abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120225143
Hallooo!

Vanaf volgend jaar moet iedere student op het MBO een rekenexamen maken. Dit rekenexamen is voor MBO 4 , het niveau van havo 5!! Dit geld voor alle opleidingen, dus ook voor de opleidingen waarbij je geen rekenen nodig hebt! Dit betekent dat studenten met rekenproblemen of dyscalculie in de problemen komen.. dit vinden wij oneerlijk!

Ik heb dyscalculie en ik heb dus een probleem, ik kan mijn diploma niet halen! Heb ik nu echt alles voor niks gedaan? Ik wil de gehandicaptenzorg in, moet ik dan breuken en procenten uit kunnen rekenen? nee!

Op school hebben ze mij al verteld dat ik geen diploma kan halen als er niks verandert aan het beleid van de regering.

help mij en vele anderen studenten, teken de petitie op :
http://discalculiemaartochdiploma.petities.nl/ 1 minuutje werk! vind je ook meer informatie!

Het doel van de petitie: Ervoor zorgen dat studenten met dyscalculie vrijstelling krijgen van het rekenexamen, zodat zij toch een diploma kunnen behalen (na hard werken). Waarbij vermeld staat op het diploma, uitzondering van rekenen... zo gaat het ook in belgie!!

Ik ben Tessa, ik ben negentien jaar oud en ik zit op het ROC in Eindhoven en volg de opleiding gehandicaptenzorg!

Verschillende reacties zijn dat de basiskennis toch wel verwacht mag worden van de leerling. Even voor de duidelijkheid dat vind ik ook! Die basiskennis bezit ik ook, want dit is basisschool niveau! Wat van mij en de anderen studenten verwacht word op VMBO is havo leerjaar 5! Ik vind het dan ook jammer er reacties zijn dat je je best moet doen. Ik heb altijd geknokt voor dit vak!!! Maar het lukt me gewoon niet! Degene die dit zeggen kennen denk ik het verschil niet tussen dyscalculie en ernstige rekenproblemen:

Onderscheid tussen ernstige rekenproblemen en dyscalculie
Ernstige rekenproblemen kunnen ontstaan als er onvoldoende afstemming wordt gerealiseerd
tussen het (reken)onderwijs en de onderwijsbehoeften van de student. De kenmerken
van het onderwijs sluiten dan niet of onvoldoende aan bij de (aangeboren en verworven)
kenmerken van de student.
Wij spreken van dyscalculie als ernstige rekenproblemen ondanks langdurige deskundige
begeleiding en zorgvuldige afstemming hardnekkig blijken en onveranderd blijven
bestaan.

Ik hoop dat dit duidelijk maakt dat iemand met dyscalculie het gewoon niet kan ipv zijn best niet genoeg doet!

Ik heb vanaf de basisschool bijles gevolgt, maar niks helpt..

Vergeet dus niet dat dyscalculie in verschillende gradaties voorkomt. De ene student heeft het erger dan de ander! Bijles is dan ook niet voor iedere persoon een uitkomst! Bij mij is het zo dat als mij een som word uitgelegd, kan ik het maken onder begeleiding. Maar moet ik dezelfde opdracht de dag erop weer maken, lukt mij dit niet meer! Ik heb het inzicht niet en daardoor kan ik de formules niet opslaan.

Rekenen komt natuurlijk ook voor in de gehandicaptenzorg, dat klopt. Maar ik hoef toch geen breuken of procenten uit te kunnen rekenen? of de inhoud van een kubus?! De basis bijvoorbeeld klok kijken of de tijd inschatten enz lukt mij wel! En ik loop nu stage, dit gaat harstikke goed, ze zijn dik tevreden over mij.. dat laat toch zien dat ik het kan?

Daarnaast is het niveau dat van je verwacht word op MBO 4 , heel hoog!! HAVO leerjaar 5 word van je verwacht..

Vind je dit ook niet eerlijk? Jij kunt me helpen door deze petitie te ondertekenen. Een petitie is een inzameling van handtekeningen om te laten zien hoeveel mensen het met me eens zijn.
Dit kun je doen via deze link : http://discalculiemaartochdiploma.petities.nl/
Belangrijk: Na het invullen van je gegevens, krijg je een bevestigingsmail. In deze bevestigingsmail moet je klikken op de link, dan kom je nogmaals op de site en moet je weer op bevestigen klikken! Dan pas telt je handtekening mee!
Daarnaast heb ik een eigen site gemaakt!
www.everyoneweb.com/petitierekenen

[ Bericht 38% gewijzigd door eriksd op 12-12-2012 16:45:05 ]
pi_120225262
sorry ik ben vrij snel gestopt met lezen eerlijk gezegd

niemand verbied je je diploma te halen :?
mensen met dyscalculie halen al jaren gewoon mbo, hbo en wo diploma's
net zo als mensen met dyslectie :?

neem bij les, vraag extra tijd etc
volgens mij zijn er zelfs dyscalculie coaches (voor dyslectie in ieder geval wel) die je kunnen helpen om het werkbaar te maken

en als het je niet lukt dan moet je gewoon een andere opleiding gaan doen
zo zal iemand met dyslectie het ook wel zwaar hebben als ie docent nederlands wil worden

of iemand met een IQ van 68 die arts wil worden
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_120225272
quote:
9s.gif Op woensdag 12 december 2012 12:35 schreef petitierekenen het volgende:
Daarnaast heb ik een eigen site gemaakt!
www.everyoneweb.com/petitierekenen
:'(.

Less is more.
  woensdag 12 december 2012 @ 12:40:29 #4
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_120225300
Sorry hoor maar dit slaat nergens op. Ik ben fysiek ook geen sprinter. Moet ik dan maar eisen op de olympische spelen maar 50 meter te hoeven lopen ipv 100? Als je niet kan rekenen voldoe je gewoon weg niet voor je studie
  woensdag 12 december 2012 @ 12:45:39 #5
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_120225459
Het is misschien niet te geloven
Maar bij mij dansen de cijfers
voor mijn ogen.

Het gaat niet zo goed als bij de rest.
Al doe ik voor 200% mijn best.

Een 4 voor rekenen, ik hoor ze denken:
"wat is die Jeroen dom''
Maar twijfelen aan mijn eigen verstand
dat is pas echt stom.

Ik ben echt niet anders dan een ander kind.
Ik ben alleen maar cijferblind.

Soms word ik er echt verdrietig van.
Het lijkt alsof ik niks van het rekenen
begrijpen kan.

Soms doe ik stoer of vervelend tegen de juf
en andere kinderen.
Net alsof ik zo mijn verdriet kan verminderen.

Want pijn doet het, Geloof me maar.
Jullie rekenwerk is af en ik ben weer niet klaar.

Een rekentoets zie ik met buikpijn tegemoet.
Al doe ik nog zo mijn best,
het gaat niet goed.

Ze zeggen dat ik ermee moet leren leven.
En me altijd voor 100%
zal moeten blijven geven.

een gedichtjen als troost
We zullen zien, zei de blinde.
pi_120225463
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 12:40 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Sorry hoor maar dit slaat nergens op. Ik ben fysiek ook geen sprinter. Moet ik dan maar eisen op de olympische spelen maar 50 meter te hoeven lopen ipv 100? Als je niet kan rekenen voldoe je gewoon weg niet voor je studie
dit dus.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_120225576
quote:
Wat van mij en de anderen studenten verwacht word op VMBO is havo leerjaar 5!
Hoe kom je er overigens bij dat je op het VMBO moet kunnen rekeken als in HAVO 5?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_120225648
Letters en cijfers dansen ook voor mijn ogen, maar bleek dat ik een leesbril nodig had :s Maar even over dyscalucullie. Als je nu met rekenmachine rekent, gaat het dan niet beter? Ik heb zelf alleen nog rekenen op papier gehad op de lagere school. Voor de rest veel rekenmachine op lager beroepsonderwijs en altijd rekenmachine op middelbaar.
(mythisch wezen)
pi_120225666
Weer zo'n modegril voor mensen die te lui zijn om te leren hoofdrekenen. Flikker toch op :')
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_120225733
Ik ben wel benieuwd naar die rekentest, of dit van hetzelfde bedenkelijk niveau is als de reken ingangstest voor de pabo.
pi_120225735
Overigens snap ik wel dat het heel rot voor je is hoor TS
maar dat je achterstand te groot is komt omdat je niet op tijd actie hebt ondernomen
misschien omdat je niet wist wat het nu zo moeilijk voor je maakte, dat kan
maar dat wil niet zeggen dat de overheid daarna aan jou verplicht is om de regels te buigen
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_120225984
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 12:40 schreef ArnoKlaassen het volgende:
He he, ben gelukkig niet de enige die er zo over denkt... Vroeger was je gewoon slecht in hoofdrekenen, nu heb je dyscalculie, vroeger had je geen zin in lezen of was je er gewoon slecht in en nu heb je dyslexie. Vroeger zat er bij mij op school niemand met dyslexie, tegenwoordig heb je er minimaal drie per klas... Als je niet in een hokje geplaatst kan worden tel je niet meer mee. Tekortkomingen moeten allemaal goedgepraat worden onder het excuus van een "stoornis". Het is helemaal niet erg dat iemand niet kan hoofdrekenen, misschien ben je ergens anders wel heel erg goed in. En tja, dat kan tot gevolg hebben dat je niet geschikt bent voor bepaalde opleidingen of niveaus. Dat is nu eenmaal zo, niet iedereen kan meedraaien op WO niveau, maar dat wordt bijna wel van iedereen geëist tegenwoordig.

Nodeloos om te zeggen dat ik dus de petitie niet zal tekenen :P

Ow, en dit:
quote:
Daarnaast is het niveau dat van je verwacht word op MBO 4 , heel hoog!! HAVO leerjaar 5 word van je verwacht..
vind ik vrij hilarisch... :')
Don't let my username fool you...
pi_120226021
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 12:53 schreef rhubarbje het volgende:
Overigens snap ik wel dat het heel rot voor je is hoor TS
maar dat je achterstand te groot is komt omdat je niet op tijd actie hebt ondernomen
misschien omdat je niet wist wat het nu zo moeilijk voor je maakte, dat kan
maar dat wil niet zeggen dat de overheid daarna aan jou verplicht is om de regels te buigen
Lees het verhaal even, iemand met discalculie kun je niet beter laten rekenen door geen achterstand te laten ontstaan.

Of je iemand die zwak is in rekenen (we hebben allemaal onze mindere kwaliteiten) een label moet geven is een discussie op zichzelf, maar als bovenstaand verhaal klopt dan is het natuurlijk zeer vreemd dat iemand die de gehandicaptenzorg in wil aan de kant wordt geschoven omdat ze een toets van een veel te hoog niveau niet haalt.
Is de kennis die met deze toets getoetst wordt daadwerkelijk nodig om goed te kunnen functioneren in de gehandicaptenzorg? Ik heb er mijn twijfels bij.

Toch heel erg zonder als we zo met de toekomstige generatie omgaan.
-
pi_120226223
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 13:01 schreef splendor het volgende:

[..]

Lees het verhaal even, iemand met discalculie kun je niet beter laten rekenen door geen achterstand te laten ontstaan.
dat zeg ik ook niet
maar na het lezen van de OP (ja ik voelde me schuldig) blijkt dat 1 van de redenen dat bijles zinloos is, is omdat de te grote achterstand niet meer in te halen is
dus de achterstand is zeker wel onderdeel van het probleem
quote:
Of je iemand die zwak is in rekenen (we hebben allemaal onze mindere kwaliteiten) een label moet geven is een discussie op zichzelf, maar als bovenstaand verhaal klopt dan is het natuurlijk zeer vreemd dat iemand die de gehandicaptenzorg in wil aan de kant wordt geschoven omdat ze een toets van een veel te hoog niveau niet haalt.
die toets is van een prima niveau hoor daar hebben genoeg experts zich over gebogen
en tja heel jammer voor haar... maar zo werkt het nou eenmaal
niet iedereen kan elke opleiding afronden en dat kan heel veel redenen hebben

je hebt geen recht op een bepaald niveau of zo :?
quote:
Is de kennis die met deze toets getoetst wordt daadwerkelijk nodig om goed te kunnen functioneren in de gehandicaptenzorg? Ik heb er mijn twijfels bij.

Toch heel erg zonder als we zo met de toekomstige generatie omgaan.
tja dat is met heel veel dingen te zeggen die je op opleidingen moet leren
maar er zijn gewoon eisen waar je aan moet voldoen om dat diploma te mogen halen
anders kun je voor iedereen gaan sleutelen aan de diploma's en wat is een diploma dan nog waard?

ik moest voor mijn hbo ook wel eens een vak doen dat in de praktijk echt minder terug komt
maar dan krijg ik met een 4 voor dat vak toch ook geen diploma?
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_120226232
En hoe ga je dit dan toepassen bij het hoger onderwijs? jij mag rekenen skippen maar mag pietje dan calculus 3 skippen bij werktuigbouwkunde want dat is eerlijk? Ik heb dyslexie en ga toch ook geen filosofie studeren.
pi_120226662
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 13:07 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

ik moest voor mijn hbo ook wel eens een vak doen dat in de praktijk echt minder terug komt
maar dan krijg ik met een 4 voor dat vak toch ook geen diploma?
Sterker nog: met driekwart van wat ik op het HBO geleerd heb, doe ik helemaal niets. Toch had ik mijn diploma niet gehaald als ik die vakken niet gehaald had. Het zou mooi worden als voor iedereen andere eisen zouden gaan gelden.
pi_120226777
Tering, hoe hard is deze maatschappij aan het afglijden als we voor elke poep en scheet maar het niveau van de opleiding gaan aanpassen. Straks krijg je al een diploma als je nog weet hoe je moet poepen.
pi_120226862
quote:
8s.gif Op woensdag 12 december 2012 13:24 schreef Scorpie het volgende:
Tering, hoe hard is deze maatschappij aan het afglijden als we voor elke poep en scheet maar het niveau van de opleiding gaan aanpassen. Straks krijg je al een diploma als je nog weet hoe je moet poepen.
Ik heb dispoepulie. ;(
pi_120226906
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 13:26 schreef Murdera het volgende:

[..]

Ik heb dispoepulie. ;(
Bij mij zit hij ook al dwars :'(
  woensdag 12 december 2012 @ 13:28:01 #21
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_120226914
Dit topic slaat wat idiote, kortzichtige en zelfingenomen reacties betreft echt álles!
pi_120227032
Dyscalculie komt vaak voor op het gebied van getalgevoel.

ik heb geen zin om alles uit te typen, desgewenst kan ik mijn vooronderzoek en uiteenzetting van getalbegrip door de jaren heen wel eens posten.

Getalgevoel (en de mogelijkheid om snel om te schakelen met getallen) heeft voor veel mensen een grote betekenis in het dagelijks leven. De basis is bij veel mensen gelijk, maar wat het extra interessant maakt is de mogelijkheid om het toe te passen in het dagelijkse leven. Denk hierbij aan:
- monteur die meteen weet dat een Golg GTI niet 1 op 19 rijdt.
- dat de hoogste kerktoren niet 60 meter is, omdat * de Dom * de hoogste is met een hoogte van....
- etc

Het is ook een goed controlemiddel. Voor veel scholen bestaat een dyscalculie-protocol. Mocht dit er niet zijn dan kun je hier navraag naar doen. Je kan echter niet verwachten dat een school uitzonderingen maakt qua hoofdeisen. Misschien dat je kunt kijken hoe je er voor kan zorgen dat je precies hetzelfde kent als de medestudenten in combinatie met een opzet waarin je in stappen duidelijk aangeeft hoe je op de werkvloer te werk gaat.

Je moet er namelijk niet aan denken dat een persoon die de verantwoordelijkheid heeft om voor zorgbehoefde mensen te zorgen 14 pillen aan een patient voert, terwijl het 1/4 had moeten zijn. Daarnaast is kloklezen voor veel dyscalculiers een gemis. Terwijl zorg hier voor een groot gedeelte in verankerd zit.
pi_120227084
Als je niet kan rekenen kan je geen diploma krijgen waar je wel voor moeten kunnen rekenen, zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen. Het diploma geeft dan immers aan dat je wel kan rekenen terwijl dat feitelijk niet zo is.
pi_120227111
quote:
9s.gif Op woensdag 12 december 2012 12:35 schreef petitierekenen het volgende:
Ik heb dyscalculie en ik heb dus een probleem, ik kan mijn diploma niet halen! Heb ik nu echt alles voor niks gedaan? Ik wil de gehandicaptenzorg in, moet ik dan breuken en procenten uit kunnen rekenen? nee!
Is dat zo? Lijkt me wel relevant bij medicatie.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_120227133
quote:
13s.gif Op woensdag 12 december 2012 13:28 schreef CruellaDeVil het volgende:
Dit topic slaat wat idiote, kortzichtige en zelfingenomen reacties betreft echt álles!
Gaat dat niet op voor vele topics? :-)
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_120227138
quote:
13s.gif Op woensdag 12 december 2012 13:28 schreef CruellaDeVil het volgende:
De waarheid is hard he?

Als ik die site lees waar TS naar linkt, heb ik ineens ook dyscalculie: ik kan slecht plannen, koken is niet mijn sterkste punt, spelletjes heb ik pas laat door en ik kan geen leeftijden onthouden... :') Ik haal er mijn schouders bij op en denk: "nou en, andere dingen kan ik wel". Waarom moet er een labeltje op geplakt worden waardoor de tekortkoming goedgepraat kan worden.
pi_120227224
Overigens moet ik wel benadrukken: dyscalculie is geen etiketje.
Sterker nog: het is heel makkelijk na te bootsen in een 'normaal' brein. Door gebruik te maken Transcranial Magnetic Stimulation. Hierdoor ontstond 'tijdelijke' dyscalculie.
  woensdag 12 december 2012 @ 13:39:28 #28
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_120227375
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 13:33 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

De waarheid is hard he?
Dit roepen maakt het nog niet waar. :')

quote:
Als ik die site lees waar TS naar linkt, heb ik ineens ook dyscalculie: ik kan slecht plannen, koken is niet mijn sterkste punt, spelletjes heb ik pas laat door en ik kan geen leeftijden onthouden... :') Ik haal er mijn schouders bij op en denk: "nou en, andere dingen kan ik wel". Waarom moet er een labeltje op geplakt worden waardoor de tekortkoming goedgepraat kan worden.
Dit geeft wel aan dat jij het fenomeen dyscalculie helemaal niet begrijpt.
pi_120227388
Gotta love adwords _O-
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_120227461
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 13:39 schreef HostiMeister het volgende:
Gotta love adwords _O-
[ afbeelding ]
Ik zie ook duidelijk tekenen van de ziekte van onjuist spatiegebruik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')