Hallooo!
Vanaf volgend jaar moet iedere student op het MBO een rekenexamen maken. Dit rekenexamen is voor MBO 4 , het niveau van havo 5!! Dit geld voor alle opleidingen, dus ook voor de opleidingen waarbij je geen rekenen nodig hebt! Dit betekent dat studenten met rekenproblemen of dyscalculie in de problemen komen.. dit vinden wij oneerlijk!
Ik heb dyscalculie en ik heb dus een probleem, ik kan mijn diploma niet halen! Heb ik nu echt alles voor niks gedaan? Ik wil de gehandicaptenzorg in, moet ik dan breuken en procenten uit kunnen rekenen? nee!
Op school hebben ze mij al verteld dat ik geen diploma kan halen als er niks verandert aan het beleid van de regering.
help mij en vele anderen studenten, teken de petitie op :
http://discalculiemaartochdiploma.petities.nl/ 1 minuutje werk! vind je ook meer informatie!
Het doel van de petitie: Ervoor zorgen dat studenten met dyscalculie vrijstelling krijgen van het rekenexamen, zodat zij toch een diploma kunnen behalen (na hard werken). Waarbij vermeld staat op het diploma, uitzondering van rekenen... zo gaat het ook in belgie!!
Ik ben Tessa, ik ben negentien jaar oud en ik zit op het ROC in Eindhoven en volg de opleiding gehandicaptenzorg!
Verschillende reacties zijn dat de basiskennis toch wel verwacht mag worden van de leerling. Even voor de duidelijkheid dat vind ik ook! Die basiskennis bezit ik ook, want dit is basisschool niveau! Wat van mij en de anderen studenten verwacht word op VMBO is havo leerjaar 5! Ik vind het dan ook jammer er reacties zijn dat je je best moet doen. Ik heb altijd geknokt voor dit vak!!! Maar het lukt me gewoon niet! Degene die dit zeggen kennen denk ik het verschil niet tussen dyscalculie en ernstige rekenproblemen:
Onderscheid tussen ernstige rekenproblemen en dyscalculie
Ernstige rekenproblemen kunnen ontstaan als er onvoldoende afstemming wordt gerealiseerd
tussen het (reken)onderwijs en de onderwijsbehoeften van de student. De kenmerken
van het onderwijs sluiten dan niet of onvoldoende aan bij de (aangeboren en verworven)
kenmerken van de student.
Wij spreken van dyscalculie als ernstige rekenproblemen ondanks langdurige deskundige
begeleiding en zorgvuldige afstemming hardnekkig blijken en onveranderd blijven
bestaan.
Ik hoop dat dit duidelijk maakt dat iemand met dyscalculie het gewoon niet kan ipv zijn best niet genoeg doet!
Ik heb vanaf de basisschool bijles gevolgt, maar niks helpt..
Vergeet dus niet dat dyscalculie in verschillende gradaties voorkomt. De ene student heeft het erger dan de ander! Bijles is dan ook niet voor iedere persoon een uitkomst! Bij mij is het zo dat als mij een som word uitgelegd, kan ik het maken onder begeleiding. Maar moet ik dezelfde opdracht de dag erop weer maken, lukt mij dit niet meer! Ik heb het inzicht niet en daardoor kan ik de formules niet opslaan.
Rekenen komt natuurlijk ook voor in de gehandicaptenzorg, dat klopt. Maar ik hoef toch geen breuken of procenten uit te kunnen rekenen? of de inhoud van een kubus?! De basis bijvoorbeeld klok kijken of de tijd inschatten enz lukt mij wel! En ik loop nu stage, dit gaat harstikke goed, ze zijn dik tevreden over mij.. dat laat toch zien dat ik het kan?
Daarnaast is het niveau dat van je verwacht word op MBO 4 , heel hoog!! HAVO leerjaar 5 word van je verwacht..
Vind je dit ook niet eerlijk? Jij kunt me helpen door deze petitie te ondertekenen. Een petitie is een inzameling van handtekeningen om te laten zien hoeveel mensen het met me eens zijn.
Dit kun je doen via deze link :
http://discalculiemaartochdiploma.petities.nl/Belangrijk: Na het invullen van je gegevens, krijg je een bevestigingsmail. In deze bevestigingsmail moet je klikken op de link, dan kom je nogmaals op de site en moet je weer op bevestigen klikken! Dan pas telt je handtekening mee!
Daarnaast heb ik een eigen site gemaakt!
www.everyoneweb.com/petitierekenen[ Bericht 38% gewijzigd door eriksd op 12-12-2012 16:45:05 ]