abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119816267
quote:
Jelle Brandt Corstius gaat voor de VPRO op reis door India. Waar hij eerder als kenner Rusland probeerde uit te leggen, probeert hij nu als vreemdeling India te begrijpen in de achtdelige reisserie Van Bihar tot Bangalore. Het land telt meer armen, 426 miljoen, dan de armste 26 Afrikaanse landen bij elkaar. Maar er is ook enorme rijkdom. Indiase conglomeraten kopen Westerse bedrijven op. De grootste uitdaging voor India is niet om welvarender te worden, maar om de welvaart beter te spreiden. Jelle reist tussen twee uitersten door het land. Van Bihar, liggend in het arme oosten, tot Bangalore, de technologische reus in het rijke zuidwesten.

In de eerste aflevering reist Jelle langs de heilige rivier de Ganges. In Varanasi laat hij zijn aura lezen, en drinkt een glaasje Gangeswater. In Rishikesh gaat hij langs bij de volgelingen van Bhagwan, en probeert zijn neus te reinigen met een touw. Een aflevering over spiritualiteit, het leven en de dood.
Uitzending: vanaf zaterdag 2 december 20.20 uur op Nederland 2
bron

Leuk, ik heb er zin in :).
pi_119820270
Ja, ik ook. Ga morgenavond zeker even kijken.
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_119851932
Over 20 minuten ongeveer :).
pi_119852003
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 20:02 schreef Mylene het volgende:
Over 20 minuten ongeveer :).
Penoza gaat voor
pi_119852888
Lijkt me leuk, ik ga kijken
A signature (from Latin signare, "sign") is a handwritten (and sometimes stylized) depiction of someone's name, nickname or even a simple "X" that a person writes on documents as a proof of identity and intent.
pi_119853846
Mooie beelden! Heeft JBC hiervoor Hindi geleerd?
pi_119854889
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 20:43 schreef Tourniquet het volgende:
Mooie beelden! Heeft JBC hiervoor Hindi geleerd?
Ja.

Ik word een beetje onpasselijk van die toestanden rondom de Ganges in Varanasi. :{

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-12-2012 21:02:49 ]
pi_119860198
Was een prima aflevering. Mooie beelden van een heel speciaal land.
  zondag 2 december 2012 @ 23:21:02 #9
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_119862648
Had het opgenomen en zit het nu met stijgende verbazing te bekijken.
Wat een bijzonder land is het toch.
Die smerige Ganges en die yogi met z'n neusspoelingen. :{

En knap dat Jelle speciaal hiervoor wat Hindi heeft geleerd. ^O^
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_120120262
Over een kwartier begint de volgende aflevering: '' Ongewenste meisjes in India''. Ben benieuwd.
pi_120125925
Mooi maar wreed land, kinderen die gewoon worden weggegooid. :{
  zondag 9 december 2012 @ 23:39:44 #12
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_120133397
quote:
15s.gif Op zondag 9 december 2012 21:40 schreef Reyad het volgende:
Mooi maar wreed land, kinderen meisjes die gewoon worden weggegooid. :{
En hoewel verboden wordt het kastensysteem gewoon in stand gehouden. :{
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_120137026
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2012 23:39 schreef golfer het volgende:

[..]

En hoewel verboden wordt het kastensysteem gewoon in stand gehouden. :{
Triest inderdaad. Avonden lang over gepraat met een Indiase collega die al jaren lang noodgedwongen in het geheim een relatie heeft met z'n vriendin uit een andere kaste :{
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  maandag 10 december 2012 @ 02:17:38 #14
294141 tarantism
hups in die kont
pi_120137502
wat een land

ongelooflijk, die 'wetenschapper' met z'n verhaal over die immuniteit van de ganges. Die gast zuigt het ter plekke uit z'n duim :') dat hele land is een slechte grap :')
  Moderator / Redactie Sport zondag 16 december 2012 @ 20:08:38 #15
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_120387292
quote:
De derde aflevering van Van Bihar tot Bangalore gaat over het kastensysteem. De leden van de laagste kasten zijn zich moeizaam aan het emanciperen.

In 1950 is in India het kastensysteem, een strikte hiërarchische verdeling van de maatschappij, officieel onwettig verklaard. Om te onderzoeken wat hiervan terecht is gekomen, reist Jelle Brandt Corstius naar de arme provincie Bihar. Hier voerde Ghandi campagne tegen de onderdrukking van de kastenlozen oftewel Dalits. Deze bevolkingsgroep heeft het nog steeds zwaar. Jelle ontmoet een man die op een bruiloft in elkaar geslagen werd, omdat hij op een trommel speelde. En de Dalits worden niet alleen door andere kasten gediscrimineerd, ze halen ook zichzelf naar beneden.

Maar er is ook positief nieuws. Tien jaar geleden kon een man van een hogere kaste op klaarlichte dag het huis van een vrouw uit een lagere kaste binnenlopen en zijn gang met haar gaan. Nu is dat niet meer het geval. Jelle bezoekt een kleine elektriciteitscentrale die werkt op rijsthulzen en zo 200 huishoudens elke avond van licht in de duisternis voorziet. Dit komt de geletterdheid van de Dalits ten goede.

Ook ontmoet Jelle de ‘echte’ slumdog millionaire. De goedlachse Sushil Kumar uit een arme familie in Bihar overkwam hetzelfde als de hoofdpersoon in de Oscarwinnende film: hij won een miljoen dollar in een populaire televisiequiz. Hij woont nog steeds in hetzelfde dorp en is een bescheiden nieuw huis aan het bouwen. Hij is een held in de gemeenschap, maar wordt overstelpt met verzoeken om geld.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  maandag 17 december 2012 @ 00:19:36 #16
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_120402459
Vreselijk, dat kastensysteem dat nog steeds bestaat.

De 'onaanraakbaren' :{
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 24 december 2012 @ 02:05:52 #17
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_120704579
Niemand die meer kijkt?
Terwijl je een prachtig beeld krijgt van het hedendaagse India?
Poef.....gone! ©golfer
pi_120711072
quote:
11s.gif Op maandag 24 december 2012 02:05 schreef golfer het volgende:
Niemand die meer kijkt?
Terwijl je een prachtig beeld krijgt van het hedendaagse India?
Ik kijk meestal (gedeeltelijk) de herhaling op zaterdagmiddag, maar de serie "pakt" me niet echt.

India is geen leuk land.
  maandag 31 december 2012 @ 00:39:14 #19
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_120991380
India blijft een fascinerend land. Sloppenwijken die vele malen groter zijn dan steden in ons land en daarbinnen weer allemaal aparte subwijken met verschillende beroepen.

Mensen die voor 20 eurocent per dag de hele dag plastic scheiden. :{
Poef.....gone! ©golfer
pi_121058728
quote:
11s.gif Op maandag 31 december 2012 00:39 schreef golfer het volgende:
India blijft een fascinerend land. Sloppenwijken die vele malen groter zijn dan steden in ons land en daarbinnen weer allemaal aparte subwijken met verschillende beroepen.

Mensen die voor 20 eurocent per dag de hele dag plastic scheiden. :{
Ik word een beetje moe van dat gepraat in hoeveel eurocent mensen verdienen per dag. Daar klopt namelijk helemaal niks van. Voor hetzelfde geld kost een brood daar 0,01 cent ( ik zeg maar wat ). Dan is ze in verhouding toch niet zo arm. Als ze nou gewoon over koopkracht in vergelijking met Nederland praten, kun je je sowieso veel beter inbeelden hoe arm iemand daadwerkelijk is.
  zaterdag 5 januari 2013 @ 16:24:35 #21
17829 Lone_Gunman
Badda Bing Badda Bang
pi_121194774
Ik heb nu twee afleveringen bekeken en JBC vind ik wel een competente kerel. Ik heb ook veel genoten van zijn reizen door Rusland. Ook knap van hem hoe hij zijn best doet om met hindi om te gaan.
Nu is het natuurlijk zo dat je in docu's zelden 'normale' mensen aan het woord ziet, omdat die vaak niet interessant zijn voor de tv-kijker. Je ziet de docu door de bril van de wat armere bevolking. Wat helaas zo is dat het voor de kijker relatief makkelijk is om de cliche's bevestigd zien te krijgen.

In de tweede aflevering bij dat weeshuis (mooi initiatief trouwens) wordt door de medewerkster uitgelegd dat meisjes niet geadopteerd mogen worden. Dit klopt niet helemaal. In India kan men gewoon meisjes adopteren, maar hier zijn wel strenge regels (bewerkstelligd ter voordeel van het kind) aan verbonden. Zo mag een alleenstaande man bijvoorbeeld geen meisje adopteren. Zo zijn er ook nog andere dwingende regels zoals een bepaald inkomen (maar dit geldt ook voor jongens) etc etc...

Ik vind het overigens jammer dat de ondertiteling niet helemaal accuraat is af en toe. In de eerste aflevering merkte ik dat al en dat was doorslaggevend voor de context. Toen JBC bij dat mannen ashram op bezoek ging (uit mijn hoofd ongeveer dat stuk) vertelde hij dat wanneer een persoon overlijdt, zijn/haar ziel naar het hiernamaals gaat. Dit omschreef hij als het woord 'brahman' (spreek uit als Brahmaan), maar in de ondertiteling werd gerefereerd naar de god 'Brahma'. Dit zijn twee verschillende concepten. Voor de kijker kan dit misleidend werken.

quote:
0s.gif Op woensdag 2 januari 2013 00:38 schreef Moos. het volgende:

[..]

Ik word een beetje moe van dat gepraat in hoeveel eurocent mensen verdienen per dag. Daar klopt namelijk helemaal niks van. Voor hetzelfde geld kost een brood daar 0,01 cent ( ik zeg maar wat ). Dan is ze in verhouding toch niet zo arm. Als ze nou gewoon over koopkracht in vergelijking met Nederland praten, kun je je sowieso veel beter inbeelden hoe arm iemand daadwerkelijk is.
Helemaal mee eens. Het is inderdaad niet zo zwart/wit. Maar eerlijk is eerlijk, veel is het niet: ¤0.20 is zo'n 14 roepies daar, maar daar kan je nog 1 flesje water van kopen, of minstens 3 koppen thee/koffie bij een stalletje, een bord met eten bij de lokale straatventer, of een buskaartje. Maar je kan dus met die 20 cent dus wel meer dan in NL.
"Go Ahead, Make My Day !!"
  zaterdag 5 januari 2013 @ 16:55:10 #22
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_121195876
Voor het eerst een stukje gezien net. Het bevestigt mijn beeld van India als verschrikkelijk land, maar wát een goede presentatie zeg!
  maandag 7 januari 2013 @ 00:03:33 #23
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_121254437
Prima aflevering weer vandaag over het Hindoe-Moslimconflict dat nog steeds speelt.
Poef.....gone! ©golfer
  Moderator / Redactie Sport zondag 13 januari 2013 @ 20:59:33 #24
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_121521095
Over Bollywood nu.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_121525450
Als ze bezig waren over de x-factor die je als acteur moet hebben, terwijl dat 24-jarige meisje stond te wachten om haar auditie te doen, begon ik me toch even af te vragen hoe veilig dat soort werk is... :{

Verder best leuk om te zien dat je naast Bollywood ook een Kollywood, Tollywood en een Mollywood hebt. :)

Dat verhaal van die jongeman die als Superman in een film het opnam tegen tabak-booswichten, en zelf overleed aan mondkanker vond ik heel bizar. :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')