Moraal van dit verhaal: "Veel Marokkanen verpesten de sfeer in dit land maar alle Marokkanen over 1 kam scheren gaat te ver". Als we dit eens leren in te zien, kunnen we tot gerichte oplossingen komen.quote:Op maandag 10 december 2012 11:40 schreef Voorschrift het volgende:
Deze discussie is allang uitgemolken, wat valt er in godsnaam nog over te zeggen?
Jammer voor die man, jammer voor z'n familie, kut van die jochies, what more is there?
Ha, een genuanceerde reactie.quote:Op maandag 10 december 2012 12:47 schreef Oldie57 het volgende:
[..]
Moraal van dit verhaal: "Veel Marokkanen verpesten de sfeer in dit land maar alle Marokkanen over 1 kam scheren gaat te ver". Als we dit eens leren in te zien, kunnen we tot gerichte oplossingen komen.
Dat gaat regelrecht tegen mensenrechten- en kinderrechtenverdragen in... Qua achterlijkheid staan we dan niet veel hoger dan landen uit het Midden-Oosten.quote:Op maandag 10 december 2012 12:12 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik voel me dan niet aangesproken, want ik heb al vaak zat maatregelen benoemd. Een belangrijke maatregel die we in dit land bijvoorbeeld nodig hebben, is aanpassing van het jeugdstrafrecht. Dat is namelijk hopeloos achterhaald.
Jongens van 16 die "volwassen" daden plegen, worden als kind berecht en krijgen veel te lage straffen. Kinderen van jonger dan 12 jaar kunnen niet worden vervolgd, terwijl je tegenwoordig al crimineeltjes van 9-10 jaar hebt. Juist op die leeftijd moet je crimineel gedrag in de kiem smoren.
Een paar voorstellen:
- Jongeren vanaf 16 jaar berechten als volwassene. Op je 16e ben je juridisch gezien volwassen.
- Bij zeer ernstige misdrijven, zoals moord, jongeren vanaf 12 of 14 jaar berechten als volwassene. Of in elk geval strenger kunnen straffen dan nu het geval is, bijvoorbeeld door invoering van een tussencategorie tussen jeugdrecht en volwassenenrecht.
- Bij jonge criminelen tot 14 jaar: zwaarder straffen dan wat nu gebeurt, met sterke nadruk op gedrag en (her)opvoeding. Ouders waar nodig beboeten en/of laten meebetalen hieraan.
- Minimumleeftijd waarop strafrechtelijke vervolg mogelijk is, omlaag brengen naar 10 of zelfs naar 8 jaar. Zodoende heb je de mogelijkheid om jonge crimineeltjes aan te pakken.
- Net als in België werk maken van het strafbaar stellen van seksistisch gedrag op straat. Jongeren die op straat vrouwen lastig vallen, moeten harder kunnen worden aangepakt.
- Met terugwerkende kracht - alsnog - eisen stellen aan migranten. Concreet voorbeeld: de 50-jarige vrouw, die hier al 20 jaar is en nog steeds erbarmelijk slecht Nederlands spreekt, wordt alsnog gedwongen om binnen 5 jaar de taal te leren.
- Tot slot, omstreden, maar ik zeg het toch: stimuleren van re-migratie. Een bepaalde groep mensen wil zich gewoon niet aanpassen. Prima, maar dan kun je beter vertrekken. We gaan niemand dwingen, maar bepaalde mensen kunnen we best stimuleren.
De meeste van deze voorstellen heb ik eerder genoemd in discussies. De lijst is niet compleet, het zijn er slechts een paar.
Dan wordt je gegijzeld door je eigen beschaving als bepaalde groepen wel omgangsvormen hanteren die in dergelijke landen bon ton zijn. Zie hier de kern van het probleem met niet aangepaste culturen.quote:Op maandag 10 december 2012 12:52 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat gaat regelrecht tegen mensenrechten- en kinderrechtenverdragen in... Qua achterlijkheid staan we dan niet veel hoger dan landen uit het Midden-Oosten.
Welke verdragen ?quote:Op maandag 10 december 2012 12:52 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat gaat regelrecht tegen mensenrechten- en kinderrechtenverdragen in... Qua achterlijkheid staan we dan niet veel hoger dan landen uit het Midden-Oosten.
Niemand negeert het probleem, het omgekeerde is hier het geval: het wordt uitvergroot naar dode grensrechters (meervoud) en hele groepen weggepeste homoseksuelen. De teneur in deze reeks is dat er voortdurend en overal incidenten plaatsvinden en dat iedereen persoonlijk slachtoffer is. Dat is bezijden de waarheid en gestoeld op stemmingmakerij.quote:Op maandag 10 december 2012 11:33 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Als het inderdaad incidenten betrof, had je een punt. Maar de "prestaties" van jonge Marokkanen zijn zodanig dat de term "incident" allang niet meer op z'n plaats is. We hebben het hier over een structureel maatschappelijk probleem, waarover ook door deskundigen veel wordt geschreven en waarvan legio voorbeelden beschikbaar zijn. En de cijfers ondersteunen dat beeld ook volledig.
Het is verfrissend om voor ogen te houden dat niet alle Marokkanen problemen opleveren. Het is ook verfrissend om oog te hebben voor bepaalde gewoontes uit de voetbalsport, zoals het uitschelden van scheidsrechters. Het is verfrissend om oog te hebben voor het gedrag van 15-jarige jongens in het algemeen en voor het gebrek aan respect voor gezag dat in Nederland heerst en waar ze niet alleen op het sportveld, maar ook elders (school, hulpverleners) last van hebben.
Maar zelfs als je dat allemaal in beschouwing neemt, blijft het facet "Marokkanenprobleem" ook staan. De groep jonge Marokkanen die zich misdraagt, is simpelweg te groot om te negeren, en om af te doen als "incident".
van onbestraft naar bestraft noem ik ook een strafverhoging eigenlijk... De misdaad loont situatie is er al en dat noem ik ook straffeloosheid ... En ja daar hebben we een omslag in denken voor nodig want neveneffecten zullen er ook zijn.quote:Op maandag 10 december 2012 12:32 schreef Reya het volgende:
[..]
Als mensen vastzitten begaan ze geen misdrijven, dat is waar. Verder zie ik het nut er niet van in, tenzij de straffen zo laag worden dat het idee gaat ontstaan dat misdaad loont.
Wat in mijn ogen een veel groter probleem is, is straffeloosheid. Niet zozeer de hoogte van de straf, maar het feit dat veel misdrijven (en vooral kleine criminaliteit, dat in grote steden echt een plaag vormt) simpelweg compleet onbestraft blijven. Het verhogen van straffen heeft weinig zin zolang deze praktijk blijft voortbestaan.
Inderdaad. Het lijkt me ook dat je bij de oorzaak van het probleem mag beginnen en dat zit in dit geval in een bepaalde cultuur die niet zich goed laat mengen met de Nederlandse (wat structurele problemen tot gevolg heeft). Maar helaas laat dat probleem zoals al gezegd niet zo makkelijk oplossen. Het is te complex voor algemene regelgeving zou ik zeggen.quote:Op maandag 10 december 2012 12:28 schreef Reya het volgende:
[..]
Geheel verdwijnen zal het probleem nooit, omdat er altijd een relatieve onderklasse zal bestaan, en de jeugd in die onderklasse heeft nooit uit lieverdjes bestaan. Tegelijkertijd kun je wel constateren dat er tussen verschillende landen een groot verschil in amplitude bestaat, en dat in sommige landen deze onderklasse - van vreemde komaf of niet - blijkbaar beter in de maatschappij opgaat dan in andere landen. Tenzij je dat louter aan cultuur toeschrijft kan er blijkbaar wel iets gedaan worden.
Ik zie met de hoogte van de straf ook wel een probleem. En dan niet zozeer voor de individuele dader, maar voor de norm en diens vervanging. Het heeft er alle schijn van dat bij gebrek aan normbevestiging de normen over enkele decennia vervagen.quote:Op maandag 10 december 2012 12:32 schreef Reya het volgende:
[..]
Als mensen vastzitten begaan ze geen misdrijven, dat is waar. Verder zie ik het nut er niet van in, tenzij de straffen zo laag worden dat het idee gaat ontstaan dat misdaad loont.
Wat in mijn ogen een veel groter probleem is, is straffeloosheid. Niet zozeer de hoogte van de straf, maar het feit dat veel misdrijven (en vooral kleine criminaliteit, dat in grote steden echt een plaag vormt) simpelweg compleet onbestraft blijven. Het verhogen van straffen heeft weinig zin zolang deze praktijk blijft voortbestaan.
Het middel is beslist niet erger dan de kwaal .....quote:Op maandag 10 december 2012 12:52 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik zei niet "verplicht re-migreren", ik zei "re-migratie stimuleren". Ik zou niet weten waarom dat onuitvoerbaar is.quote:Op maandag 10 december 2012 12:34 schreef Reya het volgende:
[..]
Een totale non-oplossing, want compleet onuitvoerbaar.
Precies.quote:Op maandag 10 december 2012 12:55 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dan wordt je gegijzeld door je eigen beschaving als bepaalde groepen wel omgangsvormen hanteren die in dergelijke landen bon ton zijn. Zie hier de kern van het probleem met niet aangepaste culturen.
Hoe wil je het in hemelsnaam omzetten in wetgeving? Wat je vraagt is dat men bepaalde waarden (ontzettend brede, multi-interpretabele en filosofische dingen) gaat omzetten in concrete wet- en regelgeving. Dat is zoals Reya al zegt compleet onuitvoerbaar.quote:Op maandag 10 december 2012 13:12 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik zei niet "verplicht re-migreren", ik zei "re-migratie stimuleren". Ik zou niet weten waarom dat onuitvoerbaar is.
Dode grensrechter is vooralsnog enkelvoud. Belaagde of uitgescholden scheids- en grensrechters is allang meervoud. Geweld in het amateurvoetbal ook. Denk aan de speler die een 77-jarige supporter doodschopte. Of aan de volwassen (blanke) man die een 12-jarige scheidsrechter de huid vol schold. Of denk aan de talloze ouders die langs de lijn lopen te vloeken en te tieren.quote:Op maandag 10 december 2012 12:55 schreef Disana het volgende:
[..]
Niemand negeert het probleem, het omgekeerde is hier het geval: het wordt uitvergroot naar dode grensrechters (meervoud) en hele groepen weggepeste homoseksuelen. De teneur in deze reeks is dat er voortdurend en overal incidenten plaatsvinden en dat iedereen persoonlijk slachtoffer is. Dat is bezijden de waarheid en gestoeld op stemmingmakerij.
Ik had het over de stemming in deze reeks, en daar maakte macca wel degelijk gewag van doodgetrapte grensrechters, meervoud.quote:Op maandag 10 december 2012 13:18 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dode grensrechter is vooralsnog enkelvoud. Belaagde of uitgescholden scheids- en grensrechters is allang meervoud. Geweld in het amateurvoetbal ook. Denk aan de speler die een 77-jarige supporter doodschopte. Of aan de volwassen (blanke) man die een 12-jarige scheidsrechter de huid vol schold. Of denk aan de talloze ouders die langs de lijn lopen te vloeken en te tieren.
Op bepaalde plekken in Nederland zijn er zo veel "incidenten" dat je gevoeglijk van een structureel probleem kunt spreken. En de criminaliteitscijfers bevestigen dat beeld volledig. Het is dan ook vreemd dat het benoemen van problemen meteen als als "stemmingmakerij" wordt gezien. Als uit onderzoek blijkt dat auto's op een bepaalde weg massaal te hard rijden, roepen we toch ook niet dat het "stemmingmakerij" is?
Bron: http://www.powned.tv/nieu(...)oor_buitenspelr.htmlquote:Het afschaffen van de buitenspelregel zou het voetbalgeweld kunnen terugdringen. Dat schrijft columnist Gerard den Elt in het Nederlands Dagblad. Den Elt vindt illustere figuren als Louis van Gaal en Marco van Basten aan zijn kant.
"Vrijwel altijd is buitenspel de steen des aanstoots, hoewel zelfs ervaren spelers de finesses van de moeilijke en multi-interpreteerbare regel nauwelijks kennen," aldus Den Elt in zijn stuk.
Niet iedereen vindt het een goed idee om de regel te schrappen. "We moeten geen spelregels veranderen omwille van een paar jongens van 15, 16 jaar, die zichzelf niet in de hand kunnen houden. Dan is het einde zoek," aldus oud-scheidsrechter Mario van den Ende.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 10 december 2012 13:34 schreef Elfletterig het volgende:
Om maar weer eens een nieuw element in de discussie te brengen. Alleen voor mannen*
[..]
Bron: http://www.powned.tv/nieu(...)oor_buitenspelr.html
Overigens wijst een poll uit dat zowaar 25 procent van de mensen het eens is met de stelling...Ach gisteren bij Studio Voetbal ook, we moesten overtredingen maar niet meer laten zien....SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en discussieprogramma's erover maar niet meer uitzenden...
Nou nog een veel beter idee, internet, tv en kranten maar verbieden. Dan kan de jeugd het tenminste niet meer nadoen.
quote:Op maandag 10 december 2012 13:34 schreef Elfletterig het volgende:
Om maar weer eens een nieuw element in de discussie te brengen. Alleen voor mannen*
[..]
Bron: http://www.powned.tv/nieu(...)oor_buitenspelr.html
Overigens wijst een poll uit dat zowaar 25 procent van de mensen het eens is met de stelling...Eens met Mario van de Ende.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gewoon bezopen om vanwege die rotjochies de spelregels te veranderen. Zíj moeten veranderen, niet de regels.
Als je wat minder gevoelig leest dan zie je dat ik zeg dat ik ook niet zou geloven dat er grensrechters worden doodgetrapt.quote:Op maandag 10 december 2012 13:22 schreef Disana het volgende:
[..]
Ik had het over de stemming in deze reeks, en daar maakte macca wel degelijk gewag van doodgetrapte grensrechters, meervoud.
Verder moet je me geen woorden in de mond leggen. Nergens zeg ik iets over het benoemen van problemen. Ik heb iets over het aandikken gezegd.
Wat ik weleens zou willen weten, of dat uberhaupt iets met de dood van de grensrechter te maken heeft. Heeft hij die middag discutabele beslissingen genomen ?quote:Op maandag 10 december 2012 13:57 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Eens met Mario van de Ende.
Gewoon bezopen om vanwege die rotjochies de spelregels te veranderen. Zíj moeten veranderen, niet de regels.
Ach, in 1972 zij mijn biologieleraar al dat de toeschouwers van een voetbalwedstrijd meer opgewonden raakten bij een smerige overtreding van de tegenstander dan bij een eigen doelpunt.quote:Op maandag 10 december 2012 13:57 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
En juist dat 'in het algemeen' betitel ik als stemmingmakerij. Je meervoud laat het erger lijken dan het is.quote:Op maandag 10 december 2012 13:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
Als je wat minder gevoelig leest dan zie je dat ik zeg dat ik ook niet zou geloven dat er grensrechters worden doodgetrapt.
Dat betekent niet dat er meerdere zijn doodgetrapt hoor, gewoon goed Nederlands, want in het algemeen.
Nou gezien de 500+ incidenten in het amateurvoetbal per jaar is het zeker erger dan het lijkt.quote:Op maandag 10 december 2012 14:01 schreef Disana het volgende:
[..]
En juist dat 'in het algemeen' betitel ik als stemmingmakerij. Je meervoud laat het erger lijken dan het is.
Dan is het domste wat je kunt doen, het aan te dikken en mekaar op te fokken. Houd het gewoon bij de feiten, die zijn inderdaad al ernstig genoeg.quote:Op maandag 10 december 2012 14:04 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nou gezien de 500+ incidenten in het amateurvoetbal per jaar is het zeker erger dan het lijkt.
En kan je wachten op de volgende dode of zwaargewonde.
Nee en daarom is het ook onzinnig om het bij het voetbal neer te leggen. het incident is een reflectie wat er overal gebeurt.quote:Op maandag 10 december 2012 14:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
Het beperkt zich niet alleen tot voetbal;
Man (21) bijna doodgeslagen in discotheek
SPIJKENISSE -
Terwijl Nederland afgelopen weekend stilstond bij de dood van grensrechter Richard Nieuwenhuizen, werd in een discotheek in Spijkenisse een jongen opnieuw het slachtoffer van zinloos geweld. De 21-jarige Brian uit Hellevoetsluis werd bijna doodgeslagen en -geschopt in discotheek Y-land.
Het klopt overigens niet dat Van Gaal voor de afschaffing van buitenspel heeft gepleit, maar voor de afschaffing van het onderscheid tussen hinderlijk en niet hinderlijk buitenspel. Ik weet dat er veel thuisvlaggers zijn, maar als er geen camera precies juist opgesteld staat is er eigenlijk maar één iemand die goed kan zien of het buitenspel is en dat is de grensrechter. Dus zou je zeggen dat die beslissing meestal helemaal niet te betwisten valt door een speler.quote:Op maandag 10 december 2012 13:57 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Het lijkt me wel heilzaam voor het voetbal en het gezag van scheidsrechters dat ze wat minder makkelijk proberen te scoren over de rug van een scheidsrechter of een speler en wat zorgvuldiger en eerlijker te werk gaan.quote:Op maandag 10 december 2012 13:56 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ach gisteren bij Studio Voetbal ook, we moesten overtredingen maar niet meer laten zien....
en discussieprogramma's erover maar niet meer uitzenden...
quote:Op maandag 10 december 2012 14:17 schreef yvonne het volgende:
http://www.dejaap.nl/2012(...)e-en-de-linkse-kerk/
Goed geschreven artikel. Toch mag er als ondanks al die indrukwekkende cijfers van mensen die niet in de criminaliteitsstatistieken voorkomen best wat extra aandacht uitgaan naar die jongens die dat wel doen. Dat nalaten betekent dan automatisch dat het probleem niet weg gaat.quote:Op maandag 10 december 2012 14:17 schreef yvonne het volgende:
Ik haal slechts één statement uit de tekst (ik heb echt wel het hele verhaal gelezen) waardoor ik oordeel, ja hoor, wat je ook zegt en hoe je, jezelf ook in het begin van je verhaal probeert neer te zetten, je blijft een linkse boom-or-whatever-knuffelaar en daar schieten we nu niets mee op!quote:Op maandag 10 december 2012 14:17 schreef yvonne het volgende:
Die schrijver doet net alsof dat tuig geen kansen krijgt. Alsof ze niet naar school mogen en niet mogen sporten, en dat dat de oorzaak is van de problemen. Wat een onzin.quote:Op maandag 10 december 2012 14:17 schreef yvonne het volgende:
De reacties onder het artikel zijn ook lezenswaardig.quote:Op maandag 10 december 2012 14:38 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Die schrijver doet net alsof dat tuig geen kansen krijgt. Alsof ze niet naar school mogen en niet mogen sporten, en dat dat de oorzaak is van de problemen. Wat een onzin.
quote:Op maandag 10 december 2012 14:17 schreef yvonne het volgende:
Mooi.quote:Op maandag 10 december 2012 14:17 schreef yvonne het volgende:
Ja die bevestigen inderdaad wel dat ze een goed punt maakt.quote:Op maandag 10 december 2012 14:39 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
De reacties onder het artikel zijn ook lezenswaardig.
Nee dat doet ze niet.quote:Op maandag 10 december 2012 14:38 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Die schrijver doet net alsof dat tuig geen kansen krijgt. Alsof ze niet naar school mogen en niet mogen sporten, en dat dat de oorzaak is van de problemen. Wat een onzin.
Ik onderschrijf het artikel ook niet, ik meld hetquote:Op maandag 10 december 2012 14:42 schreef Nielsch het volgende:
En toch weer mensen die pleiten voor hogere straffen xenofoob noemen. Toch een echte boomknuffelende groenlinkser dus. Zelfs mensen uit de Marokkaanse gemeenschap roepen om hogere straffen voor het uitschot...
Dat subtiele "ze" vind ik wel vilein, maar je hebt wel gelijk, ik vind 'm ook een beetje een zeikwijfquote:
Terwijl hogere straffen aantoonbaar hebben geholpen in New York bv.quote:Op maandag 10 december 2012 14:42 schreef Nielsch het volgende:
En toch weer mensen die pleiten voor hogere straffen xenofoob noemen. Toch een echte boomknuffelende groenlinkser dus. Zelfs mensen uit de Marokkaanse gemeenschap roepen om hogere straffen voor het uitschot...
Hoe kan de schrijver eerst constateren dat het probleem er is en even later gortdroog zeggen dat:quote:Op maandag 10 december 2012 14:17 schreef yvonne het volgende:
Dus autochtone jongens scoren BETER, maar staan er ruim bovengemiddeld? Dat slaat dus nergens op.quote:Autochtone jongens scoren overigens beter, maar staan ook ruim bovengemiddeld in de statistieken.
Jaja, de geldkraan moet open. Zorg voor problemen en je krijgt gratis geld. Wat voor incentives zijn dat?quote:Blijvend investeren in sociale bindmiddelen, bijvoorbeeld. In, jawel, kansen.
Als je dit al niet ziet... maar laat het me je uitleggen:quote:Op maandag 10 december 2012 10:40 schreef Ziba het volgende:
[..]
Hoezo eigenlijk andermans vrijheden wensen te beknotten? Noem eens een voorbeeld?
quote:Op maandag 10 december 2012 15:14 schreef SuperHarregarre het volgende:
Daarna maakt de schrijver wederom een fout door Marokkanen te zien als ras en het dus te bestempelen als racistisch. Het kan hoogstens discriminatie zijn.
Wat is daar fout aan?quote:Daar komt nog bij dat ‘Marokkaan’ geen beleidscategorie kan zijn. Niet alleen omdat dat de facto racistisch zou zijn, maar ook omdat het geen zin heeft.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |