Adriaan van Dis schreef dit jaar Het Groot Dictee Der Nederlandse Taal. Zoals altijd leest Philip Freriks de tekst voor in de Eerste Kamer. Aan de spellingkenners de taak om de bekende Nederlanders en Vlamingen af te troeven. Wie wint Het Groot Dictee?
“In dit dictee zal ik een gedeelte van Sigmund Freuds gedachtegoed expliqueren aan BN'ers, BV's en andere mensen die nooit ofte nimmer iets van hem hebben gelezen of die net als Nabokov en Van het Reve een diep gegronde hekel aan hem hebben.”
Grijze harenMet deze woorden begon vorig jaar Het Groot Dictee der Nederlandse Taal. Op papier lijkt deze zin best te doen. In de praktijk pakt dat voor sommige mensen anders uit. De deelnemers aan Het Dictee horen een zin als deze van Philip Freriks. Eerst in zijn geheel, dan in stukjes en dan nog een keer helemaal. Wie dan goed naar de kandidaten kijkt, ziet grijze haren verschijnen, gefronste wenkbrauwen en laaghangende mondhoeken. Want: “Hoe schrijf je dat…?”
23ste editieWoensdag buigen dertig bekende Nederlanders en Vlamingen zich over de 23e editie van Het Groot Dictee der Nederlandse Taal. Zij nemen het op tegen dertig spellingkenners, die zich plaatsten via voorronden in de Volkskrant en de Belgische krant De Morgen. De presentatie is in handen van Philip Freriks en de Vlaamse nieuwslezeres Martine Tanghe. Adriaan van Dis schreef dit jaar de tekst.
Bekende NederlandersNederlandse kijkers herkennen in de bankjes van de Eerste Kamer onder anderen Aaf Brandt Corstius, Bart Chabot, John Ewbank, Jan van Halst en Connie Palmen. Ook Maartje Paumen, Maarten van Rossem, Peter Timofeeff, Merel Westrik en Herman van der Zandt wagen zich aan Het Dictee.
Ik waag me er maar niet aan, het is elk jaar weer huilen met de pet op