volgende:
Ah, activiteit O+ Ik ga ook een moestuin aanleggen dit jaar. Is er een site waar goede beginnerstips te vinden zijn? Ik heb een stukje van 3 bij 3 of 3x4 beschikbaar. Moet nog even gaan kijken wat ik exact wil gaan verbouwen. De eerste gedachte zijn sperzibonen, snijbonen, doperwtjes, worteltjes en ik wil nog kijken voor bloemkool of broccoli ofzoiets. Aardappels lijkt me ook heel gaaf, maar daar moet ik even voor kijken hoe ik dat het beste kan doen.
als je worteltjes gaat doen zou ik er een paar uien bij gaan doen.... die houden elkaar gezonder.
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_121350087
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 10:48 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Lijkt me eerlijk gezegd niks de groentes zo aan de straat :@

ik woon in een dorp dorp, er komt bijna niemand in deze straat. Dus ik denk dat ik misschien wat probeersels daar weg ga zetten. Heb er vorig jaar flespompoen gezet en dat stuk is helemaal leeg voor gebruik. Misschien dat ik er aardappels in ga stoppen ofzo.. ik ben er nog niet aan uit.
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_121350626
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 13:30 schreef Dottey het volgende:

[..]

als je worteltjes gaat doen zou ik er een paar uien bij gaan doen.... die houden elkaar gezonder.
Dankjewel voor de tip :)
  woensdag 9 januari 2013 @ 14:00:23 #26
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121351119
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 13:32 schreef Dottey het volgende:

[..]

ik woon in een dorp dorp, er komt bijna niemand in deze straat. Dus ik denk dat ik misschien wat probeersels daar weg ga zetten. Heb er vorig jaar flespompoen gezet en dat stuk is helemaal leeg voor gebruik. Misschien dat ik er aardappels in ga stoppen ofzo.. ik ben er nog niet aan uit.
Je hebt dan natuurlijk wel een mooie gelegenheid om vorm met functie te combineren.

Gewassen die er ook mooi uitzien zijn oa:

Pronkbonen:


Aardpeer:


Eeuwig moes of splijtkool:
pi_121353040
Aardperen worden veel te groot! dat vind de buurvrouw niet zo tof! Vorig jaar dus de pompoenen daar gedaan en die groeide al eigenwijs naar haar ^^. ze vond het groeiproces wel leuk te volgen.. maar wilt nog wel buiten haar eigentuin kunnen kijken. Prima, want die houd buurt in de gaten O+

Die boontjes zijn leuk!!!
ik zat er al aan te denken, maar ben nog niet uit over de soort!
Of ik ga mijn courgettes voor zetten... dan loop ik EN DE HOND er minder tegen aan. Die waren vorig jaar echt een succes.

*dubben dubben*
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_121354927
Bovendien heeft aardpeer altijd zin om meer vriendjes te maken waardoor hij uiteindelijk overal staat.
Als je aardpeer neemt doe het dan in een ingegraven plastic bak. Anders blijf je wieden.
pi_121354975
Dubbel...
pi_121355031
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 10:48 schreef Erasmo het volgende:

100m2 is behoorlijk wat. Heb je verder al ervaring met de vierkante meter thuis thuis?
Nee geen nkele ervaring, daarom gaan we ook klein beginnen. Die oppervlakte was nu eenmaal de kleinste maat perceel die je daar kon huren. In het begin gaan we ongeveer een derde gebruiken van waar we uiteindelijk terecht willen komen qua beplanten.
  woensdag 9 januari 2013 @ 16:52:57 #31
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121358349
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2013 15:34 schreef tetsuo-shima het volgende:

[..]

Nee geen nkele ervaring, daarom gaan we ook klein beginnen. Die oppervlakte was nu eenmaal de kleinste maat perceel die je daar kon huren. In het begin gaan we ongeveer een derde gebruiken van waar we uiteindelijk terecht willen komen qua beplanten.
Prima, je wilt niet te veel hooi op de vork nemen als je gaat starten. Heb je al aan composteermethodes gedacht? Hoe zit het met het water op de locatie?
pi_121362963
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 16:52 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Prima, je wilt niet te veel hooi op de vork nemen als je gaat starten. Heb je al aan composteermethodes gedacht? Hoe zit het met het water op de locatie?
Composteren gaan we naar alle waarschijnlijkheid niet doen aangezien wij daar niet genoeg en niet gevarieerd genoeg afval hebben. Dus dat zal met een soort mest gebeuren denk ik die toegevoegd wordt aan de grond.

Water is gelukkig geen probleem wij hebben het geluk dat wij een van de weinige percelen hebben die een vaste kraan aan het pad hebben zitten. Bij de hele vereniging staan er waterpompen met een grote ton aan de kopse kant van de percelen. Maar bij ons staat er ook nog eens een kraan op het pad tussen ons perceel en het aangrenzende perceel.
pi_121364525
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 10:52 schreef Puala het volgende:
Ah, activiteit O+ Ik ga ook een moestuin aanleggen dit jaar. Is er een site waar goede beginnerstips te vinden zijn? Ik heb een stukje van 3 bij 3 of 3x4 beschikbaar. Moet nog even gaan kijken wat ik exact wil gaan verbouwen. De eerste gedachte zijn sperzibonen, snijbonen, doperwtjes, worteltjes en ik wil nog kijken voor bloemkool of broccoli ofzoiets. Aardappels lijkt me ook heel gaaf, maar daar moet ik even voor kijken hoe ik dat het beste kan doen.
Ik kan je sowieso dit boek aanraden:

Staat veel te veel in, maar dat moet je als beginner gewoon overslaan. Maar er staat een ook voor de beginners onmisbaar handig overzicht van zowat alle mogelijke groenten in, met beschrijving en zaai- en oogstuitleg.

Voor makkelijk tuinieren en veel tips voor beginners: http://www.makkelijkemoestuin.com/
Verder is hier veel te vinden: http://www.mooiemoestuin.nl/
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_121382514
ohja dit geloof je trouwens toch niet?
Dit is laatst gebeurd bij de tuinvereniging waar wij ons perceeltje huren.

http://oss.kliknieuws.nl/(...)ereniging-na-inbraak

Hoe bedenk je zoiets? net of er waardevolle dingen te halen zijn bij volkstuintjes...

Dat moest ik even kwijt.


En in een ander topic vroeg iemand anders wat het kost om een volkstuintje te hebben.
De precieze kosten weet ik niet zo uit mijn hoofd dat regelt die vriendin van mij het staat op haar naam ik ben alleen "lid zonder tuin" hoe dat bij ons zo mooi heet. ik betaal rond de 35 euro per jaar aan lidmaatschap.
zover ik mij herinner kost het tuintje een paar tientjes per jaar, dus daar hoef je het zeker niet voor te laten.

[ Bericht 19% gewijzigd door tetsuo-shima op 10-01-2013 05:51:44 (even snel wat bijvoegen) ]
pi_121386150
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2013 18:59 schreef tetsuo-shima het volgende:

[..]

Composteren gaan we naar alle waarschijnlijkheid niet doen aangezien wij daar niet genoeg en niet gevarieerd genoeg afval hebben. Dus dat zal met een soort mest gebeuren denk ik die toegevoegd wordt aan de grond.

Water is gelukkig geen probleem wij hebben het geluk dat wij een van de weinige percelen hebben die een vaste kraan aan het pad hebben zitten. Bij de hele vereniging staan er waterpompen met een grote ton aan de kopse kant van de percelen. Maar bij ons staat er ook nog eens een kraan op het pad tussen ons perceel en het aangrenzende perceel.
Als je een kas of schuurtje hebt is het verstandig om een regenton neer te zetten. Dit scheelt veel drinkwater. Bovendien is het water uit een ton over het algemeen warmer als kraanwater. En dat is dan weer beter voor de planten.

Ik ben begonnen met 100m2. Het ging bij mij vooral mis met de paden. Zorg dat je die goed uitstippelt en hard kan aanstampen. Anders komt het onkruid daar zo hoog te staan. En dat is echt zonde van je tijd.
pi_121387730
Ik krijg hierdoor alweer zin in het voorjaar! ^O^
pi_121389566
Klusjes zijn zo goed als klaar, plan is klaar, zaden zijn besteld en als ik zo naar buiten kijk, lijkt het alsof we snel weer kunnen beginnen! *O*

Maar volgens het weerbericht wordt het eerst nog een keer winter.. :{

Wij hebben 400m² overigens, ook bij een tuinvereniging.
  donderdag 10 januari 2013 @ 12:49:04 #38
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121389594
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2013 18:59 schreef tetsuo-shima het volgende:

[..]

Composteren gaan we naar alle waarschijnlijkheid niet doen aangezien wij daar niet genoeg en niet gevarieerd genoeg afval hebben. Dus dat zal met een soort mest gebeuren denk ik die toegevoegd wordt aan de grond.

Water is gelukkig geen probleem wij hebben het geluk dat wij een van de weinige percelen hebben die een vaste kraan aan het pad hebben zitten. Bij de hele vereniging staan er waterpompen met een grote ton aan de kopse kant van de percelen. Maar bij ons staat er ook nog eens een kraan op het pad tussen ons perceel en het aangrenzende perceel.
Ik woon in m'n eentje en composteer ook. Helemaal als je een moestuin hebt dan ontstaat er behoorlijk wat tuinafval per jaar.

quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 10:51 schreef Oceanonix het volgende:
Ik ben begonnen met 100m2. Het ging bij mij vooral mis met de paden. Zorg dat je die goed uitstippelt en hard kan aanstampen. Anders komt het onkruid daar zo hoog te staan. En dat is echt zonde van je tijd.
Kijk inderdaad kritisch naar de paden en de bedden. Zorg dat je vanaf beide kanten het hele bed kan bereiken zonder dat je van het pad af moet. Zo voorkom je samendrukken van de grond wat niet goed is voor de structuur en het bodemleven.

Het gedeelte waar je nog niet actief gaat moestuinieren kun je nu wel alvast voorbereiden en beginnen met het verbeteren van de grond door bv. groenbemesters en stikstofbindende planten te zaaien. Zo verbeter je de grond en houd je het meeste zonlicht van de grond af zodat onkruid minder kans krijgt.
pi_121390572
Sinds ik afgelopen zomer verhuist ben naar dit huisje, met tuintje, kriebelt het.

Het is niet ideaal, maar ik wil dit jaar echt wat gaan planten!

Tuin is ongeveer 4 x 7 en zit te denken om zo'n 4 tot 6 m2 moestuin te maken.
Van de week veel zitten lezen, nagedacht over wat ik wil en het idee begint vorm te krijgen!
Sterkheidsbaas van alles.
  donderdag 10 januari 2013 @ 13:50:53 #40
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_121391622
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 05:46 schreef tetsuo-shima het volgende:
ohja dit geloof je trouwens toch niet?
Dit is laatst gebeurd bij de tuinvereniging waar wij ons perceeltje huren.

http://oss.kliknieuws.nl/(...)ereniging-na-inbraak

Hoe bedenk je zoiets? net of er waardevolle dingen te halen zijn bij volkstuintjes...

Dat moest ik even kwijt.

En in een ander topic vroeg iemand anders wat het kost om een volkstuintje te hebben.
De precieze kosten weet ik niet zo uit mijn hoofd dat regelt die vriendin van mij het staat op haar naam ik ben alleen "lid zonder tuin" hoe dat bij ons zo mooi heet. ik betaal rond de 35 euro per jaar aan lidmaatschap.
zover ik mij herinner kost het tuintje een paar tientjes per jaar, dus daar hoef je het zeker niet voor te laten.
Wow dat is ver onder de prijs die ik dacht. K heb er welleens naar gezocht maar had toen het idee dat je niet zomaar tussen de ouwetjes komt. En dat je toch een behoorlijk bedrag kwijt bent.

Ik woon in Den Haag zuidwest dus daar zijn voldoende tuinen te vinden. Maar is het daar dan niet duurder?

Iemand uit Den Haag op dit forum die er wat meer vanaf weet? Als het maar paar tientjes per maand is, dan ga ik er direct voor. Samen met een vriend van mij wordt dat keihard groente kweken!
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_121394066
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 13:50 schreef Bramdecaviaeter het volgende:

[..]

Wow dat is ver onder de prijs die ik dacht. K heb er welleens naar gezocht maar had toen het idee dat je niet zomaar tussen de ouwetjes komt. En dat je toch een behoorlijk bedrag kwijt bent.

Ik woon in Den Haag zuidwest dus daar zijn voldoende tuinen te vinden. Maar is het daar dan niet duurder?

Iemand uit Den Haag op dit forum die er wat meer vanaf weet? Als het maar paar tientjes per maand is, dan ga ik er direct voor. Samen met een vriend van mij wordt dat keihard groente kweken!
Het hangt vaak af van de voorzieningen die er zijn. En wat qua blijven slapen 'mag.
Simpele complexen met een kraan en zonder electra zijn vaak niet duur.
  donderdag 10 januari 2013 @ 14:59:32 #42
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_121394188
Ik ben even gaan zoeken en heb voor 100 euro een perceel gevonden van 155 m2. en dat is maar 500 meter hiervandaan!

Het is wel een achterafhoekje zonder opbouw en met vrij slecht ligging wat betreft zonlicht(alleen noorden is vrij van bomen. Maarja daar moet toch wel iets te groeien zijn neem ik aan, zeker op zo'n oppervlakte.

Het probleem waar ik nog geen kijk op heb is de wachtlijst. Ik heb geen zin in een jaar wachten :(.
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_121394372
Als je in je achtertuin groente wilt kweken, kan ik je dit boek aanraden:

De eetbare tuin - Alys Fowler.

Een erg uitgebreid boek met veel kweekinformatie, en prachtige foto's.

O+
  donderdag 10 januari 2013 @ 20:11:50 #44
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_121406307
quote:
2s.gif Op donderdag 10 januari 2013 13:23 schreef Lonaa het volgende:
Sinds ik afgelopen zomer verhuist ben naar dit huisje, met tuintje, kriebelt het.

Het is niet ideaal, maar ik wil dit jaar echt wat gaan planten!

Tuin is ongeveer 4 x 7 en zit te denken om zo'n 4 tot 6 m2 moestuin te maken.
Van de week veel zitten lezen, nagedacht over wat ik wil en het idee begint vorm te krijgen!
Ik heb sinds 2 jaar ook een huisje met een tuin ( circa 35 m2) en heb borders gemaakt van 0,6 m x 5m en 0,6 meter x 3m. Dus lijkt erop dat wij ongeveer het zelfde oppervlak hebben.

Ik verbouw dit jaar:
zomerframboos ( staat al 2 jaar)
herfstframboos (oudere plant)
kiwi ( 2 jaars hopend op eerste kiwi's dit jaar)
paprika
rode peper
puntpaprika
balkontomaat
trostomaat
doperwt
wortel
blauwe bes
rucola
broccoli
radijs

aardbei gaat groeien in mijn vertikale tuin, wat mijn schutting eerst was

wat niet past verbouw ik in potten
en nog wat kruiden in potjes

best wat voor een kleine tuin, maar omdat ik veel in lange bordes laat groeien kan ik de hoge planten tegen de muur laten groeien en de kleinere ervoor.

Ik verbouw uiteraard geen grote hoeveelheden maar wel veel verschillende soorten.

Stadstuintje... :(
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
  donderdag 10 januari 2013 @ 20:17:00 #45
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121406537
Netjes hoor! Hoe staan je kiwi's georiënteerd?
pi_121406936
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 20:11 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

Ik heb sinds 2 jaar ook een huisje met een tuin ( circa 35 m2) en heb borders gemaakt van 0,6 m x 5m en 0,6 meter x 3m. Dus lijkt erop dat wij ongeveer het zelfde oppervlak hebben.

Ik verbouw dit jaar:
zomerframboos ( staat al 2 jaar)
herfstframboos (oudere plant)
kiwi ( 2 jaars hopend op eerste kiwi's dit jaar)
paprika
rode peper
puntpaprika
balkontomaat
trostomaat
doperwt
wortel
blauwe bes
rucola
broccoli
radijs

aardbei gaat groeien in mijn vertikale tuin, wat mijn schutting eerst was

wat niet past verbouw ik in potten
en nog wat kruiden in potjes

best wat voor een kleine tuin, maar omdat ik veel in lange bordes laat groeien kan ik de hoge planten tegen de muur laten groeien en de kleinere ervoor.

Ik verbouw uiteraard geen grote hoeveelheden maar wel veel verschillende soorten.

Stadstuintje... :(
Inderdaad.

Ik heb 1 border die langs mijn tuin loopt. Ongeveer 0,5 m breed over de hele diepte, zo'n meter of 6 denk ik. Die wil ik in ieder geval beplanten. En ik was van plan om waar nu mijn gras is (veeel gras) 2 vlakken te maken van 1x1 of 1,5 x 1,5.

Verder heb ik nog een schutting staan en een terras waar potten op kunnen.

Heb de laatste dagen zelf een lijstje gemaakt van dingen die ik wil telen. Ik kom uit op:

Paprika (liefst een paar verschillende)
Peulen
Boontjes
Spinazie
Tuinwelde
Courgette
Pompoen
Andijvie
Boerenkool
Wortel
Ui
Prei
Aardbeien

Ik zou nog wel wat meer fruit willen hebben. Frambozen een aanrader?

En natuurlijk de verschillende kruiden. Ik heb krulpeterselie staan, maar wil ook nog graag platte peterselie, bieslook, rozemarijn, salie en laurier.

Best lijstje dus. :D

Ik hoef ook geen grote hoeveelheden, we zijn maar met z'n tweeen hierzo.
Voor nu eerst veel lezen, binnenkort een keer naar de zaadboer (dat staat zo raar..) hier nog geen km verderop, eens een beetje snuffelen. Dan tzt de bakken eens gaan bouwen en dan gaan! :Y

Het enige waar ik mij stiekem wel een beetje zorgen om maak zijn de coniferen. :{ Er staan er 2. Van die ubergrote, op de afscheiding naar mijn ene buurman. Ik mag ze van hem niet kappen, was het eerste wat hij zei toen ik hier kwam wonen. Ik ben bang dat ze al het vocht en voeding uit de grond trekken.
De border die er al ligt, en de bakken die ik wil maken, liggen wel zo ver mogelijk van de coniferen vandaan als mogelijk.
Sterkheidsbaas van alles.
  donderdag 10 januari 2013 @ 20:26:01 #47
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_121406985
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 20:17 schreef Erasmo het volgende:
Netjes hoor! Hoe staan je kiwi's georiënteerd?
Kiwiboom ( godsamme wat worden die groot) groeit tegen de schuur welke op het z-zw is gericht.
Ik vernam dat de kiwi's niet erg lekker zoet worden in Nederland, maar toch proberen waard
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
  donderdag 10 januari 2013 @ 20:30:23 #48
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_121407174
Pompoen neem SUPER veel ruimte in. Weet niet of je daar op zit te wachten. Misschien kan je beter snack-komkommer telen. Deze kan je makkelijk opbinden en omhoog laten groeien
Framboos dient paar jaar oud te zijn voordat er frambozen aankomen. Geduld dus.
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
  donderdag 10 januari 2013 @ 21:06:16 #49
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121409052
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 14:59 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Ik ben even gaan zoeken en heb voor 100 euro een perceel gevonden van 155 m2. en dat is maar 500 meter hiervandaan!

Het is wel een achterafhoekje zonder opbouw en met vrij slecht ligging wat betreft zonlicht(alleen noorden is vrij van bomen. Maarja daar moet toch wel iets te groeien zijn neem ik aan, zeker op zo'n oppervlakte.

Het probleem waar ik nog geen kijk op heb is de wachtlijst. Ik heb geen zin in een jaar wachten :(.
Met behulp van Google Sketchup kun je kijken hoe de zon in de verschillende jaargetijden je tuintje verlicht.

quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 20:26 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

Kiwiboom ( godsamme wat worden die groot) groeit tegen de schuur welke op het z-zw is gericht.
Ik vernam dat de kiwi's niet erg lekker zoet worden in Nederland, maar toch proberen waard
Duurt sowieso een jaar of 2-3 voor er vruchten aan komen. Prima dat ie tegen een muur staat, dat is een mooie warmtebuffer. Kiwi's lusten ook nog best wat compost op zijn tijd.
pi_121411260
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 20:30 schreef RoodWitBlauw het volgende:
Pompoen neem SUPER veel ruimte in. Weet niet of je daar op zit te wachten. Misschien kan je beter snack-komkommer telen. Deze kan je makkelijk opbinden en omhoog laten groeien
Framboos dient paar jaar oud te zijn voordat er frambozen aankomen. Geduld dus.
Weet ik, maar ik vind pompoen zo lekker. :P

Ik heb nog wel een loos stuk ruimte in mijn tuin, maar dat ligt, behalve in hoog zomer een paar uur per dag, altijd in de schaduw. Net als mijn voortuin trouwens. Verwacht dat dat geen succes wordt met pompoen.
Sterkheidsbaas van alles.
  donderdag 10 januari 2013 @ 21:42:20 #51
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121411523
Pompoen heeft best wat zon nodig.

Weet iemand waar je compostmix kan krijgen? Zo'n zakje met schimmels en bacteriën om je composthoop een schop onder zijn kont te geven.
pi_121411957
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:42 schreef Erasmo het volgende:
Pompoen heeft best wat zon nodig.

Weet iemand waar je compostmix kan krijgen? Zo'n zakje met schimmels en bacteriën om je composthoop een schop onder zijn kont te geven.
Nee, precies. ;(

Kan het altijd proberen natuurlijk...
Sterkheidsbaas van alles.
pi_121418676
ik heb vorig jaar flespompoen gekweekt. VEEEL te veel plek neemt het in.
Maar ik heb alleen daar in de ochtend zon gehad. Ze werden groot!! O.o Maar kies er dit jaar toch voor om op die plek andere dingen te zetten. Kan er zvoeel op kwijt! dan koop ik wel een pompoen :D
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_121425380
framboos moet je goed bijhouden. Hij geeft nieuwe scheuten via het wortelstelsel. Je moet er daardoor goed bij kunnen komen anders wordt het zo'n oerwoud.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 10:25:17 #55
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121426230
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 09:48 schreef Oceanonix het volgende:
framboos moet je goed bijhouden. Hij geeft nieuwe scheuten via het wortelstelsel. Je moet er daardoor goed bij kunnen komen anders wordt het zo'n oerwoud.
Framboos is ideaal om aan de rand van bestrating tegen de muur te zetten, klinker of 2 eruit en hij kan er in.
pi_121441966
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 21:42 schreef Erasmo het volgende:
Pompoen heeft best wat zon nodig.

Weet iemand waar je compostmix kan krijgen? Zo'n zakje met schimmels en bacteriën om je composthoop een schop onder zijn kont te geven.
Jaren geleden kocht ik een doos bij een tuincentrum.
Toen kocht ik ook wormenmest. Als je daar nu naar vraagt, hebben ze geen idee waar je het over hebt.
  zaterdag 12 januari 2013 @ 11:07:22 #57
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121464872
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 18:05 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Jaren geleden kocht ik een doos bij een tuincentrum.
Toen kocht ik ook wormenmest. Als je daar nu naar vraagt, hebben ze geen idee waar je het over hebt.
Amazon heeft het *O* Wormen kun je bij de meeste viswinkels wel halen.
pi_121519583
Aah kijk een leuk moestuin topic!
Ik ben helaas niet in het bezit van een eigen moestuin, bij mijn ouders hadden we die wel, waar mijn vader vooral het werk deed wat hij overigens met alle liefde deed. De moestuin bij mijn ouders zal zo ongeveer 10 bij 10 zijn geweest. Genoeg ruimte dus! Lang leve het leven op het platte land :)

Ikzelf woon nu in het mooi Groningen waar ik op het balkon mijn vaders tuin in het miniatuur na doe. Heb een aantal grote terracotta plantenbakken waarin ik in de zomer heerlijke sla heb groeien, merendeels pluk sla, zodat ik er de hele zomer lekker van kan eten. Daarnaast nog een grote verzameling aan kruiden zoals munt, citroenmelisse etc etc.

Waar kopen jullie je zaden is mijn vraag als eerste, ik heb dit jaar niet z'n groot budget en wil toch graag weer een mooi en idyllisch "italiaans" balkonnetje.

Tips en tricks zijn welkom over tuinieren op het balkon!
  zondag 13 januari 2013 @ 20:41:36 #59
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_121519955
Vreekens.
pi_121523390
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 20:35 schreef Mark_Boelen het volgende:
Aah kijk een leuk moestuin topic!
Ik ben helaas niet in het bezit van een eigen moestuin, bij mijn ouders hadden we die wel, waar mijn vader vooral het werk deed wat hij overigens met alle liefde deed. De moestuin bij mijn ouders zal zo ongeveer 10 bij 10 zijn geweest. Genoeg ruimte dus! Lang leve het leven op het platte land :)

Ikzelf woon nu in het mooi Groningen waar ik op het balkon mijn vaders tuin in het miniatuur na doe. Heb een aantal grote terracotta plantenbakken waarin ik in de zomer heerlijke sla heb groeien, merendeels pluk sla, zodat ik er de hele zomer lekker van kan eten. Daarnaast nog een grote verzameling aan kruiden zoals munt, citroenmelisse etc etc.

Waar kopen jullie je zaden is mijn vraag als eerste, ik heb dit jaar niet z'n groot budget en wil toch graag weer een mooi en idyllisch "italiaans" balkonnetje.

Tips en tricks zijn welkom over tuinieren op het balkon!
Rijd in april eens over de grens bij Bunde of Aschendorf / Papenburg. Bij Lidl koop je dan voor 8 of 15ct prima diverse soorten zaden. Al jaren groot succes voor ons.
Ook Maxx in Groningen Stad heeft goedkoop zaden (hebben meer filialen in de provincie, ook onder de naam Euro Mixx). Aldi zaden bevallen ook goed, maar dat is vaak een eenmalig produkt dat een paar dagen in de winkel ligt
pi_121533381
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 21:35 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Rijd in april eens over de grens bij Bunde of Aschendorf / Papenburg. Bij Lidl koop je dan voor 8 of 15ct prima diverse soorten zaden. Al jaren groot succes voor ons.
Ook Maxx in Groningen Stad heeft goedkoop zaden (hebben meer filialen in de provincie, ook onder de naam Euro Mixx). Aldi zaden bevallen ook goed, maar dat is vaak een eenmalig produkt dat een paar dagen in de winkel ligt
Dankjewel voor je tips, in leer zit volgens mij ook een lidl, daar komt mijn moeder met regelmaat, goede reden om een keer mee te gaan, wat natuurlijk ook wel zo gezellig is voor moeders :-P

Maxx, moet ik even goed nadenken waar deze in de binnenstad zit, maar ook daar ga ik dan even kijken!

kom je uit groningen trouwens? De vrije tijd tuinders achter vinkhuizen delen in het voorjaar altijd gratis compost uit in samenwerking met de gemeente. Misschien dat je er iets aan hebt!
pi_121533886
hobbyzaden.nl

Redelijk assortiment, en kleine hoeveelheden voor een klein prijsje. Handig voor een klein tuintje of een balkon. :)

Moet mijn eerste bestelling er nog doen, dus nog geen ervaring mee. :)
Sterkheidsbaas van alles.
pi_121535355
Dit ga ik volgen, want ik wil ook graag een moestuintje beginnen :D
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_121535722
quote:
1s.gif Op maandag 14 januari 2013 01:01 schreef Mark_Boelen het volgende:

[..]

Dankjewel voor je tips, in leer zit volgens mij ook een lidl, daar komt mijn moeder met regelmaat, goede reden om een keer mee te gaan, wat natuurlijk ook wel zo gezellig is voor moeders :-P

Maxx, moet ik even goed nadenken waar deze in de binnenstad zit, maar ook daar ga ik dan even kijken!

kom je uit groningen trouwens? De vrije tijd tuinders achter vinkhuizen delen in het voorjaar altijd gratis compost uit in samenwerking met de gemeente. Misschien dat je er iets aan hebt!
Goedemorgen,
Ja ik kom uit de provincie, maar dan Oldambt dus dat is lekker dicht bij de grens.
De zaden bij Lidl komen meestal rond maart en in april / mei moet het weg en kost het nog een paar cent. Daarvoor is het overigens ook al niet duur.
Maxx zit aan de Oosterstraat.
Ik heb geen aanhanger dus om dan compost te halen 30km verderop is niet zo handig voor mij, maar wel hartelijk dank voor de tip ;)
pi_121540274
De compost die de gemeente uitgeeft, is van de GFT-inzameling. Daar zit van alles in wat er niet in hoort.
pi_121543842
Zaterdag middag hebben wij de bakken in elkaar gezet dat was wel leuk en gezellig. Nu moet het worteldoek er nog in en dan kan de grond worden toegevoegd.
We hebben ook een vriezer geregeld samen, speciaal voor de groentetuin haha. Misschien een beetje overkill maarja een tante van ons deed hem toch toevallig weg.

Dat was het leuke gedeelte van het weekend niet lang daarna ging mijn hondje na 14 jaar erg hard achteruit en hebben we na 2 dierenartsbezoeken gisteravond besloten om haar in te laten slapen.
Ja misschien niet de meest geschikte plaats in een moestuin topic maar ik wilde het even kwijt, want ik mis haar nu al.
pi_121544374
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 08:15 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Goedemorgen,
Ja ik kom uit de provincie, maar dan Oldambt dus dat is lekker dicht bij de grens.
De zaden bij Lidl komen meestal rond maart en in april / mei moet het weg en kost het nog een paar cent. Daarvoor is het overigens ook al niet duur.
Maxx zit aan de Oosterstraat.
Ik heb geen aanhanger dus om dan compost te halen 30km verderop is niet zo handig voor mij, maar wel hartelijk dank voor de tip ;)
Aah oosterstraat inderdaad! Ga ik zeker,even kijken, als mijn moeder nog wen afapraak in Leer heeft probeer ik even mee te gaan en eens bij de lidl te gaan kijken daar.

Ja voor voor compost is dat wat ver rijden, ik haal altijd twee emers die ik verspreid over al mijn balkonbakken.
Het is gecomposteerd gft afval van de stad zelf, wel een grappig project hebben,ze er van gemaakt.

Dank voor je tips!
pi_121544468
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 11:44 schreef Teslynd het volgende:
De compost die de gemeente uitgeeft, is van de GFT-inzameling. Daar zit van alles in wat er niet in hoort.
Kun je daar meer over vertellen? Had het bekeken vorig jaar en het was hele droge maar schone compost. Niet dst ik plasti, snippers oid tegen kwam. Ben benieuwd naar jouw uitleg :-).
Indien het wel vervuild is haal ik het vanafnu bij mijn ouders die twee eigen compostbakken hebben.
pi_121546866
Mensen gooien van alles in de GFT-bak. Bijvoorbeeld zieke planten, een plastic zak vol sinassappschillen, complete planten in plastic pot, andere dingen die geen GFT zijn. Ik las in een plantencolomn (misschien van Romke v.d. Kaa) de bewering, dat de GFT-compost als chemisch afval behandeld zou moeten worden.

Dit mijd ik dus. Koop boomschorscompost, wetende dat er ook wel troep door zitten zal en hopende dat het minder erg dan GFT-compost is.
  maandag 14 januari 2013 @ 15:10:12 #70
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_121548186
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2013 14:59 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Ik ben even gaan zoeken en heb voor 100 euro een perceel gevonden van 155 m2. en dat is maar 500 meter hiervandaan!

Het is wel een achterafhoekje zonder opbouw en met vrij slecht ligging wat betreft zonlicht(alleen noorden is vrij van bomen. Maarja daar moet toch wel iets te groeien zijn neem ik aan, zeker op zo'n oppervlakte.

Het probleem waar ik nog geen kijk op heb is de wachtlijst. Ik heb geen zin in een jaar wachten :(.
Gekocht *O*

Contributie is wel vrij hoog 365 per jaar ongeveer, maar we doen het met zn drieen. Nooit gedacht dat ik van de ene post van tetsuo-shima. Een paar dagen later gewoon een tuintje had.

Jammer dat het nu net een tijdje vriest, ik had graag alles even omgespit.
Inter faeces et urinam nascimur,
  maandag 14 januari 2013 @ 18:19:31 #71
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_121556151
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:10 schreef Bramdecaviaeter het volgende:

[..]

Gekocht *O*

Contributie is wel vrij hoog 365 per jaar ongeveer, maar we doen het met zn drieen. Nooit gedacht dat ik van de ene post van tetsuo-shima. Een paar dagen later gewoon een tuintje had.

Jammer dat het nu net een tijdje vriest, ik had graag alles even omgespit.
Gefeli. *O*

Ik ga binnenkort aardbeienplantjes uit de grond stampen. Eens kijken of dat zaad goed werkt. :P
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  maandag 14 januari 2013 @ 18:41:55 #72
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_121557070
Ik heb een aantal heerlijke aanbei stekjes bemachtigd. Nu wil ik deze binnen gaan vermenigvuldigen en dan ergens in april deze buiten in de grond doen.

kan dat gewoon op kamertemperatuur in de vensterbank?
Of moet ik er een TL boven hangen en het zomerritme 18 licht - 6 uur donker simuleren?

groet, RWB
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_121563542
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 14:42 schreef Teslynd het volgende:
Mensen gooien van alles in de GFT-bak. Bijvoorbeeld zieke planten, een plastic zak vol sinassappschillen, complete planten in plastic pot, andere dingen die geen GFT zijn. Ik las in een plantencolomn (misschien van Romke v.d. Kaa) de bewering, dat de GFT-compost als chemisch afval behandeld zou moeten worden.

Dit mijd ik dus. Koop boomschorscompost, wetende dat er ook wel troep door zitten zal en hopende dat het minder erg dan GFT-compost is.
Oke, goed om dat te weten. Al heb ik afgelopen jaar de compost wel goed doorgekeken kan ik er nu blijkbaar niet meer op vertrouwen.
Mijn vader heeft 2 composteer bakken bij huis die hij elk jaar over de tuin verdeeld. Er is altijd in overvloed dus ik denk dat ik maar maar twee emmers mee ga vullen, het is wel wat natter en wat grover dan wat ik nu had maar dat neem ik voor lief als de kwaliteit omhoog gaat :).
pi_121563890
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 18:41 schreef RoodWitBlauw het volgende:
Ik heb een aantal heerlijke aanbei stekjes bemachtigd. Nu wil ik deze binnen gaan vermenigvuldigen en dan ergens in april deze buiten in de grond doen.

kan dat gewoon op kamertemperatuur in de vensterbank?
Of moet ik er een TL boven hangen en het zomerritme 18 licht - 6 uur donker simuleren?

groet, RWB
heb je ze de hele winter al binnen? Dan ga je weinig aardbeien krijgen. Ze schijnen kou nodig te hebben voor vruchtzetting.
Aardbeien produceren gedurende het seizoen stekjes. Dus waarom zou je het forceren ten kostte van de vrucht?
  dinsdag 15 januari 2013 @ 12:45:24 #75
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_121588324
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 20:43 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

heb je ze de hele winter al binnen? Dan ga je weinig aardbeien krijgen. Ze schijnen kou nodig te hebben voor vruchtzetting.
Aardbeien produceren gedurende het seizoen stekjes. Dus waarom zou je het forceren ten kostte van de vrucht?
Ze hebben tot zondag buiten gestaan. Dus winter periode hebben ze al gehad?
Ik wil ze vermenigvuldigen omdat ik dit seizoen gewoon meer plantjes wil hebben om in de tuin uit te zetten....
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_121589313
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:10 schreef Bramdecaviaeter het volgende:

[..]

Gekocht *O*

Contributie is wel vrij hoog 365 per jaar ongeveer, maar we doen het met zn drieen. Nooit gedacht dat ik van de ene post van tetsuo-shima. Een paar dagen later gewoon een tuintje had.

Jammer dat het nu net een tijdje vriest, ik had graag alles even omgespit.
Mondeju, waar kom jij vandaan dat die prijs zo hoog is?

Heb net deze week een volkstuin van 100m2 geregeld met een collega hovenier, wij betalen in totaal 24 euro per jaar, Friesland.

Heb meteen een vraag over het ontkiemen van zaden in een kas, dit wil ik graag buiten doen in een klein kweekkastje wat ik zelf ga maken: is het handig en/of haalbaar om in deze kas bijvoorbeeld eierdozen (of van die kant en klaar vergelijkbare doosjes) te zetten? Dezen vullen met potgrond en hier de zaden indoen zodat je ze makkelijk kan uitzetten als het daar de tijd voor is.

Iemand tips of goede websites voor beginners?
  dinsdag 15 januari 2013 @ 13:33:02 #77
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_121590194
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 13:10 schreef mongolio123 het volgende:

[..]

Mondeju, waar kom jij vandaan dat die prijs zo hoog is?

Heb net deze week een volkstuin van 100m2 geregeld met een collega hovenier, wij betalen in totaal 24 euro per jaar, Friesland.

Heb meteen een vraag over het ontkiemen van zaden in een kas, dit wil ik graag buiten doen in een klein kweekkastje wat ik zelf ga maken: is het handig en/of haalbaar om in deze kas bijvoorbeeld eierdozen (of van die kant en klaar vergelijkbare doosjes) te zetten? Dezen vullen met potgrond en hier de zaden indoen zodat je ze makkelijk kan uitzetten als het daar de tijd voor is.

Iemand tips of goede websites voor beginners?
Den Haag, en een stuk wat net een aantal jaar geleden ontsnapt is aan grootse bouwplannen.
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_121590420
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 13:33 schreef Bramdecaviaeter het volgende:

[..]

Den Haag, en een stuk wat net een aantal jaar geleden ontsnapt is aan grootse bouwplannen.
Ok, is goed te begrijpen dat wel, grond daar is gewoon een stuk duurder; is dit voor jou / jullie de eerste groentetuin? Voor vriend en mijzelf is dit onze eerste groentetuin, ben erg benieuwd of het allemaal een beetje gaat lukken.
  dinsdag 15 januari 2013 @ 13:41:50 #79
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_121590562
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 13:38 schreef mongolio123 het volgende:

[..]

Ok, is goed te begrijpen dat wel, grond daar is gewoon een stuk duurder; is dit voor jou / jullie de eerste groentetuin? Voor vriend en mijzelf is dit onze eerste groentetuin, ben erg benieuwd of het allemaal een beetje gaat lukken.
Jah dit is onze eerste eigen tuin, we zijn ook nog maar rond de 26. Maar ik ben opgegroeid in een kas, studeer biologie en heb al een huis vol planten. Geen moestuin ervaring, maar een beetje inzicht is er gelukkig al. Maar ik ga toch maar eens een handig boek aanschaffen voor een goed overzicht.
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_121590712
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 13:41 schreef Bramdecaviaeter het volgende:

[..]

Jah dit is onze eerste eigen tuin, we zijn ook nog maar rond de 26. Maar ik ben opgegroeid in een kas, studeer biologie en heb al een huis vol planten. Geen moestuin ervaring, maar een beetje inzicht is er gelukkig al. Maar ik ga toch maar eens een handig boek aanschaffen voor een goed overzicht.
Ha leuk, mijn vriend is hovenier, ben zelf enige tijd als hovenier aan het werk geweest (echter omstandigheden enfin) dus dat betreft hebben we wel groene vingers. Laat eens weten waar je mee op de kroppen komt als boek zijnde.

Ben je ook van plan voor te kweken, hetzij binnen of in koude bak?

Ben zelf nu aan het rondsnuffen voor materiaal voor een koude bak te maken.
pi_121591763
Is er ook ergens een how-to hoe je de tuinaarde goed krijgt?
Ik ben pas verhuisd, en ik kom tot een meter onder grond alleen maar wortels tegen van oude planten/bomen/struiken. Nu heb ik zoveel mogelijk oude wortels verwijderd, maar de grond lijkt hartstikke kapot te zijn...

Ik wilde eigenlijk gewoon uit noodzaak maar een opgehoogde bak maken waar ik aardbeien in wilde gaan kweken, zodat ik iig goede aarde heb, maar in een ander stuk van de tuin zou ik graag peulen en bonen willen kweken als het ff kan :@ Echter moet dan wel de grond voorbereid worden neem ik aan..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_121596428
cker zieke moestuintjes hier in deze topic
pi_121597412
Afgraven en potgrond storten. Dat doe je ook bij nieuwbouw waar de tuin een flinke laag bouwrotzooi heeft.
pi_121667879
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 15:10 schreef Bramdecaviaeter het volgende:

[..]

Gekocht *O*

Contributie is wel vrij hoog 365 per jaar ongeveer, maar we doen het met zn drieen. Nooit gedacht dat ik van de ene post van tetsuo-shima. Een paar dagen later gewoon een tuintje had.

Jammer dat het nu net een tijdje vriest, ik had graag alles even omgespit.
graag gedaan hoor broeder haha
pi_121667885
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 16:01 schreef Flammie het volgende:
cker zieke moestuintjes hier in deze topic
wat bedoel je precies met zieke moestuinen?
pi_121696883
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 06:34 schreef tetsuo-shima het volgende:

[..]

wat bedoel je precies met zieke moestuinen?
Chique denk ik
pi_121696931
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 16:20 schreef Teslynd het volgende:
Afgraven en potgrond storten. Dat doe je ook bij nieuwbouw waar de tuin een flinke laag bouwrotzooi heeft.
Afhankelijk van de kwaliteit van de grond kan je ook mengen. Wij hebben toen voor bemestte tuinaarde gekozen en gemengd.
pi_121709872
Bij Perry valt niets te mengen. Hij heeft een bak wortels met zwaar verarmde grond ertussen. De vraag is: zijn dat alleen wortels uit eigen tuin of zijn er ook indringers van de buren bij? In het tweede geval wordt er nog steeds energie weggetapt. Dan moet je in een bak tuinieren, zoals die vierkante-metertuinen die al of niet op poten staan.

De soort ondergrond telt ook mee. Hier is een site waar antwoorden over grondverbetering gegeven zijn: http://www.neerlandstuin.nl/v_a/vabodgro2.html
pi_121710029
Ik heb laatst aparte grond gehaald voor in mijn bakken, eerst komt er worteldoek in en dan die grond, dus nooit wortels die er niet horen hoop ik. Daarbij hoef je alleen elk jaar schijnbaar een beetje compost bovenop te leggen, verder geen onderhoudt aan de grond. Dat vond ik wel een fijn iets...
pi_121809500
JAAAAAAaaaaaaaaaaaaaaa.. manlief is overstag! we gaan maart ofzo.. de voortuin omtoveren tot moestuintje O+ *O*

nu plannen tekenen ^^.
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_121812246
Leuk, de voortuin nog wel! Dat zie je zelden of nooit in voortuinen, jammer want het lijkt me een leuk gezicht.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_121812959
Dank voor de antwoorden en ook de link :)

Gedeeltelijk zijn het wortels uit eigen tuin, maar enkele wortels zijn ook gewoon door de betonnen muren heen gekomen, maar van welke kant die afkwamen is mij onduidelijk. Overigens heb ik die allemaal kapot gestoken, omdat ik daar de grond in moest spaaien, om een stuk muur van betonplaten te verzetten

Ik zal sowieso grond gaan vervangen, dan komen daar planten, en dan wordt het tuinieren in een bak :)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_121858767
Kan iemand nog iets leuks aanraden om te telen? Het begint al een beetje te kriebelen en ik zat me al te verlustigen aan allerlei groetenzaden :~
pi_121930666
courgette is erg leuk! O+
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
  woensdag 23 januari 2013 @ 16:45:40 #95
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_121943322
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 12:02 schreef Dottey het volgende:
courgette is erg leuk! O+
Let dan wel op dat wanneer het weer goed is en de plant volwassen is, je 2a3 courgettes per dag eraf kunt halen.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  woensdag 23 januari 2013 @ 16:48:24 #96
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_121943450
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2013 17:47 schreef Dottey het volgende:
JAAAAAAaaaaaaaaaaaaaaa.. manlief is overstag! we gaan maart ofzo.. de voortuin omtoveren tot moestuintje O+ *O*

nu plannen tekenen ^^.
*O*
Dan heb je wel een leuk moestuintje erbij ja. :Y
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_121943847
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 12:02 schreef Dottey het volgende:
courgette is erg leuk! O+
Had ik afgelopen seizoen, inderdaad leuk! En zeker veel vruchten, maak je vrienden mee :)
pi_121951030
Vorig jaar voor het eerst courgette gehad en dat ging als een tierelier. Veel lekkerder dan in de winkel ook!
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_121951097
quote:
10s.gif Op woensdag 23 januari 2013 16:48 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

*O*
Dan heb je wel een leuk moestuintje erbij ja. :Y
EN NU WEER TOMAATJES KWEKEN O+ *O* O+
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
  woensdag 23 januari 2013 @ 19:56:10 #100
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_121951506
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 19:49 schreef Dottey het volgende:

[..]

EN NU WEER TOMAATJES KWEKEN O+ *O* O+
Je leeft nog. O+ *O*

In februari ga ik de aardbei zaaien, maar weet nog niet wanneer ik aan de tomaat begin.... c_/
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_121953504
quote:
10s.gif Op woensdag 23 januari 2013 19:56 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Je leeft nog. O+ *O*

In februari ga ik de aardbei zaaien, maar weet nog niet wanneer ik aan de tomaat begin.... c_/
heb je de vorige ronde moeten opruimen van je moeder? :P
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
aardbeien hebben wel vorst nodig..
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_121953544
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 20:28 schreef Dottey het volgende:

[..]

heb je de vorige ronde moeten opruimen van je moeder? :P
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
aardbeien hebben wel vorst nodig..
tomaat vertelde me dat het echte wietplantjes waren :o
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_121953595
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 20:28 schreef Miniem het volgende:

[..]

tomaat vertelde me dat het echte wietplantjes waren :o
hij zou nooit zijn kinderen inruilen voor gespuis! :(
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
  woensdag 23 januari 2013 @ 20:32:31 #104
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_121953742
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 20:28 schreef Dottey het volgende:

[..]

heb je de vorige ronde moeten opruimen van je moeder? :P
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
aardbeien hebben wel vorst nodig..
Werd het een beetje beu. Begon in de weg te staan. :P
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 20:28 schreef Miniem het volgende:

[..]

tomaat vertelde me dat het echte wietplantjes waren :o
Hoe durf je... :'(
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 20:29 schreef Dottey het volgende:

[..]

hij zou nooit zijn kinderen inruilen voor gespuis! :(
En zo is het :(
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  donderdag 24 januari 2013 @ 18:10:01 #105
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_121993863
Enig idee hoe groot de volgende planten al zijn, begin mei, als ik ze nu binnen laat ontkiemen en in de vensterbank zet?

-tomaat
-paprika
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
  donderdag 24 januari 2013 @ 18:15:11 #106
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_121994033
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 18:10 schreef RoodWitBlauw het volgende:
Enig idee hoe groot de volgende planten al zijn, begin mei, als ik ze nu binnen laat ontkiemen en in de vensterbank zet?

-tomaat
-paprika
Tomaat: rond n meter. Is nu nog te vroeg om te zaaien.
Paprika: nog redelijk klein. Groeien heel langzaam. Ik heb n maand geleden al paprika's gezaaid. Kun je nu dus ook nog doen.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  donderdag 24 januari 2013 @ 18:25:44 #107
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_121994394
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 18:15 schreef T_Killer het volgende:

[..]

Tomaat: rond n meter. Is nu nog te vroeg om te zaaien.
Paprika: nog redelijk klein. Groeien heel langzaam. Ik heb n maand geleden al paprika's gezaaid. Kun je nu dus ook nog doen.
Gaat die tomaat echt zo hard in de winter-lente? Had dat niet verwacht.
Ik zat te denken aan een hoogte van een bierfles voor dat ik ze 1 mei buiten ga planten.

Paprika kan ik dan dus nu wel al planten?
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_121994606
Een maand geleden al paprika's?! Zijn er nog meer dingen die nu al kunnen? En doe je er iets speciaals mee, zo vroeg?
  donderdag 24 januari 2013 @ 18:38:09 #109
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_121994835
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 18:31 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Een maand geleden al paprika's?! Zijn er nog meer dingen die nu al kunnen? En doe je er iets speciaals mee, zo vroeg?
binnenshuis houden
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
  donderdag 24 januari 2013 @ 18:44:25 #110
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_121995045
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2013 18:25 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

Gaat die tomaat echt zo hard in de winter-lente? Had dat niet verwacht.
Ik zat te denken aan een hoogte van een bierfles voor dat ik ze 1 mei buiten ga planten.

Paprika kan ik dan dus nu wel al planten?
Het ligt er maar net aan waar je de tomaat neerzet. Op een vensterbank is het licht en warm, dan groeit een tomaat heel snel.
Paprika kun je nu al planten ja. Ik heb m al een maand staan, maar staat op zolder dus niet extreem warm.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_121997415
Ik was vorig jaar meer tevreden over m'n buitentomaten dan m'n kastomaten (zelfde zaad en tijd); die kastomaten groeiden wel lekker hoog, maar waren zo iel dat de trossen te zwaar voor de plant waren. Hun collega's buiten waren lekker robuust. M'n paprikakasplant was wel stevig; ik denk dat ik het dus voorlopig alleen bij paprika hou, deze maand.
pi_122009707
Goede tip va de paprika... ik heb op de logeerkamer een flinke plek waar ik mijn opkweekkamer van ga maken :D Morgen eens me de paprika aan de slag! O+
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_122144654
Vandaag wat paprika en peper gezaaid, en in de "propagator" gezet.
pi_122199828
De sneeuw is bijna uit de tuin! Nu de vorst nog compleet uit de grond en wij kunnen starten met opbouwen project moestuin voor O+
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_122201267
Kun je groente/fruit eigenlijk telen als je tuin de gehele dag vol in de zon staat? :@
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_122203570
Ja maar je zal vaker water moeten geven als in een tuin welke alleen schaduw heeft.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 11:08:58 #117
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_122204812
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 08:30 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Kun je groente/fruit eigenlijk telen als je tuin de gehele dag vol in de zon staat? :@
Daar kun je juist de beste resultaten op halen, Een flink gedeelte van de bekende voedselplanten vind het eigenlijk een beetje te frisjes en donker in NL. (tomaat, driuf, kiwi, paprika, etc)

Schaduw kun je makkelijker maken dan meer licht.
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_122204883
Ik ben echt een n00b, en ga nu echt aan een moestuin beginnen.. Althans, dat wil ik, maar super groene vingers heb ik (nog) niet. Dus ik wil wat gaan lezen en zachtjes aan iets opbouwen. Wellicht dit jaar 1 of 2 dingen, en later meer.

Iig niet alles tegelijkertijd, want dan raak ik het overzicht kwijt en wordt het een puinhoop :')
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  dinsdag 29 januari 2013 @ 11:26:28 #119
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_122205335
Dat is inderdaad beter. Maar wil je een fruitboom of een druif dan is het misschien wel leuk om eraan te beginnen omdat je daar de eerste jaren weinig aan hoeft te doen en het ook enkele jaren duurt voor de eerste oogsten komen.
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_122206981
Druiven heb ik (als het goed is) aankomend jaar al, want ik heb een druivenboom/struik die in de pergola gegroeid is (iets van de vorige bewoners), en volgens diverse mensen was die nog goed. Hopelijk komt daar ook echt iets uit (alhoewel ik denk dat de vogels sneller zijn met opeten, als dat ik kan plukken)

Ik wilde eigenlijk aardbeien hebben en wellicht iets van sperziebonen/peulen ofzo :P is dat als beginner zijnde haalbaar?
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_122221717
Als je de druiven voor jezelf wilt, dan moet je ze krenten. Dat betekent dat je zodra er trosjes zijn aan de slag moet om achtergebleven besjes eruit te knijpen. Dan is er voor de andere besjes energie en ruimte om groot en zoet te worden.
pi_122222156
Het is inderdaad de bedoeling om ze te eten.
Dankje voor de uitleg!
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  zondag 3 februari 2013 @ 12:55:41 #123
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_122413511
Lidl heeft weer alle soorten zaadjes in de aanbieding. :P
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_122413967
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2013 12:55 schreef tomaat52 het volgende:
Lidl heeft weer alle soorten zaadjes in de aanbieding. :P
ik geloof pas vanaf maandag 11-2, dus niet morgen.... .
  zondag 3 februari 2013 @ 13:17:14 #125
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_122414340
Wanneer mag er weer sla, tomaten en paprika gezet worden?

Wij gebruiken plantjes ipv zaadjes
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
  zondag 3 februari 2013 @ 13:19:04 #126
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_122414412
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 13:08 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

ik geloof pas vanaf maandag 11-2, dus niet morgen.... .
Sorry, mijn fout. |:(
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  † In Memoriam † zondag 3 februari 2013 @ 14:13:22 #127
37843 lady-wrb
kortaf
pi_122416632
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 13:08 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

ik geloof pas vanaf maandag 11-2, dus niet morgen.... .
echt wel, ik heb ze zelf in mijn handen gehad van de week
  † In Memoriam † zondag 3 februari 2013 @ 14:14:44 #128
37843 lady-wrb
kortaf
pi_122416684
ik wil een tuin op hoogte maken.weet iemand waar ik dan naar moet zoeken op internet?
pi_122417421
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 14:14 schreef lady-wrb het volgende:
ik wil een tuin op hoogte maken.weet iemand waar ik dan naar moet zoeken op internet?
Rolstoelvriendelijke tuinen.

Een vegtrug kan ook inspiratie zijn:

http://www.vegtrug.nl/

Waarom wil je een tuin op hoogte?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † zondag 3 februari 2013 @ 14:38:50 #130
37843 lady-wrb
kortaf
pi_122417736
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 14:31 schreef sigme het volgende:

[..]

Rolstoelvriendelijke tuinen.

Een vegtrug kan ook inspiratie zijn:
[ afbeelding ]
http://www.vegtrug.nl/

Waarom wil je een tuin op hoogte?
mijn aardbeien worden anders opgevroten door mijn kippen :D
  zondag 3 februari 2013 @ 14:42:37 #131
66083 Platina
78th Element
pi_122417850
Van die rechthoekige bloembakken die aan de schutting hangen zijn zeer geschikt om aardbeien in te groeien.
  † In Memoriam † zondag 3 februari 2013 @ 14:50:45 #132
37843 lady-wrb
kortaf
pi_122418153
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 14:42 schreef Platina het volgende:
Van die rechthoekige bloembakken die aan de schutting hangen zijn zeer geschikt om aardbeien in te groeien.
wat voor bakken bedoel je? van die bakken die ook wel aan balkons hangen?
  zondag 3 februari 2013 @ 14:59:17 #133
66083 Platina
78th Element
pi_122418489
Jup, die bakken. Of ga anders eens bij een aardbeienteler kijken of je van hem wat oude bakken kan overnemen.
pi_122432006
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 14:13 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

echt wel, ik heb ze zelf in mijn handen gehad van de week
sorry, ik zag vanochtend de digitale folder en daar stond dat in
  † In Memoriam † zondag 3 februari 2013 @ 20:21:35 #135
37843 lady-wrb
kortaf
pi_122433407
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 19:56 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

sorry, ik zag vanochtend de digitale folder en daar stond dat in
misschien scheelt het per regio?
  † In Memoriam † zondag 3 februari 2013 @ 20:25:38 #136
37843 lady-wrb
kortaf
pi_122433720
ow zo'n vegtrug is leuk zeg. dat is volgens mij best goed zelf te timmeren :Y
pi_122435114
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 14:38 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

mijn aardbeien worden anders opgevroten door mijn kippen :D
Mijn kippen kunnen heel goed springen. En vliegen als het echt moet.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † zondag 3 februari 2013 @ 21:20:57 #138
37843 lady-wrb
kortaf
pi_122437940
quote:
3s.gif Op zondag 3 februari 2013 20:43 schreef sigme het volgende:

[..]

Mijn kippen kunnen heel goed springen. En vliegen als het echt moet.
die van mij kunnen wel wat fladderen, maar hoger dan een halve meter komen ze niet en de meesten zijn ook gewoon te dom om het te proberen.
pi_122451682
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 14:38 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

mijn aardbeien worden anders opgevroten door mijn kippen :D
:o :D
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_122463869
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 21:20 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

die van mij kunnen wel wat fladderen, maar hoger dan een halve meter komen ze niet en de meesten zijn ook gewoon te dom om het te proberen.
Voor die aardbeien zullen misschien ze wel willen trainen naar 10 à 20 cm hoger fladderen.
pi_122464584
Mijn erwten zijn opgekomen! :D

En mijn paprikazaadjes ontkiemt!
Sterkheidsbaas van alles.
pi_122470740
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 14:13 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

echt wel, ik heb ze zelf in mijn handen gehad van de week
Lidl aanbod scheelt per regio. Regio noord krijgt ze echt pas volgende week, vandaag gechecked in Delfzijl, waren er idd nog niet
pi_122472830
Ik vond eergisteravond bij toeval een mooi tl armatuur bij mij in de flat die voor het meenemen stond na een verhuizing :).
En verdorie zit er ook nog een buis in die het spectrum van het daglicht heeft!
Gisteren hiervoor een "box" gebouwd en de eerste kruiden plantjes die al tijden binnen staan in de zonnebank gezet ;)
Benieuwd of deze vorm van fotosynthese vooruitgang gaat beteken voor zowel bestaande als opkomende plantjes hier!
pi_122483534
Hier de binnenzijde van de gebouwde "fotosynthesebox":
En vanmiddag toen ik toch toevallig voor een vriend waar ik aan het verbouwen ben in de praxis en tuinland was een aantal zaden gekocht. Die ga ik alvast proberen binnen op te kweken mede doormiddel van bovenstaande box.
De zaden.
pi_122627148
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 11:11 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik ben echt een n00b, en ga nu echt aan een moestuin beginnen..
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 13:10 schreef mongolio123 het volgende:
Iemand tips of goede websites voor beginners?
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 10:52 schreef Puala het volgende:
Ik ga ook een moestuin aanleggen dit jaar. Is er een site waar goede beginnerstips te vinden zijn?
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2013 01:01 schreef tetsuo-shima het volgende:

Even kort dus, vanaf dit jaar begin ik met een vriendin samen een moestuin. beide geen ervaring in moestuinen en we gaan elementen van het square foot guardening gebruiken op ons perceel van 100m2 die we huren bij een tuinvereniging.
Voor alle moestuinbeginners: er worden (biologische) moestuincursussen georganiseerd speciaal voor beginners: http://www.gezondemoestuin.nl/
Op verschillende locaties in het land, in de maanden febr/mrt/april (1e helft)

Voor wie in het Gooi woont is dit misschien wel grappig: http://www.smultuin.nl/
Elke woensdag cursus (kost een tientje).

Ik heb geen aandelen en mocht iemand een cursus gaan volgen zou het leuk zijn als hier gemeld wordt of het wat is!

[ Bericht 5% gewijzigd door sigme op 08-02-2013 05:18:25 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 15 februari 2013 @ 22:21:16 #146
6496 psv
kampioen 2001/2002
pi_122933718
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 18:41 schreef RoodWitBlauw het volgende:
Ik heb een aantal heerlijke aanbei stekjes bemachtigd. Nu wil ik deze binnen gaan vermenigvuldigen en dan ergens in april deze buiten in de grond doen.

kan dat gewoon op kamertemperatuur in de vensterbank?
Of moet ik er een TL boven hangen en het zomerritme 18 licht - 6 uur donker simuleren?

groet, RWB
Nee je kunt beter plantjes aanschaffen die uit de vriezer komen...
"fuk a duk""
pi_122994214
Als je nog wat aparts wil kweken :')

http://www.ebay.de/sch/i.(...)c=2&_nkw=penis+chili
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  zondag 17 februari 2013 @ 17:10:19 #148
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_122994608
quote:
0s.gif Op zondag 17 februari 2013 17:02 schreef Miniem het volgende:
Als je nog wat aparts wil kweken :')

http://www.ebay.de/sch/i.(...)c=2&_nkw=penis+chili
Ze zien er nogal lullig en verschrompeld uit. _O-
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_122994647
quote:
7s.gif Op zondag 17 februari 2013 17:10 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

lullig
_O-
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  zondag 17 februari 2013 @ 17:14:19 #150
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_122994876
Over pepers gesproken, eenderde van de pepers in de kiembak hier is ontkiemt. Nu ga ik voor twee weken weg, wat is wijsheid, gewoon de deksel erop laten zitten en ze in de vensterbank zetten? Het is wel de bedoeling dat de rest ontkiemt.
pi_123020584
zo hard zullen ze niet groeien. Als je de deksel eraf laat heb je risico dat de rest niet ontkiemt.
Met deksel hou je ook meer vocht vast. Dus de deksel erop houden.
pi_123069577
Voor het eerst wil ik proberen om zelf groenten te kweken (op mijn balkonnetje van mijn nieuwe appartement :D).
Nu heb ik een week geleden het een en andere gezaaid in zaai bakjes. In deze bakjes zijn er al een paar kopjes te zien maar de Rucola gaat echt als een raket.

Mijn eerste vraag:
- Moet je bij het zaaien slechts één zaadje per gat / bakje doen of meerdere?

Bij mijn zaai bakjes heb ik in bijna alle bakjes één zaadje gestopt. Behalve bij de Rucola. Hier had ik een stuk of 10 in gedaan. Nu komen er bij de Rucola een hoop kiemen uit. Ik las wat over verspenen, maar hoe ga ik daarmee om? Ik heb het idee dat als ik het uit elkaar probeer te trekken ik de kiemen zo dood maak. Ergens las ik ook iemand die vertelde alleen de langste kiem te behouden en de rest de steeltjes van af te knippen.

Wat denken jullie, moet ik er wat aan doen? Zo ziet het er nu uit bij mij:
  dinsdag 19 februari 2013 @ 18:11:32 #153
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_123081912
Van rucola strooi in altijd wat rond. Maar meer en over een groter oppervlak. ( 30x 30 cm )

Ziet er goed uit dus. Als je wilt oogsten later: knip de grootste buitenste bladeren af. Dan groeit het centrum van het plantje gewoon verder en kan je vaker oogsten
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_123083226
Verspenen = verpotten als er vier echte blaadjes aanzitten. Het eerste paar is kiemblad.

Als je veel meer zaaide dan je nodig hebt, kan je uitdunnen en daarmee verspenen uitstellen. Het is nogal vroeg om te verpotten. Je moet sowieso wat wegknippen waar de plantjes tegen elkaar aan staan.
  zondag 24 februari 2013 @ 22:40:36 #155
123170 alors
zlata1234
pi_123305425
Deze site mist hier nog, overzichtelijk en duidelijke site ^O^

http://www.mooiemoestuin.nl/

Rucolazaadjes heb ik ook nog, ik had ze vorige keer gewoon binnen in een pot, zat genoeg aan om een paar keer per week wat vanaf te halen. Als het te warm is schieten ze buiten heel snel door.
know'm sayin?
×
word? word.
  zondag 24 februari 2013 @ 23:09:19 #156
296595 foodlover
live and learn
pi_123307254
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2013 13:33 schreef Bramdecaviaeter het volgende:

[..]

Den Haag, en een stuk wat net een aantal jaar geleden ontsnapt is aan grootse bouwplannen.
VTV Johanna?
  maandag 25 februari 2013 @ 11:04:20 #157
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_123317857
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 23:09 schreef foodlover het volgende:

[..]

VTV Johanna?
Nee maar onze tuin grenst daar wel tegen het is Zonneweelde.
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_123362309
Yes! Het nieuwe seizoen gaat bijna weer beginnen! *O*

Ik heb binnen op de vensterbank al een aantal zaadjes geplant, het is de bedoeling dat deze in potten op mijn balkon (of zolang als nodig binnen) komen te staan.
Het gedeelte dat in de moestuin komt, planten we later.

Na een week of anderhalf/twee zijn ze uit aan het komen en zijn nu echt al heel hoog, ongeveer 5-6 cm. Het zijn zo'n lange sprieten nu..

Staan ze dan te warm, of te licht?
Worden het wel stevig plantjes?
Moet ik ze snel in een grotere pot doen?

Buiten schieten ze nooit zo snel omhoog.

Edit: ik ben er al achter, te weinig licht zal het waarschijnlijk zijn. De dagen zijn nog te kort. :{

[ Bericht 7% gewijzigd door YogaLove op 26-02-2013 17:49:31 ]
  † In Memoriam † dinsdag 5 maart 2013 @ 12:39:57 #159
37843 lady-wrb
kortaf
pi_123655929
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 18:19 schreef tomaat52 het volgende:

[..]

Gefeli. *O*

Ik ga binnenkort aardbeienplantjes uit de grond stampen. Eens kijken of dat zaad goed werkt. :P
dan mag je wel hard stampen tomaat, het duurt retelang voordat het eens opkomt en voor je er überhaupt een aardbei aan zult hebben, ben je helemaal een tijd op weg :)

heb je die kasjes nou al eens gekocht?
pi_123676551
Vanaf morgen voordelige zaai en stekgrond bij Aldi
pi_123913226


Ik ben al wat dingen aan het kweken en na een weekend niet thuis te zijn geweest blijk ik paddenstoelen te hebben ipv wortels :') Waar ging het mis? :')
pi_123913600
_O- :D

Zo te zien veel te vochtig.
pi_123914301
Kan wel ja, de deksel is er in elk geval vanaf. Ik twijfel of ik de boel weg gooi en opnieuw begin :')
  woensdag 13 maart 2013 @ 22:58:49 #164
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_124032360
Heb ook tomaten en paprika's op de vensterbank staan nu, net gezaaid. Maar moet ik hier nu de plastic kap opzetten of is dat niet nodig? Is zo'n kweekbak..
pi_124038310
Ik zou er een kap opzetten. Paprika's ontkiemen langzaam en hebben veel warmte nodig om te ontkiemen. Alle warmte die je kan vasthouden is mooi meegenomen.
pi_124038932
Oja, pepertjes zaaien!
Meteen even doen. :)
pi_124048634
weet misschien iemand waar je gratis fruit en groente zaadjes kan krijgen of heeft iemand toevallig nog zaadjes over?
  donderdag 14 maart 2013 @ 18:53:39 #168
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_124057866
in het fruit zelf;)
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_124074825
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 18:53 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
in het fruit zelf;)
Meestal zijn de zaden uit fruiten 'hybriden' en niet geschikt voor kweek, omdat ze niet vruchtbaar zijn of geen vruchten voortbrengen. Dus kant en klare zaadpakketjes kopen is beter dan zaden uit fruit.

Kijk op marktplaats of ebay voor fruitzaden, ik koop meestal via ebay.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_124075184
Ik heb onlangs een rozemarijnplant gekocht en vroeg me af wanneer de plant vorstbestendig wordt (dus geschikt voor buiten in de winter)?
Momenteel zijn de stengels zacht en buigzaam, ik heb gelezen dat de plant pas na 2 jaar verhard en hout ontwikkelt. Wat zijn jullie ervaringen met deze plant? Het liefst wil ik het in de tuin planten, maar dan moet hij koude temperaturen wel aankunnen.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_124079898
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 14:27 schreef slider602 het volgende:
weet misschien iemand waar je gratis fruit en groente zaadjes kan krijgen of heeft iemand toevallig nog zaadjes over?
bjij Lidl 9ct, dus is ook niet zo duur
  vrijdag 15 maart 2013 @ 09:32:29 #172
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_124081779
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 06:19 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

bjij Lidl 9ct, dus is ook niet zo duur
Dan ben ik weer flink genaaid voor 1,79 bij Intratuin :P
  vrijdag 15 maart 2013 @ 09:53:59 #173
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_124082203
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 00:14 schreef man1986 het volgende:
Ik heb onlangs een rozemarijnplant gekocht en vroeg me af wanneer de plant vorstbestendig wordt (dus geschikt voor buiten in de winter)?
Momenteel zijn de stengels zacht en buigzaam, ik heb gelezen dat de plant pas na 2 jaar verhard en hout ontwikkelt. Wat zijn jullie ervaringen met deze plant? Het liefst wil ik het in de tuin planten, maar dan moet hij koude temperaturen wel aankunnen.
geen probleem toch? ik heb mijnes ook gewoon buiten staan en dat is een 12 cm potje. Al is het niet verstandig om een warm opgekweekte plant plots buiten te zetten bij vorst. Ik zou proberen hem al kouder te zetten maar nog vorst vrij, daarna moet het iig over een maand gewoon lukken.
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_124099034
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 00:14 schreef man1986 het volgende:
Ik heb onlangs een rozemarijnplant gekocht en vroeg me af wanneer de plant vorstbestendig wordt (dus geschikt voor buiten in de winter)?
Momenteel zijn de stengels zacht en buigzaam, ik heb gelezen dat de plant pas na 2 jaar verhard en hout ontwikkelt. Wat zijn jullie ervaringen met deze plant? Het liefst wil ik het in de tuin planten, maar dan moet hij koude temperaturen wel aankunnen.
zijn volgens mij eenjarig :+
pi_124099580
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 09:53 schreef Bramdecaviaeter het volgende:

[..]

geen probleem toch? ik heb mijnes ook gewoon buiten staan en dat is een 12 cm potje. Al is het niet verstandig om een warm opgekweekte plant plots buiten te zetten bij vorst. Ik zou proberen hem al kouder te zetten maar nog vorst vrij, daarna moet het iig over een maand gewoon lukken.
Ik heb al eerder zulke plantjes buiten gezet, binnen 2 weken verdort. Het was wel in de herfst vorig jaar, dus misschien lag het aan het koude weer toen.
Momenteel is het nog te koud denk ik voor de plant, blijft voorlopig dus binnen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 17:26 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

zijn volgens mij eenjarig :+
Meerjarig. en nu lees ik dat er verschillende variëteiten bestaan, sommigen winterhard tot -20°C. Andere variëteiten kunnen dan weer niet tegen vorst, nu is de vraag welke variëteit ik heb. Is het aan het uiterlijk te zien welke soort het is?
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  zaterdag 16 maart 2013 @ 18:50:10 #176
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124137007
quote:
3s.gif Op donderdag 14 maart 2013 08:45 schreef YogaLove het volgende:
Oja, pepertjes zaaien!
Meteen even doen. :)
Ben je eigenlijk een maandje te laat mee, voor pepers kiemen duurt vrij lang en voor de vruchten rijp zijn al helemaal.
Je kan ze als ze boven komen een handje helpen met een lamp de eerste maand en tegen het einde van het seizoen ze naar binnen halen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 maart 2013 00:14 schreef man1986 het volgende:
Ik heb onlangs een rozemarijnplant gekocht en vroeg me af wanneer de plant vorstbestendig wordt (dus geschikt voor buiten in de winter)?
Momenteel zijn de stengels zacht en buigzaam, ik heb gelezen dat de plant pas na 2 jaar verhard en hout ontwikkelt. Wat zijn jullie ervaringen met deze plant? Het liefst wil ik het in de tuin planten, maar dan moet hij koude temperaturen wel aankunnen.
Hier staat al enkele jaren een rozemarijn buiten :)

quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 14:27 schreef slider602 het volgende:
weet misschien iemand waar je gratis fruit en groente zaadjes kan krijgen of heeft iemand toevallig nog zaadjes over?
Andere tuiniers ruilen over het algemeen maar wat graag zaad. En de Lidl heeft nu inderdaad goedkoop zaad in het assortiment, zodat je een start kan maken.
pi_124137471
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 18:50 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ben je eigenlijk een maandje te laat mee, voor pepers kiemen duurt vrij lang en voor de vruchten rijp zijn al helemaal.
Je kan ze als ze boven komen een handje helpen met een lamp de eerste maand en tegen het einde van het seizoen ze naar binnen halen.


oh echt? Ik kijk altijd Gardeners World op de BBC en daar plantten ze vorige week de zaadjes. Ze staan nu in een minikasje voor het raam en een deel neem ik mee naar de grote kas in de moestuin en een deel probeer ik
thuis te kweken. :)
  zaterdag 16 maart 2013 @ 19:24:08 #178
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124138148
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 19:05 schreef YogaLove het volgende:

[..]

oh echt? Ik kijk altijd Gardeners World op de BBC en daar plantten ze vorige week de zaadjes. Ze staan nu in een minikasje voor het raam en een deel neem ik mee naar de grote kas in de moestuin en een deel probeer ik
thuis te kweken. :)
Zeiden ze er ook bij welke regio dat was? In het zuiden kun je veel later beginnen dan in het noorden. Gelukkig kunnen peperplanten prima naar binnen en zijn ze meerjarig.
En in een kas zijn ze prima op hun gemak, het zijn echte warmteliefhebbers.
pi_124141536
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 18:50 schreef Erasmo het volgende:
Hier staat al enkele jaren een rozemarijn buiten :)
Dan zijn ze dus al volwassen en bestand tegen een vorstje.
Maar goed, hij komt buiten te staan over een paar weken en als hij het niet red, jullie schuld.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  zaterdag 16 maart 2013 @ 20:48:02 #180
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124141578
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 20:47 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dan zijn ze dus al volwassen en bestand tegen een vorstje.
Maar goed, hij komt buiten te staan over een paar weken en als hij het niet red, jullie schuld.
Ik zou nog even wachten tot na ijsheiligen.
pi_124141654
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 20:48 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik zou nog even wachten tot na ijsheiligen.
Ok, en later in het jaar wanneer de winter aanbreekt, ook weer naar binnen brengen?
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  zaterdag 16 maart 2013 @ 21:09:24 #182
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124142509
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 20:49 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ok, en later in het jaar wanneer de winter aanbreekt, ook weer naar binnen brengen?
Dat kan je dan pas bepalen, voor hetzelfde geld is ie dan al groot en sterk.
pi_124145644
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 maart 2013 19:24 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Zeiden ze er ook bij welke regio dat was? In het zuiden kun je veel later beginnen dan in het noorden. Gelukkig kunnen peperplanten prima naar binnen en zijn ze meerjarig.
En in een kas zijn ze prima op hun gemak, het zijn echte warmteliefhebbers.
het was bij de presentator thuis, ik weet niet waar in Engeland hij zit.. Ik zorg gewoon dat de plantjes warm blijven.
Wist trouwens niet dat ze meerderjarig waren. :)
  zaterdag 16 maart 2013 @ 23:51:14 #184
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124149097
Ik heb die van mij nu ook overwinterd. Het verschilt per soort, maar ze kunnen +20 jaar worden.
  zondag 17 maart 2013 @ 15:21:23 #185
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124164745
Oh en dames en heren, vergeet niet in je agenda te zetten dat het volgende week zaterdag Landelijke Compostdag is. In praktisch iedere gemeente kun je dan op de gemeentewerf ed. gratis een aantal zakken compost halen.
  zondag 17 maart 2013 @ 17:49:27 #186
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_124171458
Alles wat ik wil is gezaaid. Nou wachten op de lente. :D

Augurk,
2 soorten Aubergine,
Tros Tomaat,
2 soorten Courgette,
Bonen,
Thijm,
Basilicum,
Koriander,
Bieslook,
Kervel :9
Vingerhoed,
Viooltjes,
Zonnebloem,
Evening Sun Zonnebloem,
Leeuwen bek,
Lobelia,
Snap Dragons,
Oost Indische Kers.

Straks als t mei is nog wat veldbloemen zaad en korenbloem zaad strooien in mn bakken. Ik kan bijna niet meer wachten. O+
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 18 maart 2013 @ 10:23:15 #187
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_124197137
Jah altijd lastig inschatten wat voor plant je koopt, sommigen hebben toch een ongezonde reis achte de rug.. Mij lukt het ook niet om kruidenplanten als basilicum en peterselie in leven te houden als ze bij de supermarkt gekocht zijn.

de beste oplossing is stekjes halen van een rozemarijn die al in NL groeit en dat kunnen flinke struiken worden.
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_124199374
Mijn basilicum plantje van de supermarkt overleefd al 3 weken.
Wel elke dag water geven, anders gaat ie snel dood :P (uit vorige ervaring)

Ik ben binnen begonnen met een aantal kruiden, maar de bedoeling dat ik dit jaar eigenlijk vanalles wilde laten groeien.
Nadeel is dat ik nog ff flink in de tuin moet werken voordat er uberhaupt iets kan groeien, dus waarschijnlijk ben ik dit jaar overal te laat mee (ik wilde graag aardbeien, aardappels, en bonen (sperziebonen oid) planten)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  dinsdag 19 maart 2013 @ 14:46:31 #189
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124251089
Ik krijg plots te horen dat ik vanaf augustus voor langere tijd weg ben, dus ik kan mijn plan compleet om gaan gooien :')
  dinsdag 19 maart 2013 @ 20:19:30 #190
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_124265105
Misschien een stomme vraag, maar moet ik mijn tuin nu bemesten of er compost in gooien?
Of is dit hetzelfde? :@
pi_124265535
compost
  dinsdag 19 maart 2013 @ 20:39:06 #192
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_124266195
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 20:27 schreef Teslynd het volgende:
compost
Oke, maar wat is het verschil nu eigenlijk?
pi_124267001
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 20:19 schreef Mubassie het volgende:
Misschien een stomme vraag, maar moet ik mijn tuin nu bemesten of er compost in gooien?
Of is dit hetzelfde? :@
Voor goede plantgroei moet de grond de juiste structuur hebben en de juiste voedingsstoffen.
Mest levert voedingsstoffen.
Compost levert structuur.

Wat jouw tuin nodig heeft is niet op papier vast te stellen. Je kan bodemtestjes laten doen.
Gewoonlijk heb je meestal overal compost nodig, en op plekken waar je planten neerzet die veel voedingsstof nodig hebben, mest. Hoeveel van beide hangt ook weer erg af van je grondsoort (zand, klei).

Het makkelijkst is om een moestuinplan te maken met een plattegrond. Dan zoek je vervolgens per plant op wat z'n voedingsbehoefte is. Op internet is daar vanalles over te vinden, in een beetje fatsoenlijk moestuinboek staat het ook. En vervolgens bemest je je tuin op basis van je plattegrond.

Zo'n plattegrond heb je eigenlijk ook nodig om rekening te kunnen houden met de gewenste vruchtwisseling - dat voorkomt ziektes in je planten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 19 maart 2013 @ 21:12:45 #194
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_124268101
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 20:53 schreef sigme het volgende:

[..]

Voor goede plantgroei moet de grond de juiste structuur hebben en de juiste voedingsstoffen.
Mest levert voedingsstoffen.
Compost levert structuur.

Wat jouw tuin nodig heeft is niet op papier vast te stellen. Je kan bodemtestjes laten doen.
Gewoonlijk heb je meestal overal compost nodig, en op plekken waar je planten neerzet die veel voedingsstof nodig hebben, mest. Hoeveel van beide hangt ook weer erg af van je grondsoort (zand, klei).

Het makkelijkst is om een moestuinplan te maken met een plattegrond. Dan zoek je vervolgens per plant op wat z'n voedingsbehoefte is. Op internet is daar vanalles over te vinden, in een beetje fatsoenlijk moestuinboek staat het ook. En vervolgens bemest je je tuin op basis van je plattegrond.

Zo'n plattegrond heb je eigenlijk ook nodig om rekening te kunnen houden met de gewenste vruchtwisseling - dat voorkomt ziektes in je planten.
Top ^O^
Dankje sigme hier heb ik wat aan! :)
  woensdag 20 maart 2013 @ 16:46:16 #195
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_124298308
quote:
6s.gif Op zondag 17 maart 2013 17:49 schreef Outpost76 het volgende:
Alles wat ik wil is gezaaid. Nou wachten op de lente. :D

Augurk,
2 soorten Aubergine,
Tros Tomaat,
2 soorten Courgette,
Bonen,
Thijm,
Basilicum,
Koriander,
Bieslook,
Kervel :9
Vingerhoed,
Viooltjes,
Zonnebloem,
Evening Sun Zonnebloem,
Leeuwen bek,
Lobelia,
Snap Dragons,
Oost Indische Kers.

Straks als t mei is nog wat veldbloemen zaad en korenbloem zaad strooien in mn bakken. Ik kan bijna niet meer wachten. O+
De E.S. Zonnebloem, Augurk, Bonen en O.I. Kers komen al op! *O*
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_124349352
Afgelopen weekend aardappels onder glas gepoot :)

Voor de vorst de grond al omgespit en bemest met stalmest.
De poters 3 weken binnen laten kiemen, hopen dat ze snel boven komen.


2 ruggen gemaakt, net voordat ze opkomen wil ik de grond nog een keer aanaarden om ook het onkruid aan te pakken, dat houdt ook wel van de warmte onder het glas :)




Wanneer het weer beter is, poten we de rest van de aardappels in de open lucht.
U kunt hier adverteren voor maar ¤10 per maand. Neem contact op via PM.
  donderdag 21 maart 2013 @ 21:02:34 #197
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_124350619
Ik ga van t weekend n start maken met de tuin. In de gemeente kun je gratis compost afhalen. Dus dat doe ik en vervolgens ploeg ik de tuin. Dan zit de compost er gelijk onder.
Het mag wel eens een keertje wat warmer worden trouwens.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_124351035
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 14:46 schreef Erasmo het volgende:
Ik krijg plots te horen dat ik vanaf augustus voor langere tijd weg ben, dus ik kan mijn plan compleet om gaan gooien :')
Dat lijkt me niet zo makkelijk te plannen. Vooral nu alles vertraging oploopt door het #$@$^% weer..

Netjes die aardappels!

quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 21:02 schreef T_Killer het volgende:

Het mag wel eens een keertje wat warmer worden trouwens.
Zeg dat wel. Wij staan ook al weken te popelen.. :')
pi_124352681
M'n vader heeft net 2 zwarte-bessenstruiken en 1 rode-bessenstruik langsgebracht, als verlate verjaardagscadeau :D

Die ga ik morgen alvast in de grond zetten, maar ik weet nog niet zeker waar ze moeten staan. Heb nu 1 stuk kaal grond (9m2).
Children of the night. What music they make.
  donderdag 21 maart 2013 @ 22:12:23 #200
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_124354187
Mijn aarbeien zijn gisteren ook opgekomen.
De tering wat groeien die hard in 1 dag :7
  vrijdag 22 maart 2013 @ 00:53:36 #201
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_124362190
quote:
14s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:46 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

De E.S. Zonnebloem, Augurk, Bonen en O.I. Kers komen al op! *O*
Leeuwen bek en Lobelia komen inm ook op! *O*

Baal wel van t weer moet ik zeggen... Komende 2 weken komt t nog amper boven 0 in de nacht... WAAR BLIJFT DE LENTE???
.
:@
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
pi_124371442
Ik heb een dakterras van 12m^2 op zuid en heb vorig jaar daar met succes kleine tomatenplantjes grootgebracht, de oogst was ook goed. Aardbeien had ik ook als plantjes gekocht omdat ik geen zin had om een jaar te moeten wachten (dat had ik begrepen athans) op vruchten en die deden het ook mooi.

Nu wil ik voor dit jaar zelf het een en ander zaaien. Courgette, komkommer en ijsbergsla heb ik al in huis en wil ik vandaag of morgen in een klein kweekkasje gaan zaaien.
Wat is er nog meer geschikt voor op een balkon op zuid, kan ik dit jaar al oogsten en is niet al te moeilijk om aan de praat te krijgen? :D

Ik zat er daarnaast ook aan te denken om zo'n vierkantemetertuin neer te zetten, zouden jullie dat aanraden aan een leek of kan ik het beter bij potten houden? :)
pi_124378608
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2013 13:24 schreef VGA4xZoom het volgende:
Ik heb een dakterras van 12m^2 op zuid en heb vorig jaar daar met succes kleine tomatenplantjes grootgebracht, de oogst was ook goed. Aardbeien had ik ook als plantjes gekocht omdat ik geen zin had om een jaar te moeten wachten (dat had ik begrepen athans) op vruchten en die deden het ook mooi.

Nu wil ik voor dit jaar zelf het een en ander zaaien. Courgette, komkommer en ijsbergsla heb ik al in huis en wil ik vandaag of morgen in een klein kweekkasje gaan zaaien.
Wat is er nog meer geschikt voor op een balkon op zuid, kan ik dit jaar al oogsten en is niet al te moeilijk om aan de praat te krijgen? :D

Ik zat er daarnaast ook aan te denken om zo'n vierkantemetertuin neer te zetten, zouden jullie dat aanraden aan een leek of kan ik het beter bij potten houden? :)
Courgette en komkommer zijn best ruimtevreters, als je nog balkon over wil houden moet je er misschien niet heel veel bij willen. Afgezien daarvan zou een vierkantemetertuin natuurlijk leuk zijn; je hoeft geen doorgewinterde moestuinier te zijn om uit de potten te mogen komen ;).

Radijsjes staan bekend om hun kinderlijke simpelheid. Wortels en bieten willen ook vaak goed. Snijbiet wil bijna overal, altijd (en de regenboogsnijbiet is dan ook nog beeldschoon).
Er is heel veel makkelijke groente, veruit het meeste is 1-jarig. Bedenk wat je graag eet!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 22 maart 2013 @ 16:48:07 #204
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124378961
Maar courgette en komkommer kun je ook uitstekend tegen een muur laten groeien waardoor ze amper ruimte innemen.
pi_124399815
Ik had vorig jaar courgette op mijn balkon, maar daar zat al heel gauw meeldauw in.
Ook werden de bloemen niet goed bevrucht, ik had ze denk ik moeten helpen. ;)

[ Bericht 47% gewijzigd door YogaLove op 23-03-2013 07:08:57 ]
  zaterdag 23 maart 2013 @ 12:11:18 #206
165047 eleganza
ik hou van koekjes.
pi_124403872
Zo, even vanuit het 'Action' topic hierheen! :D *here's the noobquestion*

Ik wil al jaren mn eigen minimoestuin hebben, maar heb vrij weing ruimte, studentenhuis :') Nu heb ik wel sinds een jaar een TUIN (samen met mn huisgenoten), waar vrij weinig mee wordt gedaan. Er staat niks in, dus mogelijkheden zat!

Alleen hebben mijn buren katten. En die zitten vaak in de tuin. Ik ben bang dat die katten die halve moestuin (als ik dat daar zou gaan planten) naar de ***** helpen Want dan zou ik er een soort zandbak neerzetten voor dat spul, en ik heb geen zin om te gaan investeren in zo'n bak en moeite doen om het te onderhouden als het alleen maar ondergekakt/gesloopt wordt door katten
(had het idee om zo'n zandbak te gaan halen en die als 'moestuin' te gebruiken)

Iemand ervaringen hiermee?

Of is het aan te raden om het maar gewoon binnen te doen in m'n kamer? Ik wil graag (mini) paprikaatjes, ijsbergsla en wortels kweken. 'T opkweken is geen probleem, heb kleine kasjes waarin het kan en in mijn kamer is het eigenlijk altijd wel redelijk warm.
Koekje d'r bij?
pi_124404250
Je zou misschien een hoekje vrij kunnen maken en daar Kattenkruid kunnen planten (Nepeta faassenii). Dan gaan die katten zich alleen daarmee bezig houden (hoop ik) en laten ze de rest met de planten met rust. Het is een idee, je kan het proberen :P
Vlinders en bijen houden er ook van.



Of je koopt zo'n kattenafschrikding.

Wat leesvoer:
http://www.weetjesoverkatten.nl/uitdetuin.htm
http://www.braamtuinen.nl/katten.html
Children of the night. What music they make.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 13:57:29 #208
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_124406961
Net even een foto gemaakt van mijn aardbeienplantjes..
Ja :? Veels te dicht op mekaar natuurlijk...

Kan ik deze al verspenen? En hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Of is dit stiekem onkruid? :o

pi_124407072
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 13:57 schreef Mubassie het volgende:
Net even een foto gemaakt van mijn aardbeienplantjes..
Ja :? Veels te dicht op mekaar natuurlijk...

Kan ik deze al verspenen? En hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Of is dit stiekem onkruid? :o

[ afbeelding ]
Duidelijk Zevenblad :+
Children of the night. What music they make.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 14:08:23 #210
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_124407246
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 14:02 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Duidelijk Zevenblad :+
-O- echt?
Ja ik ben een leek hoor haha..

Project aardbeien kapot nu? Of komen ze nog op als ik dit verwijder?
pi_124407340
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 14:08 schreef Mubassie het volgende:

[..]

-O- echt?
Ja ik ben een leek hoor haha..

Project aardbeien kapot nu? Of komen ze nog op als ik dit verwijder?
Nee joh, het was een grapje :P

Voor de rest kan je ik vragen helaas niet beantwoorden, heb er zelf geen ervaring mee.
Children of the night. What music they make.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 14:13:50 #212
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_124407376
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 14:12 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Nee joh, het was een grapje :P

Voor de rest kan je ik vragen helaas niet beantwoorden, heb er zelf geen ervaring mee.
:D
Ik nam je serieus, had het al bijna uitgetrokken _O-
pi_124407520
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 14:13 schreef Mubassie het volgende:

[..]

:D
Ik nam je serieus, had het al bijna uitgetrokken _O-
Dat zou wat zijn :X :')
Children of the night. What music they make.
pi_124407613
_O-
Ik zou even wachten totdat ze iets groter en steviger zijn en ze dan ieder in een eigen potje zetten.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 14:38:27 #215
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_124407967
En gardeners, nog ingeslagen op nationale compostdag?
  zaterdag 23 maart 2013 @ 14:43:26 #216
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_124408093
Oke Yogalove dankje.

Compost is trouwens in mijn gemeente altijd gratis af te halen.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 14:49:52 #217
357438 Bananenvlaflip
eerherstel voor de pisang
pi_124408258
Dat is wel erg handig Mubassie. Gemeente met veel buitengebied?
  zaterdag 23 maart 2013 @ 14:54:48 #218
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_124408382
Ja, gemeente bestaande uit meerdere dorpen met idd veel buitengebied.
pi_124410762
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 13:57 schreef Mubassie het volgende:
Net even een foto gemaakt van mijn aardbeienplantjes..
Ja :? Veels te dicht op mekaar natuurlijk...

Kan ik deze al verspenen? En hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Of is dit stiekem onkruid? :o

[ afbeelding ]
Ze hebben alleen nog de twee kiemblaadjes, dus afblijven!
Als er 2 tot 4 echte blaadjes zijn, kan je ze verspenen. Ik neem aan dat je er niet zoveel nodig hebt, dus knip er wat tussen uit. Dan neem je een vork en probeert per plantje of per 2 plantjes uit te steken en in de grond te zetten. Aangezien het nog vriest, begin je daar natuurlijk nog niet aan, ook niet als er al echte blaadjes aan zitten.
  zaterdag 23 maart 2013 @ 16:26:02 #220
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_124410867
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 16:22 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ze hebben alleen nog de twee kiemblaadjes, dus afblijven!
Als er 2 tot 4 echte blaadjes zijn, kan je ze verspenen. Ik neem aan dat je er niet zoveel nodig hebt, dus knip er wat tussen uit. Dan neem je een vork en probeert per plantje of per 2 plantjes uit te steken en in de grond te zetten. Aangezien het nog vriest, begin je daar natuurlijk nog niet aan, ook niet als er al echte blaadjes aan zitten.
Dankje! Bedoeling is om ze na het verspenen wel nog binnen te houden voorlopig :)
  zaterdag 23 maart 2013 @ 16:43:47 #221
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124411307
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 14:43 schreef Mubassie het volgende:
Oke Yogalove dankje.

Compost is trouwens in mijn gemeente altijd gratis af te halen.
Hier gratis op compostdag en iets van een euro per zak daarbuiten, dan wordt het door de gemeentelijke kringloopwinkel verkocht.

Met die wind hier ben ik stiekem blij dat ik nog geen zaailingen buiten heb :P
pi_124455586
moet binnenkort echt beginnen met binnen te gaan zaaien. Anders ben ik weer te laat.

Verder inderdaad 4 zakken gratis compost bij de gemeente opgehaald. Die kan ik precies in mijn groententuin verwerken.

Mijn rozen hadden vorig jaar een inzinking. Misschien komt dat door de extreme kou het jaar ervoor.
Dit jaar maar eens flinks mesten en voorkeur geven aan mooie vertakkingen en minder bloemen.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  zondag 24 maart 2013 @ 20:24:56 #223
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124456508
Wellicht een gebrek aan voedingsstoffen in de bodem.

Ik wou dit weekend veel werk verzetten maar ik heb het toch maar uitgesteld :P
  zondag 24 maart 2013 @ 22:07:19 #224
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_124463476
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2013 14:38 schreef Bananenvlaflip het volgende:
En gardeners, nog ingeslagen op nationale compostdag?
Flink toegslagen. Aanhangwagen vol met compost afgehaald. Ook een gemeente met veel buitengebied.
Er was een maximum van 1 kuub per persoon. Maar vanwege het weer was het heel rustig en niemand die controleerde hoeveel ik op de kar gooide. Dus de hele kar maar volgeladen.
Heb het daarna op de tuin verspreid en wilde het toen onderploegen, maar halverwege is de ploeg kapot gegaan :( . Even kijken of ik die gemaakt kan krijgen, anders wordt het met de hand onderspitten }:|
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_124475503
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2013 22:07 schreef T_Killer het volgende:

[..]

Flink toegslagen. Aanhangwagen vol met compost afgehaald. Ook een gemeente met veel buitengebied.
Er was een maximum van 1 kuub per persoon. Maar vanwege het weer was het heel rustig en niemand die controleerde hoeveel ik op de kar gooide. Dus de hele kar maar volgeladen.
Heb het daarna op de tuin verspreid en wilde het toen onderploegen, maar halverwege is de ploeg kapot gegaan :( . Even kijken of ik die gemaakt kan krijgen, anders wordt het met de hand onderspitten }:|
Leuk karweitje, zal je rug blij mee zijn :D
Children of the night. What music they make.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 00:31:44 #226
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_124671825
Weet iemand waarom je hier nooit verse mierikswortel in de winkel ziet. Althans in mijn woonplaats is het nergens te krijgen.
Ik had er één meegenomen uit Oostenrijk en daar een stukje van in een potje gedaan en daar zag ik vandaag een groen scheutje van boven grond komen. Ik wil daar buiten een metselkuip voor gaan reserveren want in de losse grond lijkt me omdat het nogal schijnt te woekeren geen succes.
pi_124675964
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 00:31 schreef the-eye het volgende:
Weet iemand waarom je hier nooit verse mierikswortel in de winkel ziet. Althans in mijn woonplaats is het nergens te krijgen.
Ik had er één meegenomen uit Oostenrijk en daar een stukje van in een potje gedaan en daar zag ik vandaag een groen scheutje van boven grond komen. Ik wil daar buiten een metselkuip voor gaan reserveren want in de losse grond lijkt me omdat het nogal schijnt te woekeren geen succes.
Dat van dat woekeren valt wel mee; probleem is alleen dat je nooit weer weg krijgt. Want elk klein stukje in de grond loopt uit.. zoals je ziet ;).
Als je het in je tuin zet waar je het wil hebben, is er niks aan de hand. Maar in een metselkuip kan ook natuurlijk.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_124676565
Ik wil beginnen aan de tuin *O*

-O-
  zaterdag 30 maart 2013 @ 11:58:41 #229
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_124679232
quote:
7s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 07:30 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat van dat woekeren valt wel mee; probleem is alleen dat je nooit weer weg krijgt. Want elk klein stukje in de grond loopt uit.. zoals je ziet ;).
Als je het in je tuin zet waar je het wil hebben, is er niks aan de hand. Maar in een metselkuip kan ook natuurlijk.
Zou ik zo'n kuip nog moeten isoleren voor 's winters of maakt een beetje kou voor zo'n wortel niet uit?
pi_124679877
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 11:58 schreef the-eye het volgende:

[..]

Zou ik zo'n kuip nog moeten isoleren voor 's winters of maakt een beetje kou voor zo'n wortel niet uit?
Ik zou de kuip ingraven. Als je dat niet doet: mierikswortel is een hele harde plant, dus ik denk dat ie vorst wel overleeft in een ongeisoleerde kuip. Maar zeker weten doe ik het niet. Aan de andere kant: als de plant doodvriest begin je het jaar daarop opnieuw in je kuip, toch?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 30 maart 2013 @ 13:24:16 #231
72463 Whiskers
Kinky Kitten
pi_124681465
Weet iemand of de Intratuin een beetje ecologisch verantwoorde compost verkoopt?
Cat hair is a fashion statement
I'm really a cat you see and it's not my last life at all
pi_124699621
Staat erop: gft-compost en turf en mest etc.
Ik kreeg een keer biologische tuinaarde/compost. Nou nou, was vooral turf.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 23:44:50 #233
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_124705134
Vandaag voor ¤1,61 per stuk een witte druif, aalbes en kruisbes aangeschaft. Vorige week al voor een prikkie pruim, peer en kersenboompjes.
Ook nog zaadjes voor peultjes (lekker in de wok) doperwtjes en Chinese kool in de boodschappenkar gegooid.
Ik voel er alleen niet zo veel voor om die druif tegen het huis op te laten groeien.
  zondag 31 maart 2013 @ 01:13:39 #234
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_124708095
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 23:44 schreef the-eye het volgende:
Vandaag voor ¤1,61 per stuk een witte druif, aalbes en kruisbes aangeschaft. Vorige week al voor een prikkie pruim, peer en kersenboompjes.
Ook nog zaadjes voor peultjes (lekker in de wok) doperwtjes en Chinese kool in de boodschappenkar gegooid.
Ik voel er alleen niet zo veel voor om die druif tegen het huis op te laten groeien.
Da's geen geld! Waar vandaan als ik vragen mag?
  zondag 31 maart 2013 @ 01:17:01 #235
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_124708195
quote:
1s.gif Op zondag 31 maart 2013 01:13 schreef Mubassie het volgende:

[..]

Da's geen geld! Waar vandaan als ik vragen mag?
Gamma. Er stonden een aantal rekken waar ze mee blijven zitten dus afgeprijsd.
Ik twijfel of ik niet meer had moeten kopen. Er was ook nog blauwe druif en bramen. Het zijn maar kleine dingetjes hoor maar worden vanzelf groter, nietwaar?
  zondag 31 maart 2013 @ 01:19:39 #236
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_124708255
Oh, ze zijn 2e paasdag open dan ga nog effe kijken, denk ik
  zondag 31 maart 2013 @ 01:50:53 #237
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_124709107
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 01:17 schreef the-eye het volgende:

[..]

Gamma. Er stonden een aantal rekken waar ze mee blijven zitten dus afgeprijsd.
Ik twijfel of ik niet meer had moeten kopen. Er was ook nog blauwe druif en bramen. Het zijn maar kleine dingetjes hoor maar worden vanzelf groter, nietwaar?
Dankje! Mss ook ff kijken 2e paasdag of ze ze hier nog hebben..
  dinsdag 2 april 2013 @ 12:00:44 #238
35189 Troel
scherp en bot
pi_124787120


Ben benieuwd wanneer ik de eerste groene puntjes ga vinden. Ondertussen druk bezig de tuin op orde te krijgen. Moet nog omspitten, compost erbij en dan nog wat extra zand, want dat is er te weinig.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 2 april 2013 @ 12:04:28 #239
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_124787246
Geweldig, zo ziet mijn vensterbank er ook uit :D
Vrouwtje blij :')
  dinsdag 2 april 2013 @ 12:07:13 #240
35189 Troel
scherp en bot
pi_124787345
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2013 12:04 schreef Mubassie het volgende:
Geweldig, zo ziet mijn vensterbank er ook uit :D
Vrouwtje blij :')
Ik ben zelf het vrouwtje en geen mannetje in huis om te zeuren ;)
En mijn kids vinden het prachtig, ook al mogen ze er niet aanzitten :) Over de bakjes links zitten overigens pedaalemmerzakken inmiddels :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_124808030
Ik begin dit jaar voor het eerst aan een moestuin :) We hebben nu een huis met 2500m2 tuin dus plek zat om wat tuintjes aan te leggen. Alleen ging het nu al mis haha
Ik had ook van die plastic serres voor binnen en mijn zaadjes komen langzaam uit maar er lijkt een schimmel op te zitten, witte pluisjes. Heb de kap er maar vanaf gehaald. Is dit een beginnersfout of hebben jullie ook geen idee?
pi_124808578
Waarschijnlijk te vochtig geweest onder de kap? Goed dat je die eraf hebt gehaald.

Oh ik heb echt zo veel zin om weer naar de tuin te gaan.. Nog een paar dagen geduld! O+
  dinsdag 2 april 2013 @ 21:13:21 #243
35189 Troel
scherp en bot
pi_124809206
Geen idee of hij hier al genoemd is, maar ik kwam vandaag deze site tegen: http://sjeftuintips.wordpress.com/

Ik ben er lyrisch over, met name de tips :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_124809586
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 april 2013 21:03 schreef YogaLove het volgende:
Waarschijnlijk te vochtig geweest onder de kap? Goed dat je die eraf hebt gehaald.

Oh ik heb echt zo veel zin om weer naar de tuin te gaan.. Nog een paar dagen geduld! O+
Ja dat denk ik wel, ik laat hem voorlopig maar eraf of maak er luchtgaatjes in (zit nu niks in)
  vrijdag 5 april 2013 @ 11:05:43 #245
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_124908159
quote:
17s.gif Op dinsdag 2 april 2013 21:18 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

Ja dat denk ik wel, ik laat hem voorlopig maar eraf of maak er luchtgaatjes in (zit nu niks in)
Of leg iets tussen de bak en de deksel zodat hij op een kier staat dan hoef je je bak niet kapot te maken.
  vrijdag 5 april 2013 @ 16:30:36 #246
17979 MissMSX
Knightmare
pi_124919140
* MissMSX meldt zich

Ik heb net gezaaid:
• Radijs
• Pot-tomaat
• Artisjok

Ik heb alleen geen moestuin, maar een balkon (en een gezamenlijk tuin, maar ik denk niet dat de buren blij gaan zijn als ik de tuin ga misbruiken :P).

Ik heb vooral hoge verwachtingen van de tomaten :9
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_124921389
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 16:30 schreef MissMSX het volgende:
* MissMSX meldt zich

Ik heb net gezaaid:
• Radijs
• Pot-tomaat
• Artisjok

Ik heb alleen geen moestuin, maar een balkon (en een gezamenlijk tuin, maar ik denk niet dat de buren blij gaan zijn als ik de tuin ga misbruiken :P).

Ik heb vooral hoge verwachtingen van de tomaten :9
Vreemd dat je het ultieme tuingebruik misbruik noemt.
Je kan bijvoorbeeld sla tussen de andere planten in zetten. Voor een maaltje pluk je dan van elke krop wat bladeren. Kruiden kunnen er ook gewoon tussenin of in randjes.

Tomaat ziet er niet uit, die moet je inderdaad op eigen terrein kweken.
  vrijdag 5 april 2013 @ 17:45:37 #248
17979 MissMSX
Knightmare
pi_124921744
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 17:33 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Vreemd dat je het ultieme tuingebruik misbruik noemt.
Je kan bijvoorbeeld sla tussen de andere planten in zetten. Voor een maaltje pluk je dan van elke krop wat bladeren. Kruiden kunnen er ook gewoon tussenin of in randjes.

Tomaat ziet er niet uit, die moet je inderdaad op eigen terrein kweken.
Ik zou het prima vinden, maar ordnung muss sein he volgens sommige buren ;)
Ik dacht aan wat potten in de tuin, maar ben weer bang dat die gejat worden -O-
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  vrijdag 5 april 2013 @ 18:31:58 #249
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124923274
Ondergronds( :P) gaan is een mooie oplossing, er zijn wel wat planten die er mooi uitzien en amper zorg nodig hebben. Gewoon daar wat planten en er verder geen aandacht aan besteden tot je gaat oogsten.

quote:
17s.gif Op dinsdag 2 april 2013 20:54 schreef Audreyoot het volgende:
Ik begin dit jaar voor het eerst aan een moestuin :) We hebben nu een huis met 2500m2 tuin dus plek zat om wat tuintjes aan te leggen. Alleen ging het nu al mis haha
Ik had ook van die plastic serres voor binnen en mijn zaadjes komen langzaam uit maar er lijkt een schimmel op te zitten, witte pluisjes. Heb de kap er maar vanaf gehaald. Is dit een beginnersfout of hebben jullie ook geen idee?
Zonder de kap lekker in de zon zetten en spaarzaam water geven als het spul gekiemd is, is de schimmel zo weg.
  vrijdag 5 april 2013 @ 19:26:13 #250
17979 MissMSX
Knightmare
pi_124925484
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 18:31 schreef Erasmo het volgende:
Ondergronds( :P) gaan is een mooie oplossing, er zijn wel wat planten die er mooi uitzien en amper zorg nodig hebben. Gewoon daar wat planten en er verder geen aandacht aan besteden tot je gaat oogsten.

[..]

Zonder de kap lekker in de zon zetten en spaarzaam water geven als het spul gekiemd is, is de schimmel zo weg.
Nu ben ik wel heel benieuwd welke? :D
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  vrijdag 5 april 2013 @ 23:30:27 #251
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124937433
Bijvoorbeeld de aardpeer:


Komkommerkruid:
pi_124938769
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 23:30 schreef Erasmo het volgende:
Bijvoorbeeld de aardpeer:
[ afbeelding ]

Komkommerkruid:
[ afbeelding ]
ho. Wat kun je met komkommerkruid Erasmo?
Die groeit in onze tuin ook.
pi_124939166
Mooi topic en erg leerzaam om dit te lezen. Maar wat doen jullie met dit koude weer. Iets zaaien/planten gaat het toch niet.

Ik denk dat ik dit jaar opnieuw tomaten ga zetten, Kerstomaatjes wss.
pi_124944060
Wij gaan dit jaar voor het eerst aardperen zetten, verleden week opgehaald bij iemand van Marktplaats
  zaterdag 6 april 2013 @ 08:06:52 #255
17979 MissMSX
Knightmare
pi_124944080
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 april 2013 23:30 schreef Erasmo het volgende:
Bijvoorbeeld de aardpeer:
[ afbeelding ]

Komkommerkruid:
[ afbeelding ]
Dat is wel tof ja. Ik vrees alleen dat elke scheet die in de tuin wordt gelaten commentaar gaat krijgen ;(
Maar ik ga eens een list bedenken ;)
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  zaterdag 6 april 2013 @ 09:50:01 #256
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124944761
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 april 2013 23:54 schreef YogaLove het volgende:

[..]

ho. Wat kun je met komkommerkruid Erasmo?
Die groeit in onze tuin ook.
De bloemetjes en jonge blaadjes zijn lekker in salades. Wordt ie iets ouder kun je de blaadjes eventueel nog stoven en er thee van trekken.

http://www.eetbaretuin.in(...)/komkommerkruid.html

quote:
14s.gif Op zaterdag 6 april 2013 08:06 schreef MissMSX het volgende:

[..]

Dat is wel tof ja. Ik vrees alleen dat elke scheet die in de tuin wordt gelaten commentaar gaat krijgen ;(
Maar ik ga eens een list bedenken ;)
Als je van bovenstaande planten wat knolletjes/zaden op de grond gooit en er vervolgens met je voet een beetje grond overheen schuift redden ze zichzelf wel voor de rest, niemand hoeft het te zien O~)

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 00:03 schreef capuchon_jongen het volgende:
Mooi topic en erg leerzaam om dit te lezen. Maar wat doen jullie met dit koude weer. Iets zaaien/planten gaat het toch niet.

Ik denk dat ik dit jaar opnieuw tomaten ga zetten, Kerstomaatjes wss.
Je kan prima alvast je planten voorkiemen in huis.

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 07:59 schreef marcel.nl het volgende:
Wij gaan dit jaar voor het eerst aardperen zetten, verleden week opgehaald bij iemand van Marktplaats
Leuk, doe je ze in de tuin of in potten?
  zaterdag 6 april 2013 @ 10:24:30 #257
17979 MissMSX
Knightmare
pi_124945191
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 09:50 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Als je van bovenstaande planten wat knolletjes/zaden op de grond gooit en er vervolgens met je voet een beetje grond overheen schuift redden ze zichzelf wel voor de rest, niemand hoeft het te zien O~)

Van wiki:
quote:
Hij wordt zowel in de siertuin als in de groentetuin gekweekt en heeft de neiging zich zo sterk uit te breiden dat gesproken kan worden van woekeren.
Toch maar in een pot dan :D
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  zaterdag 6 april 2013 @ 10:36:32 #258
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124945345
Beiden blijven in hetzelfde perkje, alleen wel tot in de lengte der dagen... :P
  zaterdag 6 april 2013 @ 11:49:23 #259
17979 MissMSX
Knightmare
pi_124946682
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 10:36 schreef Erasmo het volgende:
Beiden blijven in hetzelfde perkje, alleen wel tot in de lengte der dagen... :P
Haha, ja, daar gaat het dus mis :P

Ik heb net nog drie bakjes met ieder drie bonen 'gezaaid':
• Kievitsboon
• Rode nierboon
• Zwarteogenboon
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
pi_124963961
Van pronkbonen kan je nog doen alsof het siererwten zijn. Dan moet je niet het officieel doen, met 3 stoken tegen elkaar als klim-tipi, maar slechts eentje hier een daar.
  zaterdag 6 april 2013 @ 22:25:35 #261
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_124968884
Iemand tips voor het laten onderzoeken van de tuingrondsamenstelling? Ik woon in Amsterdam en ben bang voor bodemverontreiniging in mijn tuin. Waar kan dit goed en goedkoop?
  zaterdag 6 april 2013 @ 22:30:01 #262
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124969102
Kan bij de meeste tuincentra. Soms heeft het kadaster ook historische informatie.
  zondag 7 april 2013 @ 00:44:31 #263
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_124975078
Je kunt ook van die bodemtesten kopen in het tuincentrum.. Of bedoel je dat niet?
  zondag 7 april 2013 @ 00:55:17 #264
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_124975488
Ik wist niet dat het bestond, maar volgens mij is dat voornamelijk gericht op het testen van de voeding in de bodem, of niet?
pi_124979060
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 april 2013 22:25 schreef peejdorie het volgende:
Iemand tips voor het laten onderzoeken van de tuingrondsamenstelling? Ik woon in Amsterdam en ben bang voor bodemverontreiniging in mijn tuin. Waar kan dit goed en goedkoop?
Boerenbond Welkoop heeft van tijd tot tijd gratis bodemtest, dat is volgens mij vaak ergens in april.
pi_124979152
Ik geloof dat vandaag eindelijk de dag is aangebroken om naar de tuin te gaan!!!!!! O+

Erasmo bedankt. ;)
Zal de volgende keer zelf Google even aanslingeren ;)
pi_124985080
HEEEEEEERLIJK weer om in de tuin te werken!!!!!! O+
  zondag 7 april 2013 @ 16:30:03 #268
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_124991604
quote:
1s.gif Op zondag 7 april 2013 08:29 schreef YogaLove het volgende:
Ik geloof dat vandaag eindelijk de dag is aangebroken om naar de tuin te gaan!!!!!! O+

Erasmo bedankt. ;)
Zal de volgende keer zelf Google even aanslingeren ;)
Je kan met bloemen vaak meer dan dat je denkt. Ik ben nu langzaam de achtertuin aan het ombouwen dat alle bloemen ed. eetbaar zijn of op zijn minst een andere functie hebben zoals bv. insecten lokken.

Oh en de magnetron is hier voorlopig buiten gebruik :P
  zondag 7 april 2013 @ 16:41:50 #269
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_124992050
Ellende..... vergeten te zaaien :'(
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  † In Memoriam † zondag 7 april 2013 @ 16:43:42 #270
37843 lady-wrb
kortaf
pi_124992133
quote:
9s.gif Op zondag 7 april 2013 16:41 schreef tomaat52 het volgende:
Ellende..... vergeten te zaaien :'(
het kan nog hoor!
  zondag 7 april 2013 @ 17:14:01 #271
165047 eleganza
ik hou van koekjes.
pi_124993640
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 16:43 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

het kan nog hoor!
Ik heb net gisteren ook gezaaid, nja binnen dan. Hoop dat de praxis ook zaadjes heeft voor groente, die zit hier het dichtste bij. Heb 't ook al in het 'action topic' gepost, ze hebben daar 8x1,5m worteldoek in de aanbieding voor de liefhebber. Mijn vierkantemetertuintje staat inmiddels ook, maar nog niet gevuld omdat ik dus nog geen worteldoek had. Moet het op de stenen doen (stoeptegels zegmaar) omdat mijn 'tuingrond' super vervuild is (iets met een tankstation), vandaar ook het worteldoek.
Koekje d'r bij?
  † In Memoriam † zondag 7 april 2013 @ 17:20:16 #272
37843 lady-wrb
kortaf
pi_124993956
als het zo vervuil
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 17:14 schreef eleganza het volgende:

[..]

Ik heb net gisteren ook gezaaid, nja binnen dan. Hoop dat de praxis ook zaadjes heeft voor groente, die zit hier het dichtste bij. Heb 't ook al in het 'action topic' gepost, ze hebben daar 8x1,5m worteldoek in de aanbieding voor de liefhebber. Mijn vierkantemetertuintje staat inmiddels ook, maar nog niet gevuld omdat ik dus nog geen worteldoek had. Moet het op de stenen doen (stoeptegels zegmaar) omdat mijn 'tuingrond' super vervuild is (iets met een tankstation), vandaar ook het worteldoek.
als het zo vervuild is als jij zegt, red je het niet met worteldoek. dat moet meestal afgegraven tot een bepaalde aantal meters en dan folie dr overheen.
dan zou ik in jou geval niet zo in de grond gaan zaaien, maar in bakken.
  zondag 7 april 2013 @ 17:21:43 #273
165047 eleganza
ik hou van koekjes.
pi_124994023
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 17:20 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

als het zo vervuild is als jij zegt, red je het niet met worteldoek. dat moet meestal afgegraven tot een bepaalde aantal meters en dan folie dr overheen.
dan zou ik in jou geval niet zo in de grond gaan zaaien, maar in bakken.
Ik heb het ook in zo'n vierkantemetertuinbak ;-) Op de tegels met dan nog worteldoek er tussen ;-) Gewoon extra zeker, en ook makkelijker op te ruimen op die manier ;-)
Koekje d'r bij?
  † In Memoriam † zondag 7 april 2013 @ 17:24:15 #274
37843 lady-wrb
kortaf
pi_124994148
poe, maar is het je eigen grond? of huur?
wij hebben hier wel eens zo'n aanmaning tot sanering gehad omdat men beweerde dat op onze grond een benzinepomp had gestaan.
gelukkig wisten we dat dat een stuk verderop was, want je wordt niet vrolijk van de kosten van sanering :N
  zondag 7 april 2013 @ 17:33:09 #275
165047 eleganza
ik hou van koekjes.
pi_124994563
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 17:24 schreef lady-wrb het volgende:
poe, maar is het je eigen grond? of huur?
wij hebben hier wel eens zo'n aanmaning tot sanering gehad omdat men beweerde dat op onze grond een benzinepomp had gestaan.
gelukkig wisten we dat dat een stuk verderop was, want je wordt niet vrolijk van de kosten van sanering :N
Achter ons huis stond vroeger een benzinepomp, daar is een gigantisch flatgebouw gekomen, en de gemeente wilde de kosten voor sanering niet betalen, en mn huisbaas ook niet. Dus we hebben een klein stukje waar wel gras op wil groeien, verder hebben we tegels en mos :') (tis een studentenhuis, de tuin werd super weinig gebruikt en ik wilde toch iets tuinieren :P)
Koekje d'r bij?
  zondag 7 april 2013 @ 19:22:08 #276
35189 Troel
scherp en bot
pi_124999452
Ik had zo'n bak en heb daar geen worteldoek tussen gedaan en heb nergens last van gehad :) Heb hem toevallig afgelopen week opgeruimd en over geschept in de rest van de tuin (bak stond beetje verkeerd geplaatst).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_125004124
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 16:30 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Je kan met bloemen vaak meer dan dat je denkt. Ik ben nu langzaam de achtertuin aan het ombouwen dat alle bloemen ed. eetbaar zijn of op zijn minst een andere functie hebben zoals bv. insecten lokken.

Oh en de magnetron is hier voorlopig buiten gebruik :P
[ afbeelding ]
leuk!
Vandaag heeeeeeel veel groentes gezaaid. Wat een heerlijke dag.. O+

Ook bloemen/kruiden als komkommerkruid, echinecea, valeriaan, afrikaantjes.

De oostindische kers, viooltjes , dille, zonnebloemen, papaver, goudsbloemen etc etc komen allemaal vanzelf weer tevoorschijn de komende weken :)

Vlinders en bijen paradijs!!
  zondag 7 april 2013 @ 21:14:43 #278
72463 Whiskers
Kinky Kitten
pi_125005393
Worteldoek in de aanbieding bij Action deze week
Cat hair is a fashion statement
I'm really a cat you see and it's not my last life at all
  zondag 7 april 2013 @ 21:17:02 #279
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_125005544
Hee Yogalove, is het nu eigenlijk nog niet te koud om te zaaien?
pi_125005874
quote:
1s.gif Op zondag 7 april 2013 21:17 schreef Mubassie het volgende:
Hee Yogalove, is het nu eigenlijk nog niet te koud om te zaaien?
Nog niet alles kan gezaaid worden.. We hebben de zaadjes gepakt die voor maart en april konden. Dan is er sowieso nog kans op nachtvorst. Dus denk dat t wel goed is (vriendin is de expert hierin, ik voer t mee uit met veel plezier!) :)
  zondag 7 april 2013 @ 21:39:52 #281
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_125007033
Ik heb ook vandaag lekker in de tuin gerommeld. Was inderdaad heerlijk weer. Peulen, ertwten, wortelen, wat slasoorten en een hoop pompoenen heb ik gezaaid. Laat de lente maar komen.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_125086925
Dankjulliewel voor de tips, de schimmel is weg!

Ik heb ook wat foto's gemaakt want de ene zaadjes doen het beter dan de andere. De watermeloen en tomaatjes gaan in ieder geval helemaal niet ;(

Nou leer ik gelukkig wel van mijn fouten want ik was/ben een absolute noob die gewoon stapeltjes zaadjes op die turfblokjes gelegd heeft.

Hier een impressie:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De bakken staan allemaal op de vensterbank met zon, 's avonds zijn de radiatoren daaronder op 21 graden en overdag op 18. Alle tips zijn welkom!
  dinsdag 9 april 2013 @ 21:40:17 #283
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_125087888
Is het niet zo dat de watermeloen gewoon meer tijd nodig heeft voor het ontkiemen? Hier is alles al uitgekomen behalve de paprika, maar die schijnt ook later te komen... Gewoon alles goed vochtig houden en dan moet het goedkomen lijkt me...
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
pi_125088290
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 21:40 schreef flugeltje het volgende:
Is het niet zo dat de watermeloen gewoon meer tijd nodig heeft voor het ontkiemen? Hier is alles al uitgekomen behalve de paprika, maar die schijnt ook later te komen... Gewoon alles goed vochtig houden en dan moet het goedkomen lijkt me...
aaha geen idee :) Ik laat ze anders gewoon ff zitten!

Zaadjes zijn nu ongeveer 9 dagen geplant
  dinsdag 9 april 2013 @ 21:55:02 #285
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_125089044
Foto 4 zijn radijsjes, moet je eigenlijk in de volle grond zaaien en niet verspenen maar hooguit uitdunnen.

Voor de watermeloen mag het eigenlijk nog wat warmer zijn, zou zo'n twee dagen na de komkommer op moeten komen.

Liggen de zaadjes op de aarde? Of zie ik dat niet goed? Er mag wel een laagje aarde over. :)
pi_125089416
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 april 2013 21:55 schreef Zo-is-dat het volgende:
Foto 4 zijn radijsjes, moet je eigenlijk in de volle grond zaaien en niet verspenen maar hooguit uitdunnen.

Voor de watermeloen mag het eigenlijk nog wat warmer zijn, zou zo'n twee dagen na de komkommer op moeten komen.

Liggen de zaadjes op de aarde? Of zie ik dat niet goed? Er mag wel een laagje aarde over. :)
oooh dus radijsjes beter meteen in de tuin? Zou ik ze nog uit kunnen zetten of gaan ze dan kapot?

Dan ben ik bang dat mijn meloen niks meer wordt, teminste, een zaadje wat niet kiemt, kan je hem beter ingraven en warmer maken zodat hij alsnog gaat kiemen of is het daar te laat voor?

En ze liggen inderdaad op de aarde, met die turfblokjes snapte ik het niet helemaal omdat het zo vast zit dat je er niet echt iets in kunt begraven. Anders doe ik er wat losse grond op
  dinsdag 9 april 2013 @ 22:05:49 #287
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_125089773
quote:
17s.gif Op dinsdag 9 april 2013 22:00 schreef Audreyoot het volgende:

[..]

oooh dus radijsjes beter meteen in de tuin? Zou ik ze nog uit kunnen zetten of gaan ze dan kapot?

Dan ben ik bang dat mijn meloen niks meer wordt, teminste, een zaadje wat niet kiemt, kan je hem beter ingraven en warmer maken zodat hij alsnog gaat kiemen of is het daar te laat voor?

En ze liggen inderdaad op de aarde, met die turfblokjes snapte ik het niet helemaal omdat het zo vast zit dat je er niet echt iets in kunt begraven. Anders doe ik er wat losse grond op
Ik zou het proberen met de radijsjes, ik weet niet of je veel kans op succes hebt. Je kunt ook gewoon nieuwe zaaien buiten (rijtjes is makkelijk en niet teveel zaadjes bij elkaar) radijsjes zijn makkelijk en groeien snel, misschien is het niet de moeite te proberen te verspenen.

Ik weet niet of de meloenen alsnog willen ontkiemen, ik denk dat ze ook een beetje droog zijn alle zaadjes die niet op zijn gekomen, ze zijn immers niet beschermd door een laagje aarde.

Komt helemaal goed, je hebt een paar moeilijke eerste zaailingen gekozen ;)
  dinsdag 9 april 2013 @ 22:09:57 #288
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_125090100
Tip! Koop een leuk moestuin boek, zijn er veel, ook leuke nieuwe hippe, staan hele nuttige tips in. Ook of het met weinig ervaring verstandig is plantjes te kopen of en hoe dat je best zelf kan zaaien. Heb ik veel aan gehad toen ik begon (en nog!)
  dinsdag 9 april 2013 @ 22:12:21 #289
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_125090258
Ik werk alleen met zaai- en stekgrond. Alles is uitgekomen, maar op mijn pepers en paprikas heb ik wel 4 weken moeten wachten..
  dinsdag 9 april 2013 @ 22:13:57 #290
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_125090382
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 april 2013 22:12 schreef Mubassie het volgende:
Ik werk alleen met zaai- en stekgrond. Alles is uitgekomen, maar op mijn pepers en paprikas heb ik wel 4 weken moeten wachten..
Die moeten het ook bijzonder warm hebben, en veel licht. (Heb er hier speciaal de verwarming ook s nachts voor aan laten staan :$ )
pi_125090534
Super bedankt Zo-is-dat! Ik ga inderdaad op zoek naar een boekje want ik denk dat ik een nieuwe hobby erbij heb :)

Net even gekeken en ik zag een piepklein groen beginnetje aan de watermeloen dus ik hou de hoop er nog even in! Volgens mij zag ik bij 1 tomatenzaadje ook een beginnetje.

Weet alleen nog niet zo goed wanneer ik ze het beste de tuin in kan zetten. Gewoon als het gekiemd is en het buiten een redelijke temperatuur is?
  dinsdag 9 april 2013 @ 22:19:37 #292
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_125090783
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 april 2013 22:13 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

Die moeten het ook bijzonder warm hebben, en veel licht. (Heb er hier speciaal de verwarming ook s nachts voor aan laten staan :$ )
Haha mooie hobby toch O-)
Kwam er inderdaad later achter dat ze helemaal niet warm genoeg stonden.
  dinsdag 9 april 2013 @ 22:23:20 #293
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_125091073
quote:
17s.gif Op dinsdag 9 april 2013 22:16 schreef Audreyoot het volgende:
Super bedankt Zo-is-dat! Ik ga inderdaad op zoek naar een boekje want ik denk dat ik een nieuwe hobby erbij heb :)

Net even gekeken en ik zag een piepklein groen beginnetje aan de watermeloen dus ik hou de hoop er nog even in! Volgens mij zag ik bij 1 tomatenzaadje ook een beginnetje.

Weet alleen nog niet zo goed wanneer ik ze het beste de tuin in kan zetten. Gewoon als het gekiemd is en het buiten een redelijke temperatuur is?
Voor elke plant anders, sommige mogen absoluut geen vorst, andere behoeven alleen een beetje bescherming. Tomaten kunnen bijvoorbeeld het best in een kas ivm gevoeligheid voor ziektes. Even per plant googlen is waarschijnlijk nu het handigst, of snel een boek kopen ;)

Ik hoop dat er nog mooi een paar op komen!
  dinsdag 9 april 2013 @ 22:33:29 #294
17979 MissMSX
Knightmare
pi_125091965
Hmmm, deze noob heeft haar radijsjes ook gewoon direct in het mini-kasje gezaaid in stekgrond. Ik ga kijken of ik de hele zooi in een keer voorzichtig kan overscheppen naar een fatsoenlijke bak. Heb alleen nog geen tuinaarde in huis -O-
Het is maar FOK!... Look at it this way: in a hundred years, who's gonna care?
50.000 O+
  woensdag 10 april 2013 @ 11:36:53 #295
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_125106755
Ah dan is dat dus met m'n paprika's aan de hand. Laten we hopen dat het weer snel beter blijft dan...
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
  woensdag 10 april 2013 @ 12:09:03 #296
35189 Troel
scherp en bot
pi_125107644
Hier staan de paprika's niet warmer dan de tomaat en de komkommer en toch komen ze op ;) Ze staan dan wel bij het raam waar het meest de zon op staat en waar een verwarming onder staat te loeien. Maar in de nacht is het toch echt kouder ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 10 april 2013 @ 12:11:34 #297
68625 flugeltje
Live vanuit Tilburg...
pi_125107711
Ze staan hier ook voor het raam samen met komkommer (begint nu te komen) tomaat (al uit) diverse bonen (allemaal uit) en nog wat kruiden en andere groenten... Alleen de paprika laat het hier nog afweten, heb ze op 26 maart gezaaid. Ik wacht nog effe af of er wellicht nog eentje naar boven komt...
Op donderdag 12 oktober 2006 09:27 schreef SCH het volgende:
flugeltje is een kloon van yvonne toch?
  woensdag 10 april 2013 @ 12:17:52 #298
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_125107877
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 12:11 schreef flugeltje het volgende:
Ze staan hier ook voor het raam samen met komkommer (begint nu te komen) tomaat (al uit) diverse bonen (allemaal uit) en nog wat kruiden en andere groenten... Alleen de paprika laat het hier nog afweten, heb ze op 26 maart gezaaid. Ik wacht nog effe af of er wellicht nog eentje naar boven komt...
Die komen nog wel op denk ik, bij mij duurde het 4 weken..
  woensdag 10 april 2013 @ 12:39:54 #299
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_125108435
Binnenkort weer eigen gekweekte tomaten *O*
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_125109038
een stomme vraag mischien, maar hoe lang duurt het voor de zaadjes uitkomen als je ze hebt gezaaid?
ik heb nu komkommer, tomaat en worteltjes gezaaid in kleine bakjes en ze staan voor het raam.

heb compost..zaadjes en weer een laagje compost gedaan. is dat wel goed?
  woensdag 10 april 2013 @ 13:35:26 #301
35189 Troel
scherp en bot
pi_125110278
Bij mij duurde het een weekje!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')