Nokian banden? Die heb ik gehad. Op nat en modderig wegdek zijn ze gewoon een drama. Je hebt er alleen wat aan met echte dikke sneeuw. Maar met de Dunlop Wintersports geen problemen.quote:Op zaterdag 7 november 2015 12:42 schreef Revolution-NL het volgende:
Als de leasemaatschappij dwingend wordt dan gaan de winterbanden eronder.
Ik vind winterbanden overigens grote onzin in Nederland. Helaas waren ze verplicht bij het afnemen van de auto
Die paar keer dat het winterbanden écht nuttig zijn in Nederland zijn overigens ook op één hand te tellen.
Twee jaar terug wisselde ik toen het nog 10 graden was. Toen ik de auto ophaalde regende het, bij de eerste afrit stond ik bijna achterstevoren omdat de banden stukken minder grip boden dan mijn zomerbanden
Ik ga met zomerbanden, of liever gezegd, met alle banden, liever over verse sneeuw heen dan over platgereden sneeuw. Verse sneeuw plakt nog wel lekker. Voordeel van winterbanden daar is dan weer dat die planksneeuw er ook uit valt.quote:Op zaterdag 7 november 2015 13:43 schreef Fer het volgende:
Zitten inderdaad standaard bij het leasecontract, maar ik heb er geen problemen mee. Vroeger ook wel moeten werken zonder, op een sneeuwdag. Gaat goed, totdat je op stukken komt, waar nog niemand die dag gereden.
Nee ik heb het over bewoonde randstad. Bereden stukken heeft het pekel zijn werk kunnen doen. Die nattige drap die er dan ligt, gaat beter dan verse sneeuw.quote:Op zaterdag 7 november 2015 18:28 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ik ga met zomerbanden, of liever gezegd, met alle banden, liever over verse sneeuw heen dan over platgereden sneeuw. Verse sneeuw plakt nog wel lekker. Voordeel van winterbanden daar is dan weer dat die planksneeuw er ook uit valt.
Onze ene auto wel, hij moest toch voor een beurt en de banden liggen bij hetzelfde bedrijf. Met dit weer slaat het natuurlijk helemaal nergens op, maar goedquote:Op zaterdag 7 november 2015 12:33 schreef Ridocar het volgende:
Tijd voor een schopje. De winter staat weer voor de deur. Het is nu nog niet zo ernstig qua weer, maar wie heeft er al gewisseld?
Ik heb hier precies hetzelfde. Mijn vrouw heeft een setje winterbanden, die gaan er binnenkort onder. (zij moet voor haar werk een kleine 150 km per dag rijden) Ik laat mijn auto voor wat het is, daar rij ik toch niet veel mee (Ik ga op de fiets naar m'n werk), dus die blijft op z'n drieseizoenenbanden staan.quote:Op woensdag 11 november 2015 10:21 schreef pussywillow het volgende:
[..]
Onze ene auto wel, hij moest toch voor een beurt en de banden liggen bij hetzelfde bedrijf. Met dit weer slaat het natuurlijk helemaal nergens op, maar goedIk heb ze ooit gekocht omdat mijn vrouw in die auto rijdt en ze i.v.m. haar werk nogal eens bij nacht en ontij over straat gaat, dus nu rijden we ze ook maar op. Maar dit is nu het derde jaar dat ze eronder zitten en ik denk dat er misschien 2 dagen zijn geweest waarop ik dacht " Fijn dat we winterbanden hebben". Ik begin steeds minder overtuigd te raken eigenlijk
Voor mijn eigen auto heb ik geen winterbanden. Ik ben ook niet helemaal gelukkig met de zomerbanden die eronder zitten (vind ze net iets te smal), misschien laat ik er wel all seasons onder zetten en gooi ik die zomerbanden op MP. Ze zijn alleen nog geen jaar oud en net 10k mee gereden, dus wel een beetje zonde. Maar met < 15k/jaar duurt het nog wel een hele tijd voor ze op zijn.
Het weer kan zomaar omslaanquote:Op donderdag 12 november 2015 13:10 schreef aldwych het volgende:
Bij mij zitten ze er al sinds half oktober om, achteraf veels te vroeg maar toen had ik even tijd. Of ze dit jaar nut hebben geen idee maar ik rij te vaak in Duitsland om ze niet te hebben.
Verstandigquote:Op donderdag 12 november 2015 20:31 schreef Tinos85 het volgende:
Volgende week gaan ze eronder. Moet eind volgende week ook weer naar Duitsland dus voor de zekerheid vast eronder.
Gaat het daar dan vriezen of wat?quote:Op donderdag 12 november 2015 20:31 schreef Tinos85 het volgende:
Volgende week gaan ze eronder. Moet eind volgende week ook weer naar Duitsland dus voor de zekerheid vast eronder.
Als je op hete zomerdagen niet rijdt. Als het winterrubber oververhit raakt, rij je ook opeens op "ijs".quote:Op zondag 15 november 2015 00:41 schreef Cynix ® het volgende:
Ik denk dat ik binnenkort winterbanden op mijn gewone lichtmetalen velgen laat gooien. En daar dan het hele jaar op ga rijden. Dus ook in de zomer.
Nou rijd ik 's zomers sowieso bijna geen auto, maar pak zeker 4/week de motorfiets. Dus slijtage zal wel meevallen.
Dat moet toch prima kunnen?
ja, je bent in de maling genomen.quote:Op zondag 15 november 2015 12:15 schreef Athmozz het volgende:
helpen winterbanden op een aanhangwagen eigenlijk?
Gister 4x een M+S band laten opzetten omdat het beter zou zijn om met zelfde banden op je aanhanger te rijden dan op je wagen?
Had sowieso nieuwe banden nodig, dus maakt op zich weinig uit wat erop gaat. Profiel ziet er wel iets anders uit, k vermoed met water op de baan dat hij beter gaan remmen (aanhanger heeft geen ABS)quote:Op zondag 15 november 2015 12:24 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
ja, je bent in de maling genomen.
Heeft niet zoveel zin, tenzij je die-hard met een schamel of tandemasser autotransporter gaat rijden in de sneeuw. De wielen op de aanhanger hebben geen tractie en remkracht komt alleen van de oplooprem. Alleen voor de dwarskrachten op te vangen zou het handig zijn maar die zouden alleen bij hele rare manoeuvres op kunnen treden. Het geeft geen stabiliteit bij het trekkend voertuig.quote:Op zondag 15 november 2015 12:15 schreef Athmozz het volgende:
helpen winterbanden op een aanhangwagen eigenlijk?
Gister 4x een M+S band laten opzetten omdat het beter zou zijn om met zelfde banden op je aanhanger te rijden dan op je wagen?
Profiel voel je echt wel als je aquaplanning hebt, vandaar dat ik mijn aanhangerbandjes zo snel wissel (ik wissel al aan 3mm profiel, juist zoals de banden van mijn auto).quote:Op zondag 15 november 2015 12:35 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Heeft niet zoveel zin, tenzij je die-hard met een schamel of tandemasser autotransporter gaat rijden in de sneeuw. De wielen op de aanhanger hebben geen tractie en remkracht komt alleen van de oplooprem. Alleen voor de dwarskrachten op te vangen zou het handig zijn maar die zouden alleen bij hele rare manoeuvres op kunnen treden. Het geeft geen stabiliteit bij het trekkend voertuig.
Zou ik hier kunnen vertellen hoe de wielen van de trailers waar ik mee rij eruit zien zonder dat men hier "moordenaar" gaat roepen?
Ik vermoed dat je dan rijdt met vrachtwagens, want voor zover ik weet zijn er geen autoremorques met ABS/EBS?quote:Op zondag 15 november 2015 14:49 schreef Ridocar het volgende:
Ik heb overigens gewoon ABS/EBS op de trailers en in al die jaren dat ik ook in winterse buien ben gaan rijden (zonder winterbanden) heb ik nog nooit een probleem gehad.
Euhm , de meeste aanhangertjes staan er ook niet om bekend dat er veel profiel op zit.quote:Op zondag 15 november 2015 12:35 schreef Ridocar het volgende:
Zou ik hier kunnen vertellen hoe de wielen van de trailers waar ik mee rij eruit zien zonder dat men hier "moordenaar" gaat roepen?
Je winterbanden gebruik je ook niet bij het voorzichtig rijden, die gebruik je op het moment dat er iets gebeurt dat je niet had zien aankomen, dan maakt het het verschil. Als je gewoon rustig rijdt kan je zelfs op je stalen velgen perfect door de sneeuwquote:Op zondag 15 november 2015 19:37 schreef Fer het volgende:
Verder weet ik niet of je met voorzichtig rijden in de sneeuw, echt vaak de oplooprem activeert.
Welk type had je? Ben ivm sneeuwvakantie op zoek naar goede winterbanden en op papier leken de Nokian WR D3 me erg leuk, juist omdat ze nogal goed scoren op grip op nat wegdek en grip in bochten.quote:Op zaterdag 7 november 2015 13:43 schreef Fer het volgende:
[..]
Nokian banden? Die heb ik gehad. Op nat en modderig wegdek zijn ze gewoon een drama. Je hebt er alleen wat aan met echte dikke sneeuw. Maar met de Dunlop Wintersports geen problemen.
Wel mooi. Eerst roepen dat je altijd minder grip hebt, en daarna roepen dat je een goede zomerband moet hebben.quote:Op woensdag 25 november 2015 17:18 schreef viseenoptie het volgende:
Zomerbanden altijd beter, totdat je in de sneeuw/ijs rijd waar niet gestrooid is. maar dan kan je ook met winterbanden alleen stapvoets.
Als je daarintegen op winterbanden rijdt, dan heb je dus ALTIJD minder grip en langere remweg (tot 30% langer), kortom gevaarlijk, want 30% minder op tijd kunnen stoppen is een heel eind.
(gegeven dat je ook goede "zomerbanden" hebt, en niet van die Chinese budget zooi)
En dan heb ik het nieteens over het extra brandstof verbruik, comfort, geluid en meerprijs van de bandjes en opslagkosten
Ik rij wel op winterbanden en wel om 2 redenen: als ik vanuit de parkeerplaats weg wil rijden, moet ik eerst vrij stijl de dijk omhoog. Dat gaat wel met zomerbanden, maar met winterbanden gaat het veel makkelijker. En daarbij komt dat ik vaak in Duitsland rij en dan heb je geen keuze.quote:Op woensdag 25 november 2015 17:18 schreef viseenoptie het volgende:
En dan heb ik het nieteens over het extra brandstof verbruik, comfort, geluid en meerprijs van de bandjes en opslagkosten
Is dat eigen ervaring of interpretatie van de feiten? De ervaring die ik met winterbanden heb is vrij goed, maar een verse winterband voelt sowieso beter dan een oude zomer band.quote:Op woensdag 25 november 2015 17:18 schreef viseenoptie het volgende:
Zomerbanden altijd beter, totdat je in de sneeuw/ijs rijd waar niet gestrooid is. maar dan kan je ook met winterbanden alleen stapvoets.
Als je daarintegen op winterbanden rijdt, dan heb je dus ALTIJD minder grip en langere remweg (tot 30% langer), kortom gevaarlijk, want 30% minder op tijd kunnen stoppen is een heel eind.
Verschillende Duitse onderzoeken, plus de cijfers van de leasemaatschappij. En ook eigen ervaring.quote:Op woensdag 25 november 2015 19:23 schreef loveli het volgende:
[..]
Is dat eigen ervaring of interpretatie van de feiten? De ervaring die ik met winterbanden heb is vrij goed, maar een verse winterband voelt sowieso beter dan een oude zomer band.
Die ene zomer dat ik nog met Michelin winterbanden reed heb ik geen problemen gehad met m'n remweg. Die ene winter dat ik nog op zomer Dunlopjes reed was het bijzonder spannend.
/steekproef n=3
p.s. suffe naam heb je...
Ben ook niet totaal tegen winterbanden, maar mensen zetten ze er VEEL te vroeg op, en halen ze er VEEL te laat af. In de maanden jan tm maart dan zit je al tegen de max. hoeveel zie je zal op de weg rijden als het nog 20 graden is. Daar mogen ze van mij een artikel5 aan hangenquote:Op woensdag 25 november 2015 18:19 schreef oldford het volgende:
[..]
Ik rij wel op winterbanden en wel om 2 redenen: als ik vanuit de parkeerplaats weg wil rijden, moet ik eerst vrij stijl de dijk omhoog. Dat gaat wel met zomerbanden, maar met winterbanden gaat het veel makkelijker. En daarbij komt dat ik vaak in Duitsland rij en dan heb je geen keuze.
Dat extra brandstofverbruik merk ik niet - ook niet als ik een keer zomers door omstandigheden doorrij op winterbanden. Het beetje extra verbruik 's winters komt door de koudere temperaturen en het verhoogde verbruik van de motor bij die koudere temperaturen. Dat verhoogde verbruik heb ik ook al voor de wisseling naar winterbanden als ik een keer aan de late kant ben met de wissel.
Qua comfort merk ik weinig verschil, maar ik gebruik de auto ook niet als racer.
Het geluid is alleen op klinkerwegen iets luider, op asfalt is het niet te horen.
Opslagkosten heb ik niet.
Winterbanden kosten voor mijn auto grofweg hetzelfde als zomerbanden. Ik heb alleen eenmalig extra velgen aangeschaft. Door winterbanden te gebruiken gaan nu de zomerbanden veel langer mee.
quote:Op woensdag 25 november 2015 17:18 schreef viseenoptie het volgende:
Zomerbanden altijd beter, totdat je in de sneeuw/ijs rijd waar niet gestrooid is. maar dan kan je ook met winterbanden alleen stapvoets.
Als je daarintegen op winterbanden rijdt, dan heb je dus ALTIJD minder grip en langere remweg (tot 30% langer), kortom gevaarlijk, want 30% minder op tijd kunnen stoppen is een heel eind.
(gegeven dat je ook goede "zomerbanden" hebt, en niet van die Chinese budget zooi)
En dan heb ik het nieteens over het extra brandstof verbruik, comfort, geluid en meerprijs van de bandjes en opslagkosten
deze man weetquote:Op donderdag 26 november 2015 13:39 schreef viseenoptie het volgende:
[..]
Ben ook niet totaal tegen winterbanden, maar mensen zetten ze er VEEL te vroeg op, en halen ze er VEEL te laat af. In de maanden jan tm maart dan zit je al tegen de max. hoeveel zie je zal op de weg rijden als het nog 20 graden is. Daar mogen ze van mij een artikel5 aan hangen
Wie praat jij na? de reclames? wat Profile TyreCentre je adviseert? je verjaardagsborrel in een kringetje rond de kaasjes? Google maar naar de ANWB testen van winterbaden boven 0 graden.quote:Op donderdag 26 november 2015 14:17 schreef Martijn137 het volgende:
[..]
[..]
deze man weet![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
kom eens met testen aanzetten van de ANWB en of ADAC om je bewering te onderbouwen dat winterbanden bijna altijd slechter zijn.....
ik praat niemand na, ik wil dat je met bewijzen komt om je beweringen te onderbouwen....quote:Op donderdag 26 november 2015 14:25 schreef viseenoptie het volgende:
[..]
Wie praat jij na? de reclames? wat Profile TyreCentre je adviseert? je verjaardagsborrel in een kringetje rond de kaasjes? Google maar naar de ANWB testen van winterbaden boven 0 graden.
Winterbanden hebben zeker hun functie, maar niet tot nauwelijks in nederland.. het vriest bijna nooit, sneeuw word weggestrooid. maar mensen blijven maar doorrijden met die krengen
Dat je meer verbruik hebt = prima, dat je meer betaald voor deze commercie = prima.
Maar dat je mijn achterkant in puin rijd in een file vind ik een stuk kwalijker
Geloof mij maar dat ik merk of m'n remweg langer is of niet, zonder ABS. Tyfoon zomerbanden op nat wegdek is spannender dan vers Goodyear winterrubber. Ik heb geen goed vergelijkingsmateriaal.quote:Op donderdag 26 november 2015 13:36 schreef viseenoptie het volgende:
[..]
Verschillende Duitse onderzoeken, plus de cijfers van de leasemaatschappij. En ook eigen ervaring.
Tuurlijk merk je zelf niet dat je eigen remweg langer is, dan is ook alleen in noodgevallen (waar je het meeste winst kan halen).
Sorry, die heisa heb ik indertijd even gemist.quote:p.s. Viseenoptie is voor de "echte" fokkers, juist een huzarenstukje qua naam.
Dit dacht ik ook altijd.quote:Op donderdag 26 november 2015 14:29 schreef loveli het volgende:
[..]
Geloof mij maar dat ik merk of m'n remweg langer is of niet, zonder ABS. Tyfoon zomerbanden op nat wegdek is spannender dan vers Goodyear winterrubber. Ik heb geen goed vergelijkingsmateriaal.
Mijn logica zegt dat zacht winterrubber in de zomer ook goed grip zou moeten geven, een zomerband in de winter geeft meer verkeersproblemen dan een winterband in de zomer.
[..]
Sorry, die heisa heb ik indertijd even gemist.
dat is ook de meest logisch redenatie..... daarom ben ik ook benieuwd naar viseenoptie zijn onderbouwing.quote:Op donderdag 26 november 2015 14:33 schreef agter het volgende:
[..]
Dit dacht ik ook altijd.
En daarom slijten winterbanden ook harder en is het niet economisch er mee in de zomer te rijden.
Zoiets...
das schattig, ging mij voornamelijk om deze uitspraak;quote:Op donderdag 26 november 2015 14:58 schreef viseenoptie het volgende:
Het eerste wat ik heb ge-googled:
http://www.anwb.nl/auto/t(...)e-zomer-door-kan-dat
http://www.geldenrecht.nl(...)t-het-hele-jaar-door
quote:Op woensdag 25 november 2015 17:18 schreef viseenoptie het volgende:
Zomerbanden altijd beter, totdat je in de sneeuw/ijs rijd waar niet gestrooid is. maar dan kan je ook met winterbanden alleen stapvoets.
Als je daarintegen op winterbanden rijdt, dan heb je dus ALTIJD minder grip en langere remweg (tot 30% langer), kortom gevaarlijk, want 30% minder op tijd kunnen stoppen is een heel eind.
ik heb toch hele andere ervaringen, winterbanden onder mijn v50 merk ik meteen dat ik meer grip heb zo rond de 5 graden, je hebt ook betere water afvoer en hebt minder last van aquaplaning...quote:Zelf de ervaring ook, ik reed 1000km per week, en rij het liefst de "racelijnen" (maar niet de snelheid natuurlijk), dus met zo min mogelijk te sturen een bocht door met zo min mogelijk remmen en gas bij, en met de winterbanden boven de 0 graden was het gewoon niet meer mogelijk, en onder de 0 graden is het simpelweg gevaarlijk, met of zonder winterbanden, met verschillende auto's die ik had.
Van de leasemaatschappij krijg je in oktober al een mailtje dat jeje winterbanden moet komen wisselen, zodat ze de drukte voor zijn, en daar gaat het nou juist mis. Daar heb jeje 30% extra remweg (en dat is een hoop als je plotseling moet remmen als een kind oversteekt).
Winterbanden zijn prima, als je flexibel bent om ze snel te veranderen. onder de 0 = ok (maar onnodig zonder sneeuw/ijs). kortom, je rijd voor 90% van je winterbanden tijd gewoon gevaarlijker voor jezelf en de rest (die van november tot maart hun bandjes eronder hebben zitten), en voor die 10% waar het wel nodig is, moet je zoiezo rustig rijden, omdat het simpelweg glad is!
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen
PTA / Irritaties op de weg #94 Met en zonder frustratiequote:Op donderdag 26 november 2015 15:07 schreef viseenoptie het volgende:
Erger mij ook al kapot aan mensen die hun autobahn-vignet als strook op het raam aan de bestuurderskant plakken, naast hun parkeer-vergunning bijna midden op het raam aan diezelfde kant, met om het helemaal erg te maken ook nog een navigatie bijna in het midden, maar dat is een totaal andere discussie.
Aquaplanning heb je inderdaad een punt, dat is beter met winterbanden.quote:Op donderdag 26 november 2015 15:09 schreef Martijn137 het volgende:
[..]
das schattig, ging mij voornamelijk om deze uitspraak;
[..]
[..]
ik heb toch hele andere ervaringen, winterbanden onder mijn v50 merk ik meteen dat ik meer grip heb zo rond de 5 graden, je hebt ook betere water afvoer en hebt minder last van aquaplaning...
maar nogmaals, onderbouw je bewering,
dat je winterbanden in de zomer niet moet rijden.... oh joh ?![]()
maar dat je beter af bent met zomerbanden
[..]
PTA / Irritaties op de weg #94 Met en zonder frustratie
wel terechte klacht trouwens....
Golf en A3 zijn dacht ik ongeveer qua gewicht gelijk aan een V50... dacht zelfs dat een A3 in sommige uitvoeringen zwaarder is / was.quote:Op donderdag 26 november 2015 15:15 schreef viseenoptie het volgende:
[..]
Aquaplanning heb je inderdaad een punt, dat is beter met winterbanden.
Misschien bij een Volvo anders qua gewicht, maar heb een cooper, golf en A3 (wat meer sportief ingestelde machines) was het verschil duidelijk merkbaar (in negatieve zin).
En als er een pak sneeuw ligt, kan je ook niet hard rijden, met of zonder winterbanden, al denken sommige mensen dat winterbanden een mario ster is..
Ik heb alleen een D5-X90 gereden voor een week, maar volgens mij is een A3 iets stijver op de weg qua "sportief" ipv comfort. (blijft een VAG)quote:Op donderdag 26 november 2015 15:19 schreef Martijn137 het volgende:
[..]
Golf en A3 zijn dacht ik ongeveer qua gewicht gelijk aan een V50... dacht zelfs dat een A3 in sommige uitvoeringen zwaarder is / was.
ja, en dan heb je nog de SUV's met winterbanden.....![]()
![]()
vorige jaar na kerst met die gruwelijke sneeuwbuien naar calais gereden voor vakantie.... tot aan brussels een dik pak sneeuw op de wegen, en die SUV's maar drukken want ik heb 4wiel aandrijving en winterbanden dus ik kan ook nu op je bumper zitten![]()
![]()
Die 30% was volgens jouw link bij 35 graden buitentemperatuur.quote:Op donderdag 26 november 2015 15:27 schreef viseenoptie het volgende:
En zulke types rijden dus ook gewoon met winterbanden 140 op de linkerweghelft met 15+ graden, en dus die ~30% extra remweg en gripverlies.
Volgens de vele onderzoeken die ik gelezen heb, zijn zomerbanden bij droog wegdek in het voordeel tot -2 ongeveer.quote:Op donderdag 26 november 2015 15:27 schreef viseenoptie het volgende:
[..]
Ik heb alleen een D5-X90 gereden voor een week, maar volgens mij is een A3 iets stijver op de weg qua "sportief" ipv comfort. (blijft een VAG)
En zulke types rijden dus ook gewoon met winterbanden 140 op de linkerweghelft met 15+ graden, en dus die ~30% extra remweg en gripverlies.
Sneeuw/ijs = winterbanden en snelheid en rijstijl aanpassen, boven de 4-5 graden "normale" banden
quote:Het hele jaar door op winterbanden rijden is niet onze aanbeveling. Een winterband is niet optimaal geschikt voor zomerse omstandigheden. De verkeersveiligheid is echter bij normaal en gemiddeld gebruik niet in het geding. In die zin zijn er geen grote bezwaren.
Uitstekend, mijn verbruik is van 1 op 11 naar 1 op 13 gegaan...quote:Op donderdag 17 december 2015 17:47 schreef Falco het volgende:
Hoe bevallen winterbanden nou met 15 graden in de plus
Ze slijten wat harder. Maar dat is het probleem van de leasemij.quote:Op donderdag 17 december 2015 17:47 schreef Falco het volgende:
Hoe bevallen winterbanden nou met 15 graden in de plus
Met name de afgelopen 2 zeer natte weken waren fantastisch.quote:Op donderdag 17 december 2015 17:47 schreef Falco het volgende:
Hoe bevallen winterbanden nou met 15 graden in de plus
met mijn vorige auto dacht ik 'eventjes' in een zomertje een setje winterbanden op te rijden; boy was I wrongquote:Op donderdag 17 december 2015 19:08 schreef agter het volgende:
[..]
Ze slijten wat harder. Maar dat is het probleem van de leasemij.
Verders merk ik er weinig van.
Een verademing ten opzichte van de oude Tyfoons. Geen remsporen meer gemaakt en strak de rotondes over.quote:Op donderdag 17 december 2015 17:47 schreef Falco het volgende:
Hoe bevallen winterbanden nou met 15 graden in de plus
Underpowered diesel. Had ook een 307 met 68 ponies, na 100000km met de orginele set Michelin Energy's moesten ze vervangen worden, eer zat toen nog 3,5mm op, maar ze werden onrond en ging cuppen. Was niet meer te balanceren.quote:Op donderdag 17 december 2015 21:56 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
met mijn vorige auto dacht ik 'eventjes' in een zomertje een setje winterbanden op te rijden; boy was I wrongbijna 80k op gereden zonder een centje pijn.
Dat 'harder slijten' valt echt wel mee.
Rondje Frankrijk is een optie, sleurhut niet, en van de zomer moet hij op 18" rollen volgens planning.quote:Op donderdag 17 december 2015 22:22 schreef Fer het volgende:
[..]
Underpowered diesel. Had ook een 307 met 68 ponies, na 100000km met de orginele set Michelin Energy's moesten ze vervangen worden, eer zat toen nog 3,5mm op, maar ze werden onrond en ging cuppen. Was niet meer te balanceren.
Rondje Zuid Frankrijk in de zomer, met een dikke sleurhut achter je nieuwe Benz en 17" en je bent ze zo kwijt hoor.
Je weet dat het de rwd drivers waren, die met sneeuw de bruggen niet op kwam, toen. En voorbij gegaan werden door Panda's en Clio's op 155 huismerk zomerbandjes.quote:Op vrijdag 18 december 2015 00:32 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Rondje Frankrijk is een optie, sleurhut niet, en van de zomer moet hij op 18" rollen volgens planning.![]()
Ik twijfel om die winterbanden eronder te gooien, maar dan alleen voor. Die winter komt echt een keertje, maar dan rijd ik achter nog op 4mm zomershit. Denk dat de ESP het dan een beetje druk krijgt
Mjah ik sta dan dus op 245 bijna-op zomerprofiel achter; als er een pak sneeuw valt ben ik de loelquote:Op vrijdag 18 december 2015 00:41 schreef Fer het volgende:
[..]
Je weet dat het de rwd drivers waren, die met sneeuw de bruggen niet op kwam, toen. En voorbij gegaan werden door Panda's en Clio's op 155 huismerk zomerbandjes.
Kijken naar het type, hoe heet de band, wat staat er opquote:Op vrijdag 18 december 2015 01:30 schreef Zapata het volgende:
hoe weet je eigenlijk wat voor banden je hebt? (zomer, winter of all season)
LOLquote:Op vrijdag 18 december 2015 00:41 schreef Fer het volgende:
[..]
Je weet dat het de rwd drivers waren, die met sneeuw de bruggen niet op kwam, toen. En voorbij gegaan werden door Panda's en Clio's op 155 huismerk zomerbandjes.
Ik denk dat een v50 harder te hoeken is dan een A3... Gevalletje Ford Focus onderstel versus Golf onderstel..quote:Op donderdag 26 november 2015 15:27 schreef viseenoptie het volgende:
[..]
Ik heb alleen een D5-X90 gereden voor een week, maar volgens mij is een A3 iets stijver op de weg qua "sportief" ipv comfort. (blijft een VAG)
En zulke types rijden dus ook gewoon met winterbanden 140 op de linkerweghelft met 15+ graden, en dus die ~30% extra remweg en gripverlies.
Sneeuw/ijs = winterbanden en snelheid en rijstijl aanpassen, boven de 4-5 graden "normale" banden
In Nederland gewoon niet doen. Als ze al iets bijdragen aan de veiligheid door een betere performance, dan wordt dat volledig tenietgedaan door een grotere mate van 'roekeloosheid'. Gewoon verbieden.quote:Op dinsdag 6 december 2016 09:27 schreef Ridocar het volgende:
Iets te laat, maar weer een schop wegens koud weer...
Nog nieuwe inzichten, discussie of ervaringen gehad?
quote:Op dinsdag 6 december 2016 17:14 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
In Nederland gewoon niet doen. Als ze al iets bijdragen aan de veiligheid door een betere performance, dan wordt dat volledig tenietgedaan door een grotere mate van 'roekeloosheid'. Gewoon verbieden.
Kijk, jij omschrijft dat mooi.quote:Op dinsdag 6 december 2016 18:56 schreef XL het volgende:
Hoop ze na twee magere jaren weer eens in diepe sneeuw te mogen gebruiken voor het superieuriteitsgevoel.
Verbieden inderdaadquote:Op dinsdag 6 december 2016 17:14 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
In Nederland gewoon niet doen. Als ze al iets bijdragen aan de veiligheid door een betere performance, dan wordt dat volledig tenietgedaan door een grotere mate van 'roekeloosheid'. Gewoon verbieden.
Leaserijders met winterbanden zijn vaker bij aanrijdingen betrokken dan leaserijders zonder winterbanden. Gevaarlijk, dus, die winterbanden.quote:
Jij lijkt me typisch iemand met een oordeel zonder hands-on ervaring.quote:Op dinsdag 6 december 2016 19:06 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Kijk, jij omschrijft dat mooi.
Ten eerste "Hoop ze weer eens te mogen gebruiken". Dat suggereert dat in een gemiddelde Nederlandse winter, je ze er echt voor niks onder hebt zitten.
En ten tweede: "Voor het superioriteitsgevoel" geeft een gemoedstoestand aan die bij veel winterbandenrijders voor lijkt te komen: "Kijk mij nou superieur zijn, omdat ik wel winterbanden heb".
Vandaar dat mensen het op facebook, twitter, fora, etc neerplempen.
Winterbanden: statussymbool van de bourgeoisie.
Ah, de uitspraken van de koffie/borrel tafel worden er ook weer bijgehaald.quote:Op dinsdag 6 december 2016 19:10 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Leaserijders met winterbanden zijn vaker bij aanrijdingen betrokken dan leaserijders zonder winterbanden. Gevaarlijk, dus, die winterbanden.
Ik heb al 26 jaar hands-on ervaring.quote:Op dinsdag 6 december 2016 19:13 schreef XL het volgende:
Jij lijkt me typisch iemand met een oordeel zonder hands-on ervaring.
Ik heb het niet over Duitsland.quote:Ik heb ze omdat ik in Duitsland woon,
Welk verschil?quote:het verschil is zo groot
Ik ben altijd voorbereid op slecht weer. Dat is een mindset, namelijk. Daar heb ik geen andere banden voor nodig. Voordeel is dat ik mijn banden ken. Ik voel en hoor aan mijn banden of ze op temperatuur zijn. En weet dus wanneer ik rekening moet houden met eventueel verminderde performance. Heeft niets te maken met 'jaloers', maar gewoon je kop er bij houden.quote:Op dinsdag 6 december 2016 19:33 schreef Glijdt_licht het volgende:
Tevens ben ik liever voorbereid bij potentieel slecht weer.
Het is geen mening, maar een meting.quote:Op dinsdag 6 december 2016 19:30 schreef oldford het volgende:
[..]
Ah, de uitspraken van de koffie/borrel tafel worden er ook weer bijgehaald.
Heb je ook nog een mening over niet-leaserijders met winterbanden?
Het verschil als je een besneeuwde helling op moet rijden bijvoorbeeld. Of het verschil in zijdelingse grip. Of als je net met je aangedreven wielen in een goot staat.quote:Op dinsdag 6 december 2016 19:42 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Ik heb al 26 jaar hands-on ervaring.
[..]
Ik heb het niet over Duitsland.
[..]
Welk verschil?
Neuh, k weet wel dat jij in de winter van 2008 op 2009 in het noorden niet weg was gekomen.quote:Op dinsdag 6 december 2016 19:44 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Ik ben altijd voorbereid op slecht weer. Dat is een mindset, namelijk. Daar heb ik geen andere banden voor nodig. Voordeel is dat ik mijn banden ken. Ik voel en hoor aan mijn banden of ze op temperatuur zijn. En weet dus wanneer ik rekening moet houden met eventueel verminderde performance. Heeft niets te maken met 'jaloers', maar gewoon je kop er bij houden.
Ik merk het niet.. vind bij mij de zomerbanden wel strakker sturen, maar die reageren ook sneller op spoorvorming.. het sturen is met winterbanden vooral gevoellozerquote:Op dinsdag 6 december 2016 20:04 schreef Fer het volgende:
Ik heb trouwens wel last van mijn winterbanden icm blaadjes op de weg, dan wordt de grip opeens wel gebrekkig. Herkenbaar?
Dat 'weet' je dan verkeerd. Waarschijnlijk kan ik gewoon beter autorijden.quote:Op dinsdag 6 december 2016 19:51 schreef Glijdt_licht het volgende:
Neuh, k weet wel dat jij in de winter van 2008 op 2009 in het noorden niet weg was gekomen.![]()
Goed argument!quote:Maar goed, jij bent die typische 'oude Volvo' rijder.
Je bent goed in ongefundeerde aannames: Winterbanden vergroten de veiligheid niet. Dat is waarom ze zo gevaarlijk zijn, want mensen zoals jij denken dat wel. En dan komt je auto, op de kop in de sloot, in de Telegraaf.quote:En dat nieuwe zaken die de veiligheid vergroten onzin zijn
Nou een beetje nuanceren. Die discussie hebben we al eens gehad.quote:Op dinsdag 6 december 2016 19:45 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Het is geen mening, maar een meting.
De pot verwijt de ketel dat ie zwart is. Je bent zelf ook niet vies van wat ongefundeerde aannames.quote:Op dinsdag 6 december 2016 20:11 schreef Tango5Romeo het volgende:
[..]
Dat 'weet' je dan verkeerd. Waarschijnlijk kan ik gewoon beter autorijden.
[..]
Goed argument!
[..]
Je bent goed in ongefundeerde aannames: Winterbanden vergroten de veiligheid niet. Dat is waarom ze zo gevaarlijk zijn, want mensen zoals jij denken dat wel. En dan komt je auto, op de kop in de sloot, in de Telegraaf.
Je bedoelt 'ontkennen'?quote:
In deze thread? Show me.quote:Op dinsdag 6 december 2016 20:15 schreef oldford het volgende:
[..]
De pot verwijt de ketel dat ie zwart is. Je bent zelf ook niet vies van wat ongefundeerde aannames.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |