Alleen voor gelovigen is de bijbel een bron. Voor ongelovigen is het een boek met verhalen zoals er zoveel boeken met verhalen zijn.quote:Op donderdag 20 december 2012 00:34 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dat ik verzen aanhaal uit de bijbel lijkt me vanuit dit topic gezien geheel relevant
Het zal ontopic zijn, maar ik begrijp niet zo goed waarom je daarmee op mij reageert na onze discussie. Het voelt ook een beetje alsof je de bijbel gebruikt als een soort spreukenboek waarmee je op elke uitspraak kunt reageren. En dat voelt een beetje goedkoop, eerlijk gezegd.quote:Op donderdag 20 december 2012 00:34 schreef man1986 het volgende:
Dat ik verzen aanhaal uit de bijbel lijkt me vanuit dit topic gezien geheel relevant met onderwerpen als 'God', 'Vergeving' 'Genade' etc. Of wil je dat we juist niet over God, Vergeving en Genade hebben? Want juist deze onderwerpen zijn volledig ontopic.
Nee. Een vegetariër hoeft helemaal niet "bij voorbaat" te verwerpen. Dat kan ook na jarenlang vlees te hebben gegeten, of na grondig onderzoek naar de bio-industrie. Ik snap ook hier niet hoe je dit na onze discussie kunt zeggen. Daarbij, ik persoonlijk heb weinig met jouw Godsbeeld. Dat betekent niet dat ik "God verwerp".quote:Een vegetarier heeft al bij voorbaat vlees bewust verworpen.
Jij hebt dus vanuit deze analogie ook al bij voorbaat God bewust verworpen.
Mijn doel. Net zoals vrijwel elk mens, lijkt me. Daarvoor kun je verschillende motieven hebben, en via verschillende paden bereiken.quote:Is geluk jouw motief, jouw pad of je doel?
Hij was ook een racist. Het evangelie aan ander soort mensen verkondigen noemde hij parels voor de zwijnen.quote:Op woensdag 19 december 2012 23:52 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Niet. Jezus heeft mensen dwazen genoemd terwijl hij dat expliciet zelf verboden heeft.
Ik denk dat je in de war bent met Matteüs 15,quote:Op donderdag 20 december 2012 18:29 schreef dustbrain het volgende:
Hij was ook een racist. Het evangelie aan ander soort mensen verkondigen noemde hij parels voor de zwijnen.
Ik heb daar ooit es dit over geschreven:quote:En weer vertrok Jezus; hij week uit naar het gebied van Tyrus en Sidon. 22 Plotseling klonk de roep van een Kanaänitische vrouw die uit die streek afkomstig was: ‘Heb medelijden met mij, Heer, Zoon van David! Mijn dochter wordt vreselijk gekweld door een demon.’ 23 Maar hij keurde haar geen woord waardig. Zijn leerlingen kwamen naar hem toe en vroegen hem dringend: ‘Stuur haar toch weg, anders blijft ze maar achter ons aan schreeuwen.’ 24 Hij antwoordde: ‘Ik ben alleen gezonden naar de verloren schapen van het volk van Israël.’ 25 Maar zij kwam dichterbij, wierp zich voor hem neer en zei: ‘Heer, help mij!’ 26 Hij antwoordde: ‘Het is niet goed om de kinderen hun brood af te nemen en het aan de honden te voeren.’ 27 Ze zei: ‘Zeker, Heer, maar de honden eten toch de kruimels op die van de tafel van hun baas vallen.’ 28 Toen antwoordde Jezus haar: ‘U hebt een groot geloof! Wat u verlangt, zal ook gebeuren.’ En vanaf dat moment was haar dochter genezen.
Niet zo racistisch als je op het eerste oogpunt zou denken, dusquote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jezus stelt dat Hij niet gekomen is voor een ander volk als die van de Israëlieten. Je kunt dit op verschillende manieren interpreteren:
• Jezus wordt daadwerkelijk overtuigd door de vrouw en zelfs van opvatting veranderd.
• Jezus benadert de vrouw op een manier waarop Hij tracht haar te laten nadenken, iets wat Koningdavid al terecht "typisch Joods" noemt. Van dit soort verhalen zijn er ook veel in de Talmoed te vinden, waaronder het beroemde verhaal van Hilel waar Jezus waarschijnlijk Zijn gouden regel vandaan heeft gehaald.
Hier een aardig commentaar op de tekst. Daarin wordt op het einde ook de interpretatie van de "broden en de vissen" genoemd.
De tekst van de Kanaanitische vrouw, Matteus 15:21, wordt als het ware "ingeklemd" door de 2 wonderbare spijzigingen. De eerste is in Matteus 14:13, waarin 5 broden en 2 vissen worden gebruikt om in elk geval 5000 mannen te eten te geven. Er blijven 12 manden over. De tweede wonderbare spijziging is in Matteus 15:29, gelijk na het verhaal van de Kanaatische vrouw. In dit verhaal worden 7 broden en een paar vissen gebruikt om in elk geval 4000 mannen te eten te geven.Er blijven nu 7 manden over.
Die 12 manden duiden volgens sommigen op de 12 stammen van Israël. Die 7 manden in het tweede verhaal duidt op het idee dat Jezus voor alle volkeren gekomen is; 7 is vaak een getal van compleetheid, zoals de schepping die in 6 dagen wordt voltooid waarop er op de 7e dag wordt gerust.
Deze broden en vissen komen ook niet uit de lucht vallen, zoals het manna bij de Exodus, maar komen van de discipelen. Na het uitdelen blijkt dat er zelfs eten over is, terwijl het eerst zo weinig leek. Het is erg mooi om het contrast van het verhaal van de Kanaanitische vrouw, die nog over "de broodkruimels die van de tafel afvallen" spreekt tegenover de manden die overblijven bij de spijzigingen te zetten.
De vrouw is volgens Matteus zelfs niet beledigd als Jezus haar volk met honden vergelijkt, maar gebruikt juist die woorden om Jezus te beantwoorden.
Het blijft één van de mooiste teksten uit het evangelie
Dat ze hem zoon van David noemt is ook niet toevallig en wil de auteur van dit evangelie duidelijk maken dat hij gezien wordt als troonpretendent, als joodse messias.quote:En weer vertrok Jezus; hij week uit naar het gebied van Tyrus en Sidon. 22 Plotseling klonk de roep van een Kanaänitische vrouw die uit die streek afkomstig was: ‘Heb medelijden met mij, Heer, Zoon van David!
Wat hier bedoeld wordt met ' verloren schapen van Israël ' slaat op joden die de Wet niet meer naleefden, reeds gehelleniseerde joden, en die wou hij terugwinnen. Kan je vergelijken met een hedendaagse ' partij-ronseling '. ' Wonderen verrichten ' hoorde erbij om geloofwaardig over te komen.quote:Mijn dochter wordt vreselijk gekweld door een demon.’ 23 Maar hij keurde haar geen woord waardig. Zijn leerlingen kwamen naar hem toe en vroegen hem dringend: ‘Stuur haar toch weg, anders blijft ze maar achter ons aan schreeuwen.’ 24 Hij antwoordde: ‘Ik ben alleen gezonden naar de verloren schapen van het volk van Israël.’
Als Kanaaänitische vrouw was ze niet interessant in deze campagne en ging er dan ook geen energie in steken. Je zou nu zeggen dat ze geen stemrecht had als buitenlandse. Men kan dit dan ook niet als ' racistisch ' bestempelen maar eerder desinteresse voor ' buitenlandse fans ' .quote:25 Maar zij kwam dichterbij, wierp zich voor hem neer en zei: ‘Heer, help mij!’ 26 Hij antwoordde: ‘Het is niet goed om de kinderen hun brood af te nemen en het aan de honden te voeren.’
Ben er nog steeds niet door gecharmeerd eerlijk gezegd.quote:Op donderdag 20 december 2012 19:10 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik denk dat je in de war bent met Matteüs 15,
[..]
Ik heb daar ooit es dit over geschreven:
[..]
Niet zo racistisch als je op het eerste oogpunt zou denken, dus![]()
Eerlijk ? ik ook niet.quote:Op vrijdag 21 december 2012 00:17 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Ben er nog steeds niet door gecharmeerd eerlijk gezegd.
Dat kanquote:Op vrijdag 21 december 2012 00:17 schreef dustbrain het volgende:
Ben er nog steeds niet door gecharmeerd eerlijk gezegd.
En hoe zie je de inklemming tussen de twee wonderlijke spijzingen dan?quote:
Verklaar je nader. Ben niet mee.quote:Op vrijdag 21 december 2012 09:48 schreef Haushofer het volgende:
En hoe zie je de inklemming tussen de twee wonderlijke spijzingen dan?
Dit is zeker geschreven in de tijd dat Aton en ik nog niet op dit forum verschenen waren om onze licht te doen schijnen in de duisternis? Die heeft niks met "typisch joods" te maken, maar is gewoon Hellenistisch. Net zoals de Talmoed zijn inspiratie haalde uit de Hellenistische tijd.quote:• Jezus benadert de vrouw op een manier waarop Hij tracht haar te laten nadenken, iets wat Koningdavid al terecht "typisch Joods" noemt. Van dit soort verhalen zijn er ook veel in de Talmoed te vinden, waaronder het beroemde verhaal van Hilel waar Jezus waarschijnlijk Zijn gouden regel vandaan heeft gehaald.
Dat is natuurlijk onzin dat 7 staat voor alle volkeren. Ook niet de verklaring voor 6 dagen werk en 1 dag rust. Zeven was gewoon een heilig getal dat 4 en 3 samentelt tot één geheel.quote:Die 12 manden duiden volgens sommigen op de 12 stammen van Israël. Die 7 manden in het tweede verhaal duidt op het idee dat Jezus voor alle volkeren gekomen is; 7 is vaak een getal van compleetheid, zoals de schepping die in 6 dagen wordt voltooid waarop er op de 7e dag wordt gerust.
Ik heb daar toch een heel ander beeld bij; de voorbeeldfunctie ligt hem eerder in het idee dat iemand die vanuit zijn/haar achtergrond niet tot de "uiverkorenen" wordt gerekend net zo goed geholpen kan worden vanuit het "ware geloof" wat de vrouw in dit geval kennelijk had.quote:Op donderdag 20 december 2012 20:22 schreef ATON het volgende:
Als Kanaaänitische vrouw was ze niet interessant in deze campagne en ging er dan ook geen energie in steken. Je zou nu zeggen dat ze geen stemrecht had als buitenlandse. Men kan dit dan ook niet als ' racistisch ' bestempelen maar eerder desinteresse voor ' buitenlandse fans ' .
Dat is het hem net. Dit ging hem hier helemaal niet om als Jezus voorbeeld. Deze rol krijgt hij pas bij Paulus aangemeten. David ( afkomst ) verloren schapen van Israël ( afvallige joden ). Dat deze vrouw hem zag als een messias ( joodse versie ) laat ze ook blijken. Van zulke ' gezalfde mannen ' werd verwacht dat ze wonderen konden doen.quote:Op vrijdag 21 december 2012 18:08 schreef Jappie het volgende:
Ik heb daar toch een heel ander beeld bij; de voorbeeldfunctie ligt hem eerder in het idee dat iemand die vanuit zijn/haar achtergrond niet tot de "uitverkorenen" wordt gerekend net zo goed geholpen kan worden vanuit het "ware geloof" wat de vrouw in dit geval kennelijk had.
Tja, niet elke jood stond te springen om zich maar bij de eerste de beste zelfbenoemde messias aan te sluiten. Hij was ook niet de eerste en ook niet de laatste die opriep tot verzet tegen de Romeinen. Wat kon het die vrouw schelen of die Jezus al dan niet een messias was, als haar dochter maar geholpen werd.quote:In mijn ogen dus eerder een terechtwijzing richting zijn discipelen dat zij zich niet moeten laten leiden door vooroordelen daar de vrouw achteraf gezien door haar antwoord getuigt van een veel groter geloof dan veel van de so called "uitverkorenen".
Bingo, ze had gehoord dat hij wonderen kon doen en geloofde daarin, het belang van de messias zijn is idd niet relevant. Maar uiteindelijk is het dus HAAR geloof wat haar kind red. Niet de messias.quote:Op vrijdag 21 december 2012 18:23 schreef ATON het volgende:
Wat kon het die vrouw schelen of die Jezus al dan niet een messias was, als haar dochter maar geholpen werd.
Ja natuurlijk maakte dat voor haar geen barst uit. Ze geloofde ( hoopte ) dat deze man haar kon helpen ( al moest ze bij de duivel te rade gaan bij wijze van spreken ).quote:Op vrijdag 21 december 2012 18:30 schreef Jappie het volgende:
Bingo, ze had gehoord dat hij wonderen kon doen en geloofde daarin, het belang van de messias zijn is idd niet relevant. Maar uiteindelijk is het dus HAAR geloof wat haar kind red. Niet de messias.
Dat is precies het punt wat ik wilde maken.
Ik denk dat je hier nu twee zaken door elkaar haalt. Laten we het voorlopig houden op deze scéne.quote:Correctie..dat is niet het enige punt wat ik wilde maken...
Het punt wat ik wilde maken is dat er geen sprake is van racisme of voortrekkerij zit hem met name in het feit dat Jezus (ik en de vader zijn 1) al geweten moet hebben hoe het gesprek zou verlopen en wat de uitkomst zou zijn.
Had ik je niet gevraagd om dat christelijke brilletje effen af te zetten ?quote:Het was dus niet JC die voortschrijdend inzicht verkreeg, maar de discipelen die eigenlijk ongeduldig verder wilden gaan. Door te reageren zoals hij deed gaf dat tegelijkertijd de mogelijkheid om de discipelen wat bij te brengen omtrent het "ware geloof".
Ik zie het racisme nog niet hoor..ook niet met het vervullen van de wet en de profeten ?quote:Op vrijdag 21 december 2012 19:07 schreef ATON het volgende:
Ik denk dat je hier nu twee zaken door elkaar haalt. Laten we het voorlopig houden op deze scéne.
( ik en de vader zijn één is misschien een punt voor later )
In geval Hij ' verloren schapen van Israël ' naar zijn kant wou halen is er geen sprake van racisme of voortrekkerij, zoals ik je al heb duidelijk gemaakt, maar... en nu komt het : Als hij hier een leer aan het verkondigen was die afweek van de orthodoxe leer en zich richtte tot de joden, tja, dan kon men spreken van racisme en voortrekkerij. Let wel, niet vergeten Matt.5 : 17-19 !
Gij vraagt me iets onmogelijks, doe een wonder genees mij van het brilletje en wellicht kunnen we dan zaken doen.quote:Had ik je niet gevraagd om dat christelijke brilletje effen af te zetten ?
Wat ik in mijn eerdere post aanhaalde:quote:
quote:[..]
Jezus stelt dat Hij niet gekomen is voor een ander volk als die van de Israëlieten. Je kunt dit op verschillende manieren interpreteren:
Jezus wordt daadwerkelijk overtuigd door de vrouw en zelfs van opvatting veranderd.
Jezus benadert de vrouw op een manier waarop Hij tracht haar te laten nadenken, iets wat Koningdavid al terecht "typisch Joods" noemt. Van dit soort verhalen zijn er ook veel in de Talmoed te vinden, waaronder het beroemde verhaal van Hilel waar Jezus waarschijnlijk Zijn gouden regel vandaan heeft gehaald.
Hier een aardig commentaar op de tekst. Daarin wordt op het einde ook de interpretatie van de "broden en de vissen" genoemd.
De tekst van de Kanaanitische vrouw, Matteus 15:21, wordt als het ware "ingeklemd" door de 2 wonderbare spijzigingen. De eerste is in Matteus 14:13, waarin 5 broden en 2 vissen worden gebruikt om in elk geval 5000 mannen te eten te geven. Er blijven 12 manden over. De tweede wonderbare spijziging is in Matteus 15:29, gelijk na het verhaal van de Kanaatische vrouw. In dit verhaal worden 7 broden en een paar vissen gebruikt om in elk geval 4000 mannen te eten te geven.Er blijven nu 7 manden over.
Die 12 manden duiden volgens sommigen op de 12 stammen van Israël. Die 7 manden in het tweede verhaal duidt op het idee dat Jezus voor alle volkeren gekomen is; 7 is vaak een getal van compleetheid, zoals de schepping die in 6 dagen wordt voltooid waarop er op de 7e dag wordt gerust.
