abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 november 2012 @ 23:36:11 #76
3542 Gia
User under construction
pi_119223071
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 15:13 schreef koekii het volgende:
Geen idee. Zoiets wil ik ook wel weten en meer eigenlijk. Ik volg nu al tijdje een familieserie met acteurs die echt doof zijn. Vind het wel knap van hun dat ze goed bezig zijn. Ik dacht altijd dat mensen die doof zijn meer met hun 'soortgelijken' wilden omgaan.
'Switched at birth', leuke serie, inderdaad.

Ik denk dat ze, net als wij, in 't Nederlands denken. Ze kunnen tenslotte ook lezen, dus de woorden kennen ze. Zal in hun hoofd wel 'anders klinken' dan in het hoofd van iemand die de klanken kent.

Maar wel leuke discussie. Ben erg benieuwd naar de antwoorden van dove mensen zelf.
pi_119223791
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 23:20 schreef tralalala het volgende:

[..]

Gedachte/denken/dromen=praten in mijzelf, als ik in mijn droom denk "Oh wat mooi!" dan hoor ik mij dit ook tegen mijzelf zeggen.
Voor een dove lijkt dit voor mij als onwetende onmogelijk.
Dat bedoelt TS toch?
Waarom zou een dove dat niet kunnen? Wij kunnen ook gewoon Nederlands schrijven en lezen. We denken ook gewoon in het Nederlands. We zeggen vaak; we verschillen in niets met jullie, alleen we kunnen niet horen..
pi_119223884
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 23:50 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Waarom zou een dove dat niet kunnen? Wij kunnen ook gewoon Nederlands schrijven en lezen. We denken ook gewoon in het Nederlands. We zeggen vaak; we verschillen in niets met jullie, alleen we kunnen niet horen..
Vanwege de klanken, maar ik zeg ook als onwetende... ;)
pi_119224455
Het verschilt van persoon over hun manier van de denken en of dromen.
Sommige mensen denken in gebarentaal, of een grote schoolbord met schrift op enz.

Ik zelf ben sinds geboorte al doof.

Als ik in mijn droom zit, is alsof dat ik in de film zit.
Maar ik heb ook wel droom gehad die ik alles kon verstaan wat andere zeiden.
Alsof ik alles al voorgeprogrammeerd waren.
Soms zie ik in vormen van ondertiteling verschijnen.

Andere kant veel mensen weten niet dat gebarentaal juist een taal is voor dove mensen.
Ze kunnen natuurlijk ook lezen, in Nederlands, Engels of een andere talen wanneer ze willen of kan.
Voor degene die willen weten wat precies gebarentaal inhoud kan je beter ff dit site bezoeken http://www.gebarencentrum.nl/uitleg_ngt.asp

Er bestaat ook een dove die "stemmetjes" in hoofd heeft.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  † In Memoriam † donderdag 15 november 2012 @ 00:07:53 #80
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_119224547
Dat gaat net als op tv. Ze denken met ondertiteling. :')

Mooie vraag trouwens.
pi_119225804
Interessant topic. Mijn zusje is op latere leeftijd doof geworden, dus ik zou haar niet om uitleg kunnen vragen omdat ze al had leren spreken toen ze nog wel hoorde. Inmiddels heeft ze ook een CI en hoort weer voor zo'n 70-80%.

Misschien wel een leuke, interessante aanvulling op dit topic:
Horende kinderen hebben, voor ze leren praten, een vorm van beginnend praten die 'babbling' genoemd wordt. Dit omvat de bekende geluidjes die we wel kennen van baby's: prrr, mamamamamama, bababa, het oefenen met het zelf maken van geluidjes. Dove kinderen doen óók aan babbling, maar dan in gebaren: zij beginnen met hun handjes beginnende gebaren te maken die nog niet echt iets betekenen, maar noodzakelijk zijn om uiteindelijk gebarentaal onder de knie te krijgen. :)

Klein feitje dat ik tijdens mijn studie heb geleerd en altijd heb onthouden.
pi_119251951
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2012 21:14 schreef Mirjam het volgende:

[..]

je denkt toch niet serieus dat dove mensen geen manieren van communiceren hebben he? :o
Iik communiceer op vele manieren net mijn moeder, waaronder sms, whatsapp, facebook, mail, gebarentaal en liplezen.
Nee ik had wel gedacht dat ze communiceren maar vroeg me af of hun ook gewoon smsen en dat soort dingen.
IT'er in hart en nieren
pi_119252996
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2012 20:27 schreef PascalDutch het volgende:

[..]

Nee ik had wel gedacht dat ze communiceren maar vroeg me af of hun ook gewoon smsen en dat soort dingen.
Ja, juist, omdat bellen natuurlijk niet kan :D
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_119253609
Ik ben niet doof en ik denk bijna altijd in beelden?

behalve als ik dus nadenk over hoe ik iets ( mijn gedachten) moet verwoorden.

Het idee van denken in een taal vind ik dus best vaag :S
  donderdag 15 november 2012 @ 21:16:56 #86
108759 zwartedoos
Mijn doos is niet zwart.
pi_119254116
Ik denk/lees altijd hardop in mn hoofd, in taal dus..(niet doof)
*I'm not perfect but parts of me are incredible*
guess that's what happens when a tornado meets a vulcano
  donderdag 15 november 2012 @ 21:53:56 #87
299232 mitchelll0181
Just Different ...
  vrijdag 16 november 2012 @ 21:41:31 #88
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_119293464
zelfde soort vraag als: hoe dromen blinde mensen die vanaf hun geboorte blind zijn

tof onderwerp wel :)
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')