Denk dat het gewoon naar iedereen is verstuurd die een 7 of hoger had voor het eerste tentamen.quote:Op dinsdag 27 november 2012 21:30 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Dat snapte ik dus ook niet, maar ja, ik dacht dat ze wellicht de mails er al uit wilden hebben aangezien het best kort dag is. Nu is van mij al zeker dat ik op de Deans List kom, maar wel vreemd inderdaad dat hij blijkbaar naar iedereen is gestuurd.
Strafrecht is best interessant eigenlijk.quote:Op dinsdag 27 november 2012 21:20 schreef Ryon het volgende:
God, ik heb strafrecht ooit gehaald door een paar uur voor het tentamen als een malle de rijtjes (AVAS, OVAR, vrijspraak) en de bijbehorende jurisprudentie te stampen en daarna er nooit meer aan te denken. Volgens mij werkt dat stukken beter dan het daadwerkelijk proberen te begrijpen.
Ideaal en niet ideaaltypische delictsomschrijving.quote:Op dinsdag 27 november 2012 21:04 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Maar het blijft me vaag. Stel dat je twee zaken hebt, waarin in bij beide zaken 'schuld' een bestandsdeel is. In casus 1 is er sprake van noodweerexces --> vrijspraak. In casus 2 is er sprake van ontoerekeningsvatbaarheid (neemt net als noodweerexces de schuld weg) --> ovar.
Dat is wat ik uit die opgaven en antwoorden opmaak. Is het zo dat bij ontoerekeningsvatbaarheid nooit vrijspraak kan plaatsvinden, omdat uit veiligheid voor de maatschappij het mogelijk moet zijn TBS op te leggen (en dus enkel OVAR mag plaatsvinden?)
Voor zover ik weet betekent ideaaltypisch dat schuld niet in de delictomschrijving staat. In dit geval gaat je vergelijking dus niet op, omdat schuld in beide delictsomschrijvingen staat. De uitzondering zit 'm in 352, lid 2 Sv jo. 37 en 39 Sr.quote:Op dinsdag 27 november 2012 21:37 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ideaal en niet ideaaltypische delictsomschrijving.
Ja, ik denk ook wel dat ik op de Dean's List sta, maar best lullig als je zo'n mail ontvangen hebt en achteraf blijkt dat je toch niet bent uitgenodigd.quote:Op dinsdag 27 november 2012 21:30 schreef VonBallusseck het volgende:
[..]
Dat snapte ik dus ook niet, maar ja, ik dacht dat ze wellicht de mails er al uit wilden hebben aangezien het best kort dag is. Nu is van mij al zeker dat ik op de Deans List kom, maar wel vreemd inderdaad dat hij blijkbaar naar iedereen is gestuurd.
Iedereen mag zich aanmelden voor die activiteit, het is alleen dat mensen op de Dean's list een mail daarover krijgen. Volgens mij stond er een bericht op Lawweb over deze activiteit namelijk.quote:Op dinsdag 27 november 2012 21:41 schreef N0rah het volgende:
[..]
Ja, ik denk ook wel dat ik op de Dean's List sta, maar best lullig als je zo'n mail ontvangen hebt en achteraf blijkt dat je toch niet bent uitgenodigd.
Zal straks thuis eens wat beter gaan lezenquote:Op dinsdag 27 november 2012 21:40 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Voor zover ik weet betekent ideaaltypisch dat schuld niet in de delictomschrijving staat. In dit geval gaat je vergelijking dus niet op, omdat schuld in beide delictsomschrijvingen staat. De uitzondering zit 'm in 352, lid 2 Sv jo. 37 en 39 Sr.
Ik heb het idee dat je gewoon termen roept om slim over proberen te komen Yreal
Maar bij 352, lid 2 Sv doelen ze toch op de tweede materiële vraag? Terwijl bij de opgaven het al stokt bij de eerste materiële vraag.quote:Op dinsdag 27 november 2012 21:40 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Voor zover ik weet betekent ideaaltypisch dat schuld niet in de delictomschrijving staat. In dit geval gaat je vergelijking dus niet op, omdat schuld in beide delictsomschrijvingen staat. De uitzondering zit 'm in 352, lid 2 Sv jo. 37 en 39 Sr.
Ik heb het idee dat je gewoon termen roept om slim over proberen te komen Yreal
Ah, ik zie wat je bedoelt inderdaad. Ik kan je denk ik niet verder helpen, daarvoor zit ik echt te slecht in het Strafrecht.quote:Op dinsdag 27 november 2012 21:47 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Maar bij 352, lid 2 Sv doelen ze toch op de tweede materiële vraag? Terwijl bij de opgaven het al stokt bij de eerste materiële vraag.
edit: nouja ik snap er niks van, maar ik ga maar van uit dat ontoerekeningsvatbaarheid nooit tot vrijspraak kan raken, maar enkel tot OVAR.
Ik snap je denkwijze wel, dat je in stap 1 blijft hangen, maar dat wil toch niet meteen zeggen dat de rechter stopt met kijken in de wet?quote:Op dinsdag 27 november 2012 21:47 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Maar bij 352, lid 2 Sv doelen ze toch op de tweede materiële vraag? Terwijl bij de opgaven het al stokt bij de eerste materiële vraag.
edit: nouja ik snap er niks van, maar ik ga maar van uit dat ontoerekeningsvatbaarheid nooit tot vrijspraak kan raken, maar enkel tot OVAR.
Ja, maar uit het antwoord van die opgave blijkt toch dat het wel bij de eerste vraag stokt (waardoor normaliter vrijspraak moet plaatsvinden), maar dat het OVAR wordt omdat er gebruikt wordt gemaakt van de schulduitsluitingsgrond ''ontoerekeningsvatbaarheid''? En mocht er dus in dezelfde casus sprake zijn van bijvoorbeeld noodweer exces, er wel vrijspraak zou plaatsvinden?quote:Op dinsdag 27 november 2012 22:01 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik snap je denkwijze wel, dat je in stap 1 blijft hangen, maar dat wil toch niet meteen zeggen dat de rechter stopt met kijken in de wet?Normaliter wel, maarja, er is nou eenmaal een uitzondering. Ik denk dat je teveel de logica zoekt.
Dat zeg ik ook, maar er geldt nou eenmaal een uitzondering wegens praktische redenen. Dat is dan ook gewoon zo.quote:Op dinsdag 27 november 2012 22:03 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ja, maar uit het antwoord van die opgave blijkt toch dat het wel bij de eerste vraag stokt (waardoor normaliter vrijspraak moet plaatsvinden), maar dat het OVAR wordt omdat er gebruikt wordt gemaakt van de schulduitsluitingsgrond ''ontoerekeningsvatbaarheid''?
Ja oke, dan is dat me duidelijk.quote:Op dinsdag 27 november 2012 22:03 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook, maar er geldt nou eenmaal een uitzondering wegens praktische redenen. Dat is dan ook gewoon zo.
Hm tjaquote:Op dinsdag 27 november 2012 22:08 schreef eriksd het volgende:
Overigens 3,5 jaar geleden strafrecht hé. Even een voorbehoudje
Verre van eigenlijk.quote:Op dinsdag 27 november 2012 21:35 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Strafrecht is best interessant eigenlijk.
Ah joh, anders vraag je het toch gewoon binnenkort? Ik vind het wel een interessante vraag. Jammer dat ik m'n Sr boeken hier niet heb.quote:
quote:
Ik zei het tochquote:Op dinsdag 27 november 2012 21:44 schreef Boterbartje het volgende:
Mensen die geen ijswater met citroen drinken
LekkerDankje NG!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |