abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119763117
Ik schaar het maar onder projecten, want de huizenjacht an-sich is al een heel project. :)

Inmiddels duurt de zoektocht naar een leuke woning zo'n half jaar en na de eerste oriënterende stapjes bij een hypotheekadviseur ben ik wat woningen gaan bezichtigen. Appartement, huisje, appartement, huisje, ik kwam er niet uit. Beide met de bekende voor en nadelen... Na de openhuizen dag afgelopen najaar was ik eigenlijk een illusie armer. Met mijn eisen/wensenlijstje zouden m'n maandelijkse lasten te hoog worden, ik wilde te veel. Het was wel te financieren met spaargeld, maar dat wilde ik niet.

Omdat ik het erg leuk vind om te klussen, had ik ook wat 'gedateerde' huizen bezocht. Het leek in eerste instantie leuk, maar toen ik er wat langer overna dacht bleek dat ook niet echt haalbaar. Mede door de lessen die ik hier heb geleerd, kwam ik tot de conclusie dat ik er geen zin in heb om nog ongeveer 2 jaar te klussen in een onbewoonbaar huis.

Toen viel mijn oog op een ex-huurwoning die er best leuk uitzag. Na een eerste bezichtiging werd de interesse groter, en ben ik samen met twee familieleden terug gegaan voor een technische inspectie. In de tussentijd had ik ook het bouwkundig rapport van de woning ontvangen en daar kwamen geen grote gebreken uit naar voren, wel wat aanmerkingen maar dat lijkt me normaal voor een huis uit de jaren '30. Echt jaren '30 is het niet meer, wel fan van, maar met mijn budget ga ik geen huis laten schieten wegens het ontbreken van een paar paneeldeurtjes of glas in lood ramen.

De 2e bezichtiging was een lange! (de makelaar was na drie kwartier vertrokken voor een volgende afspraak en liet mij de sleutel dus had het rijk alleen) Ik had wat gereedschap meegenomen, dus ben voorzichtig alvast begonnen met 'herstelbaar slopen' ~O> in het huis van een ander... Erg verhelderend en ben een hoop wijzer geworden.

De staat van het huis zal ik later nog beschrijven, maar ik had een goed gevoel bij de woning en zag de in mijn hoofd geplande verbouwingen wel zitten. Toen werd het voor mij pas echt spannend, geen ervaring met zulke aankopen en elke knoop moet je op dat moment alleen doorhakken. Nou, bod uitgebracht en dat werd niet geaccepteerd met de mededeling dat er niet te onderhandelen viel. Ik was op mijn beurt niet echt van plan de koopprijs te betalen. (Uiteindelijk wel, maar dan wel pas nadat ik echt zeker wist dat er echt niets in zat)

Het knaagde echt enorm, want ik wilde het heel graag hebben en kon het goed betalen. Vervolgens dwars gedaan en heb een 2e bod gedaan en dat als eindbod neergelegd. (beetje zielig gedaan) Hiervoor kwam vandaag eindelijk het verlossende telefoontje en zijn we een aankoopsom overeen gekomen. *O* Niet veel op gewonnen, maar het voelde als een gigantische overwinning omdat ik m'n zin had en de koopprijs zachtjes uitgedrukt toch al laag was.

Ik was er helemaal niet vanuit gegaan dat er dit jaar überhaupt nog iets om m'n pad zou komen en ik net als de rest van NL vanaf 01-01-2013 toegewezen was op 100% annuïteit. Ik ben er alleen nog niet uit wat het qua hypotheek gaat worden. Wil natuurlijk zo laag mogelijke maandlasten, maar ook een zo verstandig mogelijke beslissing maken gericht op de toekomst. A.s. dinsdag heb ik met 1 van de 3 adviseurs die ik heb gesproken voor wat basic info en berekeningen een afspraak staan om de details wat verder uit werken en offertes aanvragen.

Tering, ik weet helemaal niet of jullie op zo'n verhaal zitten te wachten, maar ik had even de behoefte om het van me af te schrijven en heb geen dagboek... Vergeef mij.

Ik zal het topic snel K&W-waardig maken door het topic te updaten met tekeningen en wat meer details van de woning. Ik wil eigenlijk eerst het koopcontract hebben getekend, voor ik te hard van stapel loop. }:|

Samenvatting: aankoopsom overeen gekomen met tegenpartij. O+
pi_119766772
Gefeliciteerd. . w/

Klinkt als een weloverwogen beslissing.
pi_119768448
Gefeliciteerd, benieuwd naar de Foto's :)
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:04:59 #4
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_119768587
Gefeliciteerd, ben benieuwd!
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 30 november 2012 @ 00:32:03 #5
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_119769353
Pictures or it didn't happen!

Grapje - gefeliciteerd, ik kijk uit naar de foto's!
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_119790505
Benieuwd :D
pi_119790851
Feli! Leuk!

2 jaar klussen, van tevoren nooit gedacht nu na 12 maanden nog niet klaar te zijn hier :(
Laat die handjes wapperen!
pi_119795153
quote:
6s.gif Op donderdag 29 november 2012 22:02 schreef 4wood het volgende:

Ik was er helemaal niet vanuit gegaan dat er dit jaar überhaupt nog iets om m'n pad zou komen en ik net als de rest van NL vanaf 01-01-2013 toegewezen was op 100% annuïteit. Ik ben er alleen nog niet uit wat het qua hypotheek gaat worden. Wil natuurlijk zo laag mogelijke maandlasten, maar ook een zo verstandig mogelijke beslissing maken gericht op de toekomst. A.s. dinsdag heb ik met 1 van de 3 adviseurs die ik heb gesproken voor wat basic info en berekeningen een afspraak staan om de details wat verder uit werken en offertes aanvragen.

Gefeliciteerd met de aankoop en je strategie! Ben benieuwd naar het verbouwtopic!

Wat hypotheek betreft: ik begrijp dat je alleengaand bent? Mijd dan zoveel mogelijk alles wat met verzekeren en polissen om de hypotheek af te lossen, te maken heeft.

In jouw geval blijven eigenlijk alleen banksparen en annuïtaire hypotheekvormen over. Lastig, omdat je niet in de toekomst kunt kijken en niet weet hoe je situatie over pak-enm-beet 20 jaar is; evenmin de situatie rond de HRA.

Het beste kan je via internetsites een paar berekeningen maken en kijken wat de verscillen per jaar en over de hele looptijd zijn.

Misschien is een "mengeling" iets: 50% aflossingsvrij en 50% m.b.v. banksparen aflossen. Die eerste schuld kan je dan altijd gedurende de looptijd nog aflossen als je de poen over hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 30-11-2012 21:42:04 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_119810541
Bedankt allemaal! 8-)

@Gielovd; einde al in zicht? :)
@Blomke; Op koop inderdaad alleen. Ik wil niet wachten tot ik weer een relatie heb, omdat ik het A; toch op 1 inkomen wil kunnen betalen, B; nu nog bij mijn ouders woon en C; ik het 2 jaar na het afronden van m'n studie (en dus voltijd werken) het tijd vind om de volgende stap te maken. En ik heb er allemachtig veel zin in. :Y

Ik was inderdaad niet van plan om met allerlei vreemde constructies te gaan werken, grote kans dat het een std. bankspaar en aflossingsvrije hypotheek wordt. Het voelt een beetje als een gok, maar ik heb er zelf vertrouwen dat ik het goed kan blijven betalen, zelfs als de HRA wordt afgebouwd in de toekomst. Ik leen straks behoorlijk onder m'n max, en de lasten zijn lager dan die van een gemiddelde huurwoning.

Ik heb 't gevoel dat ik al aardig op de zaken vooruit aan het lopen ben, maar ik kan me niet voorstellen dat het ergens nog op stuk gaat lopen. (In feite heb ik nog niks namelijk... }:|)

Hierbij alvast 2 (funda) foto's van de straat en het huisje. Het is ongeveer 70m2 op een kavel van 115m2. Niet gigantisch, maar groot genoeg om er fatsoenlijk in te wonen en voor mij gelegen op een toplocatie; op loopafstand van de binnenstad en dichtbij m'n werk, het heeft een voortuintje, achtertuin met achterom, en een kleine schuur.

Verder heeft het huis een aanbouw met keuken, de trap zit in de woonkamer en boven bevinden zich de douchcabine (badkamer is een te groot woord voor dat hokje :P), 2 slaapkamers en een slaapkamertje. Verder nog een bergzolder, bereikbaar met vlizotrap.

De straat:

En de voorkant van het huis:

Goed, wat plannen dan. Het huis is bouwtechnisch in goede staat, maar dat betekend niet dat er niets hoeft te gebeuren. :Y) Verwacht geen complete strip of rebuild, maar het wordt wel een stevige verbouwing. Ik wil de badkamer over de volledige breedte 80-90 cm groter maken en hiervoor moet de trap verplaatst worden. Nja, er moet niks, het zijn wensen. :+ Daarnaast misstaat een nieuwe keuken niet, en moet de elektra worden uitgebreid en vernieuwd.

Hieronder een situatieschets: (links is bestaand, rechts is een schetsje van de plannen)
Beneden:

Blauw is een stalen H-profiel als onderspanning van de vloerbalken. Rechts daarvan bij de trap een gemetselde poer met stalen koker. Zie tekening hieronder voor functie.

Boven: (verder gekleurd met oranje. O-) )

De muurtjes op de 1e verdieping zijn van steen, en worden ondersteund door stalen H-profielen.( oranje) Omdat ik de trap een stuk wil opschuiven om de badkamer te vergroten, komt er in het trappengat een H-profiel 'bloot' te liggen. In eerste instantie zal moeten worden berekend of de stalen koker het gewicht van de balken alleen kan dragen en het stuk in het trapgat verwijdert kan worden. Hiervoor ben ik nog nog opzoek naar een constructeur die dit voor me wil berekenen, maar komt t.z.t. wel.

Het kleinste slaapkamertje wordt hierdoor nog kleiner, ik maak er denk ik een kantoortje van. Beetje afhankelijk van waar ik de wasmachine (en evt. droger) ga plaatsen. Die apparaten in een badkamer vind ik echt verschrikkelijk, dan nog liever in de keuken. Maar hier zit ik een beetje mee in m'n maag. Wat vinden jullie een handige plaats voor die apparatuur?

Misschien wordt het wijkje wel herkend maar ik plaats hier liever nog geen Funda link, als het allemaal definitief rond is wil ik wel vertellen waar het staat.
pi_119812688
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 december 2012 13:41 schreef 4wood het volgende:
Beetje afhankelijk van waar ik de wasmachine (en evt. droger) ga plaatsen. Die apparaten in een badkamer vind ik echt verschrikkelijk, dan nog liever in de keuken. Maar hier zit ik een beetje mee in m'n maag. Wat vinden jullie een handige plaats voor die apparatuur?
Wij hebben die apparaten in een nis in de keuken; bevalt uitermate goed. In jouw geval kan je er misschien een keukenblad boven maken?

Ik denk dat veel plaatsen zo'n wijk hebben; ik herkende het niet 1-2-3 maar zulke woningen zjn er algemeen gebouwd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_119850509
Ja, daar heb ik ook aan zitten denken. Ik ben alleen bang dat het (te) krap wordt dan... aanbouw is 224 breed, en met 2x 65cm werkblad blijft er een gangpad van minder dan een meter over. Onder de trap onstaat ook ruimte door het verplaatsen, maar of dat een handige plek is voor een wasmachine?
pi_119853438
quote:
0s.gif Op zondag 2 december 2012 19:22 schreef 4wood het volgende:
Onder de trap onstaat ook ruimte door het verplaatsen, maar of dat een handige plek is voor een wasmachine?
Kan ook prima, wel dan al bij de verbouwing rekening houden met de aansluitingen: water/el./ en riool.
pi_120085063
Zoooo, vanmorgen gezellig bij de makelaar op de koffie geweest! c_/ Veel krabbeltjes gezet, en een uur later bleek de wettelijke bedenktijd van 3 dagen te zijn ingegaan. *)

Gaat allemaal lekker vlot; afgelopen dinsdag bij de adviseur geweest en inmiddels heb ik de keuze gemaakt. Het wordt een bankspaar + aflossingsvrije hypotheek zonder verdere fratsen of constructies. Een bouwdepot heb ik nog even overwogen, maar kies er toch voor alles uit eigen zak te betalen.

De werkgeversverklaring, medische goedkeuring voor ORV en taxatie zijn gisteren afgerond en/of goedgekeurd, waardoor a.s. maandag de hypotheek kan worden aangevraagd. Een creditcard leek de boel nog even te vertragen, maar die stond niet geregistreerd bij het BKR gelukkig.

Als het de notaris ook meewerkt, vindt de overdracht nog voor de jaarwisseling plaats. Dat zou erg goed uitkomen want dan kan ik mooi in m'n (onvrijwillige) vakantie al wat meters maken!
pi_120085854
Respect en bewondering voor je hypotheekkeuzes en aanpak van dit project. Een voorbeeld hoe het gewoon zonder gedoe en rompslomp kan gaan!

Als je de verbouwing net zo voortvarend aanpakt als de aankoop/hypotheekkeuze, zal het een rap klusproject met mooi eindresultaat worden!!

Nogmaals gefeliciteerd!
pi_120164058
Het loopt zo lekker soepel omdat ik veel al had uitgezocht voordat ik ook maar één bezichtiging had gedaan, ondanks dat het voor buitenstaanders een hals-over-kop aankoop lijkt. :9 Verder denkt en werkt m'n hypotheekadviseur erg goed mee waardoor weinig tijd verloren gaat.

De verbouwing zal wel iets minder voorspoedig gaan, ik heb eigenlijk geen ervaring met zo'n klusproject (verder dan een badkamer en toilet renovatie ben ik niet gekomen) Ik ga alles zelf doen maar uiteraard niet zonder een paar handige familieleden en vrienden. M'n opa is een gepensioneerde,ouderwetse timmerman waarvan de handen nog dagelijks jeuken, dus die maak ik gewoon hoofduitvoerder. >:)

Het gebrek aan ervaring heeft me nog nooit ergens van weerhouden iets te doen, dus ook dit komt vroeg of laat wel goed hoop ik. Houdt het klusblundertopic vanaf januari 2013 dus maar goed in de gaten. :D
pi_120167946
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2012 20:27 schreef 4wood het volgende:

De verbouwing zal wel iets minder voorspoedig gaan, ik heb eigenlijk geen ervaring met zo'n klusproject (verder dan een badkamer en toilet renovatie ben ik niet gekomen) I
Dat zijn anders behoorlijke leerprojecten: komt veel bij kijken zoals installatietechniek, betegelen, voegen, afstellen e.d.
quote:

k ga alles zelf doen maar uiteraard niet zonder een paar handige familieleden en vrienden. M'n opa is een gepensioneerde,ouderwetse timmerman waarvan de handen nog dagelijks jeuken, dus die maak ik gewoon hoofduitvoerder. >:)

Geweldig zo'n man!

quote:

Het gebrek aan ervaring heeft me nog nooit ergens van weerhouden iets te doen, dus ook dit komt vroeg of laat wel goed
Kijk, dat is tenminste mannentaal!
  maandag 10 december 2012 @ 21:40:04 #17
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_120168587
is dat in de buurt van de Hertenlaan?
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_120203018
Hi Lipje, deze stad heeft geen Hertenlaan, wel de goedkopere :P Hertenstraat, maar daar ligt het niet echt bij in de buurt.

Het is makkelijker gezegd dan uitgevoerd natuurlijk, Blomke. :+

In eerste instantie heb ik al te makkelijk gedacht over het verplaatsen van de trap... Wist in eerste instantie niet eens dat ik hier ook een bouwvergunning voor aan moest vragen. Ook ben ik het historisch centrum al even in geweest voor wat bouwtekeningen. Kan nog een keer terug omdat ik dacht 'die print ik wel ff uit'.

Blijken het blauwdrukken te zijn van het volledige bouwproject uit 1930, die stuk voor stuk moeten worden uitgelezen via een projector. Toch best een tegenvaller voor iemand uit de .pdf generatie. :') Verder zijn de huizen tussentijds ook gerenoveerd, dus ik moet nog even verder neuzen.

[ Bericht 0% gewijzigd door 4wood op 11-12-2012 20:52:25 ]
pi_120426438
Daar ben ik weer. :) Financieringsaanvraag is goedgekeurd dus ik mag morgenochtend de krabbeltjes zetten voor de hypotheekverstrekking! :7 Hopelijk krijg ik de overdracht dit jaar nog rond, maar ik verwacht het niet meer eigenlijk. :{

Ondertussen zijn alle opties voor verbouwen al meerdere keren langs gekomen, maar ik ben er voor de bovenverdieping nog steeds niet uit. Niet dat ik voor de makkelijkste weg wil gaan, maar ik vraag me nu sterk af of ik de badkamer wel moet vergroten n.a.v. wat schetsen die ik heb gemaakt:

Links (A) de douche met bestaande afmetingen, rechts (B) hoe het zou kunnen worden nadat ik het trapgat heb verplaatst en de constructie van het huis/fundering heb aangepast. Het vraagt nogal wat werk (en extra ¤¤¤)... :? Ik hecht geen waarde aan andere luxe in een badkamer die ik nu niet heb ingetekend, dus ik vraag me gewoon af; is het wel nodig? Eerst moest alles groot, mooi en luxe, maar goed, ik ben ook maar een net afgestudeerde pauper die aan z'n eerste huisje begint.

Een bad vind ik mooi, maar gebruik ik toch nooit.
Een 2e toilet op de 1e verdieping vind ik wel een meerwaarde.

Goed; een plaatje ter inspiratie dan;

Volgens mij zou ik me hier namelijk prima mee redden. 8-)
Ja, het is klein, maar met een paar mooie tegels en apparaten ( :')) is het best netjes denk ik.

Wat vinden/denken jullie?
pi_120470748
Is hier iemand? :W

quote:
Hopelijk krijg ik de overdracht dit jaar nog rond, maar ik verwacht het niet meer eigenlijk.
28 december vindt de overdracht plaats. *O* *O* *O*

[ Bericht 16% gewijzigd door 4wood op 18-12-2012 19:20:23 ]
  dinsdag 18 december 2012 @ 20:08:17 #21
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_120473926
op de plattegrond oogt de badkamer groter dan in de 3d plaatje. Ik denk dat je de ruimte moet zien, en bekijken of de ruimte praktisch genoeg is.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_120497717
Ik zou het niet doen, in mijn ogen geen meerwaarde of groter woongenot. Ja het is nu niet groot, maar moet het groter zijn? Hoeveel tijd per dag ben je er?
Ook gaat het ten koste van de ruimte van de extra slaapkamer waardoor je daar weer beperkter bent in de mogelijkheden. Er past van volgens mij bijvoorbeeld geen bed meer in. Dit zal je nu niet veel uitmaken, maar kanvoor de eventuele verkoop later weer een beperking zijn.
pi_120497905
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 18:46 schreef 4wood het volgende:

Een bad vind ik mooi, maar gebruik ik toch nooit.
Een 2e toilet op de 1e verdieping vind ik wel een meerwaarde.

Wat vinden/denken jullie?
2x correct. Je indeling A is goed/slim
pi_120498048
Ik zou het wel doen. Nu red je je er nog mee, maar later is het waarschijnlijk toch wel erg prettig. Zodra je samen gaat wonen of evt. kinderen krijgt. Dan is net wat meer ruimte in de badkamer wel erg fijn. De kleine slaapkamer is 2 bij 3. Daar kan net een bed in staan, dus dat zou evt. ook groot genoeg zijn.
pi_120498310
Ik geloof dat ik het er ook niet voor over zou hebben om de badkamer te vergroten. Leuk project, en ben erg benieuwd!
een heel lief, braaf, aardig, keurig, net en onschuldig meisje...
pi_120513312
Lastig. Wat Puala zegt, met oog op de toekomst is het misschien wel handig, maar ik geloof niet dat de kosten op zouden wegen tegen wat je ervoor terugkrijgt (sowieso qua waardevermeerdering van je huis niet).
  woensdag 19 december 2012 @ 17:45:01 #27
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_120515163
Wat een leuk project! En ik sluit mij volledig aan bij blomke, je hebt de zaken verstandig aangepakt. :)

Die badkamer - ik vrees dat dat verplaatsen van dat trapgat (om 'm groter te maken) nogal eens heel erg in de papieren zou kunnen gaan lopen. Het komt er toch ook op neer dat je je hele trap + trapgat zult moeten verplaatsen, dus nogal een 'ingreep' denk ik zo.

Nog los van al het 'gedoe' waarmee het vergroten gepaard zou gaan, zou ik voldoende hebben aan die kleinere variant (A dus). Lijkt me een prima badkamer hoor. Verstandig ook om geen bad te plaatsen, je hebt ruim voldoende aan een ruime douche.
En wat de toekoms brengt, dat weet je toch niet. Wellicht is een grotere badkamer inderdaad handiger met kinderen, maar aan de andere kant hebben hele volksstammen het al gedaan met die kleinere ruimte, en doen velen dat ook vandaag nog. Ik zou het de investering niet waard vinden.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_120531048
Bedankt voor het meedenken allemaal. :) Toch wel wat wisselende reacties en kan me in beide redeneringen wel vinden, lastig...

Ik denk inderdaad dat de plattegrond wat vertekend, het is namelijk echt wel klein en het verplaatsen van het trappengat kost inderdaad meer geld en moeite. Constructieberekening laten doen, bouwvergunning aanvragen en een nog kleiner slaapkamertje. Voordelen; meer 'comfort', minder loze ruimte boven en extra bergruimte onder de trap.

Alle muurtjes, het plafond en de vloer worden sowieso gesloopt in 't badkamertje. Ligt nu een vloer in van +10cm die ik wil vervangen voor een zwaluwstaartvloertje om wat hoofdruimte te winnen. :)

Wanneer ik de sleutel heb zal ik nog eens gaan ++ en --... Hoewel ik er 2x ben geweest, vind ik het nu toch wel lastig inschatten. Eerst maar eens opzoek naar een stroombeestjes- en gasleverancier, een beetje water en verzekeringen vóór de 28e... }:|
  woensdag 19 december 2012 @ 23:29:35 #29
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_120533881
Je zou de functie van de kleinste slaapkamer kunnen veranderen in badkamer.

De stalen koker zal het gewicht wel kunnen dragen, maar ik ben bang voor de vervormingen in de staalconstructie, en dan met name het risico van knik in de koker door de grotere verdraaiing op het aansluitpunt van de koker en de H-balk. Een constructeur moet je dit allemaal kunnen vertellen.
pi_120813686
Ook een overweging, een badkamer met balkon. :7 :D Lijkt me iets minder praktisch, maar aan de andere kant; ik verwacht het ook niet echt te gaan gebruiken voor meer dan een beetje was te drogen. Morgen 'eindelijk' de sleutel. Dan kan ik alles gelukkig ook weer wat beter overzien en er plannen voor maken.

Ben me al aan het voorbereiden op de hel van het (gesausde) behang verwijderen. Hoop dat er in de 80 jaar niet elke 10 jaar een laag overheen is gekomen. Gelukkig heb ik een paar familieleden die al dagen uitkijken naar het behang trekken... 8)7

Heb voor een week een afstomer en prikroller gehuurd, en een stukje gereedschap gefabriceerd waarmee ik makkelijker door de bovenste gesausde laag heen hoop te komen.... Als het werkt dan heb ik 'het beste idee van Nederland 2014' in m'n handen. :') c_/
pi_120818360
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2012 17:45 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Wat een leuk project! En ik sluit mij volledig aan bij blomke, je hebt de zaken verstandig aangepakt. :)
Waarmee het IQ van juristen ook weer eens is aangetoond c_/

quote:
0s.gif Op donderdag 27 december 2012 12:47 schreef 4wood het volgende:
Ook een overweging, een badkamer met balkon.
Onze ervaring is dat je een balkon hoegenaamd niet gebruikt als je een tuin hebt. Ook niet voor het drogen van was; het is gewoon veel praktischer een droogmolen in de tuin te plaatsen ipv ielige draadjes op een balkon. Dus als je het balkon bij je badkamer kunt betrekken: doen!!. Onderbouw + isolerend glas erboven en liggend vanuit bad kan je je omgeveing bestuderen (en je omgeving jou!).

[ Bericht 17% gewijzigd door blomke op 27-12-2012 15:52:42 ]
pi_121021146
Zo, de laatste update voor dit jaar...

We hebben een vliegende start gehad! Vrijdagmiddag om half 12 had ik de sleutel, en na een lunch ben ik met m'n pa, ma, opa en oma begonnen aan het behangtrekken. De hele beneden verdieping had gesausd vinylbehang, maar de bovenverdieping was vrijdagavond al helemaal kaal.

Topwerk van de oudjes, ze waren niet te stoppen met hun 76 en 73 jaar, eigenlijk best bijzonder dat ze nog zo fit zijn bedenk ik me net. O+ Vrijdavond had ik een soort pre-housewarming party georganiseerd dus toen is er niets meer gebeurt. c_/

Zaterdagochtend is de benedenverdieping compleet ontdaan van het vinylbehang. De waterdichte bovenlaag was goed te verwijderen met een plamuurmes, de onderlaag was daarna makkelijk los te weken. De prikroller en stoomapparaat gelijk de dag erop teruggebracht. (die waren niet nodig :W)

Daarna begonnen met de zachtboard plafonds verwijderen, toen kwam de elektra mooi bloot te liggen. In alle centraaldozen ligt al randaarde en alles is al eens vervangen. Moet nog ff laten beoordelen of ik boven alsnog alles vervang, of enkel uitbreid waar nodig.

Beneden heb ik nog niet echt in kaart, daar zijn vanmiddag de gipsplaten verwijdert.

Zelf ben ik vandaag aan de slag geweest met de badkamer, en heb ik de laatste dagen wakker gelegen om de knoop door te hakken. Ik heb besloten om de badkamer niet te vergroten en zelfs geen WC te plaatsen. De breedte is geen 1.65, maar nog iets kleiner en daarmee past het allemaal nét niet lekker. Een extra toilet heeft voor mij dan toch geen meerwaarde boven een fijne, 'grote' (inloop) douche.

De muur scheidingsmuur heb ik weggesloopt. De tegels zitten in de specie, en de specie was sterker dan de lichtgewicht steen zelf. :6 Er komt een wandje met gips en houten profielen voor terug. Daarin kan ik alle leidingen wegwerken. (koud+warm water douche, ontluchting/afvoer riool, en ventilatie toilet) De dekvloer beuk ik er ook uit, dat wordt een zwaluwstaartvloertje zodat ik zonder kromme nek onder de douche kan staan.

Ik zal volgend jaar wel ergens eens wat meer foto's plaatsen, nu eerst een verdiend feestje. :D Na woensdag moet ik weer aan het werk, dus dan hoop ik alles kaal te hebben zodat ik kan gaan plannen hoe de rest aan te pakken. Ik hoop dat alles lukt. 8-)
pi_121021366
Wauw, dat is inderdaad een vliegende start! ^O^ Zeker leuk en bijzonder dat je opa en oma nog zo mee willen en vooral kunnen helpen :)

En poeh, dat is echt een mini badkamer zeg. Dan is het waarschijnlijk inderdaad handig om iets op te offeren waardoor de rest wel mooi uit komt, ipv dat alles te krap aanvoelt.

Ben benieuwd hoe het verder gaat :)
pi_121022259
Leuk, mooi project.

Ik zou zelf alleen echt zeker wel voor de wc boven kiezen. Misschien een kleintje ofzo in combinatie met een kleine wasbak oid. Geen wc boven is gewoon superirritant.
pi_121023852
70 bij 70 cm en een 32 mm leidingkje is alles wat je nodig hebt. Helaas dan zonder fonteintje.

mijn top mini klus in 2012
Jeroentje.
  Moderator dinsdag 1 januari 2013 @ 11:15:27 #36
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_121032062
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 21:02 schreef Rowlf het volgende:
Leuk, mooi project.

Ik zou zelf alleen echt zeker wel voor de wc boven kiezen. Misschien een kleintje ofzo in combinatie met een kleine wasbak oid. Geen wc boven is gewoon superirritant.
Wij hebben daar ook bewust voor gekozen om een toilet boven te realiseren; het is echt uitermate vervelend om s'nachts al je naar het toilet moet het hele huis door te moeten lopen om beneden naar het toilet te gaan.

En wat te bedenken als je ziek bent :X dan kan een toilet boven toch wel erg handig zijn. !
pi_121037672
Je kan nog zo een mooie badkamer hebben als je je huis zou gaan verkopen maar met een wc erin verkoopt sneller.
Niet dat je m met een jaar al verkoopt maar stel je komt er zelf over een tijd achter dat je een extra wc boven wilt moet je weer alles open halen, nu ben je toch bezig, kost wat meer tijd en geld maar t comfort betaald zich echt wel terug :)
pi_121038510
Congratz ts, is dit in de pierik?
pi_121043298
@dj_ko; thx! :) Je zit al warm... de stad is juist.

Bedankt voor de andere reacties. Zelf mis ik een wc boven echt niet omdat ik altijd op zolder heb geslapen en 's nachts normaal nooit hoef te plassen. Kotsen doe ik vóór ik naar bed ga, of als ik heb geprobeerd om op te staan. :P

Maar goed, ik begrijp dat dat voor velen anders is en nogal een afweging is. Een toilet zou namelijk best fijn zijn, maar puur persoonlijk vind ik het niet nodig. Omdat de ruimte toch wat kleiner was, heb ik de wc laten vallen omdat ik het inbouwframe en afvoer nergens goed kwijt kon.

Een Sanibroyeur verandert de zaak toch wel behoorlijk, dus daar ga ik me nog eens wat verder in verdiepen. Ben nogal huiverig voor het systeem, maar de ervaringen zijn geloof ik best positief. Het zou dan zoiets kunnen worden:

De douchewand wordt sowieso een draaibare, zodat de ruimte optimaal gebruikt kan worden zowel tijdens douchen/opfrissen/(kleien) Vind het wel vrij prijzige systemen, dus ik zal eens zien of het uitkan met m'n budget. Enige ruimte is er wel, maar wil niet gelijk bij de eerste ruimte teveel geld uitgeven. }:|

Ik ga 'm niet zelf installeren, maar tussen het slopen heb ik via marktplaats onderstaande groepenkast gekocht::

Volgens inschatting heb ik aan 6 groepen ook voldoende, maar voor ¤150,- neem ik die twee extra groepjes er ook wel bij. *)

Verder info en tips aan het inwinnen voor het verplaatsen van onderstaande deur:

De deur zal 65cm opschuiven zodat ik het keukenblok door kan laten lopen, daarnaast draai ik het kozijn zodat de deur opent naar de woonkamer. Dit wordt best een spannende klus; kozijn stellen, latei erop en dichtmetselen. Wil het zelf gaan doen, maar wel met kennis on-site van iemand die het al eens eerder heeft gedaan. Zelf 0,0 ervaring hierin.

Morgen hoop ik de vloer in de badkamer er volledig uit te hebben, dat viel toch wel wat tegen gisteren. Hopelijk kan ik dan zaterdag de stempels plaatsen en het beginnen met het kozijn en dan zal de vaart er een beetje uit zijn...
pi_121048027
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 januari 2013 19:13 schreef 4wood het volgende:

De deur zal 65cm opschuiven zodat ik het keukenblok door kan laten lopen, daarnaast draai ik het kozijn zodat de deur opent naar de woonkamer. Dit wordt best een spannende klus; kozijn stellen, latei erop en dichtmetselen. Wil het zelf gaan doen, maar wel met kennis on-site van iemand die het al eens eerder heeft gedaan. Zelf 0,0 ervaring hierin.
Haal daar maar een bouwvakker bij.

Overigens heb ik altijd ontiegelijk veel voordeel van een vouwdeur (een goed merk) in de keuken gehad. Die vorige keuken was niet ruim en een openslaande deur was een onding. I.p.v. omdraaien, heb ik er toen een vouwdeur ingezet.
pi_121206367
Ja gedaan uiteraard, maar dan eigenlijk puur voor het stempelen. M'n opa heeft het kozijn gesteld, zodat ik vandaag een beetje kon aankloten met de troffel en een kuip specie. :9~

Zie hier het resultaat van mijn allereerst gelegde stenen: 8-)

Het is in ieder geval een stuk rechter geworden dan ik van te voren had durven hopen. Achteraf had ik eigenlijk ook nog een touwtje moeten spannen met steenmaten. Tot nu toe heeft dit muurtje me ¤16,80 aan cement en een halve zaterdag gekost. De stenen had m'n (bewaar)opa nog liggen. De hele familie verklaart hem voor gek met z'n bewaarfetish, maar het komt mij wel goed uit zo. :D "Vroeger bewaarden we alles en werd er niks weggegooid"

Helaas de latei vergeten mee te nemen bij de handel, dus ik kon het niet gelijk afmaken vandaag... Voor de rest weer een productief dagje gehad; al het overige puin afgevoerd naar de ROVA en bouwmateriaal ingeslagen voor de badkamer.

Helaas mag ik volgende week vrijdag pas weer verder... Misschien dat ik nog een keer een avondje wat ga doen, maar dat probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Het meeste is nu wel kaal en gelukkig zijn er geen verborgen gebreken naar boven gekomen. ^O^
pi_121206828
Leuk dat je zo enthousiast bent! :). Dat balkon, kun je dat niet verder trekken over de keuken? (/dakterras). Je hebt er niet zoveel aan, maar t's wel cool (feestje enzo :7 )

[ Bericht 21% gewijzigd door Sport_Life op 05-01-2013 21:16:45 ]
  Moderator zondag 6 januari 2013 @ 10:43:55 #43
92034 crew  Vonkenboer
pi_121221613
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2013 21:02 schreef 4wood het volgende:
ger bewaarden we alles en werd er niks weggegooid"

Helaas de latei vergeten mee te nemen bij de handel, dus ik kon het niet gelijk afmaken vandaag... Voor de rest weer een productief dagje gehad; al het overige puin afgevoerd naar de ROVA en bouwmateria
Ziet er goed uit ! :)

Je hebt natuurlijk toch wel kozijn ankers gebruikt ? ;)

zondag 6 januari 2013 @ 10:57:02 #44
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_121221810
quote:
0s.gif Op maandag 31 december 2012 22:22 schreef jpajs het volgende:
70 bij 70 cm en een 32 mm leidingkje is alles wat je nodig hebt. Helaas dan zonder fonteintje.

[ afbeelding ]
mijn top mini klus in 2012
Die miniwasbakjes gebruik je toch nooit. Veels te klein, je kunt er maar 1 hand tegelijk is wassen, schiet niet op dus.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_121247021

Als ik dit plattegrondje zie dan zou ik ook een kijken of je de douche in de hoek kan zetten.

Ooit heb ik dit plan gehad.

Het zal niets simpel zijn om het uit te voeren. Maar ik zou eerst eens een maquete maken op schaal. Volgens mij kan je hier winst halen. Tuurlijk is dit een grotere badkamer. Zou twee trespa wandjes ophangen onder 45 graden. Je kan voor een deur kiezen maar zou het niet doen

[ Bericht 10% gewijzigd door jpajs op 06-01-2013 21:58:41 ]
Jeroentje.
pi_121281182
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 18:46 schreef 4wood het volgende:
[ afbeelding ]
Ha, leuk! Rechts wordt mijn badkamer :)

Mijn natte cel wordt 2x2 (ongeveer) en daar in een kwartronde 90x90 douchecabine, 120 breed dubbele wasbak, inbouw toilet en een design radiator (nouja design :P).... Als het goed is past het prima :')
  maandag 7 januari 2013 @ 22:42:54 #47
199124 Björn25
..............................
pi_121291793
Je kan ook overwegen om de verwarming en de toilet om tw wisselen.
pi_121301125
quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 21:52 schreef jpajs het volgende:
[ afbeelding ]

Als ik dit plattegrondje zie dan zou ik ook een kijken of je de douche in de hoek kan zetten.

Ooit heb ik dit plan gehad.

[ afbeelding ]

Het zal niets simpel zijn om het uit te voeren. Maar ik zou eerst eens een maquete maken op schaal. Volgens mij kan je hier winst halen. Tuurlijk is dit een grotere badkamer. Zou twee trespa wandjes ophangen onder 45 graden. Je kan voor een deur kiezen maar zou het niet doen
Met 90 cm wordt die wc wel altijd kliedernat. Mijn schoonmoeder heeft een glazen wand van 1.10 en dan nog 20 cm tot de muur, die muur wordt altijd nat.
pi_121301163
quote:
17s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 08:28 schreef Audreyoot het volgende:

Met 90 cm wordt die wc wel altijd kliedernat. Mijn schoonmoeder heeft een glazen wand van 1.10 en dan nog 20 cm tot de muur, die muur wordt altijd nat.
Schuifwandje o.i.d. neerzetten. Die rage van open inloopdouches geeft hoop kliedernatte badkamers.
  dinsdag 8 januari 2013 @ 11:33:57 #50
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_121305108
Leuk project! :Y
pi_121312184
Goed bezig! Wipstrik misschien?
pi_121328854
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 15:05 schreef -marientje- het volgende:
Goed bezig! Wipstrik misschien?
Ook niet, wel op loopafstand van de binnenstad. :)

quote:
0s.gif Op zondag 6 januari 2013 10:43 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ziet er goed uit ! :)

Je hebt natuurlijk toch wel kozijn ankers gebruikt ? ;)

[ afbeelding ]
Ja he? Stond er zelf ook van te kijken. ;) Inderdaad kozijnkankers gebruikt; beide kanten 4x. Met mijn totale gebrek aan ervaring bij een hoop klussen probeer ik in ieder geval de meest domme fouten niet te maken door me een beetje in te lezen. Daarnaast al erg veel geleerd van alle topics hier natuurlijk. O-)

Ik heb me mentaal nog even bezig gehouden met de badkamer, maar ik heb besloten om er helemaal geen toilet in te maken. Denk namelijk dat het veel te krap wordt en een fijne ruime douche hoek is toch wel prio 1. Het meedenken van iedereen heb ik in ieder geval wel erg gewaardeerd. ^O^ De ruimte is er niet echt, en voor een starterswoning lijkt het me geen dealbreaker in de toekomst. Zelf hecht ik er ook totaal geen waarde aan. Misschien dom, misschien niet, de tijd zal het wel gaan leren. ;)

Het volgende 'dingetje' waar ik me mee bezig ga houden is de badkamer. De leiding naar de keuken is bestaand en daar wil ik me later mee bezig gaan houden. De rest loopt nu her en der over de muur, dus moet er sowieso af.

Is dit een beetje OK? En dan met name de 15mm voor de douche, is dat slim? Of kan ik beter voor 12mm gaan? Misschien is het nog handig om te vermelden dat er een Vaillant HRpro CW3 opzolder hangt.

Voorlopig neig ik nog naar alles in koper (waar nodig wicu), maar ik schrok me de ... bij de meterprijs daarvan. :o Uponor is qua meters weer goedkoper, maar daar kosten de koppelingen weer relatief veel geld. Even kijken dus wat handig is, belangrijkste is dat ik het goed wil doen.

Dan nog een vraagje; de 125mm afvoer die je ziet op de foto van de badkamer is van de ventilatie van het toilet. Nu heb ik 2 mogelijkheden;
optie 1: het kanaal iets vernauwen (100mm) en met een vierkant equivalent ventilatiekoker door de wand naar zolder toe en hopen op een beetje natuurlijke trek.
optie 2: het kanaal 125mm laten en over het plafond van het halletje uit laten komen in een te maken rooster(tje) aan de voorgevel. (ong 1,5 meter te overbruggen dan) In beide gevallen wil ik het zonder mechanische ventilatie doen, tenzij het zonder een gevaar voor de volksgezondheid gaat worden. :')
pi_121342647
Zou alle leidingen in 15 mm .p.v. 12 mm doen. Zeker die naar de wasmachine.

En goede ventilatie krijg je eigenlijk alleen met een el.-ventilator; dan kan je prima met een dunner kanaal toe.
pi_121410561
Ok, voorlopig zal ik nog niet moeten solderen, maar ik houdt het in m'n achterhoofd.

Een aantal weken terug heb ik voor m'n werk een heel leuk stukje speelgoed noodzakelijk gereedschap besteld en vandaag kwam 'ie binnen: een Testo 880 warmtebeeldcamera. De noodzaak kon niet op een beter moment komen, dus die gaat natuurlijk wel een avondje mee naar huis binnenkort. 8-)8-) Op dit moment is er op de spouw na niets geïsoleerd, dus ik ben erg benieuwd of ik meetbaar verschil ga zien na de verbouwing, het moet haast wel. :)

Voorlopig wil ik de zolder nog ongeisoleerd laten, maar wil ik wel alle vloeren/plafonds isoleren. Dat wil ik doen met 100mm glaswoldekens van Knauf. http://www.knaufinsulation.nl/content/tr-312-glaswol Het is bij de bouwmarkt met een P komende week met 30% korting te krijgen, vandaar specifiek Knauf.

Tussen de 1e verdieping en 2e verdieping kan ik dit probleemloos gebruiken lijkt me, maar hoe zit het met de vloer van de begane grond? Ik heb al tich topics doorgespit, maar ik blijf met vraagtekens zitten. Als ik de alu kant naar boven houdt, dan kan ik dit toch straffeloos tussen de balken zetten? De kruipruimte is voldoende geventileerd en kurkdroog, het zand stoft.
pi_121566096
Er zitten weer twee productieve dagjes op. Ik probeer al het denkwerk/uitzoekwerk doordeweeks te doen en de spullen al in huis te hebben, zodat ik op vrijdag en zaterdag een beetje productief aan het werk blijf.

Vrijdag begonnen met het leggen van de latei en het metselen van de laatste stenen en daarmee kon er een streep gezet worden door 1 van de acties. :)

Tijdens de koffie kwam er, tot mijn verbazing, een vrachtwagen van Hagemeyer voor rijden die m'n elektro bestelling kwam afleveren. Kennelijk was de order groot genoeg om het rechtstreeks van de leverancier af te leveren. :@ Het kostte me uiteindelijk een zondagmiddag, maar uiteindelijk wel een heel fijn goedkoop webshopje gevonden. O+

Zat verder nog 100meter pijp bij, dus we kunnen weer een weekendje vooruit. :)

De benedenverdieping/keuken laat ik voorlopig voor wat het is, eerst wil ik boven weer wat meters hebben gemaakt. 's middags bij de badkamer verder gegaan en een leuk doorkijkje gecreëerd. :7 Verder wat opruimwerk gedaan, een CV afgekoppeld en een klein beginnetje gemaakt met de riolering.

M'n opa is vervolgens bezig geweest met het houtwerk voor het kozijn en het wandje, daar is geen schroef of hoekijzer aan te pas gekomen. :D Het zat al flink stevig omdat ie alles heeft geklemd, zijn nog spijkers in geslagen om alles op z'n plek te houden. Het staat knettervast, dus hij heeft schijnbaar nog goed in z'n kop hoe het eigenlijk heurt. :)

Zaterdagmiddag was dit dan de tussenstand in de badkamer:

Het is een beetje lastig vast te leggen met een telefoontje in zo'n kleine ruimte... Je ziet daar een deel van het wandje waarop de kraan komt. De easydrain komt ongeveer 10cm uit de wand parallel aan het groene wandje, zo zit de easydrain nét langs een vloerbalk. Er komt dan een draaibare douchewand van een 90cm, die nét naast het deurkozijn wordt gemonteerd. (Áls ie bestaat tenminste... 't zijn allemaal van die vaste inloopwandjes) Voor de rest eerst maar eens goed uitvogelen hoe alles precies uitgevoerd moet worden. Een vloertje storten en afwerken is ook iets wat ik nog nooit eerder heb gedaan. :@

Om het mezelf niet al te moeilijk te maken heb ik een easydrain met waterdichte flens gekocht. Nu is daar natuurlijk weer van die consumenten meuk voor te koop in een te klein, te duur potje om het geheel af te dichten. Daar kan ik toch ook gewoon Kimband voor gebruiken?

Binnenkort mezelf ook maar eens wat tijd gunnen wat badkamertoko's langs te gaan om ook een beetje aan de afwerking te gaan denken. To be continued... ^O^
pi_121567362
Ziet er goed uit! Gaaf dat je meters maakt.

Wat doet die spriet PVC daar trouwens haha. En dan die 2 sleuven in je keukenvloer?

Edit: zoals via PM gevraagd, idd net als Vonk benieuwd naar de shop!

[ Bericht 22% gewijzigd door Gieliovd op 14-01-2013 21:53:16 ]
  Moderator maandag 14 januari 2013 @ 21:52:26 #57
92034 crew  Vonkenboer
pi_121567946
Je maakt goede vorderingen !
Zou je dat webshop adres met mij willen delen ? Ben wel even nieuwsgierig.

Verder mogen we op dit forum bedrijven en producten gewoon bij hun merknaam of winkelnaam noemen hoor; daar hoeft helemaal niet zo geheimzinnig over gedaan te worden :s)
pi_121571267
Er zal niets geheim zijn neem ik maar even aan van 4Wood, dus het is www.elektro-kopen.nl

Alleen de site is uit de lucht???

Edit: hij leeft weer.

[ Bericht 7% gewijzigd door Gieliovd op 14-01-2013 22:51:10 ]
pi_121571835
Nee hoor, niets geheims aan! :) Via Vonkenboer kreeg ik ook nog 2 andere adresjes die vrijwel dezelfde prijzen hanteren. Echt wereldschokkende verschillen zaten er niet tussen, dus er zijn er meer die zo goedkoop zijn, (www.sandervunderink.nl en nog 1)

Die spriet PVC? Da's de afvoer van de CV en ontluchting van het riool, of bedoel je iets anders? De afvoer bestaat dus niet meer in die vorm en loopt nu door het wandje naar zolder toe. Op die manier ben ik mooi van alle zichtbare leidingen af in de douche, maakt het net weer ff iets ruimtelijker hoop ik :)

Die 2 gaten heb ik gebruikt om even te neuzen onder de keukenvloer, wilde graag weten hoe de leidingen liepen.
pi_121572108
Tiptop, morgen ff verder kijken. Zal ook eens wat verslag gaan maken van mijn avonturen :)

Goed bezig, pijp in wandje. Dat heb ik ook net gedaan paar weken terug. Wordt een echte utility wand haha.
pi_121573499
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 21:22 schreef 4wood het volgende:
[ afbeelding ]
Zat verder nog 100meter pijp bij, dus we kunnen weer een weekendje vooruit. :)

Tip: gebruik zo veel mogenlijk stugge pvc buis en zo weinig mogenlijk flexbuis. Door flexbuis mogen namenlijk maar 4 draden ipv 5 in stugge buis en daarbij is het een stuk lastiger om de trekveer door flexbuis te krijgen. Gewoon mooie ruime bochten buigen met een buigveer. En als je inbouwdozen te weinig hebt, zou ik voor stenen muren deze willen adviseren: Die kan je er gewoon in klemmen en later afsmeren. Zit echt muurvast en gaat veel makkelijker. Verder is het ook raadzaam om 50mm dozen te gebruiken ipv 40 omdat je dan net wat meer ruimte over hebt om de draden in de doos te krijgen en als er een keer moet worden gelast in de doos kan dit ook makkelijker, sterker nog, eigenlijk mag er alleen gelast worden in 50mm dozen volgensmij.

Succes!
pi_121593381
mooie aubergine achtige kleur trap, daar in de beukenstraat.
  Moderator dinsdag 15 januari 2013 @ 20:11:54 #63
92034 crew  Vonkenboer
pi_121607828
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 23:23 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Tip: gebruik zo veel mogenlijk stugge pvc buis en zo weinig mogenlijk flexbuis. Door flexbuis mogen namenlijk maar 4 draden ipv 5 in stugge buis en daarbij is het een stuk lastiger om de trekveer door flexbuis te krijgen. Gewoon mooie ruime bochten buigen met een buigveer. En als je inbouwdozen te weinig hebt, zou ik voor stenen muren deze willen adviseren: [ afbeelding ] Die kan je er gewoon in klemmen en later afsmeren. Zit echt muurvast en gaat veel makkelijker. Verder is het ook raadzaam om 50mm dozen te gebruiken ipv 40 omdat je dan net wat meer ruimte over hebt om de draden in de doos te krijgen en als er een keer moet worden gelast in de doos kan dit ook makkelijker, sterker nog, eigenlijk mag er alleen gelast worden in 50mm dozen volgensmij.

Succes!
Je kunt inbouwdozen beter gewoon vastzetten met een beetje knauf; dan blijven ze gewoon veel beter zitten dan met dat ene laagje knauf wat de stucadoor er voor smeert.

Verder vind ik die inbouwdozen die je aanprijst zelf knap onhandig omdat je bewust dozen van 40 en 50 mm diep moet komen omdat dit twee losse artikelen zijn. Ik gebruik zelf vrijwel altijd Haf MD4050 dozen --> http://www.elektrototaalm(...)-50mm-1x16-19mm.aspx

Met één zo'n haf doos kun je in een oogwenk van een 40 mm een 50 mm inbouwdoos je kunt ze namelijk de achterkant zeg maar "indrukken".
Ook kunnen in de standaard meegeleverde spruiten buizen van 16 en 19 mm gestoken worden, bij die dozen van jou moet je apart spruiten 19mm erbij bestellen en fysiek uitwisselen.

En waar mogelijk idd. gewone 16 of 19 mm elektra buis gebruiken, dat werkt zoveel makkelijker dan dat gekloot altijd met flexibele buis.

Loze leidingen en leidingen voor de coax of data aansluitingen voer ik altijd in ze geheel uit in 19 mm buis. :)
pi_121611342
Ik heb die HAF dozen besteld die Vonkenboer hierboven laat zien. :) ik heb nog geen idee hoeveel ik er eigenlijk nodig heb dus ik heb er voorlopig maar 50 besteld. Juist die ring aan de achterkant leek me handig om flexibel te zijn in de dunnere muurtjes op de 1e verdieping.

Misschien is het inderdaad handig om nog wat 19mm aan te schaffen voor wat loze leidingen, die had ik namelijk gewoon in 16mm willen doen.

Net via marktplaats nog even 25m wicu ingeslagen voor de badkamer. :Y) Te veel meters, maar goedkoper dan 2x 5m bij een Warmteservice o.i.d. Ik ga niet voor alles hunten op internet, maar hier wordt ik nou vrolijk van. c_/
  Moderator dinsdag 15 januari 2013 @ 21:52:28 #65
92034 crew  Vonkenboer
pi_121613760
Je kunt door een 19mm buis zoveel makkelijker kabels trekken; zeker als je toch later besluit om nog ergens een dubbele i.p.v. een enkele data aansluiting te maken.

Of als je van cat5e naar cat6 bekabeling wilt; of als je onverhoopt toch een schotelaansluiting wilt nemen en je gelijktijdig met een set-up box nog wat wilt opnemen en je dus twee coax kabels nodig heb.

Verder zou ik niet te krap zijn in het aantal loze leidingen wat je aanlegd, zeker in de woonkamer niet.
Per slaapkamer heb ik twee loze leidingen die ik ook al bekabeld zijn.
In ieder slaapkamer heb ik één dubbele data aansluiting zitten en één coax aansluiting, ook heb ik naar de zolder drie geheel loze leidingen lopen (d.w.z. daar zit alleen maar een zwarte trekdraad in).

Niet te weinig loze leidingen aanleggen; je weet immers nooit wanneer ze van pas komen en nu heb je niet zo heel veel meerwerk wat betreft het aanleggen *O*
  Moderator maandag 21 januari 2013 @ 21:46:09 #66
92034 crew  Vonkenboer
pi_122111709
Weer hoog tijd voor een update. De dooi is weer ingevallen, dus dat betekent dat ik mezelf weer tijd gun om andere dingen te ondernemen naast het schaatsen. Wel jammer, maar toch ook wel weer fijn om in het huis aan de slag te zijn. *O* Vorig weekend heb ik slechts 1 dag geknutseld, zelfde dit weekend.

Toch is er, met wat hulp van vrienden, toch wel redelijk wat gebeurt;

- De bovenverdieping (zoldervloer) is grotendeels geïsoleerd, vervolgens is het regelwerk waar nodig uitgebreid voor de gipsplaten. Het verschil tussen met een niet geïsoleerde kamer is qua geluid al duidelijk beter, hopelijk denkt de warmte daar ook zo over. :) Afgelopen week kwam ik erachter dat er nog een subsidiepotje is voor woningisolatie en gezien de niet geringe bijdrage van de provincie, heb ik besloten het dak er maar gelijk bij te doen.

- Zelf ben ik met de afvoer en leidingen bezig geweest. Viel me qua snelheid wel tegen, beetje onderschat. Het compleet vernieuwen van alle leidingen vereist iets meer kennis/kunde dan het verleggen van wat pijp voor de aanleg van een badkamer. Uiteindelijk ben ik er wel uitgekomen, althans... Ik heb alles nu grotendeels pas gemaakt, moet het meeste nog solderen en lijmen. Gisteren niet topfit van alle spierpijn, dus ik heb het solderen maar een weekje uitgesteld. :P

Toch wel redelijk wat 'gaatjes' moeten boren voor de 50mm afvoer, maar daarmee is alle straks wel mooi uit het zicht. Links ervan heb ik de waterleiding ingefreesd (15mm) De afvoerpijp die je rechts op de foto ziet, wordt de verzamelleiding van de badkamer, en gaat vervolgens door het wandje als 40mm pijp naar zolder als afvoer CV en riool ontluchting. De waterleiding volgt dezelfde route, door het wandje naar de CV.

Ik vond het zelf nog niet zo gek, maar goed. Hoop niet dat er nu wat CV-boeren zitten te gniffelen achter de PC... :W

- Daarnaast zijn gisteren de kale muurtjes in de badkamer door de tegelzetter aangesmeerd met specie. Het is nog lang niet zover dat er getegeld kan worden, maar het is een vriendendienst van iemand die eigenlijk niet meer wil beunen naast zijn eigen baan. Hij komt dus net wanneer hij zin heeft of het hem uitkomt. In het weekend van Pasen zal er pas getegeld worden, Geen haast, dus prima zo. :)

- Ook is er op elektra gebied al wat gedaan; in de 2 grootste slaapkamers zijn nieuwe dozen geboord voor het verlagen en uitbreiden van de stopcontacten. Verder alle contactdozen voorzien van randaarde.

Het zijn allemaal niet erg spannende dingen op vast te leggen op foto's, dus ik denk dat ik het hier voor deze zondagmiddag maar weer even bij laat.

To be continued... c_/

[ Bericht 0% gewijzigd door 4wood op 27-01-2013 15:24:37 ]
pi_122846344
Tijd om hier het bouwstof ook weer eens af te blazen. Inmiddels zijn er weer 2 weekendjes achter de rug, waarvan ik er 1 wat in het huis heb gedaan. Het andere weekend heerlijk geskied. :)

Alle waterleidingen van boven tot onder zijn gesoldeerd, danwel met knelkoppelingen afgedicht. Het solderen ging super goed, van een leien dakje bijna. Bij het knellen een domme fout gemaakt, ik dacht dat ik alles gecontroleerd had, maar ik was de allerlaatste koppeling in het circuit vergeten. Was een paar cm loze leiding op een T-stuk, waar ik later de leiding voor de wasmachine op wilde knopen. Nja dat stuk lag dus aan de andere kant van de zolder toen ik de druk er vol opzette. o|O

Verder de afvoer gelijmd en de easydrain gesteld, ook dat heeft me in combinatie met de zwaluwstaartplaatjes bij elkaar ook wel een dag gekost.

Ook heb ik een aardpunt aangelegd in de badkamer voor de radiator, waterleiding, douchegoot en vloer.
Verder heb ik de centraaldoos in de badkamer weggehaald en verplaatst naar de zolder (boven het plafond) Hier heb ik een nieuwe centraaldoos geplaatst en aansluiting gemaakt voor 3 dimbare spotjes.

Inmiddels zit de leiding voor de aardedraad ook netjes achter de randisolatie. De afvoer en waterleidingen hangen er nog een beetje lafjes bij, omdat ik heb nog geen keuze gemaakt voor een badmeubel dus die wil ik nog niet definitief vastmaken. Tegelen gebeurt voorlopig nog niet, dus dat kan wachten.

Dit weekend wordt het vloertje gestort voor de badkamer, dus dat is een mooie mijlpaal (voor mij althans). Inmiddels heb ik al heel wat uurtjes in dit hok zitten en heb ik wel zin om (tijdelijk) verder te gaan met iets anders. Het elektrawerk is grotendeels ook wel gedaan in de twee grootste slaapkamers, die gaan a.s. zaterdag ook gestuced worden als ik daar tijd voor heb. Ook dat is nieuw, dus dat wordt lachen. c_/

Het wordt onderhand ook wel tijd voor een beetje zichtwerk, de eerste buren vroegen zich deze week af of er wel eens wat gebeurde in het huis. Weinig, we zitten hier de hele dag bier te drinken. }:|

Kan me de gedachte wel enigszins voorstellen, want beneden is inderdaad niets te zien nog. Verder zijn m'n installatieskills niet van een dermate hoog niveau dat ik ook snel kan werken, maar dat boeit me eigenlijk geen reet. Er komen nog genoeg weekenden waarin er stapjes gezet kunnen worden.

Heb verder weinig te showen eigenlijk op dit moment, vergeet altijd foto's te maken... :'(

Wel heb ik alvast een beetje lopen martelen met de keukenplanner van ikea en het zal ongeveer zoiets gaan worden (let niet op de details):

Hier ging ik er nog vanuit dat ik de wasmachine in het kleine kamertje zou zetten, maar nu neig ik weer meer naar een plekje in de keuken. Ben alleen bang dat een zichtbare wasmachine gruwelijk afbreuk doet aan een nieuwe keuken, en daarom wil ik 'm het liefst achter een keukenkastje hebben, weet niet of dat mogelijk is?

We klooien vrolijk verder... :s)
pi_122851612
F*ck je herinnert me plots aan de AARDE... ik heb net de gipswand dicht gezet en geïsoleerd vorig weekend.... en er zit nog geen aarde in de wand (behalve elektra)... en ook niet naar de radiator.

Nouja bij jou ziet het er goed uit! Ik heb net ook mijn gootje besteld. Maar ja die kan niet nog, gezien er nog een douche staat.

Heerlijk idee lijkt het me, vloertje storten :D Ga je beton storen + zand/cement dekvloer voor egaliseren en afschot? Geen vloerverwarming voor jou?

Herkenbaar trouwens van de buren. Hier krijg ik zelfs van forumleden te horen dat er geen flikker gebeurt in huis haha. Ja, beneden gebeurt ook alleen wat aan het plafond. Verder alles boven...

Ga zo door!
pi_122867679
Ziet er allemaal zeer proper uit, leidingen zijn mooi gebogen en gesoldeerd! kan ik nog wat van leren, mijn soldeerverbindingen lekken niet maar zien er niet uit...
pi_122892836
Thx, maar het soldeerwerk staat nog niet op de foto. :D Op de bovenstaande foto's is alles pas gemaakt, maar daar is het nog niet op gesoldeerd. Als ik het zo bekijk hebik soms ook wel wat teveel tin gebruikt, maar LB. Dicht is dicht en er kijkt toch nooit meer iemand naar.

@Gieliovd; Je kunt vast nog wel een creatieve oplossing bedenken voor de aarde? De vloeropbouw is redelijk simpel, neem inderdaad geen vloerverwarming. De douche is zo klein dat ik met het douchewater waarschijnlijk de hele vloer wel opwarm. Hehe nee hoor, het is best fijn maar ik heb het nog nooit gemist eigenlijk.

Op de zwaluwstaartvloer wordt Beamix 111 (lichtgewicht beton) gestort. Niet zozeer voor het gewicht, maar het schijnt makkelijk(er) onder afschot te verwerken zijn. Op het hoogste punt 4cm met een afloop naar 2,5 (ongeveer). De tegelzetter komt met zaterdagochtend even helpen, dus hopelijk kan 'ie me gelijk een beetje op weg helpen met het stucen. :@

Ja leuk die buren, er zijn in mijn blok nog 2 huizen verkocht, waarvan er 1 al compleet verbouwd is een tijdje terug. De andere wordt zonder ingrijpende verbouwing gelijk betrokken, dus dan heb je al snel het nakijken... :7
  Moderator zondag 24 februari 2013 @ 10:48:31 #72
92034 crew  Vonkenboer
pi_123268319
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 22:01 schreef 4wood het volgende:
...

Zie ik daar nou een soort van platte afvoerbuis zitten ? :? Waarom heb je daar geen gewone pvc buis van 50mm gebruikt ?

Heb je je zwaluwstaart vloer wel geaard ? Het is voldoende om een blank koperen aarde draad te verbinden met de zwaluwstaarvloer d.m.v. een boorparker oid. en die verbind je natuurlijk weer aan je aardpunt. Ook de drain natuurlijk niet vergeten te aarden :s)

Waarom heb je trouwens voor een drain gekozen in plaats van een putje ? Gewoon omdat je een drain mooier vind dan een putje ? Of dat een drain meer water afvoert dan een putje ?
Wij weten zelf namelijk nog niet wat we gaan doen en ben erg benieuwd naar jou redenen :+
pi_123268375
Volgens mij zien we in die doos het CAP zitten?
pi_123268568
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 10:48 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Heb je je zwaluwstaart vloer wel geaard ? Het is voldoende om een blank koperen aarde draad te verbinden met de zwaluwstaarvloer d.m.v. een boorparker oid. en die verbind je natuurlijk weer aan je aardpunt. Ook de drain natuurlijk niet vergeten te aarden :s)

Zie post 68 van 4wood :)
pi_123274620
De zwaluwstaarten heb ik inderdaad geaard, evenals de drain. De reden voor en drain is inderdaad dat ik het simpelweg mooier vind. Het afdekrooster komt ook zo te liggen dat er in getegeld kan worden dus dat je 2 RVS strookjes overhoudt waar het water langsstroomt. Heb wel naar het afvoerdebiet gekeken, maar er komt geen giga stortdouche te hangen, dus dat was niet doorslaggevend.

Het kost wel veel meer geld dan een putje, maar dat is een afweging die je zelf moet maken. Ik vind het 't geld wel waard. :)

Die afvoer; ik had ook liever een ronde pijp in de muur verwerkt, maar dat heb ik niet gedaan omdat de muur op een houten draagbalk rust. Dan had ik ook 50mm in de balk weg moeten kappen, zie hieronder:

Wellicht kon het wel, maar ik had het idee dat ik het beter niet kon doen. Aan de andere kant had ik namelijk ook al wat lopen boren:

Ben verder niet bang voor opstoppingen, het is slechts voor de wastafel en precies onder de vloer wordt het 50mm.

Verder is er weer leuk wat zichtwerk gedaan; vorige week heb ik alle muren in grote lijnen vlak gemaakt voor het laatste laagje Fix&Finish. Alle dozen weggewerkt en de randen van het plafond netjes glad gemaakt. Het laatste laagje laat ik aan de tegelzetter/stucadoor.

Gisteren begonnen met het leuke werk; de gisplaten. Het is niet veel of moeilijk werk, maar het lijkt al weer heel wat met een plafond erin! 8-) Op dit moment is op de twee grootste kamers het plafond geschroefd en zijn de gaatjes alvast 1x dichtgesmeerd met F&F.

Aan de andere kant is het wel jammer om het werk waar je het drukst mee bent voor ´eeuwig´ weg te stoppen. ;(

Verder gaat het wel goed geloof ik, vind het na 2 maanden nog steeds erg leuk allemaal en leer een hoop bij zo. :) Afgelopen donderdag ben ik met de warmtebeeldcamera van m'n werk door het huis heen gegaan, dat was ook erg leerzaam. Als ik de foto's uitgelezen heb, dan zal ik ze hier uiteraard ook delen.

Volgende week hoop ik het plafond in de badkamer ook te schroeven, maar daarvoor moet eerst nog een afzuigunit worden uitgezocht. Deze heeft (had) een gedeelde dakdoorvoer met de CV ketel. Als ik het goed begrepen heb, mag dat nu niet meer toch? Graag hoor ik van de experts of dat juist is en dus een extra dakdoorvoer moet plaatsen. :?
pi_123279923
Burgerhout heeft die combi afvoer zeker nog in assortiment.

Zit zelf ook nog... Heb al een normale PP afvoer voor de ketel. Moet dus ook een dakdoorvoer maken nog...

Doe jij een normale fan in je badkamer of overweeg je een fan elders zodat je niet met die herrie zit?
pi_123281054
Liefst plaats ik de motor erboven op zolder, dan staat of hangt 'ie een meter naast de CV ketel, dus dat is meteen een mooie plek.

M'n neef kwam met dit apparaat aanzetten:
http://www.ithodaalderop.(...)45b1e011_0711_th.pdf

Maar dat lijkt me een beetje overkill voor enkel een kleine badkamer?

Wat het dan wel moet worden weet ik ook niet, daar probeer ik me vanmiddag een beetje in te verdiepen... :P Zal binnenkort ook eens een foto plaatsen van de (rookgas)afvoer, misschien dat ik wel de goede doorvoer heb, dan laat ik het zo.
pi_123308948
Ik heb een buisventilator 80mm met 2 standen (3 = uit). Motor heb ik in de hal geplaatst naast de badkamer, werkt bijzonder goed dat ding en in de badkamer hoor je hem amper, eigenlijk alleen maar de luchtverplaatsing die de buis in gaat hoor je.

Om resonantie te voorkomen heb ik er rubber tussen zitten op de plek waar 'ie tegen een plafondbalk is geschroefd.

Zoiets is het:

pi_123338362
Vandaag ben ik even langs geweest om wat maten op te nemen voor de badkamer en heb ik gelijk de rookgasafvoer even gefotografeerd.

Even afgezien van de zeer gammele constructie die het op dit moment is; mag dit zo? De afvoer van de CV lijkt gescheiden; er loopt een binnenpijp doorheen. Het ventilatiekanaal loopt er als een 'huls' omheen.

Ik kan me niet voorstellen dat dit 'niet zou mogen', de ketel is rond 2010 opgehangen door een installatiebedrijf. Nu zegt dat niet alles, I know, maar ik ga geen gat maken in het dak als het niet nodig is.

Qua ventilatie ben ik er nog niet helemaal uit, maar ik neig toch wel naar zo'n Itho Eco Fan, met name door de draadloze aansturing. Hier ook wel redelijk geprijst in verhouding tot een goede buisventilator.

Maak ik gelijk het bruggetje even naar de beelden van de warmtebeeld camera... :P:

Het zegt niet echt wat, maar het is altijd leuk om ergens ´doorheen´ te kijken. :9~

Hier is al meer op te zien; het dakbeschot is toch wel aan de koude kant. Niet echt verbazingwekkend, na de planken zit je op de panlatten en de dakpannen. Hier wil ik nog wel wat aan doen in de toekomst, maar pas nadat het huis verder 'klaar' is. Wél heb ik een deel van de verdiepingsvloer geisoleerd. Het stuk boven de badkamer en overloop heb ik nog niet gedaan, en het verschil is behoorlijk:

Aan de linkerkant zie je een stuk van de zoldervloer welke aan de onderkant nog niet is geisoleerd. De donkere baan rechts is tussen de balken wel geisoleerd. Het gat wat je linksboven nog ziet is van de (oude) badkamerventilatie. De meeste warmte hoop ik dus met de plafondisolatie op de eerste verdieping te houden.

De voorgevel, ik heb nog niet veel ervaring met dit soort apparatuur maar hier is volgens mij weinig schokkends te zien. De latei boven het raam is wel zichtbaar. Warm aan de buitenkant, koud aan de binnenkant:

Linksboven zie je de warmte van de radiator die op de slaapkamer boven hangt.

Raampartijtje boven; je ziet duidelijk de ventilatieroosters annex koudebruggen zitten. :)

De achterkant heeft wel wat aandacht nodig. De aanbouw bestaat uit een enkelsteensmuur, wel met isolatie op de binnenzijde, maar dat houdt niet echt over. Onder het raam zie je duidelijk de warmte van de radiator doorkomen. Verder tocht het ook onder de keukendeur:

Echt heel schokkende dingen ben ik niet tegengekomen, met een energielabel D weet je dat het niet top is. Wel is het een leuk om te zien dat isoleren echt flink verschil maakt en waar de lekjes zitten. Met name bij deuren en ramen valt met goed bevestigde tochtstrips nog wel wat te halen (er zit er 1 op de keukendeur, maar die sluit in het midden niet goed aan)

Nja, het speelkwartier is weer voorbij, nu weer verder met de verbouwing. :Y
pi_123971914
Weer eens een update!

Het topic heeft even stilgelegen, in tegenstelling tot de verbouwing zelf. :) Wel zit ik met een ontstoken wijsvinger, dus het typen is wel eens makkelijker gegaan. :'( Er hangt inmiddels een Itho Eco fan op zolder, lekker stil en op de volle stand word ik bijna door de buis naar zolder gezogen. Beetje overkill dus, maar wel een nette oplossing zo.

Beetje willekeurige volgorde zo, maar er is weer genoeg gebeurd!

Allereerst zijn de laatste gipsplaten geschroefd in het kleine kamertje, de overloop en badkamer. Hiervoor heb ik eerst gezorgd dat overal de elektra aanwezig was voor de spotjes, schakelaars en brandmelders.

Geen beschikking over oranje VD-draad, dus heb maar zwart gepakt als signaaldraad. :6

En er was licht...

Verder in het badkamertje bezig geweest. Erg lang gezocht naar een mooi en passend badmeubel en na tot vervelends toe te hebben gezocht, eindelijk gevonden! Toen kon ik ook de leidingen op de uiteindelijke plaats brengen. In de tussentijd heb ik ook de kimband aangebracht.

Omdat ik niet zo'n groot en diep meubel heb gekozen, kwam dat nog best een beetje nauw.
/

Gisteravond heb ik alles 'definitief' gemaakt en mocht ik eindelijk weer eens wat solderen. Blijft leuk om te doen, en ik begin er nog handig in te worden ook. De leidingen moet ik nog even vast zetten en dichtsmeren voor a.s. zaterdag . De planning is om dan te gaan tegelen, dus dan moet alles 100% in orde zijn. :)

De laatste weekenden heb ik op zaterdagochtend hulp gehad van de bevriende tegelzetter/stucadoor en zijn alle slaapkamers boven gestuced (behangklaar). Met de saus-klare plafonds boven lijkt het er dus al aardig op en is het lompe werk wel gedaan.

Beneden is de situatie nog iets anders; ben net afgelopen zaterdag met het toilet begonnen. Dat lijkt nog nergens op...

Wel het afvoerpijpje en de waterleiding in de muur gewerkt. Helaas had ik niet de juist stukken PVC om het toilet aan te sluiten, die beerput maar niet verder opengewerkt dus. :Y)

De afgelopen week, en komende weken heb ik helaas geen tijd om op vrijdag te klussen (werk), dus het gaat me eigenlijk niet snel genoeg (ook al gebeurt er genoeg). Sinds deze week ga ik dus proberen om ook op doordeweekse avonden eens wat uurtjes te maken. :)
pi_123981875
Ziet er weer goed uit, lekker wat progressie.

Gelukt dus met die dakdoorvoer? Gewoon het bestaande weer gepakt op die Eco Fan? Wat heb je daar nou voor betaald? Ik moet ook nog beslissen of het zoiets wordt of een normale badkamer fan.

Je gaat over tegels heen tegelen zie ik. Vind je het niet zonde van de ruimte? Ik sloop alles overal weg en begin weer van 0.
pi_123982196
Ik vind het ook zonde om er over heen te tegelen, dat dikteverschil blijf je altijd zien. Tenzij je met kerlite gaat werken ofzo, maar denk niet dat je dat gaat doen want dat is iets wat de meeste klussers liever niet zelf doen.

Verder al heel mooi werk geleverd! ^O^

Gaaf ook dat beeld met die warmtecamera, zou dat eigenlijk ook wel eens willen doen bij ons huis. Heb je die gehuurd?
pi_123982809
quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 13:56 schreef 4wood het volgende:
Afgelopen donderdag ben ik met de warmtebeeldcamera van m'n werk door het huis heen gegaan, dat was ook erg leerzaam. Als ik de foto's uitgelezen heb, dan zal ik ze hier uiteraard ook delen.
pi_123984597
Die camera heb ik inderdaad even van m'n werk meegenomen. :) Ze zijn ook wel te huur, maar vrij prijzig.

De dakdoorvoer heb ik inderdaad 'hergebruikt'. Die zat er samen met de ketel ook pas vanaf 2010, dus die was nog nieuw. Weer netjes in elkaar gezet met passende pijpen en afgetaped. Die eco fan heb ik hier gekocht voor ¤215 incl. draadloze besturing en 5 jaar garantie.

Dat de tegels blijven zitten is niet puur gemakzucht, wel komt het beter uit. :p De specie waarin de tegels zitten is sterker dan de steen zelf, dat werd een drama en sloopte de halve muur. Verder heb ik zo ook minder uit de dragende balk hoeven kappen voor de afvoer. Het randje boven de tegels wordt nog glad gestuced, dus is ook niet meer zichtbaar later. De rest van de muren zijn wel kaal gemaakt en gestuced met specie of bestaan uit gipsplaat;

In het toilet moet 1 van de zijwanden nog wel worden kaal gebikt, dat komt nog. :)
pi_123985189

¤24 betaald bij de Praxis met bonnetje-actie-nog wat. Ding is een held.

@Stuc met specie: wat voor specie gebruik je daarvoor, en met je gewone stucgereedschap of is dat daarna helemaal beschadigd (grove korrel)?

Zal eens kijken voor die fan. Is wel mooi... hmm.

Heb eens op die site gekeken. Ik wil eigenlijk een fan met timer en hygrostaat, dus nooit meer zelf hoeven klooien met de fan. Die dingen kosten ook ¤150+!

[ Bericht 16% gewijzigd door Gieliovd op 12-03-2013 23:01:47 ]
pi_123986078
Aan mijn 'held' ligt het ook niet, (deze) maar de muur is nogal poreus vergeleken met de specielaag, dus de helft van de steen komt mee. }:| Als ik alle tegels eraf had willen hebben, had ik er een megalaag specie op terug moeten kwakken.

Nou, ik had toen nog eigenlijk geen 'echt' stucgereedschap, dus ik heb het aangebracht met een schuurbord. Toen afgereid, en toen het enigzins begon te drogen dichtgeschuurd met hetzelfde schuurbord. Is overigens gewone metselspecie van Beamix.

Had er zelf niet bij stilgestaan, maar het zou maar zo kunnen dat dit krassen veroorzaakt op een stucspaan, geen idee eigenlijk.

En inderdaad, het prijsverschil met deze vent box is niet zo groot. Ik wil de besturing in/op mn badmeubel plakken. Hier zit een timer op, en een schakeling voor de standen, leek mij een mooi alternatief voor zo'n ventilator met timer en hygrostaat. :)
pi_124260409
Weer een beetje aan het prutsen geweest afgelopen weekend. De vrijdag had ik een sollicitatiegesprek dus heb ik niet kunnen knutselen. De tijd die over had, heb ik gebruikt om wat spullen in te slaan. Ik heb 'antieke' spijlen gekocht (gewoon nieuw, maar oude stijl) voor een te maken traphekje en heb tegels gekocht (iets minder authentiek :9), een douchedeur en alle kranen voor de badkamer besteld.

Was blij dat ik eens wat kon kopen wat ook in het zicht komt. Er zijn al flink wat ¤¤¤ uitgegaan, zonder dat er ook maar iets bijzat wat je 'mooi' kunt vinden. :D

Op de vloer komen grijze tegels, dezelfde kleur op de wand achter het badmeubel (stroken 5,10,15cm) op de andere wanden komen witte glanzende tegels. Strak dus, maar dat moet ook wel met zo'n kleine ruimte om het een beetje overzichtelijk te houden.

Zaterdag ben ik de hele dag met een stukje riolering bezig geweest. :( Het stuk vanaf de weg tot aan het toilet. Ertussen zit de verzamelleiding van boven.

Stukje van de puzzel onder de badkamervloer.

Ik kon er vreselijk kut bij omdat heel de kruipruimte onder de hal en het toilet was volgestort met puin. Toen ik het zooitje redelijk pas had en de zaag in de buis had gezet, bleek dat ik niet de enige was die gebruik maakte van de pijp. }:|

Het water bleef lopen, maar had geen idee waar het vandaan kwam. Lijmen kon dus niet met nattigheid, dus hup in de auto om wat stukken met manchetverbinding te kopen. (het moet maar dan...) Goed, de hoofdpijp weer verbonden, ik kon het ook niet open laten omdat ik niet wist hoeveel water er zou komen...

Gisteravond heb ik de rest aangesloten, en i.p.v. rioolwalmen kwam er de geur van bloemetjes door de pijp heen bij inspectie. Waarschijnlijk stond buuf onder de douche...

Héhé, eindelijk alles aangesloten. Van boven komt de afvoer badkamer, van links afvoer van het fonteintje in het toilet.

Toen de rest van de buizen maar eens wat verder gevolgd. In de aanbouw vond ik de grond erg nat op een bepaalde plek, en toen stuitte ik op dit:

Beetje weggemoffeld onder een stukje oud tapijt en dat heeft al een tijdje flink liggen sijpelen. (geen verdere gevolgen voorzover ik kan beoordelen nu). Wel is dit dus de pijp die ik niet kan plaatsen, en waar waarschijnlijk (een deel van de) riolering van de buren op aangesloten zit. |:(

Ik heb het maar tijdelijk opnieuw afgetaped, omdat ik echt nog niet in de fase ben aanbeland waar ik de keuken onder handen neem. Dit weekend eerst maar eens even praten met de buurman, want mijn andere buren hebben wel een eigen riolering. Ik mag hopen dat zijn toilet op een eigen pijp zit, want anders is dit erg verstoppings gevoelig. Het is een redelijk eind horizontale pijp (wel onder afschot) richting het hoofdriool.

Verder wordt er boven druk geschuurd en geplamuurd, en zijn alle vloerplanken nagelopen om kraken in de toekomst te voorkomen. Weinig fotografisch materiaal dus. De tegelzetter heeft een weekendje verzaakt, ik hoop dat 'ie zaterdag begint met tegelen. :)

A.s. vrijdag wordt ook m'n elektrameter vervangen voor een slimme variant. Schijnbaar is 'ie nog slimmer dan de slimme meter die ik nu al heb. o|O Daar moeten we weer voor bij de andere buren zijn, de hoofdzekeringen zitten bij hun in de meterkast... Handig joh. :{w

[ Bericht 3% gewijzigd door 4wood op 19-03-2013 19:13:07 ]
pi_124263222
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 19:01 schreef 4wood het volgende:

Ik heb het maar tijdelijk opnieuw afgetaped, omdat ik echt nog niet in de fase ben aanbeland waar ik de keuken onder handen neem. Dit weekend eerst maar eens even praten met de buurman, want mijn andere buren hebben wel een eigen riolering. Ik mag hopen dat zijn toilet op een eigen pijp zit, want anders is dit erg verstoppings gevoelig. Het is een redelijk eind horizontale pijp (wel onder afschot) richting het hoofdriool.

Klinkt gek, maar ik heb wel vaker gezien dat buren van één gemeenschappelijke rioolbuis naar de straat gebruik maakten. Dan kwamen ze in de voortuin bij elkaar. Dat konden ze lekker uitvechten wie de veroorzaker van een verstopping was. Overigns is dit in je kruipruimte. Dat zou wel unike zijn als je buren gebruiken van jouw kruipruimte om hun riool in te laten lopen. Zou er eens een plastic zak in stoppen.
pi_124263844
Dat heb je bij appartementen ook. Kan niet anders. :P

En mijn bovenburen hebben ook al eens voor verstopping gezorgd, dat is lachen ja.
pi_124264425
Nou, ik ga er geen zak instoppen. Ik ga m'n buren niet opzadelen met hun eigen shit. :9 Daarnaast heb ik net even door de koopakte gebladerd en mag het niet eens (erfdienstbaarheid). Als ik de pijp heb gerepareerd heb ik er weinig moeite mee eigenlijk, al had ik liever een 'eigen' afvoer gehad. Het wordt beroerd wanneer 'ie verstopt zit ja... Nja ik zal het in ieder geval even met 'm bespreken.

Wat betreft een appartement; inderdaad ja. Nja, niet te veel overna denken dan maar. Maak er wel een extra ontstoppingstuk tussen op een goed bereikbare plaats.
pi_124298397
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 19:01 schreef 4wood het volgende:
Weer een beetje aan het prutsen geweest afgelopen weekend. De vrijdag had ik een sollicitatiegesprek dus heb ik niet kunnen knutselen. De tijd die over had, heb ik gebruikt om wat spullen in te slaan. Ik heb 'antieke' spijlen gekocht (gewoon nieuw, maar oude stijl) voor een te maken traphekje en heb tegels gekocht (iets minder authentiek :9), een douchedeur en alle kranen voor de badkamer besteld.

Was blij dat ik eens wat kon kopen wat ook in het zicht komt. Er zijn al flink wat ¤¤¤ uitgegaan, zonder dat er ook maar iets bijzat wat je 'mooi' kunt vinden. :D

[ afbeelding ]

Op de vloer komen grijze tegels, dezelfde kleur op de wand achter het badmeubel (stroken 5,10,15cm) op de andere wanden komen witte glanzende tegels. Strak dus, maar dat moet ook wel met zo'n kleine ruimte om het een beetje overzichtelijk te houden.

Zaterdag ben ik de hele dag met een stukje riolering bezig geweest. :( Het stuk vanaf de weg tot aan het toilet. Ertussen zit de verzamelleiding van boven.

[ afbeelding ]
Stukje van de puzzel onder de badkamervloer.

Ik kon er vreselijk kut bij omdat heel de kruipruimte onder de hal en het toilet was volgestort met puin. Toen ik het zooitje redelijk pas had en de zaag in de buis had gezet, bleek dat ik niet de enige was die gebruik maakte van de pijp. }:|

Het water bleef lopen, maar had geen idee waar het vandaan kwam. Lijmen kon dus niet met nattigheid, dus hup in de auto om wat stukken met manchetverbinding te kopen. (het moet maar dan...) Goed, de hoofdpijp weer verbonden, ik kon het ook niet open laten omdat ik niet wist hoeveel water er zou komen...

Gisteravond heb ik de rest aangesloten, en i.p.v. rioolwalmen kwam er de geur van bloemetjes door de pijp heen bij inspectie. Waarschijnlijk stond buuf onder de douche...

[ afbeelding ]
Héhé, eindelijk alles aangesloten. Van boven komt de afvoer badkamer, van links afvoer van het fonteintje in het toilet.

Toen de rest van de buizen maar eens wat verder gevolgd. In de aanbouw vond ik de grond erg nat op een bepaalde plek, en toen stuitte ik op dit:
[ afbeelding ]

Beetje weggemoffeld onder een stukje oud tapijt en dat heeft al een tijdje flink liggen sijpelen. (geen verdere gevolgen voorzover ik kan beoordelen nu). Wel is dit dus de pijp die ik niet kan plaatsen, en waar waarschijnlijk (een deel van de) riolering van de buren op aangesloten zit. |:(

Verder wordt er boven druk geschuurd en geplamuurd, en zijn alle vloerplanken nagelopen om kraken in de toekomst te voorkomen. Weinig fotografisch materiaal dus. De tegelzetter heeft een weekendje verzaakt, ik hoop dat 'ie zaterdag begint met tegelen. :)

A.s. vrijdag wordt ook m'n elektrameter vervangen voor een slimme variant. Schijnbaar is 'ie nog slimmer dan de slimme meter die ik nu al heb. o|O Daar moeten we weer voor bij de andere buren zijn, de hoofdzekeringen zitten bij hun in de meterkast... Handig joh. :{w
Haha dat heeft mn buurman ook, bij mij in de kast loopt er een draadje naar hem toe :P
pi_124441047
Zo, de meter is vervangen. Volgens de monteur kon ik wel eigen zekeringen krijgen wanneer ik liet merken dat ik verschrikkelijke ruzie had met de buren. :D Echt handig is het nu niet, maar ik kan goed met ze opschieten dus ik laat het voorlopig even zo.

Aarde is ook meegeleverd, dus echt reden om een eigen aardpen te slaan is er dan niet toch?

Verder nog wat geknutseld in het toilet;

Inmiddels zijn ook de tegels eraf en is de betimmering om het frame gemaakt.

Daarna ben ik gaan schuren, en dat was vrijdag toch wel aardig K-werk. Ik ben begonnen met een delta-schuurmachine van Bosch (een groene). Viel me zwaar tegen en het was onbegonnen werk om daar het hele huis mee te doen. De kozijnen hebben namelijk nogal wat randjes en hoekjes (wel mooi 8-)) dus het is sowieso een tijdrovende klus. Dan heb ik de deuren nog niet eens gedaan, daarvoor wil ik opzoek gaan naar de originele paneeldeuren.

Zaterdag ben ik met een monster van Festool (Rotex 90) gaan schuren, wat een bazending! Het is niet eerlijk om de apparaten te vergelijken, maar wat een power heeft dat ding. Daarnaast ook veel comfortabel en met 2 functies (delta en excenter) is het een ideaal allround apparaat. Ik heb verder niks van/met Festool, maar ik heb er vanochtend toch even overna gedacht om er zelf 1 aan te schaffen, maar met toen ik het prijskaartje zag; ¤520,-... -O-

Deze week zal ik eens een fototoestel meenemen, want met m'n telefoon krijg ik de bovenverdieping er niet goed op. Inmiddels is boven alles gestuced tot onderaan de trap, na het grove schuren kan het afwerken dus beginnen. 8-)

Afgelopen donderdag ook eens een rondje over de meubelboulevard gemaakt, maar dat wordt ook nog een flinke uitdaging zeg. Geen flauw idee nog wat ik wil. }:|

Het paasweekend wordt lekker druk met vele hulpzame handjes, dus probeer dat een beetje te plannen zodat niet iedereen elkaar in de weg loopt.
pi_124723478
En er is weer mooi iets in 't zicht gebracht de afgelopen dagen. :) Van een aantal mensen kreeg ik weer reacties dat het toch allemaal niet echt opschoot, want ik was immers al 3 maanden bezig... De maanden vliegen voorbij, maar met 1 a 2 dagen in week heb ik er nu zo'n 15 tot 20 werkdagen opzitten. Met dat in het achterhoofd valt het me allemaal aardig mee. :)

Allereerst met pastalijm de 'makkelijke' wandtegels tegen de muur geplakt. In vergelijk met de donkere speciemuren gaf dit al een lekker ruimtelijk beeld en knapte het de kleine ruimte enorm op.

Daarna kon het stapelen beginnen aan de wand waar de wastafel komt te hangen. De kleur valt op de foto een stuk donkerder uit dan in de praktijk. Ik heb bewust voor niet te donkere tegels gekozen omdat het zo'n kleine ruimte is.

Na een middagje plakken was ook deze muur betegeld. En ja, 1 rijtje klopt niet. :D Maar wildverband he... Toen heb ik de boel opgeruimd en was het klaar. Samengevat dus een Prima Vrijdag. :9

Gisteren weer vrolijk verder gegaan. Na het voegen was het tijd voor de douchevloer. Dit heb ik niet zelf gedaan maar laten doen door de tegelzetter/stucadoor. Het bleek toch wat lastig om met het storten van het betonvloertje een randje te creëren met afschot. Dit heeft 'ie dus met het tegelen wel op weten te lossen.

Constructie van de douchegoot is redelijk omslachtig, maar met dit type mag een eventuele lekkende kitnaad geen probleem zijn. Doordat er een afdichting aan de douchegoot zit, komt bij een evt lekkage het lekwater alsnog in de goot terecht. Best een fijne gedachte. :)

Op de helft, groter is mijn badkamertje dus niet. Ik heb 0.9x1.3 om in te douchen, en een zelfde ruimte om m'n tandjes in te poetsen. :)

En het laatse puzzelstukje... Nu even een paar dagen geduld en dan kan in principe de badkamer afgemaakt worden. Kranen e.d. heb ik al, enkel het plafond moet nog gestuced worden. Dat zal nog even duren want dat laat ik pas doen als het plafond beneden wordt gestuced.

Helaas ben ik gisterochtend door m'n rug gegaan. Is me nog nooit overkomen... -O- Kon weinig meer beginnen, maar na wat pijnstillers en warme spierenmeuk ben ik 's middags wel rustig verder gegaan. Vanmorgen was klote met opstaan, maar hopelijk kan ik morgen weer rustig aan de slag.

De afgelopen tijd heeft dit ding overuren gemaakt, dus kan het leukere werk beginnen. Het ding schuurt super goed, maar het zal altijd het minst leuke deel van schilderen blijven.

Morgen komen m'n ouders weer eens helpen en zij gaan lekker boven aan de slag met schoonmaken en gronden. Zelf ga ik beneden aan de slag met het uitbreiden en uitdenken van de elektra aansluitingen. (als ik m'n bed uit kan komen...)

Dinsdag ben ik ook vrij, maar als het een beetje tegenzit met m'n rug dan ga ik gewoon aan het werk (of erger, meldt ik me ziek). Maar dat hoop ik natuurlijk niet. :N
pi_124724279
Fraai werk! Ook de manier waarop je die douchegoot hebt geplaatst en het afschot in de tegels hebt aangebracht, verraden een vorm van perfectionisme die aan het oneindige grenst.

Ik neem aan dat je de voegen tussen wand- en vloertegels en tussen goot en vloer(tegels) met kit dicht maakt (i.p.v. voegmortel)?
  Moderator zondag 31 maart 2013 @ 19:44:27 #95
92034 crew  Vonkenboer
pi_124728898
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 16:56 schreef 4wood het volgende:
En er is weer mooi iets in 't zicht gebracht de afgelopen dagen. :) Van een aantal mensen kreeg ik weer reacties dat het toch allemaal niet echt opschoot, want ik was immers al 3 maanden bezig... De maanden vliegen voorbij, maar met 1 a 2 dagen in week heb ik er nu zo'n 15 tot 20 werkdagen opzitten. Met dat in het achterhoofd valt het me allemaal aardig mee. :)
Alles is relatief; als je bedenkt dat wij al iets meer dan een jaar bezig zijn met verbouwen en nog niet eens iets hebben wat überhaupt op een badkamer lijkt ! het heeft bij ons nog het meeste weg van een inpandige zandbak :+

quote:
[ afbeelding ]
Allereerst met pastalijm de 'makkelijke' wandtegels tegen de muur geplakt. In vergelijk met de donkere speciemuren gaf dit al een lekker ruimtelijk beeld en knapte het de kleine ruimte enorm op.
Toch blijft het apart hoe een ruimte zo al opknapt !

quote:
Constructie van de douchegoot is redelijk omslachtig, maar met dit type mag een eventuele lekkende kitnaad geen probleem zijn. Doordat er een afdichting aan de douchegoot zit, komt bij een evt lekkage het lekwater alsnog in de goot terecht. Best een fijne gedachte. :)
Interesant ! Wat voor merk en type douchegoot heb je dan eigenlijk gekozen ?
Wij zijn namelijk nog zoekende...

quote:
[ afbeelding ]
Op de helft, groter is mijn badkamertje dus niet. Ik heb 0.9x1.3 om in te douchen, en een zelfde ruimte om m'n tandjes in te poetsen. :)
Komt er nog een soort van afscheiding tussen de twee gedeelten ?
Of hang je straks gewoon een douchegordijn op ?

quote:
Helaas ben ik gisterochtend door m'n rug gegaan. Is me nog nooit overkomen... -O- Kon weinig meer beginnen, maar na wat pijnstillers en warme spierenmeuk ben ik 's middags wel rustig verder gegaan. Vanmorgen was klote met opstaan, maar hopelijk kan ik morgen weer rustig aan de slag.
Wel rustig aan doen he ! Nu niets gaan forceren !
Anders ben je straks weken of zelfs maanden uit de running.. -O-
pi_124750973
Ziet er heel erg goed uit hoor!
pi_124752941
Ik vind het knap wat je allemaal doet, petje af! :)
Nette badkamer tot zover, als je hem zo betegeld ziet lijkt een wc idd teveel van het goede qua ruimte.
pi_124804667
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 17:18 schreef blomke het volgende:
Fraai werk! Ook de manier waarop je die douchegoot hebt geplaatst en het afschot in de tegels hebt aangebracht, verraden een vorm van perfectionisme die aan het oneindige grenst.

Ik neem aan dat je de voegen tussen wand- en vloertegels en tussen goot en vloer(tegels) met kit dicht maakt (i.p.v. voegmortel)?
Hehe, bedankt! Dit kunstwerkje komt van de tegelzetter, maar moet toegeven dat ik zelf ook een aardige mierenneuker ben. Hij had nog niet vaak iemand gehad die alles al tot in de puntjes voor 'm had uitgedacht. :9

De randen waar je het over hebt worden gekit inderdaad.

quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 19:44 schreef Vonkenboer het volgende:
Interesant ! Wat voor merk en type douchegoot heb je dan eigenlijk gekozen ?
Wij zijn namelijk nog zoekende...
Een Easydrain Compact 50 TAF, mooi gootje, maar erg duur door de waterdichte flens. Het leek mij een goed systeem, liefst had ik er 1 met kunststof sifonhuis gehad, dan had alles gelijmd geweest. Nu zit er een manchet verbinding op moeilijk on- bereikbare plaats in de vloer.

quote:
Komt er nog een soort van afscheiding tussen de twee gedeelten ?
Of hang je straks gewoon een douchegordijn op ?
Als afscheiding komt er een glazen wand. Een vaste wand komt niet goed uit, daarom heb ik een nisdeur besteld. Die nis moet je er dan bijdenken, de deur hangt vrij in de ruimte. Zo is de ruimte redelijk flexibel voor zowel douchen als achter de wastafel met meer dan voldoende ruimte.

quote:
Wel rustig aan doen he ! Nu niets gaan forceren !
Anders ben je straks weken of zelfs maanden uit de running..
Bedankt voor de bezorgdheid. :) Inmiddels gaat het wel weer. Opstaan gaat wat lastig 's ochtends, maar inmiddels de draad weer aardig opgepakt. Niks forceren inderdaad, maar wel in beweging blijven. ~O>

@ anderen; bedankt voor de reacties. 8-)

quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 12:43 schreef pascal_s het volgende:
Nette badkamer tot zover, als je hem zo betegeld ziet lijkt een wc idd teveel van het goede qua ruimte.
Thx, het gaat allemaal beter dan ik had gehoopt, het kost alleen meer tijd dan verwacht. Een wc was niets geworden inderdaad, de ruimte was toch zo'n 40cm korter dan op de bouwtekening van de woningbouw stond. Dan was het ook krap geweest, maar nu pastte het gewoon niet.

Inmiddels ben ik beneden aanbeland en heb ik alle 'loze' leidingen van de slaapkamers naar de meterkast gebracht. Of het netwerk, TV, of loze leidingen worden weet ik nog niet, dat is voor later. Verder 5 verschillende buizen naar de aanbouw geknutseld voor de nieuwe groepen in de keuken.

Boven zitten de plinten bovenlangs en onderlangs er ook tegenaan (thx2opa), zijn de plafonds gesausd (1e laagje als voorstrijk) en de kozijnen grotendeels gegrond. De plafonds kunnen nog gesausd worden, maar daarna wordt het toch afwerken *O* maar daar is nog niet bepaald overna gedacht. -O-

Om toch niet helemaal zonder foto's af te sluiten; het toilet is klaar voor een stuclaagje en tegels;

To be continued. :Y)
pi_124819840
complimenten hoor voor je werkzaamheden! Dit soort dingen in je uppie is gewoon best pittig.

Wel een ietsie pietsie minder leuk vraagje..

Als ik naar de tegels in de douche kijk zie ik dat de voegen van de vloer en de muur haaks op de afvoer matchen. De witte tegels achter de af voer en tegenover de afvoer zitten echter eerst aan de ene kant van de vloervoeg en dan aan de andere kant van de vloer voeg. Heb je die gemist of is daar een logische reden voor?
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_124845188
Thanks! O+ Helemaal alleen doe ik het natuurlijk niet, maar ben wel redelijk in het diepe gesprongen ja, het meeste wat ik doe heb ik niet eerder gedaan. :)

Nou, die wand is wel een beetje met opzet zo betegeld. Met dat muurtje ben ik begonnen, zonder nagedacht te hebben over de verdere lijnen van andere wanden en de vloer. Waarom dan zo? Dat kwam in mijn ogen het mooiste uit bij de kraan, met een hele tegel kwam het minder mooi uit.

Achteraf had het misschien wel nét iets mooier geweest (met oog op de vloer) om 1 lijn aan te houden.

Voel je niet bezwaard om hiermee te komen hoor, ik kan goed tegen 'kritiek' en waardeer het in ieder geval dat m'n project goed in de gaten wordt gehouden door wat pro's en ervaringsdeskundigen. ^O^
pi_124862614
symetrie is altijd lastig hoor. Waar moet je vanuit gaan.... De tegels ? en dan daar met het plaatsen van de kraan als rekening mee houden ? Maar ja, dan zit zit de kraan wellicht weer uit het midden?

Achteraf is het altijd eenvoudiger om de dingen kritisch te bekijken. Ik heb wel respect voor de manier waarop je het aanpakt. Wat je anders misschien kunt doen is vooraf even aangeven hoe je het zou willen gaan doen. maar dan nog, als jij er tevreden mee bent is de kous af, zeker aangezien de tegels er al op zitten in dit geval.

Een neef van me heeft meerdere keren een eigen huis ontworpen en laten bouwen en ook heel veel geklust. Die gaf aan dat je eigenlijk pas na 3 huizen de fouten van de voorgaande keren kunt vermijden of iig vooraf kunt zien aankomen..
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_125002912
Afgelopen weekend heb ik helaas alleen maar de zaterdag wat kunnen doen, het goede nieuws is dat ik geen last meer van m'n rug heb. 8-)

Ik ben alvast begonnen met de elektra in de woonkamer, maar hoop dat jullie er ook nog even op willen schieten.

De inrichting is slechts ter illustratie.

Hoop dat de pictogrammen een lichtje laten branden. ;) Achter de TV heb ik 2x 4 op een rij. 4 stopcontacten, coax, 2xUTP, speakers en een loze. Op de plek waar de bank zou komen te staan maak ik in de hoek nog een coax en dubbele UTP aansluiting als ik ooit nog eens de inrichting verander. Achter de bank zit (in de hoek) nog een dubbel stopcontact en speaker aansluiting.

Naast de bank; 3x stopcontact en speaker aansluiting.

De rest spreekt voor zich denk ik. Ik wil van elke doos in de zithoek één stopcontact schakelbaar maken.
Zijn er nog dingen die ik beter/anders kan doen? Moet ik nog meer stopcontacten maken of zie ik iets over het hoofd?

Tot zover de theorie/ het denkwerk, verder met de praktijk.

Netwerkaansluitingen, telefoon en coax verdeelpunt e.d. maak ik allemaal in de meterkast, vanwaar het verder wordt verdeeld naar de dozen. Ik heb geen hollewand dozen gebruikt, ik kon deze dozen prima plakken met kit en i.c.m. met de verstelbare tuit werkt dit ook prima.

Verder al aardig wat dozen geboord op 30cm en wat leidingen gefreesd. Ik vind het maar pokkewerk... Kwam er ook achter dat ik de muurfrees al die tijd op de kop heb gehouden met frezen... |:( |:( |:(

En volgens traditie sluit ik weer af met een plaatje van het toilet. :+

pi_125012256
quote:
0s.gif Op zondag 7 april 2013 20:31 schreef 4wood het volgende:
Ik heb geen hollewand dozen gebruikt, ik kon deze dozen prima plakken met kit en i.c.m. met de verstelbare tuit werkt dit ook prima.
Lijkt mij een prima keuze, dat gepruts met flexbuis en hollewanddozen lijkt mij ook helemaal niks. Is later ook geen kabel meer bij te trekken weet ik uit ervaring. Ik vraag mij alleen af wat voor kit je hebt gebruikt voor de montage van de dozen? Ik heb hier bruislijm al eens voorbij zien komen dat zat volgensmij ook erg stevig.
pi_125367435
Produkt van Zwaluw, 'High Tack'. Bleef prima hangen, en na een dag zat het knettervast.

Verder heb ik alle dozen inmiddels geboord en pijp vanaf de centraaldozen naar de punten gebracht. Heb eigenlijk weinig veranderd aan bovenstaand schema, enkel nog een dubbel stopcontact toegevoegd tussen de deuren naar de tuin en keuken.

Op zolder is de gehele elektrische installatie inmiddels weer in gebruik, op de 1e verdieping zijn de lasdozen samengeknoopt en moest ik wachten op schakelmateriaal. Dat heb ik afgelopen weekend besteld en stond vandaag bij de voordeur;

Beetje trieste bedoeling nog in de woonkamer, maar met alle elektra op z'n plaats is het meeste hakwerk wel achter de rug (buiten de keuken dan).

De kakdoos begint er op te lijken, alle tegels hangen en liggen. :9 Onder de vloertegels zit een Ditra mat, misschien een beetje overdreven omdat het een kleine, relatief starre oppervlakte is, Maar baadt het niet dan schaadt het niet. 8-)

Gisteravond heb ik het wandje bij de keuken in de specie gezet en wat leidingen dichtgesmeerd. Zaterdag wordt o.a. die hoek gestuced, dus dat moet het weer een beetje op een huis doen lijken.

Boven verder weinig nieuws onder de zon, de afwerking laat zich nu nog moelijk fotograferen. (Dat zal pas komen bij het aflakken en behangen), het is nu vooral erg uhh wit. Morgenavond wil ik daar het schakelmateriaal plaatsen, maar heb geen flauw idee hoelang ik daar mee bezig zal zijn. Dan kan beneden de stroom eraf, en kan daar het draad de dozen in. :)
pi_125368738
^O^ Lekker bezig!
  dinsdag 16 april 2013 @ 23:16:54 #106
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_125378974
Jung AS500? Dure tafel vol... Zo ja, ik neem ws dezelfde ;)

Gaat goed man, hou vol :)

Ditra mat is toch waterdicht mat?
pi_125448946
Jung AS500 Alpine wit it is. :Y Bijna ¤500,- maar wel voor vrijwel het hele huis (ex keuken) Verder geen fancy spul als dure dimmers, dat komt later wel als ik exact weet wat ik wil (qua verlichting). Valt opzich nog wel mee dus. ;)

quote:
1s.gif Op dinsdag 16 april 2013 23:16 schreef Gieliovd het volgende:
Ditra mat is toch waterdicht mat?
Ook ja, maar ik heb het puur toegepast om bewegingen van de houten ondervloer op te vangen. :)
pi_125451348
Ah, dus wel :) Ja, man dat spul is duur.

Morgen vrij, gaat de sloophamer door de badkamer heen. Inbouw kraan plaatsen, vloerverwarming basis aanleggen, wandje dicht... vloer eruit... drain, riool, toilet inbouw ding plaatsen... en dan ZSM aannemertje erin voor vloertje, tegelen.. en weer douchen. Zou bijna de ketel vergeten, ook die moet nog :P
pi_125455595
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 16:56 schreef 4wood het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb deze foto nu geprint op de eettafel liggen om uit te leggen aan de tegelaar/vloerenstorter dat dit de bedoeling is. Ze snappen het niet. Ze hebben het over tegels kantelen, insnijden, moeilijk moeilijk... Pff was ik maar minder kritisch en meer tijd om handen.

Ik ga dus komend weekend ook e.e.a. klaarmaken zodat ik snel ook de goot ga plaatsen, Lewis plaatjes en dan z.s.m. beton erover. Maar het lijkt of ik het wiel opnieuw wil uitvinden met m'n kwartronde verzonken douchedorpel...

Hoe dik is jouw betonvloertje nu geworden, inclusief Lewis? Met mijn balk HOH maat zou ik 50 totaal moeten aanhouden (16 Lewis + 34 beton) maar ik leg er ook een paar strengen PEX in voor warme voetjes.

Zou toch niet te moeilijk moeten zijn?
pi_125458024
Whehe. 8-)

Nou, het is geen rocketscience nee... Heb het wel vaker gezien met ingesneden tegels, maar dan doen ze dat tot in de hoek van de tegel. In dit geval kon dat niet, de hoeken werden dan te scherp. (Had dan een kleinere drain moeten kopen) De tegels worden dan iets gekanteld, om in alle richtingen afschot naar de douchedrain/put te hebben, dus ik denk dat ze wel weten wat je bedoeld maar dat het nog niet helemaal overkomt. :9

Ik zou het in ieder geval rustig aan doen en er goed over nadenken qua montage drain e.d. Vooral het stellen van die drain heeft veel tijd gekost. Je moet vanaf 0 al rekening houden met alles wat je er omheen maakt (Lewisplaat, beton, afvoer en uiteindelijke hoogte met tegel). Omdat de vloer zo dun is, heb ik de drain ook moeten laten zakken in de Lewisplaat.

Het beton was hier niet helemaal goed op afschot te brengen, dus dat is later opgelost met tegelen.
De vloer is wel iets dikker geworden dan ik in eerste instantie had geplanned. Wilde voor de minimale dikte gaan (45mm), maar uiteindelijk kwam het uit op 55mm. Die minimale hoogte vond ik wel heel erg minimaal en daarmee kwam ik eigenlijk nét niet goed uit bij de drain ('foutje'; net onder de flens i.p.v net erboven) Uiteindelijk goedgekomen, en kon met de extra hoogte goed wegkomen.
pi_125461028
Volgens mij heb je precies dezelfde tegels als ik.... Zowel de witte als de grijze.
En dat is toch best knap aangezien ze niet eens bij elkaar horen.
pi_125562174
quote:
11s.gif Op donderdag 18 april 2013 22:43 schreef R2R het volgende:
Volgens mij heb je precies dezelfde tegels als ik.... Zowel de witte als de grijze.
En dat is toch best knap aangezien ze niet eens bij elkaar horen.
Oh dat zou wel heel toevallig zijn ja. :) Waar heb jij ze vandaan?

Weer een (kleine) update op de zondagmiddag:
Op een doordeweekse avond heb ik wat voorbereidingen getroffen voor de komst van de stucadoor zaterdagmorgen.

Wég met die bakstenen! Daar ging m'n eerste metselwerk...

Vervolgens ben ik vrijdagmorgen begonnen met het monteren van het schakelmateriaal en de stopcontacten. Eind van de ochtend was het moment daar, en kon ik de groep weer aansluiten. Had een doosje nieuwe smeltzekeringen gekocht, maar die bleken niet nodig. *O*

Daarna verder gegaan met pijpjes buigen en draden trekken. Ging niet altijd even soepel met 4 of 5 draden tegelijk, maar het ging. Alle elektra is nu bedraad, de rest + loze leidingen wil ik nog wel eerst even trekken om later niet voor verrassingen komen te staan wanneer het plafond er al inzit.

Zaterdagmorgen heeft de wandgrimeur nog een paar uurtjes nuttig besteed en een hoek van de woonkamer mooi vlak en wit gemaakt. 8-) Vergeleken met de foto van vorige week is dit echt een flinke sprong vooruit. Daarnaast is het toiletje ingewassen.

Zo ver dus weer erg blij met de vooruitgang, het gaat beneden erg snel nu. Maandagavond wil ik samen met een vriend de verdiepingvloer gaan isoleren met glaswol. Echt een klusje waar ik naar uitkijk. -O- Het zal wel niet afkomen, dus daar ga ik vrijdag overdag weer mee verder.

Verder moet er wel een hoop afwerk-werk worden gedaan boven, maar dat lijkt me nu nog een stap te vroeg. Alles is nu geschuurd, bijgewerkt en gegrond. Als straks de grote klussen zijn gedaan zal dat een hoop tijd gaan kosten, maar voorlopig gaan we dus maar even op dit tempo door.

Als de woonkamer technisch een beetje klaar is, dan wordt het tijd voor de keuken in de aanbouw. Tot die tijd probeer ik zoveel mogelijk info en tips binnen te harken. Naast de keuken zelf moet de ruimte beter geïsoleerd worden met een zo dun mogelijke isolatie. Er is geen ruimte voor een voorzetwand, dus dat wordt moeilijk.

Verder moet écht al het leidingwerk worden verplaatst, dus dat wordt een flinke kluif.

Na zo'n 3,5 maand is het klussen nog steeds leuk, dus we gaan vrolijk door. :Y
pi_125562623
Succes er mee. Tot nu toe is het beregoed wat je aan het doen bent. Voordeel van deze opbouwfase is dat je energie haalt uit de verbeteringen die je behaalt.
pi_125581781
quote:
6s.gif Op zondag 21 april 2013 17:49 schreef 4wood het volgende:

[..]

Oh dat zou wel heel toevallig zijn ja. :) Waar heb jij ze vandaan?
Jan Groen, Bergschenhoek.
  maandag 22 april 2013 @ 07:40:24 #115
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_125587306
Goed bezig man! Lekker zeg, gestuct. Ik wil ook!

Waarom heb je trouwens je muur aangesmeerd? Deed je stucer geen raapwerk? Of moest het in een dag klaar?

3,5 maand is niks, ga zo door. Ik heb de douchekraan aangesloten gisteren, dat was mijn mijlpaal dit weekend samen met de hele badkamer weg te slopen haha.

Jan Goen zit in Bleiswijk trouwens. Komt mijn spul ook vandaan.
pi_125593265
Ah ok. :) Ik heb ze bij de Megadump Nunspeet gehaald. Is een toko die tegels van failliete bedrijven opkoopt, restpartijen e.d. Zou natuurlijk kunnen dat ze dezelfde tegels in het assortiment hebben gehad.

quote:
0s.gif Op maandag 22 april 2013 07:40 schreef Gieliovd het volgende:
Goed bezig man! Lekker zeg, gestuct. Ik wil ook!

Waarom heb je trouwens je muur aangesmeerd? Deed je stucer geen raapwerk? Of moest het in een dag klaar?

3,5 maand is niks, ga zo door. Ik heb de douchekraan aangesloten gisteren, dat was mijn mijlpaal dit weekend samen met de hele badkamer weg te slopen haha.
Hehe, dat kwam eigenlijk zo uit. Haast is er absoluut niet bij, anders was het de week erop wel gebeurt. Het aansmeren met specie vond ik een mooi klusje voor de doordeweekse avond, dus dat heb ik zelf gedaan. Stuca mocht de rest doen. ;)

Die douchekraan moet je me toch effe uitleggen; de badkamer gesloopt, maar de kraan alvast gemonteerd? Hangt er nu een mooie kraan op een kale baksteenmuur? :9
  maandag 22 april 2013 @ 18:30:20 #117
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_125607563
Hehe, nee inbouw!

Dus die zit v.d. week netjes achter gips. Alleen nog ff riool en Lewis en en en en en en en....

Moet eigenlijk ook de muren zelf rapen, dan kan de tegelaar meteen plakken. Maar ja kan alles wel zelf doen.

Edit: kanonnen waarom is dat zo GROOT, andere foto.
  Moderator woensdag 1 mei 2013 @ 22:27:35 #118
92034 crew  Vonkenboer
pi_126024928
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:27 schreef Vonkenboer het volgende:
Hoe is het bij 4wood eigenlijk met de verbouwing gesteld ? :7
Het gaat lekker. :) Alle wanden 'af'' waren, zijn inmiddels gestuced in de woonkamer. Enkel het hoekje van de hal/woonkamer moet nog. Ook heb ik de stopcontacten gemonteerd en in lasdoppen geprikt. Isolatie zit er inmiddels ook in. Wc'tje is in gebruik genomen en heb de badkamer gekit.

Ik heb alleen vrijwel nergens nog foto's van gemaakt, dus de foto-update bewaar ik effe tot ik dit weekend weer in het huis ben geweest.
pi_126144981
Zo, nu een update met foto. Zoals gezegd gaan we lekker door hier, we beginnen met wat m2 isolatie:

En na een avondje bikkelen (gelukkig net voor het echt warm begon te worden) zaten de grote vlakken erin.

De avond erop heb ik o.a. de stukken bij het H-profiel nog even volgedrukt met plukken glaswol. Qua geluid scheelt het al enorm, hopelijk blijft de warmte zo 's winters ook goed hangen. De gevel is een tijdje terug volgespoten met vlokken, overal H++ glas, dus ik denk (hoop) dat het met de stookkosten wel mee zal vallen.

De afgelopen dagen lekker wat uren kunnen maken, dus de wc is zo goed als klaar. Puur de afwerking, dus schilderen en de puntjes op de i. Het lijkt er in ieder geval al aardig op *):

De douche hetzelfde eigenlijk, maar daar moet het plafond nog gestuced worden.

Omdat ik dit weekend de plafonds er beneden in wil schroeven, moest er dus nog het e.e.a. gedaan worden aan het elektra en installatiegebeuren. Alle elektradraad had ik al getrokken, dus ben verder gegaan met de netwerk- en coaxkabeling. Verder de elektra afgemonteerd zodat ik niet naderhand alsnog het plafond los moet halen met een beetje pech.

Het viel niet mee om alles er in gevouwen te krijgen, maar ook dat kwam met een beetje geduld wel goed. :) (kreeg er wel zere knuisten van :'( :P)

Spring een beetje van de hak op de tak, maar in de praktijk valt het wel mee. :7 Intussen boven aanbeland in de fase waarvan ik eindelijk kan doen of ik er een beetje verstand van heb... De plafonds heb ik na het voorsauzen nog 2x gesausd, dus die zijn maagdelijk wit nu. Na een hoop voorwerk kon er ook eindelijk begonnen worden met het aflakken van de deurkozijnen in hoogglans wit (RAL9010). 8-) Dat gaat lekker, maar daar zitten nog flink wat uren in.

Het plan is dat de muren boven worden behangen met glasvlies, zodat ik ze kan sauzen in elke kleur. Zeker voor de kamers die ik niet gebruik om in te slapen lijkt me dat prima. In m'n slaapkamer komt er achter het bed een behangetje met motief, en plak ik de rest ook met glasvlies. Nog niet echt een keuze gemaakt. Iets bloem of baroksachtig vind ik wel mooi, maar ik krijg bij zulk behang vaak het gevoel dat m'n geaardheid me in de steek laat. :@ ~O>

To be continued! :W
  maandag 6 mei 2013 @ 22:27:40 #121
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_126151823
Knauf Easyjeuk op rol! Brrrrrrr ik begin alweer stuip te trekken aan de gedachte straks 40m² boven m'n hoofd te moeten isoleren in de woonkamer.

Ziet er goed uit, lekker bezig!! Ik heb ook een paar centraaldozen met 30459232 draden erin, wordt lachen haha.

Enne, waarom in zitten over je geaardheid als je het mooi vindt? Maatschappelijke idealen bah!

Lijkt me een heel andere wereld, klussen als je er niet woont... op zich prettig ;)
pi_126604722
Jeuk valt mee te leven zolang je het spul niet teveel laat stoffen. Verder wel redelijk 'gewend' aan het werken met glasvezel, al zal het nooit echt wennen. Als je er echt niet tegen kunt, koop dan steenwol of volledig verpakt glaswol. ^O^

Het is inderdaad wel fijn om op zaterdagavond de deur achter me dicht te trekken, maar soms heeft het ook nadelen. Het is eigenlijk te ver weg om een verloren uurtje wat te gaan doen :@ Het is wel heerlijk om niet stil te staan bij een huishouden en gewoon aan te schuiven na een dag klussen. O+

Beneden heb ik het laatste stukje wand bekleed met gips:

Verder ook een koof gemaakt voor gordijnen, weet nog niet helemaal of ik het zo laat of m nog wat minder hoog maak.

Het plafond zit er ook in:

Het juiste gereedschap bleek ook hier het halve werk, via een vriend kon ik een schroefmachine lenen, ideaal! Na een ochtendje waren we 1000 schroeven verder, en zat het plafond er grotendeels in. ^O^ Het plafond leek hoog, maar nu het weer vlak is oogt het écht hoog met 2,8m.

Deze week begonnen met behangen in een slaapkamer, maar daar heb ik (nog) geen foto's van; je ziet er namelijk nog geen ruk van. Het is glasvlies behang op een vlakke muur. Lekker doorschijnend wel. c_/ Was in het begin even proberen, vooral de eerste meters had ik niet voldoende lijm aangebracht, dus die kon ik er weer afhalen. De lijm was nog niet aan het drogen, dus het ging nog, verwacht dat het nu mooi strak is opgedroogd. :Y Het behangt super makkelijk, maar de lijm aanbrengen en verdelen gaat kut. Als deze emmer leeg is ga ik over op Sikkens, kijken of dat beter gaat.

Daarnaast heb ik met een freestafel adhv de originele deurlijsten nieuwe sierlijsten nagemaakt, dus die kunnen morgen ook om de kozijnen. :s) Het afwerken is beneden ook begonnen!
pi_126831425
Een mini update:

In de tussentijd is er een bed uitgezocht en ben ik een rib kwijtgeraakt... -O-

Verder heb ik afgelopen weekend kunnen werken aan m'n hoogglas-fetish en vanmiddag heb ik het resultaat even bekeken. ^O^

Alle radiatoren in dewoon- en slaapkamers heb ik kennis laten maken met een emmer water en stuk schuurpapier. Vervolgens afgelakt in RAL9010 hoogglans.

Toen ik klaar was met aflakken ben ik begonnen met hakken in de naastgelegen keuken. O-)

Nee, dat had ik al eerder gedaan, meet my urban kitchen!

Alle wanden in de keuken heb ik kaalgehakt. Inmiddels al het puin wel zo'n beetje uit huis, dus de tweede (en laatste!) bigbag met puin kan ook worden weggetakeld. :) Verder heeft de tijd aardig stil gestaan, m.a.w. hier heb ik nog geen flikker gedaan. Hier heb ik al wel kennis mogen maken met 230V door m'n linker arm. :'(

Leerpuntje; nooit blindelings vertrouwen op het papieren kaartje aan de meterkast. Omdat ik op dit moment slechts 3 groepen gebruik (boven (oud boven), woonkamer (oud beneden), bel) en de keuken tot voor kort op de 'beneden' groep zat, was ik er van overtuigd dat de keuken spanningsloos was. Dat was 'ie ook, op 1 WCD na, die was doorgelust vanaf groep 'bel' naar de keuken voor de wasmachine. o|O }:| Gelukkig functioneerde het stukje antiek in de meterkast nog naar behoren. :+
  dinsdag 21 mei 2013 @ 22:20:44 #124
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_126834118
Auw... en toen was je plots een rib kwijt?

Shiny radiator! Enne, ook shiny keuken :+

Doe mij trouwens een weekendje die schroef gun, 40 m² woonkamer te beplaten binnenkort :|W

[ Bericht 34% gewijzigd door Gieliovd op 21-05-2013 22:45:58 ]
  Moderator dinsdag 21 mei 2013 @ 22:43:41 #125
92034 crew  Vonkenboer
pi_126835766
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 21:35 schreef 4wood het volgende:
Verder heeft de tijd aardig stil gestaan, m.a.w. hier heb ik nog geen flikker gedaan. Hier heb ik al wel kennis mogen maken met 230V door m'n linker arm. :'(

Leerpuntje; nooit blindelings vertrouwen op het papieren kaartje aan de meterkast. Omdat ik op dit moment slechts 3 groepen gebruik (boven (oud boven), woonkamer (oud beneden), bel) en de keuken tot voor kort op de 'beneden' groep zat, was ik er van overtuigd dat de keuken spanningsloos was. Dat was 'ie ook, op 1 WCD na, die was doorgelust vanaf groep 'bel' naar de keuken voor de wasmachine. o|O }:| Gelukkig functioneerde het stukje antiek in de meterkast nog naar behoren. :+
Hehe, het blijft toch altijd een akelig gevoel _O-
Het is in ieder geval een leermomentje; en geloof mij maar ik ben zelf ook erg hardleers ;) _O-

Maar die radiator is toch echt letterlijk strak werk !
En ook al een prachtige keuken ! ;)
  dinsdag 21 mei 2013 @ 22:48:22 #126
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_126836087
Dat ik in Den Haag woonde stond ook alles onder spanning. Ik had er niet zo veel last van, maar m'n meisje wel. Die durfde de wasmachine niet meer te bedienen, de oven was eng...

Na een meting stond er hier en daar rond de 115 Volt op. Kleinigheid.

Nu merkt ik dat er hier beneden ook e.e.a. onder de prik staat.... toch die aarding maar eens veranderen. Ook weer een hilarisch verhaal. We maken wat mee :s)
pi_126838697
Hij gaat lekker daar!
Ziet er goed uit. :)
Keukentje gaat ook wel prima zolang het niet vies is toch. :P

Had hier gipsplaten van 240x120 voor tegen het plafond. We hebben wat staan vloeken met zo'n gammel platenliftje van de Bo Rent en het heeft m'n maat nog bijna een duim gekost, maar zo blij was ik toen het er in zat. :P
En 2 lagen ook nog, want boven mij woon ik niet zelf...
Oja en eeuwig meten en snijden, en er dan achter komen dat het net niet past als je met dat gammele shitliftje en 2 man die plaat op z'n plek probeert te krijgen.
Had wel 2 schroefmachines, 4 accu's en 2 ladders... Dat scheelt veel tijd.
pi_127590680
Zo, hèhè hier ook het stof maar eens afblazen.

@ Gieliovd; als 'ie van mezelf was geweest had je 'm kunnen lenen, helaas had ik 'm zelf ook via-via(-via).

Gipsplaten van 120x240 lijken me toch serieuze familiedrama-veroorzakers, of het nu vrienden of familie zijn met wie je ze er tegenaan schroeft. :D Zelf ook wel te spreken over de radiatoren, al is die Hammerite radiator lak echt geen fijn product.

Eindelijk weer een beetje motivatie om hier een update-je te doen. 2 weken heb ik weinig kunnen doen omdat ik voor m'n werk weg moest. Opzich leuk, maar avond na avond hotels breken wel op bij de gedachte dat er nog een huis afgemaakt moet worden. Het voorlaatste weekend had ik dan ook een flinke dip en werd ik het zat.

Inmiddels mezelf weer opgeladen en vrijdagavond langs Ikea geweest om de keuken definitief te maken. Dat was ook zo iets... Al tijden loop ik me er druk over te maken, maar op een gegeven moment moeten er gewoon knopen gehakt worden. :) Gelijk maar een vloertje meegenomen voor 3 kamers boven. Vond het er mooi uitzien, maar gezien de prijs zal het wel geen 30 jaar meegaan.

Dit moet het gaan worden:

Ik twijfel nog over witte of creme frontjes, handgrepen oid ook nog niet gekozen. Het ging me vooral om de definitieve opzet zodat ik met het leidingwerk aan de gang kan.

En dan nu... Waar begin ik in godsnaam? De muren zijn op dit moment zoals op de foto (kale baksteen).
Zaterdag ben ik met de elektra begonnen, dat lukt. Afvoeren, water en gas moeten me ook wel lukken, maar dan wordt de keuken afgeleverd... Moeten de wanden eerst worden strak gemaakt of plaats ik eerst de keuken en kan de boel dan strak gemaakt worden?

Boven begint het er iig op te lijken, in 2 kamers zijn de wanden ook afgewerkt.

Het was even wennen, maar het groen is best leuk opgedroogd. In deze kamer komt m'n burea en een grote garderobe kast.

De slaapkamer heb ik in een lichtbruinige tint gesaused:

De wand achter het bed is niet gesaust, die wordt nog behangen met iets dat een leuk structuurtje heeft oid.

Het resultaat is erg mooi, maar het is een pokkewerk om het goed te krijgen. Dat zgn. 'voorgesausde' glasvlies behang zuigt als een malle. Na een testmuurtje heb ik uiteindelijk alles voorgesausd in verdund wit, vervolgens kleurlaag 1, kleurlaag 2 en nog een keer dunnetjes nagerold.

Dit waren pas 2 kamers, dus je kunt nagaan hoeveel tijd er in gaat zitten om alles op deze manier te doen. :{w Hoewel de muren niet echt zuigend zijn, ga ik de rest van de muren eerst voorstrijken. Voor de afwerking (en met name tijdswinst) een Wagner Project 115 aangeschaft. Ik heb geen ervaring met dit soort spuitapparatuur, maar verwacht dat ik er aardig mee uit de voeten kan.

Toch wel een investering, maar de bedoeling is om 'm na dit project weer door te verkopen.

Verder had ik gehoopt vakantie te kunnen nemen als het huis 'bewoonbaar/klaar' is, maar ik denk niet dat ik het zo ga redden voor Aug... -O- Opzich nog geen haast, maar je stelt je ergens op in en als het uiteindelijk langer duurt valt dat gewoon een beetje tegen. :P Zeker met dit weer, dan gooi ik het liefst alles naast me neer. :D

Deze week niet op stap voor het werk, dus kan weer voorzichtig wat stapjes maken in de keuken. 8-)
  zondag 9 juni 2013 @ 20:28:24 #129
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_127593529
Houd de moed erin! Het gaat heel goed.

Ik weet heel goed wat je voelt. Ik heb deze week ook weer zo'n week van aargh! gehad... Maar goed, we werken richting een goed eindresultaat.

Zoals Vonk al schreef eerder, ik moet ook leren te accepteren dat sommige dingen uitbesteed moeten worden of gewoon minder perfectionistisch. Ik zal nog wel even een verhaaltje posten over de badkamer zo snel ik tijd en zin heb.

Ik zou de wanden eerst gelijktrekken tot net onder het werkblad. Dan is de aansluiting werkblad-muur mooi glad en kan er zo een wand afwerking tegenaan. Lijkt me ook een stuk eenvoudiger stuken dan tussen de kastjes. Buiten dat, je kastjes enzo komen dan allemaal op één diepte te hangen.

Wel cool dat je afwerken ook al lekker doorgaat. Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met de Wagner. Lijkt me ook wel een uitkomst! Plafond, wanden alles lekker verspuiten. Ik hou niet van rollen. Erger me altijd aan die banen die je trekt.

Heb er eerder over gelezen:
- Plak zéér goed af
- Zorg voor géén luchtverplaatsing
- Houd de spuit afstand zeer goed in de gaten
- Let zeer goed op de verdunning

Mooi keuken ontwerp! Fijn dat je best wat ruimte hebt.

Nou ga zo door! Ik ga nog even de tegels soppen boven....
pi_127595032
Thx voor je reactie. :) Ik denk dat het 'alles zelf willen doen' het grootste issue is van dit soort projecten, niet eens het project zelf. :P

Denk inderdaad dat ik de wanden tegelklaar laat afwerken nadat ik het installatiewerk heb gedaan. Hopelijk heeft m'n beunhaas dan binnenkort tijd, anders zal ik er iemand anders voor zoeken. Dan kan ik daarna samen met m'n opa de keuken plaatsen. Her en der al aardig wat tips verzameld en ik begin er langzamerhand een beetje vertrouwen in te krijgen. Alles bij elkaar is het toch een flinke dobber, maar stukje voor stukje moet het toch te doen zijn. (ben nu al zo ver gekomen zonder ervaring :s) )

Die Wagner ben ik ook benieuwd naar, al heb ik inderdaad ook gelezen dat het vrij slordig werken is, nou dat scheelt, het huis is compleet leeg! 8-) Voor dit soort klussen lijkt het me ideaal, meters maken in een compleet lege ruimte. :7

1 Juli komt de stucadoor dus als ik aan het spuiten toe ben zal ik zeker m'n ervaringen delen. ^O^ Tot die tijd vermaak ik me wel in de keuken geloof ik. :)
  zondag 9 juni 2013 @ 21:51:27 #131
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_127598688
Niet te druk om maken, ik heb ook al een keukenblok van Ikea geplaatst in 2009 van 3x3 hoek met alles erop en eraan. Was buiten het stellen geen hels karwei. Ja, tijd kost het..

Het enige is het blad, als je zo'n melamine blad neemt met een hoek, is het nogal kritisch.

Ik heb dat niet gedaan, broer zelf. Ziet er niet uit.
  zaterdag 15 juni 2013 @ 20:11:30 #132
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_127834702
Updaten jij, hoe staat het ermee?

En trouwens, waarom heb jij nog geen keteltje? Of was je badkamer nou nog niet af verder? Ik ben hem even kwijt denk ik.

Trouwens, viel je op dat ik mijn doucheput op dezelfde manier heb gelegd, met die tegel snedes? Bedankt, zit er ook een beetje 4wood in mijn badkamer :D
pi_127836798
U vraagt, wij draaien. :7 (was er al mee bezig, maar tinypic werkt niet echt mee (hoop dat de plaatjes het doen))

Met de ketel is niets mis, maar krijg het systeem niet op druk met bijna alle radiatoren losgekoppeld. :+
Dat komt straks wel weer, dus nu is het gewoon even water koken voor de afwas. Die doucheput was me al opgevallen ja, leuk detail. ^O^

Alle twijfel mbt tot de keuken heb ik inmiddels van me afgeschud. :P Vorige week zondag maar eens een tekening gemaakt met alle vereiste aansluitingen, zodat ik ook een beetje houvast had en niet zomaar ergens in een muur begon te (f/v)rezen, of iets zou vergeten. Die tekening heeft me tot nu toe aardig geholpen. :P

Eerst heb ik wat plek gemaakt, door het blokje een stukje te verschuiven. ^O^ Straks mag het de schuur in, prima werkbankje en kan de opbergruimte ook wel gebruiken.

Na een mooie muurtekening de muurfrees en dozenboor weer eens van zolder gehaald en hun weg laten vreten door de bakstenen:

Een klein beetje elektra-werk had ik al gedaan, maar kon er op dat moment niet mee verder omdat ik een beetje rekening houd met de buren (en hun kleine van 2 maand). Nou slaapt dat kind vrijwel altijd, maar overdag ga ik gewoon m'n gang en 's avonds doe ik wat rustiger aan.

Hier en daar probeer ik zoveel mogelijk gebruik te maken van de leidingen die er al lopen, dus boven het plafond is het best een warrig geheel. In totaal maakt de keuken gebruik van 6 groepen; wasmachine, vaatwasser, plintboiler, combi-magnetron en dan nog 2 groepen voor de WCD's, koelkast, afzuigkap en schuur.

Een klein sprongetje in de tijd; alle buisjes zijn getrokken en vanmorgen alle groepen bedraad vanuit de meterkast. Daarna kon de isolatie ertussen en mocht het gips er tegenaan. Dat was een klusje van niets, de plaatjes waren exact de juiste lengte. Omdat ik vanaf de bovenkasten tot het plafond een koofje maak, kwam het niet héél nauw, maar goed.

Toen het plafond erin zat, kon de vloer eruit. Dat was een allegaardje van planken en stukken, dus verre van vlak en stabiel. Omdat ik uiteindelijk tegels op de vloer wil, moest het eruit. Dit gaf gelijk meer dan genoeg ruimte om het installatiewerk te doen. Na het puin onder de vloer te hebben afgevoerd, ben ik begonnen met de waterleidingen.

Na alles pas te hebben gemaakt, begin van de avond al het soldeerwerk gedaan en inmiddels staat de druk er weer op. Met de waterdruk is in ieder geval weinig mis. :9 Aan de andere kant heb ik tijdelijk een kogelkraan gekneld, die ik open had laten staan toen ik de druk er weer opzette, met als gevolg dat het water tegen de andere muur spoot. :'(

Volgende puntje wordt de riolering updaten, daarna nog een stukje gasleiding en dan kan de vloer weer dicht. :) De week van 8 juli heb ik vrij genomen, dus dan hoop ik de keuken te gaan plaatsen.

Dit was weer een leuk weekje, veel kunnen doen. O+ M'n opa heeft vandaag verder de deuren boven afgehangen, ondervloertjes gelegd in 2 kamers, dus ook dat gaat lekker door.
  zaterdag 15 juni 2013 @ 23:06:50 #134
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_127843373
:Y Jij pakt het goed aan! Weldoordacht met die tekening, op de muur overnemen en gaan met die banaan.

Wel veel groepen heb je voor de keuken pfff... Moet nog maar eens gaan kijken hoe veel groepen ik nou vrij had van die 10 totaal in huis... Zolder, slaap, badkamer, souterrain, wasmachine, woonkamer... tu.. wut? :')

Dus je mocht weer solderen, leuk! Was vorige week ook wel weer even leuk voor mij, allemaal leidingen af lopen persen hier en daar.

Nou top! Jij gaat ook lekker door, ik krijg er alweer kriebelende handen van om morgen door te gaan. Badkamer kraan afmonteren, plee ophangen, radiator ophangen.... en dan ga ik weer in de woonkamer door... elektra, isoleren.. en dan kriebelt er meer dan m'n handen ben ik bang :X

Weekje vrij doe je goed!! Says me die 5 weken klussen heeft en nog een weekje vrij voor de nieuwe baan begint _O-
  Moderator zondag 16 juni 2013 @ 11:56:50 #135
92034 crew  Vonkenboer
pi_127855847
Ook hier vordert het allemaal goed zie ik al ! *O*
Ik zou er stiekem ook wel een week tussen uit willen, gewoon een keer lekker helemaal niks doen.

Maar ook wij martelen gewoon langzaam door ! :%

Hou je er wel rekening mee dat je direct achter de kastjes van een IKEA keuken geen enkele ruimte hebt voor de aansluitpunten ? Alles moet in de wand verwerkt worden !
pi_127872703
Een weekje ertussen uit? Ja dat lijkt mij ook wel. :P Gelukkig blinkt m'n werkgever uit in het 'uitdelen' van vrije dagen, dus ik zóu er evt. ook nog een keer tussenuit kunnen. Eerst maar eens zorgen dat ik er kom te wonen.

8 groepen leken me erg veel (waren er 3), maar als je het goed en volgens de regels wil doen is het eigenlijk minimaal.

Als ik dan zie hoe snel het bij Gieliovd gaat, dan had ik liever ook gewoon 4 weken vrij genomen. Dan was ik in Maart al op het punt geweest waar ik nu was. _O- Maar goed, ik zal niet klagen omdat ik weet hoelang jullie al bezig zijn, ik denk niet dat ik dat zou kunnen opbrengen. Het ligt er natuurlijk aan waar je je op instelt, maar het is wel lekker dat het einde al inzicht komt.

quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 11:56 schreef Vonkenboer het volgende:
Hou je er wel rekening mee dat je direct achter de kastjes van een IKEA keuken geen enkele ruimte hebt voor de aansluitpunten ? Alles moet in de wand verwerkt worden !
Jep! Best wat extra werk nog. Alles ingefreest in de muur, buiten de rioleringen. Die moeten nog, maar laat ik (denk ik) niet helemaal in de muur verzinken. Achter de apparatuur nog wat ruimte is en er nog wat speling is met de laag specie die nog moet worden aangebracht op de kale muur.

Gas en water komen helemaal in de muur, de kraantjes wil ik bereikbaar houden dus die steken door de achterwand in het kastje zelf (zelfde idee als bij jou). Elektra komt allemaal op 10cm van de vloer, achter de plint dus.

Afvoer voor de wasbak zit in een (ondiep) ladeblok, dus daar zou ik de afvoer door de bodem van het kastje kunnen laten lopen, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
  zondag 16 juni 2013 @ 20:42:29 #137
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_127874105
Gewoon ontslag nemen zoals ik. Ben je zomaar 6 weken vrij, doorbetaald :D Nee, zonder dollen... het scheelt wel ja als je gewoon kunt duurhalen. Plus, ik woon hier natuurlijk ook al.

Goede tip van die Ikea keukens en de diepte... ik had zo klakkeloos alles opbouw gemaakt anders. Dusss... dat wordt weer knutselen.

Of zoals Vonk zei... doormartelen... :O
pi_128153638
Omdat het zulk heerlijk weer is, maar weer een wekelijkse update. Hoewel het een relatief kort klus-weekje was (di,woe,do weer op reis geweest) is er wel weer leuk wat werk verzet. :) Allereerst heb ik de keuken definitief gemaakt bij Ikea, levering is besproken voor 9 Juli. *O*

Maar goed, voor we zover zijn, moet er nog wel wat gebeuren in de keuken. Vrijdag wilde ik beginnen met het rioleringswerk, maar toen ik 1 buis had doorgezaagd had ik er even geen rekening mee gehouden dat het buiten gigantisch regende. :') Nja, duckttape moest het dus tijdelijk maar even bij elkaar houden.

Zaterdagochtend redelijk op tijd begonnen, het zonnetje scheen, dus dit waren betere omstandigheden om de boel af te breken en weer op te bouwen.

Hier een stukje oude riolering, met de lekkage die ik al eerder ´tijdelijk´ had verholpen (Maart 2013 :7) met duckttape. Het zat allemaal wat raar in elkaar, delen niet gelijmd, delen zonder mof/spie niet goed in elkaar gesmolten en gekit.

Beetje passen, meten... Het eerste deel zit weer in elkaar. De lichtgrijze buis komt van de buren (rechts op de bovenste foto), dus toen die weer zat aangesloten konden de buren wakker worden. :W De bovenste buis een stukje omgelegd, hierop zit de HWA aangesloten, samen met het putje buiten. Verder komt hier de 40mm van het aanrecht op uit.

En hier was de riolering grotendeels klaar. De pijp links zit niet in de muur gewerkt, hoeft ook niet want 'in' de spoelbakkast van Ikea is al rekening gehouden met een staande afvoer van max 50mm door de bodem van de kast. Omdat het hier een ladekast wordt, is het totaal uit zicht.

Een kijkje naar het leidingwerk aan de andere kant:

Zoals je ziet had ik de gasleiding eerst anders in gedachten, maar omdat ik geen draad kan tappen en zo min mogelijk verbindingen wil, heb ik 'm aangesloten op het punt waar er wel draad op de buis zat. Wel gekneld, kreeg de haakse soldeerkoppeling met geen mogelijkheid nog op de buis. Het is verder prima gasdicht, dus ik maak me er geen zorgen over.

Boven ligt inmiddels het laminaat, het meerendeel gelegd door opaatje. ^O^ Het begin was even 'anders'; het laminaat van Ikea moet eerst over de kopse kanten volledig in elkaar, voordat je het plaatst in de voorgaande baan. Werkt verder prima, begin is even onhandig.

Klaarrrr!

In de slaapkamer ligt het er ook al in, maar daar ontbreken de plintjes nog. :) De plint bij de dorpel ligt nog los, de dorpel moet eerst nog gelakt worden. Het zijn net die laatste puntjes die maken dat de kamers boven nog nét niet af zijn.

Planning voor de volgende week;
Nu moet ik als de sodemieter zorgen dat ik de CV leidingen op hun plaats krijg en de keukenvloer dicht heb... a.s. zaterdag komt de tegezetter/stucadoor de wanden vlak maken. De maandag erop staat de 'echte' stucadoor op de stoep voor alle plafonds.

Maar helaas moet ik a.s. zaterdag :') een tentamen maken voor een studie die ik voor m'n werk erbij doe, dus dat komt weer geweldig uit. Ook nog een paar avonden nodig voor de voorbereiding, dus er blijft weinig tijd over om te klussen. -O-
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 20:42 schreef Gieliovd het volgende:
Of zoals Vonk zei... doormartelen...
Inderdaad een weekje marteling. }:|
pi_128417520
Zo, mijn marteling is voorlopig voorbij. :') Afgelopen week slechts 1 avond en een halve zaterdag kunnen knutselen, maar nu kan ik me gelukkig weer 100% focussen op het huis zelf. De plannen zijn in de loop van de week iets verandert. :+ De 'echte' stucadoor van maandag wilde graag op zaterdag beginnen, maar daardoor kon de tegelzetter/stukadoor (kennissen van elkaar) niet aan de slag met de muren. De beneden verdieping zou helemaal dicht worden gebouwd met steigers...

Zo gezegd zo gedaan, helaas ben ik er zelf niet bijgeweest. :'( Toen ik zat te zweten in een collegezaal in Utrecht hebben de stucadoors de woonkamer en hal gestuced. Toen ik terugkwam zag ik dat het goed was. :7

Het resultaat is bovenverwachting. Heel mooi vlak en ook nog eens superglad. ^O^

Daarnaast heeft m'n opa zaterdagmiddag de laatste plintjes geplaatst in de slaapkamer, die kunnen we nu dus ook als 'af' beschouwen.

M'n neef wilde me ook wel een middagje helpen, dus de meterkast is ook aangepast naar maatstaven van de 21e eeuw:

Van dit:

Naar dit:

Het is nog niet af, er moeten nog wat stopcontacten worden geplaatst op handige plaatsen voor een modem e.d. (zie lasdoosjes) Verder is de aarde nog niet compleet aangesloten en moeten alle netwerk/coax kabels nog een plaats krijgen, maar zover zijn we nog niet.

Ik vrees dat ik niet meer te updaten heb, dus dit was het weer voor deze (korte klus) week.

Maandag komt de stukadoor terug voor de laatste ruimtes, en verwacht ik de rest van de week bezig te zijn met de voorbereidingen voor de komst van de keuken de week erop. c_/
pi_128454186
Ziet er echt mooi uit allemaal! ^O^

Bij de eerste foto van je huis dacht ik: tjonge, het lijkt de straat van mijn nichtje wel. Topic doorlezend blijkt dat ze een straat achter je woont :+ .
Somebody that I used to know
  Moderator zondag 14 juli 2013 @ 18:40:47 #141
92034 crew  Vonkenboer
pi_128943310
Hoe is het hier eigenlijk gesteld met de verbouwing ?
Het is trouwens wel een net meterkastje geworden zeg :9

Nu de cai en utp nog afmonteren ;)
  zondag 14 juli 2013 @ 18:50:44 #142
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_128943568
Blijkbaar heb ik nooit gereageerd, maar ziet er super uit! Mooi plafond, mooie groepenkast... goed bezig!

Wou dat ik al kon laten stuken :) Hebbie nog wat gedaan de laatste 2 weken?
pi_128944005
quote:
2s.gif Op maandag 1 juli 2013 12:21 schreef Postbus100 het volgende:
Ziet er echt mooi uit allemaal! ^O^

Bij de eerste foto van je huis dacht ik: tjonge, het lijkt de straat van mijn nichtje wel. Topic doorlezend blijkt dat ze een straat achter je woont :+ .
Thanks! Leuk nichtje? c_/

EDIT; grappig, 2 reacties terwijl ik m'n verhaal zit te typen en foto's te uploaden. :)

De afgelopen week is voorbij gevlógen, maar gelukkig is er een hoop gebeurt. 8-) Afgelopen dinsdag zou de keuken bezorgt worden, dus de laatste hand aan het installatiewerk gelegd en de muur uit laten vlakken.

(Za 6 juli) Dit was zo'n moment waarop ik me afvroeg of het ooit wel wat zou worden, het zag er werkelijk niet uit... Hier voorafgaand nog flink moeten hakken in de muur, omdat dat ook verre van recht was. Maar goed, nadat de cement droog was de boel gelijk maar in de voorstrijk gezet zodat er niet meer gesmeerd hoeft te worden als de keuken staat.

Eindelijk was daar dan het weekje vrij en kon ik me eens full-time op het huis richten. Het voorbereidende werk in de keuken was klaar, dus heb me een dagje op de badkamer gestort. Plafond was gestuced, dus de boel kon er tegenaan. 2 complete vuisten kaalgevreten bij het monteren van de douchewand, maar ik hij hangt... Groot is het niet, maar door de draaiende deur is er zowel het douchen als bij de wasbak ruimte zat om te bewegen. ^O^

De rest van de week heb ik me samen met m'n opa bezig gehouden met de keuken. Dat werkte heel fijn en we vulden elkaar prima aan. M'n opa als ouderwetse timmerman, en ik als nieuwerwetse Ikea knutselaar. :+ Krabde me toch even achter de oren toen alle pakketten uit de vrachtwagen waren en in de woonkamer stonden, 78 colli's. 8)7

Vol moed dus aan begonnen en dan is het toch 'lastig' dat je met de moeilijkste kast moet beginnen (hoge staande kast), maar dat viel achteraf toch best mee. Vervolgens de regels (tijdelijk) op de muur gemaakt voor de bovenkastjes en die stuk voor stuk in elkaar gezet. Tot hier stelt het allemaal niet zoveel voor, de kastjes zijn gemakkelijk op te bouwen.

Het eerste onderkastje staat ook, hiervoor heb ik ook een regel op de muur geplaatst. Als je dat exact waterpas doet, hoef je slechts de voorpoten te stellen bij het plaatsen, scheelt weer. :) Vervolgens de natte apparatuur gesteld (wasmachine, vaatwasser) en een keer proef laten draaien.

Aan de andere zijde verder gegaan met het plaatsen van de onderkastjes, 2 ladeblokken van 80cm. <insert sprongetje in tijd> helaas een dag m'n telefoon thuis laten liggen, maar inmiddels liggen beide aanrechtbladen nadat we ze op lengte hebben gezaagd en de gaten voor spoelbak en gasfornuis hebben gezaagd.

De vrijdag maar eens genoten van een échte vrije dag en lekker niets gedaan. Zaterdag weer verder gegaan en de andere apparatuur (combi-magn., koelkast) geplaatst en de frontjes geplaatst.

Zo zag het er dan gistermiddag uit, net voor ik de deur achter me dichttrok. ^O^ Het is verre van af, maar alle apparatuur werkt en de opbouw is 90% klaar dus we zijn een stuk verder gekomen dan ik van te voren had verwacht.

Het enige wat ik de volgende keer anders zou doen is de opbouwdozen onder de plint vervangen voor inbouwdozen, in ieder geval achter de apparatuur waar echt vrijwel geen ruimte is.

Maandagavond ga ik in m'n uppie weer rustig verder met de keuken en dan hoop ik eind van de week zover te zijn dat er getegeld kan worden. Daarna rest enkel nog de woonkamer een beetje bewoonbaar maken (lees: plafond spuiten, muren behangen/spuiten en vloer leggen) en dan kan ik over *O*

In de tussentijd maar eens gaan bedenken wat we daar mee gaan doen, nog totaal 0,0 idee van en nog helemaal niets voor aangeschaft... }:|
  zondag 14 juli 2013 @ 19:59:09 #144
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_128945944
Mooi mooi mooi mooi!! Goed bezig!

Die tip van de opbouw/inbouw dozen neem ik dan maar mee. Zal de doosjes inboren.

Verder mooi blauwe keuken! :)

Spannend man, verhuizen straks! Waaaaah.
  Moderator zondag 28 juli 2013 @ 13:42:33 #145
92034 crew  Vonkenboer
pi_129431306
Hoe is het eigenlijk in Huize 4Wood ? *O*
Nog een beetje uit te houden met deze tropische temperaturen ?
pi_129432408
Puuh, nou het is verre van optimaal met deze temperaturen. :P Maar goed, het is niet anders en ik wil het afhebben dus we moeten door!

De week voor afgelopen week vooral nog bezig geweest met de keuken; boiler geïnstalleerd en de kastjes + lades afgesteld. Verder heb ik tegels uitgezocht voor de keuken. Het worden dezelfde strips als in de keuken en badkamer, maar dan in de kleur beige/bruin. Nog nooit eerder dit soort strips in een keuken gezien, maar denk dat het niet misstaat.

Verder heb ik ook meubels gekocht, dus dat is ook een hele mijlpaal ansich. >:)

Omdat de vloer in de keuken me wat teveel veerde, heb ik over de 18mm underlayment nog een plaat van 10mm underlayment geschroefd, stuk beter zo.

De afgelopen week stond vooral in het teken van de woonkamer.

Huis potdicht afgesloten en zonwering dicht, dus binnen was het nog enigszins te doen. Afgelopen week 2 avonden bezig geweest met het aflakken van alle plinten en kozijnen in de woonkamer. Het is wel flink doorwerken met zulke temperaturen en een bijpassend tempo.

De 3e en 4e avond de woonkamer en trapopgang behangen met glasvlies behang. In tegenstelling tot de muren boven, had ik hier de wanden wel voorgestreken, en dat is toch echt wel aan te raden. Evengoed wel weer flink zweten, maar we weten waar we het voor doen. :Y

Vervolgens de sierstrips langs het plafond gemaakt. Had wat proefstukje aangevraagd, maar de strips van 10cm die ik op het oog had bleken veel te groot. Uiteindelijk gekozen voor de Nomastyl B5, redelijk strak en niet te groot. Het eerste hoek had ik pas goed na 3x zagen. :@

Echt een duidelijk beeld krijg je zo niet, maar vind het echt mooi staan. :)

Gistermiddag de laatste strips gelijmd en bij beide grote ramen (voor/achter) ook gelijk 2 gordijnkoofjes gemaakt.

Begin dit jaar had ik eind Juli als deadline in gedachten, maar die ga ik niet halen denk ik. :7 Ik hoop dat het a.s. vrijdag/zaterdag niet zo warm is, dan kan ik de plafonds en muren spuiten. Het plafond in 1x, de wanden spuit ik eerst wit en vervolgens in kleur.

Even afwachten dus wat de weergoden de komende week in petto hebben. c_/
  Moderator woensdag 31 juli 2013 @ 09:33:29 #147
92034 crew  Vonkenboer
pi_129534868

Dat is wel een heel mooi strak simpel lijstje wat je uitgekozen hebt ! ^O^

Bij ons binnen was het afgelopen week echt niet meer uit te houden; het was echt bloedheet en bijna niet te doen ! :P

Je maakt in ieder geval erg goede vorderingen ! :7
pi_129535913
Mooi zo, met die lijsten :)

En mooie meterkast ook, stukken verbeterd.
pi_129562330
Thanks! Ik neig met meer dingen wel iets meer naar het strakke, al probeer ik het niet té modern te maken. Bets ideaal zulke lijsten;je werkt er ook gelijk de overgangen muur/plafond mooi mee af. Deze lijsten waren eigenlijk best goedkoop (internet), maar de kwaliteit en verwerking viel me 1000% mee. 8-)

Nja het weer lijkt niet echt mee te werken, maar ik ga het toch maar gewoon doen vrijdag... Vroeg beginnen, en kijken of ik niet verzuip in het spuit overall. Vanavond de boel afgeplakt en wat testkleurtjes op een stuk muur gekwakt waar later behang overheen komt. Morgen de verfjes klaarmaken zodat we vrijdag gelijk los kunnen gaan. c_/
  woensdag 31 juli 2013 @ 23:12:10 #150
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_129562993
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 22:57 schreef 4wood het volgende:
Thanks! Ik neig met meer dingen wel iets meer naar het strakke, al probeer ik het niet té modern te maken. Bets ideaal zulke lijsten;je werkt er ook gelijk de overgangen muur/plafond mooi mee af. Deze lijsten waren eigenlijk best goedkoop (internet), maar de kwaliteit en verwerking viel me 1000% mee. 8-)
Waar! Ik wil ze ook :)

Succes met spuiten!! Ben benieuwd.
pi_129563331
Ben ook benieuwd, nooit met airless gespoten maar het scheelt hopelijk dat het niet de eerste keer is dat ik een spuitpistool in m'n handen heb. :)

Cheneco: snelle leveringen, had eerst wat proefstukjes besteld daar.
http://www.sierprofielen.nl/

Er was nog een goedkopere, maar die kon niet leveren:
http://www.lijstenornament.nl/index.php?action=home&lang=NL

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 31 juli 2013 @ 23:28:14 #152
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_129563633
Jihaaaaa ^O^
  Moderator vrijdag 2 augustus 2013 @ 18:55:16 #153
92034 crew  Vonkenboer
pi_129622659
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2013 23:20 schreef 4wood het volgende:
Ben ook benieuwd, nooit met airless gespoten maar het scheelt hopelijk dat het niet de eerste keer is dat ik een spuitpistool in m'n handen heb. :)

Cheneco: snelle leveringen, had eerst wat proefstukjes besteld daar.
http://www.sierprofielen.nl/

Er was nog een goedkopere, maar die kon niet leveren:
http://www.lijstenornament.nl/index.php?action=home&lang=NL

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb ze bij mijn stucadoor besteld die ook het plafond gestucadoord heeft; kon ik nog mooi een euro of vier per lengte korting krijgen :7
pi_129930767
Wat voor profielen heb je ertegenaan geplakt Vonk? Polyurethaan? Met die dingen die ik heb blijft er weinig meer over met ¤4/ korting. :D

Verder echt een kak-week gehad. Vanaf vorige week zondag tot afgelopen vrijdag flink ziek geweest, vraag me niet hoe het komt met dit soort temperaturen... Sinds vrijdag weer aardig fit, maar merkte het gisteren nog goed. Tóch nog lekker vorderingen gemaakt zaterdag. :)

Vorige week vrijdag (de warmste dag van het jaar) :') alle wanden en plafonds gespoten. Dat ging direct al van een leien dakje! Extra vroeg begonnen en was met zo'n anderhalf uur en 25L verder klaar met spuiten.

Niet verzopen, maar dit begon wel heel erg op werk te lijken in zo'n outfit. 8-)

Met de lange slang kon het apparaat gewoon blijven staan en kon ik heel de woonkamer en overloop door.

De volgende dag de kleur gerold. De boel allemaal opnieuw afplakken voor een niet zo grote oppervlakte kost teveel tijd. Met name de plafonds afplakken zou een flinke extra klus zijn geweest.

De kleur komt niet echt over op de foto, das het beroerde van gare telefooncamera's.

Over de Wagner Project 115:

Voordelen:
- snelheid
- kwaliteit spuitpistool, lengte slang
- makkelijk instelbaar, al zou ik persoonlijk meer willen 'controleren' (bijv. druk), dat kan nu met een draaibare knop, maar staan geen waardes o.i.d. vermeld.
- Het verdunnen hoef je ook geen wetenschap van te maken; Latex was prima te verspuiten, zowel in 5% en 10% verdunning.
- schoonmaken; het kost tijd, maar het is erg makkelijk. Het pistool kan zo uit elkaar draaien en de pomp + slang spoel je door met schoon water nadat je de hopper hebt gereinigd.

Nadelen
- spuitnevel icm. met afplakken. In een leegstaand/ onbewoonde ruimte is dit prima af te dekken, in een bewoonde ruimte levert dit je extra werk. Nu ligt dit meer aan de techniek achter het spuiten dan aan de spuitset an sich en is een afweging die je altijd zult moeten maken wanneer je wil rollen of spuiten.

Verder is gisteren de vloer gelegd in de woonkamer :Y en de keuken getegeld, dat bewaar ik ff voor een volgende update, nu eerst eens het forum doorlezen om te kijken wat alle andere die-hards er van hebben gemaakt de afgelopen week. :7
pi_129933319
Top!!! Zo hee, dat zijn stappen. Gaaf :) Leuk te lezen dat die Wagner dus wel degelijk bevalt. Toch maar eens onthouden als ik zelf ooit zover ben.

Ben er nog niet over uit. Spachtelputz wanden, spuitplafond met spacspuiten... Of glad.

Jij gaat goed, ben benieuwd naar de andere puntjes!!
pi_129945543
Dat spuiten werkt volgensmij best goed, lekker snel zo te horen.
  Moderator donderdag 15 augustus 2013 @ 13:16:14 #157
92034 crew  Vonkenboer
pi_130092926
Poeh, dat gaat hier hard vooruit zeg ! ^O^

Maar spuit dat met het warme weer wel mooi strak en goed dekkend ? Of moet je alles sowieso twee keer spuiten ? :)
pi_130210414
Inderdaad, het werkt erg goed. De snelheid is mooi meegenomen, maar uiteindelijk telt alleen het eindresultaat. Dat is gelukkig ook erg netjes. :) Procestechnisch was het met die hitte goed te doen :9 , en dekkend in een dubbele kruislaag. Er is een héle fijne structuur te zien, maar enkel wanneer je er met je neus echt opstaat, minder als een roller effect.

Verder kan ik niemand aanraden om met zulke temperaturen te gaan spuiten, maar soms komt het nu eenmaal zo uit. :7 Wel blijf je naderhand zitten met een relatief duur apparaat, dus eens zien wat we daar mee gaan doen.

Waar waren we gebleven? Bij de vloer! Inmiddels ligt 'ie al een week, maar eerst moest er een keuze worden gemaakt;

In de winkel een selectie gemaakt van een aantal vloeren en wat stalen meegenomen. Na wikken en wegen heb de meest rechtse uitgekozen, de 2 linker vond ik te groen, de 2e van rechts te licht, en de onderste te grijs. Wederom komen de kleuren niet over, dus eigenlijk een waardeloos plaatje.

Ondervloer er in en goaaaan. c_/

Een kind kan eigenlijk de was doen... Het kwaliteitsverschil met goedkoop laminaat is afgezien van de duurzaamheid ook goed merkbaar met leggen.

In de tussentijd is er ook nog wat gebeurt in de keuken; er is getegeld, de resterende WCD's en verlichting is gemonteerd en ik heb de afzuigkap opgehangen.

Denk het gereedschap maar even weg. ;)

Inmiddels ook aangekomen bij de lijst met 'kleine puntjes die evengoed nog zeeën van tijd kosten', maar om het een beetje interessant te houden zijn die het vermelden eigenlijk niet waard. :@ Morgen ga ik bijv. de CV ketel upgraden met een opentherm module en bijbehorende thermostaat en boven de thermostaatknoppen monteren. :O

Wél heb ik gisteren de laatste muur nog in kleur gesaused (donker grijs/groen):

Klein tegenslagje; ik had al maanden een Itho eco fan hangen op zolder (uitgeschakeld). Het leek me een mooi moment om dat ding aan te slingeren, maar hij doet het niet... :N Met opstarten klinkt wel dat trapsgewijze geluid, maar dan als een ratel. Op dit soort momenten baal ik best wel van online aankopen, bellen, opsturen, bla bla. }:| Maar het is zo lekker goedkoop! :D

Goed, deze week vrij om de boel 'af' te maken, dus aankomend weekend moet het gebeuren: over! 8-) Al m'n teringzooi heb ik al in dozen zitten en donderdag komen de meubels. Uiteraard blijft er nog genoeg te doen voor de rest van het jaar.
pi_130213294
Wat goed dat je eindelijk kunt gaan verhuizen! Dat moet wel relaxt zjin.

Het ziet er goed uit, ik denk dat wij de muren & dakbeschot ook gaan spuiten als het zo makkelijk zelf te doen is :)
pi_130215250
Wauw zeg, ik vind het er echt prachtig uitzien! Mooie kleuren, goede afwerking. En dat in driekwart jaar. ^O^
  Moderator zondag 18 augustus 2013 @ 22:28:52 #161
92034 crew  Vonkenboer
pi_130217699
Wauw, wat ga jij momenteel de afgelopen weken hard zeg !
Onvoorstelbaar dat je er gewoon dit weekend in gaat ! :o :D

Hoelang ben je nu eigenlijk in totaliteit bezig ? Je hebt in ieder geval niet zo als mij 6 topics nodig om een verbouwing af te ronden ;)

Kleuren zijn trouwens ook erg netjes ! Past allemaal mooi bij elkaar !
pi_130218544
Gaat snel zo! Keuken en woonkamer vind ik erg mooi geworden, en de kleuren passen allemaal goed bij elkaar.
pi_130220067
Wederom heel goed werk man!! Ben echt jaloers en respect voor je mooie werk!

Dat spuitding maar eens over babbelen :)
  maandag 19 augustus 2013 @ 05:54:01 #164
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_130225934
Mooie kleurtjes. De keuken past er ook erg goed bij. Had alleen zelf lichter laminaat gekozen maar zo is het ook wel hip en bijna een beetje new york achtig.
pi_130249656
Bedankt voor alle leuke reacties! ^O^

quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 22:28 schreef Vonkenboer het volgende:
Hoelang ben je nu eigenlijk in totaliteit bezig ? Je hebt in ieder geval niet zo als mij 6 topics nodig om een verbouwing af te ronden
Om precies te zijn; 28 december kreeg ik de sleutel. Ben bijna 8 maand bezig nu! De tijd vliegt niet alleen wanneer je het leuk hebt, maar ook wanneer je aan het verbouwen bent. :Y Nu scheelt het dat het in de basis een erg goed huis was; ik heb bijv. geen ingrijpende verbouwingen aan de constructie gehad. Verder kan ik ook niet tippen aan jou niveau van verbouwen ( ^O^ ) dus dat scheelt al snel een deeltje of 5. :P

quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 22:43 schreef usernaamvergeten het volgende:
Gaat snel zo! Keuken en woonkamer vind ik erg mooi geworden, en de kleuren passen allemaal goed bij elkaar.
Thanks. De keuken had ik van te voren aardig in gedachten, maar kleuren uitkiezen voor de woonkamer vond ik écht moeilijk. Uiteindelijk maar geprobeerd om beneden, ondanks de 2 losse ruimtes, er een beetje eenheid van te maken.
  Moderator zondag 25 augustus 2013 @ 12:34:10 #166
92034 crew  Vonkenboer
pi_130438921
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 20:37 schreef 4wood het volgende:
Bedankt voor alle leuke reacties! ^O^

[..]

Om precies te zijn; 28 december kreeg ik de sleutel. Ben bijna 8 maand bezig nu! De tijd vliegt niet alleen wanneer je het leuk hebt, maar ook wanneer je aan het verbouwen bent. :Y Nu scheelt het dat het in de basis een erg goed huis was; ik heb bijv. geen ingrijpende verbouwingen aan de constructie gehad. Verder kan ik ook niet tippen aan jou niveau van verbouwen ( ^O^ ) dus dat scheelt al snel een deeltje of 5. :P
Dat valt idd. nog best mee ! Dat van ons kun je ook geen verbouwing-kje meer noemen; dat is achteraf gezien gewoon een heel groot renovatie en verbouwingproject geworden !

Waar van te voren trouwens niet helemaal op geanticipeerd is; maar gaandeweg ga je dingen erbij verzinnen of kom je voor bepaalde keuzes te staan. Van doen we dit nou niet, of pakken we dit ook nog "even" aan :P

Dat scheelt natuurlijk ook al wel een deel of vijf ;)

En hoe gaat de verhuizing ? 8-)
pi_130439811
Ja, ben je nou al over???? :+
  Moderator zondag 25 augustus 2013 @ 13:24:51 #168
92034 crew  Vonkenboer
pi_130449643
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 13:24 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wij kunnen er alleen nog maar van dromen :+
:Z nachtmerries :X
pi_130449870
Wauw, dat gaat inderdaad heel hard ineens, lekker hoor! En een grote *O* voor het verhuizen!
pi_130453430
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 13:24 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wij kunnen er alleen nog maar van dromen :+
En wij nog veel meer ... ;)
  Moderator zondag 25 augustus 2013 @ 19:52:00 #172
92034 crew  Vonkenboer
pi_130453839
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 19:39 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

En wij nog veel meer ... ;)
Grote kans dat jullie er voor de kerst al wel inzitten; dat is aan deze kant uiteindelijk nog maar te hopen.
Met vijftigduizend kleine dingen die allemaal nog moeten gebeuren :P
pi_130454337
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 19:52 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Grote kans dat jullie er voor de kerst al wel inzitten; dat is aan deze kant uiteindelijk nog maar te hopen.
Met vijftigduizend kleine dingen die allemaal nog moeten gebeuren :P
En die dingen hoeven wij niet te doen? ;) ik hoop kerst nog steeds wel :)
pi_135104421
Nou, tijd om dit topic maar eens te redden van de ondergang... Na bijna 3,5 maand zo goed al aan de andere kant van de wereld te hebben doorgebracht ben ik een aantal weken terug weer geland in de kluswereld. :) Het huis is dus niet ingestort na een gasexplosie, ben niet geëlektrocuteerd, vergast of door de vloer gezakt. O+

En inderdaad, in Augustus ben ik overgegaan. Het lijkt al weer lang geleden, maar ik herinner het me nog als de dag van gisteren; de eerste nacht in je eigen huis. Vooral het opsta-ritueel was leuk; voor het eerst douchen en duimen dat alles beneden buiten de douche droogblijft, ontbijtje maken. Het voelde als een vakantie. :s)

De eerste weken was ik even best wel 'uitgeklust' en heb ik vooral dingen gedaan die ik de afgelopen 8 maand wat minder niet had gedaan. Het was prima bewoonbaar, maar verre van af. (Je kent het wel... :P)

Inmiddels heb ik het huis nu een jaar, dus nét voor de kerstvakantie leek dat me een mooi punt om de 'grote' zaken af te hebben. Voorlopig nog genoeg werk om dit topic in leven te houden, op moment van schrijven is de zolder een NO-GO area, is er in de voorn&achtertuin ook nog wel het e.e.a. te doen.

Verder had de kleinste slaapkamer bijv. nog kale muren, plafondplaatjes en houten vloerplanken. Die is inmiddels af, de dagen rond kerst iig nuttig besteed met behangen, sauzen en vloertje leggen.

Maar waar waren we gebleven;

Eind augustus heb ik de meterkast afgemaakt met de restjes die ik over had (CAI + UTP);

Verder was er een nieuwe thermostaat besteld (Chronotherm touch (mod)), die bleek niet overweg te kunnen met 't simpele keteltje. Nu had ik ook de niet modulerende variant kunnen nemen, maar ik heb extra Opentherm module geplaatst (á ¤95, weg besparing modulatie) :+

Verder afscheid genomen van m´n Lila trap ^O^ (laten doen)

Toen maakten we een sprongetje naar December 2013...
Foto's van het 'eind'resultaat had ik sowieso nog niet gedeeld, dus bij deze! :9

Vanaf de bank richting de TV.

vanaf de bank de kamer in (opeens was het donker)

Verder bevalt het huis écht super. Alles werkt, en heerlijk om alles voor jezelf te hebben. Het badkamertje ben ik het meest tevreden mee, een heerlijke douche en perfect gebruik gemaakt van aanwezige ruimte. (al zeg ik het zelf O-)).

Als ik dan toch iets anders had moeten doen; dan had ik boven alle vloerplankjes eruit gesloopt en vervangen voor vloerplaten. Alle spijkers aangeklopt, maar toch kraakt er weer een plank. Niet echt héél boeiend, maar op den duur met meerdere mensen in huis kan 't vervelend zijn.

Voor diegene die het interessant vinden, budgettechnisch gezien heeft het ook vrij gunstig uitgepakt (of ik kan slecht inschattingen maken :9)

SPOILER
Er is op geen enkele manier bezuinigd door B-materiaal te gebruiken, wel ik heb veel gezocht naar goedkope A-artikelen. Je moet daar natuurlijk wel de tijd voor hebben/willen nemen.

Nu ga ik eerst de rest van de interessante klus-topics proberen bij te benen, en hierbij beloof ik plechtig dat ik het topic in 2014 up-to-date zal houden. _O-
  Moderator zondag 5 januari 2014 @ 17:35:22 #175
92034 crew  Vonkenboer
pi_135109104
Ik dacht in de afgelopen weken al; ik mis een project topic....
Maar ik kon er mijn vinger niet helemaal op leggen wel topic dat moest zijn :@ -O-

Maar het ziet er allemaal prima uit ! De meterkast is ook erg netjes geworden, alleen ik ben wat minder gecharmeerd van die opbergplanken midden voor de kast }:|

Die lila trap heb je die opnieuw laten bekleden met tapijt ? Of heb je die laten renoveren met laminaat overzet treden o.i.d. ?

Trouwens heerlijk he ? Zo'n eigen stek ! *O* :)
  zondag 5 januari 2014 @ 18:10:50 #176
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_135110604
Leuk man, eindelijk weer een update!

Ziet er strak uit en ben blij dat je lekker zit! Nu afmaken en tussendoor lekker genieten. Top :D

De trap is zwart tapijt zie ik? Netjes hoor, wat heeft dat je uiteindelijk gekost? Ik twijfel ook nog een beetje wat ik ga doen met die trap.

Mooi verhaal weer van die ketel ook ;)

We zien de updates tegemoet! Succes met de laatste loodjes...
pi_135123902
@Giel: Het is heel netjes bekleed, maar ik vond het een vrij prijzige aangelegenheid. :o De kosten van het bekleden was ik uit medelijden met m'n rekening meteen weer vergeten, maar heb het voor je opgezocht. --> ¤800,- totaal (waarvan ¤550,- materiaalkosten)

@Vonk: die planken; mja... resultaat van een eigenwijs opaatje. ;) Die planken hingen er in voor ik er erg in had. Heel veel opbergruimte heb ik niet, maar terecht dat je het opmerkt. Die middelste gaat er nog uit, de rest laat ik wel zitten.
  zondag 5 januari 2014 @ 22:17:21 #178
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_135124684
Sorry!!!

Maar idd, dat is mij te gek. De trap was all-in al ¤790 hier en dat kan ik niet verdubbelen. We zien wel.
pi_135125147
Jij hebt nu een mooie nieuwe trap, die zou ik mooi aflakken. De mijne was niet meer te redden, het kan ook zat goedkoper hoor. Dit tapijt was ¤100,- per strekkende meter, het ondertapijt ook ¤25,- m². Inc. de overloop tikt dat wel aan...

Had ook geen zin om verder te zoeken dus heb het er maar tegenaan laten knallen door het bedrijf waarvan ik wist dat het goed gebeurde. :P
pi_135418240
Waar m'n opa met speels gemak de deuren op maat maakte, de scharnieren (zowat blind) op maat inhakte en een deur er met 2 vingers in de neus inhing, ben ik bijna 1,5 dag bezig geweest met het op maat maken en afhangen van 2 deuren. :') Het is me wel duidelijk geworden dat dit eigenlijk mooi werk is voor een vakman. :P

En met hangen is ook alles wel gezegd, nog geen slotgat, sluitplaatjes of glas. Nja het duurde even, maar voorlopig hangen ze wel en ben ik er aardig over te spreken. :)

Er was niemand in m'n omgeving met een deurenbok, dus met de eerste de beste stukken hout die op m'n pad kwamen wat in elkaar geknutseld. c_/

Eindelijk een deur van de hal naar de kamer, hoeft de ketel ook niet meer vol aan als de voordeur eens opengaat. :) Verder de deur van het toilet ook vervangen voor zo'n exemplaar. Echt héél moeilijk was het niet, maar ik had de hoeveelheid werk wel een beetje onderschat, 'effe' zat er 'effe' niet in dit weekend. :+
pi_135418661
Hee, tof! Goed werk zeg! Evengoed best een klus he, deuren afhangen. Bij broerlief ook wat deuren gedaan en dat was een werkje.

_O_ voor je creativiteit met je deur standaard. Ik had het kunnen wezen _O-

Dat maakt het klussen :+

Hé, die schaaf heb ik ook. Wat een vliegtuig he, Makita powerrrr. Blijft een lastig apparaat om mee te werken, dat wel.

Hal deur lijkt wat scheef te zijn aan de onderkant, hopelijk raakt hij de vloer niet. Of is het gezichtsbedrog?

Goed werk!!! Ik wou dat ik zover was. O, crap. Ik heb nog geen deuren :')

Badkamer deur, 2 slaapkamers, hal deur, souterrain deur... c_/

Wat moet je nog doen voor het "klaar" is? :W
pi_135491959
Nice! Ben zo'n drie maanden geleden bij mijn nichtje geweest (jouw achterbuurvrouw ;) ) en dacht nog: zal ik ff langslopen :P Niet meer gedaan, maar ook op de foto's is het prachtig om te zien!
pi_135492766
pi_135533806
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 20:08 schreef Postbus100 het volgende:
Nice! Ben zo'n drie maanden geleden bij mijn nichtje geweest (jouw achterbuurvrouw ;) ) en dacht nog: zal ik ff langslopen :P Niet meer gedaan, maar ook op de foto's is het prachtig om te zien!
Waarschijnlijk had ik ook zo :{ gekeken in eerste instantie, maar in tweede instantie had ik je wel binnen gelaten. c_/ Bedankt. :)

quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 22:43 schreef Gieliovd het volgende:
Hal deur lijkt wat scheef te zijn aan de onderkant, hopelijk raakt hij de vloer niet. Of is het gezichtsbedrog?
Het loopt inderaad IETS op naar rechts (vloer/plakplintje) maar hij hangt wel netjes recht boven de dorpel, schuurt niet.

quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 22:43 schreef Gieliovd het volgende:
Wat moet je nog doen voor het "klaar" is?
Ehh? Het is klaar. }:|

Haha nee hoor, tsja, wat is klaar... De deuren is nog een mooi puistje werk qua afwerking en aflakken, maar dan is m'n to-do lijstje aardig afgewerkt. Als ik me dan verveel kan ik nog op de zolder aan de slag, het dak isoleren, een nieuw dakraam(pje) plaatsen en de boel een beetje inrichten. Dat zal deze winter niet meer worden, eerder najaar. Is op dit moment niet meer dan een stalling en dat zal ook wel zo blijven.

Verder vooral in de tuin aan de slag zodat ik ook met een biertje in de tuin kan zitten zonder weer op m'n achterhoofd te stuiteren doordat 1 van de poten afbreekt omdat een debiel het 'mooi' vond om de 30x30 tegels kris-kras door het gras te leggen. :') Ook heb ik in het achterpad nog geen schutting en staat de schutting met de buren vast los met scheerlijnen.

Mooie klusjes om op te pakken wanneer deze horrorwinter is afgelopen. :7
pi_135535713
Azijnpisser :+ :6

Jahaaaa, welke klussen liggen er nog voor je bedoelde ik ;) Klinkt goed, allemaal "verbeteringen" maar het is helemaal bewoonbaar.... NICE!

Klinkt goed man, geniet ervan. Enne, die deur, ach ik ben een mierenneuker dus ik zie die dingen. Niet te veel van aantrekken ;)
  maandag 24 maart 2014 @ 20:42:06 #186
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_138131138
quote:
» Er is al 67 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk je of het zinvol is dit topic omhoog te schoppen. Klik hier om tóch te reageren.
Natuurlijk is het zinvol te reageren!!!

Zeg goede man hoe staat het met jouw paleisje. Nog binnen geklust, of buiten?

De horrorwinter is alweer ff voorbij, heb al met 'n glaasje in de zon gezeten dus dat zegt genoeg. Doet eens updaten! :W
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')