Deze broden en vissen komen ook niet uit de lucht vallen, zoals het manna bij de Exodus, maar komen van de discipelen. Na het uitdelen blijkt dat er zelfs eten over is, terwijl het eerst zo weinig leek. Het is erg mooi om het contrast van het verhaal van de Kanaanitische vrouw, die nog over "de broodkruimels die van de tafel afvallen" spreekt tegenover de manden die overblijven bij de spijzigingen te zetten.
De vrouw is volgens Matteus zelfs niet beledigd als Jezus haar volk met honden vergelijkt, maar gebruikt juist die woorden om Jezus te beantwoorden.
Het blijft één van de mooiste teksten uit het evangelie![]()
Ja, ik ben me er eentje.quote:Op vrijdag 21 december 2012 11:56 schreef BerjanII het volgende:
Mensen die dit typisch joods vinden zijn wel lachwekkend naief.
Ik zie daar ook geen racisme in als men weet dat de Wet ( Torah ) en de Hebreeuwse profeten zich enkel richtte tot de Hebreeën. Had dus geen betrekking op Kanaänieten.quote:Op vrijdag 21 december 2012 19:17 schreef Jappie het volgende:
Ik zie het racisme nog niet hoor..ook niet met het vervullen van de wet en de profeten ?
Niet dus.quote:Ja of je zou moeten zeggen dat de joden zich omgekeerd racistisch aangesproken zouden mogen voelen maar dat is dan ook de maximale rek die ik eruit kan halen.
quote:Gij vraagt me iets onmogelijks, doe een wonder genees mij van het brilletje en wellicht kunnen we dan zaken doen.
Met deze tekst kan ik echt niks hoor. Slaat nergens op. Sorry.quote:Op vrijdag 21 december 2012 19:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat ik in mijn eerdere post aanhaalde:
[..]
Hoe moet ik je opmerking dan begrijpen ? Dat JC een andere leer verkondigde dan die waar in het OT van getuigd wordt ? Als dat zo is dan begrijp ik wel wat je bedoeld maar dan nog zie ik het niet als racisme.quote:Op vrijdag 21 december 2012 19:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Ik zie daar ook geen racisme in als men weet dat de Wet ( Torah ) en de Hebreeuwse profeten zich enkel richtte tot de Hebreeën. Had dus geen betrekking op Kanaänieten.
Kloptquote:
Over welke wet heb je het eigenlijk? Enkel de tien geboden? Daar is weinig kwaads in te vinden. Maar als je heel Leviticus zou lezen, zou je niet meer praten over "niet oproepen tot gruwel".quote:Op vrijdag 21 december 2012 20:12 schreef Jappie het volgende:
[..]
Hoe moet ik je opmerking dan begrijpen ? Dat JC een andere leer verkondigde dan die waar in het OT van getuigd wordt ? Als dat zo is dan begrijp ik wel wat je bedoeld maar dan nog zie ik het niet als racisme.
Maar misschien nog wel belangrijker Ik zie de door JC verkodigde leer niet als wezenlijk anders dan de wet en de profeten uit het OT. De wet zelf is het niet die oproept tot gruwel..het is de misconceptie van de wet en de daaraan gekoppelde straf bij overtreding welke oproept tot gruwel.
Maar goed..grote kans dat ik je ook nu weer niet goed begrepen heb; wat dat betreft praat je voor mij soms in nog grotere raadselen dan heel genesis en openbaringen bij elkaar.
Daar staan zeker wel wat voorbeelden tussen waar je je vraagtekens bij kunt zetten, maar ik had het idd over de hoofdwet en de tien geboden. Het is mijn perceptie dat JC over de hoofdwet en de tien geboden spreekt en niet over alle bijzondere wetten; maar toegegeven dat is slechts mijn perceptie.quote:Op vrijdag 21 december 2012 20:34 schreef BerjanII het volgende:
Over welke wet heb je het eigenlijk? Enkel de tien geboden? Daar is weinig kwaads in te vinden. Maar als je heel Leviticus zou lezen, zou je niet meer praten over "niet oproepen tot gruwel".En dat is de wet waar de Joden zich aan dienen te houden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |