abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 13 november 2012 @ 08:34:55 #151
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_119154496
Ook nog maar een OT bericht van mij dan. Voor mn studie geschiedenis zit ik de laatste tijd veel 18e eeuwse geschriften te lezen, en ik kwam daar het woord 'beterkoop' tegen. Het heeft me geen jaren gekost, maar toch wel een aantal dagen voor ik begreep dat wij dat tegenwoordig 'goedkoper' zouden noemen.
Ok stelletje hokboeren
pi_119155055
Dat van Horeca... dus... :')
Acht van de negen stemmen in mijn hoofd zeggen me dat ik niet gek ben, de negende neuriet de Tetris melodie.
ɹǝıɥ ɥɔız ʇpuıʌǝq n
  dinsdag 13 november 2012 @ 09:38:28 #153
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_119155380
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 09:19 schreef NielsTriple het volgende:
Dat van Horeca... dus... :')
Ik kwam daar zelf vorig jaar pas achter :')
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
pi_119165394
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 15:45 schreef raptorix het volgende:
Ik realiseerde op me 16e pas dat Amerika en Rusland maar een tiental kilometers uit elkaar liggen :)
wel wat eerder dan dat, maar het was inderdaad een openbaring dat je niet over europa hoefde te vliegen als je van Japan naar de VS wilt
pi_119183273
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2012 09:19 schreef NielsTriple het volgende:
Dat van Horeca... dus... :')
Maar je wist wel wat ermee bedoeld werd?
pi_119189401
Dat "waar kom je weg" geen Nederlands is.. Heb er vaak problemen mee in 't zuiden. :')
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_119191819
quote:
19s.gif Op woensdag 14 november 2012 01:27 schreef Glijdt_licht het volgende:
Dat "waar kom je weg" geen Nederlands is.. Heb er vaak problemen mee in 't zuiden. :')
Zelfde met losse ramen en deuren.
geregistreerd op: vrijdag 21 mei 2004 @ 19:08
pi_119191859
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 09:34 schreef exile79 het volgende:

[..]

Zelfde met losse ramen en deuren.
Losse ramen ken ik niet/
Losse deuren is dat de deur niet op slot is..

Althans waar ik weg.. kuch vandaan kom.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  woensdag 14 november 2012 @ 09:37:30 #159
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_119191878
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 09:34 schreef exile79 het volgende:

[..]

Zelfde met losse ramen en deuren.
Ja da's in Twente veel gebruikt ook. De deure stiet lös
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
pi_119191966
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 09:34 schreef exile79 het volgende:

Zelfde met losse ramen en deuren.
Het vervelende van dit soort taalgebruik is dat iedereen in je omgeving het gebruikt, iedereen het begrijpt en dan plots zeg je het tegen iemand uit een totaal andere regio en die kijkt je aan alsof je gek bent :D Van heel veel van dit soort woorden wist ik echt niet dat het geen ABN was 8-)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_119192816
De auto is lös, kist dr zo in ;). (De autodeuren staan niet op slot, je kunt er zo in!)

Kin'n joe de deur eem lös doen? (kunt u de deur even van het slot halen?)
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  Moderator woensdag 14 november 2012 @ 10:56:09 #162
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_119193800
hehe in ommen zeiden we de ramen staan los... ging ik naar emmen naar school moest ik het weer afleren zei iedereen de ramen staan open... ben ik eindelijk aan dat open gewent en ging ik in enschede naar school... zei "hey de ramen staan nog open" zegt een klasgenoot de ramen staan hier altijd nog los hoor, pfff open :D

_O-

Aan de andere kant kan ik ook niet wennen aan mensen die "ik stond langs iemand" of "wanneer rijd jij aan" zeggen.. :D

En mijn schoonmoeder zegt dingen als "er zijn ook welke die dingen op die n die manier doen" met welke bedoelt ze dan mensen :D

O+ toch zijn dialecten wel mooi O+
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_119193992
Van "Ik sta langs iemand" ga ik kotsen.. Echt serieus, hoe verzin die combinatie :W maarja, Brabo's.. :P
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  woensdag 14 november 2012 @ 11:03:32 #164
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_119194032
Ja :) Vind ik ook.
Ben zelf een Nijverdaller (Twente) die werkt in Zwolle (meer naar 't midden) en ik zegt ook altijd los enzo. Maar wordt vaak verbeterd :D Net zoals "kan wel wezen". Maar dat heb ik door mijn broer al wel afgeleerd.
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
pi_119194585
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 11:03 schreef Daywalk3r het volgende:
Ben zelf een Nijverdaller (Twente)
Is dat geen Salland? (weer iets dat je kan posten in dit topic? :P )
Acht van de negen stemmen in mijn hoofd zeggen me dat ik niet gek ben, de negende neuriet de Tetris melodie.
ɹǝıɥ ɥɔız ʇpuıʌǝq n
  Moderator woensdag 14 november 2012 @ 11:24:42 #166
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_119194647
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 11:22 schreef NielsTriple het volgende:

[..]

Is dat geen Salland? (weer iets dat je kan posten in dit topic? :P )
Nijverdal is denk ik nog twente hoor.. het ligt aan de andere kant van de regge... Ommen is bijvoorbeeld salland en Den Ham twente... en nijverdal ligt dan weer iets westelijker dan den ham en iets zuidelijker dan ommen... lastige grensbepaling :D

quote:
volgens wiki: De grenzen van deze streek zijn moeilijk aan te geven, maar over het algemeen wordt aangenomen dat Salland het Overijsselse gebied buiten de gemeenten van de Regio Twente en de gemeente Steenwijkerland, maar inclusief de gemeente Hellendoorn en de voormalige gemeentes Den Ham en Holten bestrijkt.
_O- en Den Ham heet tegenwoordig twenterand :D raar als ze bij salland zouden horen :D

quote:
De Sallanders spreken Sallands, een Nedersaksisch dialect dat meer Hollandse (westelijke) invloed onderging dan het Twents maar aanzienlijk minder dan het West-Veluws. In het noorden van het Salland - in en om Staphorst, Nieuwleusen, Dedemsvaart en Slagharen - spreekt men geen Sallandse maar Drentse dialecten.
dit is ook heel herkenbaar trouwens wij in ommen zeggen "lčppeltie" en 5 km verderop in dedemsvaart zeggen ze "leépeltie" :D en in twente zeggen ze reuriezer :D

[ Bericht 16% gewijzigd door Bosbeetle op 14-11-2012 11:29:50 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_119194800
quote:
2s.gif Op woensdag 14 november 2012 11:24 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nijverdal is denk ik nog twente hoor.. het ligt aan de andere kant van de regge... Ommen is bijvoorbeeld salland en Den Ham twente... en nijverdal ligt dan weer iets westelijker dan den ham en iets zuidelijker dan ommen... lastige grensbepaling :D

[..]

_O- en Den Ham heet tegenwoordig twenterand :D raar als ze bij salland zouden horen :D
Hellendoorn is Salland, en Nijverdal ligt tussen de Sallandse heuvelrug en Hellendoorn in...
Ik heb een oom en tante in Marle / Hellendoorn (buitengebied), en ik weet niet beter dan dat zij me verteld hebben dat Nijverdal en Hellendoorn nog net Salland zijn.
Acht van de negen stemmen in mijn hoofd zeggen me dat ik niet gek ben, de negende neuriet de Tetris melodie.
ɹǝıɥ ɥɔız ʇpuıʌǝq n
  Moderator woensdag 14 november 2012 @ 11:30:44 #168
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_119194819
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 11:29 schreef NielsTriple het volgende:

[..]

Hellendoorn is Salland, en Nijverdal ligt tussen de Sallandse heuvelrug en Hellendoorn in...
Ik heb een oom en tante in Marle / Hellendoorn (buitengebied), en ik weet niet beter dan dat zij me verteld hebben dat Nijverdal en Hellendoorn nog net Salland zijn.
Kan best hoor zoals de wiki duidelijk maakt is het iig grensgebied :D het verschil tussen nijverdal en hellendoorn heb ik trouwens ook nooit gesnapt :D

Maar ik denk dat je gelijk hebt aangezien deventer ook bij salland hoort (zekerweten)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_119194900
quote:
2s.gif Op woensdag 14 november 2012 11:30 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Kan best hoor zoals de wiki duidelijk maakt is het iig grensgebied :D het verschil tussen nijverdal en hellendoorn heb ik trouwens ook nooit gesnapt :D
Een andere kerk misschien? :')

Overigens even inhakend op het hele dialect verhaal, ik kom er nog steeds weleens achter dat mensen hier in Delft bepaalde woorden / uitspraken niet kennen, die voor mij (van oorsprong Achterhoeker) vrij normaal zijn :@
Acht van de negen stemmen in mijn hoofd zeggen me dat ik niet gek ben, de negende neuriet de Tetris melodie.
ɹǝıɥ ɥɔız ʇpuıʌǝq n
  Moderator woensdag 14 november 2012 @ 11:35:55 #170
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_119194981
O+ dat vind ik toch wel erg mooi dat er zoveel verschil kan zijn op zo'n klein oppervlak O+

Ik heb heel lang met de bus van Ommen naar Alemo gereisd. Op een gegeven moment lukte het me op mensen uit den ham, vroomshoop en vrienzenveen aan de hand van dialect van elkaar te onderscheiden terwijl die dorpen zo ongeveer aan elkaar vast liggen maar toch net anders praten :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_119195037
quote:
2s.gif Op woensdag 14 november 2012 11:35 schreef Bosbeetle het volgende:
O+ dat vind ik toch wel erg mooi dat er zoveel verschil kan zijn op zo'n klein oppervlak O+

Ik heb heel lang met de bus van Ommen naar Alemo gereisd. Op een gegeven moment lukte het me op mensen uit den ham, vroomshoop en vrienzenveen aan de hand van dialect van elkaar te onderscheiden terwijl die dorpen zo ongeveer aan elkaar vast liggen maar toch net anders praten :D
Ik woon nu 8 jaar in het westen, ik kan nu nog net aan Twentenaren en Achterhoekers uit elkaar houden. (overigens vreselijk irritant om Tukker genoemd te worden als je Achterhoeker bent)
Acht van de negen stemmen in mijn hoofd zeggen me dat ik niet gek ben, de negende neuriet de Tetris melodie.
ɹǝıɥ ɥɔız ʇpuıʌǝq n
  Moderator woensdag 14 november 2012 @ 11:39:08 #172
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_119195091
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 11:37 schreef NielsTriple het volgende:

[..]

Ik woon nu 8 jaar in het westen, ik kan nu nog net aan Twentenaren en Achterhoekers uit elkaar houden. (overigens vreselijk irritant om Tukker genoemd te worden als je Achterhoeker bent)
Ja idd dat heeft niets met elkaar te maken :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_119195143
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2012 11:37 schreef NielsTriple het volgende:

[..]

Ik woon nu 8 jaar in het westen, ik kan nu nog net aan Twentenaren en Achterhoekers uit elkaar houden. (overigens vreselijk irritant om Tukker genoemd te worden als je Achterhoeker bent)
Ben onlangs pas achter dat verschil gekomen, terwijl ik een tijdje in Zwolle heb gewoond en daar veel Tukkers en Achterhoekers tegen kwam. Weet ze nog steeds niet uit elkaar te houden :')
pi_119195154
Ach, is nog niet zo erg als dat mensen denken dat je uit Friesland komt terwijl je Groninger bent.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  woensdag 14 november 2012 @ 11:40:55 #175
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_119195158
ach ja ik ben opgegroeid in Lochem, net geen Achterhoek, net geen Twente. Maar ik dacht altijd dat ik keurig ABN sprak. Ik verhuisde naar Zwolle, ook geen problemen. Tot dat ik naar de uni ging en een vriendin uit Amstelveen toch duidelijk kon horen dat ik uit het Oosten kwam. Had te maken met deel van woorden inslikken enzo.
Maar de leukste zin is nog steeds: zou ik jou eens een klap voor je hasses geven?
Het officiële liefje van @Monitor O+
Woont samen met de man van haar dromen: Robbie de robotstofzuiger
They think she is fragile like a flower, but she is fragile like a bomb
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')