abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_157380317
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2015 12:42 schreef Revolution-NL het volgende:
Als de leasemaatschappij dwingend wordt dan gaan de winterbanden eronder :').

Ik vind winterbanden overigens grote onzin in Nederland. Helaas waren ze verplicht bij het afnemen van de auto :(

Die paar keer dat het winterbanden écht nuttig zijn in Nederland zijn overigens ook op één hand te tellen.

Twee jaar terug wisselde ik toen het nog 10 graden was. Toen ik de auto ophaalde regende het, bij de eerste afrit stond ik bijna achterstevoren omdat de banden stukken minder grip boden dan mijn zomerbanden :')
Nokian banden? Die heb ik gehad. Op nat en modderig wegdek zijn ze gewoon een drama. Je hebt er alleen wat aan met echte dikke sneeuw. Maar met de Dunlop Wintersports geen problemen.

Zitten inderdaad standaard bij het leasecontract, maar ik heb er geen problemen mee. Vroeger ook wel moeten werken zonder, op een sneeuwdag. Gaat goed, totdat je op stukken komt, waar nog niemand die dag gereden.

Verder met een volle kofferbak en een station die begint te kwispelen ondanks gaslos/koppeling in, is ook niet prettig. Dus ik ben lichtelijk voorstander.
.
  FOK!fotograaf zaterdag 7 november 2015 @ 18:28:36 #102
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_157385390
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 november 2015 13:43 schreef Fer het volgende:
Zitten inderdaad standaard bij het leasecontract, maar ik heb er geen problemen mee. Vroeger ook wel moeten werken zonder, op een sneeuwdag. Gaat goed, totdat je op stukken komt, waar nog niemand die dag gereden.
Ik ga met zomerbanden, of liever gezegd, met alle banden, liever over verse sneeuw heen dan over platgereden sneeuw. Verse sneeuw plakt nog wel lekker. Voordeel van winterbanden daar is dan weer dat die planksneeuw er ook uit valt.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_157385781
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 november 2015 18:28 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Ik ga met zomerbanden, of liever gezegd, met alle banden, liever over verse sneeuw heen dan over platgereden sneeuw. Verse sneeuw plakt nog wel lekker. Voordeel van winterbanden daar is dan weer dat die planksneeuw er ook uit valt.
Nee ik heb het over bewoonde randstad. Bereden stukken heeft het pekel zijn werk kunnen doen. Die nattige drap die er dan ligt, gaat beter dan verse sneeuw.

Verder is juist als het gaat sneeuwen verschrikkelijk mt zomerbanden, die groefjes zitten zo vol. Er ervaar zeker voordelen met winterbanden, maar je moet het ook niet overdrijven.

Grootste uitdaging met sneeuw zijn vaak de mensen die met sneeuw langs de weg superlangzaam gaan over een rechte weg. En mensen die in een bocht, rotonde of kruising zonder opletten de griplimieten van hun banden opzoeken.
.
pi_157392615
Is het weer zo ver...
pi_157418075
Ik sta nog op herfstbanden....
pi_157440177
M+S het hele jaar door :)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_157465473
quote:
11s.gif Op zaterdag 7 november 2015 12:33 schreef Ridocar het volgende:
Tijd voor een schopje. De winter staat weer voor de deur. Het is nu nog niet zo ernstig qua weer, maar wie heeft er al gewisseld?
Onze ene auto wel, hij moest toch voor een beurt en de banden liggen bij hetzelfde bedrijf. Met dit weer slaat het natuurlijk helemaal nergens op, maar goed :P Ik heb ze ooit gekocht omdat mijn vrouw in die auto rijdt en ze i.v.m. haar werk nogal eens bij nacht en ontij over straat gaat, dus nu rijden we ze ook maar op. Maar dit is nu het derde jaar dat ze eronder zitten en ik denk dat er misschien 2 dagen zijn geweest waarop ik dacht " Fijn dat we winterbanden hebben". Ik begin steeds minder overtuigd te raken eigenlijk :P

Voor mijn eigen auto heb ik geen winterbanden. Ik ben ook niet helemaal gelukkig met de zomerbanden die eronder zitten (vind ze net iets te smal), misschien laat ik er wel all seasons onder zetten en gooi ik die zomerbanden op MP. Ze zijn alleen nog geen jaar oud en net 10k mee gereden, dus wel een beetje zonde. Maar met < 15k/jaar duurt het nog wel een hele tijd voor ze op zijn.
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
pi_157485237
quote:
0s.gif Op woensdag 11 november 2015 10:21 schreef pussywillow het volgende:

[..]

Onze ene auto wel, hij moest toch voor een beurt en de banden liggen bij hetzelfde bedrijf. Met dit weer slaat het natuurlijk helemaal nergens op, maar goed :P Ik heb ze ooit gekocht omdat mijn vrouw in die auto rijdt en ze i.v.m. haar werk nogal eens bij nacht en ontij over straat gaat, dus nu rijden we ze ook maar op. Maar dit is nu het derde jaar dat ze eronder zitten en ik denk dat er misschien 2 dagen zijn geweest waarop ik dacht " Fijn dat we winterbanden hebben". Ik begin steeds minder overtuigd te raken eigenlijk :P

Voor mijn eigen auto heb ik geen winterbanden. Ik ben ook niet helemaal gelukkig met de zomerbanden die eronder zitten (vind ze net iets te smal), misschien laat ik er wel all seasons onder zetten en gooi ik die zomerbanden op MP. Ze zijn alleen nog geen jaar oud en net 10k mee gereden, dus wel een beetje zonde. Maar met < 15k/jaar duurt het nog wel een hele tijd voor ze op zijn.
Ik heb hier precies hetzelfde. Mijn vrouw heeft een setje winterbanden, die gaan er binnenkort onder. (zij moet voor haar werk een kleine 150 km per dag rijden) Ik laat mijn auto voor wat het is, daar rij ik toch niet veel mee (Ik ga op de fiets naar m'n werk), dus die blijft op z'n drieseizoenenbanden staan.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_157490288
Bij mij zitten ze er al sinds half oktober om, achteraf veels te vroeg maar toen had ik even tijd. Of ze dit jaar nut hebben geen idee maar ik rij te vaak in Duitsland om ze niet te hebben.
pi_157498688
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2015 13:10 schreef aldwych het volgende:
Bij mij zitten ze er al sinds half oktober om, achteraf veels te vroeg maar toen had ik even tijd. Of ze dit jaar nut hebben geen idee maar ik rij te vaak in Duitsland om ze niet te hebben.
Het weer kan zomaar omslaan :Y.

Ik twijfel nog.. Ik denk dat ik het dit jaar even laat zitten en ga bedenken wat ik nu precies wil.
Winterbandjes én zomerbandjes? Nieuwe wielen? Eén set wielen? En wil ik dan nieuwe velgen?
  donderdag 12 november 2015 @ 20:31:24 #111
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_157499153
Volgende week gaan ze eronder. Moet eind volgende week ook weer naar Duitsland dus voor de zekerheid vast eronder.
pi_157499323
quote:
1s.gif Op donderdag 12 november 2015 20:31 schreef Tinos85 het volgende:
Volgende week gaan ze eronder. Moet eind volgende week ook weer naar Duitsland dus voor de zekerheid vast eronder.
Verstandig :Y.
pi_157499700
quote:
1s.gif Op donderdag 12 november 2015 20:31 schreef Tinos85 het volgende:
Volgende week gaan ze eronder. Moet eind volgende week ook weer naar Duitsland dus voor de zekerheid vast eronder.
Gaat het daar dan vriezen of wat?
pi_157500188
Eens met hierboven, flauwekul dat je nu al winterbanden onder moet in Duitsland.
Volgens de meeste weerberichten is het volgende week nog gewoon 10/12 graden op de meeste plekken in Duitsland.
  donderdag 12 november 2015 @ 21:22:16 #115
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_157500387
Richting het zuiden tegen de Alpen aan. Doe het gewoon voor de zekerheid alvast. Zeker aangezien ik twee zomerbanden heb die aan vervanging toe zijn. Daar ga ik dan niet op rijden dat hele stuk.
pi_157501185
Ja ok, dat is wat anders.
Er stond alleen Duitsland in je post, dat is redelijk algemeen natuurlijk.
pi_157515518
Geen winterbanden. Ik rij 35km per dag woon-werk door de randstad, waar de wegen vrij goed zijn. Verder gewoon aanpassen aan de omstandigheden. Als het echt te gek wordt met sneeuw of ijzel pak ik wel de bus, maar dat is de afgelopen jaren nauwelijks voorgekomen. Bovendien zit ik de hele maand januari in de zon bij 25+ graden.
  zaterdag 14 november 2015 @ 23:53:19 #118
71602 tong_poh
Mylee! Good Fuck!
pi_157558481
Met de nieuwe auto ondanks 4 wiel aandrijving zeer zeker weer winterbanden. Heeft zich in het verleden bij mij bewezen tijdens sneeuw. In Limburg meer dan genoeg heuvels met name waar ik woon. Mijn woonplaats ligt op een heuvel. Overigens rij ik redelijk vaak in Duitsland en daar wil ik geen risico's mee nemen.
Horrible Cunt!
pi_157559212
Nu nog wachten op winter >:O ~:) <O)
  † In Memoriam † zondag 15 november 2015 @ 00:41:13 #120
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_157559750
Ik denk dat ik binnenkort winterbanden op mijn gewone lichtmetalen velgen laat gooien. En daar dan het hele jaar op ga rijden. Dus ook in de zomer.
Nou rijd ik 's zomers sowieso bijna geen auto, maar pak zeker 4/week de motorfiets. Dus slijtage zal wel meevallen.

Dat moet toch prima kunnen? :?
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_157562095
quote:
99s.gif Op zondag 15 november 2015 00:41 schreef Cynix ® het volgende:
Ik denk dat ik binnenkort winterbanden op mijn gewone lichtmetalen velgen laat gooien. En daar dan het hele jaar op ga rijden. Dus ook in de zomer.
Nou rijd ik 's zomers sowieso bijna geen auto, maar pak zeker 4/week de motorfiets. Dus slijtage zal wel meevallen.

Dat moet toch prima kunnen? :?
Als je op hete zomerdagen niet rijdt. Als het winterrubber oververhit raakt, rij je ook opeens op "ijs".
.
pi_157564598
helpen winterbanden op een aanhangwagen eigenlijk?

Gister 4x een M+S band laten opzetten omdat het beter zou zijn om met zelfde banden op je aanhanger te rijden dan op je wagen?
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  zondag 15 november 2015 @ 12:24:03 #123
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_157564752
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 12:15 schreef Athmozz het volgende:
helpen winterbanden op een aanhangwagen eigenlijk?

Gister 4x een M+S band laten opzetten omdat het beter zou zijn om met zelfde banden op je aanhanger te rijden dan op je wagen?
ja, je bent in de maling genomen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_157564771
quote:
1s.gif Op zondag 15 november 2015 12:24 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ja, je bent in de maling genomen.
Had sowieso nieuwe banden nodig, dus maakt op zich weinig uit wat erop gaat. Profiel ziet er wel iets anders uit, k vermoed met water op de baan dat hij beter gaan remmen (aanhanger heeft geen ABS)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_157564963
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2015 12:15 schreef Athmozz het volgende:
helpen winterbanden op een aanhangwagen eigenlijk?

Gister 4x een M+S band laten opzetten omdat het beter zou zijn om met zelfde banden op je aanhanger te rijden dan op je wagen?
Heeft niet zoveel zin, tenzij je die-hard met een schamel of tandemasser autotransporter gaat rijden in de sneeuw. De wielen op de aanhanger hebben geen tractie en remkracht komt alleen van de oplooprem. Alleen voor de dwarskrachten op te vangen zou het handig zijn maar die zouden alleen bij hele rare manoeuvres op kunnen treden. Het geeft geen stabiliteit bij het trekkend voertuig.

Zou ik hier kunnen vertellen hoe de wielen van de trailers waar ik mee rij eruit zien zonder dat men hier "moordenaar" gaat roepen?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_157566078
quote:
1s.gif Op zondag 15 november 2015 12:35 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Heeft niet zoveel zin, tenzij je die-hard met een schamel of tandemasser autotransporter gaat rijden in de sneeuw. De wielen op de aanhanger hebben geen tractie en remkracht komt alleen van de oplooprem. Alleen voor de dwarskrachten op te vangen zou het handig zijn maar die zouden alleen bij hele rare manoeuvres op kunnen treden. Het geeft geen stabiliteit bij het trekkend voertuig.

Zou ik hier kunnen vertellen hoe de wielen van de trailers waar ik mee rij eruit zien zonder dat men hier "moordenaar" gaat roepen?
Profiel voel je echt wel als je aquaplanning hebt, vandaar dat ik mijn aanhangerbandjes zo snel wissel (ik wissel al aan 3mm profiel, juist zoals de banden van mijn auto).

Ik rij er frequent mee met 2+ ton belading, dus de kans bestaat dat ik ga rijden als er sneeuw / ijs ligt. Ik heb 1x gehad dat mijn aanhanger begon te schuiven in de bocht, dan ben je blij met ieder beetje grip dat je hebt ;)

Waarom ook niet, winter of zomerbanden kosten misschien ¤10 verschil per band, als je met een grote aanhanger wil rijden moet je er de kosten maar bijnemen ook vind ik :)

Dat jij het risico wil nemen met vlakke achterbanden moet jij weten, het hangt ook van je gebruik af. Als je er niet de baan mee op gaat tijdens regenweer houdt dat inderdaad geen risico in, anders is het alleen maar gemakkelijker om bij een ongeluk mijn verzekeringsmaatschappij alles op jou te laten verhalen ;)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_157567364
Ik heb niet gezegd dat ik gladde banden heb (er zit zat profiel op) maar omdat voor sommigen de algemene boodschap "geen winterbanden = aso/egoist/lul" is had ik die laatste opnerking neergezet. Ik heb overigens gewoon ABS/EBS op de trailers en in al die jaren dat ik ook in winterse buien ben gaan rijden (zonder winterbanden) heb ik nog nooit een probleem gehad.

De "jouw verzekering betaalt toch wel" vind ik overigens een beetje kortzichtig, maargoed.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_157574495
quote:
1s.gif Op zondag 15 november 2015 14:49 schreef Ridocar het volgende:
Ik heb overigens gewoon ABS/EBS op de trailers en in al die jaren dat ik ook in winterse buien ben gaan rijden (zonder winterbanden) heb ik nog nooit een probleem gehad.
Ik vermoed dat je dan rijdt met vrachtwagens, want voor zover ik weet zijn er geen autoremorques met ABS/EBS?
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  zondag 15 november 2015 @ 19:24:13 #129
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_157575219
quote:
1s.gif Op zondag 15 november 2015 12:35 schreef Ridocar het volgende:

Zou ik hier kunnen vertellen hoe de wielen van de trailers waar ik mee rij eruit zien zonder dat men hier "moordenaar" gaat roepen?
Euhm , de meeste aanhangertjes staan er ook niet om bekend dat er veel profiel op zit.
Meestal zijn het ook nog honkietonkie banden etc. Of banden uit 43 voor Chr.
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_157575731
Van de zomer bergje af in de regen op een betonnen weg, die in weken geen regen had gezien. Ofwel spiegelglad en de hele afdaling een kwispelende aanhanger is niet grappig.

Bij een haarspeld, iets van randje gepakt, ging die helemaal dwars. Dus grip onder een aanhanger is wel lekker, als je op wat bochtige of heuvelachtige wegen gaat rijden.

Verder weet ik niet of je met voorzichtig rijden in de sneeuw, echt vaak de oplooprem activeert.
.
pi_157576009
quote:
1s.gif Op zondag 15 november 2015 19:37 schreef Fer het volgende:
Verder weet ik niet of je met voorzichtig rijden in de sneeuw, echt vaak de oplooprem activeert.
Je winterbanden gebruik je ook niet bij het voorzichtig rijden, die gebruik je op het moment dat er iets gebeurt dat je niet had zien aankomen, dan maakt het het verschil. Als je gewoon rustig rijdt kan je zelfs op je stalen velgen perfect door de sneeuw ;)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
  zondag 15 november 2015 @ 19:46:20 #132
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_157576124
Mensen die trouwens menen zonder winterbanden in de winter hier in D te gaan rijden nemen nogal een risico.
Als je bij een ongeluk betrokken bent, al wordt dat niet door jou veroorzaakt en je hebt je auto niet aangepast naar de omstandigheden ( dat kan geen winterbanden zijn, maar ook bv geen antivries in de ruitensproeier of niet al je ramen schoon gekrabd ) heb je op zijn minst een deelschuld te pakken en het OM vervolgt altijd.
Het is net zo als met de max snelheid op snelwegen, als die er niet is, en je rijdt snel (bv meer dan 130) en je raakt betrokken bij een aanrijding ben je fout. Hou er rekening mee dat men dit hard aanpakt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  FOK!fotograaf maandag 23 november 2015 @ 10:33:09 #133
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_157758496
Nadat ik gister in natte sneeuw reed (rondom Amsterdam), gistermiddag maar de wintersloffen eronder gezet. :)
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  Vis een optie? dinsdag 24 november 2015 @ 21:45:58 #134
70532 loveli
N
pi_157798488
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 november 2015 13:43 schreef Fer het volgende:

[..]

Nokian banden? Die heb ik gehad. Op nat en modderig wegdek zijn ze gewoon een drama. Je hebt er alleen wat aan met echte dikke sneeuw. Maar met de Dunlop Wintersports geen problemen.
Welk type had je? Ben ivm sneeuwvakantie op zoek naar goede winterbanden en op papier leken de Nokian WR D3 me erg leuk, juist omdat ze nogal goed scoren op grip op nat wegdek en grip in bochten.
crap in = crap out
pi_157814566
Zomerbanden altijd beter, totdat je in de sneeuw/ijs rijd waar niet gestrooid is. maar dan kan je ook met winterbanden alleen stapvoets.

Als je daarintegen op winterbanden rijdt, dan heb je dus ALTIJD minder grip en langere remweg (tot 30% langer), kortom gevaarlijk, want 30% minder op tijd kunnen stoppen is een heel eind.

(gegeven dat je ook goede "zomerbanden" hebt, en niet van die Chinese budget zooi)

En dan heb ik het nieteens over het extra brandstof verbruik, comfort, geluid en meerprijs van de bandjes en opslagkosten
pi_157815364
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 17:18 schreef viseenoptie het volgende:
Zomerbanden altijd beter, totdat je in de sneeuw/ijs rijd waar niet gestrooid is. maar dan kan je ook met winterbanden alleen stapvoets.

Als je daarintegen op winterbanden rijdt, dan heb je dus ALTIJD minder grip en langere remweg (tot 30% langer), kortom gevaarlijk, want 30% minder op tijd kunnen stoppen is een heel eind.

(gegeven dat je ook goede "zomerbanden" hebt, en niet van die Chinese budget zooi)

En dan heb ik het nieteens over het extra brandstof verbruik, comfort, geluid en meerprijs van de bandjes en opslagkosten
Wel mooi. Eerst roepen dat je altijd minder grip hebt, en daarna roepen dat je een goede zomerband moet hebben. :')

Dus kom maar op met de testen waar alle "goede" zomerbanden tegenover alle "goede" winterbanden worden gezet.
pi_157815680
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 17:18 schreef viseenoptie het volgende:
En dan heb ik het nieteens over het extra brandstof verbruik, comfort, geluid en meerprijs van de bandjes en opslagkosten
Ik rij wel op winterbanden en wel om 2 redenen: als ik vanuit de parkeerplaats weg wil rijden, moet ik eerst vrij stijl de dijk omhoog. Dat gaat wel met zomerbanden, maar met winterbanden gaat het veel makkelijker. En daarbij komt dat ik vaak in Duitsland rij en dan heb je geen keuze.

Dat extra brandstofverbruik merk ik niet - ook niet als ik een keer zomers door omstandigheden doorrij op winterbanden. Het beetje extra verbruik 's winters komt door de koudere temperaturen en het verhoogde verbruik van de motor bij die koudere temperaturen. Dat verhoogde verbruik heb ik ook al voor de wisseling naar winterbanden als ik een keer aan de late kant ben met de wissel.
Qua comfort merk ik weinig verschil, maar ik gebruik de auto ook niet als racer.
Het geluid is alleen op klinkerwegen iets luider, op asfalt is het niet te horen.
Opslagkosten heb ik niet.
Winterbanden kosten voor mijn auto grofweg hetzelfde als zomerbanden. Ik heb alleen eenmalig extra velgen aangeschaft. Door winterbanden te gebruiken gaan nu de zomerbanden veel langer mee.
  Vis een optie? woensdag 25 november 2015 @ 19:23:59 #138
70532 loveli
N
pi_157817427
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 17:18 schreef viseenoptie het volgende:
Zomerbanden altijd beter, totdat je in de sneeuw/ijs rijd waar niet gestrooid is. maar dan kan je ook met winterbanden alleen stapvoets.

Als je daarintegen op winterbanden rijdt, dan heb je dus ALTIJD minder grip en langere remweg (tot 30% langer), kortom gevaarlijk, want 30% minder op tijd kunnen stoppen is een heel eind.
Is dat eigen ervaring of interpretatie van de feiten? De ervaring die ik met winterbanden heb is vrij goed, maar een verse winterband voelt sowieso beter dan een oude zomer band.

Die ene zomer dat ik nog met Michelin winterbanden reed heb ik geen problemen gehad met m'n remweg. Die ene winter dat ik nog op zomer Dunlopjes reed was het bijzonder spannend.
/steekproef n=3

p.s. suffe naam heb je...
crap in = crap out
pi_157818649
Zomerband heeft meer contactoppervlak met de weg, dan een winterband, door het grovere profiel van de winterband. Zeker als de zomerband van goed zacht rubber, wat ook soepel blijft bij lage temperaturen, is gemaakt, zal die in de winter op gestrooide of schoongeveegde wegen niet onderdoen voor een winterband.

Pas op platgereden of vers gevallen sneeuw en ijs zal het grovere profiel en soepeler rubber in het voor deel zijn. Overigens zal het zeer zachte rubber van de winterband, het kleinere contactoppervlak wel iets goedmaken, zolang je dus niet in de zomer door Zuid Europa gaat rijden.
.
  donderdag 26 november 2015 @ 10:56:49 #140
198698 gewoonmeppen
Wie niet voelen wil...
pi_157830499
Ik heb de afgelopen 5 jaar zonder problemen met uitsluitend zomerbanden gereden.
De auto was alleen aan het glijden te brengen, door tijdens het insturen van een bocht even de handrem aan te trekken, als er een vers laagje sneeuw lag.
Dan nog schoof de achterkant maar een halve draai, waardoor ik meteen de afslag kon inrijden.

Sinds kort heb ik een andere auto met sportvelgen en brede banden.
Dus nu heb ik een setje velgen met winterbanden gekocht, zodat mijn sportvelgen mooi blijven en ik een betere grip op de buitenwegen, waar ik nu wel kom.
pi_157833246
quote:
1s.gif Op woensdag 25 november 2015 19:23 schreef loveli het volgende:

[..]

Is dat eigen ervaring of interpretatie van de feiten? De ervaring die ik met winterbanden heb is vrij goed, maar een verse winterband voelt sowieso beter dan een oude zomer band.

Die ene zomer dat ik nog met Michelin winterbanden reed heb ik geen problemen gehad met m'n remweg. Die ene winter dat ik nog op zomer Dunlopjes reed was het bijzonder spannend.
/steekproef n=3

p.s. suffe naam heb je...
Verschillende Duitse onderzoeken, plus de cijfers van de leasemaatschappij. En ook eigen ervaring.

Tuurlijk merk je zelf niet dat je eigen remweg langer is, dan is ook alleen in noodgevallen (waar je het meeste winst kan halen).

p.s. Viseenoptie is voor de "echte" fokkers, juist een huzarenstukje qua naam. ;)
pi_157833285
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 18:19 schreef oldford het volgende:

[..]

Ik rij wel op winterbanden en wel om 2 redenen: als ik vanuit de parkeerplaats weg wil rijden, moet ik eerst vrij stijl de dijk omhoog. Dat gaat wel met zomerbanden, maar met winterbanden gaat het veel makkelijker. En daarbij komt dat ik vaak in Duitsland rij en dan heb je geen keuze.

Dat extra brandstofverbruik merk ik niet - ook niet als ik een keer zomers door omstandigheden doorrij op winterbanden. Het beetje extra verbruik 's winters komt door de koudere temperaturen en het verhoogde verbruik van de motor bij die koudere temperaturen. Dat verhoogde verbruik heb ik ook al voor de wisseling naar winterbanden als ik een keer aan de late kant ben met de wissel.
Qua comfort merk ik weinig verschil, maar ik gebruik de auto ook niet als racer.
Het geluid is alleen op klinkerwegen iets luider, op asfalt is het niet te horen.
Opslagkosten heb ik niet.
Winterbanden kosten voor mijn auto grofweg hetzelfde als zomerbanden. Ik heb alleen eenmalig extra velgen aangeschaft. Door winterbanden te gebruiken gaan nu de zomerbanden veel langer mee.
Ben ook niet totaal tegen winterbanden, maar mensen zetten ze er VEEL te vroeg op, en halen ze er VEEL te laat af. In de maanden jan tm maart dan zit je al tegen de max. hoeveel zie je zal op de weg rijden als het nog 20 graden is. Daar mogen ze van mij een artikel5 aan hangen
pi_157833935
quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 17:18 schreef viseenoptie het volgende:
Zomerbanden altijd beter, totdat je in de sneeuw/ijs rijd waar niet gestrooid is. maar dan kan je ook met winterbanden alleen stapvoets.

Als je daarintegen op winterbanden rijdt, dan heb je dus ALTIJD minder grip en langere remweg (tot 30% langer), kortom gevaarlijk, want 30% minder op tijd kunnen stoppen is een heel eind.

(gegeven dat je ook goede "zomerbanden" hebt, en niet van die Chinese budget zooi)

En dan heb ik het nieteens over het extra brandstof verbruik, comfort, geluid en meerprijs van de bandjes en opslagkosten
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 13:39 schreef viseenoptie het volgende:

[..]

Ben ook niet totaal tegen winterbanden, maar mensen zetten ze er VEEL te vroeg op, en halen ze er VEEL te laat af. In de maanden jan tm maart dan zit je al tegen de max. hoeveel zie je zal op de weg rijden als het nog 20 graden is. Daar mogen ze van mij een artikel5 aan hangen
deze man weet :') ;( |:( :|W :N

kom eens met testen aanzetten van de ANWB en of ADAC om je bewering te onderbouwen dat winterbanden bijna altijd slechter zijn.....
pi_157834063
Wat mij betreft voeren ze hier dezelfde wetgeving in als in DL:
Als je onder winterse omstandigheden betrokken bent bij een aanrijding en je hebt geen winterbanden, heb je per definitie de schijn tegen je.
Make my day!
pi_157834091
quote:
9s.gif Op donderdag 26 november 2015 14:17 schreef Martijn137 het volgende:

[..]

[..]

deze man weet :') ;( |:( :|W :N

kom eens met testen aanzetten van de ANWB en of ADAC om je bewering te onderbouwen dat winterbanden bijna altijd slechter zijn.....
Wie praat jij na? de reclames? wat Profile TyreCentre je adviseert? je verjaardagsborrel in een kringetje rond de kaasjes? Google maar naar de ANWB testen van winterbaden boven 0 graden.

Winterbanden hebben zeker hun functie, maar niet tot nauwelijks in nederland.. het vriest bijna nooit, sneeuw word weggestrooid. maar mensen blijven maar doorrijden met die krengen

Dat je meer verbruik hebt = prima, dat je meer betaald voor deze commercie = prima.

Maar dat je mijn achterkant in puin rijd in een file vind ik een stuk kwalijker
pi_157834160
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 14:25 schreef viseenoptie het volgende:

[..]

Wie praat jij na? de reclames? wat Profile TyreCentre je adviseert? je verjaardagsborrel in een kringetje rond de kaasjes? Google maar naar de ANWB testen van winterbaden boven 0 graden.

Winterbanden hebben zeker hun functie, maar niet tot nauwelijks in nederland.. het vriest bijna nooit, sneeuw word weggestrooid. maar mensen blijven maar doorrijden met die krengen

Dat je meer verbruik hebt = prima, dat je meer betaald voor deze commercie = prima.

Maar dat je mijn achterkant in puin rijd in een file vind ik een stuk kwalijker
ik praat niemand na, ik wil dat je met bewijzen komt om je beweringen te onderbouwen....
ik wil je best gelijk geven, maar dan moet je het verdienen ;)

oh ik wil je achterkant wel in puin rijden hoor, ook buiten de file :+
  Vis een optie? donderdag 26 november 2015 @ 14:29:06 #147
70532 loveli
N
pi_157834173
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 13:36 schreef viseenoptie het volgende:

[..]

Verschillende Duitse onderzoeken, plus de cijfers van de leasemaatschappij. En ook eigen ervaring.

Tuurlijk merk je zelf niet dat je eigen remweg langer is, dan is ook alleen in noodgevallen (waar je het meeste winst kan halen).
Geloof mij maar dat ik merk of m'n remweg langer is of niet, zonder ABS. Tyfoon zomerbanden op nat wegdek is spannender dan vers Goodyear winterrubber. Ik heb geen goed vergelijkingsmateriaal.

Mijn logica zegt dat zacht winterrubber in de zomer ook goed grip zou moeten geven, een zomerband in de winter geeft meer verkeersproblemen dan een winterband in de zomer.
quote:
p.s. Viseenoptie is voor de "echte" fokkers, juist een huzarenstukje qua naam. ;)
Sorry, die heisa heb ik indertijd even gemist.
crap in = crap out
pi_157834274
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 14:29 schreef loveli het volgende:

[..]

Geloof mij maar dat ik merk of m'n remweg langer is of niet, zonder ABS. Tyfoon zomerbanden op nat wegdek is spannender dan vers Goodyear winterrubber. Ik heb geen goed vergelijkingsmateriaal.

Mijn logica zegt dat zacht winterrubber in de zomer ook goed grip zou moeten geven, een zomerband in de winter geeft meer verkeersproblemen dan een winterband in de zomer.

[..]

Sorry, die heisa heb ik indertijd even gemist.
Dit dacht ik ook altijd.
En daarom slijten winterbanden ook harder en is het niet economisch er mee in de zomer te rijden.
Zoiets... :D
Make my day!
pi_157834386
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 14:33 schreef agter het volgende:

[..]

Dit dacht ik ook altijd.
En daarom slijten winterbanden ook harder en is het niet economisch er mee in de zomer te rijden.
Zoiets... :D
dat is ook de meest logisch redenatie..... daarom ben ik ook benieuwd naar viseenoptie zijn onderbouwing.

owja, leasemaatschappij cijfers schiet ik bij voorbaat al af, want daar heb je doorgaans van die figuren die denken: "kijk mij in men leasebak met winterbanden, ik kan door gassen!"
wetenschappelijk onderbouwde cijfers / testen dus ;) :)
pi_157834900
Het eerste wat ik heb ge-googled:

http://www.anwb.nl/auto/t(...)e-zomer-door-kan-dat

http://www.geldenrecht.nl(...)t-het-hele-jaar-door

Zelf de ervaring ook, ik reed 1000km per week, en rij het liefst de "racelijnen" (maar niet de snelheid natuurlijk), dus met zo min mogelijk te sturen een bocht door met zo min mogelijk remmen en gas bij, en met de winterbanden boven de 0 graden was het gewoon niet meer mogelijk, en onder de 0 graden is het simpelweg gevaarlijk, met of zonder winterbanden, met verschillende auto's die ik had.

Van de leasemaatschappij krijg je in oktober al een mailtje dat jeje winterbanden moet komen wisselen, zodat ze de drukte voor zijn, en daar gaat het nou juist mis. Daar heb jeje 30% extra remweg (en dat is een hoop als je plotseling moet remmen als een kind oversteekt).

Winterbanden zijn prima, als je flexibel bent om ze snel te veranderen. onder de 0 = ok (maar onnodig zonder sneeuw/ijs). kortom, je rijd voor 90% van je winterbanden tijd gewoon gevaarlijker voor jezelf en de rest (die van november tot maart hun bandjes eronder hebben zitten), en voor die 10% waar het wel nodig is, moet je zoiezo rustig rijden, omdat het simpelweg glad is!

Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen
pi_157835047
Erger mij ook al kapot aan mensen die hun autobahn-vignet als strook op het raam aan de bestuurderskant plakken, naast hun parkeer-vergunning bijna midden op het raam aan diezelfde kant, met om het helemaal erg te maken ook nog een navigatie bijna in het midden, maar dat is een totaal andere discussie.
pi_157835086
quote:
das schattig, ging mij voornamelijk om deze uitspraak;

quote:
0s.gif Op woensdag 25 november 2015 17:18 schreef viseenoptie het volgende:
Zomerbanden altijd beter, totdat je in de sneeuw/ijs rijd waar niet gestrooid is. maar dan kan je ook met winterbanden alleen stapvoets.

Als je daarintegen op winterbanden rijdt, dan heb je dus ALTIJD minder grip en langere remweg (tot 30% langer), kortom gevaarlijk, want 30% minder op tijd kunnen stoppen is een heel eind.
quote:
Zelf de ervaring ook, ik reed 1000km per week, en rij het liefst de "racelijnen" (maar niet de snelheid natuurlijk), dus met zo min mogelijk te sturen een bocht door met zo min mogelijk remmen en gas bij, en met de winterbanden boven de 0 graden was het gewoon niet meer mogelijk, en onder de 0 graden is het simpelweg gevaarlijk, met of zonder winterbanden, met verschillende auto's die ik had.

Van de leasemaatschappij krijg je in oktober al een mailtje dat jeje winterbanden moet komen wisselen, zodat ze de drukte voor zijn, en daar gaat het nou juist mis. Daar heb jeje 30% extra remweg (en dat is een hoop als je plotseling moet remmen als een kind oversteekt).

Winterbanden zijn prima, als je flexibel bent om ze snel te veranderen. onder de 0 = ok (maar onnodig zonder sneeuw/ijs). kortom, je rijd voor 90% van je winterbanden tijd gewoon gevaarlijker voor jezelf en de rest (die van november tot maart hun bandjes eronder hebben zitten), en voor die 10% waar het wel nodig is, moet je zoiezo rustig rijden, omdat het simpelweg glad is!

Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen
ik heb toch hele andere ervaringen, winterbanden onder mijn v50 merk ik meteen dat ik meer grip heb zo rond de 5 graden, je hebt ook betere water afvoer en hebt minder last van aquaplaning...

maar nogmaals, onderbouw je bewering,
dat je winterbanden in de zomer niet moet rijden.... oh joh ? _O-
maar dat je beter af bent met zomerbanden in de winter 8)7

quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 15:07 schreef viseenoptie het volgende:
Erger mij ook al kapot aan mensen die hun autobahn-vignet als strook op het raam aan de bestuurderskant plakken, naast hun parkeer-vergunning bijna midden op het raam aan diezelfde kant, met om het helemaal erg te maken ook nog een navigatie bijna in het midden, maar dat is een totaal andere discussie.
PTA / Irritaties op de weg #94 Met en zonder frustratie ;)

wel terechte klacht trouwens....
pi_157835212
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 15:09 schreef Martijn137 het volgende:

[..]

das schattig, ging mij voornamelijk om deze uitspraak;

[..]

[..]

ik heb toch hele andere ervaringen, winterbanden onder mijn v50 merk ik meteen dat ik meer grip heb zo rond de 5 graden, je hebt ook betere water afvoer en hebt minder last van aquaplaning...

maar nogmaals, onderbouw je bewering,
dat je winterbanden in de zomer niet moet rijden.... oh joh ? _O-
maar dat je beter af bent met zomerbanden 8)7

[..]

PTA / Irritaties op de weg #94 Met en zonder frustratie ;)

wel terechte klacht trouwens....
Aquaplanning heb je inderdaad een punt, dat is beter met winterbanden.

Misschien bij een Volvo anders qua gewicht, maar heb een cooper, golf en A3 (wat meer sportief ingestelde machines) was het verschil duidelijk merkbaar (in negatieve zin).

En als er een pak sneeuw ligt, kan je ook niet hard rijden, met of zonder winterbanden, al denken sommige mensen dat winterbanden een mario ster is..
pi_157835303
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 15:15 schreef viseenoptie het volgende:

[..]

Aquaplanning heb je inderdaad een punt, dat is beter met winterbanden.

Misschien bij een Volvo anders qua gewicht, maar heb een cooper, golf en A3 (wat meer sportief ingestelde machines) was het verschil duidelijk merkbaar (in negatieve zin).

En als er een pak sneeuw ligt, kan je ook niet hard rijden, met of zonder winterbanden, al denken sommige mensen dat winterbanden een mario ster is..
Golf en A3 zijn dacht ik ongeveer qua gewicht gelijk aan een V50... dacht zelfs dat een A3 in sommige uitvoeringen zwaarder is / was.

ja, en dan heb je nog de SUV's met winterbanden..... }:| :|W
vorige jaar na kerst met die gruwelijke sneeuwbuien naar calais gereden voor vakantie.... tot aan brussels een dik pak sneeuw op de wegen, en die SUV's maar drukken want ik heb 4wiel aandrijving en winterbanden dus ik kan ook nu op je bumper zitten :r |:( 8)7
pi_157835492
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 15:19 schreef Martijn137 het volgende:

[..]

Golf en A3 zijn dacht ik ongeveer qua gewicht gelijk aan een V50... dacht zelfs dat een A3 in sommige uitvoeringen zwaarder is / was.

ja, en dan heb je nog de SUV's met winterbanden..... }:| :|W
vorige jaar na kerst met die gruwelijke sneeuwbuien naar calais gereden voor vakantie.... tot aan brussels een dik pak sneeuw op de wegen, en die SUV's maar drukken want ik heb 4wiel aandrijving en winterbanden dus ik kan ook nu op je bumper zitten :r |:( 8)7

Ik heb alleen een D5-X90 gereden voor een week, maar volgens mij is een A3 iets stijver op de weg qua "sportief" ipv comfort. (blijft een VAG)

En zulke types rijden dus ook gewoon met winterbanden 140 op de linkerweghelft met 15+ graden, en dus die ~30% extra remweg en gripverlies.

Sneeuw/ijs = winterbanden en snelheid en rijstijl aanpassen, boven de 4-5 graden "normale" banden
  Vis een optie? donderdag 26 november 2015 @ 15:52:05 #156
70532 loveli
N
pi_157836065
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 15:27 schreef viseenoptie het volgende:
En zulke types rijden dus ook gewoon met winterbanden 140 op de linkerweghelft met 15+ graden, en dus die ~30% extra remweg en gripverlies.
Die 30% was volgens jouw link bij 35 graden buitentemperatuur.
crap in = crap out
pi_157836396
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 15:27 schreef viseenoptie het volgende:

[..]

Ik heb alleen een D5-X90 gereden voor een week, maar volgens mij is een A3 iets stijver op de weg qua "sportief" ipv comfort. (blijft een VAG)

En zulke types rijden dus ook gewoon met winterbanden 140 op de linkerweghelft met 15+ graden, en dus die ~30% extra remweg en gripverlies.

Sneeuw/ijs = winterbanden en snelheid en rijstijl aanpassen, boven de 4-5 graden "normale" banden
Volgens de vele onderzoeken die ik gelezen heb, zijn zomerbanden bij droog wegdek in het voordeel tot -2 ongeveer.

Bij nat wegdek zijn zomer en winterbanden nagenoeg gelijk tussen de 0 tot 13 graden. Daarboven zijn zomerbanden beter, daaronder winterbanden.

Verder zijn uiteraard bij ijs en sneeuw de winterbanden altijd in het voordeel. Zelfs de slechtste winterband staat dan een 45% sneller stil dan een zomerbanden (bij 50km/h, 26 tegenover 46 meter).

[ Bericht 0% gewijzigd door RealBizkit666 op 26-11-2015 16:41:16 ]
  Vis een optie? donderdag 26 november 2015 @ 16:23:41 #158
70532 loveli
N
pi_157836703
Volgens medewerker van ANWB uit een van de linkjes:
quote:
Het hele jaar door op winterbanden rijden is niet onze aanbeveling. Een winterband is niet optimaal geschikt voor zomerse omstandigheden. De verkeersveiligheid is echter bij normaal en gemiddeld gebruik niet in het geding. In die zin zijn er geen grote bezwaren.
crap in = crap out
pi_157836790
Gooi ze er altijd onder in oktober en merk buiten echt winterweer niet zo veel verschil eigenlijk. Mijn grootste argument is dat ik vrijwel wekelijks in Duitsland kom dus het voorkomt een boel gezeur. Heb het gevoel dat ze daar gele platen extra in de gaten houden :').
pi_157837044
Bij mij liggen ze er sinds maandag onder. En in de Limburgse heuvels heb ik de vorige winters genoeg helden zien staan dat ze ergens niet omhoog kwamen. :)
pi_157837292
Ga voor het eerst sinds een maandje op 4 season banden rijden. Ik rij regelmatig naar Duitsland, ik woon-werk in een heuvelachtig gebied in Limburg. Winterbanden vond ik te duur.
Of saté?
  donderdag 17 december 2015 @ 17:47:02 #162
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_158311234
Hoe bevallen winterbanden nou met 15 graden in de plus :?
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
  donderdag 17 december 2015 @ 18:56:32 #163
242851 bokkepoot
Compleet irrelevant
pi_158312639
quote:
2s.gif Op donderdag 17 december 2015 17:47 schreef Falco het volgende:
Hoe bevallen winterbanden nou met 15 graden in de plus :?
Uitstekend, mijn verbruik is van 1 op 11 naar 1 op 13 gegaan...

Of bedoel je dat niet :?
Als ook van de sarcastische opmerkingen
pi_158312894
quote:
2s.gif Op donderdag 17 december 2015 17:47 schreef Falco het volgende:
Hoe bevallen winterbanden nou met 15 graden in de plus :?
Ze slijten wat harder. Maar dat is het probleem van de leasemij.
Verders merk ik er weinig van.
Make my day!
  donderdag 17 december 2015 @ 19:14:28 #165
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_158313033
quote:
2s.gif Op donderdag 17 december 2015 17:47 schreef Falco het volgende:
Hoe bevallen winterbanden nou met 15 graden in de plus :?
Met name de afgelopen 2 zeer natte weken waren fantastisch.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_158313359
Vandaag even twee nieuwe winterbanden besteld. Kan ik voor oud en nieuw rustig Duitsland in B-)
  donderdag 17 december 2015 @ 21:56:03 #167
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_158316975
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2015 19:08 schreef agter het volgende:

[..]

Ze slijten wat harder. Maar dat is het probleem van de leasemij.
Verders merk ik er weinig van.
met mijn vorige auto dacht ik 'eventjes' in een zomertje een setje winterbanden op te rijden; boy was I wrong :') bijna 80k op gereden zonder een centje pijn.
Dat 'harder slijten' valt echt wel mee.

Heb nu een andere auto die nu op standaard 17 inch met zomerrubber staat, en wat mijn winterset moet gaan worden. Voorbandjes zijn bijna op, achter nog een mm of 4 à 5.. Dilemma. Zeker met het huidige weer twijfel ik wat ik ermee aan moet.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Vis een optie? donderdag 17 december 2015 @ 22:07:36 #168
70532 loveli
N
pi_158317373
quote:
2s.gif Op donderdag 17 december 2015 17:47 schreef Falco het volgende:
Hoe bevallen winterbanden nou met 15 graden in de plus :?
Een verademing ten opzichte van de oude Tyfoons. Geen remsporen meer gemaakt en strak de rotondes over.
crap in = crap out
pi_158317887
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2015 21:56 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

met mijn vorige auto dacht ik 'eventjes' in een zomertje een setje winterbanden op te rijden; boy was I wrong :') bijna 80k op gereden zonder een centje pijn.
Dat 'harder slijten' valt echt wel mee.

Underpowered diesel. Had ook een 307 met 68 ponies, na 100000km met de orginele set Michelin Energy's moesten ze vervangen worden, eer zat toen nog 3,5mm op, maar ze werden onrond en ging cuppen. Was niet meer te balanceren.

Rondje Zuid Frankrijk in de zomer, met een dikke sleurhut achter je nieuwe Benz en 17" en je bent ze zo kwijt hoor.
.
  vrijdag 18 december 2015 @ 00:32:38 #170
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_158321536
quote:
1s.gif Op donderdag 17 december 2015 22:22 schreef Fer het volgende:

[..]

Underpowered diesel. Had ook een 307 met 68 ponies, na 100000km met de orginele set Michelin Energy's moesten ze vervangen worden, eer zat toen nog 3,5mm op, maar ze werden onrond en ging cuppen. Was niet meer te balanceren.

Rondje Zuid Frankrijk in de zomer, met een dikke sleurhut achter je nieuwe Benz en 17" en je bent ze zo kwijt hoor.
Rondje Frankrijk is een optie, sleurhut niet, en van de zomer moet hij op 18" rollen volgens planning. :)

Ik twijfel om die winterbanden eronder te gooien, maar dan alleen voor. Die winter komt echt een keertje, maar dan rijd ik achter nog op 4mm zomershit. Denk dat de ESP het dan een beetje druk krijgt :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_158321654
quote:
12s.gif Op vrijdag 18 december 2015 00:32 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Rondje Frankrijk is een optie, sleurhut niet, en van de zomer moet hij op 18" rollen volgens planning. :)

Ik twijfel om die winterbanden eronder te gooien, maar dan alleen voor. Die winter komt echt een keertje, maar dan rijd ik achter nog op 4mm zomershit. Denk dat de ESP het dan een beetje druk krijgt :+
Je weet dat het de rwd drivers waren, die met sneeuw de bruggen niet op kwam, toen. En voorbij gegaan werden door Panda's en Clio's op 155 huismerk zomerbandjes.
.
  vrijdag 18 december 2015 @ 00:45:24 #172
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_158321714
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 december 2015 00:41 schreef Fer het volgende:

[..]

Je weet dat het de rwd drivers waren, die met sneeuw de bruggen niet op kwam, toen. En voorbij gegaan werden door Panda's en Clio's op 155 huismerk zomerbandjes.
Mjah ik sta dan dus op 245 bijna-op zomerprofiel achter; als er een pak sneeuw valt ben ik de loel :+
Kan ze wel alvast klaar zetten in de schuur natuurlijk, eronder gooien is zo gepiept. :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  vrijdag 18 december 2015 @ 01:30:34 #173
381517 Zapata
held op sokken
pi_158322399
hoe weet je eigenlijk wat voor banden je hebt? (zomer, winter of all season)
  vrijdag 18 december 2015 @ 08:28:05 #174
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158323395
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 december 2015 01:30 schreef Zapata het volgende:
hoe weet je eigenlijk wat voor banden je hebt? (zomer, winter of all season)
Kijken naar het type, hoe heet de band, wat staat er op
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 18 december 2015 @ 08:29:52 #175
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_158323411
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 december 2015 00:41 schreef Fer het volgende:

[..]

Je weet dat het de rwd drivers waren, die met sneeuw de bruggen niet op kwam, toen. En voorbij gegaan werden door Panda's en Clio's op 155 huismerk zomerbandjes.
LOL
Aan het einde van de straat van mijn vorige huis lag een lage drempel, als er sneeuw lag die was vastgereden kwam een RWD daar niet overheen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_167137109
Iets te laat, maar weer een schop wegens koud weer...
Nog nieuwe inzichten, discussie of ervaringen gehad?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_167137185
Ze liggen er weer onder. In afwachting van de horrorwinter die ze elk jaar voorspellen. :P
pi_167137960
quote:
0s.gif Op donderdag 26 november 2015 15:27 schreef viseenoptie het volgende:

[..]

Ik heb alleen een D5-X90 gereden voor een week, maar volgens mij is een A3 iets stijver op de weg qua "sportief" ipv comfort. (blijft een VAG)

En zulke types rijden dus ook gewoon met winterbanden 140 op de linkerweghelft met 15+ graden, en dus die ~30% extra remweg en gripverlies.

Sneeuw/ijs = winterbanden en snelheid en rijstijl aanpassen, boven de 4-5 graden "normale" banden
Ik denk dat een v50 harder te hoeken is dan een A3... Gevalletje Ford Focus onderstel versus Golf onderstel..
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_167146972
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 09:27 schreef Ridocar het volgende:
Iets te laat, maar weer een schop wegens koud weer...
Nog nieuwe inzichten, discussie of ervaringen gehad?
In Nederland gewoon niet doen. Als ze al iets bijdragen aan de veiligheid door een betere performance, dan wordt dat volledig tenietgedaan door een grotere mate van 'roekeloosheid'. Gewoon verbieden.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167148736
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 17:14 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

In Nederland gewoon niet doen. Als ze al iets bijdragen aan de veiligheid door een betere performance, dan wordt dat volledig tenietgedaan door een grotere mate van 'roekeloosheid'. Gewoon verbieden.
:')
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  dinsdag 6 december 2016 @ 18:56:33 #181
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_167149407
Ik heb ze er al een paar weken onder. Verbruik iets omlaag, lawaai iets omhoog. Hoop ze na twee magere jaren weer eens in diepe sneeuw te mogen gebruiken voor het superieuriteitsgevoel.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_167149727
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 december 2016 18:56 schreef XL het volgende:
Hoop ze na twee magere jaren weer eens in diepe sneeuw te mogen gebruiken voor het superieuriteitsgevoel.
Kijk, jij omschrijft dat mooi.
Ten eerste "Hoop ze weer eens te mogen gebruiken". Dat suggereert dat in een gemiddelde Nederlandse winter, je ze er echt voor niks onder hebt zitten.
En ten tweede: "Voor het superioriteitsgevoel" geeft een gemoedstoestand aan die bij veel winterbandenrijders voor lijkt te komen: "Kijk mij nou superieur zijn, omdat ik wel winterbanden heb".
Vandaar dat mensen het op facebook, twitter, fora, etc neerplempen. :)

Winterbanden: statussymbool van de bourgeoisie. :)
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167149833
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 17:14 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

In Nederland gewoon niet doen. Als ze al iets bijdragen aan de veiligheid door een betere performance, dan wordt dat volledig tenietgedaan door een grotere mate van 'roekeloosheid'. Gewoon verbieden.
Verbieden inderdaad :|W
.
pi_167149861
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 19:09 schreef Fer het volgende:

[..]

Verbieden inderdaad :|W
Leaserijders met winterbanden zijn vaker bij aanrijdingen betrokken dan leaserijders zonder winterbanden. Gevaarlijk, dus, die winterbanden.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  dinsdag 6 december 2016 @ 19:13:50 #185
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_167149970
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 19:06 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Kijk, jij omschrijft dat mooi.
Ten eerste "Hoop ze weer eens te mogen gebruiken". Dat suggereert dat in een gemiddelde Nederlandse winter, je ze er echt voor niks onder hebt zitten.
En ten tweede: "Voor het superioriteitsgevoel" geeft een gemoedstoestand aan die bij veel winterbandenrijders voor lijkt te komen: "Kijk mij nou superieur zijn, omdat ik wel winterbanden heb".
Vandaar dat mensen het op facebook, twitter, fora, etc neerplempen. :)

Winterbanden: statussymbool van de bourgeoisie. :)
Jij lijkt me typisch iemand met een oordeel zonder hands-on ervaring.

Ik heb ze omdat ik in Duitsland woon, waar ik aansprakelijk ben voor ongevallen die door andere veroorzaakt worden bij ongevallen in winterse omstandigheden als ik ze niet heb.

Dat gezegd hebbende: het verschil is zo groot, ook als ik ze maar 1x in de 10 jaar nodig heb loont het zich. Want je hebt gelijk, 95% van de winterdagen zijn de verschillen marginaal. Het zijn de paar extreme dagen elke paar jaar die het rechtvaardigen dat je je superieur voelt ten opzichte van mensen die dan zonder de weg opgaan.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_167150575
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 19:10 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Leaserijders met winterbanden zijn vaker bij aanrijdingen betrokken dan leaserijders zonder winterbanden. Gevaarlijk, dus, die winterbanden.
Ah, de uitspraken van de koffie/borrel tafel worden er ook weer bijgehaald.
Heb je ook nog een mening over niet-leaserijders met winterbanden?
pi_167150687
T5r lijkt vooral jaloers te zijn :')..

Ik heb winterbanden om de zomervelgen te beschermen tegen zout, en omdat ik zo dicht bij DE woon, dat ik wel moet.

Tevens ben ik liever voorbereid bij potentieel slecht weer.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_167150998
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 december 2016 19:13 schreef XL het volgende:

Jij lijkt me typisch iemand met een oordeel zonder hands-on ervaring.
Ik heb al 26 jaar hands-on ervaring.

quote:
Ik heb ze omdat ik in Duitsland woon,
Ik heb het niet over Duitsland.

quote:
het verschil is zo groot
Welk verschil?
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167151098
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 19:33 schreef Glijdt_licht het volgende:
Tevens ben ik liever voorbereid bij potentieel slecht weer.
Ik ben altijd voorbereid op slecht weer. Dat is een mindset, namelijk. Daar heb ik geen andere banden voor nodig. Voordeel is dat ik mijn banden ken. Ik voel en hoor aan mijn banden of ze op temperatuur zijn. En weet dus wanneer ik rekening moet houden met eventueel verminderde performance. Heeft niets te maken met 'jaloers', maar gewoon je kop er bij houden.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167151108
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 19:30 schreef oldford het volgende:

[..]

Ah, de uitspraken van de koffie/borrel tafel worden er ook weer bijgehaald.
Heb je ook nog een mening over niet-leaserijders met winterbanden?
Het is geen mening, maar een meting.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167151183
Ik heb lang nagedacht over winterbanden: nadat min. gehersenspoelde Duitse collega's mij probeerde te overtuigen van het voordeel van winterbanden! Welke ik dus niet zien, aangezien ik enkel een Duitse wet zie die verbied met zomerbandjes door sneeuw, ijzel etc te rijden.

Dus 9 van de 10 winterdagen mag ik gewoon met mijn zomerbandjes in Duitsland komen, want zo vaak ligt er geen ijzel of sneeuw op de weg. Wat niet wegneemt dat winterbanden geen voordeel hebben, je hebt er alleen bijna geen profijt van!

Het sneeuwt ja nauwelijks in dit land en als, dan zijn de wegen ook weer snel sneeuwvrij. Dus in het ergste geval laat ik de auto wel staan bij extreem winterweer, alleen ik denk dat die dagen op een hand zijn te tellen.
pi_167151213
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 19:42 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Ik heb al 26 jaar hands-on ervaring.

[..]

Ik heb het niet over Duitsland.

[..]

Welk verschil?
Het verschil als je een besneeuwde helling op moet rijden bijvoorbeeld. Of het verschil in zijdelingse grip. Of als je net met je aangedreven wielen in een goot staat.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_167151330
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 19:44 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Ik ben altijd voorbereid op slecht weer. Dat is een mindset, namelijk. Daar heb ik geen andere banden voor nodig. Voordeel is dat ik mijn banden ken. Ik voel en hoor aan mijn banden of ze op temperatuur zijn. En weet dus wanneer ik rekening moet houden met eventueel verminderde performance. Heeft niets te maken met 'jaloers', maar gewoon je kop er bij houden.
Neuh, k weet wel dat jij in de winter van 2008 op 2009 in het noorden niet weg was gekomen. :') kan ik alleen maar om lachen eigenlijk.


Laat staan als je achterwielaandrijving had gehad.

Maar goed, jij bent die typische 'oude Volvo' rijder. Die gelooft dat zijn auto alles aan kan, en dat hijzelf de rust zelve is, en overal op kan reageren :').

Van die figuren waar een knop omgaat als ze in een oude Volvo stappen. Worden ineens verdacht eigenwijs van, en oude auto's en oude ideeën zijn dan ineens veel beter dan nieuwe auto's en nieuwe inzichten. Van die figuren die geloven dat een Volvo 960 de veiligste baksteen is die ooit gemaakt is. En dat nieuwe zaken die de veiligheid vergroten onzin zijn

[ Bericht 8% gewijzigd door Glijdt_licht op 06-12-2016 19:57:34 ]
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_167151807
Ik heb trouwens wel last van mijn winterbanden icm blaadjes op de weg, dan wordt de grip opeens wel gebrekkig. Herkenbaar?
.
pi_167151886
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 20:04 schreef Fer het volgende:
Ik heb trouwens wel last van mijn winterbanden icm blaadjes op de weg, dan wordt de grip opeens wel gebrekkig. Herkenbaar?
Ik merk het niet.. vind bij mij de zomerbanden wel strakker sturen, maar die reageren ook sneller op spoorvorming.. het sturen is met winterbanden vooral gevoellozer
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_167152049
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 december 2016 19:51 schreef Glijdt_licht het volgende:

Neuh, k weet wel dat jij in de winter van 2008 op 2009 in het noorden niet weg was gekomen. :')
Dat 'weet' je dan verkeerd. Waarschijnlijk kan ik gewoon beter autorijden.

quote:
Maar goed, jij bent die typische 'oude Volvo' rijder.
Goed argument!

quote:
En dat nieuwe zaken die de veiligheid vergroten onzin zijn
Je bent goed in ongefundeerde aannames: Winterbanden vergroten de veiligheid niet. Dat is waarom ze zo gevaarlijk zijn, want mensen zoals jij denken dat wel. En dan komt je auto, op de kop in de sloot, in de Telegraaf.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167152072
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 19:45 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Het is geen mening, maar een meting.
Nou een beetje nuanceren. Die discussie hebben we al eens gehad.
Het is een constatering van 1 (één) lease maatschappij.
De vele andere lease maatschappijen hebben nog niets gemerkt of zien geen verandering.

Maar misschien kwam dat wel omdat de lease rijders zonder winterbanden op slechte dagen niet reden en hun collega's met winterbanden wel. Is dat ook onderzocht?
pi_167152173
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 20:11 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Dat 'weet' je dan verkeerd. Waarschijnlijk kan ik gewoon beter autorijden.

[..]

Goed argument!

[..]

Je bent goed in ongefundeerde aannames: Winterbanden vergroten de veiligheid niet. Dat is waarom ze zo gevaarlijk zijn, want mensen zoals jij denken dat wel. En dan komt je auto, op de kop in de sloot, in de Telegraaf.
De pot verwijt de ketel dat ie zwart is. Je bent zelf ook niet vies van wat ongefundeerde aannames.
pi_167152189
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 20:12 schreef oldford het volgende:

[..]

Nou een beetje nuanceren.
Je bedoelt 'ontkennen'?
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_167152206
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 20:15 schreef oldford het volgende:

[..]

De pot verwijt de ketel dat ie zwart is. Je bent zelf ook niet vies van wat ongefundeerde aannames.
In deze thread? Show me.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')