Zou kunnen. Dat ze samen iets gerookt hebben in de discotheek in Kollum en dat hij haar later heeft gevolgd/opgewacht onderweg. Of haar toevallig weer tegenkwam.quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:31 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Hij kan haar ook onder bedreiging van dat zakmes hebben gedwongen van haar fiets te stappen en mee het weiland in te lopen. Met een mes op je keel ga je natuurlijk niet tegen strubbelen.
Nee, maar er zat wel een haartje in met zijn dna.quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:34 schreef Re het volgende:
is het al aangetoond dat het zijn aansteker was trouwens?
Er zat dna op (een haar?) dat matcht met het dna op haar lichaam dacht ik.quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:34 schreef Re het volgende:
Er zaten van hem DNA-sporen op en het was een Playboy-aansteker? Echt iets voor mannen? Kan ook zijn dat ie van haar was en hij de aansteker ook gebruikt had.quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:34 schreef Re het volgende:
Ja, haartje in de aansteker bevatte datzelfde DNA.quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:34 schreef Re het volgende:
Nee, maar in je eigen omgeving (die is vrij breed in een klein dorp) ken je een heleboel mensen wel van gezicht, maar zelfs als je iemand niet van gezicht kent, en het bijvoorbeeld zo gegaan is;quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:28 schreef Joooo-pi het volgende:
[..]
Dat wel, maar Zwaagwesteinde en Oudwoude liggen niet naast elkaar. Het is beslist niet zo dat iedereen uit Zwaagwesteinde iedereen uit Oudwoude kent.
dat maakt het nog niet zijn aansteker...quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:36 schreef Maja het volgende:
[..]
Ja, haartje in de aansteker bevatte datzelfde DNA.
Je doet net alsof ze 24 uur er mee bezig waren, en al zou dat zo zijn, Marianne Vaatstra was niet een meisje dat daar elke dag aan huis kwam, ze zullen haar wel gekend hebben uiteraard zoals dat in een kleine gemeenschap het geval is, maar waarom zou je meteen je directe omgeving moeten verdenken zeker als de schuld snel werd gezocht bij asielzoekers.quote:Op dinsdag 20 november 2012 14:50 schreef BullitJunky het volgende:
[..]
Ik kan bijna niet geloven dat zijn vrouw de afgelopen 13 jaar niets aan hem gemerkt heeft. Marianne zal hoe dan ook een aantal keren ter sprake zijn gekomen. En de vrouw moet zich toch ook afgevraagd hebben waar die kleren gebleven waren, waarom haar man zich midden in die nacht ging douchen, waarom zijn aansteker in haar tas gevonden was of wat dan ook. Misschien heeft ze inderdaad nooit een vermoeden gehad, misschien was het een heel trouwe echtgenote die haar man door dik en dun steunde... (wat je vaker ziet in zeer gelovige huishoudens)
Was dacht ik ook een zeer bekende theorie.quote:Op dinsdag 20 november 2012 14:48 schreef Miam het volgende:
[..]
Ik heb een boek gelezen over de zaak, hierin werd dat ook gesuggereerd.
Die aanstekers kwam je destijds overal en nergens tegen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:34 schreef Re het volgende:
ze zijn aan de andere kant van de bomen langs gelopen, dus niet rechts langs de bomen, maar links erlangs. Aan het eind zagen ze door de bomen/ struiken heen het lichaam van Marianne liggen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:28 schreef Stratotanker het volgende:
[..]
Via een andere kant? Ik neem aan dat ze eerst haar fiets hebben gevonden en toen verder op het land zijn gaan kijken? Een willekeurig welk land oplopen en daar hetgeen vinden wat je zoekt is wel erg toevallig.
Daar was toch geen volledig DNA-profiel te maken?quote:Op dinsdag 20 november 2012 14:23 schreef TLC het volgende:
Ik hoop dat ze op deze manier ook de moordenaar van Nicky Verstappen te pakken krijgen.
klopt. te weinig sperma gevonden.quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:52 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Daar was toch geen volledig DNA-profiel te maken?
Het is hoe dan ook ter sprake gekomen. En ik heb nog nooit zoiets gedaan, maar het lijkt mij dat de eventuele dader dan toch zenuwachtig zou worden van het onderwerp? Of het onderwerp zou proberen te ontwijken? Hij had toendertijd wel twee jonge kinderen die vast en zeker tijdens het eten vragen stelden over marianne...quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:39 schreef DeParo het volgende:
[..]
Je doet net alsof ze 24 uur er mee bezig waren, en al zou dat zo zijn, Marianne Vaatstra was niet een meisje dat daar elke dag aan huis kwam, ze zullen haar wel gekend hebben uiteraard zoals dat in een kleine gemeenschap het geval is, maar waarom zou je meteen je directe omgeving moeten verdenken zeker als de schuld snel werd gezocht bij asielzoekers.
Denk dat je het dorpsleven een beetje te veel romantiseert. Woon zelf in een dorpje van 600 inwoners en hier gaan de deuren overal gewoon op slot hoor (en in 1999 ook al). Als je op zo'n weggetje of fietspad bent en er komt 's nachts iemand aan kun je ook helemaal niet zien wie dat is in het donker en is dat gewoon eng en ga je niet zo maar een praatje staan maken met alles wat beweegt. Misschien is het wel enger dan in de stad, omdat het er donkerder is en je alleen bent.quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, maar in je eigen omgeving (die is vrij breed in een klein dorp) ken je een heleboel mensen wel van gezicht, maar zelfs als je iemand niet van gezicht kent, en het bijvoorbeeld zo gegaan is;
[speculaas]
Hij staat bij het hek van het weiland, zijn fiets staat al in de droge sloot, hij ziet een fietser aankomen, hij doet net alsof hij naar zijn fiets rent om hulp te gaan halen en ziet haar dan "toevallig" net aan komen fietsen.
Hij doet een verhaal dat er sprake is van een moeilijke bevalling van een kalf/veulen en dat hij net (op de fiets) hulp wilde gaan halen (1999, het hebben van een mobiele telefoon was zeker nog niet gewoon, prepaid bestond net en abonnementen waren behoorlijk duur).
Hij vraagt haar of zij hem kan helpen.
Zij heeft geen reden om aan te nemen dat hij liegt, en loopt gewoon mee....
[/speculaas]
Je moet dit verhaal niet benaderen met de stadse mentaliteit dat iedereen die je in de nacht tegenkomt per definite al slecht is en een potentieel gevaar betekent, ik denk dat je het beter kunt benaderen vanuit de dorpse visie dat er daar "nooit wat gebeurt" en dat een vraag om hulp in de nacht werkelijk een vraag om hulp is.
We hebben het over een gebied waar deuren niet op slot gaan, waar auto's met de sleutels erin op het erf geparkeerd worden, hoeveel slechtheid verwacht je daar midden in de nacht?
Lijkt me ook ja, maar als je dat een paar keer verzwijgt dan word je daar ook steeds beter in volgens mij, totdat je er bijna zelf in gaat geloven en het gewoon een tweede waarheid wordt voor je.quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:57 schreef BullitJunky het volgende:
[..]
Het is hoe dan ook ter sprake gekomen. En ik heb nog nooit zoiets gedaan, maar het lijkt mij dat de eventuele dader dan toch zenuwachtig zou worden van het onderwerp? Of het onderwerp zou proberen te ontwijken? Hij had toendertijd wel twee jonge kinderen die vast en zeker tijdens het eten vragen stelden over marianne...
Kinderen waren nog zo jong, denk dat die nog niet echt met zulk nieuws bezigwaren.quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:57 schreef BullitJunky het volgende:
[..]
Het is hoe dan ook ter sprake gekomen. En ik heb nog nooit zoiets gedaan, maar het lijkt mij dat de eventuele dader dan toch zenuwachtig zou worden van het onderwerp? Of het onderwerp zou proberen te ontwijken? Hij had toendertijd wel twee jonge kinderen die vast en zeker tijdens het eten vragen stelden over marianne...
Als je zijn mogelijke psychische stoornis in overweging neemt kan het zijn dat hij niet eens in de gaten had dat hij dit heeft gedaan. Maar aan de andere kant, het is een zeer religieuze gemeenschap, als hij de vader was in het huis dan kan het ook zeer stil zijn geweest aan tafel tijdens het eten bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:57 schreef BullitJunky het volgende:
[..]
Ik kom zelf uit het gebied (woon er nu niet meer), maar ik kan je zeggen dat ze het niet romantiseert en al helemaal niet voor die tijd. In 1999 bleven nog gewoon de deuren open en als iemand minden in de nacht hulp nodig had, dan dacht je niet aan een verkrachter. Tegenwoordig met open grenzen en veel Oost Europese rovers worden de deuren meestal wel afgesloten. Het was wel echt ons kent ons.quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:58 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Denk dat je het dorpsleven een beetje te veel romantiseert. Woon zelf in een dorpje van 600 inwoners en hier gaan de deuren overal gewoon op slot hoor (en in 1999 ook al). Als je op zo'n weggetje of fietspad bent en er komt 's nachts iemand aan kun je ook helemaal niet zien wie dat is in het donker en is dat gewoon eng en ga je niet zo maar een praatje staan maken met alles wat beweegt. Misschien is het wel enger dan in de stad, omdat het er donkerder is en je alleen bent.
Die komt ook uit zo'n gemeente met een grote doofpot.quote:Op dinsdag 20 november 2012 14:23 schreef TLC het volgende:
Ik hoop dat ze op deze manier ook de moordenaar van Nicky Verstappen te pakken krijgen.
quote:Op dinsdag 20 november 2012 16:02 schreef DeParo het volgende:
[..]
Die komt ook uit zo'n gemeente met een grote doofpot.
Nee, ze hoeft inderdaad niets gemerkt te hebben. Kan me gewoon niet voorstellen dat die man gewoon over dit onderwerp gesproken heeft met zijn gezin... Maar dat moet wel gebeurd zijn, aangezien het op nog geen 3 km vanaf hun woning gebeurd is!quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:59 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Kinderen waren nog zo jong, denk dat die nog niet echt met zulk nieuws bezigwaren.
En al werd hij zenuwachtig als ze het er over hadden, dat is dan toch nog geen reden om te denken dat zijn vrouw het moet hebben geweten?
Oké, dan had het niet onder het eten ter sprake hoeven te komen, maar als er op nog geen 3 km vanaf je huis een meisje vermoord wordt spreek je daar thuis toch wel over?quote:Op dinsdag 20 november 2012 16:01 schreef DeParo het volgende:
[..]
Als je zijn mogelijke psychische stoornis in overweging neemt kan het zijn dat hij niet eens in de gaten had dat hij dit heeft gedaan. Maar aan de andere kant, het is een zeer religieuze gemeenschap, als hij de vader was in het huis dan kan het ook zeer stil zijn geweest aan tafel tijdens het eten bijvoorbeeld.
Ik denk dat het niet zo moeilijk is om dit te verbergen als je al zo ziek in je hoofd bent dat je iemand verkracht en vermoord. En is het al zeker dat de vrouw van niets wist? Vaak is het zo dat een vrouw wel iets van een vermoeden heeft of zelfs er vanaf weet maar er niets mee doen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 16:07 schreef BullitJunky het volgende:
[..]
Nee, ze hoeft inderdaad niets gemerkt te hebben. Kan me gewoon niet voorstellen dat die man gewoon over dit onderwerp gesproken heeft met zijn gezin... Maar dat moet wel gebeurd zijn, aangezien het op nog geen 3 km vanaf hun woning gebeurd is!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |