abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_120173003
quote:
10s.gif Op maandag 10 december 2012 22:25 schreef shaderon het volgende:
net zoals studenten die zeuren dat het allemaal zo duur is in nederland. nou dat valt wel mee hoor. ga maar eens kijken wat een studie in Australië bijvoorbeeld kost :W
Ja en? Waarom is dat relevant voor Nederland? In Scandinavië is het gratis
wat kijk jij
pi_120173280
Alhoewel ik niet gierig ben doe ik ook niet aan uitbundige fooien. Bij een restaurant om af te ronden vind ik het geen probleem om 4-5 euro te 'laten zitten', maar 10-20 euro extra begin ik uit principe niet aan. Het salaris is immers al de 'fooi'. Ik ga op mijn werk (kantoorbaan) ook niet aan klanten een fooi vragen bovenop mijn salaris :')

En ja, ik ben ook wel eens in de VS geweest, waar fooien gebruikelijker zijn. Ik doe dan maar mee met een extra briefje van 1 dollar bij ongeveer alles, maar vind het nogal 'derdewereld' overkomen. Vooral de manier waarop iedereen in de dienstensector zowat knielend voor je gaat liggen om maar een fooi te krijgen. Net of ze geen eergevoel hebben.
pi_120173328
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 22:49 schreef Palomar het volgende:
idd irritant van die gierige mensen. Net als die mensen die je dan zo heel zelfingenomen ziet lachen als ze ergens op bespaard hebben :')
:')
  maandag 10 december 2012 @ 23:12:08 #94
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_120173335
Dat ligt dan echt aan jouw omgeving
  maandag 10 december 2012 @ 23:16:40 #95
385148 The-Bazone
Anti faalhaas.
pi_120173518
quote:
14s.gif Op maandag 10 december 2012 18:09 schreef Keselo het volgende:
Het toppunt was dan nog wel dat iemand het gore lef had om ¤2,- fooi die ik had ingelegd gaat terugpakken en in zijn eigen portemonnee stopt omdat "er teveel geld op tafel lag en ik vond het eten toch niet zo lekker". Wat..

Godverdomme wtf. :') Hier kan /b/ zelfs nog van leren.
Als er iemand faalt in het falen dan ben ik het wel.
pi_120173612
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 23:03 schreef housesoftheholy het volgende:

[..]

Ja en? Waarom is dat relevant voor Nederland? In Scandinavië is het gratis
Het is relevant omdat mensen zeuren dat alles zo duur is hier, terwijl dat in feite totaal niet zo is.
pi_120173773
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 22:54 schreef cricket het volgende:

[..]

Het is voor de bezoekende klant totaal niet interessant wie wat binnen het restaurant regelt en welke baan zwaarder is dan de andere. Het personeel dat de zwaarste taak heeft hoort daarvoor zeker het beste beloond te worden. Het is echter aan het restaurant zelf om dat onderling goed te regelen en te belonen. Ik bestel niet bij de ober, ik verwacht ook helemaal niets van de ober. Ik bestel bij het restaurant, en ik verwacht daarop een prestatie van het restaurant. De ober is puur een middel wat door het restaurant gebruikt wordt om daaraan te voldoen. Het restaurant moet je hier niet lezen als 'de eigenaar', maar het geheel wat relevant is aan de maaltijd, achter de schermen is dat ook de ober. Dat hij in feite de belangrijkste spil in het geheel kan zijn is prima mogelijk.
Voor de schermen, en dat is waar het om gaat, is die ober echter niet een persoon die toevallig ober is, maar een vertegenwoordiger van het restaurant.
En vertegenwoordigers die het restaurant goed doen, lonen we. ^O^
  maandag 10 december 2012 @ 23:23:18 #98
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_120173789
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 23:10 schreef Palomar het volgende:
Alhoewel ik niet gierig ben doe ik ook niet aan uitbundige fooien. Bij een restaurant om af te ronden vind ik het geen probleem om 4-5 euro te 'laten zitten', maar 10-20 euro extra begin ik uit principe niet aan. Het salaris is immers al de 'fooi'. Ik ga op mijn werk (kantoorbaan) ook niet aan klanten een fooi vragen bovenop mijn salaris :')

En ja, ik ben ook wel eens in de VS geweest, waar fooien gebruikelijker zijn. Ik doe dan maar mee met een extra briefje van 1 dollar bij ongeveer alles, maar vind het nogal 'derdewereld' overkomen. Vooral de manier waarop iedereen in de dienstensector zowat knielend voor je gaat liggen om maar een fooi te krijgen. Net of ze geen eergevoel hebben.
vs is ook ontwikkelingsland, dus zo werkt dat ja
pi_120174588
Inderdaad, het afronden is prima, maar om 10 euro meer te geven? Rot op...
En bedieningspersoneel moet daar vrede mee hebben.... je krijgt immers al betaald.
pi_120175237
Volgens mij heeft TS gewoon kutvrienden. Bovendien hebben we in Nederland het minimumloon, fooi is dus geen verplichting en is ook dus geen noodzaak voor bedienend personeel om rond te komen (zoals dat in de VS wel is)
pi_120175498
Volgens enkele bronnen, zoals infonu.nl geven we ook fooi aan taxichauffeurs. Misschien ben ik dan wel gierig, maar doen mensen dit echt, bovenop de toch al hoge prijzen die gerekend worden?
pi_120175506
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 23:54 schreef Alisa_jade het volgende:
Volgens mij heeft TS gewoon kutvrienden. Bovendien hebben we in Nederland het minimumloon, fooi is dus geen verplichting en is ook dus geen noodzaak voor bedienend personeel om rond te komen (zoals dat in de VS wel is)
Niet verplicht, wel een teken van waardering.
pi_120177456
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 23:58 schreef Alisa_jade het volgende:
Volgens enkele bronnen, zoals infonu.nl geven we ook fooi aan taxichauffeurs. Misschien ben ik dan wel gierig, maar doen mensen dit echt, bovenop de toch al hoge prijzen die gerekend worden?
Ja tientje meer ongeveer.
pi_120179378
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 23:58 schreef Alisa_jade het volgende:
Nee. Maar een keer dacht ik dat ik opgelicht werd omdat hij een andere route reed. Bleek later dat hij een kortere route had genomen. Toen gaf ik hem maar wel fooi :P
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  dinsdag 11 december 2012 @ 08:18:16 #105
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_120179398
Niets mis met zuinigheid. Ik ben er zelf ook geen fan van om fooien en dergelijke te geven.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
  dinsdag 11 december 2012 @ 08:20:24 #106
327568 rosepetals
Beware of the thorns.
pi_120179421
Ik ga geen fooi geven aan iemand die waarschijnlijk meer geld heeft als ik heb :@
"What's in a name? That which we call a rose
By any other name would smell as sweet."
  Forum Admin dinsdag 11 december 2012 @ 08:30:49 #107
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_120179512
Christus, ik zit op m'n mobiel maar die polderboer die rustig op z'n 1.50 gaat wachten als hij met 100 euro een rekening van 98.50 betaald. Hollandse treurigheid in een flesje :'(
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 11 december 2012 @ 08:50:52 #108
362982 Jachtgeweer
Le toutre de droef.
pi_120179782
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 08:18 schreef Frank_Drebin het volgende:
Niets mis met zuinigheid. Ik ben er zelf ook geen fan van om fooien en dergelijke te geven.
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 08:20 schreef rosepetals het volgende:
Ik ga geen fooi geven aan iemand die waarschijnlijk meer geld heeft als ik heb :@
Ik vind fooi geven sowieso al bij voorbaat iets kansloos, een buschauffeur vraagt toch ook geen tip als hij iemand bij een halte heeft afgezet? Een vuilnisman vraagt toch ook geen tip als hij het vuil op heeft gehaald? Een politieagent vraagt toch ook geen tip als hij een aangifte heeft behandeld? En dan moet je niet komen met van ja maar de horeca verdient weinig mumumu, dan kaart je dat aan en ga je staken met de zaak voor meer salaris.
Vrouwen moet je behandelen als een jachtgeweer, voorover knikken en helemaal vol laden.
Mannen rijpen als wijn en vrouwen verzuren als melk.
"I am not a puppet. I was not made by the West to go to the West or to any other country." - Bashar al-Assad
  dinsdag 11 december 2012 @ 08:51:54 #109
362982 Jachtgeweer
Le toutre de droef.
pi_120179800
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 23:59 schreef Keselo het volgende:

[..]

Niet verplicht, wel een teken van waardering.
Plompen ze de tip in de big US of Aids niet al op de eindrekening zonder dat je dat wel wilt of niet?
Vrouwen moet je behandelen als een jachtgeweer, voorover knikken en helemaal vol laden.
Mannen rijpen als wijn en vrouwen verzuren als melk.
"I am not a puppet. I was not made by the West to go to the West or to any other country." - Bashar al-Assad
  dinsdag 11 december 2012 @ 08:53:04 #110
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_120179821
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 08:50 schreef Jachtgeweer het volgende:

[..]

[..]

Ik vind fooi geven sowieso al bij voorbaat iets kansloos, een buschauffeur vraagt toch ook geen tip als hij iemand bij een halte heeft afgezet? Een vuilnisman vraagt toch ook geen tip als hij het vuil op heeft gehaald? Een politieagent vraagt toch ook geen tip als hij een aangifte heeft behandeld? En dan moet je niet komen met van ja maar de horeca verdient weinig mumumu, dan kaart je dat aan en ga je staken met de zaak voor meer salaris.
Hier ben ik het dan ook volkomen mee eens. Ik vind dat je sowieso in Nederland al genoeg af wordt gezet met de prijzen in de horeca, dan ga ik daar niet nog eens een vrijwillig schepje bovenop doen. Kijk, in armere landen in Azië waar ik weleens ben geweest of Zuid-Amerika doe ik het wel omdat die mensen daar letterlijk van de fooi leven en het spotgoedkoop is allemaal. Maar hier in Nederland weiger ik fooien te geven.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
  Forum Admin dinsdag 11 december 2012 @ 09:29:13 #111
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_120180438
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 08:51 schreef Jachtgeweer het volgende:

[..]

Plompen ze de tip in de big US of Aids niet al op de eindrekening zonder dat je dat wel wilt of niet?
Klopt, maar dat is meer omdat je met het gemiddelde bediende-salaris aldaar net je wc een keer per maand kan doortrekken.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_120180852
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 08:51 schreef Jachtgeweer het volgende:

[..]

Heeft aldaar te maken met het belachelijke minimum loon waar de werknemers het mee moeten doen, daar zijn ze min of meer afhankelijk van hun fooi. In de VS zijn restaurants dan ook vele malen goedkoper.
  dinsdag 11 december 2012 @ 09:48:13 #113
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_120180882
Fooi geven in een restaurant doe ik alleen als het snel was en lekker en chill.

Verder alleen bij taxi's en pizzabezorgers.

Ik ga geen fooi geven als ik een uur moet wachten op 1 klein kuttomatensoepje
Mijn nieuwe ondertitel
  dinsdag 11 december 2012 @ 09:52:20 #114
79000 Maikuuul
Dat zeg ik ook altijd
pi_120181012
Beter maak je een bierpot van ieder 20 euro

Gierige Nederlanders :r

Hier in zuid afrika is een fooi van 10% normaal, dus die geven we dan ook altijd. Mensen verdienen hier in de bediening rond de 2 euro per uur

[ Bericht 30% gewijzigd door Maikuuul op 11-12-2012 09:59:03 ]
[b]Mag ik niet zeggen voor me moeder
Van het Concert des Levens krijgt niemand een Program
Sokkel Lolleromfg[/b]
pi_120181049
Hele terechte klacht ... vooral zelf zuinig doen bij het uitgaan, maar wel volop profiteren van anderen :r

Mijn suggestie elimineer deze vriend uit jouw vriendengroep
  dinsdag 11 december 2012 @ 10:00:54 #116
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_120181258
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 december 2012 08:53 schreef Frank_Drebin het volgende:

[..]

Hier ben ik het dan ook volkomen mee eens. Ik vind dat je sowieso in Nederland al genoeg af wordt gezet met de prijzen in de horeca, dan ga ik daar niet nog eens een vrijwillig schepje bovenop doen. Kijk, in armere landen in Azië waar ik weleens ben geweest of Zuid-Amerika doe ik het wel omdat die mensen daar letterlijk van de fooi leven en het spotgoedkoop is allemaal. Maar hier in Nederland weiger ik fooien te geven.
Hangt er een beetje vanaf. Als ik alleen bier heb gedronken ga ik geen fooi geven, da's al duur zat. Maar als ik voor een goede prijs lekker gegeten heb en het was goed verzorgd, dan wel. Op eten zit meestal echt niet zo'n grote marge.
  dinsdag 11 december 2012 @ 10:20:01 #117
370366 smitjew
mijn onderschrift is speciaal
pi_120181740
Verschilt per persoon.
Mijn naam is betsy, wil jij ook een vrouw met net zoveel haar als jezelf bel me dan op :
0906-090SEX
pi_120182719
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 22:16 schreef Piye het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk niet echt fooi. Dat is hetzelfde als je zegt "laat maar" als je 5 cent terug moet krijgen bij de snackbar of zo. :9 Fooi is dat je echt extra geld geeft, omdat de bediening goed was, dat heeft dus niks met afronden te maken. Dus in dit geval dat je bijvoorbeeld 110 euro geeft. Ook wel typisch Nederlands trouwens om 1 a 2 euro als fooi te geven. _O-
Waarom is 2 euro te weinig dan?

Het ligt er voorral aan waar het is, of het nou in een duur restaurant is, of dat je iets laat bezorgen. Als ik het laat bezorgen krijgen ze ook 1 a 2 euro (ligt aan het eindbedrag en hoe snel ze zijn). Of moet ik dan ook voor een etensgerecht van 10 euro (voor 1 persoon) 20 euro neerleggen? :')
pi_120182969
TS was net overtuigd van de gierige aard van de Nederlander en krijgt er gratis nog een topic vol met gierige mofo's bij.

Mensen die geen fooi geven 'omdat het willekeur is'. In de horeca is de CAO kariger dan in andere beroepen, ook met het oog op fooien die je kunt verwachten. Individueel staken heeft dan natuurlijk geen zin. Vergelijking met andere beroepen gaat dus ook mank. Als je naar het restaurant gaat om enkel je maag vol te krijgen in plaats te genieten van een avondje uit zit je er sowieso met een verkeerde instelling.

Mensen die geen rondjes meer geven 'omdat ik niet meer van me laat profiteren'. Jullie zijn kern van het probleem. Zoek andere vrienden als je keer op keer genaaid wordt of spreek mensen er op aan als dat echt de reden is. Of haal niet voor een groep van 20 man.

Kortom: terechte klacht, het topic staat vol met bewijs.
  dinsdag 11 december 2012 @ 11:09:44 #120
370366 smitjew
mijn onderschrift is speciaal
pi_120183157
Verkapt topic, ik mag zelf weten wat ik met mijn geld doe.
Mijn naam is betsy, wil jij ook een vrouw met net zoveel haar als jezelf bel me dan op :
0906-090SEX
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')