bronquote:Jelle Brandt Corstius gaat voor de VPRO op reis door India. Waar hij eerder als kenner Rusland probeerde uit te leggen, probeert hij nu als vreemdeling India te begrijpen in de achtdelige reisserie Van Bihar tot Bangalore. Het land telt meer armen, 426 miljoen, dan de armste 26 Afrikaanse landen bij elkaar. Maar er is ook enorme rijkdom. Indiase conglomeraten kopen Westerse bedrijven op. De grootste uitdaging voor India is niet om welvarender te worden, maar om de welvaart beter te spreiden. Jelle reist tussen twee uitersten door het land. Van Bihar, liggend in het arme oosten, tot Bangalore, de technologische reus in het rijke zuidwesten.
In de eerste aflevering reist Jelle langs de heilige rivier de Ganges. In Varanasi laat hij zijn aura lezen, en drinkt een glaasje Gangeswater. In Rishikesh gaat hij langs bij de volgelingen van Bhagwan, en probeert zijn neus te reinigen met een touw. Een aflevering over spiritualiteit, het leven en de dood.
Uitzending: vanaf zaterdag 2 december 20.20 uur op Nederland 2
Ja.quote:Op zondag 2 december 2012 20:43 schreef Tourniquet het volgende:
Mooie beelden! Heeft JBC hiervoor Hindi geleerd?
En hoewel verboden wordt het kastensysteem gewoon in stand gehouden.quote:Op zondag 9 december 2012 21:40 schreef Reyad het volgende:
Mooi maar wreed land, kinderen meisjes die gewoon worden weggegooid.
Triest inderdaad. Avonden lang over gepraat met een Indiase collega die al jaren lang noodgedwongen in het geheim een relatie heeft met z'n vriendin uit een andere kastequote:Op zondag 9 december 2012 23:39 schreef golfer het volgende:
[..]
En hoewel verboden wordt het kastensysteem gewoon in stand gehouden.
quote:De derde aflevering van Van Bihar tot Bangalore gaat over het kastensysteem. De leden van de laagste kasten zijn zich moeizaam aan het emanciperen.
In 1950 is in India het kastensysteem, een strikte hiërarchische verdeling van de maatschappij, officieel onwettig verklaard. Om te onderzoeken wat hiervan terecht is gekomen, reist Jelle Brandt Corstius naar de arme provincie Bihar. Hier voerde Ghandi campagne tegen de onderdrukking van de kastenlozen oftewel Dalits. Deze bevolkingsgroep heeft het nog steeds zwaar. Jelle ontmoet een man die op een bruiloft in elkaar geslagen werd, omdat hij op een trommel speelde. En de Dalits worden niet alleen door andere kasten gediscrimineerd, ze halen ook zichzelf naar beneden.
Maar er is ook positief nieuws. Tien jaar geleden kon een man van een hogere kaste op klaarlichte dag het huis van een vrouw uit een lagere kaste binnenlopen en zijn gang met haar gaan. Nu is dat niet meer het geval. Jelle bezoekt een kleine elektriciteitscentrale die werkt op rijsthulzen en zo 200 huishoudens elke avond van licht in de duisternis voorziet. Dit komt de geletterdheid van de Dalits ten goede.
Ook ontmoet Jelle de ‘echte’ slumdog millionaire. De goedlachse Sushil Kumar uit een arme familie in Bihar overkwam hetzelfde als de hoofdpersoon in de Oscarwinnende film: hij won een miljoen dollar in een populaire televisiequiz. Hij woont nog steeds in hetzelfde dorp en is een bescheiden nieuw huis aan het bouwen. Hij is een held in de gemeenschap, maar wordt overstelpt met verzoeken om geld.
Ik kijk meestal (gedeeltelijk) de herhaling op zaterdagmiddag, maar de serie "pakt" me niet echt.quote:Op maandag 24 december 2012 02:05 schreef golfer het volgende:
Niemand die meer kijkt?
Terwijl je een prachtig beeld krijgt van het hedendaagse India?
Ik word een beetje moe van dat gepraat in hoeveel eurocent mensen verdienen per dag. Daar klopt namelijk helemaal niks van. Voor hetzelfde geld kost een brood daar 0,01 cent ( ik zeg maar wat ). Dan is ze in verhouding toch niet zo arm. Als ze nou gewoon over koopkracht in vergelijking met Nederland praten, kun je je sowieso veel beter inbeelden hoe arm iemand daadwerkelijk is.quote:Op maandag 31 december 2012 00:39 schreef golfer het volgende:
India blijft een fascinerend land. Sloppenwijken die vele malen groter zijn dan steden in ons land en daarbinnen weer allemaal aparte subwijken met verschillende beroepen.
Mensen die voor 20 eurocent per dag de hele dag plastic scheiden.
Helemaal mee eens. Het is inderdaad niet zo zwart/wit. Maar eerlijk is eerlijk, veel is het niet: ¤0.20 is zo'n 14 roepies daar, maar daar kan je nog 1 flesje water van kopen, of minstens 3 koppen thee/koffie bij een stalletje, een bord met eten bij de lokale straatventer, of een buskaartje. Maar je kan dus met die 20 cent dus wel meer dan in NL.quote:Op woensdag 2 januari 2013 00:38 schreef Moos. het volgende:
[..]
Ik word een beetje moe van dat gepraat in hoeveel eurocent mensen verdienen per dag. Daar klopt namelijk helemaal niks van. Voor hetzelfde geld kost een brood daar 0,01 cent ( ik zeg maar wat ). Dan is ze in verhouding toch niet zo arm. Als ze nou gewoon over koopkracht in vergelijking met Nederland praten, kun je je sowieso veel beter inbeelden hoe arm iemand daadwerkelijk is.
Leuk, maar de remakes maken in die andere stad Malegaon waren nog veel leuker.quote:
Op Twitter vroeg ie suggesties voor een volgende serie.quote:Op maandag 14 januari 2013 02:50 schreef Obama het volgende:
JBC maakt enkel bazenseries eerst in rusland en nu in India!
Noord Korea of Frieslandquote:Op maandag 14 januari 2013 15:06 schreef golfer het volgende:
[..]
Op Twitter vroeg ie suggesties voor een volgende serie.
Ik wil hem wel eens naar Australië sturen.
Hmmm, saai land... Wonen daar nu zo veel boeiende mensen? Dan liever de VS.quote:Op maandag 14 januari 2013 15:06 schreef golfer het volgende:
[..]
China? Zal dat zomaar gaan?quote:Op maandag 14 januari 2013 16:32 schreef henkde_j het volgende:
Al denk ik dat het Afrikaans land, of China gaat worden
Hij heeft 2 keer Rusland gedaan, dus China zal ook wel lukken. In Rusland zijn de autoriteiten ook niet de makkelijkste. Tibet en Xin Jiang misschien wel wat lastiger dan rest van China.quote:
Al kwam hij wel een keer terug met banden die op onverklaarbare wijze compleet gewist bleken te zijnquote:Op maandag 14 januari 2013 18:00 schreef Lone_Gunman het volgende:
[..]
Hij heeft 2 keer Rusland gedaan, dus China zal ook wel lukken. In Rusland zijn de autoriteiten ook niet de makkelijkste. Tibet en Xin Jiang misschien wel wat lastiger dan rest van China.
Australië is lijkt mij te westers en te gewoon.quote:Op maandag 14 januari 2013 15:06 schreef golfer het volgende:
[..]
Hahaquote:
Oja, toen het over die jonge soldaten ging.. Erg was dat.quote:Op maandag 14 januari 2013 19:05 schreef henkde_j het volgende:
[..]
Al kwam hij wel een keer terug met banden die op onverklaarbare wijze compleet gewist bleken te zijn
Over het algemeen spreekt hij in het Hindi. De delen van India waar hij geweest is (met uitzondering van Bangalore (deelstaat Karnataka) hebben allen een taal die verwant is aan het hindi. In sommige afleveringen hoor je ook mensen Hindi spreken maar dan met een lokaal accent of spreken een soort van 'niet-ABN'.quote:Op maandag 11 februari 2013 23:26 schreef zuiderbuur het volgende:
Weet iemand welke taal hij in deze reeks vaak spreekt? Ik zou zeggen Hindi, maar dat kan men daar toch ook niet allemaal. In de aflevering over religieuze spanningen zegt hij op een gegeven moment dat zijn Gujarati roestig... dus neem ik aan dat hij dat niet spreekt?
twitter:jellebc twitterde op woensdag 17-04-2013 om 12:38:15Twitterprimeurtje: ik ga een nieuwe serie voor VPRO maken. Van de Zwarte naar Kaspische zee, door Georgië, Armenië en Azerbeidzjan. Zin in! reageer retweet
twitter:jellebc twitterde op woensdag 17-04-2013 om 12:42:47Serie zal worden uitgezonden rond de Olympische Winterspelen in Sotsji. Want wie wonen er nou in de Kaukasus? http://t.co/ESk2r8jyiy reageer retweet
quote:Op woensdag 17 april 2013 12:44 schreef golfer het volgende:
twitter:jellebc twitterde op woensdag 17-04-2013 om 12:38:15Twitterprimeurtje: ik ga een nieuwe serie voor VPRO maken. Van de Zwarte naar Kaspische zee, door Georgië, Armenië en Azerbeidzjan. Zin in! reageer retweet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |