abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128245719
Ik vroeg me af of sphynxen minder last hebben van vlooien en teeken. (geen vacht waar deze beesten zich in kunnen verstoppen)
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_128246026
Apart, want je zou zeggen dat de huis veel gevoeliger is, maar dat valt dus op zich wel mee.

Vriend hoorde net wat een gemiddelde sphynx kost, ik had die prijs (on)bewust nog een beetje voor me gehouden. Hij vind het achterlijk, abnormaal duur, ondanks mijn uitleg waar de kosten vandaan komen. Dat zal wel, vind hij, maar dat betaal je niet voor een kat. Ik quote, "Die kat is duurder als mijn auto, ik ga niet meer betalen aan een kat als aan mijn auto". Hij heeft dan wel een autotje van 500 euro, dus dat is lastig om daaronder te komen met een sphynx.

We gaan wel zondagmiddag naar de cattery, en dan zou ik toch wel graag een minimeet met jullie willen doen, lijkt me wel erg leuk :) misschien moet hij eerst een sphynx in levende blote lijf onmoeten.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 18:10:11 #153
243385 Flappe-du-Pomme
Flap des Appels
pi_128246210
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 18:05 schreef miek221 het volgende:
Apart, want je zou zeggen dat de huis veel gevoeliger is, maar dat valt dus op zich wel mee.

Vriend hoorde net wat een gemiddelde sphynx kost, ik had die prijs (on)bewust nog een beetje voor me gehouden. Hij vind het achterlijk, abnormaal duur, ondanks mijn uitleg waar de kosten vandaan komen. Dat zal wel, vind hij, maar dat betaal je niet voor een kat. Ik quote, "Die kat is duurder als mijn auto, ik ga niet meer betalen aan een kat als aan mijn auto". Hij heeft dan wel een autotje van 500 euro, dus dat is lastig om daaronder te komen met een sphynx.

We gaan wel zondagmiddag naar de cattery, en dan zou ik toch wel graag een minimeet met jullie willen doen, lijkt me wel erg leuk :) misschien moet hij eerst een sphynx in levende blote lijf onmoeten.
Ze zijn inderdaad behoorlijk duur :) . Maar ik vergelijk het wel met bijv. een vakantie. Voor een vakantie van twee weken betaal je ook vaak minimaal 400 euro. Een Sphynx heb je als het goed is zo'n 15 jaar.

Maar het is inderdaad heel veel geld.
  dinsdag 25 juni 2013 @ 18:11:15 #154
243385 Flappe-du-Pomme
Flap des Appels
pi_128246255
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 17:57 schreef valentijn101 het volgende:
Ik vroeg me af of sphynxen minder last hebben van vlooien en teeken. (geen vacht waar deze beesten zich in kunnen verstoppen)
Mij lijkt van wel. Er zullen overigens weinig sphynxen buiten rondlopen waar ze teken kunnen oppikken denk ik. Sphynxen raken ofwel snel onderkoeld, of verbranden in de zon. Dus je moet je Sphynx nooit te lang onbewaakt buiten laten lopen.
pi_128246359
Ik zie het ook zo een beetje, dat je een kat voor heel veel jaar hebt. Als je het over de jaren bekijkt is het niet duur als je een gezonde, en dus duurdere sphynx koopt.

Voor de amputatie van onze kat van anderhalf waren we ook in totaal zo'n 800 euro kwijt, maar op het lange leven dat ze nog heeft is dat ook eigenlijk niets. Maar kan me voorstellen dat hij daarvan flink schrikt. We hebben een lastig finacieel jaar achter de rug vanwege de studie die vriend afgelopen jaar heeft gevolgd en hij is net begonnen met werken.
pi_128247684
Wat nou zo leuk is hè...je vriend wil wel kijken en zegt bijvoorbaat dat je wellicht geen sphynx gaat nemen...hou je er rekening mee dat een sphynx heel, heel snel je hart veroverd? ;)

Wij waren voor onze mengelmoesjes btw 1000 euro kwijt. 3 dus. Xena was heel goedkoop omdat zij een vliesje op haar oogje heeft. En omdat ze alledrie niet helemaal zuiver zijn. Wij hebben trouwens gegokt met die hcm. Onze fokker liet de vader namelijk wel testen en de moeder niet.
Niet dat ik het anderen aanraad hoor. :)
Echte sphynxjes van een goede cattery kunnen 600-900 per stuk kosten dacht ik. Ik hoor wel dat als je er meer tegelijk neemt, ze weleens goedkoper/voordeliger zijn.
pi_128249023
Hihi, meer tegelijk...we hebben al vier katten :P dus als er een sphynx komt is het er echt maar eentje. Eigenlijk zouden we namelijk helemaal geen kat nemen, tot er eentje zou overlijden (wat hopelijk nog heeeeel lang duurt). Ik denk dat bij mij het laatste beetje twijfel al weg is als we gaan kijken, elke keer als ik hier kom, word ik verliefder op het ras. Hopelijk werkt het bij vriend ook zo. Veel bezoekjes bij mensen met sphynxen.

Zijn ze naar vreemden net zo aanhankelijk als de baas?
pi_128249182
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 13:22 schreef miek221 het volgende:
Het is zover. Vriend staat ervoor open om eens bij een cattery te gaan kijken voor een Sphynx. *O* Hij hoorde mij er veel over praten de laatste tijd, ik heb hem een beetje lekker gemaakt met foto's uit dit topic, en laatst stelde hij voor om zo'n beruchte bloterik in het echt te gaan aanschouwen. Nu ben ik via marktplaats bij Cattery Zene Hebe gekomen en mag ik dit weekend komen kijken.
Op de website staat dat alle katten op allerlei mogelijke ziektes worden getest, waaronder hcm. Ik lees overal dat dit erg belangrijk is.

Nu vroeg ik me af of iemand hier bekend is met deze cattery, en of er tips zijn, waar ik rekening mee moet houden in mijn zoektocht naar toch misschien een kale huisgenoot.

(als ik niet open en bloot mag vragen naar cattery's haal ik deze vraag wel weer weg)
Kijk eens bij cattery Philippopolis, die heeft nu een nestje van 8 kittens liggen! Daar haal je zeker weten gezonde en suuuuuuuperlieve sphynxen, Budgie komt er vandaan. Ze gaan ook heel serieus met HCM om, dus dat is ook een fijn en gerust gevoel.
Ze wonen in Almere, geen idee of het bij je inde buurt is, maar wat is nu twee keer een stukje rijden (om te kijken en om op te halen) op een kattenleven? :)

https://www.facebook.com/(...)urden?ref=ts&fref=ts

[ Bericht 3% gewijzigd door zoeperzazke op 25-06-2013 19:33:41 ]
I had a signature once. It was awful.
pi_128249287
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 19:23 schreef miek221 het volgende:
Zijn ze naar vreemden net zo aanhankelijk als de baas?
Over het algemeen zijn sphynxen heel open en totaal niet schuw. Spot is wat eenkenniger, maar Budgie is een typische sphynx. Als je hier op bezoek bent klimt hij zo op schoot en als je hem wat over zn koppie kriebelt gaat hij gerust languit liggen slapen.

Toen we bij Spot gingen kijken als kitten, kwam moederkat trouwens op mijn schoot zitten en ging luid spinnend haar 3 kittens liggen voeren... Hoezo gemakkelijk? :D
pi_128249828
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 19:29 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Over het algemeen zijn sphynxen heel open en totaal niet schuw. Spot is wat eenkenniger, maar Budgie is een typische sphynx. Als je hier op bezoek bent klimt hij zo op schoot en als je hem wat over zn koppie kriebelt gaat hij gerust languit liggen slapen.

Toen we bij Spot gingen kijken als kitten, kwam moederkat trouwens op mijn schoot zitten en ging luid spinnend haar 3 kittens liggen voeren... Hoezo gemakkelijk? :D
Dat is wel ultiem knuffelig. Hoe vertederd zal dat wel niet zijn geweest.

Dat vind ik dus ook zo tof. Mijn siamees Rambo is al redelijk zwaan kleef aan, overal waar iik ben is hij, tot op de wc aan toe. Maar een echte kroelkont is het niet. Meer langs me af lopend kopjes geven, tegen me aan liggen op de bank, maar oppakken en op schoot intense kroelsessies is ie niet zo van. Ik weet natuurlijk niet hoe hij was voor hij bij mij kwam, omdat ik zn baasje niet kende, maar ik ben zo iemand die helemaal op kan gaan in het kroelmoment, en daar uren mee bezig kan zijn.

Die kittens....schattig heej..ik hoop dat een paar bezoekjes vriend wat softer maken in zijn opvattingen.

Wat leuk dat jullie allemaal zo meeleven O+
pi_128250080
Tsja, als je eenmaal door een sphynx bent ingepakt weet je dat je iedere kattenliefhebber deze ervaring gunt ;)
Uren kroelen zit je wel goed met sphynxen, vooral als ze 's nachts op de slaapkamer mogen. Ik slaap altijd met Budgie in m'n armen en Spot ergens bij mijn benen O+
pi_128250314
Rambo mag ook altijd onder dekens, vind ik gezellig. Alleen die haren zijn zo vervelend...laat een sphynx daar nu geen last van hebben. Ik ben nog nooit een kat tegengekomen die langer doorging met kroelen als ik. Maar ja, ik ben al om..
pi_128250383
Als je van wit beddegoed houdt, besef dan wel dat Sphynxen bruine vegen achterlaten.... Omdat ze ook wat zweten scheiden ze talg af en dat kan bruine vegen geven. De ene sphynx heeft dat erger dan de ander. Geldt ook voor witte banken etc.

(je wast het er trouwens wel prima uit hoor)
pi_128250426
Uren knuffelen en spelen is geen probleem. Ze roepen je daar zelfs voor!
Die van ons zijn ook totaal niet eenkennig. Ze kruipen er zo bij op schoot. Ik heb weleens gezegd dat onze Rani iedereen zo lief vindt, ze zou nog op Hitler afstappen. Snap je? :P
Je kan ook heel wild met de spelen, ze worden niet agressief.
pi_128250536
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 19:54 schreef zoeperzazke het volgende:
Als je van wit beddegoed houdt, besef dan wel dat Sphynxen bruine vegen achterlaten.... Omdat ze ook wat zweten scheiden ze talg af en dat kan bruine vegen geven. De ene sphynx heeft dat erger dan de ander. Geldt ook voor witte banken etc.

(je wast het er trouwens wel prima uit hoor)
Nu zweten ze echt veel zeg. Xena is het snelst weer vies. Die is een dag nadat ze in bad is geweest alweer net zo vuil. :')
pi_128250558
Koop ik toch gewoon zwarte hoeslakens... :P
Maar je wast ze toch? Is badderen goed aan te leren als je ze vanaf kitten hebt? En anders met een washandje denk ik. Vriend viel gelijk het smeer op wat in de oren van de kittens zat op de foto's die de fokster stuurde.
pi_128250608
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 19:57 schreef vencodark het volgende:

[..]

Nu zweten ze echt veel zeg. Xena is het snelst weer vies. Die is een dag nadat ze in bad is geweest alweer net zo vuil. :')
Ja Spot heeft ook zo'n bruinig patroon op zijn rug van zijn 'rimpels/plooien' die hij heeft als hij ligt te maffen.... Budgie is een stuk idealen als donkere kat :P
pi_128250705
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 19:57 schreef miek221 het volgende:
Koop ik toch gewoon zwarte hoeslakens... :P
Maar je wast ze toch? Is badderen goed aan te leren als je ze vanaf kitten hebt? En anders met een washandje denk ik. Vriend viel gelijk het smeer op wat in de oren van de kittens zat op de foto's die de fokster stuurde.
Oormseer, tsja, da's een kwestie van geluk.... Spot likt de oren van Budgie superschoon en hij heeft nergens last van. Budgie doet dat niet bij Spot en die heeft wat viezere oren. Zolang je het een beetje bijhoudt is dat niet zo'n ramp, ik haal het nooit helemaal schoon, gefriemel in je oren is voor geen één kat leuk... Mara het mag niet extreem worden natuurlijk.

Wassen gaat, de ene sphynx vindt het minder erg dan de ander. Budgie schreeuwt moord en brand, Spot probeert vooral zijn vluchtroutes te bestuderen... Ook al worden ze van jongs af aan gebadderd, het is niet hun grootste hobby. Voordeel is wel dat je ze met een washandje en milde kattenshampoo zo schoon hebt en natuurlijk in 3 tellen droog.
pi_128250806
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 20:00 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Oormseer, tsja, da's een kwestie van geluk.... Spot likt de oren van Budgie superschoon en hij heeft nergens last van. Budgie doet dat niet bij Spot en die heeft wat viezere oren. Zolang je het een beetje bijhoudt is dat niet zo'n ramp, ik haal het nooit helemaal schoon, gefriemel in je oren is voor geen één kat leuk... Mara het mag niet extreem worden natuurlijk.

Wassen gaat, de ene sphynx vindt het minder erg dan de ander. Budgie schreeuwt moord en brand, Spot probeert vooral zijn vluchtroutes te bestuderen... Ook al worden ze van jongs af aan gebadderd, het is niet hun grootste hobby. Voordeel is wel dat je ze met een washandje en milde kattenshampoo zo schoon hebt en natuurlijk in 3 tellen droog.
_O- ik zie het helemaal voor me.
pi_128250810
Wij wassen ze vanaf kitten al in een babybadje. Leuk vinden ze dat nooit maar ze zijn nooit boos daarna. Alleen een sproeier vinden ze echt niks.
Washandje is bij die van ons niet voldoende.
Zij wassen elkaars oren dus daar hebben wij geen omkijken naar.
Ik kom wel door heel het huis regelmatig spetters van hun oogsnotjes tegen. Dat is wel irritant. Oh en ik merk wel dat deze katten een stuk stouter en hardleerser zijn dan de gewone katten van mijn ouders. Zo hebben we ze al 10.000 keer van het aanrecht afgestuurd (hard -en zachthandig) maar ze blijven het doen. Ook kan Rani niet van de bloemen afblijven.
pi_128250831

Zo zijn de oren van Spot meestal. Ik ga hem echt niet pesten om dat helemaal schoon te peuteren, vind dit prima acceptabel. En dat randje om zijn neus he ;) ook sphynx-eigen!
pi_128250880
Wij gebruiken trouwens allerlei soorten douchegels. :') :@
pi_128250907
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 20:04 schreef vencodark het volgende:
Wij gebruiken trouwens allerlei soorten douchegels. :') :@
Als je maar oplet dat er geen essentiële oliën inzitten, dat is gif voor katten, zeker voor die sphynxen rechtstreeks op hun huidje....
pi_128250981
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 20:03 schreef zoeperzazke het volgende:
[ afbeelding ]

Zo zijn de oren van Spot meestal. Ik ga hem echt niet pesten om dat helemaal schoon te peuteren, vind dit prima acceptabel. En dat randje om zijn neus he ;) ook sphynx-eigen!
sphynxception...

Ik zal me daar ook niet aan storen. Zal dan alleen dekentjes op de bank moeten leggen, zodat ik niet vaak de hoezen hoef te wassen. Of vaak met de kat badderen dat die het superleuk gaat vinden.

Maar ho eens, ik laat me meeslepen :X vriend is er nog niet honderd procent mee eens. Als hij toch niet over te halen is, ga ik anders diep teleurgesteld zijn, als hij onmurwbaar is.
pi_128251039
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 20:05 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

Als je maar oplet dat er geen essentiële oliën inzitten, dat is gif voor katten, zeker voor die sphynxen rechtstreeks op hun huidje....
Het is in een sopje. :@
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')