quote:Geloven jullie in de hel en zo ja wat houd dat in denken jullie?
Bewijs maar eens dat jij een eigen wil hebt.quote:Op dinsdag 13 november 2012 15:14 schreef Robijn48 het volgende:
Nee, ik geloof niet in een hel, en ook niet in een hemel.
Van beide is van het bestaan ook maar iets bewezen.
Dus vandaar.
quote:Op dinsdag 13 november 2012 15:31 schreef Gray het volgende:
[..]
Bewijs maar eens dat jij een eigen wil hebt.
Dat je leeft.
Ik ben mij bewust dus ik besta (cogito ergo sum)quote:Op dinsdag 13 november 2012 15:31 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat je leeft.
Ja, maar wat heeft dat dan met dit topic van doen?quote:Op dinsdag 13 november 2012 15:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik ben mij bewust dus ik besta (cogito ergo sum)
Dat zal gray moeten beantwoordenquote:Op dinsdag 13 november 2012 15:36 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Ja, maar wat heeft dat dan met dit topic van doen?
Op de een of andere manier denk ik niet dat dat antwoord ooit komtquote:Op dinsdag 13 november 2012 15:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat zal gray moeten beantwoorden
Mijn oma kreeg de slappe lach toen ik vertelde over het vliegende spaghettimonster. Zag er heel raar uit, maargoed..quote:Op dinsdag 13 november 2012 15:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Gray, vind jij het bestaan van de grote theepot aannemelijk? Het vliegende Spaghettimonster?
Precies!quote:Op dinsdag 13 november 2012 16:17 schreef Lavenderr het volgende:
Ik denk dus ik besta
Descartes zei het, dus het zal wel kloppen.
Over kloppen gesproken, onze harten kloppen ook. Dus we bestaan!
Tsja, het zijn hele simpele zinnen. Het idee erachter is dat je niet alles kan bewijzen.quote:
Wc-eend.quote:Op dinsdag 13 november 2012 15:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nope.quote:Op dinsdag 13 november 2012 15:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Gray, vind jij het bestaan van de grote theepot aannemelijk? Het vliegende Spaghettimonster?
Sorry, maar wat niet bewezen is is voor mij lariekoek.quote:Op dinsdag 13 november 2012 16:20 schreef Gray het volgende:
[..]
Tsja, het zijn hele simpele zinnen. Het idee erachter is dat je niet alles kan bewijzen.
[..]
Wc-eend.
[..]
Nope.
Dus wetenschappers zijn lariekoekiemonsters?quote:Op dinsdag 13 november 2012 16:22 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Sorry, maar wat niet bewezen is is voor mij lariekoek.
Nee, juist niet. Lees je wel...quote:Op dinsdag 13 november 2012 16:25 schreef Gray het volgende:
[..]
Dus wetenschappers zijn lariekoekiemonsters?
Maar zij richten zich in hun leven juist op wat nog niet bewezen is, nemen het in zich op, breken het in kleine brokken voor de muizen om op te eten.quote:
Ik kan me niet voorstellen dat ze ooit hebben kunnen bewijzen dat er een hemel of hel bestaat.quote:Op dinsdag 13 november 2012 16:27 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar zij richten zich in hun leven juist op wat nog niet bewezen is, nemen het in zich op, breken het in kleine brokken voor de muizen om op te eten.
Dat is net zoiets als God.quote:Op dinsdag 13 november 2012 16:22 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Jazeker, maar de afwezigheid van bewijs is geen bewijs op zich. Dat argument heeft dus geen waarde.quote:Op dinsdag 13 november 2012 16:28 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat ze ooit hebben kunnen bewijzen dat er een hemel of hel bestaat.
En daar gaat dit topic toch over?
Tja. Als je in een God gelooft zal je eerder geneigd zijn tot het geloven in een hel of hemel denk ik.quote:Op dinsdag 13 november 2012 16:29 schreef Catnip het volgende:
[..]
Dat is net zoiets als God.
God is niet bewezen, maar toch weet ik dat hij er is.
Om maar aan te geven, dat niet alles wat niet bewezen is..lariekoek is.
Niet dat je ineens in een God moet gaan geloven..maargoed.
Voor mij wel. Al eeuwen hebben ze het erover; en het is nooit bewezen. Dus...helaas.quote:Op dinsdag 13 november 2012 16:29 schreef Gray het volgende:
[..]
Jazeker, maar de afwezigheid van bewijs is geen bewijs op zich. Dat argument heeft dus geen waarde.
Dan heb jij dus helemaal geen bewijs nodig om iets voor waarheid aan te nemen.quote:Op dinsdag 13 november 2012 16:31 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Voor mij wel. Al eeuwen hebben ze het erover; en het is nooit bewezen. Dus...helaas.
Weet je.quote:Op dinsdag 13 november 2012 16:32 schreef Gray het volgende:
[..]
Dan heb jij dus helemaal geen bewijs nodig om iets voor waarheid aan te nemen.
Doen we allemaal en daar is niets mis mee.quote:Op dinsdag 13 november 2012 16:34 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Weet je.
Dit is ook weer zoiets.
Geloof jij in wat je wil; dan doe ik dat ook.
Precies.quote:Op dinsdag 13 november 2012 16:35 schreef Gray het volgende:
[..]
Doen we allemaal en daar is niets mis mee.
Hemel:quote:Op dinsdag 13 november 2012 15:31 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat je leeft.
quote:Op dinsdag 13 november 2012 16:34 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Weet je.
Dit is ook weer zoiets.
Geloof jij in wat je wil; dan doe ik dat ook.
Ja zeg, anders zou het toch ook saai worden..quote:Op dinsdag 13 november 2012 16:35 schreef Gray het volgende:
[..]
Doen we allemaal en daar is niets mis mee.
Dat je ervaart dat je een hart hebt, is niet per sé een bewijs voor je bestaan.quote:Op dinsdag 13 november 2012 16:17 schreef Lavenderr het volgende:
Ik denk dus ik besta
Descartes zei het, dus het zal wel kloppen.
Over kloppen gesproken, onze harten kloppen ook. Dus we bestaan!
Jij denkt dat er niks bestaat waarvan het bestaan niet bewezen is?quote:Op dinsdag 13 november 2012 16:22 schreef Robijn48 het volgende:
[..]
Niet?quote:Op dinsdag 13 november 2012 21:14 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dat je ervaart dat je een hart hebt, is niet per sé een bewijs voor je bestaan.
Maar zolang we twijfelen bestaan we. Dat was de conclusie van Descartes' gedachtenexperiment.
[..]
Jij denkt dat er niks bestaat waarvan het bestaan niet bewezen is?
Wat betreft hemel of hel: we zullen eerst moeten vaststellen wat het precies is, voor we kunnen zeggen of het wel of niet bestaat, of kan bestaan.
Nou, als we uitgaan van Descartes gedachtenexperiment hoeft dat helemaal niet.quote:Op dinsdag 13 november 2012 21:17 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Niet?![]()
Ik vind het toch een verdomd goede aanwijzing
Ik heb er Descartes eigenlijk helemaal niet voor nodig om te weten dat ik besta.quote:Op dinsdag 13 november 2012 21:18 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Nou, als we uitgaan van Descartes gedachtenexperiment hoeft dat helemaal niet.
Het was ook wel een rare snijboon hoorquote:Op dinsdag 13 november 2012 21:20 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik heb er Descartes eigenlijk helemaal niet voor nodig om te weten dat ik besta.
Ik heb niet veel van hem gelezen eerlijk gezegd alleen dat cogito ergo sum is blijven hangen.quote:Op dinsdag 13 november 2012 21:21 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Het was ook wel een rare snijboon hoor
Ik ook niet, maar een vriend die filosie heeft gestudeerd, heeft me doodgegooid met verhalen over de klassieke filosofen, indertijd.quote:Op dinsdag 13 november 2012 21:24 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik heb niet veel van hem gelezen eerlijk gezegd alleen dat cogito ergo sum is blijven hangen.
Het voorgaande deel is niet gewist, hier kun je deel 1 teruglezen:quote:Op woensdag 14 november 2012 03:40 schreef Villas_Rubin het volgende:
Best wel een beetje jammer dat topics hier na 12 pagina's opnieuw worden opgestart en de vorige gewist... zo kun je 't niet teruglezen.![]()
Rutten als MP.quote:Geloven jullie in de hel en zo ja wat houd dat in denken jullie?
quote:Op woensdag 14 november 2012 03:40 schreef Villas_Rubin het volgende:
Best wel een beetje jammer dat topics hier na 12 pagina's opnieuw worden opgestart en de vorige gewist... zo kun je 't niet teruglezen.![]()
Vertel meer over het niet alles kunnen bewijzen, waarom kan je van sommige zaken niet bewijzen dat ze bestaan terwijl ze dat wel zouden doen? ( de werking van homeopatie, bestaan van de hemel, hel, etc)quote:Op dinsdag 13 november 2012 16:20 schreef Gray het volgende:
[..]
Tsja, het zijn hele simpele zinnen. Het idee erachter is dat je niet alles kan bewijzen.
[..]
Wc-eend.
[..]
Nope.
Ik geloof niet in die zaken, dus ik kan je geen antwoord bieden op die vragen.quote:Op woensdag 14 november 2012 07:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vertel meer over het niet alles kunnen bewijzen, waarom kan je van sommige zaken niet bewijzen dat ze bestaan terwijl ze dat wel zouden doen? ( de werking van homeopatie, bestaan van de hemel, hel, etc)
Aan Descartes niets.quote:En wat is er wc eend aan descartes?
Ah, my dear Piet, je bent er nog steeds, na al die jaren probeer je nog steeds je eigen opvatting te bewijzen door te stellen dat sommige andere opvattingen niet te bewijzen zijn.quote:Op woensdag 14 november 2012 07:07 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vertel meer over het niet alles kunnen bewijzen, waarom kan je van sommige zaken niet bewijzen dat ze bestaan terwijl ze dat wel zouden doen? ( de werking van homeopatie, bestaan van de hemel, hel, etc)
En wat is er wc eend aan descartes?
Ach gus, kijk jou een wollig niets inhoudelijks zeggen.quote:Op zondag 18 november 2012 21:04 schreef iteejer het volgende:
[..]
Ah, my dear Piet, je bent er nog steeds, na al die jaren probeer je nog steeds je eigen opvatting te bewijzen door te stellen dat sommige andere opvattingen niet te bewijzen zijn.
Geeft weer enig vertrouwen in de wereld: niet alles verandert steeds
Het was ook slechts een begroeting.quote:Op zondag 18 november 2012 21:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ach gus, kijk jou een wollig niets inhoudelijks zeggen.
Slecht om te sneren?quote:Op zondag 18 november 2012 21:33 schreef iteejer het volgende:
[..]
Het was ook slechts een begroeting.
Begroetingen zijn zelden bedoeld om een inhoudelijk bewijs te leveren, bij mij niet iig, vandaar
Ieder bewijs is in wezen een cirkelredenering. Want 'dan klopt het'quote:Op zondag 18 november 2012 21:43 schreef Gray het volgende:
[..]
Omdat die uitspraak een cirkelredenering is.
Zit wat in.quote:Op zondag 18 november 2012 21:45 schreef iteejer het volgende:
[..]
Ieder bewijs is in wezen een cirkelredenering. Want 'dan klopt het'
Wel als je waarheid definieert als 'datgene wat bewezen is'quote:Op zondag 18 november 2012 21:51 schreef Gray het volgende:
[..]
Zit wat in.
Maakt het alleen niet per se waar.
Maar dan zou je alles als waar aan kunnen nemen.quote:Op zondag 18 november 2012 21:52 schreef iteejer het volgende:
[..]
Wel als je waarheid definieert als 'datgene wat bewezen is'
Sommigen doen dat dan ook.quote:Op zondag 18 november 2012 21:53 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar dan zou je alles als waar aan kunnen nemen.
Daar kan ik me wel in vinden.quote:Op zondag 18 november 2012 21:59 schreef iteejer het volgende:
[..]
Sommigen doen dat dan ook.
Anderen weer juist helemaal niet.
Tegengestelde visies, die hoewel ze allemaal Nederlands spreken toch eigenlijk een geheel eigen taal hebben.
Eigen paradigma's. Het is dan ook zinloos om vanuit het ene paradigma het andere te ontkrachten.
Oftewel: alles is geloof. Ook dat. Het is in ieder geval het mijne
Jij hebt een vreemde visie over god. Ten eerste stel je dat god zich onttrok uit iets terwijl god net beschouwd wordt als allesomvattend. Je stelt god ook voor als iets dat per se buiten jezelf ligt wat ook niet klopt door diezelfde allesomvattendheid.quote:Op zondag 18 november 2012 21:26 schreef iteejer het volgende:
Maar over die hel he, waarom wil je dat weten? Worstel jij met dergelijke vragen?
Zelf geloof ik er niet in.
Het is imo een consequentie van de duivel/god tegenstelling, of kwaad/goed.
Als je in een systeem alle witte balletjes naar jezelf trekt, hou je alleen de zwarte balletjes naast je over.
Zo ook met goed en kwaad, als je eerst zelf het goede en de waarheid gaat claimen, is dus alles wat dat niet is het kwade en de onwaarheid.
Een paar levens geleden was er ooit een visualisatie daarvan: een god die zich losmaakte uit een kolkend grijs, daar alles uit ging vissen wat wit was en daaruit een wereld ging opbouwen. Heel trots. Zijn paradijs. Het paradijs.
Uiteraard bleef toen het zwarte over, en werd dat naarmate er meer wit geplukt werd steeds dieper zwart. Dus heeft hij op die manier onbedoeld zelf de hel gemaakt, het kwade. Als uiterste consequentie van zijn bestaan.
Hij zag die tegenstelling, en had uiteindelijk geen andere keus om dat weer te herstellen door zichzelf en zijn paradijs weer te laten terugglijden in het zwart, dat daarmee weer grijs werd.
Het goddelijk offer: jezus aan het kruis, isis (of osiris? ff vergeten) in de nijl, het offer in de mithras-cult, de vuurgod die zich op de ijsgod stortte, het vuur ging uit en het ijs smolt, en het resultaat was water - de bron van alle leven.
Een verhaal dus dat omdat het in diverse culturen steeds in een andere vorm weer terug kwam wellicht meer de menselijke manier van denken weerspiegelt dan de realiteit. Een realiteit die we volgens velen nooit zullen kunnen snappen aangezien we er zelf een heel klein onderdeeltje van zijn.
Welke god (van de 30.000 'kandidaten' die de mens heeft gecreerd) ?quote:Op maandag 19 november 2012 01:54 schreef Rawberry het volgende:
Jij hebt een vreemde visie over god. Ten eerste stel je dat god zich onttrok uit iets terwijl god net beschouwd wordt als allesomvattend. Je stelt god ook voor als iets dat per se buiten jezelf ligt wat ook niet klopt door diezelfde allesomvattendheid.
Met de afwezigheid van licht was er ook geen duisternis.quote:Op maandag 19 november 2012 21:02 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Welke god (van de 30.000 'kandidaten' die de mens heeft gecreerd) ?
... en als we dat verhaal van jou doortrekken naar de god van Abraham (want die bedoel je waarschijnlijk), wat klopt er dan niet aan de stelling : "God is het goede, de liefde, het licht" ???
... want is ie dan niet ook het kwade, de haat & de duisternis ???
edit:
Van oorsprong is die god zelfs gelijk aan de duisternis. Er was immers niet anders in den beginne. Het licht is slechts één van zijn creaties.![]()
Alleen in de gedachte van de mens die licht en duisternis ziet als gelijkwaardige tegenpolen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 10:43 schreef Gray het volgende:
Met de afwezigheid van licht was er ook geen duisternis.
En daarom is die god dus niet gelijk aan duisternis. Dat lees je er zelf in.quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:29 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Alleen in de gedachte van de mens die licht en duisternis ziet als gelijkwaardige tegenpolen.
... maar dat zijn het niet. Slechts (letterlijk) in het oog van de "waarnemer".
Jawel, maar niet zoals wij 'duisternis' zien.quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:38 schreef Gray het volgende:
En daarom is die god dus niet gelijk aan duisternis. Dat lees je er zelf in.
Die god was er voor het licht, voor de duisternis, voordat het woord voordat betekenis had. Het is wat de oorspronkelijke betekenis van nul was in Azie, namelijk potentieel.quote:Op dinsdag 20 november 2012 12:57 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Jawel, maar niet zoals wij 'duisternis' zien.
Zodra je stelt dat (zelfs) die duisternis er niet was, totdat er licht was, zou je kunnen stellen dat god zichzelf tegelijk met het licht schiep, of dat ie eigenlijk gewoon niet(s) is
Ja, lekker vaag.quote:Op dinsdag 20 november 2012 13:06 schreef Gray het volgende:
[..]
Die god was er voor het licht, voor de duisternis, voordat het woord voordat betekenis had. Het is wat de oorspronkelijke betekenis van nul was in Azie, namelijk potentieel.
Het is dus niet iets, maar ook niet niets. Het is zowel iets als niets tegelijk, en tegelijk geen van beide, en iets maar geen niets, en geen iets maar wel niets.
Ik geloof niet zozeer in een god als persoon, maar als definitie van Tao, wat overigens ook een ondefinieerbaar begrip is.quote:Op dinsdag 20 november 2012 13:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe zie jij god gray, tov de oerknal?
Grof vertaald als 'shit happens'.quote:In the foundational text of Taoism, the Tao Te Ching, Laozi explains that Tao is not a 'name' for a 'thing' but the underlying natural order of the universe whose ultimate essence is difficult to circumscribe. Tao is thus "eternally nameless” (Dao De Jing-32. Laozi) and to be distinguished from the countless 'named' things which are considered to be its manifestations.
God is causaliteit?quote:Op dinsdag 20 november 2012 13:47 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik geloof niet zozeer in een god als persoon, maar als definitie van Tao, wat overigens ook een ondefinieerbaar begrip is.
[..]
Grof vertaald als 'shit happens'.
Onder andere. Maar het gaat verder dan dat, verder dan woorden, concepten, vormen, het vormeloze, alles en niets. Heel vaag, ik weet het. Maar daarom hou ik me er ook niet vaak mee bezig, want het is nutteloos. Het kan inspireren, maar daar is wat mij betreft dan ook alles mee gezegd.quote:
ja, precies.quote:Op dinsdag 20 november 2012 13:57 schreef Gray het volgende:
[..]
Onder andere. Maar het gaat verder dan dat, verder dan woorden, concepten, vormen, het vormeloze, alles en niets. Heel vaag, ik weet het. Maar daarom hou ik me er ook niet vaak mee bezig, want het is nutteloos. Het kan inspireren, maar daar is wat mij betreft dan ook alles mee gezegd.
Precies.quote:Op dinsdag 20 november 2012 14:07 schreef iteejer het volgende:
[..]
ja, precies.
zoals de laatste regel uit zijn tractatus: „Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen.“
Scheermes van Ockem is beter van toepassing, en Wittgenstein is de meest overschatte filosoof van de 20ste eeuw.quote:Op dinsdag 20 november 2012 14:07 schreef iteejer het volgende:
[..]
ja, precies.
zoals de laatste regel uit zijn tractatus: „Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen.“
Nee hoor, de gelovigen zijn de verliezers, maar dat zien ze zelf niet in.quote:Op dinsdag 20 november 2012 14:13 schreef Gray het volgende:
[..]
Precies.
Een beetje filosoferen erover is leuk, maar erover discussiëren is zinloos. Het is onmogelijk om vast te stellen, dus er zijn in zo'n discussie alleen maar verliezers.
Yepquote:Op dinsdag 20 november 2012 14:13 schreef Gray het volgende:
[..]
Precies.
Een beetje filosoferen erover is leuk, maar erover discussiëren is zinloos. Het is onmogelijk om vast te stellen, dus er zijn in zo'n discussie alleen maar verliezers.
Ik acht mezelf niet alwetend genoeg om daarover te mogen oordelen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 14:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee hoor, de gelovigen zijn de verliezers, maar dat zien ze zelf niet in.
Selectief stoppen met redeneren wat je ook bij gelovigen ziet.quote:Op dinsdag 20 november 2012 14:28 schreef iteejer het volgende:
[..]
Yep
Probleem daarbij is alleen dat sommige hardcore causalisten een stap verder gaan, en stellen dat alles waar je niet oevr spreken kan dus ook niet bestaat.
Oh, dat wist ik niet!quote:Dat was ook de reden dat ik 10 jaar terug of zo samen met Havoc dit TRU forum begonnen ben
Ik heb nog nooit een goede reden gehoord waarom er meer zou moeten zijn dan de natuurwetten en de wetenschappelijke verklaringen voor de realiteit.quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:21 schreef Gray het volgende:
Ik acht mezelf niet alwetend genoeg om daarover te mogen oordelen.
Omdat nog niet alles ontdekt is.quote:Op dinsdag 20 november 2012 15:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit een goede reden gehoord waarom er meer zou moeten zijn dan de natuurwetten en de wetenschappelijke verklaringen voor de realiteit.
vraag me af of veel van die alternatieve onderzoekers echt iets hadden en als geesten bestaan bijvoorbeeld, kan 'vrije' energie dan ook?quote:
Misschien.quote:Op dinsdag 20 november 2012 17:12 schreef Manke het volgende:
[..]
vraag me af of veel van die alternatieve onderzoekers echt iets hadden en als geesten bestaan bijvoorbeeld, kan 'vrije' energie dan ook?
ik denk van wel
M'n punt is dat iets benoemen als onwaar misschien wel onterecht is wanneer je niet de kennis bezit om beter te weten. En als die kennis er niet is, dan kan je het eindeloos bevechten, of je berusten in dat de toekomst het uit zal wijzen.quote:
Als er geen bewijs voor is, is er geen enkele reden om aan te nemen dat die er is, kan nog wel 1.000.000.000.000 andere zaken gaan verzinnen, van vliegende spaghettimonsters tot theepotten waar de realiteit uit geschonken wordt.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:08 schreef Gray het volgende:
[..]
M'n punt is dat iets benoemen als onwaar misschien wel onterecht is wanneer je niet de kennis bezit om beter te weten. En als die kennis er niet is, dan kan je het eindeloos bevechten, of je berusten in dat de toekomst het uit zal wijzen.
Niemand kan aantonen dat bijvoorbeeld de hel wel of niet bestaat, dus waarom strijden voor je gelijk? De implicaties die volgen uit een dergelijke geloofsovertuiging okay, maar dat is een geheel andere discussie.
het is meermalen aangetoond, maar zoals je kan verwachten, door elke wetenschapper geridiculiseerd, soms terecht, maar in alle gevallen?quote:Op dinsdag 20 november 2012 17:31 schreef Gray het volgende:
[..]
Misschien.
Maar voordat je serieus je eigen energie erin gaat steken zou ik eerst wachten tot het aantoonbaar werkt.
Het is in mijn ogen geen probleem om ergens in te geloven, want dat doet iedereen, of we dat nou willen toegeven of niet. Maar verplicht een ander niet tot hetzelfde, zodat je een overeenkomst krijgt. Kijk in plaats daarvan naar wat je al voor overeenkomsten hebt en benadruk dát. Deel je eigen visie als je die behoefte voelt, maar dring het niet op. En maak je ook niet druk wanneer een ander perspectief je ongemakkelijk doet voelen. Ook dat gaat weer over. Geen van ons is in staat de realiteit werkelijk te zien en te bevatten, en toch zijn er een aantal waarheden waar we niet omheen kunnen. Maar wanneer je die waarheden een ander opdringt, dat is wanneer een 'echte' hel ontstaat. (dit is overigens in het algemeen bedoeld, niet per se op jou of een ander).
omdat geloof achterlijk is en kinderen geestelijk mishandeld.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:08 schreef Gray het volgende:
[..]
M'n punt is dat iets benoemen als onwaar misschien wel onterecht is wanneer je niet de kennis bezit om beter te weten. En als die kennis er niet is, dan kan je het eindeloos bevechten, of je berusten in dat de toekomst het uit zal wijzen.
Niemand kan aantonen dat bijvoorbeeld de hel wel of niet bestaat, dus waarom strijden voor je gelijk? De implicaties die volgen uit een dergelijke geloofsovertuiging okay, maar dat is een geheel andere discussie.
nee, mensen zijn achterlijkquote:Op dinsdag 20 november 2012 18:12 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
omdat geloof achterlijk is en kinderen geestelijk mishandeld.
maar naar evenbeeld van god geschapen? mhhh je zou een punt kunnen hebben ondanks je ongelijk.quote:
Maar wat dan van alles waar wel hypothesen voor zijn, maar nog geen bewijs voor is? Is dat dan onwaar? De onondekte waarheid? Moet je daar dan wel of niet in geloven?quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als er geen bewijs voor is, is er geen enkele reden om aan te nemen dat die er is, kan nog wel 1.000.000.000.000 andere zaken gaan verzinnen, van vliegende spaghettimonsters tot theepotten waar de realiteit uit geschonken wordt.
Nou ja, zolang het niet te realiseren valt, is het geen reden om je er druk over te maken. Het is geheel prima om te geloven dat het mogelij kis, maar maak geen heisa van het gebrek aan bewijs waarmee je vooralsnog met de neus voor op de feiten wordt gedrukt. Want dan maak je voor jezelf, én voor anderen misschien, een hel.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:11 schreef Manke het volgende:
[..]
het is meermalen aangetoond, maar zoals je kan verwachten, door elke wetenschapper geridiculiseerd, soms terecht, maar in alle gevallen?
ik voel me wel aangesproken, want dat is precies wat ik deed(deemonuh!!)
Dat zijn dus de implicaties.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:12 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
omdat geloof achterlijk is en kinderen geestelijk mishandeld.
school heet datquote:Op dinsdag 20 november 2012 18:19 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
achterlijkheid bestrijden is altijd goed.
Waar heb je het nu over?quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:17 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar wat dan van alles waar wel hypothesen voor zijn, maar nog geen bewijs voor is? Is dat dan onwaar? De onondekte waarheid? Moet je daar dan wel of niet in geloven?
[..]
Tja, wat is achterlijk? We weten meer niet dan wel... Zijn we dan allemaal achterlijk?quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:19 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
achterlijkheid bestrijden is altijd goed.
andere mensen met jouw geloof opzadelen is achterlijk EN verwerpelijk. vandaar.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:21 schreef Gray het volgende:
[..]
Tja, wat is achterlijk? We weten meer niet dan wel... Zijn we dan allemaal achterlijk?
het leven is zinloos en fok al helemaal.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:22 schreef Little_Dolls het volgende:
Een discussie voeren over al dan niet in iets geloven blijft toch zinloos...
Geloven in zaken omdat het spannend is, of mooi, maar zonder dat er enig bewijs voor is.quote:
jij begon, jij eerst (heb geen passie)quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:22 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
kun je wat specifieker zijn, liefst met een voorbeeldje.
als je passie had had je geen school nodig om jezelf / anderen wat te leren!quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:25 schreef Manke het volgende:
[..]
jij begon, jij eerst (heb geen passie)
Dat de wetenschap waar je mee dweept zelf ook een geloofsovertuiging is. Eentje die in de huidige tijd praktisch hanteerbaar is, maar niet alomvattend. Plus dat je zelf ook blanco geboren bent, en je het een ander niet kwálijk kan nemen dat zij niet in contact zijn gekomen met dezelfde kennis.quote:
Als het iemand anders gelukkig maakt, waarom niet? Als ze daarmee anderen ongelukkig maken, dan nee.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geloven in zaken omdat het spannend is, of mooi, maar zonder dat er enig bewijs voor is.
Hekserij, homeopatie, esotherische kul, hel.
daar heb je gelijk je voorbeeld waar je naar vroegquote:Op dinsdag 20 november 2012 18:25 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
als je passie had had je geen school nodig om jezelf / anderen wat te leren!
Nee, dat is de wetenschap niet, de wetenschappelijke methode streeft naar objectieve, controleerbare kennis van de werkelijkheid en hoe deze funtioneert, dat is geen geloofsovertuiging.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:26 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat de wetenschap waar je mee dweept zelf ook een geloofsovertuiging is. Eentje die in de huidige tijd praktisch hanteerbaar is, maar niet alomvattend. Plus dat je zelf ook blanco geboren bent, en je het een ander niet kwálijk kan nemen dat zij niet in contact zijn gekomen met dezelfde kennis.
Wat jij vindt, denkt of weet, hoeft niet per sé de waarheid te zijn. Zolang je een ander niet dwingt te geloven wat jij gelooft is er geen probleem. Dat geldt evengoed voor de gelovigen waar je kritiek op lijkt te hebben.
* zucht * vrouwenquote:Op dinsdag 20 november 2012 18:27 schreef Manke het volgende:
[..]
daar heb je gelijk je voorbeeld waar je naar vroeg
Het blijft achterlijk, net als het lezen van roddelbladen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:27 schreef Gray het volgende:
[..]
Als het iemand anders gelukkig maakt, waarom niet? Als ze daarmee anderen ongelukkig maken, dan nee.
Uhm, jawel. Hoe sterk een hypothese ook bewijsbaar is, het maakt het niet 100% waarheid. Het laat altijd ruimte voor andere mogelijkheden, zodat het zichzelf kan corrigeren. Wetenschap is geen bestemming, het is een pad.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat doet de wetenschap niet.
Dat jij het verschil niet snapt tussen wetenschappelijke methodes en geloofsovertuigingen is niet mijn probleem.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:30 schreef Gray het volgende:
[..]
Uhm, jawel. Hoe sterk een hypothese ook bewijsbaar is, het maakt het niet 100% waarheid. Het laat altijd ruimte voor andere mogelijkheden, zodat het zichzelf kan corrigeren. Wetenschap is geen bestemming, het is een pad.
kut zit ik in tru te posten?quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:31 schreef Little_Dolls het volgende:
Waarom moet haast elk topic in TRU weer in een discussie kunnen uitdraaien? Laat de mensen toch geloven wat ze willen...
Vind ik ook achterlijk, maar zolang niemand mij dwingt dat te doen, no problem!quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het blijft achterlijk, net als het lezen van roddelbladen.
De wetenschappelijk aangetoonde meest gelukkige man op aarde zou anders zeggen:quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:29 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
elk geloof heeft anderen ongelukkig gemaakt. dat is nou juist het hele probleem.
boeddhisme is niet een puur geloof (iig boeddhisme in zijn algemeenheid niet)quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:32 schreef Gray het volgende:
[..]
Vind ik ook achterlijk, maar zolang niemand mij dwingt dat te doen, no problem!
[..]
De wetenschappelijk aangetoonde meest gelukkige man op aarde zou anders zeggen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Matthieu_Ricard
Hij gelooft in The Middle Path, een concept uit het boeddhisme.
Ik zie het verschil wel, maar ook de overeenkomst. Dat jij die niet ziet is jouw probleem.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat jij het verschil niet snapt tussen wetenschappelijke methodes en geloofsovertuigingen is niet mijn probleem.
Dan weet je niet genoeg van het boeddhisme, als je dat echt denkt. Boeddhisme heeft vele stromingen, en gaat bovendien juist prat op dat iedereen zijn eigen pad moet bewandelen om tot verlichting te komen, ofwel ontsnapping uit de 'helse' realiteit die wij ieder persoonlijk ervaren.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:33 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
boeddhisme is niet een puur geloof (iig boeddhisme in zijn algemeenheid niet)
In iedere post van je begin je over wat anders of haal je er zaken bij die er niets toe doen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:32 schreef Gray het volgende:
[..]
Vind ik ook achterlijk, maar zolang niemand mij dwingt dat te doen, no problem!
[..]
De wetenschappelijk aangetoonde meest gelukkige man op aarde zou anders zeggen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Matthieu_Ricard
Hij gelooft in The Middle Path, een concept uit het boeddhisme.
jij begrijpt er niet genoeg van. serieus.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:35 schreef Gray het volgende:
[..]
Dan weet je niet genoeg van het boeddhisme, als je dat echt denkt. Boeddhisme heeft vele stromingen, en gaat bovendien juist prat op dat iedereen zijn eigen pad moet bewandelen om tot verlichting te komen, ofwel ontsnapping uit de 'helse' realiteit die wij ieder persoonlijk ervaren.
Goed gezien.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In iedere post van je begin je over wat anders of haal je er zaken bij die er niets toe doen.
En over middle path, oud chinees gezegde,
Ga je links van de weg, je loopt aan de verkeerde kant
Ga je rechts van de weg, doe je het goed
Ga je op het midden van de weg lopen, word je geschept door een vrachtwagen.
Okay. Kan je me verlichten? Liefst via een andere weg, om dit topic niet té ver off topic te laten lopen?quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:36 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
jij begrijpt er niet genoeg van. serieus.
Schapen in de mist zijn minder vaag en wollig dan jij.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:33 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik zie het verschil wel, maar ook de overeenkomst. Dat jij die niet ziet is jouw probleem.
Al vind ik het wel rot voor je, dat dan weer wel.
Ik ben de mist.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Schapen in de mist zijn minder vaag en wollig dan jij.
rastafarianisme nietquote:Op dinsdag 20 november 2012 18:29 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
elk geloof heeft anderen ongelukkig gemaakt. dat is nou juist het hele probleem.
goeie observatie. er gaat opeens ook een lampje branden. gray is een vrouw.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Schapen in de mist zijn minder vaag en wollig dan jij.
zoals boeddhisme?quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:40 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
een levensbeschouwing is an sich geen geloof.
Mijn piemel zegt nee.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:39 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
goeie observatie. er gaat opeens ook een lampje branden. gray is een vrouw.
Waarom niet?quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:40 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
een levensbeschouwing is an sich geen geloof.
Mijn man heeft ook een piemel, maar is ook het vrouwtjequote:
zodra er een woord god voorbij komt moet je waakzaam worden. tot die tijd is het waarschijnlijk geen geloof maar een overtuiging.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:44 schreef Gray het volgende:
[..]
Mijn piemel zegt nee.
[..]
Waarom niet?
de bitchquote:Op dinsdag 20 november 2012 18:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mijn man heeft ook een piemel, maar is ook het vrouwtje
Die mensen zijn er ook.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Mijn man heeft ook een piemel, maar is ook het vrouwtje
Het is dan ook een beladen woord met vele vooroordelen. Ben er ook niet van.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:48 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
zodra er een woord god voorbij komt moet je waakzaam worden. tot die tijd is het waarschijnlijk geen geloof maar een overtuiging.
Met zoveel "tussen hemel en aarde" lijkt het me dat je het moeilijk anders dan een geloof kan noemen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 18:33 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
boeddhisme is niet een puur geloof (iig boeddhisme in zijn algemeenheid niet)
Zuchtquote:Op dinsdag 20 november 2012 19:03 schreef erodome het volgende:
[..]
Met zoveel "tussen hemel en aarde" lijkt het me dat je het moeilijk anders dan een geloof kan noemen.
De deva komt ook in het boeddhisme voor namelijk...
Euhm nee, gewoon tussen hemel en aarde... gezegde weet je nog?quote:
Daar ben ik het rigoreus mee oneens. (vraag maar aan Mediaconsumentquote:Op dinsdag 20 november 2012 17:31 schreef Gray het volgende:
[..]
Misschien.
Maar voordat je serieus je eigen energie erin gaat steken zou ik eerst wachten tot het aantoonbaar werkt.
Het is in mijn ogen geen probleem om ergens in te geloven, want dat doet iedereen, of we dat nou willen toegeven of niet. Maar verplicht een ander niet tot hetzelfde, zodat je een overeenkomst krijgt. Kijk in plaats daarvan naar wat je al voor overeenkomsten hebt en benadruk dát. Deel je eigen visie als je die behoefte voelt, maar dring het niet op. En maak je ook niet druk wanneer een ander perspectief je ongemakkelijk doet voelen. Ook dat gaat weer over. Geen van ons is in staat de realiteit werkelijk te zien en te bevatten, en toch zijn er een aantal waarheden waar we niet omheen kunnen. Maar wanneer je die waarheden een ander opdringt, dat is wanneer een 'echte' hel ontstaat. (dit is overigens in het algemeen bedoeld, niet per se op jou of een ander).
Met het eerste of het tweede?quote:Op dinsdag 20 november 2012 19:28 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Daar ben ik het rigoreus mee oneens. (vraag maar aan Mediaconsument)
Tuurlijk doe je wel aan geloof, al heb je het misschien niet eens door, misschien omdat je het anders noemt. Maar dat is geen probleem!quote:Ik doe niet aan geloof. Al helemaal niet aan religie.
(& buiten religie wordt 'geloof' vooral ge(mis)bruikt als synoniem, voor waar het echt om draait)
Hehe.quote:Op dinsdag 20 november 2012 19:35 schreef Manke het volgende:
ook leujk
http://www.fakebuddhaquotes.com/
Shakespearquote, in hemel en op aarde.quote:Op dinsdag 20 november 2012 19:10 schreef erodome het volgende:
[..]
Euhm nee, gewoon tussen hemel en aarde... gezegde weet je nog?
De beste truuk die ik uithaalde is mensen te overtuigen dat ik niet bestaquote:Op dinsdag 20 november 2012 19:19 schreef Gray het volgende:
Aanhalingstekens verliezen ook al hun betekenis...
De hel!
Als een 'gelovige' met een dergelijke vage kreet komt krijgt ie hem midden tussen de ogen. Wees es concreetquote:Op dinsdag 20 november 2012 20:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Placebo effect heb je nog steeds niet begrepen
Zal best kunnen, maar er bestaat gewoon het gezegde tussen hemel en aarde, beter gezegd, er is meer tussen hemel en aarde.quote:Op dinsdag 20 november 2012 19:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Shakespearquote, in hemel en op aarde.
Je zou de eerste zijn die het wél begrijpt.quote:Op dinsdag 20 november 2012 20:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Placebo effect heb je nog steeds niet begrepen
Hij zou met een verhaal kunnen komen over het verschil tussen suggestie en geloof. Maar daar gaat het natuurlijk niet over.quote:Op dinsdag 20 november 2012 20:26 schreef Gray het volgende:
[..]
Je zou de eerste zijn die het wél begrijpt.
Placeboeffect is een statistische baseline, een teken dat het NIET werkt, NIET geneest.quote:Op dinsdag 20 november 2012 20:15 schreef iteejer het volgende:
[..]
Als een 'gelovige' met een dergelijke vage kreet komt krijgt ie hem midden tussen de ogen. Wees es concreet
Iedereen moet vooral geloven wat hij/zij wil, maar niet iedereen doet het.quote:
Nope. Dat wat velen als 'geloof' bestempelen is het niet, dat dan weer wel.quote:Tuurlijk doe je wel aan geloof, al heb je het misschien niet eens door, misschien omdat je het anders noemt. Maar dat is geen probleem!
Heeft dus niets met "geloof" (zonder enig bewijs een bepaald idee (overtuiging) als waarheid poneren) te maken, maar met kennis van het jaargetijde, op basis waarvan je een gecalculeerde aanname doet. (zonder het direct tot 'absolute waarheid' te bombarderen.) [edit: het woord "geloof" wordt in deze zin zelfs gebruikt om een bepaalde onzekerheid aan te gevenquote:
Ik begrijp de link met het placebo-effect niet.. Bedoel je nu dat wat je gelooft ook waar wordt, of kan worden en niet andersom?quote:Op dinsdag 20 november 2012 20:09 schreef iteejer het volgende:
Waarom is het geloof inferieur? 'er is geen grotere zekerheid dan die van het absolute geloof'. Eén van de grondstellingen van de katholieke kerk.
Je het geloof als kinderlijk en primitief af doen. Afgezien van het feit dat die opvatting op zichzelf ook een geloof of een aanname is, lijken de feiten dit toch tegen te spreken,
Het placebo-effect bv: men gelooft in een medicijn, en het werkt.
Die stelling wordt natuurlijk direct onderuitgehaald door de rationeel fundamentalisten: 'ah, als dat zo is, was die ziekte of die kwaal waar die medicatie effectief tegen was sowieso al niet echt.'
Waarmee de rationeel fundamentalist dus blijk geeft in het bezit te zijn van een vorm van helderziendheid: want hij kan een diagnose stellen op afstand, zonder details te weten, zonder de betrokken personen zelfs maar te kennen.
'Oh nee, dat is geen helderziendheid, maar gewoon zekerheid omdat ik WEET dat het niet anders dan zo kan zij
Ja, zo zie je maar, het geldt dus voor iedereen: geen zekerheid groter dan die van het absolute geloof. Inclusief dus het absolute geloof in de empirische wetenschappelijke methode
Oh ja joh?, maak dat eens hard.quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:03 schreef iteejer het volgende:
Daar gaat het me allemaal niet om, mijn centrale punt is dat de wetenschap een in zichzelf besloten systeem is, dat simpelweg geen enkele uitspraak kan doen over (al dan niet veronderstelde) fenomenen die buiten het wetenschappelijk paradigma vallen.
.
Neehee ik moet nu andere dingen doen manquote:Op dinsdag 20 november 2012 21:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh ja joh?, maak dat eens hard.
Ah, dus je trekt je uitspraak terug?quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:09 schreef iteejer het volgende:
[..]
Neehee ik moet nu andere dingen doen man
Maar je houdt het te goed, ik vind het wel leuk, die discussies, en jij bent een waardig opponent
(Alhoewel ik me uit het verleden kan herinneren dat we het in de basis best wel eens waren, maar dat vergeten we dan maar ff snel )
Nee, hij zal het later toelichten, want je hebt het van 'm tegoed gekregen.quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ah, dus je trekt je uitspraak terug?
Ah, dus je lust geen pindakaas?quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Die conclusie volgt geheel niet uit de premise.quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Nah ja, hels, ach valt wel mee, Pierre Tristesse werd vroeger altijd steeds kwaaier op me tijdens zulke discussies, dat welquote:Op dinsdag 20 november 2012 21:55 schreef Dance99Vv het volgende:
Dus we krijgen een helse discussie hier?
Zo zijn er ook mensen die denken dat ze een vliegtuig zijn...quote:Op dinsdag 13 november 2012 16:29 schreef Catnip het volgende:
[..]
Waarom weet je dat er (een) God is? Omdat je dat als kind verteld is? Zo is je ook verteld dat Sinterklaas er isquote:Op dinsdag 13 november 2012 16:29 schreef Catnip het volgende:
[..]
In mijn geval geloof ik erin omdat geesten bestaan, en die kunnen volgens mij niet ontstaan zijn door een of ander natuurlijk proces. ze zijn ook heel intelligent, en dat zonder hersenen zoals wij kennen.quote:Op woensdag 21 november 2012 15:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom weet je dat er (een) God is? Omdat je dat als kind verteld is? Zo is je ook verteld dat Sinterklaas er is
Zeer slecht voorbeeld. Als er ook iets lariekoek is, imho, dan is het dat wel.quote:Op dinsdag 13 november 2012 16:29 schreef Catnip het volgende:
Ik weet hetquote:Op woensdag 21 november 2012 18:02 schreef R0N1N het volgende:
Zal 'm ook even aanhalen:
[..]
Zeer slecht voorbeeld. Als er ook iets lariekoek is, imho, dan is het dat wel.
The biggest "lariekoek" ever sold.
Waar baseer je het bestaan van geesten op?quote:Op woensdag 21 november 2012 16:02 schreef Manke het volgende:
[..]
In mijn geval geloof ik erin omdat geesten bestaan, en die kunnen volgens mij niet ontstaan zijn door een of ander natuurlijk proces. ze zijn ook heel intelligent, en dat zonder hersenen zoals wij kennen.
Haha ja, maar dan kun je je ook weer afvragen..bestaan geesten welquote:Op woensdag 21 november 2012 16:02 schreef Manke het volgende:
[..]
In mijn geval geloof ik erin omdat geesten bestaan, en die kunnen volgens mij niet ontstaan zijn door een of ander natuurlijk proces. ze zijn ook heel intelligent, en dat zonder hersenen zoals wij kennen.
Iteejer gaat diep, mooi beschrevenquote:Op dinsdag 20 november 2012 20:09 schreef iteejer het volgende:
Waarom is het geloof inferieur? 'er is geen grotere zekerheid dan die van het absolute geloof'. Eén van de grondstellingen van de katholieke kerk.
Je het geloof als kinderlijk en primitief af doen. Afgezien van het feit dat die opvatting op zichzelf ook een geloof of een aanname is, lijken de feiten dit toch tegen te spreken,
Het placebo-effect bv: men gelooft in een medicijn, en het werkt.
Die stelling wordt natuurlijk direct onderuitgehaald door de rationeel fundamentalisten: 'ah, als dat zo is, was die ziekte of die kwaal waar die medicatie effectief tegen was sowieso al niet echt.'
Waarmee de rationeel fundamentalist dus blijk geeft in het bezit te zijn van een vorm van helderziendheid: want hij kan een diagnose stellen op afstand, zonder details te weten, zonder de betrokken personen zelfs maar te kennen.
'Oh nee, dat is geen helderziendheid, maar gewoon zekerheid omdat ik WEET dat het niet anders dan zo kan zij
Ja, zo zie je maar, het geldt dus voor iedereen: geen zekerheid groter dan die van het absolute geloof. Inclusief dus het absolute geloof in de empirische wetenschappelijke methode
dat vroeg ik me af, maar daar liet ik het niet bij zitten, ik ging zoeken en had het gevonden. ben er nooit meer van af gekomen.quote:Op woensdag 21 november 2012 20:22 schreef Catnip het volgende:
[..]
Haha ja, maar dan kun je je ook weer afvragen..bestaan geesten wel
m'n eigen bevindingenquote:Op woensdag 21 november 2012 20:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waar baseer je het bestaan van geesten op?
Degene die je zelf creerd.quote:Op donderdag 22 november 2012 00:16 schreef Manke het volgende:
Buddha zei:
It is better to conquer yourself than to win a thousand battles. Then the victory is yours. It cannot be taken from you, not by angels or by demons, heaven or hell.
Welke hel en hemel en engelen en demonen?
wie weet hier meer van?
Ik kan niet voor Buddha spreken, maar die concepten zijn al zo oud als dat de mens probeert het leven en de dood te verklaren met behulp van goden, hemelrijken en onderwerelden.quote:Op donderdag 22 november 2012 00:28 schreef Manke het volgende:
maar hoe kwam ie aan de concepten ervan?
het woord hel bestond toen nog niet
Klopt..:)quote:Op donderdag 22 november 2012 00:13 schreef Manke het volgende:
[..]
dat vroeg ik me af, maar daar liet ik het niet bij zitten, ik ging zoeken en had het gevonden. ben er nooit meer van af gekomen.
jij gelooft toch in god uit de bijbel? dan geloof je ook in geesten.
Geloof niet dat Buddha Engels sprak, dus het zal een intrepretatie van de vertaler zijn, want hij had het zeker niet over engelen en demonen., hemel en hel zoals wij dat cultureel kennen.quote:Op donderdag 22 november 2012 00:16 schreef Manke het volgende:
Buddha zei:
It is better to conquer yourself than to win a thousand battles. Then the victory is yours. It cannot be taken from you, not by angels or by demons, heaven or hell.
Welke hel en hemel en engelen en demonen?
wie weet hier meer van?
Het hoeft toch ook niet overtuigend te zijn..Als iemand er op een andere manier over denkt is daar toch niks mis mee? Laat gewoon lekker gaan johquote:
Voor jou niet en voor niemand hier, ik ga het ook niet meer proberen.quote:
Je bent het dus met me eens dat het niet overtuigend isquote:Op donderdag 22 november 2012 20:36 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Dit topic ging ook eigenlijk over geloven (in de hel) en niet om overtuigend bewijs..
Nou je mist het punt omdat het ging over al of niet geloven in de hel..quote:Op donderdag 22 november 2012 20:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je bent het dus met me eens dat het niet overtuigend is
Ik geloof je wel hoor Mankequote:Op donderdag 22 november 2012 13:41 schreef Manke het volgende:
[..]
Voor jou niet en voor niemand hier, ik ga het ook niet meer proberen.
m'n bewijs was heel overtuigend, ik ben zelf ook wetenschappelijk ingesteld en kijk alleen naar feiten, ik geloof niet 'zomaar' zoals jij ook niet doet.
Wetenschappelijk houdt ook in nooit op eigen bevindingen alleen te vertrouwen. Er zijn zat voorbeelden waarbij mensen dingen denken te zien die achteraf niet waar waren. Ooggetuigen zijn onbetrouwbaar.quote:Op donderdag 22 november 2012 13:41 schreef Manke het volgende:
[..]
Voor jou niet en voor niemand hier, ik ga het ook niet meer proberen.
m'n bewijs was heel overtuigend, ik ben zelf ook wetenschappelijk ingesteld en kijk alleen naar feiten, ik geloof niet 'zomaar' zoals jij ook niet doet.
Mensen kunnen met de beste bedoelingen de meest vreselijke dingen doen. (de weg naar de hel ...)quote:Op vrijdag 23 november 2012 12:27 schreef Catnip het volgende:
Ik geloof je wel hoor MankeWaarom niet? Je gaat toch echt niet liegen over dat soort dingen lol. Ja voor aandacht misschien, maar zo iemand ben je volgens mij nou ook weer niet..
Dus daarmee bedoel je..?quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:20 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Mensen kunnen met de beste bedoelingen de meest vreselijke dingen doen. (de weg naar de hel ...)
Liegen is geen pre om het mis te hebben
Manke probeert het idd wel (& dat is al wat waard hier), maar niet altijd even succesvol.
Zoals met z'n "stembanden" indertijd.
Dat ie niet liegt, maar ook geen overtuigend bewijs heeft geleverd.quote:Op vrijdag 23 november 2012 13:22 schreef Catnip het volgende:
Dus daarmee bedoel je..?
Het lukt kwa denken vandaag niet echt
Ah oke, duidelijk :3quote:Op vrijdag 23 november 2012 14:27 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dat ie niet liegt, maar ook geen overtuigend bewijs heeft geleverd.
... maar wel een +je krijgt voor z'n pogingen
En dat laatste lijkt me een probleem.quote:Op donderdag 22 november 2012 20:40 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Nou je mist het punt omdat het ging over al of niet geloven in de hel..
Om er iets zinnigs over te kunnen zeggen moet ik wel eerst precies weten wat de hel is.
Beeldspraak, betekenis, referentie...quote:Op vrijdag 23 november 2012 15:15 schreef Natalie het volgende:
[..]
En dat laatste lijkt me een probleem.
De hel is voor iedereen wat anders. Sommige mensen beweren zelfs dat ze al in de hel leven...
Persoonlijke meningen zijn geen feiten en dus ook niet wetenschappelijk bewezen.
Wat goed dat je al die woorden kent. En nog goed geschreven ookquote:Op vrijdag 23 november 2012 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Beeldspraak, betekenis, referentie...
Geef mensen een uniform, of een blauwe naam en ze zijn gelijk iemandquote:Op vrijdag 23 november 2012 17:16 schreef Natte lie het volgende:
[..]
Wat goed dat je al die woorden kent. En nog goed geschreven ook
Nou, nee. Voornamelijk een reactie omdat ik niets kan met je quote. Ik hoopte eigenlijk dat je het uit zo leggen, of het op z'n minst als iets grappigs zou opvatten. Jammer dat je je aangevallen voelt.quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geef mensen een uniform, of een blauwe naam en ze zijn gelijk iemand
Ja, ja, ja... maar wat wil je daar precies mee zeggen?quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Beeldspraak, betekenis, referentie...
Ik ontdek net dat meerdere filosofen kritiek hadden op de stelling cogito ergo sum, Kierkegaard had wel een mooie:quote:Op dinsdag 13 november 2012 15:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Of Augustine:quote:Søren Kierkegaard's critique
The Danish philosopher Søren Kierkegaard provided a critical response to the cogito.[7] Kierkegaard argues that the cogito already presupposes the existence of "I", and therefore concluding with existence is logically trivial. Kierkegaard's argument can be made clearer if one extracts the premise "I think" into two further premises:
"x" thinks
I am that "x"
Therefore I think
Therefore I am
Where "x" is used as a placeholder in order to disambiguate the "I" from the thinking thing.[8]
Here, the cogito has already assumed the "I"'s existence as that which thinks. For Kierkegaard, Descartes is merely "developing the content of a concept", namely that the "I", which already exists, thinks.[9]
Kierkegaard argues that the value of the cogito is not its logical argument, but its psychological appeal: a thought must have something that exists to think the thought. It is psychologically difficult to think "I do not exist". (A more correct version of this thought would be "I does not exist".) But as Kierkegaard argues, the proper logical flow of argument is that existence is already assumed or presupposed in order for thinking to occur, not that existence is concluded from that thinking.[10]
wiki
En ook Nietsche:quote:I err therefore I am (fallor ergo sum)
Al is dit allemaal ook weer te bekritiseren door simpelweg te stellen dat denken niet een geschikt instrument is om met de denker de 'zelf' te identificeren.quote:Friedrich Nietzsche criticized the phrase in that it presupposes that there is an "I", that there is such an activity as "thinking", and that "I" know what "thinking" is. He suggested a more appropriate phrase would be "it thinks." In other words the "I" in "I think" could be similar to the "It" in "It is raining."
Dat als mensen spreken over dat ze in een hel leven dat overdrachtelijk bedoelen, ze gebruiken beeldspraak, het is een referentie aan.quote:Op vrijdag 23 november 2012 17:27 schreef Natalie het volgende:
Ja, ja, ja... maar wat wil je daar precies mee zeggen?
Dat is niet zoals Descartes het bedoelde, hij bedoelde, je kan overal een twijfelen (realiteit, waarneming) behalve aan het feit dat je twijfelt. Ergo -> Er is iets dat twijfelt, iets dat zich bewust is. Dus, ik ben mij bewust dus ik besta, cogito ergo sum (en dus niet ik denk dus ik besta)quote:Op vrijdag 23 november 2012 22:14 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik ontdek net dat meerdere filosofen kritiek hadden op de stelling cogito ergo sum, Kierkegaard had wel een mooie:
[..]
Of Augustine:
[..]
En ook Nietsche:
[..]
Al is dit allemaal ook weer te bekritiseren door simpelweg te stellen dat denken niet een geschikt instrument is om met de denker de 'zelf' te identificeren.
Een interessant onderwerp dat ik nog even wilde toelichten, maar het is wel offtopic dussem... tja.
Hel dus...
Descartes was dan ook niet de eerste die hier over nadacht en dat er andersoortige stellingen bestaan is wat ik aan wilde geven.quote:Op vrijdag 23 november 2012 22:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is niet zoals Descartes het bedoelde, hij bedoelde, je kan overal een twijfelen (realiteit, waarneming) behalve aan het feit dat je twijfelt. Ergo -> Er is iets dat twijfelt, iets dat zich bewust is. Dus, ik ben mij bewust dus ik besta, cogito ergo sum (en dus niet ik denk dus ik besta)
En ik betwijfel dat Augustinius die een slordige 1500 jaar voor descartes leefde kritiek op descartes had.
Man je zwetst. 'cogito ergo sum' is een beroemde frase van Descartes en je schrijft dat Augustinus er kritiek op had.quote:Op vrijdag 23 november 2012 23:29 schreef Gray het volgende:
[..]
Descartes was dan ook niet de eerste die hier over nadacht en dat er andersoortige stellingen bestaan is wat ik aan wilde geven.
Maar dan nog, besta je niet als je niet bewust bent? Bestaat een steen niet? En wat als je slaapt, of in coma bent? En als een computer zegt dat ie bewust is, bestaat ie dan? Of zijn wij wel daadwerkelijk bewust, of maken onze lijven slechts de illusie daarvan?
Je snapt het nog steeds niet.quote:Op vrijdag 23 november 2012 23:29 schreef Gray het volgende:
[..]
Descartes was dan ook niet de eerste die hier over nadacht en dat er andersoortige stellingen bestaan is wat ik aan wilde geven.
Maar dan nog, besta je niet als je niet bewust bent? Bestaat een steen niet? En wat als je slaapt, of in coma bent? En als een computer zegt dat ie bewust is, bestaat ie dan? Of zijn wij wel daadwerkelijk bewust, of maken onze lijven slechts de illusie daarvan?
Dat zou wel het opperste bewustzijn zijnquote:Op vrijdag 23 november 2012 22:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is niet zoals Descartes het bedoelde, hij bedoelde, je kan overal een twijfelen (realiteit, waarneming) behalve aan het feit dat je twijfelt. Ergo -> Er is iets dat twijfelt, iets dat zich bewust is. Dus, ik ben mij bewust dus ik besta, cogito ergo sum (en dus niet ik denk dus ik besta)
En ik betwijfel dat Augustinius die een slordige 1500 jaar voor descartes leefde kritiek op descartes had.
zit er al 3,5 jaar mee te spammen op dit bord (waar blijft de tijd..) en nog geen woord gelogen.:) voor aandacht ook niet, vind het interessant om te delen.quote:Op vrijdag 23 november 2012 12:27 schreef Catnip het volgende:
[..]
Ik geloof je wel hoor MankeWaarom niet? Je gaat toch echt niet liegen over dat soort dingen lol. Ja voor aandacht misschien, maar zo iemand ben je volgens mij nou ook weer niet..
ja, maar ik beweer ook niet dat mijn methode wetenschappelijk was. heb verder niks gedocumenteerd en gepubliceerd voor een wetenschappelijk tijdschrift of pubmedquote:Op vrijdag 23 november 2012 12:51 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Wetenschappelijk houdt ook in nooit op eigen bevindingen alleen te vertrouwen. Er zijn zat voorbeelden waarbij mensen dingen denken te zien die achteraf niet waar waren. Ooggetuigen zijn onbetrouwbaar.
het bewijs zit in mn hoofd, maar ik weet wat mensen daarover denken, dus overtuigen doe ik niet meer, probeerde het door te schrijven wat de stemmen allemaal zeggen, maar dat vindt iedereen blijkbaar normaal en bij het ziektebeeld horen, maar daar zit de wetenschap dus helemaal fout, veel mensen die het ook hebben zijn het met me eens, veel zijn er echt vanaf gekomen door hulp van god, behalve ik natuurlijkquote:Op vrijdag 23 november 2012 14:27 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dat ie niet liegt, maar ook geen overtuigend bewijs heeft geleverd.
... maar wel een +je krijgt voor z'n pogingen
klotequote:Op zaterdag 24 november 2012 14:25 schreef Manke het volgende:
veel zijn er echt vanaf gekomen door hulp van god, behalve ik natuurlijk
Ik was naar zo'n jezus genezingsdienst geweest nadat ik contact had opgenomen met de eo, zo wanhopig was ik dusquote:
was mss opgezet spelquote:Op zaterdag 24 november 2012 15:25 schreef Manke het volgende:
[..]
Ik was naar zo'n jezus genezingsdienst geweest nadat ik contact had opgenomen met de eo, zo wanhopig was ik dusen baadt het niet, schaadt het niet. die preacher wees mijn richting op en zei: daar zit iemand die stemmen hoort, maar iemand voor mij stond op, hij ging naar voren, ik ook, bij hem was er wel meteen rust na het wegsturen van de 'demonen'.
Blijven proberenquote:Op zaterdag 24 november 2012 15:25 schreef Manke het volgende:
[..]
Ik was naar zo'n jezus genezingsdienst geweest nadat ik contact had opgenomen met de eo, zo wanhopig was ik dusen baadt het niet, schaadt het niet. die preacher wees mijn richting op en zei: daar zit iemand die stemmen hoort, maar iemand voor mij stond op, hij ging naar voren, ik ook, bij hem was er wel meteen rust na het wegsturen van de 'demonen'.
Dat heb ik nooit echt begrepen.quote:Op vrijdag 23 november 2012 22:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ook het feit dat je twijfelt zou imaginair kunnen zijn. Ik bedoel, als je aan je eigen bestaan twijfelt, en dus ook aan de hele context daarvan, waarom zou die twijfel dan ook geen onderdeel kunnen zijn van dat al dan niet vastgestelde bestaan?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:12 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
De clou is dat je aan alles kunt twijfelen, behalve aan het feit dat je twijfelt.
Als je niet zou bestaan zou je niet kunnen twijfelen, daarom is het een bewijs voor het feit dat je bestaat.
Je kan aan alles twijfelen, behalve aan het feit dat je twijfelt.quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:22 schreef iteejer het volgende:
[..]
Ook het feit dat je twijfelt zou imaginair kunnen zijn. Ik bedoel, als je aan je eigen bestaan twijfelt, en dus ook aan de hele context daarvan, waarom zou die twijfel dan ook geen onderdeel kunnen zijn van dat al dan niet vastgestelde bestaan?
Jawel, die twijfel kan er zijn, maar waarom zou die dan bewijzend moeten zijn voor een bestaan? Misschien bestaat die twijfel immers ook wel niet, en is het een produkt van een niet-bestaand iets, en dus zelf ook behorend tot het domein van het niet bestaande?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan aan alles twijfelen, behalve aan het feit dat je twijfelt.
Zelf als je er aan twijfelt dat je twijfelt twijfel je.
Als ITer zou je de logica daarvan moeten snappen.
Er moet iets zijn wat twijfelt. En als je aan het bestaan van de twijfel twijfelt bewijs je daarmee het bestaan ervanquote:Op zaterdag 24 november 2012 16:27 schreef iteejer het volgende:
[..]
Jawel, die twijfel kan er zijn, maar waarom zou die dan bewijzend moeten zijn voor een bestaan? Misschien bestaat die twijfel immers ook wel niet, en is het een produkt van een niet-bestaand iets, en dus zelf ook behorend tot het domein van het niet bestaande?
Dat is een aanname, geen bewijs.quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er moet iets zijn wat twijfelt.
Nee, dat is het niet, logisch klopt hetvolkomen, vreemd dat jij logica niet begrijpt, nooit geprogrammeerd?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:29 schreef iteejer het volgende:
[..]
Dat is een aanname, geen bewijs.
Maar je doet nog steeds de aanname dat er iets moet zijn als je twijfelt, zelfs als je twijfelt aan de twijfel, en dat daaruit volgt dat je dat iets bewijst. Het kan even goed een illusie zijn.quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er moet iets zijn wat twijfelt. En als je aan het bestaan van de twijfel twijfelt bewijs je daarmee het bestaan ervan
Een systeem (bv een mens, bv Descartes) twijfelt of het bestaat.quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, dat is het niet, logisch klopt hetvolkomen, vreemd dat jij logica niet begrijpt, nooit geprogrammeerd?
Vertel. Hoe kan de twijfel bestaan zonder twijfelaar?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:40 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar je doet nog steeds de aanname dat er iets moet zijn als je twijfelt, zelfs als je twijfelt aan de twijfel, en dat daaruit volgt dat je dat iets bewijst. Het kan even goed een illusie zijn.
Tja, daar kan ik ook niets aan doen.quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:41 schreef iteejer het volgende:
[..]
Een systeem (bv een mens, bv Descartes) twijfelt of het bestaat.
Waarbij het systeem uiteraard uitgaat van zichzelf, en van alles doet: het ademt, het neemt waar, het poept en het zeikt, etc.
Toch vraagt het systeem zich af of het bestaat.
Een legitieme vraag. Het systeem zou zich immers ook kunnen verbeelden dat ademt, waarneemt poept of zeikt.
Vervolgens is het bewijs dat het systeem bestaat gelegen in het feit dat het zich dat afvraagt.
Kennelijk is ademen, zien, poepen en piesen géén bewijs van bestaan, maar is het denken wél een bewijs van bestaan.
Dat vind ik niet logisch nee
Exact, het is een aanname.quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:40 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar je doet nog steeds de aanname dat er iets moet zijn als je twijfelt, zelfs als je twijfelt aan de twijfel, en dat daaruit volgt dat je dat iets bewijst. Het kan even goed een illusie zijn.
Zoals het konijn uit een schijnbaar lege hoed lijkt te komen; het is anders dan het lijkt.quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vertel. Hoe kan de twijfel bestaan zonder twijfelaar?
Waarom is dan slechts het twijfelen bewijzend voor het bestaan?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vertel. Hoe kan de twijfel bestaan zonder twijfelaar?
Vertel.quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:43 schreef Gray het volgende:
[..]
Zoals het konijn uit een schijnbaar lege hoed lijkt te komen; het is anders dan het lijkt.
nee, geloof ik niet.quote:
ik ga daar niet meer naartoe.quote:
Je zou kunnen dromen dat je piest?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:44 schreef iteejer het volgende:
[..]
Waarom is dan slechts het twijfelen bewijzend voor het bestaan?
Waarom is het ademen, zien, poepen en zeiken dat niet?
En je kan niet dromen dat je denkt dat je bestaat?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je zou kunnen dromen dat je piest?
Wat droomt er dan?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:49 schreef iteejer het volgende:
[..]
En je kan niet dromen dat je denkt dat je bestaat?
Ga je dit nog hard maken?quote:Op dinsdag 20 november 2012 21:03 schreef iteejer het volgende:
Daar gaat het me allemaal niet om, mijn centrale punt is dat de wetenschap een in zichzelf besloten systeem is, dat simpelweg geen enkele uitspraak kan doen over (al dan niet veronderstelde) fenomenen die buiten het wetenschappelijk paradigma vallen.
Wat denk je zelf?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:55 schreef iteejer het volgende:
[..]
Geldt die vraag niet voor je pies-voorbeeld?
quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:49 schreef iteejer het volgende:
[..]
En je kan niet dromen dat je denkt dat je bestaat?
Komen we weer terug op de steen die niet twijfelt, bestaat die?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:58 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
En je kunt dromen dat je twijfelt, maar zodra je twijfelt aan het feit dat je twijfelt, heb je bewezen dat twijfelt. Dan kan daarover niet meer getwijfeld worden. Er moet dus iets zijn dat kan twijfelen. En dat is een bewijs voor het bestaan.
De rest kan allemaal een illusie of een aanname zijn.
[..]
Of het is het allemaal?quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:44 schreef iteejer het volgende:
[..]
Waarom is dan slechts het twijfelen bewijzend voor het bestaan?
Waarom is het ademen, zien, poepen en zeiken dat niet?
quote:Op zaterdag 24 november 2012 16:58 schreef Gray het volgende:
[..]
Als ik dat kon, dan had ik een paper geschreven en de wereld op z'n kop gezet.
quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:02 schreef Gray het volgende:
[..]
Komen we weer terug op de steen die niet twijfelt, bestaat die?
Mwah, ik zou waarschijnlijk een paper nodig hebben om het helemaal uit te schrijven en dan nog zal ik daarmee jullie niet overtuigen, want jullie geloven simpelweg anders.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:07 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dus je snapt zelf niet wat je schrijft?
[..]
Hmm, ik laat me er weer in trekkenquote:
Nee, het ging over dat de spreker die aangeeft te twijfelen daarmee zijn eigen bestaan bewijst.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:10 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Waar het om ging is of daaraan getwijfeld kon worden, weet je nog?
[..]
Dat komt ervan wanneer al die moderators deelnemen.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Zelden zo'n moderate discussie gezien..
Waarom is het kleineren kennelijk vast onderdeel van TRU? Ook zo'n vraag, forget it, offtopic.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:07 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Dus je snapt zelf niet wat je schrijft?
[..]
En wat is nu je punt? Dat proefdieren zielig zijn?quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:11 schreef iteejer het volgende:
[..]
Hmm, ik laat me er weer in trekken
Maar, ok, in outlines:
De wetenschap is een formeel systeem, dat zich baseert op waarnemingen. Om te verhinderen dat allerlei geruchten en fantasie deel uit gaan maken van de wetenschappelijke theorie-vorming, worden er aan de waarnemingen strakke eisen gesteld.
Die in feite neerkomen op: een waarneming moet herhaalbaar en objectiveerbaar zijn.
Vervolgens wordt dat betrokken in theorie-vorming. Want op grond van de herhaalbaarheid en objectiveerbaarheid moet je dan uiteindelijk tot een vorm van inzicht kunnen komen die stelt dat als je A doet, er dan B gebeurt. Altijd of onder bekende voorwaarden (herhaalbaarheid), en ongeacht wie dat doet (want objectiveerbaar).
So far so good.
Op deze manier bouw je inderdaad aan theorievorming, die het mogelijk maakt dat je die geabstraheerde structuren weer terugleidt naar de praktijk en van alles kan gaan bouwen, zoals auto's en computers.
Ongekende mogelijkheden, die je anders niet gehad zou hebben. Zonder die keiharde structuren zou je nimmer tot een technologie zoals de onze kunnen komen.
Maar, aan de andere kant ook ongekende beperkingen.
Want je baseert je met die wetenschap slechts op een deel van de realiteit: nl al die feiten die objectiveerbaar en herhaalbaar zijn.
Alles wat niet aan die voorwaarden voldoet, doet niet mee, wordt er niet in betrokken.
Voor die wetenschap is dat nuttig, noodzakelijk zelfs. Maar om op basis daarvan te stellen dat dat het enige is, en er buiten die waarnemingen om niets anders reeel kan zijn of kan bestaan, is een aanname, en een zeer arrogante, onethische en wereldverziekende aanname.
Geestelijke zaken bestaan in die visie immers niet.
Er bestaat niets anders dan het herhaalbare en objectiveerbare. De rest is geouwehoer.
Mogen we daarom vanuit onze westerse superieure denkbeelden zo schunnig omgaan met dieren, met normen, met alles wat niet door het ingangsfilter van de rationele wetenschap komt?
Toegegeven, het verband tussen het een en het ander is niet keihard. Maar het valt me wel op hoe kil de wetenschap in staat is om proefdieren te martelen, hoe kleinerend de wetenschap is ten opzichte van anders denkenden, hoe niets ontziend de technocratie uberhaupt met leven en vrijheid omgaat.
quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Zelden zo'n moderate discussie gezien..
Mijn punt is dat het wetenschappelijk wereldbeeld opgebouwd is op basis van een deel van de realiteit. En dus buiten die realiteit van herhaalbaarheid en objectiviteit geen uitspraken kan doen.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En wat is nu je punt? Dat proefdieren zielig zijn?
Klopt, er wordt smerig onderzoek met proefdieren gedaan, en maar al te vaak voor zoiets nutteloos als cosmetica.
quote:Daar gaat het me allemaal niet om, mijn centrale punt is dat de wetenschap een in zichzelf besloten systeem is, dat simpelweg geen enkele uitspraak kan doen over (al dan niet veronderstelde) fenomenen die buiten het wetenschappelijk paradigma vallen.
quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:14 schreef iteejer het volgende:
[..]
Waarom is het kleineren kennelijk vast onderdeel van TRU? Ook zo'n vraag, forget it, offtopic.
Ja, dat snap ik, en ik doel ook niet alleen op jouw post, zelfs niet alleen op dit topic. Maar discussies in TRU kunnen kennelijk niet gevoerd worden zonder kleineringen. Nog steeds niet. Op zichzelf opmerkelijk en interessantquote:Op zaterdag 24 november 2012 17:23 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Hij doet een uitspraak die hij verder niet kan uitleggen.. Het was een inkoppertje maar niet kleinerend bedoeld.
Maar ok, ontopic.. Van de hel naar Descartes en weer terug.
[..]
Ik denk dat het komt door al die 'ik-jes', die vrezen dat niet voor vol worden aangezien, waarmee de grondvesten van hun 'bestaan' gaan rammelen. Het is een ware hel voor hen om te realiseren dat er niemand is om hun bestaan te bevestigen.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:26 schreef iteejer het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik, en ik doel ook niet alleen op jouw post, zelfs niet alleen op dit topic. Maar discussies in TRU kunnen kennelijk niet gevoerd worden zonder kleineringen. Nog steeds niet. Op zichzelf opmerkelijk en interessant
Tja, ik twijfel niet aan mijn bestaan, dus besta nietquote:Op zaterdag 24 november 2012 17:32 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik denk dat het komt door al die 'ik-jes', die vrezen dat niet voor vol worden aangezien, waarmee de grondvesten van hun 'bestaan' gaan rammelen. Het is een ware hel voor hen om te realiseren dat er niemand is om hun bestaan te bevestigen.
Daarom maken ze de ervaring van anderen tot een hel. Zelfs in de hel ben je liever samen dan alleen.
Maar goed, ik ben er niet, dus wat lees je eigenlijk! Toet toet, boink boink!
Jawel, dan juist wel toch?quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:33 schreef iteejer het volgende:
[..]
Tja, ik twijfel niet aan mijn bestaan, dus besta niet
Nee, Descartes zegt: ik denk/twijfel, dus ik besta.quote:
Ooit twijfel je. Ieder mens twijfelt weleens.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:37 schreef iteejer het volgende:
[..]
Nee, Descartes zegt: ik denk/twijfel, dus ik besta.
En ik twijfel niet. Beetje zinloos, imo. Dus dan besta ik misschien wel niet.
Je post hier toch? Je manifesteert je, dus je bestaat.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:38 schreef Gray het volgende:
Ik twijfel er niet over dat ik niet besta.
Die manifestatie kan ook onderdeel zijn van een illusie, vanuit jezelf bekeken dan he.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:41 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Je post hier toch? Je manifesteert je, dus je bestaat.
Maar als het idee van 'ik' een illusie is, is er dan wel een 'ik' die niet kan twijfelen?quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:41 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Je post hier toch? Je manifesteert je, dus je bestaat.
Dat is ook weer waar. Jemig, moeilijke materie. Hoofdbrekens. Hetgeen ook weer duidt op 'bestaan'.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:45 schreef iteejer het volgende:
[..]
Die manifestatie kan ook onderdeel zijn van een illusie, vanuit jezelf bekeken dan he.
Ik denk niet dat 'ik' een illusie is. Dus ja, een 'ik' kan twijfelen.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:47 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar als het idee van 'ik' een illusie is, is er dan wel een 'ik' die niet kan twijfelen?
Ik weet zeker dat die 'ik' een illusie is. Ontzettend moeilijk om te aanvaarden, maar kan wel bevrijdend zijn. En een beetje beangstigend, maar alleen wanneer die 'ik' weer gaat 'denken'.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:48 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik denk niet dat 'ik' een illusie is. Dus ja, een 'ik' kan twijfelen.
Hoe weet je dat zeker dan?quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:53 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik weet zeker dat die 'ik' een illusie is. Ontzettend moeilijk om te aanvaarden, maar kan wel bevrijdend zijn. En een beetje beangstigend, maar alleen wanneer die 'ik' weer gaat 'denken'.
Een illusie van wie?quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:53 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik weet zeker dat die 'ik' een illusie is. Ontzettend moeilijk om te aanvaarden, maar kan wel bevrijdend zijn. En een beetje beangstigend, maar alleen wanneer die 'ik' weer gaat 'denken'.
Van spirituele inzichten tot wetenschappelijke bevindingen, maar uiteindelijk trokken ervaringen me over de streep.quote:
Sorry, ik begrijp je vraag niet?quote:
quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:58 schreef Gray het volgende:
[..]
Van spirituele inzichten tot wetenschappelijke bevindingen, maar uiteindelijk trokken ervaringen me over de streep.
[..]
Sorry, ik begrijp je vraag niet?
Je zegt dat je weet dat 'ik' een illusie is.quote:
Dat wel, maar vreselijk off-topic. Tenzij er een voorbeeld van een filosofische hel mee bedoelt wordt.quote:
Ach so.quote:Op zaterdag 24 november 2012 18:01 schreef iteejer het volgende:
[..]
Je zegt dat je weet dat 'ik' een illusie is.
En ik vraag daarop wie de drager is van die illusie. Een illusie is een denkbeeld wat niet reeel is, dus, wie heeft dan die illusie over dat 'ik'?
je kan kijken naar verhalen van mensen die een nde hadden en de hel en/of hemel hebben ervaren, en die zijn er veel, interessanter dan filosoferen, helaas verschillen al die verhalen, maar meer informatie zal je niet vinden buiten religieuze boeken.quote:Op zaterdag 24 november 2012 18:31 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Dat wel, maar vreselijk off-topic. Tenzij er een voorbeeld van een filosofische hel mee bedoelt wordt.
Gray?quote:Op zaterdag 24 november 2012 18:06 schreef Lavenderr het volgende:
Misschien denk ik te simpel, maar als je geluk, verdriet, pijn en liefde kunt voelen, dan besta je toch?
Ik had liever eerst een antwoord .quote:Op zaterdag 24 november 2012 18:58 schreef Gray het volgende:
[..]
Daarop volgt een wedervraag: wat als je dat niet kan voelen?
Nou, dan zou ik zeggen dat het wel zo lijkt.quote:Op zaterdag 24 november 2012 18:59 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik had liever eerst een antwoord .
Ik denk dat het gewoon zo is.quote:Op zaterdag 24 november 2012 19:01 schreef Gray het volgende:
[..]
Nou, dan zou ik zeggen dat het wel zo lijkt.
Soms vind ik wel eens een wondje van weet niet waar en wanneer. Bestond ik toen niet?quote:Op zaterdag 24 november 2012 19:02 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik denk dat het gewoon zo is.
Knijp eens hard in je arm. Voel je dat? Ja? Dan besta je.
Ja natuurlijk wel, Als je een wondje had heb je je gesneden ofzo, hetgeen betekent dat je bestaat.quote:Op zaterdag 24 november 2012 19:15 schreef Gray het volgende:
[..]
Soms vind ik wel eens een wondje van weet niet waar en wanneer. Bestond ik toen niet?
Buiten de realiteit bestaat er nietsquote:Op zaterdag 24 november 2012 17:20 schreef iteejer het volgende:
[..]
Mijn punt is dat het wetenschappelijk wereldbeeld opgebouwd is op basis van een deel van de realiteit. En dus buiten die realiteit van herhaalbaarheid en objectiviteit geen uitspraken kan doen.
Want de wetenschap heeft dat (met goede redenen) zelf buitengesloten.
Of:
[..]
Dat de realiteit slechts bestaat uit herhaalbare en objectieve fenomenen is een eenzijdige aanname, om niet te zeggen een claim.quote:Op zaterdag 24 november 2012 19:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Buiten de realiteit bestaat er niets
Realiteit is lang niet altijd herhaalbaar, neem nu chaostheoriequote:Op zaterdag 24 november 2012 19:53 schreef iteejer het volgende:
[..]
Dat de realiteit slechts bestaat uit herhaalbare en objectieve fenomenen is een eenzijdige aanname, om niet te zeggen een claim.
Betekent nog steeds dat je iets nodig hebt om te bewijzen dat iets bestaat. Tegelijkertijd impliceert iets ook niets en dat niets is dus ook realiteit. De twee vormen een eenheid en daarom zou je kunnen zeggen dat beide tegelijkertijd waar zijn. Oftewel, je bent een flux van iets én niets.quote:Op zaterdag 24 november 2012 19:22 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja natuurlijk wel, Als je een wondje had heb je je gesneden ofzo, hetgeen betekent dat je bestaat.
Chaostheorie is dan ook geen realiteit, maar een verzamelnaam voor wiskunde om dynamische systemen te beschrijven. Op zichzelf uiterst strak en logisch. Want het is wiskunde.quote:Op zaterdag 24 november 2012 20:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Realiteit is lang niet altijd herhaalbaar, neem nu chaostheorie
Radioactief verval is er ook eentje, je weet slechts de gemiddelde waarde van het splijten van atomen, niet welke atoom gaat splijten.quote:Op zaterdag 24 november 2012 20:24 schreef iteejer het volgende:
[..]
Chaostheorie is dan ook geen realiteit, maar een verzamelnaam voor wiskunde om dynamische systemen te beschrijven. Op zichzelf uiterst strak en logisch. Want het is wiskunde.
Waarmee de onvoorspelbaarheid van bv de vorm van wolken as such voorspeld wordt.
Maar je snapt goed wat ik bedoel
Dat geldt voor alles in de wetenschappen: op atomair niveau heb je geen idee of dat ene atoom exact datgene doet wat de reactievergelijking zegt. De statistiek speelt daar een grote rol in.quote:Op zaterdag 24 november 2012 20:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Radioactief verval is er ook eentje, je weet slechts de gemiddelde waarde van het splijten van atomen, niet welke atoom gaat splijten.
Ik dacht dat kleineringen overal op Fok wel voorkwamen, eigenlijk.quote:Op zaterdag 24 november 2012 17:26 schreef iteejer het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik, en ik doel ook niet alleen op jouw post, zelfs niet alleen op dit topic. Maar discussies in TRU kunnen kennelijk niet gevoerd worden zonder kleineringen. Nog steeds niet. Op zichzelf opmerkelijk en interessant
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |