Ik heb daar gewoon één fout geteld.quote:Op woensdag 12 december 2012 21:57 schreef Chloroform het volgende:
[..]
coûte-que-coûte is twee fout want twee onnodige koppeltekens. Zo moet je tellen toch?
Dan 11.quote:Op woensdag 12 december 2012 21:59 schreef alors het volgende:
[..]
Ik heb daar gewoon één fout geteld.
quote:Op woensdag 12 december 2012 22:00 schreef timmmmm het volgende:
Oke, als ik even streng als jullie ga rekenen, kom ik op 28. Nog slechter. Haters
Hahaquote:Op woensdag 12 december 2012 22:01 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Boeiend, ik ben veel liever voor mezelf
wel een fout in je onderschrift.quote:Op woensdag 12 december 2012 22:00 schreef RunForrestRun het volgende:
Nah tien fouten, da's dus best oké.
Het is toch fout?quote:Op woensdag 12 december 2012 22:01 schreef qazplm het volgende:
Slauerhoff telt toch niet als fout...
Dat maakt het toch niet minder fout? Ik heb het fout gerekend bij mezelf. Een fout is een foutquote:Op woensdag 12 december 2012 22:02 schreef qazplm het volgende:
Dat staat toch niet in 't groene boekje of de Vandale?
Dat lijkt me wel jaquote:Op woensdag 12 december 2012 22:03 schreef Karina het volgende:
Dat rekenen ze toch ook gewoon fout? Slauerhof.
Ik heb het niet fout gerekend.quote:Op woensdag 12 december 2012 22:03 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat maakt het toch niet minder fout? Ik heb het fout gerekend bij mezelf. Een fout is een fout
Wut :-(quote:
l teveelquote:Op woensdag 12 december 2012 22:05 schreef RunForrestRun het volgende:
[..]
Wut :-(
Ik kan mijn onderschrift niet eens lezen op die smartphone.. Daar val ik toch even door de mand!
until met dubbel Lquote:Op woensdag 12 december 2012 22:05 schreef RunForrestRun het volgende:
[..]
Wut :-(
Ik kan mijn onderschrift niet eens lezen op die smartphone.. Daar val ik toch even door de mand!
te veelquote:
Die negeren we natuurlijkquote:Op woensdag 12 december 2012 22:06 schreef Eenskijken het volgende:
apart dat nog niemand de fout in de TT heeft ontdekt... jullie stellen me teleur![]()
We don't carequote:Op woensdag 12 december 2012 22:06 schreef Eenskijken het volgende:
apart dat nog niemand de fout in de TT heeft ontdekt... jullie stellen me teleur![]()
Ik zag hem gelijk, maar ik die grap was in deze setting zo voor de hand liggendquote:Op woensdag 12 december 2012 22:06 schreef Eenskijken het volgende:
coute que coute is één fout imo. De ander is wel twee foutenquote:Op woensdag 12 december 2012 22:07 schreef Chloroform het volgende:
coûte-que-coûte (2)
no go-area (2)
scheepsartsdichter (1)
nouveaux-riches (1)
minitieus (1)
brokes (1)
casuarissen (1)
liefrij (1)
wijds (1)
Swiebertje (1)
Zo heb ik gerekend.
Is liefrij dan niet twee fouten?quote:Op woensdag 12 december 2012 22:07 schreef Chloroform het volgende:
coûte-que-coûte (2)
no go-area (2)
scheepsartsdichter (1)
nouveaux-riches (1)
minitieus (1)
brokes (1)
casuarissen (1)
liefrij (1)
wijds (1)
Swiebertje (1)
Zo heb ik gerekend.
nouveau rîche (hoeveel fouten zijn dat? ik heb er 2 geteld) imo één, daar de fout is dat het enkelvoud is.quote:Op woensdag 12 december 2012 22:10 schreef Bleie het volgende:
Paar enorm stomme fouten, maar overall ben ik redelijk tevreden. Weet alleen niet goed hoe de officiële telling zou zijn:
verukkelijke (in de categorie stom)
nouveau rîche (hoeveel fouten zijn dat? ik heb er 2 geteld)
gecalligrafeerd
orang oetans (2)
leeuwerikken (stom)
varieteit (stom)
cassouarisen (hoeveel fouten zijn dat?)
missionarisen (stom, heb ik nota bene nog veranderd)
ja-en-amen (1 keer geteld)
Eifeltoren (doe ik altijd fout, maar is stom)
wijds (zie Eifeltoren)
tegoed
Swiebertje
quote:Op woensdag 12 december 2012 22:11 schreef marcodej het volgende:
Het Dictee was nog nooit zo spannend:
[ afbeelding ]
en het dakje.quote:Op woensdag 12 december 2012 22:12 schreef timmmmm het volgende:
[..]
nouveau rîche (hoeveel fouten zijn dat? ik heb er 2 geteld) imo één, daar de fout is dat het enkelvoud is.
Ja, dat dacht ik ook over brokes (brogues).quote:Op woensdag 12 december 2012 22:11 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Is liefrij dan niet twee fouten?
Nog steeds erg netjes. Ik had Brokes geschreven, want ik dacht dat het een merk was. Echt nog nooit van gehoord. Of moet ik dat dan als drie fouten tellen?quote:Op woensdag 12 december 2012 22:13 schreef Chloroform het volgende:
[..]
Ja, dat dacht ik ook over brokes (brogues).
14 dan.
Twee fout max. per woord toch?quote:Op woensdag 12 december 2012 22:15 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Nog steeds erg netjes. Ik had Brokes geschreven, want ik dacht dat het een merk was. Echt nog nooit van gehoord. Of moet ik dat dan als drie fouten tellen?
je moeder zou maar kijken op dat moment. je zou je rot moeten schamen. half mannelijk nederland dat op je fapt...quote:Op woensdag 12 december 2012 22:11 schreef marcodej het volgende:
[ afbeelding ]
Oh gelukkig.quote:Op woensdag 12 december 2012 22:16 schreef Chloroform het volgende:
[..]
Twee fout max. per woord toch?
Volgens de Van Dale mag het dus allebei.quote:Op woensdag 12 december 2012 22:16 schreef baggerbaas het volgende:
Orang-oetang, sinds wanneer schrijven we eigenlijk die laatste g?
Heb 'm in het dictee wel geschreven omdat Freriks er zo de nadruk op legde, maar normaal zou ik het altijd schrijven als orang-oetan.
http://woordenlijst.org/zoek/?q=orang-oetang&w=w Mag allebei.quote:Op woensdag 12 december 2012 22:16 schreef baggerbaas het volgende:
Orang-oetang, sinds wanneer schrijven we eigenlijk die laatste g?
Heb 'm in het dictee wel geschreven omdat Freriks er zo de nadruk op legde, maar normaal zou ik het altijd schrijven als orang-oetan.
Ah ok dankquote:Op woensdag 12 december 2012 22:17 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Oh gelukkig.
[..]
Volgens de Van Dale mag het dus allebei.
http://grootdictee.nps.nl/page/spelregelsquote:De volgende 6 punten gelden als fout:
1. spelfouten (meerdere fouten in een woord mogelijk);
2. het onjuiste gebruik van koppeltekens en/of
afbrekingstekens of het ontbreken daarvan;
3. het niet op de juiste manier aaneenschrijven van
samenstellingen;
4. fouten tegen het gebruik van accenten, apostrofs, en
trema's;
5. het gebruik van hoofdletters als het kleine letters
moeten zijn;
6. het gebruik van kleine letters als het hoofdletters
moeten zijn.
Toelichting bij het nakijken van Kakofonie (2010):
De jury bepaalt het aantal fouten gewoonlijk per woord. Soms hangt de spelling echter af van het grotere geheel, de woordgroep. Dat is bijvoorbeeld het geval bij door en door tolerant.
Er zijn meer fouten per woord of woordgroep mogelijk, maar herhaling van dezelfde fout binnen een woord of woordgroep telt voor een enkele fout. Voorbeelden: kakofonisch met tweemaal een c op de plaats van de k’s; tenhemelschreiende met tweemaal een spatie; geblabla met tweemaal een koppelteken; gotiek, neoclassicisme en art deco met drie of vier hoofdletters.
Bij totale verhaspeling van woorden, of als iemand een heel ander woord heeft geschreven, is het maximale aantal fouten vier bij de woorden thymotische, kakofonisch, consciëntieus en neoclassicisme (wanneer iemand Timoties, cacaphonies, konsiencieus en Neo-klacissisme schrijft, bijvoorbeeld). Bij alle andere woorden zijn in dit dictee hooguit twee fouten genoteerd, ook al zijn er af en toe wel meer dan twee denkbaar. Bij het weglaten van woorden wordt het maximale aantal fouten gerekend.
Woorden of namen die niet in het Groene Boekje of Van Dale voorkomen, tellen niet mee. Het gaat om Lemberg, Lwów, en Lviv. De andere namen, en ook de Hoekse en Kabeljauwse twisten, komen in Van Dale voor. Kijk bij Kuilenburg om Culemborg te vinden.
Bij mij maar 30 dan.quote:Op woensdag 12 december 2012 22:20 schreef Chloroform het volgende:
[..]
http://grootdictee.nps.nl/page/spelregels
Herhaling van dezelfde fout wordt dus als 1 fout gerekend.Awesome, dan zijn het er uiteindelijk 13.
Als ik streng hertel, kom ik dan op:quote:Op woensdag 12 december 2012 22:10 schreef Bleie het volgende:
Paar enorm stomme fouten, maar overall ben ik redelijk tevreden. Weet alleen niet goed hoe de officiële telling zou zijn:
...
15 dan, want bovenstaande zou dan 2 fout zijn.quote:
Toch 4:quote:Op woensdag 12 december 2012 22:31 schreef Chloroform het volgende:
[..]
15 dan, want bovenstaande zou dan 2 fout zijn.
quote:Bij totale verhaspeling van woorden, of als iemand een heel ander woord heeft geschreven, is het maximale aantal fouten vier bij de woorden thymotische, kakofonisch, consciëntieus en neoclassicisme (wanneer iemand Timoties, cacaphonies, konsiencieus en Neo-klacissisme schrijft, bijvoorbeeld). Bij alle andere woorden zijn in dit dictee hooguit twee fouten genoteerd, ook al zijn er af en toe wel meer dan twee denkbaar. Bij het weglaten van woorden wordt het maximale aantal fouten gerekend.
Dit lijken me echt vervolgfouten inderdaad, dus beide één keer tellen.quote:Op woensdag 12 december 2012 22:35 schreef InTrePidIvity het volgende:
coûte-que-coûte * (2x) coûte que coûte
ja-en-amen * (2x) ja en amen
Volgens mijn telling kom ik uit op 26 fouten, maar als ik sommige reacties hier zie dan tel ik vrij streng volgens mij.
Nee, dat is één uitdrukking, en geldt derhalve als één fout.quote:Op woensdag 12 december 2012 22:40 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Die eerste niet, want hij is de accent vergeten en hij heeft koppeltekens gebruikt.
Eindelijk een TTK topic met potentie.quote:Op woensdag 12 december 2012 22:11 schreef marcodej het volgende:
[ afbeelding ]
Dat was de hele reden dat ik kasuarissen goed had. Gewoon bij Albert Heijnquote:Op woensdag 12 december 2012 22:40 schreef Gwywen het volgende:
Kasuarissen had volgens mij iedereen fout. Ik had beter op moeten letten bij mijn dochters dierenplaatjes van Albert Heijn, daar zit er nota bene eentje bij van de helmkasuaris.
Oerhollandse namenquote:Er zijn dit jaar een winnaar en een winnares van Het Groot Kinderdictee der Nederlandse Taal! Op een gedeelde eerste plaats staan Thuy An Nguyen, leerlinge van de Maria Goretti school uit Sint Willebrord, en Jerry Chao Xu Zhuo uit Groningen. Hij zit op de Groningse schoolvereniging Leonardo. Beiden maakten 6 fouten. Hartelijk gefeliciteerd!
Waarom moest Swiebertje eigenlijk niet met een hoofdletter? Ik heb die uitleg gemist.quote:Op donderdag 13 december 2012 10:09 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik von het een mooi dictee. Leuke tekst met leuke woorden, en een goede spreiding tussen de mogelijke soorten fouten, met de Swiebertje-valstrik als prachtige uitsmijter voor de allerscherpsten. Een goede maatstaf dus voor verschillende niveau's van spellingsvaardigheid.
Effectief omdat het 'burgermeester en swiebertje' was en niet 'de burgermeester en Swiebertje'. Omdat het niet om een individuele burgermeester gaat, maar om een veralgemenisering van die tegenstelling, slaat swiebertje niet meer op de concrete persoon en is het dus niet in de zin van eigennaam gebruikt en hoeft het dus niet met een hoofdletter. Zoiets ongeveer, ik heb er de termen niet voor dus leg ik het wat ongelukkig uit.quote:Op donderdag 13 december 2012 19:44 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Waarom moest Swiebertje eigenlijk niet met een hoofdletter? Ik heb die uitleg gemist.
Een tikje ongelukkig uitgelegd misschien, maar ik begrijp wat je bedoeltquote:Op donderdag 13 december 2012 20:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Effectief omdat het 'burgermeester en swiebertje' was en niet 'de burgermeester en Swiebertje'. Omdat het niet om een individuele burgermeester gaat, maar om een veralgemenisering van die tegenstelling, slaat swiebertje niet meer op de concrete persoon en is het dus niet in de zin van eigennaam gebruikt en hoeft het dus niet met een hoofdletter. Zoiets ongeveer, ik heb er de termen niet voor dus leg ik het wat ongelukkig uit.
We lezen alles drie keer na voordat we op invoeren drukkenquote:Op donderdag 13 december 2012 20:45 schreef Gwywen het volgende:
Valt wel op trouwens dat in dit topic nauwelijks taalfouten te vinden zijn
Wat dus overduidelijk incorrect is, daar Swiebertje geen titel is of iets dergelijks. Ik ben nog steeds teleurgesteldquote:Op donderdag 13 december 2012 20:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Effectief omdat het 'burgermeester en swiebertje' was en niet 'de burgermeester en Swiebertje'. Omdat het niet om een individuele burgermeester gaat, maar om een veralgemenisering van die tegenstelling, slaat swiebertje niet meer op de concrete persoon en is het dus niet in de zin van eigennaam gebruikt en hoeft het dus niet met een hoofdletter. Zoiets ongeveer, ik heb er de termen niet voor dus leg ik het wat ongelukkig uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |