quote:Op woensdag 12 december 2012 12:35 schreef petitierekenen het volgende:
Daarnaast heb ik een eigen site gemaakt!
www.everyoneweb.com/petitierekenen
dit dus.quote:Op woensdag 12 december 2012 12:40 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Sorry hoor maar dit slaat nergens op. Ik ben fysiek ook geen sprinter. Moet ik dan maar eisen op de olympische spelen maar 50 meter te hoeven lopen ipv 100? Als je niet kan rekenen voldoe je gewoon weg niet voor je studie
Hoe kom je er overigens bij dat je op het VMBO moet kunnen rekeken als in HAVO 5?quote:Wat van mij en de anderen studenten verwacht word op VMBO is havo leerjaar 5!
He he, ben gelukkig niet de enige die er zo over denkt... Vroeger was je gewoon slecht in hoofdrekenen, nu heb je dyscalculie, vroeger had je geen zin in lezen of was je er gewoon slecht in en nu heb je dyslexie. Vroeger zat er bij mij op school niemand met dyslexie, tegenwoordig heb je er minimaal drie per klas... Als je niet in een hokje geplaatst kan worden tel je niet meer mee. Tekortkomingen moeten allemaal goedgepraat worden onder het excuus van een "stoornis". Het is helemaal niet erg dat iemand niet kan hoofdrekenen, misschien ben je ergens anders wel heel erg goed in. En tja, dat kan tot gevolg hebben dat je niet geschikt bent voor bepaalde opleidingen of niveaus. Dat is nu eenmaal zo, niet iedereen kan meedraaien op WO niveau, maar dat wordt bijna wel van iedereen geëist tegenwoordig.quote:Op woensdag 12 december 2012 12:40 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Sorry hoor maar dit slaat nergens op. Ik ben fysiek ook geen sprinter. Moet ik dan maar eisen op de olympische spelen maar 50 meter te hoeven lopen ipv 100? Als je niet kan rekenen voldoe je gewoon weg niet voor je studie
vind ik vrij hilarisch...quote:Daarnaast is het niveau dat van je verwacht word op MBO 4 , heel hoog!! HAVO leerjaar 5 word van je verwacht..
Lees het verhaal even, iemand met discalculie kun je niet beter laten rekenen door geen achterstand te laten ontstaan.quote:Op woensdag 12 december 2012 12:53 schreef rhubarbje het volgende:
Overigens snap ik wel dat het heel rot voor je is hoor TS
maar dat je achterstand te groot is komt omdat je niet op tijd actie hebt ondernomen
misschien omdat je niet wist wat het nu zo moeilijk voor je maakte, dat kan
maar dat wil niet zeggen dat de overheid daarna aan jou verplicht is om de regels te buigen
dat zeg ik ook nietquote:Op woensdag 12 december 2012 13:01 schreef splendor het volgende:
[..]
Lees het verhaal even, iemand met discalculie kun je niet beter laten rekenen door geen achterstand te laten ontstaan.
die toets is van een prima niveau hoor daar hebben genoeg experts zich over gebogenquote:Of je iemand die zwak is in rekenen (we hebben allemaal onze mindere kwaliteiten) een label moet geven is een discussie op zichzelf, maar als bovenstaand verhaal klopt dan is het natuurlijk zeer vreemd dat iemand die de gehandicaptenzorg in wil aan de kant wordt geschoven omdat ze een toets van een veel te hoog niveau niet haalt.
tja dat is met heel veel dingen te zeggen die je op opleidingen moet lerenquote:Is de kennis die met deze toets getoetst wordt daadwerkelijk nodig om goed te kunnen functioneren in de gehandicaptenzorg? Ik heb er mijn twijfels bij.
Toch heel erg zonder als we zo met de toekomstige generatie omgaan.
quote:Op woensdag 12 december 2012 12:35 schreef petitierekenen het volgende:
http://www.girlscene.nl/p/6559/dyscalculie._say_what
Sterker nog: met driekwart van wat ik op het HBO geleerd heb, doe ik helemaal niets. Toch had ik mijn diploma niet gehaald als ik die vakken niet gehaald had. Het zou mooi worden als voor iedereen andere eisen zouden gaan gelden.quote:Op woensdag 12 december 2012 13:07 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
ik moest voor mijn hbo ook wel eens een vak doen dat in de praktijk echt minder terug komt
maar dan krijg ik met een 4 voor dat vak toch ook geen diploma?
Ik heb dispoepulie.quote:Op woensdag 12 december 2012 13:24 schreef Scorpie het volgende:
Tering, hoe hard is deze maatschappij aan het afglijden als we voor elke poep en scheet maar het niveau van de opleiding gaan aanpassen. Straks krijg je al een diploma als je nog weet hoe je moet poepen.
Is dat zo? Lijkt me wel relevant bij medicatie.quote:Op woensdag 12 december 2012 12:35 schreef petitierekenen het volgende:
Ik heb dyscalculie en ik heb dus een probleem, ik kan mijn diploma niet halen! Heb ik nu echt alles voor niks gedaan? Ik wil de gehandicaptenzorg in, moet ik dan breuken en procenten uit kunnen rekenen? nee!
Gaat dat niet op voor vele topics? :-)quote:Op woensdag 12 december 2012 13:28 schreef CruellaDeVil het volgende:
Dit topic slaat wat idiote, kortzichtige en zelfingenomen reacties betreft echt álles!
De waarheid is hard he?quote:Op woensdag 12 december 2012 13:28 schreef CruellaDeVil het volgende:
Dit topic slaat wat idiote, kortzichtige en zelfingenomen reacties betreft echt álles!
Dit roepen maakt het nog niet waar.quote:
Dit geeft wel aan dat jij het fenomeen dyscalculie helemaal niet begrijpt.quote:Als ik die site lees waar TS naar linkt, heb ik ineens ook dyscalculie: ik kan slecht plannen, koken is niet mijn sterkste punt, spelletjes heb ik pas laat door en ik kan geen leeftijden onthouden...Ik haal er mijn schouders bij op en denk: "nou en, andere dingen kan ik wel". Waarom moet er een labeltje op geplakt worden waardoor de tekortkoming goedgepraat kan worden.
Ik zie ook duidelijk tekenen van de ziekte van onjuist spatiegebruik.quote:Op woensdag 12 december 2012 13:39 schreef HostiMeister het volgende:
Gotta love adwords![]()
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 12 december 2012 13:42 schreef De_Kardinaal het volgende:
Tja, geen diploma is geen goed betaalde baan, dat kan je op je vinger natellen (of niet).
Ik verwacht wel dat ze daarop rekenen, maar dat de uitslag weer onjuist isquote:
Nee, ik begrijp dat niet. Als jij slecht bent met cijfers (wat ik helemaal niet tegenspreek, dat kan iemand gewoon hebben) wil nog niet zeggen dat je dan ineens recht hebt op vanalles en nog wat. Dan blijkt dat je gewoon niet geschikt bent voor dingen waar dat als eis voor wordt gesteld, of wil je dan speciale voorrechten krijgen en dan verwachten dat je je hele leven die speciale voorrechten behoudt vanwege je "stoornis". Dan zul je nog van een koude kermis thuiskomen....quote:Op woensdag 12 december 2012 13:39 schreef CruellaDeVil het volgende:
[..]
Dit roepen maakt het nog niet waar.
[..]
Dit geeft wel aan dat jij het fenomeen dyscalculie helemaal niet begrijpt.
Ik lees volgens mij niks over een achterstand? Alleen dat ze altijd bijles heeft gevolgd en dat niet geholpen heeft.quote:Op woensdag 12 december 2012 13:07 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
dat zeg ik ook niet
maar na het lezen van de OP (ja ik voelde me schuldig) blijkt dat 1 van de redenen dat bijles zinloos is, is omdat de te grote achterstand niet meer in te halen is
dus de achterstand is zeker wel onderdeel van het probleem
Weet je dat, of denk je dat?quote:[..]
die toets is van een prima niveau hoor daar hebben genoeg experts zich over gebogen
en tja heel jammer voor haar... maar zo werkt het nou eenmaal
niet iedereen kan elke opleiding afronden en dat kan heel veel redenen hebben
je hebt geen recht op een bepaald niveau of zo
Natuurlijk zijn er eisen waar je aan moet voldoen, maar als die eisen niet aansluiten bij het beroep, dan kloppen die eisen gewoon niet. Dan cijfer je dus gewoon in potentie goeie arbeidskrachten weg.quote:[..]
tja dat is met heel veel dingen te zeggen die je op opleidingen moet leren
maar er zijn gewoon eisen waar je aan moet voldoen om dat diploma te mogen halen
anders kun je voor iedereen gaan sleutelen aan de diploma's en wat is een diploma dan nog waard?
ik moest voor mijn hbo ook wel eens een vak doen dat in de praktijk echt minder terug komt
maar dan krijg ik met een 4 voor dat vak toch ook geen diploma?
quote:Op woensdag 12 december 2012 14:28 schreef splendor het volgende:
[..]
Ik lees volgens mij niks over een achterstand? Alleen dat ze altijd bijles heeft gevolgd en dat niet geholpen heeft.
[..]
Weet je dat, of denk je dat?
Als die toets inderdaad op HAVO 5 niveau is, dan heb ik daar zeer grote twijfels bij. Over breuken kun je al discussieren in hoeverre dat relevante kennis is voor menig MBO opleiding/baan (technische opleidingen daargelaten), maar HAVO 5 gaat wel verder dan wat breuken.. ik kan me van mijn opleiding toch nog heel wat x-vergelijkingen herinneren.
Ik krijg juist het idee dat de politiek onder enige druk van de media (och wat kunnen ze toch slecht rekenen die afgestudeerden van tegenwoordig!), maar een toets heeft ingevoerd voor het hele MBO, in plaats van even kritisch te kijken of dat wel voor elke opleiding van belang is en of dat juist niet contraproductief werkt.
[..]
Natuurlijk zijn er eisen waar je aan moet voldoen, maar als die eisen niet aansluiten bij het beroep, dan kloppen die eisen gewoon niet. Dan cijfer je dus gewoon in potentie goeie arbeidskrachten weg.
Ik vind het ook heel vreemd dat dit soort toetsen op het MBO (of HBO) worden afgenomen? Daar hebben we het middelbare onderwijs toch voor? Daar wordt de basis gelegd (en dus ook rekenen). Op het MBO krijg je vervolgens specifieke vakken die je voor de betreffende beroepen nodig hebt.
nee dat heeft ze er net uit gehaaldquote:Op woensdag 12 december 2012 14:28 schreef splendor het volgende:
[..]
Ik lees volgens mij niks over een achterstand? Alleen dat ze altijd bijles heeft gevolgd en dat niet geholpen heeft.
dat weet ik want ik heb zelf les gegeven op het MBO en veel van mijn vrienden geven daar les. Onder andere op een vergelijkbare opleiding als die van TS met dezelfde toetsquote:[..]
Weet je dat, of denk je dat?
Als die toets inderdaad op HAVO 5 niveau is, dan heb ik daar zeer grote twijfels bij. Over breuken kun je al discussieren in hoeverre dat relevante kennis is voor menig MBO opleiding/baan (technische opleidingen daargelaten), maar HAVO 5 gaat wel verder dan wat breuken.. ik kan me van mijn opleiding toch nog heel wat x-vergelijkingen herinneren.
nee die toetsen zijn in het leven geroepen omdat het niveau bedroevend was en dit ook terug kwam uit het bedrijfslevenquote:Ik krijg juist het idee dat de politiek onder enige druk van de media (och wat kunnen ze toch slecht rekenen die afgestudeerden van tegenwoordig!), maar een toets heeft ingevoerd voor het hele MBO, in plaats van even kritisch te kijken of dat wel voor elke opleiding van belang is en of dat juist niet contraproductief werkt.
[..]
zoals al gezegd: het sluit wel aan op het beroep in het algemeenquote:Natuurlijk zijn er eisen waar je aan moet voldoen, maar als die eisen niet aansluiten bij het beroep, dan kloppen die eisen gewoon niet. Dan cijfer je dus gewoon in potentie goeie arbeidskrachten weg.
Ik vind het ook heel vreemd dat dit soort toetsen op het MBO (of HBO) worden afgenomen? Daar hebben we het middelbare onderwijs toch voor? Daar wordt de basis gelegd (en dus ook rekenen). Op het MBO krijg je vervolgens specifieke vakken die je voor de betreffende beroepen nodig hebt.
Is dat een foto van TS? Kan ze in elk geval haar kontje nog verkopen.quote:Op woensdag 12 december 2012 13:39 schreef HostiMeister het volgende:
Gotta love adwords![]()
[ afbeelding ]
quote:
Dat heet gewoon dom zijn, dit soort dingen hebben niets met cijfers te makenquote:Waar loop je tegenaan als je dyscalculie hebt?
Je zou denken dat je alleen maar last hebt van dyscalculie in de reken- of wiskundeles. Maar dyscalculie gaat veel verder.
(...)
- Links en rechts
Ik doe nog altijd het trucje met mijn linker wijsvinger en duim: de letter L maken. Dan weet ik dat dat links is. Ik ben van jongs af aan altijd al tweehandig geweest en ik dacht dat ik daarom slecht het verschil kon onthouden. Het zou misschien wel aan dyscalculie te wijten kunnen zijn. Dit merkte ik vooral toen ik rijles had en regelmatig rechtsaf sloeg als de instructeur zei: 'en hier gaan we naar links' (of andersom) .''
- Reizen
''Reizen, routeplannen en er voor zorgen dat ik niet te laat kom, maar ook zeker niet twee uur te vroeg.''
(...)
- Spelletjes
''Mijn vriend en ik en vrienden van ons hebben regelmatig een spelletjesavond. Dan spelen we wel eens Triviant of Party and co. Dat gaat goed, zonder problemen. Het gaat 'fout' wanneer ik een spel voor het eerst speel. Dan duurt het vaak langer dan de andere mensen voordat ik het begrijp. Als mijn vrienden degene zijn die het nieuwe spel meegenomen hebben, nemen ze dan ook altijd extra de tijd om het aan mij uit te leggen Als wij een nieuw spel hebben zoek ik van tevoren in mijn eentje al een beetje uit hoe het moet. ''
Het probleem is dat die eis bij ELKE mbo-opleiding gestelt wordt, ook bij opleidingen waar je in de praktijk genoeg hebt aan tot 10 kunnen tellen, etc. en TS zegt duidelijk dat basiskennis zoals dat geen probleem is voor haar.quote:Op woensdag 12 december 2012 14:10 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Nee, ik begrijp dat niet. Als jij slecht bent met cijfers (wat ik helemaal niet tegenspreek, dat kan iemand gewoon hebben) wil nog niet zeggen dat je dan ineens recht hebt op vanalles en nog wat. Dan blijkt dat je gewoon niet geschikt bent voor dingen waar dat als eis voor wordt gesteld, of wil je dan speciale voorrechten krijgen en dan verwachten dat je je hele leven die speciale voorrechten behoudt vanwege je "stoornis". Dan zul je nog van een koude kermis thuiskomen....
Tja, ik vind het ook wel echt een minimale eis om in de maatschappij mee te kunnen doen. Heb je het niet in je werk nodig, dan gebruik je het wel privé. Of is dyscalculie ook weer een goed excuus om je in de schulden te werken? "Ik kan niet omgaan met getallen boehoeoeoeoquote:Op woensdag 12 december 2012 17:48 schreef CruellaDeVil het volgende:
[..]
Het probleem is dat die eis bij ELKE mbo-opleiding gestelt wordt, ook bij opleidingen waar je in de praktijk genoeg hebt aan tot 10 kunnen tellen, etc. en TS zegt duidelijk dat basiskennis zoals dat geen probleem is voor haar.
quote:Voorbeeldvragen rekentoets:
Je klas gaat op excursie, maar één op de vijf cursisten kan niet mee. Hoeveel procent is dat?
Mark werkt elke dag 8,5 uur. Hij begint om 8.15 uur en neemt een half uur lunchpauze. Hoe laat is Mark klaar met werken? 16.15 uur, 16.45 uur, 17.15 uur of 17.45 uur?
Melchior doet de koksopleiding. Met de hele klas gaan ze friet bakken en daarvoor moeten ze 20 kilogram aardappelen schillen. De klas is verdeeld in vier groepen van zes cursisten. Iedere cursist schilt evenveel aardappelen. Hoeveel kilogram aardappelen schilt Melchior? 1/6 kilogram, 5/6 kilogram of 1/20 kilogram?
Misschien bedoelen ze wel algebraische vaardigheden en wiskundig inzicht van havo-5. Het is alsnog onvoorstelbaar dat iemand van 19 stof krijgt die iemand van een niveau hoger al op zijn 16de/17de kreeg.quote:Op donderdag 13 december 2012 01:17 schreef ElisaB het volgende:
Dat nog niemand zich heeft afgevraagd wat 'rekenen op HAVO-5-niveau' is. Bij mijn weten hebben ze in HAVO 5 niet eens 'rekenen'. Ze rekenen wel (of zouden dat moeten), maar het is toch geen vak meer of zo?
Ik zou die toets wel eens willen zien eiks
Los daarvan: een verplichte rekentoets is verdomd lastig voor mensen met een getallenstoornis (oid). Maar ja, wat moet je dan?
Er zijn voorbeeldtoetsen. Niveau 2F is eind vmbo, mbo-2 en mbo-3; niveau 3F is eind havo, vwo en mbo-4.quote:Op donderdag 13 december 2012 01:17 schreef ElisaB het volgende:
Zoiets zou het wel moeten zijn. Maar dan moeten ze het op het (V)MBO ook wel aangeleerd hebben gekregen, want anders slaat het natuurlijk nergens op.quote:Op donderdag 13 december 2012 04:42 schreef superdrufus het volgende:
Misschien bedoelen ze wel algebraïsche vaardigheden en wiskundig inzicht van havo-5.
Tsja. Het hangt er wmb ook vanaf waar het nou eigenlijk echt om gaat. Wij kregen op het HBO in het eerste jaar (en volgens mij in het tweede jaar nogmaals) een toets Nederlands. Gewoon recht zo die gaat: spelling en grammatica. En die toets moest je halen, anders mocht je niet door. Haalde je het niet, dan ging je eerst aan de zelfstudie. Haalde je de toets daarmee nog niet, dan moest je naar een verplichte cursus. Ik vond het niet zo vreemd. In elk geval niet vreemder dan HBO'ers afleveren die het Nederlands niet beheersen.quote:Het is alsnog onvoorstelbaar dat iemand van 19 stof krijgt die iemand van een niveau hoger al op zijn 16de/17de kreeg.
Het valt me reuze meequote:Op donderdag 13 december 2012 08:10 schreef Tochjo het volgende:
Er zijn voorbeeldtoetsen. Niveau 2F is eind vmbo, mbo-2 en mbo-3; niveau 3F is eind havo, vwo en mbo-4.
3f, eind havo?? Wat??quote:Op donderdag 13 december 2012 08:10 schreef Tochjo het volgende:
[..]
Er zijn voorbeeldtoetsen. Niveau 2F is eind vmbo, mbo-2 en mbo-3; niveau 3F is eind havo, vwo en mbo-4.
Ook genoeg mensen met een diploma die nergens zijn, en mensen zonder diploma die het hebben "gemaakt".quote:Op woensdag 12 december 2012 13:42 schreef De_Kardinaal het volgende:
Tja, geen diploma is geen goed betaalde baan, dat kan je op je vinger natellen (of niet).
Het was bij ons op het MBO echt heel minimaal, zelfs in het laatste jaar rekenen (niveau 4).quote:Op woensdag 12 december 2012 18:29 schreef Janneke141 het volgende:
Het probleem dat TS aanhaalt bestaat eruit, dat je niet meer kan kiezen voor een opleiding zonder rekenen, omdat een rekentoets op referentieniveau 2F (MBO2+3) of 3F (MBO4) verplicht wordt gesteld voor álle opleidingen (ook voor alle VO-types van VMBO-BB tot VWO). Dat betekent dat als je die verplichte rekentoets niet haalt, je dus ook geen startkwalificatie kan halen.
Ik ben wiskunde- en rekenlerares in het VMBO en ik zie per jaar een stuk of 10 leerlingen instromen vanuit het PO waar in het dossier een opmerking is opgenomen over dyscalculie. En misschien dat ik per twee jaar één leerling zie, die ook daadwerkelijk kwalificeert voor dyscalculie. In twee zinnen samengevat is dyscalculie
- Een zeer slecht getalinzicht en -gevoel dat zich ook kan uiten bij de domeinen meten/maten en verhoudingen, en
- Dit moet aanmerkelijk achterblijven bij de rest van de intelligentie.
Alle 'andere' symptomen kunnen evengoed bij ieder ander voorkomen, ze versterken elkaar hooguit.
Omdat zeker in de lagere klassen van het VMBO toch al de zwakkere leerling zit, zijn dit niet degenen met de bovenmatige intelligentie en zijn het veelal slechte rekenaars. De meesten zijn op de basisschool niet veel verder gekomen dan het niveau van groep 6. Hiermee behoren ze in de gemengde PO-klassen tot de zwaksten, en daar plakken ze er maar wat graag een etiketje op. Daarnaast worden scholen overbevolkt met allerlei zorgverleners die dit proces alleen maar versterken. Ze prediken allerlei verlichtende maatregelen en hulpmiddelen die mijn werk als docent ondermijnen in plaats van aanvullen (de goede niet te na, maar die zijn zeldzaam).
Nu terug naar de rekentoets. Op zich geen slecht idee, maar de uitvoering is weer eens typisch hollands. De politieke gevolgtrekking is simpel: Onderzoek zegt dat het rekenniveau daalt, kamermotie zegt dat het omhoog moet, ambtenaar vraagt zich af hoe je dat meet en de minister verzint een verplichte rekentoets. Klaar.
Hoe je je leerlingen ooit door die toets heen krijgt flikkeren ze vervolgens op het bordje van de scholen. Het doel is dat het rekenniveau hoger wordt maar door marchanderen met de toetsingseisen behaal je dat doel nooit. Differentiatie is echter onmogelijk; en VMBO basis tot theoretisch leerlingen leggen exact dezelfde toets af. Dat wordt sowieso een slagveld op BB, ook zonder dyscalculie.
Maatwerk wordt totaal onmogelijk, alhoewel je je af moet vragen hoe en of dat kan in een compleet onderwijssysteem; het gaat mis doordat de toets verplicht is. Dyscalculie is echter zeer moeilijk diagnostiseerbaar en dus is vrijstelling ook niet realistisch.
De bewuste rekentoets is een probleem voor 75% van VMBO-BB, dus ik ben het om die reden niet eens met die toets. Ik moet veel leerlingen klaarstomen voor een toets waarvan ik weet dat ze die nooit gaan halen. Dyscalculie staat er echter los van.
Tl;dr-variant:
De toets is het verkeerde middel voor een goed doel; ik ben er in de huidige vorm geen voorstander van. De eerlijkheid gebiedt echter te zeggen dat er veel meer leerlingen een dyscalculie-plakaat krijgen dan gerechtvaardigd is, en dat dat in veel gevallen leidt tot excuusgedrag. Ik beweer niet dat dat voor TS geldt want ik ken de situatie natuurlijk niet; maar ik zie het wel vaak.
Kwaliteitspost - goed dat er hier iemand is die uit de praktijk komt.quote:Op woensdag 12 december 2012 18:29 schreef Janneke141 het volgende:
Het probleem dat TS aanhaalt bestaat eruit, dat je niet meer kan kiezen voor een opleiding zonder rekenen, omdat een rekentoets op referentieniveau 2F (MBO2+3) of 3F (MBO4) verplicht wordt gesteld voor álle opleidingen (ook voor alle VO-types van VMBO-BB tot VWO). Dat betekent dat als je die verplichte rekentoets niet haalt, je dus ook geen startkwalificatie kan halen.
Ik ben wiskunde- en rekenlerares in het VMBO en ik zie per jaar een stuk of 10 leerlingen instromen vanuit het PO waar in het dossier een opmerking is opgenomen over dyscalculie. En misschien dat ik per twee jaar één leerling zie, die ook daadwerkelijk kwalificeert voor dyscalculie. In twee zinnen samengevat is dyscalculie...
Er zijn door een werkgroep diverse referentieniveaus vastgesteld. Niveau 1F (eigenlijk nog iets meer dan dat) hoort het eindniveau van groep 8 te zijn, 2F het eindniveau voor het VMBO (van basis t/m theoretisch dus 1 pot nat) en 3F voor havo en vwo.quote:Op donderdag 13 december 2012 01:17 schreef ElisaB het volgende:
Dat nog niemand zich heeft afgevraagd wat 'rekenen op HAVO-5-niveau' is. Bij mijn weten hebben ze in HAVO 5 niet eens 'rekenen'. Ze rekenen wel (of zouden dat moeten), maar het is toch geen vak meer of zo?
Los daarvan: een verplichte rekentoets is verdomd lastig voor mensen met een getallenstoornis (oid). Maar ja, wat moet je dan?
Ah, of zo'n fiets.quote:Op donderdag 13 december 2012 14:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er zijn door een werkgroep diverse referentieniveaus vastgesteld. Niveau 1F (eigenlijk nog iets meer dan dat) hoort het eindniveau van groep 8 te zijn, 2F het eindniveau voor het VMBO (van basis t/m theoretisch dus 1 pot nat) en 3F voor havo en vwo.
Voor mbo-opleidingen op niveau 2 en 3 is het eindniveau ook 2F; deze opleidingen doen dus eigenlijk alleen onderhoud en aan het einde wordt getoetst of de rekenvaardigheid nog voldoende aanwezig is; ten opzichte van het eindniveau VMBO leren ze niets nieuws.
Voor MBO-4 opleidingen is het verplichte eindniveau 3F. Het zelfde dus als eindexamenleerlingen havo.
Dit staat los van het wiskundecurriculum, dit gaat echt over rekenen, en wel op de domeinen Getallen, Meten/Meetkunde, Verhoudingen en Verbanden.
quote:Op donderdag 13 december 2012 12:49 schreef Kabolter het volgende:
[..]
Het was bij ons op het MBO echt heel minimaal, zelfs in het laatste jaar rekenen (niveau 4).
Was echt sommetjes maken, +, -, /, x en breuken.
Volgens mij is het basisrekenen/wiskunde ook nog eens heel praktisch ingesteld voor leerlingen. Dus echt met realistische situaties.
Dan kom je weer bij het volgende: de taal speelt een grote rol. Dus zou je mensen met dyslexie ook weer moeten ontzien, mocht je een uitzondering maken voor dyscalculie. Volgens mij is het grootste probleem de vorm van onderwijs op de basisschool. Stampen en herhalen? Nee hoor, het gaat er om dat je weet welke weg je moet afleggen. Mensen met dyscalculie willen dat niet, die willen geen 10 verschillende oplosmethodes. En die willen er niet over praten, bang dat ze een antwoord moeten geven.
Nu krijg je een vicieuze cirkel: op de kleuterschool is er al een verminderd getalbegrip. Hierdoor gaat het echte rekenen in groep 3 moeizamer. De leerling bouwt een achterstand op en gaat rekenen minder leuk vinden. Hierdoor krijgt het bijles, of loopt het achter de groep aan. Hierdoor vindt de leerling het nog minder leuk en gaat, daar waar mogelijk, het rekenen ontwijken. Etc, etc, etc
Die verschillende oplosmethodes krijgt de leerling vanzelf wel mee. Het is alsof je alle functies van een computer bij een eerste kennismaking uit gaat leggen. En dan elke functie op 5 verschillende manier uit gaat leggen.
Oplossing: meer herhalen en maak de stapjes kleiner, waardoor de stof meer vloeit. En introduceer iets als iets nieuws (bijvoorbeeld tafels of delen) als de leerling onbewust daarvoor al met die stof is bezig geweest. Koppel dit aan ondersteuning die zich hoofdzakelijk richt op zelfvertrouwen, en je tackelt naar mijn idee al het grootste probleem.
Dankquote:Op donderdag 13 december 2012 14:11 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Kwaliteitspost - goed dat er hier iemand is die uit de praktijk komt.
Niet voor iedere leerling is het rekenonderwijs op de basisschool niet goed; voor de meesten gaat het prima. Er is helaas alleen te weinig ruimte voor differentiatie; voor leerlingen die op een andere manier naar hetzelfde niveau toe moeten is te weinig aandacht. Dat kun je de leerkrachten nauwelijks kwalijk nemen, maar de ervaring leert dat leerlingen die 'niet meer verder kunnen' gewoon tot aan groep 8 blijven hangen bij wat ze wel kunnen.quote:My 5 cents: Het rekenonderwijs op de basisschool is MI niet goed. Als je daar op het VMBO nog wat aan probeert te sleutelen, ben je te laat.
Gevoelsmatig gaf ik je onmiddellijk gelijk, maar het ligt toch een tikje genuanceerder. Het rekenonderwijs op de basisschool is in de afgelopen 2 decennia steeds meer hervormd naar 'realistisch rekenen'- het theoretische rijtjes-rekenen werd meer en meer vervangen door dagelijkse situaties met getallen. Dit werd dan aangevuld met rijtjes sommen en algoritmiek. Dit is bedoeld om veel meer het getalgevoel te kweken dan vroeger; begrip en gevoel bij de grootte of de opbouw van getallen. Bij de meeste leerlingen werkt dit wel.quote:In het basisonderwijs moeten we terug naar het stampen. Tafels tot de 20. Zelfs de grootste dyscalculist kan stampen. Rekenvaardigheid kunnen we verbeteren door meer te oefenen. Nederlandse kinderen oefenen te weinig. Laat ze maar lekker thuis oefenen, die koters.
dat klopt niet helemaal.quote:Op woensdag 12 december 2012 12:53 schreef rhubarbje het volgende:
Overigens snap ik wel dat het heel rot voor je is hoor TS
maar dat je achterstand te groot is komt omdat je niet op tijd actie hebt ondernomen
misschien omdat je niet wist wat het nu zo moeilijk voor je maakte, dat kan
maar dat wil niet zeggen dat de overheid daarna aan jou verplicht is om de regels te buigen
Het niveau van die rekentoetsen is wmb niet schokkend hoog. Dat heb je niet alleen nodig in je vak, maar ook gewoon om een beetje fatsoenlijk de rest van de leven door te komen. Misschien ben ik er te lang uit, maar ik schrok er echt van dat dit (F3) blijkbaar het niveau is na HAVO 5quote:Op donderdag 13 december 2012 19:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik weet niet of dat ik het ermee eens ben dat leerlingen van bepaalde MBO-opleidingen vrijgesteld moeten worden. Vroeger leerden verreweg de meeste van die leerlingen toch ook gewoon rekenen en lang voordat ze aan een MBO-opleiding begonnen?
Hoofdrekenen, niet wiskunde.quote:Op donderdag 13 december 2012 19:25 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Het niveau van die rekentoetsen is wmb niet schokkend hoog. Dat heb je niet alleen nodig in je vak, maar ook gewoon om een beetje fatsoenlijk de rest van de leven door te komen. Misschien ben ik er te lang uit, maar ik schrok er echt van dat dit (F3) blijkbaar het niveau is na HAVO 5
Ik heb de toets vandaag bekeken; imho puur goed lezen, beetje nadenken en redelijk eenvoudig rekenwerk. En bij een flink deel van de opdrachten mag je gewoon je rekenmachine gebruikenquote:
Dat is dus het realtische rekenen van het FI. Die verhaaltjes zijn nergens voor nodig en ze vervuilen de toets en ze belemmeren het aanleren van de vaardigheid. Het is beter om leesvaardigheid en rekenvaardigheid apart aan te leren en apart te toetsen dan dat je het door elkaar gooit. In ieder geval zolang je de basis nog moet leren.quote:Op donderdag 13 december 2012 19:25 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Het niveau van die rekentoetsen is wmb niet schokkend hoog. Dat heb je niet alleen nodig in je vak, maar ook gewoon om een beetje fatsoenlijk de rest van de leven door te komen. Misschien ben ik er te lang uit, maar ik schrok er echt van dat dit (F3) blijkbaar het niveau is na HAVO 5
Yups, ik snap het. De verhaaltjes zijn op zich wel leuk, maar wellicht lastig om het mee te leren. Maar ik ben dan ook nog van de generatie 'eindeloze stroom saaie boekjes en kaartjes met een eindeloze stroom doodordinaire sommen'quote:Op donderdag 13 december 2012 19:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat is dus het realtische rekenen van het FI. Die verhaaltjes zijn nergens voor nodig en ze vervuilen de toets en ze belemmeren het aanleren van de vaardigheid. Het is beter om leesvaardigheid en rekenvaardigheid apart aan te leren en apart te toetsen dan dat je het door elkaar gooit. In ieder geval zolang je de basis nog moet leren.
Helaas ondervinden de taalzwakke leerlingen die wel een normaal rekentalent hebben veel nadeel van de huidige contextsommetjes (sommetjes die in een verhaal verstopt zitten).
Ik denk dat hier sprake is van een misverstandje. Hij heeft het over het verschil tussen kale sommetjes en sommetjes die verstopt zitten in een verhaaltje. Wiskunde-onderwijs is inderdaad iets heel anders, kale sommetjes vallen onder rekenonderwijs, niet onder wiskunde-onderwijs. Dat geldt bijv. ook voor eerstegraadsvergelijkingen (ax + b = 0 met a en b constanten).quote:
Ik heb het gelukkig ook op die manier mogen leren maar het staartdelen werd wel geslachtofferd voor het hapdelen. Man, wat was ik verbaasd dat je zo snel een deling uitvoert toen ik het alsnog leerde (niet dankzij een schoolquote:Op donderdag 13 december 2012 19:36 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Yups, ik snap het. De verhaaltjes zijn op zich wel leuk, maar wellicht lastig om het mee te leren. Maar ik ben dan ook nog van de generatie 'eindeloze stroom saaie boekjes en kaartjes met een eindeloze stroom doodordinaire sommen'
Let op, er zijn reële aandoeningen waar je echt niets aan kan doen en die niets met de opleiding te maken hebben. Bijv. een niet te compenseren visuele aandoening of een dermate zwaar gebrek aan je arm dat je niet goed kan schrijven. Ik vermoed dat dyscalculie in de meeste gevallen niet inhoudt dat de persoon niet kan leren rekenen maar dat de persoon enkel kan leren rekenen als die goed, voor hem geschikt, rekenonderwijs krijgt. Opa's methode dus. Niet de leukste methode maar wel verdomd effectief.quote:Op donderdag 13 december 2012 19:39 schreef Aapmensch het volgende:
Had je maar meer inzet moeten tonen.
Boehoe ik heb een nieuwe bedachte luiheids"aandoening" dus oefenen hoeft niet meer boehoe
Uiteraard zijn er reële aandoeningen. Echter leven we tegenwoordig in maatschappij waar iedereen in een bubbel moet leven en een leuk stickertje krijgt als je ergens wat minder in bent.quote:Op donderdag 13 december 2012 19:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Let op, er zijn reële aandoeningen waar je echt niets aan kan doen en die niets met de opleiding te maken hebben. Bijv. een niet te compenseren visuele aandoening of een dermate zwaar gebrek aan je arm dat je niet goed kan schrijven. Ik vermoed dat dyscalculie in de meeste gevallen niet inhoudt dat de persoon niet kan leren rekenen maar dat de persoon enkel kan leren rekenen als die goed, voor hem geschikt, rekenonderwijs krijgt. Opa's methode dus. Niet de leukste methode maar wel verdomd effectief.
Het kan best zo zijn dat er tegenwoordig te gemakkelijk etiketten worden gegeven (ik denk dat ook), de mensen die hier het slachtoffer van worden zijn juist die mensen die echt een serieuze vorm van die aandoening hebben. Dat zijn zeker niet altijd de mensen van wie je het zou verwachten, in het geval van autisme gaat het bijv. niet alleen om het Rainman-type (Dustin Hoffman) maar ook om mensen die een hoge dysharmonische intelligentie hebben en die verbaal begaafd zijn.quote:Op donderdag 13 december 2012 19:48 schreef Aapmensch het volgende:
[..]
Uiteraard zijn er reële aandoeningen. Echter leven we tegenwoordig in maatschappij waar iedereen in een bubbel moet leven en een leuk stickertje krijgt als je ergens wat minder in bent.
Dit gaat van ADHD tot dyslexie en autisme.
Oh je hebt autisme? Dan hoef je geen huiswerk te maken hoor. Dyscalculie? Nee dan kun je er zelf niets aan doen.
Alles moet een excuus hebben en de verantwoording ligt nooit meer bij het kind zelf.
De kans dat iemand met autisme hoogbegaafd is, is ongeveer net zo groot als dat hij of zij zwakbegaafd is.quote:Op donderdag 13 december 2012 19:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het kan best zo zijn dat er tegenwoordig te gemakkelijk etiketten worden gegeven (ik denk dat ook), de mensen die hier het slachtoffer van worden zijn juist die mensen die echt een serieuze vorm van die aandoening hebben. Dat zijn zeker niet altijd de mensen van wie je het zou verwachten, in het geval van autisme gaat het bijv. niet alleen om het Rainman-type (Dustin Hoffman) maar ook om mensen die een hoge dysharmonische intelligentie hebben en die verbaal begaafd zijn.
Ik ken geen voorbeeld van iemand met autisme die geen huiswerk moet maken. Wel is autisme een goede aanleiding om iemand in rustigere omstandigheden (minder medeleerlingen of medestudenten) een examen te laten maken (op mijn universiteit wordt hierin niet voorzien maar op veel andere universiteiten en veel scholen gelukkig wel).
De aanpassing aan de handicap moet altijd gericht zijn op het compenseren van een zwakte t.g.v. die handicap en die zwakte mag niet inhoudelijk relevant zijn voor de gevolgde opleiding.
Als je bijv. werktuigkunde studeert dan is het niet relevant of dat je snel kan schrijven. Het is dan redelijk om iemand die t.g.v. een zichtbare fysieke handicap moeite heeft met schrijven wat extra tijd te geven voor de schriftelijke examens.
Dat klopt niet helemaal maar dat ligt aan de definitie van (hoog)begaafdheid. Mensen die autisme hebben (eigenlijk een verkeerde uitdrukking maar ik vrees dat mensen het niet volgen als ik dit nuanceer) hebben normaal gesproken een dysharmonische (grote spreiding tussen de onderdelen van een intelligentietest) intelligentie. Voor intelligentere mensen met autisme is die dysharmonie groter dan voor minder intelligente mensen onder hen. Bij de meeste intelligente mensen is het beeld veel minder dysharmonisch. Hoogintelligente mensen met autisme hebben typisch een groot aantal testonderdelen waarvoor ze 130+ scoren maar ook een groot aantal testonderdelen waarvoor ze rond de 100 en een aantal testonderdelen waarvoor ze misschien zelfs 80- scoren.quote:Op donderdag 13 december 2012 19:59 schreef Aapmensch het volgende:
[..]
De kans dat iemand met autisme hoogbegaafd is, is ongeveer net zo groot als dat hij of zij zwakbegaafd is.
Dat geeft enkel aan dat die schoolbesturen falen, zoek maar eens een universiteit waarop dit gebeurt.quote:Daarbij moet je maar eens op een mbo rondlopen. Daar worden zaken als autisme, dyslexie, adhd en waarschijnlijk nu ook dyscalculie gebruikt als vrijstellingspunten.
Je hebt er weinig aan maar ik zal het je toch maar even vertellen, dit is het gevolg van het verdwijnen van het wiskunde-onderwijs op het VMBO. Ja, ze krijgen daar nog een vak wat officiëel wiskunde heet maar for all intents and purposes is het voortgezet rekenonderwijs. Aangezien een slechte rekenvaardigheid werd geconstateerd bij veel MBO-leerlingen is er steeds meer wiskunde-onderwijs (vroeger minstens gelijkwaardig (MAVO-d) met wat nu iemand heeft geleerd na 3 jaar VWO-onderwijs. Dat veel leerlingen hier de dupe van worden is geen verrassing. Jammer.quote:Eenmaal op het hbo had ik echter wel de kennis van eind havo algebra nodig. Terwijl ik al sinds de middelbare onderwijs ontzettend zwak was in wiskunde en er ondertussen niets meer mee had gedaan.
Dat sluit dus perfect aan bij het verhaal wat ik hierboven hield over dyscalculie.quote:Ik zou vast en zeker voor dyscalculie kwalificeren. Het is echter zo dat ik extra uitleg regelde, extra werk maakte, specifieke vragen op basis van knelpunten stelde en oefende oefende oefende.
Dit ben ik nog met je eens.quote:Op donderdag 13 december 2012 19:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vermoed dat dyscalculie in de meeste gevallen niet inhoudt dat de persoon niet kan leren rekenen maar dat de persoon enkel kan leren rekenen als die goed, voor hem geschikt, rekenonderwijs krijgt.
En dit duidelijk niet meer.quote:Opa's methode dus.
Ik zal nog wel reageren op de rest, voor nu wil ik enkel even aangeven dat dit zeker niet waar is. Jij hebt allicht niet alle onderbouwingen gelezen maar ik heb die onderbouwingen op dit forum al meerdere keren gegeven, ik blijf ze niet herhalen.quote:Op donderdag 13 december 2012 20:30 schreef Janneke141 het volgende:
Je posts lopen over van de kritiek op het onderwijs zonder dat je dit ergens specificeert of onderbouwt.
Fair enough, daar heb ik inderdaad overheen gelezen. Ik ken het stuk (van Daan en Sanne) maar ik zal het nog eens herlezen.quote:Op donderdag 13 december 2012 20:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik zal nog wel reageren op de rest, voor nu wil ik enkel even aangeven dat dit zeker niet waar is. Jij hebt allicht niet alle onderbouwingen gelezen maar ik heb die onderbouwingen op dit forum al meerdere keren gegeven, ik blijf ze niet herhalen.
Ik heb in de eerdere berichten in deze draad wel degelijk duidelijk onderbouwd waarom opa's methode beter is. Zoek er zelf maar even naar in de reacties van 19u32 en 19u39.
Ik zal nu zelfs nog, voor de zoveelste keer, een referentie geven voor nog meer onderbouwing en deze onderbouwing komt van een een wiskundeprofessor:
http://staff.science.uva.nl/~craats/#panama
http://staff.science.uva.nl/~craats/#jena
Ik stel voor dat je deze artikelen leest, dan kunnen we hier zinvol over discussiëren.
Differentiatie is in de praktijk maar heel erg beperkt mogelijk. Je geeft zelf aan waarom, we hebben simpelweg niet voldoende geld over voor onderwijs (misschien in dit geval wel terecht?) om onderwijs op maat te bieden dus moet er een methode worden gebruikt die voor iedereen werkt. Eender welke methode je gebruikt, een deel van de leerlingen is altijd niet in staat om het bij te benen. Er moet naar gestreefd worden om dat percentage zo laag mogelijk te krijgen, het moet aanvaard worden dat je dat percentage niet op 0 krijgt tenzij je dat deel van de leerlingen wat het niet bij kan benen extra les geeft los van de groep (niet in plaats van de les in de groep!).quote:Op donderdag 13 december 2012 20:30 schreef Janneke141 het volgende:
Een punt waarin ik je gelijk geef, is dat de differentiatie soms ontbreekt - Niet alles is voor iedere leerling geschikt dus voor een aantal leerlingen (met of zonder sticker) maar de grootte van de klassen maakt het soms nu eenmaal onmogelijk om altijd de individuele begeleiding te bieden die zou moeten.
De bronnen die ik zojuist gaf, het succes van de methode Reken Zeker, de grotere uitval met de FI-methode dan die bij opa's methode wijzen op het tegendeel.quote:Dat opa's methode dus altijd zou werken is gewoon onzin.
Ik zal even meegaan in jouw aanname dat de FI-methode beter is voor een kleine groep leerlingen dan opa's methode. Ik ben het daar niet mee eens maar for the sake of the argument. Waar zijn die kleine groepen leerlingen per leraar op de Nederlandse lage scholen?quote:Deze heeft absoluut zijn goede kanten maar is voor een kleine groep leerlingen gewoon niet de juiste manier - het toverwoord is onderwijs op maat. Ja, we bieden niet één methode aan maar een aantal meer.
Jij bent het er dus mee eens dat opa's methode voor de zwakke leerlingen beter werkt dan de FI-methode? Waarom zou die dan niet eveneens beter werken voor de meer getalenteerde leerlingen? Ik heb volgens opa's methode leren rekenen, ik heb me redelijk verdiept in de FI-methode en ik heb daar werkelijk niets mee geleerd wat ik niet met opa's methode leerde omdat ik zelf die conclusies kon trekken. Juist met opa's methode ontwikkel je inzicht in het tientallig getallenstelsel en de rekenkundige bewerkingen. Ik verwijs naar de bronnen die ik hierboven gaf (die wiskundehoogleraar).quote:Dat is leuk voor de goede leerlingen, die bekijken gewoon per keer wat ze doen. Bij de zwakke leerlingen bekijken we welke het beste aanslaat en voor die specifieke leerling het beste werkt - en daar gaat hij of zij gewoon veel mee oefenen.
For the sake of the argument...: waar in Nederland ken jij de situatie dat leerlingen dagelijks een kwartier lang individueel worden begeleid door de leraar? Misschien het Speciaal Onderwijs?quote:Voor sommige leerlingen is dat 'onder elkaar' (opa), voor sommigen splitsen of rijgen en voor sommigen een of andere vorm van handig rekenen. En dat leer ik ze zo goed mogelijk.
Deze drogreden wordt ontkracht door die hoogleraar wiskunde (gespecialiseerd in pedagogie trouwensquote:Geen hond rekent in het dagelijks leven echter 37 x 175 uit met pen en papier, daarvoor hebben we tegenwoordig genoeg hulpmiddelen.
Eens. Ik kijk dan naar de deskundigheid van de persoon. Een wiskundige die een sterke pedagogische achtergrond heeft heeft naar mijn overtuiging meer autoriteit wanneer het om rekenonderwijs gaat dan een onderwijskundige die zich heeft verdiept in het rekenen. Dat zal niet altijd gelden maar puur statistisch gezien...quote:Op donderdag 13 december 2012 20:41 schreef Janneke141 het volgende:
Overigens is het stuk dat je post ook maar een (wel gefundeerde) opinie, en voor onderwijskundige onderwerpen zijn er ook altijd weer professoren te vinden die het tegenovergestelde betogen.
Dat is niet altijd gemakkelijk. Als je teveel nuanceert dan ga je met meel in je mond spreken.quote:Verder verzoek ik je geheel vrijblijvend om in je betogen wat onderscheid te maken tussen het onderwijs in de klas en het onderwijsbeleid, dan ben ik wellicht wat minder stekelig.
Nou, het zou het niveau moeten zijn, maar het is het in de praktijk bepaald niet. Als je al schrok van het niveau, dan schrik je er vast nog meer van dat bij de pilot afgelopen jaar 72 procent van de havo-leerlingen een onvoldoende haalde. Ook op het vwo was dit nog 32 procent.quote:Op donderdag 13 december 2012 19:25 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Dat is behoorlijk schokkend.quote:Op donderdag 13 december 2012 21:51 schreef Tochjo het volgende:
Nou, het zou het niveau moeten zijn, maar het is het in de praktijk bepaald niet. Bij de pilot afgelopen jaar haalde 72 procent van de havo-leerlingen een onvoldoende. Ook op het vwo was dit nog 32 procent.
Eens.quote:Op donderdag 13 december 2012 21:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Differentiatie is in de praktijk maar heel erg beperkt mogelijk. Je geeft zelf aan waarom, we hebben simpelweg niet voldoende geld over voor onderwijs (misschien in dit geval wel terecht?) om onderwijs op maat te bieden dus moet er een methode worden gebruikt die voor iedereen werkt. Eender welke methode je gebruikt, een deel van de leerlingen is altijd niet in staat om het bij te benen. Er moet naar gestreefd worden om dat percentage zo laag mogelijk te krijgen, het moet aanvaard worden dat je dat percentage niet op 0 krijgt tenzij je dat deel van de leerlingen wat het niet bij kan benen extra les geeft los van de groep (niet in plaats van de les in de groep!).
Het valt helemaal niet makkelijk te onderbouwen en je doet het ook nergens. Het stuk van van der Craats doet het ook niet; het suggereert een hoop maar er zijn simpelweg teveel variabelen om te kunnen concluderen dat het wel of niet zo zou zijn.quote:Opa's methode resulteerde in een lage uitval, lager dan de methode van het FI.
Dat valt vrij gemakkelijk te onderbouwen, kijk maar naar hoeveel leerlingen tegenwoordig een forse reken- en wiskunde-achterstand hebben opgelopen.
Ik begrijp je vraag niet zo goed. Maar laten we het er vooral op houden dat we het niet eens zijn en/of worden, want dat lijkt me een terechte conclusie.quote:[..]
De bronnen die ik zojuist gaf, het succes van de methode Reken Zeker, de grotere uitval met de FI-methode dan die bij opa's methode wijzen op het tegendeel.
[..]
Ik zal even meegaan in jouw aanname dat de FI-methode beter is voor een kleine groep leerlingen dan opa's methode. Ik ben het daar niet mee eens maar for the sake of the argument. Waar zijn die kleine groepen leerlingen per leraar op de Nederlandse lage scholen?
Nee, dat ben ik niet want dat staat er ook niet. Ik zou het waarderen als je me geen woorden in de mond legt.quote:Jij bent het er dus mee eens dat opa's methode voor de zwakke leerlingen beter werkt dan de FI-methode?
Ik heb zoals gezegd niet beweerd dat ze beter werkt voor de zwakkere leerling, dus alleen al om die reden ook niet voor de betere. Voor de leerling die verder is breidt je de aan te bieden stof uit, simpel. Dat kan met het uitbreiden van het leergebied maar ook met het uitbreiden van methodiek. Sterkere leerlingen daag ik veel verder uit met handig rekenen, bijvoorbeeld dingen als 79x81. Voor de zwakkere ben ik al lang tevreden als hij dat op de ambachtelijke manier kan, welke dat dan ook is.quote:Waarom zou die dan niet eveneens beter werken voor de meer getalenteerde leerlingen?
Het geldt voor jou. Het geldt nog voor duizenden anderen. Maar daarmee geldt het nog niet voor iedereen.quote:Ik heb volgens opa's methode leren rekenen, ik heb me redelijk verdiept in de FI-methode en ik heb daar werkelijk niets mee geleerd wat ik niet met opa's methode leerde omdat ik zelf die conclusies kon trekken.
Het is geen drogreden, het is een feit. Je hebt gelijk dat je inzicht in getallen etc. nodig hebt om op het juiste moment de juiste soort berekening te maken, en te weten hoe je dat daarna (elektronisch uitvoert). Maar daarvoor is juist weer het stukje tekst-/getalanalyse van belang dat ik aanhaal in een eerdere post. En dat in opa's tijd nog compleet ontbrak.quote:Juist met opa's methode ontwikkel je inzicht in het tientallig getallenstelsel en de rekenkundige bewerkingen. Ik verwijs naar de bronnen die ik hierboven gaf (die wiskundehoogleraar).
[..]
For the sake of the argument...: waar in Nederland ken jij de situatie dat leerlingen dagelijks een kwartier lang individueel worden begeleid door de leraar? Misschien het Speciaal Onderwijs?
[..]
Deze drogreden wordt ontkracht door die hoogleraar wiskunde (gespecialiseerd in pedagogie trouwens). Ook dat staat in die bronnen. Parafrase: om die hulpmiddelen efficiënt te kunnen gebruiken moet je wel inzicht hebben in wat je doet, leerlingen die beter hebben leren rekenen blijken beter in staat te zijn om deze hulpmiddelen te gebruiken. Punt van vervolgonderzoek: aantonen dat het intelligentie-onafhankelijk is.
...
Ik had het inderdaad niet onderbouwd, de berichten zijn zo al lang genoeg maar ik wil wel eens wat oude bronnen erbij halen en hiemee proberen het te staven.quote:Op donderdag 13 december 2012 22:16 schreef Janneke141 het volgende:
Het valt helemaal niet makkelijk te onderbouwen en je doet het ook nergens. Het stuk van van der Craats doet het ook niet; het suggereert een hoop maar er zijn simpelweg teveel variabelen om te kunnen concluderen dat het wel of niet zo zou zijn.
Het doel is niet om het eens te worden, het doel is dat we een scherper onderbouwde mening krijgen. Ik hoop dat we van elkaar kunnen leren.quote:Ik begrijp je vraag niet zo goed. Maar laten we het er vooral op houden dat we het niet eens zijn en/of worden, want dat lijkt me een terechte conclusie.
...
Dit kan de opamethode zijn maar ook iedere willekeurige andere - het verschilt per leerling welke het beste wordt opgepakt en welke hij/zij het beste doorziet.
Ik leg je geen woorden in de mond, integendeel. Ik vraag juist bewust aan jou of dat ik het correct heb begrepen om misverstanden te voorkomen. Ik had begrepen dat jij het daar wel mee eens bent aangezien jij aangaf dat het voor zwakkere leerlingen beter is om 1 methode zeer goed te oefenen. Dat is nu net een van de essentiële verschillen tussen opa's methode en het realistisch rekenen: 1 methode waarbij je heel erg weinig fout kan doen vs. tig methodes waarbij je heel erg snel fouten maakt.quote:Nee, dat ben ik niet want dat staat er ook niet. Ik zou het waarderen als je me geen woorden in de mond legt.
Voor de sterkere leerling heb ik een goede suggestie: (x+1)*(x-1) = x² -1. Aangezien xin dit geval 80 is is 79*81 dus gelijk aan (80+1)*(80-1) = 6400-1 = 6399quote:Voor de leerling die verder is breidt je de aan te bieden stof uit, simpel. Dat kan met het uitbreiden van het leergebied maar ook met het uitbreiden van methodiek. Sterkere leerlingen daag ik veel verder uit met handig rekenen, bijvoorbeeld dingen als 79x81. Voor de zwakkere ben ik al lang tevreden als hij dat op de ambachtelijke manier kan, welke dat dan ook is.
Ik richtte me hierboven enkel op het procedure aspect van het rekenen.quote:Het is geen drogreden, het is een feit. Je hebt gelijk dat je inzicht in getallen etc. nodig hebt om op het juiste moment de juiste soort berekening te maken, en te weten hoe je dat daarna (elektronisch uitvoert). Maar daarvoor is juist weer het stukje tekst-/getalanalyse van belang dat ik aanhaal in een eerdere post. En dat in opa's tijd nog compleet ontbrak.
Ik denk daar dus niet anders over! Het gaat om de volgorde: eerst de benodigde basis opdoen om te kunnen oefenen, dan geïsoleerd iets oefenen en dan pas dat koppelen aan een context. Vergelijk het maar met dat wanneer je je eerste rijles krijgt je hopelijk ook niet alles tegelijk moet doen maar dat je eerst op een terrein in stapjes de technische handelingen oefent. Zo gauw het een automatisme is en je dus niet meer hoeft na te denken dan kan je gemakkelijk andere handelingen erbij betrekken aangezien je dan ook je aandacht op die andere handelingen kunt richten.quote:Het rekenonderwijs wordt bewust gekoppeld aan andere vakgebieden. In mijn ogen is dat terecht, maar het staat je uiteraard vrij om daar anders over te denken
Dit is volgens mij dus in belangrijke mate te wijten aan het niet gebruiken van 1 heldere methode die altijd werkt en waar je weinig fout bij kan doen. Hoe groter het risico op fouten, en dat is veel groter bij het realistisch rekenen, hoe meer fouten er worden gemaakt en hoe meer onzekerheid er ontstaat. Gevolg: getal-angst en frustratie.quote:Op donderdag 13 december 2012 14:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]![]()
Ook al kom ik niet uit het PO, herkenbaar is dit wel.
Ik zie niet alleen verminderde getalvaardigheid, ik zie ook heel veel getal-angst. En jaren van frustratie.
Ah! Een ervaringsdeskundigequote:Op vrijdag 14 december 2012 11:12 schreef Mandéra het volgende:
Ach ookal kom je niet opdagen tijdens je examen, je krijgt je diploma toch wel op het mbo.
Sowieso denken dat de rekentoets op havo 5 niveau is.Eerder groep 8.
Dit dus, topic opgelost.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:12 schreef Mandéra het volgende:
Ach ookal kom je niet opdagen tijdens je examen, je krijgt je diploma toch wel op het mbo.
3F eind havo/vwo? Serieus? Lijk me brugklasniveau.quote:Op donderdag 13 december 2012 08:10 schreef Tochjo het volgende:
[..]
Ja dag hoor dat is dus echt geen havo/vwo niveau.quote:Op vrijdag 14 december 2012 14:13 schreef DroogDok het volgende:
[..]
3F eind havo/vwo? Serieus? Lijk me brugklasniveau.
Uiteraard, de eerdere opmerking van iemand dat de middelbare school leerlingen moet leren rekenen raakt dan ook kant noch wal. Het is de lage school die leerlingen moet leren rekenen, op het moment dat niet verreweg de meeste leerlingen (>95%) aan het einde van groep 8 soepel kan omgaan (de een sneller dan de ander maar ze kunnen alle sommen oplossen) met aftrekken, optellen, vermenigvuldigen, delen, breuken, decimalen en percentages voor eender welke getallen (56723*23435 mag niet moeilijker zijn dan 12*14, het mag alleen meer tijd kosten), dan heeft de lage school gefaald.quote:Op vrijdag 14 december 2012 11:12 schreef Mandéra het volgende:
In vergelijking met een generatie eerder scoorde jouw generatie slecht, in vergelijking met twee generaties geleden scoorde die eerdere generatie slecht. Sinds de jaren 70 is het niveau van de rekenvaardigheid sterk gedaald. Sinds die tijd werd het realistisch rekenen ingevoerd. Inmiddels zijn er aardig wat leraren die zelf slechter hebben leren rekenen hierdoor en die hierdoor ook de leerlingen weer slechter leerden rekenen. Een deel van de scholen weigerde om mee te gaan met het realistische rekenen maar die scholen moesten het doen zonder methode aangezien er geen goede methode meer bestond. Zelf heb ik om die reden met enkel uitleg van de leraar en A4'tjes met kale sommen leren rekenen, helaas wel met de hapdeling in plaats van de staartdeling, voor de rest grotendeels opa's methode. Nu kon ik me goed redden met die hapmethode maar ook mensen die zich er goed mee kunnen redden rekenen gemakkelijker met de staartdeling en ze ontwikkelen er meer inzicht mee (het wegwerken van de rest, repetitieve getallen).quote:Op vrijdag 14 december 2012 16:56 schreef Tochjo het volgende:
Jawel, dat is echt het niveau. En een groot deel van de middelbare scholieren in de laatste jaren van havo en vwo (de toets wordt vaak in voorexamenklassen afgenomen) scoort daarop dus onvoldoende.
Ik vind je bijdragen interessant en ik krijg de indruk dat je best weet waar je over praat. Maar je moet wel een beetje beter lezen.quote:Op zaterdag 15 december 2012 01:36 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Uiteraard, de eerdere opmerking van iemand dat de middelbare school leerlingen moet leren rekenen raakt dan ook kant noch wal.
quote:Op zaterdag 15 december 2012 02:05 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Ik vind je bijdragen interessant en ik krijg de indruk dat je best weet waar je over praat. Maar je moet wel een beetje beter lezen.
Ik had geen zin om er tijd aan te verspillen om op te zoeken wie die uitspraak deed, bij deze toch maar.quote:Op woensdag 12 december 2012 14:28 schreef splendor het volgende:
Die basis behoort gelegd te worden in het lager onderwijs. Het voortgezet onderwijs heet niet voor niet voortgezet onderwijs, het lager onderwijs heeft niet voor niets de - tegenwoordig misplaatste - naam basisschool gekregen.quote:Op woensdag 12 december 2012 14:28 schreef splendor het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |