Nee, Papier kaapt wel vaker een topic om zijn frustratie hierover uit te spreken.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 10:45 schreef timmmmm het volgende:
Ben ik trouwens de enige die die hele drugs en verslaving discussie lichtelijk offtopic vind?
Jezus stelt dat Hij niet gekomen is voor een ander volk als die van de Israëlieten. Je kunt dit op verschillende manieren interpreteren:quote:Op maandag 10 augustus 2009 18:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik krijg altijd hoofdpijn van bijbelpassages. Tevens kan ik mijn gedachten nu even niet om het verhaal winden. Waar de hell heeft jezus het over?
Daar heb je helemaal gelijk in, ik had het ook al aangegeven, dus daarom nogmaals, blijf ter zake reageren mensen! (En dat geldt ook wat voor mezelf.)quote:Op woensdag 12 augustus 2009 10:45 schreef timmmmm het volgende:
Ben ik trouwens de enige die die hele drugs en verslaving discussie lichtelijk offtopic vind?
Want ik vertoon me nooit on topics waar ik geen bijval krijg.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 09:58 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Ik begreep al dat je zo werkte. Je kreeg bijval en "floep" daar was je opeens weer.
Het gaat mij helemaal niet om winnen. Het gaat mij erom dat ik wil weten wat jij precies bekrompen vindt aan mijn visie. Dat heb je me nog steeds niet uitgelegd.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 09:58 schreef Matteüs het volgende:
Blijkbaar is voor jou het aantal mensen belangrijker dan de feiten zelf. En jouw gebruik van neerbuigende smilies maakt het helemaal af hoor.
We ronden het gewoon af: jij wint. Omdat ik in een goede bui ben vandaag.
Fraaie exegese.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jezus stelt dat Hij niet gekomen is voor een ander volk als die van de Israëlieten. Je kunt dit op verschillende manieren interpreteren:Jezus wordt daadwerkelijk overtuigd door de vrouw en zelfs van opvatting veranderd. Jezus benadert de vrouw op een manier waarop Hij tracht haar te laten nadenken, iets wat Koningdavid al terecht "typisch Joods" noemt. Van dit soort verhalen zijn er ook veel in de Talmoed te vinden, waaronder het beroemde verhaal van Hilel waar Jezus waarschijnlijk Zijn gouden regel vandaan heeft gehaald.
Hier een aardig commentaar op de tekst. Daarin wordt op het einde ook de interpretatie van de "broden en de vissen" genoemd.
De tekst van de Kanaanitische vrouw, Matteus 15:21, wordt als het ware "ingeklemd" door de 2 wonderbare spijzigingen. De eerste is in Matteus 14:13, waarin 5 broden en 2 vissen worden gebruikt om in elk geval 5000 mannen te eten te geven. Er blijven 12 manden over. De tweede wonderbare spijziging is in Matteus 15:29, gelijk na het verhaal van de Kanaatische vrouw. In dit verhaal worden 7 broden en een paar vissen gebruikt om in elk geval 4000 mannen te eten te geven.Er blijven nu 7 manden over.
Die 12 manden duiden volgens sommigen op de 12 stammen van Israël. Die 7 manden in het tweede verhaal duidt op het idee dat Jezus voor alle volkeren gekomen is; 7 is vaak een getal van compleetheid, zoals de schepping die in 6 dagen wordt voltooid waarop er op de 7e dag wordt gerust.
Deze broden en vissen komen ook niet uit de lucht vallen, zoals het manna bij de Exodus, maar komen van de discipelen. Na het uitdelen blijkt dat er zelfs eten over is, terwijl het eerst zo weinig leek. Het is erg mooi om het contrast van het verhaal van de Kanaanitische vrouw, die nog over "de broodkruimels die van de tafel afvallen" spreekt tegenover de manden die overblijven bij de spijzigingen te zetten.
De vrouw is volgens Matteus zelfs niet beledigd als Jezus haar volk met honden vergelijkt, maar gebruikt juist die woorden om Jezus te beantwoorden.
Het blijft één van de mooiste teksten uit het evangelie
Daar hoef ik geen moeite voor te doen. Keer op keer komen gelovigen bewijzen dat het "goed" is om anderen beperkingen op te leggen.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 10:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, Papier kaapt wel vaker een topic om zijn frustratie hierover uit te spreken.
quote:Op woensdag 12 augustus 2009 11:09 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jezus stelt dat Hij niet gekomen is voor een ander volk als die van de Israëlieten. Je kunt dit op verschillende manieren interpreteren:Jezus wordt daadwerkelijk overtuigd door de vrouw en zelfs van opvatting veranderd. Jezus benadert de vrouw op een manier waarop Hij tracht haar te laten nadenken, iets wat Koningdavid al terecht "typisch Joods" noemt. Van dit soort verhalen zijn er ook veel in de Talmoed te vinden, waaronder het beroemde verhaal van Hilel waar Jezus waarschijnlijk Zijn gouden regel vandaan heeft gehaald.
Hier een aardig commentaar op de tekst. Daarin wordt op het einde ook de interpretatie van de "broden en de vissen" genoemd.
De tekst van de Kanaanitische vrouw, Matteus 15:21, wordt als het ware "ingeklemd" door de 2 wonderbare spijzigingen. De eerste is in Matteus 14:13, waarin 5 broden en 2 vissen worden gebruikt om in elk geval 5000 mannen te eten te geven. Er blijven 12 manden over. De tweede wonderbare spijziging is in Matteus 15:29, gelijk na het verhaal van de Kanaatische vrouw. In dit verhaal worden 7 broden en een paar vissen gebruikt om in elk geval 4000 mannen te eten te geven.Er blijven nu 7 manden over.
Die 12 manden duiden volgens sommigen op de 12 stammen van Israël. Die 7 manden in het tweede verhaal duidt op het idee dat Jezus voor alle volkeren gekomen is; 7 is vaak een getal van compleetheid, zoals de schepping die in 6 dagen wordt voltooid waarop er op de 7e dag wordt gerust.
Deze broden en vissen komen ook niet uit de lucht vallen, zoals het manna bij de Exodus, maar komen van de discipelen. Na het uitdelen blijkt dat er zelfs eten over is, terwijl het eerst zo weinig leek. Het is erg mooi om het contrast van het verhaal van de Kanaanitische vrouw, die nog over "de broodkruimels die van de tafel afvallen" spreekt tegenover de manden die overblijven bij de spijzigingen te zetten.
De vrouw is volgens Matteus zelfs niet beledigd als Jezus haar volk met honden vergelijkt, maar gebruikt juist die woorden om Jezus te beantwoorden.
Het blijft één van de mooiste teksten uit het evangelie
Ik heb in m'n Hebreeuws voor dummies toendertijd een kleine toelichting gegeven op het shemaquote:Op donderdag 13 augustus 2009 13:22 schreef regularjoeback het volgende:
Draagt niet veel bij aan de discussie maar wat is dit toch een mooi filmpje:
Ik begrijp dat een lied als dit bij velen veel kan losmaken.. Hoewel ik Iraniër ben (en niet gelovig) heb ik veel Iraans Joodse vrienden en een filmpje als dit raakt je dan toch wel hoor..
quote:Op woensdag 25 april 2007 10:15 schreef Haushofer het volgende:
Ik zet vandaag even een stukje van de Joodse belijdenis hier, het zogenaamde "sjema". Dat lijkt me op zich ook wel leukGaan we daarna weer verder met Genesis. Het grootste gedeelte komt uit Deuteronomium. Ik ben niet helemaal 100% zeker over de klemtonen, dat zal ik es ff nazoeken
Sjema' Jisraeel !
Adonai eeloheenoe, adonai echad
We'ahavta eet adonai eeloheecha
bechol levavcha
oevchol nafsjecha
oevchol m'odcha
De volgende woordjes komen erin voor, hou er rekening mee dat ze hierboven enigszins verbogen voorkomen :Leev, leevav : o.a hart. Hier komt onze uitdrukking "lef hebben" vandaan. Nefesj: adem, ziel, verlangen... echad: mannelijk telwoord voor 1 ( het vrouwelijke was "achat" ) Sjema: gebiedende wijs van het werkwoord "lisjmoa": horen, luisteren, begrijpen. Ahavta: gebiedende wijs van het werkwoord "le'ehov": houden van. Het woordje voor "liefde" is "ahava". me'od: sterkte, wordt ook gebruikt als bijwoord "erg", bijvoorbeeld "tov me'od" is "erg goed". Adonai: heer, mijnheer. Het wordt gelezen in plaats van "JHWH".
Verder gebruiken we nog het woordje "kol". "Kol" betekent "elk" of "heel", en "hakol" betekent "alles" ( dan is het dus bepaald ). Voorbeelden hiervoor zijnkol iesj : elke man kol ha'anasjiem: al de mannen, alle mannen kol jom : elke dag kol hajom: heel de dag
Subtiele verschillen dus, het ligt er aan of en waar je dat lidwoord "ha" neerzet. Je ziet trouwens ook weer dat woordje "et" voor "adonai" staan; die "adonai" is slachtoffer van ons houden van. Er staat geen lidwoord voor, maar namen zijn altijd bepaald, dus moet er wel "et" voor.
Verder zijn er dus wat uitgangen die we gaan bekijken. Hier zien we ten eerste "eloheenoe". Dat is een verbuiging van het woordje "elohiem". Zo'n uitgang "eenoe" duidt "aan ons" aan. In modern "straat"-Hebreeuws zou je "elohiem sjelanoe" gebruiken. Dan hoef je, zoals al eerder werd aangestipt, alleen de verbuiging van het woordje "sjel" (van) te kennen, da's veel makkelijker.
Ten tweede zien we "eloheecha". Weer zo'n verbuiging, het betekent "jouw God" mannelijk. In het moderne straat-Hebreeuws zou je zeggen "elohiem sjelcha". Dezelfde uitgang zien we bij levavcha, dat betekent dus hetzelfde als het modernere "leev sjelcha", "jouw hart". "Nafsjecha" betekent dus hetzelfde als "nefesj sjelcha", "jouw ziel, verlangen..."
En tenslotte "me'odecha" betekent "met heel je kracht" of iets dergelijks.
Als laatste zien we de constructies "bechol". Letterlijk zou dat betekenen "in heel...", maar in het Hebreeuws gebruiken ze hier "be" waar wij "met" zouden gebruiken. Merk ook op dat die harde "k", een kaf met een stip, een zachte kaf is geworden zonder stip. Een "ch" klank dus. "Bechol levavcha" betekent dan "in/met heel je hart".
Dan zien we tweemaal "oevechol" staan. Ik denk dat het wel te raden is dat "oe" voor "en" staat, en die "ve" staat voor "in". De bet is ook zacht geworden, en wordt dus uitgesproken als een "v". In totaal breien we dan van het sjema:
Hoor Israël!
God onze God, God is één
Hou van God jouw God,
met heel je hart,
en met heel je ziel,
en met heel je kracht.
Haha.quote:Op maandag 10 augustus 2009 10:28 schreef regularjoeback het volgende:
Een geloof die het volgende preekt:
"Slay them wherever you find them...Idolatry is worse than carnage...Fight against them until idolatry is no more and God's religion reigns supreme." (Surah 2:190-)
Believers, do not make friends with any but your own people...They desire nothing but your ruin....You believe in the entire Book...When they meet you they say: 'We, too, are believers.' But when alone, they bite their finger-tips with rage.
Forbidden to you are...married women, except those you own as slaves
Seek out your enemies relentlessly.
..make war on the leaders of unbelief...Make war on them: God will chastise them at your hands and humble them. He will grant you victory over them..."
Als we heel objectief de 3 religies (Jodendom, Christendom, Islam ) naast elkaar leggen. Dan kan een religie die zulke absurde (zie hierboven) claims doet toch niet als even absurd/extreem als het Christendom of het Jodendom worden beschouwd.
Volgens mij heb jij de hele topic niet gelezen.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 01:06 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Haha.
Je mag dan wel iets weten van de islam, maar je kennis over jodendom en christendom schiet toch wel te kort. Lees voor de gein de thora maar eens.
Ik wil nog iets opmerken over die vergelijking van niet - Joden met honden, wat toch wel veel op een belediging lijkt, waarbij ik verder wel goed kan begrijpen dat zijn aardse zending beperkt bleef tot het Joodse volk, Hij kon niet alles tegelijk doen.quote:Op maandag 10 augustus 2009 18:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vind het verhaal van de Kanaïtische vrouw en Jezus altijd wel opmerkelijk uit Matteüs:
En weer vertrok Jezus; hij week uit naar het gebied van Tyrus en Sidon. 22 Plotseling klonk de roep van een Kanaänitische vrouw die uit die streek afkomstig was: ‘Heb medelijden met mij, Heer, Zoon van David! Mijn dochter wordt vreselijk gekweld door een demon.’ 23 Maar hij keurde haar geen woord waardig. Zijn leerlingen kwamen naar hem toe en vroegen hem dringend: ‘Stuur haar toch weg, anders blijft ze maar achter ons aan schreeuwen.’ 24 Hij antwoordde: ‘Ik ben alleen gezonden naar de verloren schapen van het volk van Israël.’ 25 Maar zij kwam dichterbij, wierp zich voor hem neer en zei: ‘Heer, help mij!’ 26 Hij antwoordde: ‘Het is niet goed om de kinderen hun brood af te nemen en het aan de honden te voeren.’ 27 Ze zei: ‘Zeker, Heer, maar de honden eten toch de kruimels op die van de tafel van hun baas vallen.’ 28 Toen antwoordde Jezus haar: ‘U hebt een groot geloof! Wat u verlangt, zal ook gebeuren.’ En vanaf dat moment was haar dochter genezen.
Maar deze is misschien al een eigen topic waard
Dat klopt. Was gedeeltelijk ook een tvp.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 08:13 schreef Iblis het volgende:
[..]
Volgens mij heb jij de hele topic niet gelezen.
Dat het vervelend begint te worden doet natuurlijk niets af van het feit dat het wel zo is.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 00:36 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat klopt. Was gedeeltelijk ook een tvp.
Maar dat gezeik dat de islam zo veel gewelddadiger is dan andere godsdiensten begint langzamerhand vervelend te worden.
Hagelgeweren zijn gewelddadiger dan snipergewerenquote:Op zaterdag 15 augustus 2009 16:39 schreef regularjoeback het volgende:
[..]
Dat het vervelend begint te worden doet natuurlijk niets af van het feit dat het wel zo is.
Zoals ik al zei: je zult best wel het een en ander vande islam afweten, maar ik vrees dat je het christendom te veel eer geeft: dat heeft een groots verleden van geweld, zowel tegen staten als tegen mensen. Van het jodendom weet ik niet erg veel, maar het oude testament is minstens zo gewelddadig als de koran. Lees zelf maar!quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 16:39 schreef regularjoeback het volgende:
[..]
Dat het vervelend begint te worden doet natuurlijk niets af van het feit dat het wel zo is.
Niet mee eens. Nergens in de Bijbel (oude en nieuwe testament) wordt geweld actief gepromoot. Dat is in de islam toch wel anders.quote:Op zondag 16 augustus 2009 00:18 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: je zult best wel het een en ander vande islam afweten, maar ik vrees dat je het christendom te veel eer geeft: dat heeft een groots verleden van geweld, zowel tegen staten als tegen mensen. Van het jodendom weet ik niet erg veel, maar het oude testament is minstens zo gewelddadig als de koran. Lees zelf maar!
Mjah. Ik zou de bijbel toch echt nog maar eens herlezen als ik jou was...quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:05 schreef regularjoeback het volgende:
[..]
Niet mee eens. Nergens in de Bijbel (oude en nieuwe testament) wordt geweld actief gepromoot. Dat is in de islam toch wel anders.
Dat weten we, maar heb je ook een opdracht van God gezien die van toepassing is op jou?quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:20 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Mjah. Ik zou de bijbel toch echt nog maar eens herlezen als ik jou was...
Kijk hier maar eens, dat is om te beginnen wel een handig overzichtje.
En zoals ik al eerder heb geopperd: neem dan meteen even Leviticus door, een opsomming van overtredingen waarvoor geldt dat de gelovigen de overtreders onverwijld dienen te stenigen tot de dood erop volgt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |