abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119879098
Er is steeds meer kritiek op het NOS Journaal. En dan gaat het niet over de nieuwe leader, de wandelacties of het tonen van de touch screen als nieuwe gimmick... Nee, het gaat over de inhoud en de aanpak: verleuking of, zo je wilt: versimpeling van het nieuws.

Vorige week schreef Arnon Grunberg al een vernietigende colum in de Volkskrant:

quote:
'In wezen is het NOS Journaal de vijand van de democratie'
Afgelopen weekend mocht Marcel Gelauff, hoofdredacteur van het NOS Journaal, in NRC Handelsblad zijn filosofie uitleggen. Vroeger bestond het journaal uit 'te veel uitleg, te veel doceren' en verder stelde Gelauff: 'Ik denk dat onze teksten simpeler zijn dan vroeger, puntiger, korter en makkelijker.'

(...) Zijn filosofie is: de mensen zijn dom en ze moeten dom blijven. Voor een min of meer functionerende democratie heb je een geïnformeerde burger nodig. Gelauff echter ziet het nieuws als een product dat aan de man moet worden gebracht. Het enige kwaliteitscriterium zijn de kijkcijfers. In wezen is het NOS Journaal de vijand van de democratie. Dat deze vijand door de overheid wordt bekostigd, is nauwelijks meer ironisch te noemen.
Bron: http://www.volkskrant.nl/(...)-de-democratie.dhtml

Nu is daar journalist en schrijver Jan Kuitenbrouwer die hard uithaalt in NRC:

quote:
De NOS op drift: doorgeschoten verleuking en beroepsethische erosie
De Brusselcorrespondent van de NOS, Chris Ostendorf, maakte vorige week voor het Achtuurjournaal een bijdrage over de op handen zijnde begrotingstop in Brussel. Inzet van de Europese Commissie was een stevige verhoging van de begroting van de Europese Unie, inzet van Nederland was om dat tegen te houden. Ostendorfs reportage leek wel een campagnespot in opdracht van de voorstanders. Realiseerden wij ons bijvoorbeeld wel dat het hier ging om niet meer dan zeventig eurocent per Europeaan per dag? “Een half kop koffie in het café!”

(...) Ostendorfs epos eindigde in Babberich, bij de Duitse grens, waar het snelle hightechspoor van onze Betuweroute tragischerwijze doodloopt in een prehistorisch vrachtlijntje. Een tragisch testament van wat er gebeurt als Brussel te weinig geld krijgt: stagnatie, banenverlies, misère. Twitter explodeerde welhaast van de boze reacties.

Voor oplettende kijkers zal het geen verrassing geweest zijn, de manier waarop Ostendorf de nieuwe minister van financieren Dijsselbloem bij diens eerste bezoek aan Brussel een verhoor afnam, was zo vooringenomen dat het haast komisch werd. Dead pan Dijsselbloem trok een wenkbrauw op en je zag hem denken: whoa, is deze gast for real?

quote:
Het beleid van de NOS vertoont twee trends: doorgeschoten verleuking en beroepsethische erosie. Mijn persoonlijke favoriet in categorie één is de virtuele ezel-olifant-kermisrenbaan waarmee Astrid Kersseboom de ontknoping van de Amerikaanse verkiezingen aanschouwelijk maakte, alsof het een speciale uitzending van Klokhuis of Sesamstraat was. Alsof het handjevol geïnteresseerden dat opblijft voor de uitslag van Amerikaanse verkiezingen op dat soort ongein zit te wachten. Een soortgelijke miskleun: het vakantiekiekjesonderdeel in het grote NOS Verkiezingsdebat.

Bas Heijne noemde afgelopen zaterdag ook nog een voorbeeld: de manier waarop een Journaal-item over de zaak-Petraeus was gelardeerd met flitsen uit de laatste James Bond. Alsof die dingen by any stretch of the imagination iets met elkaar te maken hebben. Het vermengen van serieuze journalistiek met massavertier is als het mixen van wijn met bier: je bederft beide.
Kuitenbrouwer gaat verder over de beroepsethiek:
quote:
In de tweede categorie vinden wij Den Haag-correspondente Dominique van der Heyde, die haar persoonlijke politieke opinies sinds kort ventileert via een column in Spits, zodat wij nu elke keer als zij iemand van GroenLinks interviewt, moeten verdisconteren dat zij die partij diep veracht. Als zij tegenstanders van draconisch bezuinigen ondervraagt, moeten we juist weer in het achterhoofd houden dat zij daar erg vóór is. Als zij voor de NOS-camera verklaart dat een plan “de prullenbak in moet” – heeft ze waarschijnlijk even een hoedanigheidsblack-outje.

Ferry Mingelen leidde het eerste verkiezingsdebat van de NOS in met een grap ten koste van Jolande Sap. In de VS, waar zulke debatten serieus worden genomen, zou hij geschorst of ontslagen zijn. Of neem politiek verslaggeefster Nynke de Zoeten, die Mark Rutte aanspreekt als “de liegende, pardon, de lachende premier”. En dan is er dus Chris Ostendorf, die onversneden EU-propaganda afscheidt zonder dat er wordt ingegrepen. Wat deze trends verbindt, is journalistiek populisme. De term die in dit verband vaak valt, is dat het ‘dichterbij’ moet, vermoedelijk een eufemisme voor triviaal en onbenullig. Ook de makers moeten ‘dichterbij’ komen, en zo wordt de kat van de feiten op het spek van de opinie gebonden.
Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)oepsethische-erosie/

Zie ook de eerdere column van Bas Heijne in NRC: http://www.nrc.nl/heijne/2012/11/24/dom-doen/

Kuitenbrouwer hierover:
quote:
In een discussie op Twitter verweet de hoofdredacteur van de NOS Bas Heijne dat hij een hele rubriek desavoueerde op basis van één onderwerp. Zoiets moet je alleen zeggen als er maar één voorbeeld is. Zo is het niet. Ook de jij-bak bleef niet lang uit, een verwijzing naar de Frisoaffaire bij deze krant, maar als de NOS een fractie van de zelfreflectie kon opbrengen die NRC Handelsblad toen aan de dag legde, zou er al veel gewonnen zijn.
Terechte kritiek of onderling haantjesgedrag tussen kwaliteitsmedia?
  maandag 3 december 2012 @ 14:17:37 #2
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_119879139
Eens, achterlijke gedoe met fancy inrichting en heen en weer geloop. Kom gewoon ter zake.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  maandag 3 december 2012 @ 14:21:03 #3
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_119879261
Ik ken van al die genoemde namen alleen Ferry Mingelen. Nieuws blijft voor mij iets om gewoon fijn te lezen. In de krant, op teletekst en op internet.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_119879574
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 14:17 schreef HeatWave het volgende:
Eens, achterlijke gedoe met fancy inrichting en heen en weer geloop. Kom gewoon ter zake.
quote:
En dan gaat het niet over de nieuwe leader, de wandelacties of het tonen van de touch screen als nieuwe gimmick...
pi_119879591
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 14:21 schreef Dwersdriever het volgende:
Ik ken van al die genoemde namen alleen Ferry Mingelen. Nieuws blijft voor mij iets om gewoon fijn te lezen. In de krant, op teletekst en op internet.
Op de sites van de NOS is het al helemaal droevig gesteld met 'het nieuws', weinig meer dan een clubje incompetente mbo'ers dat eigen surftochten op twitter en grote-mensen-nieuwssites, slecht samenvat. Een beetje op de manier waarop een basisschoolleerling een werkstukje zou maken. :')
Je suis Charlie Sheen
  maandag 3 december 2012 @ 14:30:46 #6
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_119879611
Die Rob Trip die het nieuws nu presenteert spreekt net alsof ie het tegen een stelletje idioten heeft :{
pi_119879659
Ik heb het nooit als storend ervaren, maar ik kijk dan ook nauwelijks tv. Als je nieuws wilt kijk je op internet, immers.
Conscience do cost.
  maandag 3 december 2012 @ 14:33:14 #8
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_119879692
quote:
13s.gif Op maandag 3 december 2012 14:30 schreef Flow3r het volgende:
Die Rob Trip die het nieuws nu presenteert spreekt net alsof ie het tegen een stelletje idioten heeft :{
Ja! Hij! *RIL* ik kan me echt doodergeren aan hem.

Hij spreekt vrij vreemd en soms met overdreven sensatie.

"....en door deze aanslag zijn er weer vier mensen.....DOOD"
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  maandag 3 december 2012 @ 14:34:10 #9
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_119879722
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 14:32 schreef ems. het volgende:
Ik heb het nooit als storend ervaren, maar ik kijk dan ook nauwelijks tv. Als je nieuws wilt kijk je op internet, immers.
Ik heb al jaren geen TV aansluiting meer gebruikt maar ik kijk welke dag het NOS journaal...op internet. Als je staat te koken is dat dat best handig.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_119879773
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 14:17 schreef HeatWave het volgende:
Dat staand presenteren en rondlopen leidt inderdaad de aandacht alleen maar af van het nieuws. Hetzelfde geldt voor dat touchscreen waarmee ze het weer presenteren. Voortdurend gaat je aandacht naar de beweging van de weerman en of het aanraken van het scherm ook het gewenste effect heeft. Voorheen hadden ze een knopje in de hand. Je zag er niks van en het kwam stukken rustiger over.

Verder snap ik niet waarom alleen het Achtuurjournaal een volledige tune heeft. De rest van de journaals heeft zo'n halfbakken, kort deuntje. Net alsof dat geen volwaardige uitzendingen zijn.

Maar goed, dat is allemaal vorm en design.... - Ook aan de inhoud schort het nodige. Ik heb me tijdens die verkiezingsnacht in de VS niet geërgerd aan de NOS met z'n ezel en olifant. Ik had namelijk de triomfantelijke aankondiging in het Achtuurjournaal al gezien. En ik had toen al gegeten en gedronken.

En daarna uiteraard voor CNN gekozen. Met fantastische analyses, waarbij ze echt de diepte in gaan, door in te zoomen op stemgedrag in bepaalde counties binnen de afzonderlijke staten. In Nederland zie je Herman de Schermman bij de landelijke verkiezingen totaal nutteloze uitslagen oplezen. "De VVD heeft 2 procent gewonnen in Wolvega" - Relevantie: NUL.
  maandag 3 december 2012 @ 14:36:02 #11
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_119879785
quote:
2s.gif Op maandag 3 december 2012 14:33 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Dat bedoel ik. Alsof ie het extra aan wil zetten en het nóg erger wil laten klinken.
Zo praat je tegen kinderen :')
  maandag 3 december 2012 @ 14:36:26 #12
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_119879793
quote:
2s.gif Op maandag 3 december 2012 14:33 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ik vond hem vroeger op de radio altijd erg goed bij het Radio 1-journaal. Rob Trip en Govert van Brakel maakten van het luisteren een genot.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_119879801
Terechte klacht. Ik kijk inmiddels zelfs liever het nieuws op RTL4.
pi_119879806
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 14:30 schreef David1979 het volgende:

[..]

[..]

Ik heb er geen problemen mee als ook de presentatie (staand, etc.) en het design worden meegenomen. Want dat is ook allemaal onderdeel van hetgeen het NOS Journaal wil uitstralen.
pi_119880005
Ik heb zo'n probleem met dat vragen aan de mensen. Dan heb je een treinstoring op Utrecht en vragen ze mensen, hebt u der ook last van? "Jazeker, ik moet naar Den Bosch maar hoe ik daar nu moet komen, ik weet het niet..."

Wat intreseert mij dat, ik kijk bewust geen hart van Nederland.
pi_119880013
Vooral de langere journaals hebben inderdaad een soort van jeugdjournaaltoontje gekregen. Allemaal ivm de concurrentie met RTL en SBS. De korte vallen nog wel mee. Het gekleurde is tegenwoordig hip he. Dat doen ze overal (kijk naar RTL, WNL en SBS). Ja, dat stoort mij ook, maar ik vind het bij de NOS meestal nog wel meevallen.
pi_119880032
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 14:41 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik heb zo'n probleem met dat vragen aan de mensen. Dan heb je een treinstoring op Utrecht en vragen ze mensen, hebt u der ook last van? "Jazeker, ik moet naar Den Bosch maar hoe ik daar nu moet komen, ik weet het niet..."

Zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer, zeer mee eens!
  maandag 3 december 2012 @ 14:46:07 #18
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_119880174
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 14:41 schreef KaheemSaid het volgende:

Dat is vooral irritant. Wat jan en alleman ervan vindt is totaal niet relevant. Het gaat om het nieuws, niet om meningen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  maandag 3 december 2012 @ 14:48:51 #19
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_119880274
Het Journaal had vroeger nog jeugdjournaal-kwaliteit. Nu is het voor demente bejaarden.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_119880506
Heel erg herkenbaar.

Vooral die idioot van een Ostendorf. Totaal doorgeslagen en niet objectief.
pi_119880517
Dankzij het nieuwe format kun je wel de camel toe van Sasha de Boer meteen zien! :9
  maandag 3 december 2012 @ 14:57:26 #22
262 Re
Kiss & Swallow
pi_119880557
objectief nieuws is ook weer zo droog ...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  maandag 3 december 2012 @ 15:01:32 #23
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_119880721
Het NOS Journaal is decennia lang een nieuwsmedium van hoge kwaliteit geweest ondanks (of dankzij?) het totale gebrek aan concurrentie. De beweging die we de afgelopen jaren zien is echter diep bedroevend; ze nemen de (intelligentie van) de kijker niet meer serieus. Daar komt dan inderdaad nog eens bij dat iedere Henk en Ingrid in beeld hun mening over een of ander non-item mogen geven, en dat ze bij achtergronduitzendingen rondom bijv. verkiezingen nietszeggende tweets van wildvreemden toevoegen aan de uitzending.

Ze kunnen er beter mee ophouden. Er springt wel weer iemand anders in dat gat.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 3 december 2012 @ 15:02:16 #24
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_119880747
quote:
3s.gif Op maandag 3 december 2012 14:57 schreef Re het volgende:
Van door belastinggeld gemaakte nieuwsuitzendingen is objectiviteit wel het minste dat je mag verwachten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_119880801
quote:
3s.gif Op maandag 3 december 2012 14:57 schreef Re het volgende:
daar gaat het niet om
niet iedereen is zo slim om te zien dat het nieuws helemaal niet objectief is, als mensen het voor waar gaan aannemen ontstaan de problemen
houdt je je nieuws zo objectief mogelijk, heb je daar minder problemen en je houdt je volk goed op de hoogte van wat echt aan de hand is
ipv door een zo gekleurde bril mogelijk
gewoon to the point en objectief
als ik sensatie wil zien kijk ik wel naar shownieuws of zoiets
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')