Het is niet bepaald hoogstaande literatuur, maar wel vermakelijk en erg toegankelijk geschreven.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:02 schreef Romanus het volgende:
Ik heb alleen helaas het boek in het Nederlands gelezen, ik ga de Engelse versie zeker nog een keer halen
Ben net aan het boek begonnen. Gelukkig een stuk beter door te komen dan de trilogie.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:02 schreef Romanus het volgende:
Ik heb alleen helaas het boek in het Nederlands gelezen, ik ga de Engelse versie zeker nog een keer halen
Het begin van het eerste deel van LOTR is misschien wat taai, door de rest vloog ik heen. Ik houd wel van ouderwets, statig Engels, dat scheelt.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:03 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Ben net aan het boek begonnen. Gelukkig een stuk beter door te komen dan de trilogie.
De LOTR boeken kwam ik gewoon niet doorheen. Ik liep echt vast in het tweede boek.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:03 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Ben net aan het boek begonnen. Gelukkig een stuk beter door te komen dan de trilogie.
Echt best geschreven is het ook allemaal niet, maar het verhaal zelf maakt veel goed. Ik heb hetzelfde met George Martin, om maar in het genre te blijven. Het verhaal van Game of Thrones is leuk, de uitvoering laat te wensen over. Tolkien was ook geen schrijfwonder duidelijk.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:07 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
De LOTR boeken kwam ik gewoon niet doorheen. Ik liep echt vast in het tweede boek.
Op dat vlak sla ik Tolkien toch een stuk hoger aan. Een keer of vier à vijf per boek merkte je dat Martin een nieuw favoriet ongebruikelijk woord had dat hij te pas en te onpas gebruikte.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:13 schreef Pek het volgende:
[..]
Echt best geschreven is het ook allemaal niet, maar het verhaal zelf maakt veel goed. Ik heb hetzelfde met George Martin, om maar in het genre te blijven. Het verhaal van Game of Thrones is leuk, de uitvoering laat te wensen over. Tolkien was ook geen schrijfwonder duidelijk.
Je kwam niet door de LOTR trilogie? Dat is niet echt wat je noemt zware kost, maar lichte voer. Misschien lukt The Hobbit wel, dat is een veel toegankelijkere boek. Ik raad je aan om The Silmarillion links te laten liggen als je al moeite hebt met LOTR.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:07 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
De LOTR boeken kwam ik gewoon niet doorheen. Ik liep echt vast in het tweede boek.
De schrijfstijl en woorden waren geen probleem. Maar het ging me veel te traag. Het is zo ontzettend beschrijvend, zoveel detail. Zoveel aftakkingen die niet direct met het hoofdavontuur te maken hebben.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:17 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Je kwam niet door de LOTR trilogie? Dat is niet echt wat je noemt zware kost, maar lichte voer. Misschien lukt The Hobbit wel, dat is een veel toegankelijkere boek. Ik raad je aan om The Silmarillion links te laten liggen als je al moeite hebt met LOTR.
Sowieso al om de vaak tenenkrommende vertalingen. Bilbo Balings? wtf.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:14 schreef whocares86 het volgende:
Ik wil ze ook nog eens in het engels lezen. Dat leest waarschijnlijk echt een stuk lekkerder omdat Engels zich gewoon beter leent tot ouderwetse statige tekst dan het Nederlands en omdat Tolkien als professor heel precies zijn woorden koos.
Moest van m'n moeder toen ik klein wasquote:Op vrijdag 14 december 2012 00:22 schreef whocares86 het volgende:
Geen idee hoe mensen zich door LOTR hebben kunnen worstelen voor de films er waren.
Kaarten genoeg in de boeken.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:22 schreef whocares86 het volgende:
Geen idee hoe mensen zich door LOTR hebben kunnen worstelen voor de films er waren. Met de films als lijdraad heb je tenminste nog enige houvast bij al die verwarrende namen en locaties en ook heb je een beter idee waar in midden aarde je je bevind.
Daar heb je een punt. Tolkien staat bekend om zijn uitgebreide beschrijvingen. Hij kan iets kleins tot op de detail beschrijven. Daar moet je tegen kunnen, maar LOTR zijn wel goede boeken. Misschien nog een keer proberen en het rustig op je af laten komen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:19 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
De schrijfstijl en woorden waren geen probleem. Maar het ging me veel te traag. Het is zo ontzettend beschrijvend, zoveel detail. Zoveel aftakkingen die niet direct met het hoofdavontuur te maken hebben.
Lees jij de filmboeken?quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:17 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Je kwam niet door de LOTR trilogie? Dat is niet echt wat je noemt zware kost, maar lichte voer. Misschien lukt The Hobbit wel, dat is een veel toegankelijkere boek. Ik raad je aan om The Silmarillion links te laten liggen als je al moeite hebt met LOTR.
Fantasy, beste jongen, fantasy. Je moet je beelden in je hoofd kunnen vormen. Bij elke pagina die ik las zag ik de figuren en personages voor mij.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:22 schreef whocares86 het volgende:
Geen idee hoe mensen zich door LOTR hebben kunnen worstelen voor de films er waren. Met de films als lijdraad heb je tenminste nog enige houvast bij al die verwarrende namen en locaties en ook heb je een beter idee waar in midden aarde je je bevind.
Ik lees de boeken die bij de boekhandel lagen. Wel de Nederlandse uitgave, maar het zijn wel heel toegankelijke boeken. Dat zijn nota bene de boeken die 9 op de 10 mensen lezen. Het kan zijn dat er zware kost in het Engels is, maar daar ben ik nooit aan begonnen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:25 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Lees jij de filmboeken?Ik heb hier een boek liggen die op flinterdun papier is geschreven en al 50 jaar oud of zo, geen toegankelijk boek moet ik je zeggen hoor.
Dat wel maar het is gewoon een verschrikkeld ingewikkeld boek zeker de eerste keer als je het leest.quote:
Zeker nog eens proberen je weet nu gewoon meer wat er op je afkomt.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:24 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Daar heb je een punt. Tolkien staat bekend om zijn uitgebreide beschrijvingen. Hij kan iets kleins tot op de detail beschrijven. Daar moet je tegen kunnen, maar LOTR zijn wel goede boeken. Misschien nog een keer proberen en het rustig op je af laten komen.
Ik heb de boeken verslonden. Had de films niet eens gezien, maar vond het toen al een prachtig verhaal.
Ik heb als klein jochie al LOTR gelezen voordat ik wist dat er films zouden komen.. weet niet meer wanneer maar dat zal dus voor 2001 zijn geweest, dus sowieso voor mn 15e. Vond het toen wel te doen en de vertaling van LOTR in het Nederlands is absoluut niet slecht te noemen. Ook het verhaspelen van namen is op zichzelf niet slecht gedaan.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:22 schreef whocares86 het volgende:
Haha, misschien moet ik de boeken eens tevoorschijn halen. Het is lang geleden (schat 8 jaar) dat ik de boeken heb gelezen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:30 schreef whocares86 het volgende:
Tolkien gaat te ver door in details die voor de meeste lezers niet interessant zijn en moeilijk te volgen. Er zijn zat schrijvers die heel gedetailleerd schrijven maar het wel interessant houden.
Je doet uitspraken over een vertaalde versie van een boek van meer dan vijftig jaar oud?quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:28 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Ik lees de boeken die bij de boekhandel lagen. Wel de Nederlandse uitgave, maar het zijn wel heel toegankelijke boeken. Dat zijn nota bene de boeken die 9 op de 10 mensen lezen. Het kan zijn dat er zware kost in het Engels is, maar daar ben ik nooit aan begonnen.
Vooral het landschap is in 3D best indrukwekkend en de flashbacks van de strijd tussen de dwergen en orks komt er in 3D ook goed tot zijn recht.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:30 schreef kurk_droog het volgende:
Hoe is het 3D trouwens? Net zo ergerlijk als bij al die andere films ( onscherpe beelden met 3D ) of is het nu echt beter?
Klopt. Het origineel heb ik niet gelezen. Misschien een idee voor de toekomst.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:33 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Je doet uitspraken over een vertaalde versie van een boek van meer dan vijftig jaar oud?
Hier past maar één reactie:.
Voor mij ook hoor. Als tiener was het in ieder geval een behoorlijke worsteling om er doorheen te komen. Misschien gaat het me als volwassene beter af.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:32 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Haha, misschien moet ik de boeken eens tevoorschijn halen. Het is lang geleden (schat 8 jaar) dat ik de boeken heb gelezen.
Ik snap niet waarom dat nodig is. Vertalen is één ding, je in allerlei bochten wringen om iets niet engels te laten klinken is wat anders. Wat is er mis met Baggins?quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:32 schreef thettes het volgende:
[..]
IOok het verhaspelen van namen is op zichzelf niet slecht gedaan.
Had als puber totaal geen moeite om de boeken te lezen. Heb de Nederlandse vertaling als licht bevonden en in een ruk uitgelezen. Moet wel zeggen dat ik voor die leeftijd een boekenwurm was vergeleken met de meeste leeftijdsgenoten.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:36 schreef whocares86 het volgende:
[..]
Voor mij ook hoor. Als tiener was het in ieder geval een behoorlijke worsteling om er doorheen te komen. Misschien gaat het me als volwassene beter af.
Nope, het is nu echt heel goed. En zeker niet onscherp,wat vooral komt door de 48fps. Ga `m zeker in 3D zien!quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:30 schreef kurk_droog het volgende:
Hoe is het 3D trouwens? Net zo ergerlijk als bij al die andere films ( onscherpe beelden met 3D ) of is het nu echt beter?
Niet zoveel, maar dat moet je ook in de context zien van de periode waarin het vertaald werd. Het Engels van Nederlanders is namelijk érg veel beter geworden de laatste decennia.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:36 schreef Pek het volgende:
[..]
Ik snap niet waarom dat nodig is. Vertalen is één ding, je in allerlei bochten wringen om iets niet engels te laten klinken is wat anders. Wat is er mis met Baggins?
Sauron is een Maiar, als een van de Ainur.quote:Op donderdag 13 december 2012 22:44 schreef Poemgirl het volgende:
En als je het over Gimli's domme grappen hebt, vergeet Legolas' irritante Captain Obvious opmerkingen niet![]()
Trouwens, the Hobbit is nou eenmaal een kinderboek, deal with it en ga nou niet verwachten dat het precies zoals Lord of the Rings wordt want dat gebeurt nou eenmaal niet. Het 'evil' gehalte is niet zo groot (Smaug is maar een draak vergeleken met Sauron, een Aulë!) en dat proberen ze te compenseren door een beetje Sauron toe te voegen (= Necromancer), en Azog, maar zo duister zal het sowieso niet kunnen worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 9% gewijzigd door over_hedge op 14-12-2012 08:58:56 ]Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
quote:Op vrijdag 14 december 2012 08:44 schreef over_hedge het volgende:
Kerel, zet even tussen spoiler tags!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.duidelijk.
[ Bericht 6% gewijzigd door yvonne op 14-12-2012 12:21:53 ]"Thats how we roll in the Shire!"
Vooral gaan qoute danquote:Op vrijdag 14 december 2012 08:53 schreef Giester het volgende:
[..]
Kerel, zet even tussen spoiler tags!
quote:Op vrijdag 14 december 2012 08:44 schreef over_hedge het volgende:
Ik ben er op 12-12-12 heen geweest. Ik vond hem wel goed. Alleen had er wel een uur afgekunt. Het ging me net iets te sloom allemaal.Dat met die stone giants is een ode aan het boek. Verder is het stuk in de film niet 1 op 1 uit het boek gehaald:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik heb daar niet zoveel moeite mee trouwens, je hebt van die boek puristen die het tot in de details perfect wil hebben. Daar ben ik er niet 1 van.quote:Bilbo had never seen or imagined anything of the kind. They were
high up in a narrow place, with a dreadful fall into a dim valley at one side
of them. There they were sheltering under a hanging rock for the night,
and he lay beneath a blanket and shook from head to toe. When he
peeped out in the lightning-flashes, he saw that across the valley the
stone-giants were out and were hurling rocks at one another for a. game,
and catching them, and tossing them down into the darkness where they
smashed among the trees far below, or splintered into little bits with a
bang.![]()
Ah vandaarquote:Op vrijdag 14 december 2012 09:08 schreef kilozout het volgende:
[..]
Dat met die stone giants is een ode aan het boek. Verder is het stuk in de film niet 1 op 1 uit het boek gehaald:
[..]
Ik heb daar niet zoveel moeite mee trouwens, je hebt van die boek puristen die het tot in de details perfect wil hebben. Daar ben ik er niet 1 van.![]()
Een Maia, twee Maiar. Een Vala, twee Valarquote:Op vrijdag 14 december 2012 07:57 schreef Giester het volgende:
Sauron is een Maiar, als een van de Ainur.
Aulë is een Valar!
Excuus, je hebt gelijk.quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:12 schreef knnth het volgende:
[..]
Een Maia, twee Maiar. Een Vala, twee Valar
quote:The Maiar (singular: Maia) are beings from J. R. R. Tolkien's high fantasy legendarium. They are lesser Ainur who entered Eä in the beginning of time
Dat is nou een typisch voorbeeld van de overgedetailerde achtergrond informatie en moeilijke termen die de gemiddelde lezer niets zeggen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:25 schreef Giester het volgende:
The Maiar (singular: Maia) are beings from J. R. R. Tolkien's high fantasy legendarium. They are lesser Ainur who entered Eä in the beginning of time
Dat was alleen om aan te geven dat Maia inderdaad enkelvoud is van Maiar.quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:31 schreef whocares86 het volgende:
[..]
Dat is nou een typisch voorbeeld van de overgedetailerde achtergrond informatie en moeilijke termen die de gemiddelde lezer niets zeggen.
Al die termen zijn moeilijk te missen als je de boeken aan het lezen bent.quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:32 schreef Giester het volgende:
[..]
Dat was alleen om aan te geven dat Maia inderdaad enkelvoud is van Maiar.
En anders: Gewoon niet lezen.
Ja klopt.quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:34 schreef whocares86 het volgende:
[..]
Al die termen zijn moeilijk te missen als je de boeken aan het lezen bent.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:42 schreef over_hedge het volgende:
Jullie weten er veel van, dus weten vast ook hier het antwoord op:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Amen.
quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:47 schreef Jivis het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:58 schreef over_hedge het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Amen.
quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:05 schreef Jivis het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:11 schreef over_hedge het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Amen.
quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:18 schreef Jivis het volgende:
quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:23 schreef over_hedge het volgende:
quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:27 schreef Jivis het volgende:
quote:Op vrijdag 14 december 2012 10:32 schreef over_hedge het volgende:
Jij wilde spoilersquote:
Ja, gewoon een Hobbit (unseen) en een Hobbit (seen) topic.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:10 schreef Stefan het volgende:
Kan er geen spoilertopic komen, dit is zo onleesbaar
Mwa, de dingen die ik vroeg gingen wel echt over de film.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:27 schreef Jivis het volgende:
Die spoilers gaan niet zozeer over de film, maar over de boeken. Dus dan heb je eigenlijk twee extra topics nodig.
Oneens, ik vond de 48fps de 3D juist positief beïnvloeden.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:28 schreef over_hedge het volgende:
Wat vonden jullie trouwens van die 48frames? Ik werk zelf veel met 3d en film i.v.m mijn werk. Dus let er meer op dan andere mensen denk ik. Maar echt veel verschil zie je niet vind ik. Behalve de dingen die in 3d software gemaakt zijn lijken minder echt omdat het vloeiender is, zie je beter dat het dus nep is. Zoals dingen die ontploffen etc
Zoals? Ik vond het 3d echt mooi gedaan. Het was heel scherp. Het voegde echt wat toe. Maar dit is bij de niet 48frames waarschijnlijk ook gewoon zo. De neppe dingen vielen meer op vond ik.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:36 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Oneens, ik vond de 48fps de 3D juist positief beïnvloeden.
noob edit jouw quote dan ff dat de spoilers weg zijn.quote:Op vrijdag 14 december 2012 08:53 schreef Giester het volgende:
[..]
Kerel, zet even tussen spoiler tags!
Het is een beetje moeilijk om uit te leggen maar ik ga het toch proberen. De RED epic camera die is gebruikt zorgt voor 5K resolutie, waardoor dat op zichzelf al voor een zeer scherp beeld zorgt (onze HDtv's zijn 1080p of iets meer dan een 1K) Daarna heb je de overgang van 24fps naar 48fps, wat op zich niets meer doet dan de hoeveelheid informatie die de kijker te verwerken krijgt verdubbelt. Dán heb je ook nog eens de toevoeging van 3D die wordt toegepast.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:38 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Zoals? Ik vond het 3d echt mooi gedaan. Het was heel scherp. Het voegde echt wat toe. Maar dit is bij de niet 48frames waarschijnlijk ook gewoon zo. De neppe dingen vielen meer op vond ik.
quote:Aulë is trouwens ook de god die de dwergen heeft gecreëerd stiekem.
Hij was namelijk heel ongeduldig en kon niet wachten tot de elven er waren.
Hij heeft toen stiekem de dwergen gemaakt. Dit mocht eigenlijk niet van de Illuvatar.
Maar hij had het te doen met Aulë en hij mocht zijn dwergen houden, maar ze moesten wel onder de grond blijven en in slaap, totdat de Elven ontstaan waren.
Aangepastquote:Op vrijdag 14 december 2012 12:10 schreef wolfrolf het volgende:
[..]
noob edit jouw quote dan ff dat de spoilers weg zijn.
Hahaha, damn!quote:Op vrijdag 14 december 2012 12:10 schreef wolfrolf het volgende:
[..]
noob edit jouw quote dan ff dat de spoilers weg zijn.
Kan beurenquote:Op vrijdag 14 december 2012 12:53 schreef Giester het volgende:
[..]
Hahaha, damn!
Niet eens aan gedacht!
Echte gangster he, wel commentaar geven maar nadenken hoo maar.
ja van 5K resolutie enzo weet ikquote:Op vrijdag 14 december 2012 12:16 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is een beetje moeilijk om uit te leggen maar ik ga het toch proberen. De RED epic camera die is gebruikt zorgt voor 5K resolutie, waardoor dat op zichzelf al voor een zeer scherp beeld zorgt (onze HDtv's zijn 1080p of iets meer dan een 1K) Daarna heb je de overgang van 24fps naar 48fps, wat op zich niets meer doet dan de hoeveelheid informatie die de kijker te verwerken krijgt verdubbelt. Dán heb je ook nog eens de toevoeging van 3D die wordt toegepast.
Die 3 elementen samen zorgen voor een zeer realistisch en scherp beeld dat in principe neerkomt op het kijken naar een theatervoorstelling (real life) Omdat de 48fps de realiteit van het alledaagse leven zowat nastreeft en bewegingen vaak een stuk vloeiender maakt heeft dit ook z'n invloed op de - in mijn ogen - voor 90% subtiel toegepaste 3D bij the Hobbit. Er waren heel veel momenten dat er vanuit een hoek een personage of stuk gebouw op de voorgrond kwam (in 3D) en de camera als het ware er omheen bewoog. De 48fps draagt er dan aan bij om die wisselwerking tussen het 3D beeld en de scherpte waarmee je de voorgrond en de achtergrond ziet te waarborgen.
Waarom denk dat ik zei: Vooral mijn post qoutequote:Op vrijdag 14 december 2012 12:53 schreef Giester het volgende:
[..]
Hahaha, damn!
Niet eens aan gedacht!
Echte gangster he, wel commentaar geven maar nadenken hoo maar.
Om aan te duiden hoe gangster ik ben?quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:26 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Waarom denk dat ik zei: Vooral mijn post qoute
Nee, dan had het geëindigd bijquote:Op vrijdag 14 december 2012 13:29 schreef wolfrolf het volgende:
We zullen het denk ik nooit weten, maar ik ben echt heel nieuwsgierig of het eind van de 1e film, als het geen trilogie had geworden, hetzelfde einde was geweest.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
Dat is mijn grote vrees voor deze film: ik heb een schurfthekel aan zichtbare CGI.quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:25 schreef over_hedge het volgende:
[..]
ja van 5K resolutie enzo weet ikDie cameras
Ik werk zelf bij een green screen studio. Ik zou ook wel zo`n green screen en camera hebben zoals hun dat hebben
Maar ik vond gewoon dat je de dingen die in software gemaakt zijn duidelijker opvalt dat het nep is. Maar wel allemaal super scherp en mooi gemaakt. Maar juist omdat het zo scherp is, zie je de neppe dingen beter
Zou best kunnen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:29 schreef wolfrolf het volgende:
We zullen het denk ik nooit weten, maar ik ben echt heel nieuwsgierig of het eind van de 1e film, als het geen trilogie had geworden, hetzelfde einde was geweest.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Amen.
quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:30 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nee, dan had het geëindigd bijDie is wel al gefilmd in die tonnen vatten, zag je bij de vlog. Heel vet hoe ze die scene gefilmd hebben.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
[..]
Nee, dan had het geëindigd bijDat neemt niet weg dat het laatste shot van film 1 er niet in had kunnen zitten natuurlijk.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Amen.
Zit Beorn eigenlijk al in deel 2?quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Thats how we roll in the Shire!"
quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:33 schreef Giester het volgende:
[..]
Zit Beorn eigenlijk al in deel 2?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Juist!quote:
Ik vond (helaas) dat de orks en goblins er in tegenstelling tot de LotR trilogie veel te veel uitzagen alsof ze rechtstreeks uit de computer kwamen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:31 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat is mijn grote vrees voor deze film: ik heb een schurfthekel aan zichtbare CGI.
Eigenlijk had Beorn ook al prima in de eerste film kunnen zitten vind ik.quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:35 schreef Giester het volgende:
[..]
Juist!
Dat moet wel, want ze komen nog bij Beorn voordat ze Mirkwood in gaan.
Ik ben er wel benieuwd naar!
De CGI in deze film is niet altijd super; maar persoonlijk was ik zeer tevreden over de Trollen, de Goblins en Goblin King, de dieren in het rijk van Radagast, Azog én natuurlijk Gollum. Betere CGI dan Gollum heb ik persoonlijk nog nooit gezien.quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:31 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat is mijn grote vrees voor deze film: ik heb een schurfthekel aan zichtbare CGI.
Hoezo? Orks komen toch uit Mordor?quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:35 schreef Jivis het volgende:
[..]
Ik vond (helaas) dat de orks en goblins er in tegenstelling tot de LotR trilogie veel te veel uitzagen alsof ze rechtstreeks uit de computer kwamen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Thats how we roll in the Shire!"
Ja, Radagast zit er ook in.quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:35 schreef Jivis het volgende:
Eigenlijk had Beorn ook al prima in de eerste film kunnen zitten vind ik.
quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:37 schreef Giester het volgende:
[..]
Hoezo? Orks komen toch uit Mordor?Normaal gesproken wel jaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt..
Amen.
[..]
Nee, dan had het geëindigd bijSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:31 schreef Jivis het volgende:
[..]
Zou best kunnen.Tering, en dan toch een film van 165 minuten er van weten te maken. Dan is er zeker al veel ingestopt wat voorheen in de extended cut zou zitten of zoiets.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.lekker faxen heel de dag echt genot
Zichtbare CGI haalt me uit de film. Waarom ze niet meer gebruik hebben gemaakt van kostuums is me een raadsel.quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:37 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
De CGI in deze film is niet altijd super; maar persoonlijk was ik zeer tevreden over de Trollen, de Goblins en Goblin King, de dieren in het rijk van Radagast, Azog én natuurlijk Gollum. Betere CGI dan Gollum heb ik persoonlijk nog nooit gezien.
En dan nog wordt de Extended Cut zo'n 25 minuten langer (reeds bevestigd door PJ). Dat moet ook wel want sommige scènes uit trailers hebben we niet voorbij zien komen; zoals Bilbo die de Narsil scherven bezoekt in Rivendel en veel scènes van Gandalf in Dol Goldur (al kunnen die ook naar film 2 zijn verplaatst). Verder blijf ik bij mijn standpunt dat ik Rivendel te snel vond gaan, er had best wat meer tijd in gestoken kunnen worden.quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:38 schreef wolfrolf het volgende:
[..]
[..]
Tering, en dan toch een film van 165 minuten er van weten te maken. Dan is er zeker al veel ingestopt wat voorheen in de extended cut zou zitten of zoiets.
quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:33 schreef Giester het volgende:
[..]
Zit Beorn eigenlijk al in deel 2?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik weet vrijwel zeker dat Gandalf pas in film twee naar Dol Guldur gaat. Dat is zo'n belangrijk onderdeel van het plot.quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:48 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
En dan nog wordt de Extended Cut zo'n 25 minuten langer (reeds bevestigd door PJ). Dat moet ook wel want sommige scènes uit trailers hebben we niet voorbij zien komen; zoals Bilbo die de Narsil scherven bezoekt in Rivendel en veel scènes van Gandalf in Dol Goldur (al kunnen die ook naar film 2 zijn verplaatst). Verder blijf ik bij mijn standpunt dat ik Rivendel te snel vond gaan, er had best wat meer tijd in gestoken kunnen worden.
Ze komen nog terug in Imladris, dus wie weet...quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:48 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
En dan nog wordt de Extended Cut zo'n 25 minuten langer (reeds bevestigd door PJ). Dat moet ook wel want sommige scènes uit trailers hebben we niet voorbij zien komen; zoals Bilbo die de Narsil scherven bezoekt in Rivendel en veel scènes van Gandalf in Dol Goldur (al kunnen die ook naar film 2 zijn verplaatst). Verder blijf ik bij mijn standpunt dat ik Rivendel te snel vond gaan, er had best wat meer tijd in gestoken kunnen worden.
quote:Op vrijdag 14 december 2012 13:51 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]Same here!!!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daar kan ik sowieso niet op wachten, maar wanneer Beorn komt moet het los gaan!
Ik ben ook benieuwd naar hoe Bard uit gaat pakken."Thats how we roll in the Shire!"
haha ik ga ook vanavond in Breda, hoe laat gaat jij? Die van 21:00 neem ik aan?quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:13 schreef fixatoman het volgende:
Vanavond The Hobbit HFR 3D in Breda. Ben heel erg benieuwd
Yes 9 uur met mijn vriendinquote:Op vrijdag 14 december 2012 14:38 schreef Romanus het volgende:
[..]
haha ik ga ook vanavond in Breda, hoe laat gaat jij? Die van 21:00 neem ik aan?
quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:41 schreef fixatoman het volgende:
[..]
Yes 9 uur met mijn vriendinHeb haar een beetje ingeleid in lotr haha
quote:
Ja, dat kon bij lotr ook.. Zou de film alleen een beetje snel klaar zijn hequote:Op vrijdag 14 december 2012 16:05 schreef Ramboetan het volgende:
*Er zitten spoilers in mijn bericht *
Ben niet echt een fan van LOTR. Ik vind de films wel leuk en dacht misschien is de Hobbit ook wel leuk.
IK vond hem ook niet meer dan wel leuk. Scènes waren soms erg langdradig, maar dat zul je wel merken als je hem ziet en waarom niet gewoon meteen die grote roofvogels roepen? Die kunnen je vanaf het huis van bilbo zo naar de berg brengen. Niet echt over nagedacht.
Nja, kijk daar heb je nog Sauron die je ziet en die zwarte draken die je aanvallen. Hier spelen die allemaal nog geen rol.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:06 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ja, dat kon bij lotr ook.. Zou de film alleen een beetje snel klaar zijn he
Die nazgul. Ja, maar aan het enide van 3 vallen die vogels ook die nazgul gewoon aan. Dus als die vogels hun aanvallen en 1 vogel naar mount doom vliegt zou het ook zo klaar zijnquote:Op vrijdag 14 december 2012 16:07 schreef Ramboetan het volgende:
[..]
Nja, kijk daar heb je nog Sauron die je ziet en die zwarte draken die je aanvallen. Hier spelen die allemaal nog geen rol.
quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:05 schreef Ramboetan het volgende:
Ben niet echt een fan van LOTR. Ik vind de films wel leuk en dacht misschien is de Hobbit ook wel leuk.
IK vond hem ook niet meer dan wel leuk. Scènes waren soms erg langdradig, maar dat zul je wel merken als je hem ziet en waarom niet gewoon meteen die grote roofvogels roepen? Die kunnen je vanaf het huis van bilbo zo naar de berg brengen. Niet echt over nagedacht.
Je nogal stupide gedachte mbt de Adelaren. Zo kun je iedere queeste in een fantasy setting wel bagatelliseren. Maar goed, om even wat verder op je gedachte in te gaan: de Adelaren vlogen niet over Mirkwood omdat ze - volgens Tolkien - bang waren neergeschoten te worden door de Mensen die in en rond Mirkwood en de Eenzame Berg woonden.quote:
Nadat ik uitgelogd was realiseerde ik me opeens dat ik Aulë had getypt ipv Ainur, en om daarvoor nou weer in te loggenquote:Op vrijdag 14 december 2012 07:57 schreef Giester het volgende:
[..]
Sauron is een Maiar, als een van de Ainur.
Aulë is een Valar!
En Sauron is van gelijke stand als Gandalf, Saruman, Radagast, Durin's Bane de Balrog, etc.
Dat zijn allemaal Maiar.
Aulë is trouwens ook de god die de dwergen heeft gecreëerd stiekem.
Hij was namelijk heel ongeduldig en kon niet wachten tot de elven er waren.
Hij heeft toen stiekem de dwergen gemaakt. Dit mocht eigenlijk niet van de Illuvatar.
Maar hij had het te doen met Aulë en hij mocht zijn dwergen houden, maar ze moesten wel onder de grond blijven en in slaap, totdat de Elven ontstaan waren.
Ik snap de opmerkingen van de filmkijkers wel. In de film wordt dit niet verklaard, in de boeken is dit heel duidelijk. In FotR was dit ook het geval. Ik had ook verwacht dat ze in The Hobbit dit wel zouden verklaren omdat er 10 jaar geleden ook hele discussies over gingen. Gemiste kans imo.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:25 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Je nogal stupide gedachte mbt de Adelaren. Zo kun je iedere queeste in een fantasy setting wel bagatelliseren. Maar goed, om even wat verder op je gedachte in te gaan: de Adelaren vlogen niet over Mirkwood omdat ze - volgens Tolkien - bang waren neergeschoten te worden door de Mensen die in en rond Mirkwood en de Eenzame Berg woonden.
De Gouw ipv the Shirequote:Op vrijdag 14 december 2012 00:21 schreef Pek het volgende:
[..]
Sowieso al om de vaak tenenkrommende vertalingen. Bilbo Balings? wtf.
Ainulindalë is de muziek van de Ainur.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:52 schreef Poemgirl het volgende:
[..]
Nadat ik uitgelogd was realiseerde ik me opeens dat ik Aulë had getypt ipv Ainur, en om daarvoor nou weer in te loggenMaar Aulë is inderdaad een Valar ja. Stonden de namen van de Valar en hun taken en spouse nou in Valequenta of toch Ainulindalë? Is wel weer een tijd terug dat ik the Silm oppakte..
Persoonlijk vond ik het beterquote:Op vrijdag 14 december 2012 00:30 schreef kurk_droog het volgende:
Ja, want enorme Eagles met een wizard en Hobbits op de rug die rechtsstreeks naar Mount Doom vliegen valt totáál niet op, vooral niet omdat Sauron ook nog eens een enorm allesziend oog isquote:Op vrijdag 14 december 2012 16:05 schreef Ramboetan het volgende:
Dat is gewoon voor de lol expres haten op een film, gaat nergens over.quote:Op vrijdag 14 december 2012 18:33 schreef Jivis het volgende:
Nog maar een 66% rating op Rotten Tomatoes btw.
Preciesquote:Op vrijdag 14 december 2012 18:47 schreef andreas612 het volgende:
Naja, als je echt van dit soort films houdt zal je dit een 9 of 10 waardig vinden.. andere mensen zullen het dan als langdradig en saai ervaren.. zelf vind ik elke minuut extra in middle earth een aanwinst
ik hou van dit soort films maar vind hem echt geen 9 of 10 waardquote:Op vrijdag 14 december 2012 18:47 schreef andreas612 het volgende:
Naja, als je echt van dit soort films houdt zal je dit een 9 of 10 waardig vinden.. andere mensen zullen het dan als langdradig en saai ervaren.. zelf vind ik elke minuut extra in middle earth een aanwinst
moet ik nou een discussie gaan beginnen over wie 'echt' van dit soort films houdenquote:Op vrijdag 14 december 2012 18:54 schreef over_hedge het volgende:
i
[..]
ik hou van dit soort films maar vind hem echt geen 9 of 10 waard
Nah. Ik heb er ontzettend van genoten door alle pracht en praal en de personages Bilbo, Gandalf, Thorin en Gollum. Er was echter wel een duidelijk gebrek aan plot (die Azog werd er een beetje met de haren bijgesleept om de film een main bad guy te geven) en de CGI viel me echt te veel op bij de goblins, orks en adelaars (in tegenstelling tot LotR).quote:Op vrijdag 14 december 2012 18:47 schreef andreas612 het volgende:
Ik had het over de film the Hobbit en niet over de LOTR trilogie.quote:Op vrijdag 14 december 2012 17:27 schreef Poemgirl het volgende:
[..]
Ja, want enorme Eagles met een wizard en Hobbits op de rug die rechtsstreeks naar Mount Doom vliegen valt totáál niet op, vooral niet omdat Sauron ook nog eens een enorm allesziend oog is
Oh sorry, mijn fout.quote:Op vrijdag 14 december 2012 19:57 schreef Ramboetan het volgende:
[..]
Ik had het over de film the Hobbit en niet over de LOTR trilogie.
Nogmaals, ik ben niet echt een LOTR- of the Hobbit kenner, Ik vind de films gewoon wel leuk. Ik weet ook niet wat er in de boeken is geschreven en zoals Roberto-BOZ eerder in dit topic meldde is dat het in de boeken wel wordt uitgelegd waarom de adelaren met Gandalf, Bilbo en de dwergjes niet rechtstreeks naar de eenzame berg vlogen.
In de film wordt dit niet uitgelegd en dit vind ik raar, omdat er zo veel tijd en geld is besteed aan de films, dat dit niet even wordt uitgelegd in de film. Hoeft misschien maar een halve minuut te duren.
quote:The Eagles, being Maiar, would most likely have become corrupted by the power of the Ring and would have most likely attempted to prevent the destruction. Gandalf himself not only knew that anyone might and would refuse to throw in the Ring, but he was also afraid of it; the Eagles, as Maiar, could have been corruptive and dangerous.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. zouden zijn.
Ook geniale gozer dat ie een net pak met daaronder een paar bergschoenen aan had omdat dat de enige schoenen waren die hij zag liggen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 20:39 schreef Jor_Dii het volgende:
Productie blog 10
Mooi hoe zeer Peter Jackson het waardeert dat er zo veel mensen op de première af komen.
Volgens mij was hij 1 seconde te zien, waar een shot was van een elvenkoning met Legolas aan de linkerkant. Vrijwel in het begin, in de proloog.quote:
Het zou logisch als hij daar was maar het ging to snel om er zeker van te zijn.quote:Op vrijdag 14 december 2012 21:42 schreef Remqo het volgende:
[..]
Volgens mij was hij 1 seconde te zien, waar een shot was van een elvenkoning met Legolas aan de linkerkant. Vrijwel in het begin, in de proloog.
Dan maar snel nog een keer kijken, het is de moeite waardquote:Op vrijdag 14 december 2012 21:54 schreef whocares86 het volgende:
[..]
Het zou logisch als hij daar was maar het ging to snel om er zeker van te zijn.
of je leest even een paar posts terugquote:Op vrijdag 14 december 2012 22:17 schreef Tware het volgende:
Waarom hebben ze niet gelijk die adelaars gepakt ipv eerst een tering eind te lopen![]()
De reviewers geven lage cijfers terwijl het gewone publiek merendeels positief is.quote:
Ik wil er ook oor de 2de keer daarheen. Ben er benieuwd hoe groot het verschil is met de normale versiequote:Op vrijdag 14 december 2012 22:25 schreef andreas612 het volgende:
Iemand al ervaring met pathe arena imax 48fps 3D? Ik wil daar heen gaan (voor 2e keer), aangezien de vorige niet-imax was ben ik wel benieuwd of het de moeite waard is.
Agja dat cijfer kan je niet echt serieus nemen. of er wordt een 10 gegeven of een 1.quote:Op vrijdag 14 december 2012 22:35 schreef __Saviour__ het volgende:
Op Imdb zie je ook meer de mening van het normale publiek weerspiegeld. Maar daar gaat het extreme nu juist weer de andere kant op. De film scoort nu 8.8, maar dat komt door onevenredig veel tienen die zijn uitgedeeld door enthousiaste fans. Over een tijdje wordt de score wel realistischer.
Doe maar, als jij denkt dat ik niet echt van dit soort film hou ben ik benieuwd naar je meningquote:Op vrijdag 14 december 2012 18:59 schreef andreas612 het volgende:
[..]
moet ik nou een discussie gaan beginnen over wie 'echt' van dit soort films houden?
nee, dat zeg ik niet, maar zei dat puur omdat de een het meer kan waarderen dan de ander, ook al zijn beiden fan van dit genrequote:Op vrijdag 14 december 2012 23:58 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Doe maar, als jij denkt dat ik niet echt van dit soort film hou ben ik benieuwd naar je mening
http://insidemovies.ew.co(...)desolation-of-smaug/quote:“The dragon is a huge, wonderful, amazing part of the story, but it doesn’t end there,” says screenwriter and producer Philippa Boyens. “Everyone can suspect there’s a rather large battle in film three.”
Dan heb je een film van 5 minuten, dat gaat niet werken met 48 fpsquote:Op vrijdag 14 december 2012 22:17 schreef Tware het volgende:
Waarom hebben ze niet gelijk die adelaars gepakt ipv eerst een tering eind te lopen![]()
Ik heb de boeken alleen in het Nederlands gelezen (toevallig lang geleden, want lees nu meestal Engels), dus vind het geheel niet misplaatst.quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:54 schreef Poemgirl het volgende:
[..]
De Gouw ipv the ShireSam Gewissies ipv Gamgee
Ik heb meer baardgroei dan een aantal van die dwergen, dat vind ik dan wel weer grappig.quote:Op vrijdag 14 december 2012 22:09 schreef Remqo het volgende:
[..]
Dan maar snel nog een keer kijken, het is de moeite waard
Ik kijk er met plezier op terug, alleen het minpuntje wat ik in het vorige topic aangaf... dwergen die op mensen lijken. Ik wil volle baarden zien, geen getrimde baardjes of stoppeltjes.
Een dwerg heeft meer baardgroei dan een al-quaida strijder!
Dat maakt het juist interessant. Misschien moeten die mensen overwegen om The Silmarillion te lezen.quote:Op vrijdag 14 december 2012 09:31 schreef whocares86 het volgende:
[..]
Dat is nou een typisch voorbeeld van de overgedetailerde achtergrond informatie en moeilijke termen die de gemiddelde lezer niets zeggen.
Dan vind ik Moviemeter toch nog iets accurater.quote:Op vrijdag 14 december 2012 22:35 schreef __Saviour__ het volgende:
Op Imdb zie je ook meer de mening van het normale publiek weerspiegeld. Maar daar gaat het extreme nu juist weer de andere kant op. De film scoort nu 8.8, maar dat komt door onevenredig veel tienen die zijn uitgedeeld door enthousiaste fans. Over een tijdje wordt de score wel realistischer.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.-
quote:Op zaterdag 15 december 2012 12:08 schreef splendor het volgende:
Geweldig mooie film!![]()
In het begin ging het allemaal wat traag en had best wel wat meer vaart in gemogen, vooral de Shire scenes bij Bilbo thuis. Maar als ze eenmaal op pad zijn is het echt ademloos genieten.
Heb de 48 fps versie gezien en ik vond het een hele mooie toevoeging. De kritiek dat het té scherp is en daarom vaak nep deel ik niet. Wel op een normaal scherm gezien, geen IMAX ofzo.
Ondertitels en 3D is niet echt een geweldige combinatie trouwens.. heb vaak moeite mijn ogen snel genoeg weer te focussen tussen ondertitels en beeld.
Vond hem denk ik in zijn algemeenheid beter dan de Fellowship. Technisch mooier en beter en het verhaal voelde ook meer als geheel aan, ondanks ook hier het open einde. Misschien komt dat door die scene op het laatst waarbij het toch goed eindigt, en in de Fellowship is iedereen verspreid en allerlei verschillende verhaallijnen die nog open liggen enzo.
Wat puntjes van kritiek:Prachtige beschrijving, beste splendor.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Die ziet er een stuk toffer uit dan Azog met zijn Mike de Boer-look.quote:Op zaterdag 15 december 2012 14:10 schreef Jor_Dii het volgende:
Ergens is het ook wel een beetje vreemd dat men aardig wat promotie heeft gemaakt voor Bolg, terwijl hij geen rol in de film speelt. Hij is heel even te zien in de Battle of Azanulbizar, maar dan nog zou het logischer zijn geweest om Azog een prominentere rol te geven:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hobbit is kinderboek he, dus dat zie je dan ook terug in de film, al had peter jackson daar ook gewoon schijt aan kunnen hebben.quote:Op zaterdag 15 december 2012 14:11 schreef Zith het volgende:
Ik was een beetje teleurgesteld (IMAX). Kan me niet herrinneren dat The Hobbit zo'n kinderboek was. Alles had een cartoon-achtige uitstraling. Waar bij LOTR er veel ruwe acties en scenes waren miste dit hier volledig. Sterker nog, ik heb geen modder, vuil of zand gezien. Iedereen had altijd een mooi make-upgezicht. Enige bloed in de hele film was toen bij de introductie van de bad-guy, een klein stroompje uit zijn hand. Bij alle andere onthoofdingen of doorboringen 0.0 bloed: Iemand steekt zijn speer in een ork, haalt hem eruit en het is nog helemaal schoon. Ook vond ik dat er erg veel licht was, zelfs snachts leek het alsof ze met spotlights op de personages aan het schijnen waren.
Echter vond ik het een leuke film om te zien, ook al ergerde ik me aan de hierboven aangegeven punten. mooie landschappen, leuk verhaal. De scene met Golem vond ik echt helemaal geweldig en de toppunt van de film. Wmb zou de film beter zijn geweest als hij wat ruwer zou zijn; meer bloed, modder, bevuilde gezichten en steden (muv elvensteden).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Uiteraard zijn er verschillen, maar ik heb het boek niet gelezen (niets van Tolkien trouwens), wist niet wat er in de film ging zitten en kon op een bepaald moment toch vrij goed voorspellen wat er zou gaan gebeuren. Opvallend genoeg was de voor mij beste scene (Gollum) net één van de "originelere". Verder is dit niet echt een minpunt, maar het viel me wel op.
Als geheel vond ik het wel geslaagd, allemaal wel wat minder dan LOTR, maar op zich wel een goede film, geen negatieve opmerkingen bij acteerwerk of regie, al vond ik dat Jackson weinig verrassingen wist te brengen. Maar er zijn ook weinig films/regisseurs die ervoor kunnen zorgen dat je na 2 minuten alweer meteen in de sfeer van de vorige delen zat, die lijn werd mooi doorgezet. Desalniettemin blijf ik benieuwd naar wat Del Toro ermee had gedaan. Als lange-film-hater moet ik ook wel vermelden dat ik me bij deze geen seconde heb verveeld en dat hij voor mij niet korter had moeten zijn, wat ik doorgaans wel heb bij 95% van de films die langer dan 2 uur zijn.
Kleine minpuntjes waren dat ik sommige scenes toch niet helemaal kon waarderen, de hele trollenscene vond ik bijvoorbeeld maar niets, geen idee waarom, ik vond het maar suf/stom/flauw. Ook vond ik sommige spektakelscenes net iets té spectaculair, die dwergen worden heen en weer gegooid, tegen rotsten gekwakt, tuimelen in ravijnen om daarna even het stof van hun kostuum te kloppen en vrolijk verder te wandelen. CGI was soms iets te duidelijk CGI en niets haalt me sneller uit mijn filmbeleving dan zoiets.
Soms ook iets te veel expositie. An unseen threat is approaching! A darkness is lurking! There is a great evil looming on the horizon! Dark clouds are gathering! There is an impending doom upon us! An imminent menace is drawing near! Ja, ik weet het ondertussen wel.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
Zegt hij nou BEDANKT op het einde?quote:Op zaterdag 15 december 2012 18:16 schreef andreas612 het volgende:
kwam dit nog tegennog wel uit de LOTR periode maar wel leuk
Gabber Gewissiesquote:Op vrijdag 14 december 2012 16:54 schreef Poemgirl het volgende:
[..]
De Gouw ipv the ShireSam Gewissies ipv Gamgee
haha, leek er wel op inderdaadquote:Op zaterdag 15 december 2012 18:26 schreef kilozout het volgende:
[..]
Zegt hij nou BEDANKT op het einde?
Beetje jammer dat je niet een normaal antwoord kan krijgen als je belt..quote:Op zaterdag 15 december 2012 21:40 schreef rsnel het volgende:
Bel ik naar Pathé Den Haag
Vraag ik aan die muts of er actieve of passieve brillen gebruikt worden bij deze Imax 3D film
Weet ze het nog geen eens, navragen is ook niet mogelijk
Doorverbinden kon niet, moest maar naar de bioscoop gaan en vragen :S
Wil deze film wel zien in Imax 3D, maar wegens epilepsie mag ik geen flikkerbrillen dragen (lees actieve bril)
Krijg er binnen 30 sec zowieso al mega koppijn van
Wie weet wat voor brillen Pathé Den haag gebruik voor hun Imax 3D films
In de bios is pasief. Niet activequote:Op zaterdag 15 december 2012 21:40 schreef rsnel het volgende:
Bel ik naar Pathé Den Haag
Vraag ik aan die muts of er actieve of passieve brillen gebruikt worden bij deze Imax 3D film
Weet ze het nog geen eens, navragen is ook niet mogelijk
Doorverbinden kon niet, moest maar naar de bioscoop gaan en vragen :S
Wil deze film wel zien in Imax 3D, maar wegens epilepsie mag ik geen flikkerbrillen dragen (lees actieve bril)
Krijg er binnen 30 sec zowieso al mega koppijn van
Wie weet wat voor brillen Pathé Den haag gebruik voor hun Imax 3D films
Inderdaad andersomquote:Op zaterdag 15 december 2012 21:52 schreef knnth het volgende:
Matige service maar ik kan je melden dat het passieve brillen zijn. Wel andere brillen dan bij normaal 3D (circulair ipv lineair gepolariseerd of precies andersom) maar wel passief.
Veel plezier
Wordt gegarandeerd een financieel succes dusquote:The Hobbit: An Unexpected Journey drew large crowds on Friday and set a new December opening day record with an estimated 37.5 million from 4,045 locations.
The previous December record-holder was The Lord of the Rings: The Return of the King, which debuted to $34.5 million on a Wednesday in 2003. The Hobbit also opened noticeably higher than The Two Towers ($26.2 million), and grossed twice as much as The Fellowship of the Ring ($18.2 million). With 3D/IMAX premiums and a decade of inflation, though, The Hobbit's initial attendance was substantially lower than that of Return of the King and about on par with The Two Towers.
Because its $13 million midnight opening is over three times higher than any previous December release, it's likely that The Hobbit is more frontloaded than other December hits like I Am Legend and Avatar. The range now appears to be $85 million on the low end and $105 million on the high end, which means no matter what it will break the December opening weekend record (I Am Legend's $77.2 million).
While critics were lukewarm on The Hobbit (65 percent on Rotten Tomatoes), audiences awarded it a strong "A" CinemaScore. This suggests that The Hobbit is in for a long, very healthy run at the box office through the remainder of the Holiday season.
De helft?! Het enige wat geschrapt had kunnen worden was dequote:Op zaterdag 15 december 2012 23:33 schreef Kansenjongere het volgende:
Toch zonde dat Peter Jackson nog steeds niet lijkt te kunnen knippen en zijn crew waarschijnlijk te veel tegen hem opkijkt om hem hierop aan te spreken. Het ziet er allemaal prachtig uit, maar minstens de helft had geschrapt kunnen (of eigenlijk moeten) worden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Voorderest was het een ode aan het boek en alle fans, we mogen PJ hier dankbaar voor zijn:)
Had voor mij ook wel gekunt, echter had iemand zonder verstand van de verdere films er geen klap van gesnapt. Tevens is dit meer alvast de uitleg voor de verdere films.quote:Op zaterdag 15 december 2012 23:33 schreef Kansenjongere het volgende:
Toch zonde dat Peter Jackson nog steeds niet lijkt te kunnen knippen en zijn crew waarschijnlijk te veel tegen hem opkijkt om hem hierop aan te spreken. Het ziet er allemaal prachtig uit, maar minstens de helft had geschrapt kunnen (of eigenlijk moeten) worden.
quote:Op zaterdag 15 december 2012 23:35 schreef fixatoman het volgende:
[..]
De helft?! Het enige wat geschrapt had kunnen worden was deHet eerste uur had in maximaal 10 minuten kunnen worden samengevat. En van dat eindeloze rennen (door overigens prachtige landschappen) had ook zeker een half uur weggesneden kunnen worden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Voorderest was het een ode aan het boek en alle fans, we mogen PJ hier dankbaar voor zijn:)
Maar ja, bij Peter Jackson weet je bij voorbaat al dat je een veel te lange film krijgt, zoals het beste is gedemonstreerd bij King Kong:
King Kong (1933): 100 minuten
King Kong (1976): 134 minuten
King Kong (2005): 187 minuten
Zonder alle info omtrent Erebor wordt er geen motief gecreëerd voor de queeste en de scenes met Frodo en Bilbo zijn puur gebruikt om straks alles aan Lord of the Rings te linken. De scènes in Bag End zijn trouw aan het boek, een mooie ode en noodzakelijk om het publiek even te laten wennen aan alle nieuwe gezichten. Dit kan niet in 10 minuten en zeker niet als je uiteindelijk 9 uur naar deze personages moet gaan zitten kijken. Ik snap de kritiek over de traagheid van het begin dan ook totaal niet.quote:Op zaterdag 15 december 2012 23:41 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Het eerste uur had in maximaal 10 minuten kunnen worden samengevat. En van dat eindeloze rennen (door overigens prachtige landschappen) had ook zeker een half uur weggesneden kunnen worden.
Maar ja, bij Peter Jackson weet je bij voorbaat al dat je een veel te lange film krijgt, zoals het beste is gedemonstreerd bij King Kong:
Volledig mee eens.quote:Op zaterdag 15 december 2012 23:49 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Zonder alle info omtrent Erebor wordt er geen motief gecreëerd voor de queeste en de scenes met Frodo en Bilbo zijn puur gebruikt om straks alles aan Lord of the Rings te linken. De scènes in Bag End zijn trouw aan het boek, een mooie ode en noodzakelijk om het publiek even te laten wennen aan alle nieuwe gezichten. Dit kan niet in 10 minuten en zeker niet als je uiteindelijk 9 uur naar deze personages moet gaan zitten kijken. Ik snap de kritiek over de traagheid van het begin dan ook totaal niet.
Dat de dwergen niet al te snugger en tamelijk lomp zijn en houden van eten snap ik na 5 minuten ook wel, daar heb ik geen drie kwartier voor nodig.quote:Op zaterdag 15 december 2012 23:49 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Zonder alle info omtrent Erebor wordt er geen motief gecreëerd voor de queeste en de scenes met Frodo en Bilbo zijn puur gebruikt om straks alles aan Lord of the Rings te linken. De scènes in Bag End zijn trouw aan het boek, een mooie ode en noodzakelijk om het publiek even te laten wennen aan alle nieuwe gezichten. Dit kan niet in 10 minuten en zeker niet als je uiteindelijk 9 uur naar deze personages moet gaan zitten kijken. Ik snap de kritiek over de traagheid van het begin dan ook totaal niet.
Vooral dat die dwergen gingen zingenquote:Op zondag 16 december 2012 00:05 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Dat de dwergen niet al te snugger en tamelijk lomp zijn en houden van eten snap ik na 5 minuten ook wel, daar heb ik geen drie kwartier voor nodig.
quote:Op zaterdag 15 december 2012 23:41 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Het eerste uur had in maximaal 10 minuten kunnen worden samengevat. En van dat eindeloze rennen (door overigens prachtige landschappen) had ook zeker een half uur weggesneden kunnen worden.
Van mij had de intro nog wel 3 uur langer mogen duren.quote:Op zondag 16 december 2012 00:10 schreef Poemgirl het volgende:
[..]is het enige wat ik hierop te zeggen heb.
Dat vond ik ook niet zo geweldig. Gelukkig was het nog een beetje een 'dwergenlied' en geen 100% musicalquote:Op zondag 16 december 2012 00:10 schreef Equites het volgende:
[..]
Vooral dat die dwergen gingen zingenHet zal vast zo in het boek staan, maar het was wel ff wennen. Voor de rest weer een meesterlijke film hoor
Helemaal in LotR sferen.
Mwa, ze zingen in het boek ook wat af, dus dat kon ik nog wel begrijpen. Ik kan van de hele film niet zeggen dat hij onnodig lang was, ik vond hem niet traag. Maar toch, ik vraag me af hoe ze die 6 volgende uren gaan vullen. De beelden waren wel gelikt, en Gollem was wmb het hoogtepunt.quote:Op zondag 16 december 2012 00:10 schreef Equites het volgende:
[..]
Vooral dat die dwergen gingen zingenHet zal vast zo in het boek staan, maar het was wel ff wennen. Voor de rest weer een meesterlijke film hoor
Helemaal in LotR sferen.
Je moet je afvragen of die negen uur wel nodig zijn om dit verhaaltje te vertellen.quote:Op zaterdag 15 december 2012 23:49 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat kun je pas concluderen als alle 3 de films uit zijn. Ik heb iig vertrouwen in Peter Jackson en zijn team die claimen de kans te hebben gezien om de hoeveelheid materiaal die er is geschoten over 3 films te verspreiden. Ik denk dat het straks positief uit gaat pakken deze keuze om 3 films te gebruiken. Als je ziet hoeveel er nu al gebeurt in deze 1e film qua verschillende, cruciale (actie)scènes die direct uit het boek komen en met de kennis die we hebben over wat er allemaal nog komen gaat, dan denk ik dat 9 uur makkelijk te vullen zijn zonder dat de films daar aan kwaliteit op achteruit gaan.quote:Op zondag 16 december 2012 00:22 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Je moet je afvragen of die negen uur wel nodig zijn om dit verhaaltje te vertellen.
Hoezo niet? Het is puur genieten als liefhebber.quote:Op zondag 16 december 2012 00:22 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Je moet je afvragen of die negen uur wel nodig zijn om dit verhaaltje te vertellen.
De enige reden dat je uiteindelijk 9 uur naar deze personages moet gaan zitten kijken is dat elke scheet die een van de personages laat wordt uitgerekt over 15 minuten. Als je je gewoon beperkt tot de essentie had je 1 film van gemiddelde lengte gehad.quote:Op zaterdag 15 december 2012 23:49 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dit kan niet in 10 minuten en zeker niet als je uiteindelijk 9 uur naar deze personages moet gaan zitten kijken.
Grappig, bij Harry Potter hebben de boeken veel diepgang en personageontwikkeling maar dat zie je totaal niet terug in de films. En bij LOTR weer welquote:Op zondag 16 december 2012 00:48 schreef Sloggi het volgende:
Je hebt natuurlijk ook gewoon te maken met beperkt bronmateriaal. Ik heb The Hobbit vorige week maar eens herlezen, en er zitten erg weinig echt memorabele momenten in (Riddles in the Dark en Bilbo die Smaug ontmoet, waren wat mij betreft met afstand de beste hoofdstukken uit het boek, dat zie je nu dus al terug in de film), veel minder dan in LotR. Het is ook gewoon een vrij eendimensionaal boek, met erg weinig karakterontwikkeling - met Bilbo als uitzondering.
Dan zul je als filmmaker een stuk meer uit de kast moeten halen qua scenario maar ook wat betreft camerawerk (dat bij LotR niet bepaald afwisselend was) dan bij een verhaal dat zo diep gaat als LotR.
Ook helemaal mee eens!quote:Op zaterdag 15 december 2012 23:49 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat mensen niet zo goed tegen karakters kunnen die spontaan in zingen uitbarsten, is een nogal hedendaags westers verschijnsel. Er is zelfs een tijd geweest dat je het alleen nog maar in Disney tekenfilms zag. Nu is het echter weer aan een rivival bezig. (en inderdaad in dit geval trouw aan het boek)quote:Op zondag 16 december 2012 00:10 schreef Equites het volgende:
[..]
Helemaal in LotR sferen.
Ja, dat is voor de fans namelijk geweldigquote:Op zondag 16 december 2012 00:22 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Grappig, in de production video's is vele malen te zien geweest dat men gewoon op echte paarden reed, geen CGI deze keerquote:Op zondag 16 december 2012 01:50 schreef Isegrim het volgende:
De enige CGI die ik echt vreselijk slecht vond, waren de pony's. Maar goed, ik zit dagelijks tussen de paarden dus ben daar erg kritisch op.Bewegingen klopten totaal niet. Bij close-up rij-scènes zaten ze volgens mij op robots o.i.d. en die bewegingen klopten ook echt niet.
Eens zelfde als met LOTR en toen maakte die ook nog eens een extended versiequote:Op zaterdag 15 december 2012 23:33 schreef Kansenjongere het volgende:
Fuck de fans, je maakt films om fans bij te winnen, niet om de bestaande te plezieren.quote:Op zondag 16 december 2012 04:45 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ja, dat is voor de fans namelijk geweldig
Om in de bioscoop te zien wellicht (filmlengte). Ik kan niet wachten op de de extended version. En mensen die de film "te lang"vinden, maar toch The hobbit willen zien, moeten maar naar de eerder verschenen tekenfilm kijken (die, dacht ik, op youtube staat).quote:Op zondag 16 december 2012 10:29 schreef dakpan90 het volgende:
Als echte fan van het boek ben ik maar wat blij met de ruimte en tijd die is gecreëerd om het verhaal zorgvuldig neer te leggen. Mooie lange scenes, die niet altijd toevoegen aan het algehele verhaal, maar wel een waardevolle toevoeging zijn. Lengte was wmb precies goed, en drie films lijkt me dan ook een heel redelijk aantal. LOTR had in feite wel een 4e film kunnen gebruiken.
Er werd ook op echte paarden gereden, maar in sommige scenes zijn de pony's cgi (bij de trollen) en bij een aantal close-ups van rijdende personages zitten ze op robots en in beide gevallen kloppen de bewegingen niet.quote:Op zondag 16 december 2012 09:05 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Grappig, in de production video's is vele malen te zien geweest dat men gewoon op echte paarden reed, geen CGI deze keer
Met name de eerste films zijn dan ook 'recht-toe-recht-aan'-kinderfilms. Bij LotR ligt dat iets anders.quote:Op zondag 16 december 2012 01:02 schreef LeaderRoel het volgende:
[..]
Grappig, bij Harry Potter hebben de boeken veel diepgang en personageontwikkeling maar dat zie je totaal niet terug in de films. En bij LOTR weer wel
Dankjewel.quote:Op zondag 16 december 2012 09:53 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Fuck de fans, je maakt films om fans bij te winnen, niet om de bestaande te plezieren.
Niet dat ik 'm zelf te lang vond, maar "voor de fans" vind ik altijd maar een non-argument.
quote:Op zondag 16 december 2012 13:17 schreef eQuaL het volgende:
Toffe film! 3D vond ik wederom niet zoveel toevoegen, eerder irritant dat er geen gewone IMAX was...
Reuzen idd erg over the top, wel gaaf gemaakt. Valt me wel weer op dat je echt een kinderverhaal aan het kijken bent, na al deze dingen nog helemaal niemand dood? Right
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Helemaal super.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb het niet over de die-hard fans, maar over gewone fans. Dus mensen die weten wat The Hobbit of Lord of the RIngs is. Die eventueel de boeken hebben gelezen. Die in de meeste gevallen de LOTR films wel hebben gezien.quote:Op zondag 16 december 2012 09:53 schreef SaintOfKillers het volgende:
[..]
Fuck de fans, je maakt films om fans bij te winnen, niet om de bestaande te plezieren.
Niet dat ik 'm zelf te lang vond, maar "voor de fans" vind ik altijd maar een non-argument.
quote:Op zondag 16 december 2012 17:41 schreef LeaderRoel het volgende:
Ben net terug! Ik vond m geweldig!
Maar ik vraag me een ding af:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sterker nog: tussen elke punt en komma is nog een scène extra bedacht!quote:Op zondag 16 december 2012 14:15 schreef picodealion het volgende:
Wat een ongelooflijk langerekte film zeg, niet normaal. Ik vond het mooi gemaakt, maar volgens mij moest 'ie echt letterlijke elke punt en komma uit het boek verfilmen. Elke scene werd overbodig uitgerekt met dramatisch aanzwellende muziek en overbodige shots. Geen wonder als ze er 3 films van maken, maar de volgende 2 sla ik over.
quote:Op zondag 16 december 2012 17:37 schreef Kyubey het volgende:
[..]Tja dat er later misschien nog iemand dood gaat doet niets af aan het feit dat ze het allemaal wel ontzettend makkelijk overleven.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maargoed, typerend voor de Tolkien reeks natuurlijk, in LOTR ging ook niemand die boeiend was dood![]()
Gollum!quote:Op zondag 16 december 2012 17:47 schreef eQuaL het volgende:
[..]
Tja dat er later misschien nog iemand dood gaat doet niets af aan het feit dat ze het allemaal wel ontzettend makkelijk overleven.
Maargoed, typerend voor de Tolkien reeks natuurlijk, in LOTR ging ook niemand die boeiend was dood
quote:Op zondag 16 december 2012 17:45 schreef Lemans24 het volgende:
[..]Nee hoor, kijk maar goed naar die trailer! Daar zie je toch echt Gandalf die door Dol Guldur loopt en met iets of iemand vecht.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sterker nog: als je LOTR niet gezien/gelezen had begreep je er niets van.quote:Op zondag 16 december 2012 17:43 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ik heb het niet over de die-hard fans, maar over gewone fans. Dus mensen die weten wat The Hobbit of Lord of the RIngs is. Die eventueel de boeken hebben gelezen. Die in de meeste gevallen de LOTR films wel hebben gezien.
Dat zijn überhaubt de enige mensen die naar The Hobbit gaan. Een niet-fan, dus iemand die The Hobbit of LOTR niks zegt, of niet leuk vindt, zal geen interesse hebben in deze film. Dit is ook mooi te zien aan het vrijwel gelijke aantal bezoekers voor The Hobbit en de LOTR films.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
quote:Op zondag 16 december 2012 18:28 schreef LeaderRoel het volgende:
Kan iemand mij misschien vertellen wat deSauron heeft de Witch-King opgeroepen (want necromancer), waarschijnlijk om de ring op te kunnen sporen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gandalf is daar nog niet geweest, dat komt vermoedelijk in deel twee.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Amen.
quote:Op zondag 16 december 2012 18:28 schreef LeaderRoel het volgende:
Kan iemand mij misschien vertellen wat deSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Helemaal super.
quote:Op zondag 16 december 2012 18:32 schreef Jivis het volgende:
[..]
Sauron heeft de Witch-King opgeroepen (want necromancer), waarschijnlijk om de ring op te kunnen sporen.
Gandalf is daar nog niet geweest, dat komt vermoedelijk in deel twee.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 16 december 2012 18:32 schreef Kyubey het volgende:
[..]Trouwens;SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
WAAR WAS TOM BOMBADIL???
In zijn huisje waar hij hoort.quote:Op zondag 16 december 2012 18:35 schreef LeaderRoel het volgende:
[..]
Trouwens;
WAAR WAS TOM BOMBADIL???
quote:Op zondag 16 december 2012 18:34 schreef LeaderRoel het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 16 december 2012 17:45 schreef Lemans24 het volgende:
[..]Waarschijnlijk is dat voor de extended versieSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 16 december 2012 18:36 schreef Sloggi het volgende:
[..]Oh oke, we zulen zien.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb het boek nog niet gelezen maar vond het wel jammer toen de film afgelopen was en dat het stukje in Dol Guldur niet langskwam en wel in de trailer![]()
quote:Op zondag 16 december 2012 18:34 schreef LeaderRoel het volgende:
[..]Ik denk het niet, dat is zo'n essentieel onderdeel van het plot. Als die confrontatie is geschrapt, waarom zit het hele Dol Guldur-deel er dan überhaupt in? Die eerste trailer, waarin we Gandalf met de necromancer zien vechten, verscheen toen er nog maar twee films uit zouden komen. Daarom zitten er ook beelden in die we nu in de tweede film gaan zien (Balin verstrikt in een spinnenweb, bijvoorbeeld).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Amen.
in the Fellowship of the Ring, hoofdstuk 7.quote:Op zondag 16 december 2012 18:35 schreef LeaderRoel het volgende:
[..]
Trouwens;
WAAR WAS TOM BOMBADIL???
ben benieuwd of de spinnen gaan praten. denk het niet(was ook niet het geval met de arenden)quote:Op zondag 16 december 2012 19:26 schreef Jivis het volgende:
[..]
( verstrikt in een spinnenweb, bijvoorbeeld).
In het boek komt Dol Guldur helemaal niet voor. Wel wordt het (min of meer) zijdelings genoemd.quote:Op zondag 16 december 2012 18:52 schreef LeaderRoel het volgende:
[..]
Oh oke, we zulen zien.
Heb het boek nog niet gelezen maar vond het wel jammer toen de film afgelopen was en dat het stukje in Dol Guldur niet langskwam en wel in de trailer
Daarvan is al zeker dat die in de extended version zitquote:Op zondag 16 december 2012 22:08 schreef LeaderRoel het volgende:
Trouwens, ik zat net weer die trailer te kijken en het stuk dat Bilbo de gebroken stukken van Narsil zag zat ook niet in de film.
Hoe weet je dat? Is er een lijst op internet ofzo?quote:Op zondag 16 december 2012 22:25 schreef Romanus het volgende:
[..]
Daarvan is al zeker dat die in de extended version zit
Ze komen in deel 2 toch niet meer terug naar Elrond? 1 + 1...quote:Op zondag 16 december 2012 22:28 schreef LeaderRoel het volgende:
[..]
Hoe weet je dat? Is er een lijst op internet ofzo?
Jawel ze worden bang van het mysterieuze Demsterwold, en ze krijgen honger en worden moe dus besluiten ze om weer ff terug te gaan en te chillen in Rivendel.quote:Op zondag 16 december 2012 22:42 schreef Kyubey het volgende:
[..]
Ze komen in deel 2 toch niet meer terug naar Elrond? 1 + 1...
quote:Op zondag 16 december 2012 22:47 schreef LeaderRoel het volgende:
[..]
Jawel ze worden bang van het mysterieuze Demsterwold, en ze krijgen honger en worden moe dus besluiten ze om weer ff terug te gaan en te chillen in Rivendel.
Ga weg met je Anakin Skywalkerquote:Op zondag 16 december 2012 23:39 schreef LeaderRoel het volgende:
Ze laten ook nog een jonge Aragorn in deel 2 zien, hij komt er zo uit te zien:
[ afbeelding ]
Is toch wel leuk, bijna je hele film terug verdient in 1 weekendquote:Op zondag 16 december 2012 22:06 schreef Jor_Dii het volgende:
Box office na 1e weekend: Worldwide: $222,975,000
Laat op gang met 40 minuten opbouw? Ooit wel eens van het eerste bedrijf gehoord van een film? Titanic, met zowat 90 minuten opbouw? Ze willen zeker echt Twilight of Harry Potter, die filmcritici van tegenwoordig, dwazen.quote:The Hobbit komt vreselijk laat op gang. Nadat Gandalf en de dwergen zijn stede zijn binnengevallen, doet Bilbo er ruim veertig minuten over om te besluiten met ze mee op avontuur te gaan. Al die tijd zitten we in een Efteling-decor te kijken naar dwergen die boeren, scheten laten en liedjes zingen. Dat is echt iets teveel van het goede.
Of Avatarquote:Op maandag 17 december 2012 07:42 schreef Lemans24 het volgende:
Nu.nl snap er ook al niks van:
[..]
Laat op gang met 40 minuten opbouw? Ooit wel eens van het eerste bedrijf gehoord van een film? Titanic, met zowat 90 minuten opbouw? Ze willen zeker echt Twilight of Harry Potter, die filmcritici van tegenwoordig, dwazen.
Amper serieus te nemen inderdaad; ik weet niet welke film critic daar aangesteld is, maar als je niet snapt dat deze intro broodnodig is én trouw aan het boek blijft snap je er dus helemaal niets van.quote:Op maandag 17 december 2012 07:42 schreef Lemans24 het volgende:
Nu.nl snap er ook al niks van:
[..]
Laat op gang met 40 minuten opbouw? Ooit wel eens van het eerste bedrijf gehoord van een film? Titanic, met zowat 90 minuten opbouw? Ze willen zeker echt Twilight of Harry Potter, die filmcritici van tegenwoordig, dwazen.
En het stukje dat elrond iets over de sting verteltquote:Op zondag 16 december 2012 22:08 schreef LeaderRoel het volgende:
Trouwens, ik zat net weer die trailer te kijken en het stuk dat Bilbo de gebroken stukken van Narsil zag zat ook niet in de film.
Dat zit er wel degelijk in (het is trouwens Balin die iets zegt over Sting ''more of a letter opener'')quote:Op maandag 17 december 2012 08:29 schreef gotrunks het volgende:
[..]
En het stukje dat elrond iets over de sting vertelt
Het is een boek dat over 3 films van 3 uur wordt verspreid. Tuurlijk komt het dan langzaam op gang.quote:Op maandag 17 december 2012 09:06 schreef Roberto_BOZ het volgende:
Het eerste stuk met de dwergen was zeker niet te langdradig. Gisteren een 2e keer geweest en wat me nog wel stoorde was dat na die 40 minuten Bilbo inderdaad besluit mee te gaan. Je denkt: nice, nu gaan we los. Op dat moment komt de te lange flashback van Thorin. Hierna schakelen we weer direct over naar Radagast. Dan zijn we dus bijna een uur verder en hebben we nog niks gezien.
Vanaf het moment dat we Rivendell verlaten wordt het echter weer een visueel spektakel dat zijn weerga niet vaak ziet.
Elrond zei alleen wat over Orcrist en Glamdring.quote:Op maandag 17 december 2012 08:39 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat zit er wel degelijk in (het is trouwens Balin die iets zegt over Sting ''more of a letter opener'')
Te lange flashback? Dat stukje van 5 minuten over die Orc? Je was het verhaal daarna weer helemaal kwijt zeker?quote:Op maandag 17 december 2012 09:06 schreef Roberto_BOZ het volgende:
Het eerste stuk met de dwergen was zeker niet te langdradig. Gisteren een 2e keer geweest en wat me nog wel stoorde was dat na die 40 minuten Bilbo inderdaad besluit mee te gaan. Je denkt: nice, nu gaan we los. Op dat moment komt de te lange flashback van Thorin. Hierna schakelen we weer direct over naar Radagast. Dan zijn we dus bijna een uur verder en hebben we nog niks gezien.
Vanaf het moment dat we Rivendell verlaten wordt het echter weer een visueel spektakel dat zijn weerga niet vaak ziet.
Binnen deze film vond ik die flashback wat aan de lange kant. Het personage Thorin is belangrijk en ik begrijp de character building, maar op dit punt in de film kwam het nog steeds niet op gang. Ik had het wat later geplaatst, misschien in Rivendell.quote:Op maandag 17 december 2012 10:29 schreef eQuaL het volgende:
[..]
Te lange flashback? Dat stukje van 5 minuten over die Orc? Je was het verhaal daarna weer helemaal kwijt zeker?
Het argument snijdt wel hout; er gebeurt opzich te weinig in de film om de lengte te rechtvaardigen. The Fellowship of the Ring was ook voor een groot deel introducerend, maar daar heb je wel meerdere grote gebeurtenissen.quote:Op maandag 17 december 2012 09:22 schreef attila_de_hun het volgende:
Ik begrijp er werkelijk geen bal van als mensen de film langdradig vinden. Ik ben alleen maar superblij dat er een de tijd wordt genomen om op gang te komen , wat extra info wordt geven etc. etc. Moet de hobbit dan een soort transformersfilm worden met alleen maar actie en explosies (is ook leuk op zijn tijd maar natuurlijk niks voor films als de hobbit). Ik hoop maar dat de twee volgende delen elk nog langer zijn en veel van de wereld van Middle earth laten zien!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.. Wat dat betreft ben ik wel blij dat we die dingen nog voor een volgende film bewaard krijgen op een beter moment.![]()
Maar het is geen film op zich, er komen er nog twee waarvoor nu wellicht de fundamenten worden gelegd. En het inkorten....Had Radagast erin gemoeten? Nee, het zou vast zonder hem hebben gekunnen of dan toch ten minste veel korter. Moet in de volgende film Beorn erin? Nee, er kan ook een variant worden gemaakt van The hobbit zonder hem. De spinnen kunnen ook wel worden overgeslagen. Immers, in het boek komen ze die alleen maar in het bos tegen. en zo kunnen we nog wel wat andere dingen verzinnen. Maar een deel van het huidige publiek heeft denk ik niet meer het geduld om eens naar een een wat tragere film te kijken. Ik zat daarjuist nog te denken, hoe kunnen zulke mensen nog genieten van een film zoals "12 angry man) waarin alleen maar wordt gepraat in een kamer en geen explosies en vette vechtpartijen in voorkomenquote:Op maandag 17 december 2012 10:38 schreef Jivis het volgende:
[..]
Het argument snijdt wel hout; er gebeurt opzich te weinig in de film om de lengte te rechtvaardigen. The Fellowship of the Ring was ook voor een groot deel introducerend, maar daar heb je wel meerdere grote gebeurtenissen.
Ik heb genoten van The Hobbit, maar zure recensenten beschouwen de visuele pracht nu als vanzelfsprekend. Zij zien het niet, zoals wij, als een terugkeer naar Middle-Earth maar als meer van hetzelfde. Waardoor ze dus meer op het plot zijn gaan letten en tot de conclusie komen dat daar niet veel in zit. Ik ben blij met drie films, maar voor een betere beoordeling had PJ er misschien beter twee kunnen maken.
Maar goed, screw the critics.
I know, maar dat was met de FotR natuurlijk ook zo. En die werd alom geprezen.quote:Op maandag 17 december 2012 10:57 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
Maar het is geen film op zich, er komen er nog twee waarvoor nu wellicht de fundamenten worden gelegd.
Niet echt hè. Eigenlijk waren alleen de Riddles in the Dark scene en de confrontatie met de witte ork op die klif echt van belang. En wat betreft het overkoepelende verhaal dat in de proloog werd verteld zijn ze eigenlijk alleen kilometergewijs iets opgeschotenquote:Op maandag 17 december 2012 10:57 schreef attila_de_hun het volgende:
Verder hebben er toch best wel wat "grote"gebeurtenissen plaats gevonden?
Tuurlijk, maar toen de FotR uitkwam waren ook mensen die geen fan waren van het verhaal of de wereld het er wel over eens dat het een technisch hoogstandje was. Bij The Hobbit is het 'normaal' geworden. Met als gevolg dat er meer wordt gelet op het verhaal.quote:Op maandag 17 december 2012 10:57 schreef attila_de_hun het volgende:
Uiteindelijk blijft het een kwestie van smaak.
Misschien, maar onderschat het gegeven niet dat FotR een nieuwe standaard zette met de visuele effecten en enorme veldslagen. Er zijn een hoop mensen die geen liefhebber zijn van het hele, langdradige fantasy-sfeertje in LotR, maar die wel onder de indruk waren van de actiescenes en de prachtige beelden. Ik ben er absoluut van overtuigd dat dat mede gezorgd heeft voor de hoge waarderingen destijds. Omdat die pracht en praal nu vanzelfsprekend is geworden, speelt het veel minder een rol.quote:Op maandag 17 december 2012 12:57 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik denk dat er in LOTR even hard werd gelet op het verhaal, maar dat het basisgegeven daar geschikter was om mensen te boeien met pseudo-filler. Daar bleek al snel dat er een oorlog tussen het goede en het kwade zat aan te komen, met heel Middle Earth als inzet.
Als je middle earth fan bent ga je deze film sowieso waarderenquote:Op maandag 17 december 2012 13:42 schreef Eenskijken het volgende:
ik ben nu bezig met het boekik ontwijk dit topic dan ook best wel, maar hoor toch vooral negatieve klanken. jammer, ik ben sowieso middle earth fan dus wat mij betreft kan t niet tegenvallen
In die zin is de hobbit een lastige film want het verhaal is sowieso armer aan grote momenten als TLOTR. en inderdaad, de nieuwigheid is er vanaf. Men had in dat opzicht beter eerst The hobbit verfilmd en daarna TLOTR.quote:Op maandag 17 december 2012 12:19 schreef Jivis het volgende:
[..]
I know, maar dat was met de FotR natuurlijk ook zo. En die werd alom geprezen.
[..]
Niet echt hè. Eigenlijk waren alleen de Riddles in the Dark scene en de confrontatie met de witte ork op die klif echt van belang. En wat betreft het overkoepelende verhaal dat in de proloog werd verteld zijn ze eigenlijk alleen kilometergewijs iets opgeschoten.
[..]
Tuurlijk, maar toen de FotR uitkwam waren ook mensen die geen fan waren van het verhaal of de wereld het er wel over eens dat het een technisch hoogstandje was. Bij The Hobbit is het 'normaal' geworden. Met als gevolg dat er meer wordt gelet op het verhaal.
Ik vind de lage waardering dus niet zo verrassend, maar ben het er zelf niet mee eens en weet zeker dat ik The Hobbit nog zeker drie keer ga herkijken voor de tweede uitkomt. En ik kijk ook enorm uit naar de EE, natuurlijk.
De goodmorningscene was idd geweldigquote:Op maandag 17 december 2012 13:52 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
In die zin is de hobbit een lastige film want het verhaal is sowieso armer aan grote momenten als TLOTR. en inderdaad, de nieuwigheid is er vanaf. Men had in dat opzicht beter eerst The hobbit verfilmd en daarna TLOTR.
Maar goed, ik als fanboy ben dik tevreden en vind bijvoorbeeld de "good morning scene" net zo kicken als een balrog maar ik snap zeker wel dat voor de niet-fan(ik bedoel diegenen die onbekend zijn met de boeken) dit helemaal anders is. Maar de film heeft het gelukkig goed gedaan als ik het goed heb begrepen en er komen zeker nog wel wat grootse momenten aan dus ik denk dat de volgende twee delen wel beter ontvangen zullen worden ontvangen door de niet-fan. Ik zelf hoop dat PJ de volgende twee delen niet gaat inkorten op basis van de kritiek van de reviewers!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |