Waarom moest Swiebertje eigenlijk niet met een hoofdletter? Ik heb die uitleg gemist.quote:Op donderdag 13 december 2012 10:09 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik von het een mooi dictee. Leuke tekst met leuke woorden, en een goede spreiding tussen de mogelijke soorten fouten, met de Swiebertje-valstrik als prachtige uitsmijter voor de allerscherpsten. Een goede maatstaf dus voor verschillende niveau's van spellingsvaardigheid.
Effectief omdat het 'burgermeester en swiebertje' was en niet 'de burgermeester en Swiebertje'. Omdat het niet om een individuele burgermeester gaat, maar om een veralgemenisering van die tegenstelling, slaat swiebertje niet meer op de concrete persoon en is het dus niet in de zin van eigennaam gebruikt en hoeft het dus niet met een hoofdletter. Zoiets ongeveer, ik heb er de termen niet voor dus leg ik het wat ongelukkig uit.quote:Op donderdag 13 december 2012 19:44 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Waarom moest Swiebertje eigenlijk niet met een hoofdletter? Ik heb die uitleg gemist.
Een tikje ongelukkig uitgelegd misschien, maar ik begrijp wat je bedoeltquote:Op donderdag 13 december 2012 20:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Effectief omdat het 'burgermeester en swiebertje' was en niet 'de burgermeester en Swiebertje'. Omdat het niet om een individuele burgermeester gaat, maar om een veralgemenisering van die tegenstelling, slaat swiebertje niet meer op de concrete persoon en is het dus niet in de zin van eigennaam gebruikt en hoeft het dus niet met een hoofdletter. Zoiets ongeveer, ik heb er de termen niet voor dus leg ik het wat ongelukkig uit.
We lezen alles drie keer na voordat we op invoeren drukkenquote:Op donderdag 13 december 2012 20:45 schreef Gwywen het volgende:
Valt wel op trouwens dat in dit topic nauwelijks taalfouten te vinden zijn
Wat dus overduidelijk incorrect is, daar Swiebertje geen titel is of iets dergelijks. Ik ben nog steeds teleurgesteldquote:Op donderdag 13 december 2012 20:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Effectief omdat het 'burgermeester en swiebertje' was en niet 'de burgermeester en Swiebertje'. Omdat het niet om een individuele burgermeester gaat, maar om een veralgemenisering van die tegenstelling, slaat swiebertje niet meer op de concrete persoon en is het dus niet in de zin van eigennaam gebruikt en hoeft het dus niet met een hoofdletter. Zoiets ongeveer, ik heb er de termen niet voor dus leg ik het wat ongelukkig uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |