Nee, het restaurant zoekt het personeel uit, net zo goed als dat ze het pand uitzoeken en inrichten, het menu samenstellen en de prijzen bepalen. De bediening is in feite niet meer dan een stuk gereedschap (of een middel, zo je wil) van het restaurant dat wordt gebruikt om de overeenkomst die ze met jou aangaan na te komen. Voor het kassameisje geldt dat net zo goed, het is zonder meer oneerlijk, maar dat maakt niet zoveel uit; belangrijker is dat het onlogisch is, en dat maakt het geven van fooi in alle gevallen onterecht.quote:Op maandag 10 december 2012 22:23 schreef BasEnAad het volgende:
Ja, dat is jouw mening. Horeca is entertainment/vermaak fooien hebben daar altijd bijgehoord. En ja, een goede bediening maakt je avond leuker, dat is gewoon de verdienste van de bediening hoor. Als kassameisje weet je dat je geen fooi krijgt, en in de horeca werkt dat wel zo. Dan hoeft dat nog niet oneerlijk te zijn, het is gewoon anders geregeld.
Ja, goed punt heb je.quote:Op maandag 10 december 2012 22:16 schreef Piye het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet echt fooi. Dat is hetzelfde als je zegt "laat maar" als je 5 cent terug moet krijgen bij de snackbar of zo.Fooi is dat je echt extra geld geeft, omdat de bediening goed was, dat heeft dus niks met afronden te maken. Dus in dit geval dat je bijvoorbeeld 110 euro geeft. Ook wel typisch Nederlands trouwens om 1 a 2 euro als fooi te geven.
In theorie misschien.quote:Op maandag 10 december 2012 22:26 schreef cricket het volgende:
[..]
Nee, het restaurant zoekt het personeel uit, net zo goed als dat ze het pand uitzoeken en inrichten, het menu samenstellen en de prijzen bepalen. De bediening is in feite niet meer dan een stuk gereedschap (of een middel, zo je wil) van het restaurant dat wordt gebruikt om de overeenkomst die ze met jou aangaan na te komen.
Oneerlijkheid zie ik ook niet, iedereen weet van te voren dat horeca fooi heeft en ander werk niet.quote:Voor het kassameisje geldt dat net zo goed, het is zonder meer oneerlijk, maar dat maakt niet zoveel uit; belangrijker is dat het onlogisch is, en dat maakt het geven van fooi in alle gevallen onterecht.
Onjuist. Heb zelf een tijdje in de horeca gewerkt en als bediening wordt je gewoon bij heel veel zaken betrokken. Je geeft niet alleen fooi voor de bediening, maar voor het geheel.quote:Op maandag 10 december 2012 22:26 schreef cricket het volgende:
[..]
Nee, het restaurant zoekt het personeel uit, net zo goed als dat ze het pand uitzoeken en inrichten, het menu samenstellen en de prijzen bepalen. De bediening is in feite niet meer dan een stuk gereedschap (of een middel, zo je wil) van het restaurant dat wordt gebruikt om de overeenkomst die ze met jou aangaan na te komen. Voor het kassameisje geldt dat net zo goed, het is zonder meer oneerlijk, maar dat maakt niet zoveel uit; belangrijker is dat het onlogisch is, en dat maakt het geven van fooi in alle gevallen onterecht.
Fooi is per definitie onterecht, er staat namelijk geen prestatie tegenover.quote:Op maandag 10 december 2012 22:27 schreef BasEnAad het volgende:
Fooi is niet onterecht, jij vindt fooi onterecht.
quote:Op maandag 10 december 2012 22:28 schreef cricket het volgende:
[..]
Fooi is per definitie onterecht, er staat namelijk geen prestatie tegenover.
Goede service = fooiquote:Op maandag 10 december 2012 22:28 schreef cricket het volgende:
[..]
Fooi is per definitie onterecht, er staat namelijk geen prestatie tegenover.
Het restaurant kan ervoor kiezen om dat te doen, maar daar heeft de klant/bezoeker verder niets mee te maken. De bediening, de locatie, het menu, de prijzen en de rest vormen samen een geheel, het restaurant. Dat is waar je zaken mee doet. De mate van invloed op de gang van zaken heeft er geen invloed op, in restaurants waar het personeel helemaal niets te zeggen heeft doet je nog steeds geen zaken met de eigenaar, maar met het restaurant.quote:Op maandag 10 december 2012 22:27 schreef shaderon het volgende:
[..]
Onjuist. Heb zelf een tijdje in de horeca gewerkt en als bediening wordt je gewoon bij heel veel zaken betrokken. Je geeft niet alleen fooi voor de bediening, maar voor het geheel.
De prestatie is het bedrag dat op de nota staat, wat overheen behoort te komen met het geleverde. Dat geleverde kan tegenvallen, dan kom je er niet weer terug, het kan ook positief opvallen, dan kom je er vaker omdat het een goede deal is. Omdat het allemaal onderdeel is van de prestatie is er eigenlijk niet zoiets als goede service. Je krijgt waar voor je geld, of niet.quote:Op maandag 10 december 2012 22:30 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Goede service = fooi
slechte service = geen fooi
Het verschil daartussen is de prestatie.
In Australië is soms zo dat ze de fooi zelf in rekening nemen, dus +15% voor bediening. Geheel terecht. Jij onderschat een goede ober gewoon. Daar mag je best wat extra's voor geven. De horeca is niet zo simpel als het lijkt, als je tenminste niet naar een plaatselijke dorps eettent gaat. Koken en Bediening is een kunst op zich dat best beloond mag worden met fooi.quote:Op maandag 10 december 2012 22:31 schreef cricket het volgende:
[..]
Het restaurant kan ervoor kiezen om dat te doen, maar daar heeft de klant/bezoeker verder niets mee te maken. De bediening, de locatie, het menu, de prijzen en de rest vormen samen een geheel, het restaurant. Dat is waar je zaken mee doet. De mate van invloed op de gang van zaken heeft er geen invloed op, in restaurants waar het personeel helemaal niets te zeggen heeft doet je nog steeds geen zaken met de eigenaar, maar met het restaurant.
quote:Op maandag 10 december 2012 18:18 schreef shaderon het volgende:
Nederlanders zijn ook arrogante gierige hypocriete mensen.
Ja, zo werkt het ook, maar het een sluit het ander toch niet uit? Iedereen weet toch dat er in de horeca fooi is en in de supermarkt niet, wat is daar oneerlijk of vreemd aan? Je weet van te voren waar je aan begint. Wat is er mis met een variabele beloning voor horecapersoneel?quote:Op maandag 10 december 2012 22:33 schreef cricket het volgende:
[..]
De prestatie is het bedrag dat op de nota staat, wat overheen behoort te komen met het geleverde. Dat geleverde kan tegenvallen, dan kom je er niet weer terug, het kan ook positief opvallen, dan kom je er vaker omdat het een goede deal is. Omdat het allemaal onderdeel is van de prestatie is er eigenlijk niet zoiets als goede service. Je krijgt waar voor je geld, of niet.
Nee, het is de werkgever van de ober die daar iets extras voor zou moeten geven. Het is namelijk aan hem dat het personeel verantwoording schuldig is over het functioneren. Het restaurant hoeft aan mij alleen maar de bestelde dienst te leveren. Dat kunnen ze met een goede ober doen, of met een minder goede ober, dat maakt mij verder totaal niet uit.quote:Op maandag 10 december 2012 22:34 schreef shaderon het volgende:
[..]
In Australië is soms zo dat ze de fooi zelf in rekening nemen, dus +15% voor bediening. Geheel terecht. Jij onderschat een goede ober gewoon. Daar mag je best wat extra's voor geven. De horeca is niet zo simpel als het lijkt, als je tenminste niet naar een plaatselijke dorps eettent gaat. Koken en Bediening is een kunst op zich dat best beloond mag worden met fooi.
Met een variabele beloning is op zich niets mis, maar je geeft geld weg voor iets waar aan jou geen prestatie voor is geleverd. De ober heeft niets voor jou gedaan, hij heeft alleen iets voor het restaurant gedaan.quote:Op maandag 10 december 2012 22:37 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ja, zo werkt het ook, maar het een sluit het ander toch niet uit? Iedereen weet toch dat er in de horeca fooi is en in de supermarkt niet, wat is daar oneerlijk of vreemd aan? Je weet van te voren waar je aan begint. Wat is er mis met een variabele beloning voor horecapersoneel?
Ik betaal liever de ober dan de eigenaar die in principe weinig toevoeging heeft die avond.quote:Op maandag 10 december 2012 22:37 schreef cricket het volgende:
[..]
Nee, het is de werkgever van de ober die daar iets extras voor zou moeten geven. Het is namelijk aan hem dat het personeel verantwoording schuldig is over het functioneren. Het restaurant hoeft aan mij alleen maar de bestelde dienst te leveren. Dat kunnen ze met een goede ober doen, of met een minder goede ober, dat maakt mij verder totaal niet uit.
Dat niet iedereen het (goed) kan is zeker waar, maar die ober is niet bij mij in dienst, maar bij het restaurant. En dat restaurant betaal ik al. Bovendien geldt dat voor heel veel banen.
Dat ben ik dan niet met je eens.quote:Op maandag 10 december 2012 22:39 schreef cricket het volgende:
[..]
Met een variabele beloning is op zich niets mis, maar je geeft geld weg voor iets waar aan jou geen prestatie voor is geleverd. De ober heeft niets voor jou gedaan, hij heeft alleen iets voor het restaurant gedaan.
Zowel de ober als de eigenaar zijn onderdeel van het restaurant. Zolang de ober aan het werk is, is het voor hem niet mogelijk om persoonlijk een bijdrage te leveren aan jouw beleving van de avond. 100% van die beleving wordt veroorzaakt door het restaurant.quote:Op maandag 10 december 2012 22:39 schreef shaderon het volgende:
[..]
Ik betaal liever de ober dan de eigenaar die in principe weinig toevoeging heeft die avond.
Het is voor de bezoekende klant totaal niet interessant wie wat binnen het restaurant regelt en welke baan zwaarder is dan de andere. Het personeel dat de zwaarste taak heeft hoort daarvoor zeker het beste beloond te worden. Het is echter aan het restaurant zelf om dat onderling goed te regelen en te belonen. Ik bestel niet bij de ober, ik verwacht ook helemaal niets van de ober. Ik bestel bij het restaurant, en ik verwacht daarop een prestatie van het restaurant. De ober is puur een middel wat door het restaurant gebruikt wordt om daaraan te voldoen. Het restaurant moet je hier niet lezen als 'de eigenaar', maar het geheel wat relevant is aan de maaltijd, achter de schermen is dat ook de ober. Dat hij in feite de belangrijkste spil in het geheel kan zijn is prima mogelijk.quote:Op maandag 10 december 2012 22:45 schreef shaderon het volgende:
Dan heb jij toch echt een verkeerd beeld van een restaurant in je hoofd. Een beeld dat uitgaat van een bedrijf met een eigenaar die de hele onderneming regelt. Kijk eens kook programma's op tv waarin je kijkjes krijgt hoe het er in een goed restaurant op een avond aan toe gaat. De keuken en de bediening hebben een hele zware baan waarin alles in perfectie van hun verwacht wordt. De baas daarentegen draagt niet de zaak, nee zijn personeel doet dat. Fooi gaat naar de bediening / keuken.
Als je 2 euro nodig hebt om van rond te komen moet je verdomme niet in een restaurant gaan etenquote:Op maandag 10 december 2012 22:18 schreef Jachtgeweer het volgende:
[..]
Ja maarja er zijn zat studenten die het al niet zo heel breed hebben, voor die 2 euro die je extra teveel betaald kan je toch een pak eieren en brood halen
Nee dat is niet terecht. Ik erken het belang van goede bediening echt wel, maar met deze regeling wordt dat dus niet gedaan. Je geeft namelijk automatisch fooi, ongeacht of de bediening goed of slecht was.quote:Op maandag 10 december 2012 22:34 schreef shaderon het volgende:
[..]
In Australië is soms zo dat ze de fooi zelf in rekening nemen, dus +15% voor bediening. Geheel terecht. Jij onderschat een goede ober gewoon. Daar mag je best wat extra's voor geven. De horeca is niet zo simpel als het lijkt, als je tenminste niet naar een plaatselijke dorps eettent gaat. Koken en Bediening is een kunst op zich dat best beloond mag worden met fooi.
Wat een keizerquote:Op maandag 10 december 2012 22:54 schreef rubensanti het volgende:
Heb ook zo'n gierige vriend tijdens het uitgaan. Had altijd genoeg geld bij zich, maar gaf nooit wat uit en verdween uit het niks. Later bleek dat hij steeds langs de hoeren ging
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |