abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119021890
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 16:44 schreef speknek het volgende:

Het punt is natuurlijk dat Koelman laat zien dat Mariska de Haas een gestoord wijf is dat alle morele kaders te buiten gaat,
daarin ben ik het met je eens.. enkel, die 'morele kaders' die die idiote katholiek te buiten gaat, is toch dat dat wijf wegens háár mening opeens het persoonlijk leven van anderen tot een trucje maakt waarop zij wenst te scoren om haar 'argumenten ten kostte van anderen te maken.
Ook zij schreef een column die door Koelman hooguit gepersifleerd werd.

helaas is dat nu net wat Koelman zélf juist ook deed, hij misbruikte dat ene nieuwsmediahypedingetje om die mariska een 'jen' te geven op haar niveau..
enkel is het altijd een teken van zwakte om je niveau te verlagen tot juist datgene waartegen je je afzet, omdat je op dat moment precies zoal zij wordt.

en nee, Koelman is niet gestoord en kan juist veel beter schrijven, en weet wel degelijk wat fatsoenlijk is of niet, al denk ik dat hij bij die clumn toch net eventjes te snel wilde 'scoren'.

iig ben ik het er zelf wel mee eens dàt de Metro die column verwijderd uit erkenning dat je bepaalde 'morele kaders' niet zou moeten verbreken, enkel omdat je een duidelijke mening over iets anders hebt.
en nu nog het Katholiek Dagblad die die idiote brief van die Mariska de Orban-Haas ook verwijderen zou moeten, uit erkenning dat dat dus ook 'onfatsoenlijk' was
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_119022020
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 16:44 schreef speknek het volgende:
_O_ Luuk Koelman _O_.

Lullig voor de familie Ribberink dat ze hierin figureerden, maar zulke dingen gebeuren. De dag nadat de buurman zich voor de trein wierp wijdde Youp van t Hek een schijtlollige column aan die irritante Jerry Springer die zijn dag verpestte, in de krant waarvan ik weet dat het gezin geabonneerd was. Zulke dingen zijn niet fijn nee, en dan heeft de familie Ribberink zelf nog de publiciteit opgezocht. Het punt is natuurlijk dat Koelman laat zien dat Mariska de Haas een gestoord wijf is dat alle morele kaders te buiten gaat, en dat is een goede boodschap die mooi satirisch is verpakt.
Yep, helemaal eens.

En ookal heeft de familie Ribberink er niets meer aan (Tim is verloren), het opent wel het maatschappelijk debat over idioten die op tv op primetime (begrijp ik, ik kijk die bagger zelf niet) met allerlei onzinnige relidiote redeneringen het pestgedrag t.a.v. homoseksuelen en vrouwen met abortussen goedpraten.

Dat is in het belang van alle toekomstige Tims.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_119022643
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 november 2012 16:56 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Yep, helemaal eens.

En ookal heeft de familie Ribberink er niets meer aan (Tim is verloren), het opent wel het maatschappelijk debat over idioten die op tv op primetime (begrijp ik, ik kijk die bagger zelf niet) met allerlei onzinnige relidiote redeneringen het pestgedrag t.a.v. homoseksuelen en vrouwen met abortussen goedpraten.

Dat is in het belang van alle toekomstige Tims.
Aandachtshoer de Haas had niets te maken met de dood van Tim.
pi_119022682
Spijtig dat ze het niet kunnen waarderen, maar wel begrijpelijk. Blijkbaar was dat niet het soort 'debat' waar ze voor gingen.

Het idee van de column is echter ook wel duidelijk. Het gaat hier om een mevrouw die het een goed idee vindt om foetuspoppetjes rond te sturen, en toch op de één of andere manier serieus wordt genomen en dus een publiek figuur is. Ze mag ook nog eens hoofdredacteurtje spelen bij het Katholiek Nieuwsblad, waardoor kijkers haar uitspraken bewust of onbewust geassocieerd worden met de 28% katholieken in Nederland, die zij hiermee dus ook benadeelt. Zij zorgt mede voor het ideologisch kader waarin mensen 'gepest, getreiterd en buitengesloten' kunnen worden.

Mariska pest zelf ook. Het 'Lieve moeder' is een verwijzing naar het 'Lieve Jeanine' waarmee Mariska in een blad met een oplage van 12.000 iemand publiekelijk pestte met het feit dat ze miskramen gehad heeft. Het doel was om goedkoop te scoren met het oogpunt dat vrouwen het recht om te kiezen ontnomen moet worden ('ongeboren leven beschermen').

Maar Koelman is natuurlijk de slechterik in het hele verhaal, omdat hij nu zelf 'over de rug van de ouders' wil scoren. Wat hij deed is het debat waar de ouders om gevraagd hebben op scherp te stellen, op een tactloze en stijlloze, maar wel zeer effectieve wijze. Het is niet gek dat sommige mensen het over de schreef vinden gaan, maar het is jammer dat de column nu verwijderd wordt vanwege de reactie. De column is gepubliceerd, de reactie is geweest, laat het dan ook maar staan.

P.S. Iedereen wordt bedreigd tegenwoordig. Als jij nu een mailtje naar Koelman stuurt waarin staat 'Ik ga je doodmaken', dan kan hij direct een persbericht sturen met 'Luuk Koelman wordt bedreigd' en dan kunnen we daar schande over spreken.
pi_119022808
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2012 17:09 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Aandachtshoer de Haas had niets te maken met de dood van Tim.
Ze lijkt me anders zelf de vuilste pester. Met "mooie woorden" op "religie" (zat katholieken die gewoon normaal denken over homo's) gestoeld bij het meestbekeken praatprogramma van Nederland alle Tims en Claudia's van Nederland "smerige kuthomo's" noemen...
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_119023975
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 09:37 schreef Wokkel het volgende:

[..]

De column is geinig in de zin dat hij mensen wel weet te bereiken met zijn pennestreken maar dat het gros van de mensen de boodschap niet oppikt.
Dat bewijst maar weer dat het gros van de Nederlanders hersenloze koeien zijn die op zaterdag naar dat hersenloze programma van Linda de Mol zitten te kijken.....
Doe maar gek, de rest van Nederland doet al gewoon genoeg
pi_119024328
quote:
12s.gif Op vrijdag 9 november 2012 17:12 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Ze lijkt me anders zelf de vuilste pester. Met "mooie woorden" op "religie" (zat katholieken die gewoon normaal denken over homo's) gestoeld bij het meestbekeken praatprogramma van Nederland alle Tims en Claudia's van Nederland "smerige kuthomo's" noemen...
Heeft ze dat werkelijk gezegd? Als dat zo is dan snap ik eindelijk die haat jegens haar. Ik heb haar es in debat gezien en ik was het eigenlijk wel met haar eens dat homosexuele ouders niet bewust een vader of moeder van een kind zouden mogen ontnemen. Verder ben ik net als haar geen voorstander van het doden van ongeboren kinderen. Ik ben niet gelovig dus ik denk dat onze raakvlakken daar ophouden.
pi_119024432
Kan iemand me vertellen, stond zijn naam nou wel of niet boven die column?
Jusqu'ici tout va bien...
pi_119024512
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 18:06 schreef Manono het volgende:
Jawel. Staat altijd de naam + foto boven ;)
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_119024679
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 18:06 schreef Manono het volgende:
De column is nog steeds beschikbaar op de site van Metro:

http://readmetro.com/nl/holland/metro-holland/download/20121108/ (pagina 21)
pi_119024727
Thnx maar kom de site van Metro niet op
Jusqu'ici tout va bien...
pi_119025306
quote:
6s.gif Op vrijdag 9 november 2012 16:18 schreef El_Matador het volgende:
Juist, precies het punt dat ik wilde maken. Waarom moet juist de zwakste plek als maatstaf genomen worden? Daarmee creeer je alleen maar doetjes.
Ik denk niet dat het aan jou en mij is om te oordelen over de eventuele zwakheid van Tim en of zijn wanhoopsdaad in verhouding staat tot het leed dat hem is aangedaan. Vast staat dat pesten risico's met zich meebrengt. En doorgaans gaan we bij risico's uit van het ergste dat er kan gebeuren.

Neem gevaarlijk rijgedrag in het verkeer: de kans op een aanrijding daardoor is groter dan de kans op een dodelijk ongeluk. Toch kan dat laatste ook gebeuren. Zo is het ook met pesten. Er zijn slachtoffers die er alleen last van hebben en zich er vroeger of later overheen zetten, er zijn mensen die er hun leven lang last van houden, er zijn mensen die doen wat Tim deed.

quote:
Dat las ik toen ook. En exact een argument om juist de gepesten aan te leren dat ze voor zichzelf op moeten komen.
Voor jezelf opkomen verandert niks aan de situatie. Het is geen garantie dat het pesten daarmee stopt. Je kunt mensen op veel manieren pesten en buitensluiten.

quote:

Afspreken wat je wel en niet tolereert?? _O-

Pesten is onderdeel van de opvoeding van een persoon. Ik heb het nergens over goeie of slechte opvoeding gehad.
Ja hoor, je kunt gewoon afspreken welk gedrag niet wordt geaccepteerd. Natuurlijk geldt dat dan slechts op bepaalde plekken, zoals scholen of (sport)clubs en niet daarbuiten, maar het kan wel degelijk. Veel scholen hebben pestprotocollen of bepaalde gedragsregels daaromtrent.

quote:

Iemand in elkaar trappen is hetzelfde als iemand uitschelden of een boterhamtrommeltje in de prullenbak flikkeren? Lekker ben jij. En juist je eerste zin is mijn insteek. Leer dat de gepeste aan.
Voor wat het met de gepeste persoon doet, wel ja. Fysiek geweld is niet nodig om iemand te beschadigen of te kwetsen. We zitten nota bene te discussiëren in een topic dat gaat over mensen die zich verbaal gekwetst voelen... - Mensen weerbaarheid bijbrengen, is nooit verkeerd. Maar het is geen recept dat als oplossing kan dienen. Niet iedereen is fysiek even weerbaar, zelfs niet na een training. Daarom gaf ik ook het voorbeeld van Badr Hari versus El_Matador... - daar sta je dan, met je weerbaarheidstraining.... Veel succes....

quote:
Hoe controleer je dat? Wil je undercoverpolitie op scholen en werkplekken? _O-
Meldpunten, sancties tegen pesters. Waar een wil is, is een weg. En daar is echt geen politie voor nodig.

quote:
En dat gebeurt hier op FOK! niet?? _O-
Niet relevant. Fok! is een grotendeels anoniem forum.

quote:
Het gaat zowel over nu als over later. Als je nu de gepeste blijft pamperen, komt er nooit een volwassen sterk persoon uit. Nogmaals; zie die gast op zijn werkplek.
Niet iedereen hoeft even "sterk" te zijn. Als die man zich normaal gedraagt, z'n werk normaal doet en normaal met collega's omgaat, is er geen enkele reden waarom hij gepest zou moeten worden.
pi_119025588
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 16:28 schreef MrBadGuy het volgende:
Het obvious gedeelte is dus dat het niet uitmaakt waar hij voor uitgescholden is en dat het dus niet om de homo-acceptatie gaat. Waarom het veelgebruikte scheldwoorden zijn weet ik niet, maar het zal er o.a. mee te maken hebben met het feit dat het lekker bekt en mensen er niet graag voor uitgemaakt willen worden (en dat staat los van of je homo's of menen met het syndroom van Down accepteert).
En zolang dat nog het geval is, is het prima dat intolerante figuren als Orban-de Haas aan de kaak worden gesteld. De column is een brief die zij had kunnen schrijven. Zoals ze eerder ongevraagd de privé-situatie van Jeanine Hennis-Plasschaert aangreep (miskramen gehad) om haar eigen punt over abortus kracht bij te zetten.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 16:28 schreef MrBadGuy het volgende:
De columnist MAG het wel van mij, ik zeg alleen dat ik er niet achter sta om het op deze manier te doen. Ik weet ook wel waar de column over gaat, ik heb hem ook glezen, maar deze column kun je toch echt moeilijk los zien van Tim en zijn nabestaanden, want dat is de vorm waar de columnist voor gekozen heeft (en waardoor hij dus kritiek over zich heen krijgt).
Nee, de vorm is een brief. De inhoud heeft mede betrekking op Tim en diens nabestaanden. Je moet vorm en inhoud niet gaan verwarren.

De column gaat inhoudelijk hoofdzakelijk over Orban-de Haas; over hoe zij redeneert, reageert en wat haar mening is in dergelijke kwesties. Ik vond en vind het een prima column. Ik sta volledig achter de inhoud én de gekozen aanpak. Verder siert het de auteur dat hij excuses heeft gemaakt voor de gekozen vorm.
  vrijdag 9 november 2012 @ 23:59:42 #104
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_119042203
Prima dat Koelman de Haas hard aanpakt, maar hij had het niet over de rug van de ouders van Tim Ribberink moeten doen. Daar ligt volgens mij de essentie.
Ook zonder tanden kan je best een mooi liedje zingen.
pi_119045724
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 23:59 schreef Poolhond39 het volgende:
Prima dat Koelman de Haas hard aanpakt, maar hij had het niet over de rug van de ouders van Tim Ribberink moeten doen. Daar ligt volgens mij de essentie.
yup.

Verder is het niet nodig om er nog woorden vuil aan te maken.
  zaterdag 10 november 2012 @ 06:20:19 #106
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_119046821
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 20:19 schreef roos85 het volgende:

[..]

Lieve schat, ik heb net een nieuw deel geopend.. de OP moet nog geupdate worden.
Doe dan :P
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_119047109
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 november 2012 06:20 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Doe dan :P
Zeg maar wat er nog meer bij moet :P
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
  zaterdag 10 november 2012 @ 09:38:05 #108
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_119047512
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 november 2012 08:39 schreef roos85 het volgende:

[..]

Zeg maar wat er nog meer bij moet :P
HAAL DIE COLUMN WEG!!! :( :(

Zo duidelijk? }:|
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_119047635
quote:
15s.gif Op vrijdag 9 november 2012 15:26 schreef Boldface het volgende:

Natuurlijk waren die uitspraken niet zonder context... - En ja, de over-emotionele reacties van velen (waaronder doodsbedreigingen aan het adres van zowel Koelman als Orban-de Haas) vind ik ronduit zwakzinnig. Het lijkt wel of mensen het vermogen tot helder nadenken verliezen.
Eens
pi_119047787
eigenlijk is het helemaal geen satire, maar ironie trouwens. die jongen is dusdanig gepest omdat hij homo zou zijn dat hij zelfmoord pleegde en nu is er dan een column waarin hij wederom beschuldigd wordt van homo zijn.

lekker dan dat je zelfs na je dood nog gepest wordt :N

maar dat is vast niet het punt wat de coumnist wenst te maken }:|
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  zondag 11 november 2012 @ 00:07:03 #111
383464 Poolhond39
47.596100, 9.839513
pi_119073429
Koelman is misschien fout bezig geweest, en had misschien met dit soort column moeten wachten, maar uiteindelijk is het vooral mevrouw De Haas die bij zichzelf ten rade moeten gaan vind ik.

Ik vind het eerlijk gezegd spijtig om te zien dat mevrouw De Haas regelmatig bij Pauw en Witteman mag aanschuiven om zichzelf te 'verdedigen'. Ze wordt daar gewoon gebruikt voor een beetje sensatie, terwijl de gemiddelde katholiek volgens mij heel wat wijzer is dan mevrouw de Haas.
Ook zonder tanden kan je best een mooi liedje zingen.
  zondag 11 november 2012 @ 18:03:02 #112
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_119092722
Arthur Japin over pesten: 'De wonden gaan weg, maar de woorden blijven altijd bij je

http://www.volkskrant.nl/(...)n-altijd-bij-je.dhtm

Arthur Japin begrijpt waarom Tim Ribberink voor zelfmoord koos. De schrijver werd als kind jarenlang vernederd, zowel fysiek als verbaal. Dat laatste is volgens hem het meest verwoestend. 'In mijn hoofd leven de woorden voort.'

Arthur Japin, auteur: 'Wat ik belangrijk vind om te zeggen, is dat kwetsen met woorden zoveel ingrijpender is dan het kwetsen met fysiek geweld. Dat laatste is natuurlijk ook erg - er zijn peuken in mijn gezicht uitgedrukt - maar die wonden gaan weg, de blauwe plekken verdwijnen, de woorden blijven altijd bij je.'

Hij was 6, hij woonde met zijn ouders in Haarlem en ging naar de lagere school. En toen: 'Meteen de eerste vrijdagmiddag was het raak. In mijn herinnering werd ik opgewacht door een groepje zesdeklassers, ze stonden daar om mij te slaan, elke week opnieuw, op een gegeven moment zei een van de leiders, Agnes heette ze: Als ik jou volgende week weer tegenkom en ik vraag je: wat ben je? dan zeg je: ik ben een vieze, vuile, smerige vetzak. Dat was wat ze zei. Ik dacht: ik ben niet smerig, ik ben toch niet vuil. Maar ik leerde het uit mijn hoofd en de eerstvolgende keer dat ze me stonden op te wachten, vroeg ze: wat ben je? En ik zei dat ik een vieze, vuile, smerige vetzak was. Het hielp; als ik het in het vervolg zei, sloegen ze niet.'

Anders dan Tim Ribberink weet de protagonist in de boeken van Arthur Japin (56) zich uiteindelijk altijd te verheffen uit de misère. De 20-jarige Ribberink koos vorige week voor zelfmoord, omdat hij niet was opgewassen tegen gestage pesterijen. Aan de muur op zijn kamer hing Churchills oorlogsspreuk Never, never, never give up. Het is in zekere zin de lijfspreuk van de romanfiguren van Japin, tegen alle verdrukking in. In zijn laatste roman Maar buiten is het feest bijvoorbeeld rekent hoofdfiguur Zonne tenslotte op beslissende wijze af met haar stiefvader die haar jarenlang misbruikte.

Japin verwerpt elke vorm van cynisme, ook over zijn eigen geschiedenis. Hij is een succesvol schrijver, met elegantie en overtuigingskracht bedient hij zijn publiek in voordrachten en op televisie, hij woont samen met twee mannen en is naar eigen zeggen intens gelukkig.

Het vergde veertig jaar om zover te komen.

Japin: 'Ik kende Tim niet, maar ik vermoed dat het vernederen, de intimidatie ook voor hem het ergste is geweest. Hij was jong, sterk genoeg om terug te meppen, denk ik. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om de woorden die ze tegen je gebruiken. Die zoemen rond in je hoofd, die woorden zeggen dat je er niet bij hoort. Ze zeggen dat je er niet mag zijn. Dat wordt letterlijk tegen je gezegd.

'In iedere klas, op elke voetbalvereniging en ook elk kantoor, denk ik, heb je mensen die het slachtoffer zijn. Ik vind dat we een keer voor onszelf moeten toegeven dat pesten hoort bij het groepsproces: zodra je mensen bij elkaar plaatst, komt het op gang.

'Ik begrijp dat de mensen in het dorp van Tim nu zeggen: we hebben niks gemerkt. En toch vind ik dat ook een beetje hypocriet. Je kunt weten dat het gebeurt. Het is hetzelfde als met het kindermisbruik in de rooms-katholieke kerk. Allemaal wisten we ervan. Als kind hoorde ik niet anders, altijd werden er grapjes over gemaakt. Je wist het niet en tegelijk wist je het wel. In die zin kan het niet dat je zegt: we hebben niets gemerkt. Zodra je een groep hebt, heb je pesten. Dat behoor je te weten.'

Zondagmiddag
'Het treft de gevoelige kinderen. Kinderen die anders reageren dan de anderen, die er anders uit zien, die niet geleerd hebben hard te reageren.

'Natuurlijk heb ik het over mezelf, natuurlijk. Toen ik naar school ging, roken de anderen in mij hun slachtoffer, ze wisten feilloos dat ik niet zou reageren. Ik had het thuis geleerd. Er waren thuis situaties met veel geweld, met veel ruzie tussen mijn ouders. Ik was getraind om niets te zeggen, om me terug te trekken. Dan zou het zo snel mogelijk over gaan. Dat neem je mee naar school. Ik wilde graag naar school, het leek me leuk. Maar vanaf het moment dat ik het hek passeerde, dacht ik o jee, ik hoor hier niet, ik moet hier helemaal niet zijn.

'De gepeste zelf zal nooit iets zeggen, misschien bij hoge uitzondering. Je wilt je vernedering beperken en weet dat het pesten erger wordt naarmate meer mensen ervan weten. Het fysieke geweld liet sporen na, maar vergis je niet hoe slim je wordt. Een peuk in je gezicht gehad? Dan zeg je thuis: ja god, ik ben ergens tegenaan gelopen. Je ouders zijn de aller, allerlaatsten aan wie je iets vertelt. Ze zijn de laatsten die nog in jou geloven. Je bent doodsbang dat zij het ook gaan zien, dat wat ze op de wereld hebben gezet er eigenlijk niet mag zijn.

'Ik had een grote hekel aan de zondagmiddag. Het weekend begon aan het eind van vrijdag, dan was je veilig. Maar vanaf zondagmiddag vier, vijf uur kwam de beklemming terug. Dan moest je je tas gaan klaarzetten, dan wist je dat het bijna maandag was, bijna schooltijd. Die afkeer van zondagmiddagen is altijd gebleven.

'Af en toe gebeurde het dat ik zo bang was dat ik mij vastklemde aan het kippengaas van het schoolhek. Dan kwam de amanuensis, die brak je vingers los en sleurde je mee naar binnen.

'Ik huilde vaak. Ik denk dat ik elke avond in mijn bed huilde. Soms merkte mijn moeder het. Dan zei ik: ik huil om Kelly. Het was een hondje, zo'n doorgefokte collie die steeds zijn pootjes brak en moest worden afgemaakt. Jarenlang heb ik volgehouden dat ik huilde om Kelly.

'Soms heb je ook verdriet zonder aanleiding. Verdriet om de eenzaamheid, om de uitzichtloosheid van de situatie. Je moet elke dag weer naar school, je bent verplicht. Als we toelaten dat een kind van 6 jaar wordt gebombardeerd met woorden die op vernietiging zijn gericht, zeggen we als het ware: de school is een proces van natuurlijke selectie, een aantal kinderen zal het niet halen. Ze halen de school niet, maar ook het leven niet.

'Sommige kinderen zouden moeten worden vrijgesteld van school. Gevoelige kinderen moeten thuis les krijgen en niet gedwongen worden om in een groep te functioneren. Ik had nooit naar school gemogen. En zoals ik zijn er vele anderen.

'Op de middelbare school ging ik na twee jaar naar de gymnasiumafdeling. Het was een apart gebouw, we zaten in een kleine klas, met z'n achten waren we. Dat is ideaal voor kinderen als ik.

'In mijn hoofd leven de woorden voort. Die heb ik niet overwonnen. Door middel van het schrijven heb ik uiteindelijk kunnen worden wie ik moet zijn. Maar dat kwam laat, ik debuteerde op mijn veertigste. Tot die tijd heb ik mij behalve aan mijn geliefden niet werkelijk kenbaar kunnen maken. Als je dat isolement uit je jeugd overleeft, is er ook een voordeel. De meerderheid kan je niet meer raken. Ik kan nu bestaan zoals ik wil, ik hoef nooit meer te voldoen aan de eisen van de groep. Ik heb mazzel gehad, ik heb iemand gevonden die me steeds opnieuw zei dat hij van me hield, ik geloofde het niet, maar hij hield vol, het heeft me enorm geholpen. Daarna kwam er een tweede bij die datzelfde deed en nu ben ik aan niemand nog iets verplicht, behalve aan mijn twee geliefden.'

Verminking
'Er zijn er genoeg die het niet halen. Dat is logisch. Ik hoop vurig dat jongeren die zwaar vernederd worden in aanraking komen met kunst. Ze moeten hun creativiteit aanboren en de werkelijkheid relativeren. Als ik de werkelijkheid voor waar had aangenomen had ik het niet gered. Je moet je fantasie aanspreken en een alternatieve werkelijkheid bedenken die wel dragelijk is. Zo niet, dan blijf je in jezelf opgesloten; dat je dan kiest voor zelfmoord, vind ik helemaal niet gek. Het is verschrikkelijk voor de ouders, maar ik zeg niet dat het een onlogische keuze is.

'Ik weet niet of je er zelf veel aan kunt doen. Ik zou graag ja zeggen, maar ik weet het niet. In therapie gaan heb ik nooit gewild. Mijn vader was in therapie, bij verscheidene psychiaters. De precieze reden weet ik niet maar het werd almaar erger, totdat hij zich van kant maakte toen ik 12 was. Ik hoefde niet. Ik had er ook angst voor.

'Mijn boek Een schitterend gebrek gaat daarover, over een vrouw met een zwaar verminkt gezicht die zich opsluit in zichzelf, maar op den duur haar verminking als het ware overleeft. Mijn verminking van toen is nu mijn rijkdom. De bron waaruit ik put. Het anders zijn is nu een voorrecht, een grote vrijheid.

'Mag ik ook dit nog zeggen: na de moord op Theo van Gogh kwam de roep om te mogen beledigen, het recht op kwetsen. Het werd verdedigd alsof het een mensenrecht is. Ik vind dat verschrikkelijk. Als je mag kwetsen met woorden is er volgens mij als vanzelf een recht om te kwetsen met wapens. Kwetsen met woorden is erger, verwoestender.

Op internet, op de sociale media passeren de verschrikkelijkste dingen. Allemaal anoniem. Ach, houd toch alsjeblieft op met dat verhaal over recht op privacy. Als anonieme pesters op internet mogen, mogen ook sluipschutters. De woorden daar zijn niet minder dan kogels, bedoeld om te doden. Ik denk dat mensen vaak veronderstellen dat het om plagerijen gaat. Maar het doel van een kind of een volwassene die pest op straat of via internet is wel degelijk het slachtoffer voorgoed uit te schakelen. Wie zoiets afdoet met 'daar moet je tegen kunnen' of 'daar word je hard van' moet goed weten dat sommige mensen nu eenmaal liever sterven dan hard worden.'
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 11 november 2012 @ 18:12:59 #113
862 Arcee
Look closer
pi_119093089
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 18:03 schreef slashdotter3 het volgende:
Arthur Japin over pesten: 'De wonden gaan weg, maar de woorden blijven altijd bij je

http://www.volkskrant.nl/(...)n-altijd-bij-je.dhtm
Typerend dat dat in dit topic wordt gepost en niet in NWS / Schokkende rouwadvertentie na zelfmoord gepeste jongen #6 PERSCO

De column van Koelman is een aanklacht tegen de Middeleeuwse ideeën van relifundamentalist Orbán-de Haas. Of dat over de rug van Tim Ridderink moet kun je je terecht afvragen, maar dat doet aan de boodschap van Koelman niets af. Ik snap de ophef dan ook niet zo.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_119093448
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 18:12 schreef Arcee het volgende:

[..]

Typerend dat dat in dit topic wordt gepost en niet in NWS / Schokkende rouwadvertentie na zelfmoord gepeste jongen #6 PERSCO

De column van Koelman is een aanklacht tegen de Middeleeuwse ideeën van relifundamentalist Orbán-de Haas. Of dat over de rug van Tim Ridderink moet kun je je terecht afvragen, maar dat doet aan de boodschap van Koelman niets af. Ik snap de ophef dan ook niet zo.
Daar had hij dan ook een ander voorbeeld voor kunnen nemen. Niet de ouders die hun kind net de dag ervoor hebben begraven na een suïcide, en die onvoorzien en alleen in naam bekend zijn geworden nav hun zeer openhartige rouwadvertentie. Die mensen hebben al die publiciteit niet moedwillig opgezocht.
pi_119094476
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 06:17 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik snap het 'waarom' ook niet. Waarom die Mariska op deze manier hekelen?? Het getuigt van nul punt nul empathie met Tim en de ouders van Tim.

Wat mij betreft zien we geen enkele column meer van dit misbaksel. Het zal me niet verbazen als deze meneer Koelman zich ook aftrekt op het in brand steken van in olie gegoten katten.
Omdat dit precies dezelfde manier is die Mariska zelf ook hanteert. Daarom. En zij misbruikt dat ook nog eens voor haar eigen politieke agenda.
"Pools are perfect for holding water"
pi_119095222
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 18:49 schreef probeer het volgende:

[..]

Omdat dit precies dezelfde manier is die Mariska zelf ook hanteert. Daarom. En zij misbruikt dat ook nog eens voor haar eigen politieke agenda.
Zij heeft toch nooit gezegd dat de dood van een zoon een troost voor de moeder zal zijn. Dat zijn toch echt Luuk zijn eigen woorden.
pi_119095278
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2012 19:08 schreef Stezo het volgende:

[..]

Zij heeft toch nooit gezegd dat de dood van een zoon een troost voor de moeder zal zijn. Dat zijn toch echt Luuk zijn eigen woorden.
http://www.geenstijl.nl/a(...)n_Jeanine_Hennis.pdf

quote:
Best VVD-kamerlid, u heeft verschillende miskramen gehad. U heeft nooit uw
eigen kindje kunnen vasthouden of het liefdevol in badje mogen doen. Zo'n
gemis kan pijnlijker zijn dan ik mezelf als moeder van twee kinderen kan
voorstellen. Dat is verschrikkelijk, ik leef met u mee. Maar u zit nu in de Tweede
Kamer, u heeft dus nu de kans en het recht op het indienen van een
initiatiefvoorstel. Een voorstel voor een wet waarmee u zwangere, radeloze
vrouwen hulp biedt. Hulp waarmee ze zich door u gesterkt voelen toch het
moederschap aan te durven.

U bent dan wel nooit moeder geworden, maar u heeft als Kamerlid nu wel de
mogelijkheid tienduizenden kinderen op de wereld te laten komen. Dat zou een
hele mooie troost voor u kunnen zijn. Handvatten om niet meer #benboos te zijn.
Nee, ze zegt dat het tegenhouden van abortus bij anderen een mooie troost kan zijn voor een vrouw die zelf meerdere miskramen heeft gehad.
"Pools are perfect for holding water"
pi_119114410
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 18:49 schreef probeer het volgende:

[..]

dus omdat een persoon zich bedient van misselijke methodes om een punt te maken, is het ok om dat dan ook zelf tegen die persoon te doen, met gebruikmaking van mensen die niets te maken hebben met de ruzie?

two wrongs don't make a right
  maandag 12 november 2012 @ 08:45:21 #119
8369 speknek
Another day another slay
pi_119114451
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 08:42 schreef simmu het volgende:

[..]

dus omdat een persoon zich bedient van misselijke methodes om een punt te maken, is het ok om dat dan ook zelf tegen die persoon te doen, met gebruikmaking van mensen die niets te maken hebben met de ruzie?

two wrongs don't make a right
Hoe wil je anders een persiflage uitvoeren.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_119114487
quote:
1s.gif Op maandag 12 november 2012 08:45 schreef speknek het volgende:

[..]

Hoe wil je anders een persiflage uitvoeren.
iig niet door mensen erbij te slepen die er niks mee te maken hebben :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')