quote:Op woensdag 12 december 2012 12:35 schreef petitierekenen het volgende:
Daarnaast heb ik een eigen site gemaakt!
www.everyoneweb.com/petitierekenen
dit dus.quote:Op woensdag 12 december 2012 12:40 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Sorry hoor maar dit slaat nergens op. Ik ben fysiek ook geen sprinter. Moet ik dan maar eisen op de olympische spelen maar 50 meter te hoeven lopen ipv 100? Als je niet kan rekenen voldoe je gewoon weg niet voor je studie
Hoe kom je er overigens bij dat je op het VMBO moet kunnen rekeken als in HAVO 5?quote:Wat van mij en de anderen studenten verwacht word op VMBO is havo leerjaar 5!
He he, ben gelukkig niet de enige die er zo over denkt... Vroeger was je gewoon slecht in hoofdrekenen, nu heb je dyscalculie, vroeger had je geen zin in lezen of was je er gewoon slecht in en nu heb je dyslexie. Vroeger zat er bij mij op school niemand met dyslexie, tegenwoordig heb je er minimaal drie per klas... Als je niet in een hokje geplaatst kan worden tel je niet meer mee. Tekortkomingen moeten allemaal goedgepraat worden onder het excuus van een "stoornis". Het is helemaal niet erg dat iemand niet kan hoofdrekenen, misschien ben je ergens anders wel heel erg goed in. En tja, dat kan tot gevolg hebben dat je niet geschikt bent voor bepaalde opleidingen of niveaus. Dat is nu eenmaal zo, niet iedereen kan meedraaien op WO niveau, maar dat wordt bijna wel van iedereen geëist tegenwoordig.quote:Op woensdag 12 december 2012 12:40 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Sorry hoor maar dit slaat nergens op. Ik ben fysiek ook geen sprinter. Moet ik dan maar eisen op de olympische spelen maar 50 meter te hoeven lopen ipv 100? Als je niet kan rekenen voldoe je gewoon weg niet voor je studie
vind ik vrij hilarisch...quote:Daarnaast is het niveau dat van je verwacht word op MBO 4 , heel hoog!! HAVO leerjaar 5 word van je verwacht..
Lees het verhaal even, iemand met discalculie kun je niet beter laten rekenen door geen achterstand te laten ontstaan.quote:Op woensdag 12 december 2012 12:53 schreef rhubarbje het volgende:
Overigens snap ik wel dat het heel rot voor je is hoor TS
maar dat je achterstand te groot is komt omdat je niet op tijd actie hebt ondernomen
misschien omdat je niet wist wat het nu zo moeilijk voor je maakte, dat kan
maar dat wil niet zeggen dat de overheid daarna aan jou verplicht is om de regels te buigen
dat zeg ik ook nietquote:Op woensdag 12 december 2012 13:01 schreef splendor het volgende:
[..]
Lees het verhaal even, iemand met discalculie kun je niet beter laten rekenen door geen achterstand te laten ontstaan.
die toets is van een prima niveau hoor daar hebben genoeg experts zich over gebogenquote:Of je iemand die zwak is in rekenen (we hebben allemaal onze mindere kwaliteiten) een label moet geven is een discussie op zichzelf, maar als bovenstaand verhaal klopt dan is het natuurlijk zeer vreemd dat iemand die de gehandicaptenzorg in wil aan de kant wordt geschoven omdat ze een toets van een veel te hoog niveau niet haalt.
tja dat is met heel veel dingen te zeggen die je op opleidingen moet lerenquote:Is de kennis die met deze toets getoetst wordt daadwerkelijk nodig om goed te kunnen functioneren in de gehandicaptenzorg? Ik heb er mijn twijfels bij.
Toch heel erg zonder als we zo met de toekomstige generatie omgaan.
quote:Op woensdag 12 december 2012 12:35 schreef petitierekenen het volgende:
http://www.girlscene.nl/p/6559/dyscalculie._say_what
Sterker nog: met driekwart van wat ik op het HBO geleerd heb, doe ik helemaal niets. Toch had ik mijn diploma niet gehaald als ik die vakken niet gehaald had. Het zou mooi worden als voor iedereen andere eisen zouden gaan gelden.quote:Op woensdag 12 december 2012 13:07 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
ik moest voor mijn hbo ook wel eens een vak doen dat in de praktijk echt minder terug komt
maar dan krijg ik met een 4 voor dat vak toch ook geen diploma?
Ik heb dispoepulie.quote:Op woensdag 12 december 2012 13:24 schreef Scorpie het volgende:
Tering, hoe hard is deze maatschappij aan het afglijden als we voor elke poep en scheet maar het niveau van de opleiding gaan aanpassen. Straks krijg je al een diploma als je nog weet hoe je moet poepen.
Is dat zo? Lijkt me wel relevant bij medicatie.quote:Op woensdag 12 december 2012 12:35 schreef petitierekenen het volgende:
Ik heb dyscalculie en ik heb dus een probleem, ik kan mijn diploma niet halen! Heb ik nu echt alles voor niks gedaan? Ik wil de gehandicaptenzorg in, moet ik dan breuken en procenten uit kunnen rekenen? nee!
Gaat dat niet op voor vele topics? :-)quote:Op woensdag 12 december 2012 13:28 schreef CruellaDeVil het volgende:
Dit topic slaat wat idiote, kortzichtige en zelfingenomen reacties betreft echt álles!
De waarheid is hard he?quote:Op woensdag 12 december 2012 13:28 schreef CruellaDeVil het volgende:
Dit topic slaat wat idiote, kortzichtige en zelfingenomen reacties betreft echt álles!
Dit roepen maakt het nog niet waar.quote:
Dit geeft wel aan dat jij het fenomeen dyscalculie helemaal niet begrijpt.quote:Als ik die site lees waar TS naar linkt, heb ik ineens ook dyscalculie: ik kan slecht plannen, koken is niet mijn sterkste punt, spelletjes heb ik pas laat door en ik kan geen leeftijden onthouden...Ik haal er mijn schouders bij op en denk: "nou en, andere dingen kan ik wel". Waarom moet er een labeltje op geplakt worden waardoor de tekortkoming goedgepraat kan worden.
Ik zie ook duidelijk tekenen van de ziekte van onjuist spatiegebruik.quote:Op woensdag 12 december 2012 13:39 schreef HostiMeister het volgende:
Gotta love adwords![]()
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 12 december 2012 13:42 schreef De_Kardinaal het volgende:
Tja, geen diploma is geen goed betaalde baan, dat kan je op je vinger natellen (of niet).
Ik verwacht wel dat ze daarop rekenen, maar dat de uitslag weer onjuist isquote:
Nee, ik begrijp dat niet. Als jij slecht bent met cijfers (wat ik helemaal niet tegenspreek, dat kan iemand gewoon hebben) wil nog niet zeggen dat je dan ineens recht hebt op vanalles en nog wat. Dan blijkt dat je gewoon niet geschikt bent voor dingen waar dat als eis voor wordt gesteld, of wil je dan speciale voorrechten krijgen en dan verwachten dat je je hele leven die speciale voorrechten behoudt vanwege je "stoornis". Dan zul je nog van een koude kermis thuiskomen....quote:Op woensdag 12 december 2012 13:39 schreef CruellaDeVil het volgende:
[..]
Dit roepen maakt het nog niet waar.
[..]
Dit geeft wel aan dat jij het fenomeen dyscalculie helemaal niet begrijpt.
Ik lees volgens mij niks over een achterstand? Alleen dat ze altijd bijles heeft gevolgd en dat niet geholpen heeft.quote:Op woensdag 12 december 2012 13:07 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
dat zeg ik ook niet
maar na het lezen van de OP (ja ik voelde me schuldig) blijkt dat 1 van de redenen dat bijles zinloos is, is omdat de te grote achterstand niet meer in te halen is
dus de achterstand is zeker wel onderdeel van het probleem
Weet je dat, of denk je dat?quote:[..]
die toets is van een prima niveau hoor daar hebben genoeg experts zich over gebogen
en tja heel jammer voor haar... maar zo werkt het nou eenmaal
niet iedereen kan elke opleiding afronden en dat kan heel veel redenen hebben
je hebt geen recht op een bepaald niveau of zo
Natuurlijk zijn er eisen waar je aan moet voldoen, maar als die eisen niet aansluiten bij het beroep, dan kloppen die eisen gewoon niet. Dan cijfer je dus gewoon in potentie goeie arbeidskrachten weg.quote:[..]
tja dat is met heel veel dingen te zeggen die je op opleidingen moet leren
maar er zijn gewoon eisen waar je aan moet voldoen om dat diploma te mogen halen
anders kun je voor iedereen gaan sleutelen aan de diploma's en wat is een diploma dan nog waard?
ik moest voor mijn hbo ook wel eens een vak doen dat in de praktijk echt minder terug komt
maar dan krijg ik met een 4 voor dat vak toch ook geen diploma?
quote:Op woensdag 12 december 2012 14:28 schreef splendor het volgende:
[..]
Ik lees volgens mij niks over een achterstand? Alleen dat ze altijd bijles heeft gevolgd en dat niet geholpen heeft.
[..]
Weet je dat, of denk je dat?
Als die toets inderdaad op HAVO 5 niveau is, dan heb ik daar zeer grote twijfels bij. Over breuken kun je al discussieren in hoeverre dat relevante kennis is voor menig MBO opleiding/baan (technische opleidingen daargelaten), maar HAVO 5 gaat wel verder dan wat breuken.. ik kan me van mijn opleiding toch nog heel wat x-vergelijkingen herinneren.
Ik krijg juist het idee dat de politiek onder enige druk van de media (och wat kunnen ze toch slecht rekenen die afgestudeerden van tegenwoordig!), maar een toets heeft ingevoerd voor het hele MBO, in plaats van even kritisch te kijken of dat wel voor elke opleiding van belang is en of dat juist niet contraproductief werkt.
[..]
Natuurlijk zijn er eisen waar je aan moet voldoen, maar als die eisen niet aansluiten bij het beroep, dan kloppen die eisen gewoon niet. Dan cijfer je dus gewoon in potentie goeie arbeidskrachten weg.
Ik vind het ook heel vreemd dat dit soort toetsen op het MBO (of HBO) worden afgenomen? Daar hebben we het middelbare onderwijs toch voor? Daar wordt de basis gelegd (en dus ook rekenen). Op het MBO krijg je vervolgens specifieke vakken die je voor de betreffende beroepen nodig hebt.
nee dat heeft ze er net uit gehaaldquote:Op woensdag 12 december 2012 14:28 schreef splendor het volgende:
[..]
Ik lees volgens mij niks over een achterstand? Alleen dat ze altijd bijles heeft gevolgd en dat niet geholpen heeft.
dat weet ik want ik heb zelf les gegeven op het MBO en veel van mijn vrienden geven daar les. Onder andere op een vergelijkbare opleiding als die van TS met dezelfde toetsquote:[..]
Weet je dat, of denk je dat?
Als die toets inderdaad op HAVO 5 niveau is, dan heb ik daar zeer grote twijfels bij. Over breuken kun je al discussieren in hoeverre dat relevante kennis is voor menig MBO opleiding/baan (technische opleidingen daargelaten), maar HAVO 5 gaat wel verder dan wat breuken.. ik kan me van mijn opleiding toch nog heel wat x-vergelijkingen herinneren.
nee die toetsen zijn in het leven geroepen omdat het niveau bedroevend was en dit ook terug kwam uit het bedrijfslevenquote:Ik krijg juist het idee dat de politiek onder enige druk van de media (och wat kunnen ze toch slecht rekenen die afgestudeerden van tegenwoordig!), maar een toets heeft ingevoerd voor het hele MBO, in plaats van even kritisch te kijken of dat wel voor elke opleiding van belang is en of dat juist niet contraproductief werkt.
[..]
zoals al gezegd: het sluit wel aan op het beroep in het algemeenquote:Natuurlijk zijn er eisen waar je aan moet voldoen, maar als die eisen niet aansluiten bij het beroep, dan kloppen die eisen gewoon niet. Dan cijfer je dus gewoon in potentie goeie arbeidskrachten weg.
Ik vind het ook heel vreemd dat dit soort toetsen op het MBO (of HBO) worden afgenomen? Daar hebben we het middelbare onderwijs toch voor? Daar wordt de basis gelegd (en dus ook rekenen). Op het MBO krijg je vervolgens specifieke vakken die je voor de betreffende beroepen nodig hebt.
Is dat een foto van TS? Kan ze in elk geval haar kontje nog verkopen.quote:Op woensdag 12 december 2012 13:39 schreef HostiMeister het volgende:
Gotta love adwords![]()
[ afbeelding ]
quote:
Dat heet gewoon dom zijn, dit soort dingen hebben niets met cijfers te makenquote:Waar loop je tegenaan als je dyscalculie hebt?
Je zou denken dat je alleen maar last hebt van dyscalculie in de reken- of wiskundeles. Maar dyscalculie gaat veel verder.
(...)
- Links en rechts
Ik doe nog altijd het trucje met mijn linker wijsvinger en duim: de letter L maken. Dan weet ik dat dat links is. Ik ben van jongs af aan altijd al tweehandig geweest en ik dacht dat ik daarom slecht het verschil kon onthouden. Het zou misschien wel aan dyscalculie te wijten kunnen zijn. Dit merkte ik vooral toen ik rijles had en regelmatig rechtsaf sloeg als de instructeur zei: 'en hier gaan we naar links' (of andersom) .''
- Reizen
''Reizen, routeplannen en er voor zorgen dat ik niet te laat kom, maar ook zeker niet twee uur te vroeg.''
(...)
- Spelletjes
''Mijn vriend en ik en vrienden van ons hebben regelmatig een spelletjesavond. Dan spelen we wel eens Triviant of Party and co. Dat gaat goed, zonder problemen. Het gaat 'fout' wanneer ik een spel voor het eerst speel. Dan duurt het vaak langer dan de andere mensen voordat ik het begrijp. Als mijn vrienden degene zijn die het nieuwe spel meegenomen hebben, nemen ze dan ook altijd extra de tijd om het aan mij uit te leggen Als wij een nieuw spel hebben zoek ik van tevoren in mijn eentje al een beetje uit hoe het moet. ''
Het probleem is dat die eis bij ELKE mbo-opleiding gestelt wordt, ook bij opleidingen waar je in de praktijk genoeg hebt aan tot 10 kunnen tellen, etc. en TS zegt duidelijk dat basiskennis zoals dat geen probleem is voor haar.quote:Op woensdag 12 december 2012 14:10 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Nee, ik begrijp dat niet. Als jij slecht bent met cijfers (wat ik helemaal niet tegenspreek, dat kan iemand gewoon hebben) wil nog niet zeggen dat je dan ineens recht hebt op vanalles en nog wat. Dan blijkt dat je gewoon niet geschikt bent voor dingen waar dat als eis voor wordt gesteld, of wil je dan speciale voorrechten krijgen en dan verwachten dat je je hele leven die speciale voorrechten behoudt vanwege je "stoornis". Dan zul je nog van een koude kermis thuiskomen....
Tja, ik vind het ook wel echt een minimale eis om in de maatschappij mee te kunnen doen. Heb je het niet in je werk nodig, dan gebruik je het wel privé. Of is dyscalculie ook weer een goed excuus om je in de schulden te werken? "Ik kan niet omgaan met getallen boehoeoeoeoquote:Op woensdag 12 december 2012 17:48 schreef CruellaDeVil het volgende:
[..]
Het probleem is dat die eis bij ELKE mbo-opleiding gestelt wordt, ook bij opleidingen waar je in de praktijk genoeg hebt aan tot 10 kunnen tellen, etc. en TS zegt duidelijk dat basiskennis zoals dat geen probleem is voor haar.
quote:Voorbeeldvragen rekentoets:
Je klas gaat op excursie, maar één op de vijf cursisten kan niet mee. Hoeveel procent is dat?
Mark werkt elke dag 8,5 uur. Hij begint om 8.15 uur en neemt een half uur lunchpauze. Hoe laat is Mark klaar met werken? 16.15 uur, 16.45 uur, 17.15 uur of 17.45 uur?
Melchior doet de koksopleiding. Met de hele klas gaan ze friet bakken en daarvoor moeten ze 20 kilogram aardappelen schillen. De klas is verdeeld in vier groepen van zes cursisten. Iedere cursist schilt evenveel aardappelen. Hoeveel kilogram aardappelen schilt Melchior? 1/6 kilogram, 5/6 kilogram of 1/20 kilogram?
Misschien bedoelen ze wel algebraische vaardigheden en wiskundig inzicht van havo-5. Het is alsnog onvoorstelbaar dat iemand van 19 stof krijgt die iemand van een niveau hoger al op zijn 16de/17de kreeg.quote:Op donderdag 13 december 2012 01:17 schreef ElisaB het volgende:
Dat nog niemand zich heeft afgevraagd wat 'rekenen op HAVO-5-niveau' is. Bij mijn weten hebben ze in HAVO 5 niet eens 'rekenen'. Ze rekenen wel (of zouden dat moeten), maar het is toch geen vak meer of zo?
Ik zou die toets wel eens willen zien eiks
Los daarvan: een verplichte rekentoets is verdomd lastig voor mensen met een getallenstoornis (oid). Maar ja, wat moet je dan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |