abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † donderdag 17 januari 2013 @ 19:17:36 #151
91830 MaximusTG
pi_121690261
Dat kan nog wel hoor :). Of het nog een beetje handelbaar is.. Dat is een andere vraag.
pi_121694928
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 19:17 schreef MaximusTG het volgende:
Dat kan nog wel hoor :). Of het nog een beetje handelbaar is.. Dat is een andere vraag.
het vormen van de pizza ging iig prima ^O^ zo kijken of t lekker is :P
pi_121699548
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2013 20:39 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

het vormen van de pizza ging iig prima ^O^ zo kijken of t lekker is :P
was prima gelukt :9
  † In Memoriam † vrijdag 18 januari 2013 @ 09:18:53 #154
91830 MaximusTG
pi_121711138
quote:
1s.gif Op donderdag 17 januari 2013 21:59 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

was prima gelukt :9
Mooi ^O^ Ook lekker? Smaakvoller dan korter gerezen deeg, of niet?
pi_121738459
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2013 09:18 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Mooi ^O^ Ook lekker? Smaakvoller dan korter gerezen deeg, of niet?
tov deeg dat 2 dagen gerezen heeft merkte ik niet heel veel verschil, maar smaakte wel erg goed :) Ik gebruik wel standaard ingrediënten, misschien dat het anders meer verschil had gemaakt.
pi_121752099
Nou, het deeg ligt weer in de koelkast. Dit keer gemaakt met 00 bloem. Ben benieuwd! *O*
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_121768661
Iemand nog wel eens een nieuw type pizza oven tegengekomen? Ik sta op het punt mijn lieve Ferrari te modden maar lui als ik ben zou het ook wel fijn zijn als er gewoon een pizza oven is waar gewoon goed over nagedacht is en wel zo heet wordt (ongeacht de EU regelgeving) en gelijkmatig verdeeld.

ben benieuwd
pi_121814730
Ok...er zal vast wel een gezegde voor zijn maar ik noem het "damn dat ging net goed"

Vanmiddag mijn Ferrari Pizza oven getweaked en het volgende gedaan

- Aluminium serveerschaal geknipt en boven het warmte element geplaatst. Deze kon ik vastzetten door eerst de schroefjes van de afstandshouders even los te maken en hem daarna daar tussen te klemmen. Ik heb deze overigens alleen in een ronding aan de buitenkant gemaakt en niet in het midden omdat het daar al heet genoeg wordt.

- De thermostaat onklaar gemaakt door het kleine schroefje onder de draaiknop "open" te draaien. Hierdoor blijft slaat de Ferrari dus niet meer uit.

Goeeeeddd..op gevoel het apparaat warm laten worden waarbij ik het gevoel had dat ie normaal uitslaat op stand drie. Pizza erop gelegd (na 2 dagen langzaam rijzen!!) en toen.....ROOK! Ik kijk even onder de pizza en na nog geen 30 seconden was deze zwart!

En op dat moment kreeg ik eindelijk het antwoord op mijn vraag waarom ik in de modding filmpjes op youtube die gasten de hele tijd een soort van aluminium plaat op de steen zag leggen. Ehh dat is dus om de steen dus niet ZO heet te laten worden aan de bovenkant. DOM natuurlijk dat ik daar niet eerder aan gedacht had maar ja..

De steen vervolgens met een houten spatel helemaal lopen krabben en beetje geschuurd en daarna maar het reserve deeg gebruikt die ik gelukkig had gemaakt. Maar toch was de eerste mooier :-)

En zo weer een avontuur van een thuispizza bakker :@
pi_122077933
Een tijdje geleden heb ik een Ferrari Napoli gekocht. Het viel me echter wat tegen omdat ie niet zo warm werd als ik gedacht had. De thermostaat leek me ook vrij zinloos aangezien er blijkbaar nog een beveiligings schakelaar in zit die de boel uitschakelt
.
Op zich komt er een prima pizza uit maar echt een adrenaline kick krijg je er niet van. Nu leken de modificaties die je her en der tegenkomt me wel wat teveel van het goede dus ik bedacht me dat ik het ding gewoon eens open zou maken om te kijken wat er in zit.

Dat gaat als volgt:
In de knop van de thermostaat zit een schroef onder een dopje. Deze moet los en dan kun je de knop van de thermostaat halen.
De handgreep aan de bovenkant kun je ook gewoon losdraaien en er af halen.
Dan zitten er nog 2 schroeven aan de achterkant die je los schroeft
Vervolgens schroef je 1 van de poten aan de zijkant los en trek je de bovenkant uit beide poten.

Dan kun je de bovenkant openmaken en zie je 2 draden naar een schakelaar lopen. Deze zorgt ervoor dat de oven uitschakelt als hij te warm dreigt te worden.

Je kunt nu deze draden met elkaar doorverbinden zodat de oven niet meer af slaat. De oven kan dan absurd heet worden en je zult moeten experimenteren hoe je er dan een goede pizza mee maakt. Verbranden binnen een minuut is echter niet ondenkbaar.

Dit heb ik een tijdje gedaan maar ik vond het zonder thermometer niet makkelijk om in te schatten hoe heet de steen was. (In de onderkant van de oven zit overigens ook nog een 10A zekering die stuk gaat als hij te heet wordt.)

Dus heb ik de schakelaar weer aangesloten, los gehaald en er 2 ringen (M10 sluitring) onder geplaatst.

Omdat hij nu verder van de hitte af is schakelt hij later uit (Op stand 2 1/2 na 9 minuut 30 in plaats van 7 minuten) en kan de oven dus iets heter worden. Misschien dat ik het ook nog weleens met 3 of 4 ringen ga proberen.
Deze modificatie is heel simpel zelf te doen met minimaal gereedschap en is in een half uur gepiept.

Ik kon het niet laten en heb 4 M10 ringen tussen de schakelaar en de behuizing gezet. Op stand 2 1/2 duurt het dan 10 minuut 20 voordat de oven afslaat. De steen is dan behoorlijk heet.
Als je de klep dan opent duurt het 3 minuut 10 voordat de oven weer aanslaat. De steen is dan weer wat afgekoeld maar als je de klep dan weer dicht doet kun je de oven weer wat op laten warmen voordat hij weer af slaat.(Zonder ringen kan het gebeuren dat de oven af slaat terwijl de pizza nog bakt. Not good.) Je hebt met 4 ringen wat meer speelruimte om te experimenteren.

[ Bericht 10% gewijzigd door Hansadutta op 26-01-2013 23:02:20 ]
pi_122078488
Zet de plaatjes even op www.tinypic.com, imageshack en FOK! gaan niet zo goed samen :)
Ja doei.
pi_122081722
Bedankt voor de les. Ik ben niet zo handig.
pi_122082287
Het begint wel een verslaving te worden ondertussen :') Inmiddels zit ik bijna standaard aan 2 homemade pizza's per week :P
pi_122161417
Hier wordt 450°C aangehouden als temperatuur maar in (Noord)-Italie lijken de ovens op ca 350°C te staan als ik de cijfertjes mag geloven;

Misschien nog een idee om in de OP een onderscheid te maken tussen de verschillende pizza's? Die van Rome, Napoli en Sicilie schijnen anders van "opzet" te zijn maar na al die jaren ben ik nog niet achter de verschillen gekomen.
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
pi_122161565
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 19:41 schreef LoggedIn het volgende:
Het begint wel een verslaving te worden ondertussen :') Inmiddels zit ik bijna standaard aan 2 homemade pizza's per week :P
Haha, heb ik nu ook. Paar weken geleden begonnen. Standaard in mijn vriezer een paar bolletjes deeg, saus in m'n koelkast en wat verschillende toppings. Veelgehoorde reactie van mijn huisgenoten: "Alweer pizza?"
  † In Memoriam † maandag 28 januari 2013 @ 14:34:24 #165
91830 MaximusTG
pi_122162594
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 14:08 schreef tim2308 het volgende:
Hier wordt 450°C aangehouden als temperatuur maar in (Noord)-Italie lijken de ovens op ca 350°C te staan als ik de cijfertjes mag geloven;

Misschien nog een idee om in de OP een onderscheid te maken tussen de verschillende pizza's? Die van Rome, Napoli en Sicilie schijnen anders van "opzet" te zijn maar na al die jaren ben ik nog niet achter de verschillen gekomen.
Wel eens van het fenomeen "Google" of uberhaupt een zoekmachine gehoord? Dat kan je zo vinden..
pi_122164380
quote:
0s.gif Op maandag 28 januari 2013 14:34 schreef MaximusTG het volgende:

[..]

Wel eens van het fenomeen "Google" of uberhaupt een zoekmachine gehoord? Dat kan je zo vinden..
Ja hoor. Maar het leek me wel een leuke aanvulling van de OP.
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  maandag 28 januari 2013 @ 18:48:19 #167
119606 habanero
577000 Scoville
pi_122175756
Ja leuk idee, zitten idd grote verschillen tussen.
pi_122256245
@MaximusTG Mag toch wel iets vriendelijker? Ik vond het helemaal geen rare opmerking en we zitten hier niet op GOT :-)

@Hansadutta RESPECT! Na mijn avontuur toch wat huiverig geworden maar je oplossing is een hele leuke en vooral slimme oplossing. Je zou zelf nog kunnen kijken van wat voor materiaal je de ringen laat zijn ivm geleiding.

Overigens was ik (na mijn avontuur met mijn Ferrari) in de veronderstelling dat dat kleine gouden schroefje in de potmeter/draaiknop bedoelt was om de temperatuur te regelen (zoiets had ik gelezen) maar ik begrijp dat deze alleen is om de knop eruit te draaien? Ik had namelijk wel het idee dat er wat gebeurde maar dit kan ook zijn geweest omdat simpelweg de knop niet meer kon draaien en je daarmee de functionaliteit onklaar maakte.

Leuke tip die ik zeker ga proberen!
  woensdag 30 januari 2013 @ 15:31:47 #169
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_122256717
Ik ga vanavond even een pizzatje maken met vrienden

Dit recept staat al lange tijd in dit topic en is door veel Fok!kers gebruikt:
Ingredienten:
- 350 gram bloem *
- 2,5 deciliter lauw water**
- 1 theelepel zout
- 1 theelepel suiker
- 7g instant gist (extra lekker met biergist!)

dit is voor 1 pizza neem ik aan? Als je met 4 goede eters bent, dan moet dit gewoon * 4?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  † In Memoriam † woensdag 30 januari 2013 @ 15:34:45 #170
91830 MaximusTG
pi_122256827
Lees eens een stukje verder in diezelfde spoiler als waar het recept in staat..

"- Als het deeg is gerezen, druk dan de lucht eruit, en kneed het nog een paar keer luchtig door. Verdeel het deeg in twee bolletjes (voor twee grote pizza's) of drie bolletjes (voor drie kleine pizza's)."
  woensdag 30 januari 2013 @ 16:27:11 #171
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_122258901
quote:
0s.gif Op woensdag 30 januari 2013 15:34 schreef MaximusTG het volgende:
Lees eens een stukje verder in diezelfde spoiler als waar het recept in staat..

"- Als het deeg is gerezen, druk dan de lucht eruit, en kneed het nog een paar keer luchtig door. Verdeel het deeg in twee bolletjes (voor twee grote pizza's) of drie bolletjes (voor drie kleine pizza's)."
Ah ja, lezen is ook een vak.

Als ik het een uurtje laat rijzen, dan komt het ook wel goed toch? Aangezien 2 uur wordt aangeraden.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  † In Memoriam † woensdag 30 januari 2013 @ 17:27:49 #172
91830 MaximusTG
pi_122261384
quote:
11s.gif Op woensdag 30 januari 2013 16:27 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Ah ja, lezen is ook een vak.

Als ik het een uurtje laat rijzen, dan komt het ook wel goed toch? Aangezien 2 uur wordt aangeraden.
Nou, een uurtje is wel erg kort hoor, dan zou je haast nóg meer gist dan in dat recept staat moeten gebruiken. Wordt het niet veel lekkerder van.
Dan kan je beter de bulkrijs en daarna verdelen veranderen in meteen in bolletjes verdelen naar het kneden. Wel mooie strakke bolletjes van maken. In bakjes (geolied) of op een bebloemd aanrecht afgedekt met plastic folie.
pi_122296309
@Kloink. Dank je. Ik heb die andere modificaties ook gezien en het lijkt mij vrij overdreven om een extra element in de deksel te plaatsen en dan de hitte daarvan af te ketsen naar buiten. Die Ferrari heeft echt wel vermogen genoeg.

Ik heb de modificatie met de ringen nog maar net gemaakt en er nog maar 1 keer mee gebakken. Het blijft nog wat experimenteren met de timing maar het is zeker een verbetering. Ik zit nu in een fase waarin ik pizza's niet maak omdat ik trek in pizza heb maar om te kijken hoe het beter kan.

De schakelaar kortsluiten heeft een heel hoog Tim the Toolman Taylor gehalte. Als je de oven dan aan laat staan op 2 1/2 verdampt alles wat er eventueel op de steen zit. Blijft niets van over. Geen eens stof. En je steen wordt weer helemaal wit! Dat heeft ook wel wat.
  dinsdag 5 februari 2013 @ 08:54:49 #174
23969 RoelerMF
Amelie C'est Magnifique
pi_122497045
Al sinds de zomer heb ik een pizza steen van Weber voor de BBQ. Omdat het sindsdien geen fatsoenlijk weer meer is geweest voor de BBQ maar wel graag pizza wilde maken heb ik de steen afgelopen weekend voor het eerst maar thuis in de hete lucht oven gebruikt. Met dank aan de tips in dit topic kwam er voor een eerste keer een geslaagd eindproduct uit



De bodem is gemaakt met patentbloem van de Lidl, omdat ik die nog in huis had. Heeft ruim een uur staan rijzen onder een warme radiator. De volgende keer moet ik alleen leren om minder groentes te halen als beleg, want hij is daardoor best wel vol geworden. :)

En ik moet een manier zien te vinden om de boel halverwege om te draaien. Het deeg bij de deur wordt minder mooi dan het deeg achterin de oven. Iemand tips daarvoor? Toen ik de tweede pizza halverwege probeerde te draaien werd het een kliederzooi :P
»» Democracy is so overrated »»
  † In Memoriam † dinsdag 5 februari 2013 @ 09:24:17 #175
91830 MaximusTG
pi_122497608
@RoelerMF; Als ik mn pizza op de steen in de oven schuif, dan is ie al heel snel zo gebakken aan de onderkant dat ik em alle kanten op kan draaien. Zat ie bij jou dan aan de steen vastgeplakt of zo?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')