jippie nog eens 20 miljoen om mensen eigenlijk teveel te laten lenen. Als we ervan uitgaan dat de gemiddelde starterslening 10.000 euro is, kunnen we deze wederom verstrekken aan 2000 starters.quote:Starterslening huizenkoper ook in 2013
DEN HAAG - Startersleningen voor huizenkopers kunnen ook in 2013 nog worden afgesloten. Dat schrijft minister Stef Blok van Wonen woensdag aan de Tweede Kamer.
De rente van een starterslening van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn) kan ook onder de nieuwe hypotheekregels van de belasting worden afgetrokken.
Het fonds kondigde eerder deze maand opschorting van de leningen aan tot er meer duidelijkheid zou zijn.
Blok zegt nu dat de startersleningen in 2013 onder de huidige voorwaarden blijven bestaan. Daarvoor heeft het kabinet 20 miljoen euro uitgetrokken.
Blok roep het fonds dan ook op 'het loket voor de leningen' weer open te stellen.
Duidelijkheid
"De SVn heeft nu de duidelijkheid gekregen waarom ze heeft gevraagd", zo stelt Blok in een reactie naar NU.nl.
Blok noemt het van belang "snel de onduidelijkheid op te lossen omdat woningmarkt op slot zit. Wie een starter helpt, helpt de gehele woningmarkt."
Restschuld
De rente van een restschuld moet niet vijf jaar aftrekbaar zijn, maar tien jaar. Dat vinden VVD en PvdA. VVD-Kamerlid Helma Neppérus bevestigde woensdag berichtgeving hierover in het Reformatorisch Dagblad.
Volgens de coalitiepartijen kunnen de kosten van de verlenging worden betaald doordat de overheid een rentemeevaller heeft van 15 miljoen euro door het vrijgeven van levenslooptegoeden.
Aftrekken
Blok en staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) besloten vorige week dat mensen die met een restschuld blijven zitten na de verkoop van hun huis, de rente over die schuld vijf jaar mogen aftrekken.
De regeling is bedoeld om mensen tegemoet te komen van wie het huis 'onder water' staat en om te stimuleren dat mensen hun schulden sneller aflossen.
Blok geeft woensdag in een reactie aan de regeling met betrekking tot de restschuld met terugwerkende kracht in te laten gaan op het moment waarop het regeerakkoord werd gepresenteerd. "Ik wil voorkomen dat mensen gaan afwachten tot regeling op 1 januari in gaat."
of de banken hoeven minder te lenenquote:Op woensdag 14 november 2012 15:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
jippie nog eens 20 miljoen om mensen eigenlijk teveel te laten lenen. Als we ervan uitgaan dat de gemiddelde starterslening 10.000 euro is, kunnen we deze wederom verstrekken aan 2000 starters.
Startersleningen zorgen ervoor dat "starters" zich dieper in de schulden steken, en dat verkopers een bail-out krijgen. Meer schulden lost een schuldencrisis niet op. Ik zou willen voorstellen om de startersleningen te vervangen door een restschuldlening! Dat heeft meerdere voordelen:quote:Op woensdag 14 november 2012 15:55 schreef Basp1 het volgende:
jippie nog eens 20 miljoen om mensen eigenlijk teveel te laten lenen. Als we ervan uitgaan dat de gemiddelde starterslening 10.000 euro is, kunnen we deze wederom verstrekken aan 2000 starters.
Gaan de huizenprijzen weer omhoog?quote:Op woensdag 14 november 2012 13:29 schreef michaelHD9 het volgende:
Ik ben met LXIV, als iedereen azijn pist, dan.....
hangt er van af of met terugwerkende kracht regels gewijzigd gaan worden, is wel waarschijnlijk geef ik toequote:Op woensdag 14 november 2012 20:10 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik hoorde op bnr dat er mensen zijn die nog juist nu even flink willen lenen voor de aftrek minder wordt en de regels strenger. darwin awards in the make
En zo is het.quote:Op woensdag 14 november 2012 20:10 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
ik hoorde op bnr dat er mensen zijn die nog juist nu even flink willen lenen voor de aftrek minder wordt en de regels strenger. darwin awards in the make
Te confronterend denk je?quote:Op woensdag 14 november 2012 21:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dat wil de goegemeente niet horen, bvz
De stelling was dat huizen goedkoper zouden worden als de rente stijgt. Wat ik, en anderen, stelden was dat de betaalbaarheid in dat geval slechter zou worden, omdat de rentelast sneller zou stijgen dan de prijzen zouden dalen. Niet meer, en niet minder is beweerd. En dat klopt nog steedsquote:Op maandag 12 november 2012 11:28 schreef RemcoDelft het volgende:
@LXIV: Die daling van 30% naar 21% uitgave aan wonen is vooral leuk voor alle mensen die hier riepen dat de betaalbaarheid minder wordt bij dalende prijzen (hoe verzinnen ze het)... Dinosr, kom er maar in
![]()
Fictie doet het altijd leuk.quote:
4 van 5? Zegt natuurlijk niks over het aantal mensen.quote:UTRECHT - Steeds meer bedrijven raken betrokken bij de financiële problemen van hun personeel en dat heeft ook vergaande financiële gevolgen voor de ondernemingen. Vier van de vijf bedrijven (79 procent) hebben medewerkers in geldnood.
http://www.nu.nl/geldzake(...)eel-in-geldnood.html
Dat verwacht ik ook. Plus als bonus de verwachting dat deze mensen enkele maanden later al doorhebben dat ze veel te veel betaald hebben...quote:Op donderdag 15 november 2012 13:09 schreef Artimunor het volgende:
ik denk dat we een flinke opleving gaan zien in het aantal verkochte woningen in Q4.
wat natuurlijk weer helemaal instort in 2013 tot een niveau ver beneden 2012
Waarom is dat een bonus, vraag ik me af?quote:Op donderdag 15 november 2012 13:11 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat verwacht ik ook. Plus als bonus de verwachting dat deze mensen enkele maanden later al doorhebben dat ze veel te veel betaald hebben...
dat verwacht ik dan weer niet, iet met een aandoening uit stockholm en iets met on-harmonieuze congnitie enzo..quote:Op donderdag 15 november 2012 13:11 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Plus als bonus de verwachting dat deze mensen enkele maanden later al doorhebben dat ze veel te veel betaald hebben...
Omdat sommige mensen hier van leedvermaakt houden en ze dan achteraf kunnen zeggen told you so.quote:Op donderdag 15 november 2012 13:12 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waarom is dat een bonus, vraag ik me af?
Oh toch? Ik vermoedde dat al, maar goed, iedereen pretendeert hier objectief over de huizenmarkt te praten, maar stiekem, net onder de oppervlakte, schuilt schijnbaar toch die frustratie. Wel vermakelijk op zichquote:Op donderdag 15 november 2012 13:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Omdat sommige mensen hier van leedvermaakt houden en ze dan achteraf kunnen zeggen told you so.![]()
Als bonus heb ik vanwege mijn kopen en afbetalen al veel minder woonlasten als de gemiddelde huurder, dat is pas een bonus.
Algehele objectiviteit bestaat niet, zeker in zaken waar ook emotie betrokken zijn. En aangezien in financiele transacties altijd een emotie zit zal er nooit een objectiviteit kunnnen zijn zowel niet bij huren als bij kopen.quote:Op donderdag 15 november 2012 13:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oh toch? Ik vermoedde dat al, maar goed, iedereen pretendeert hier objectief over de huizenmarkt te praten, maar stiekem, net onder de oppervlakte, schuilt schijnbaar toch die frustratie. Wel vermakelijk op zich
dat zijn dezlfde mensn die 10 jaar terug te goedkoop verkochtten en nu al drie jaar wachttenquote:Op donderdag 15 november 2012 12:50 schreef RemcoDelft het volgende:
Mooi plaatje van Tweakers waar alles in zit:
[ afbeelding ]
niet correct. omdat het hier zo hard tegen hard gaat, van het ene uiterste in het andere, dat men dingen maar keihard absoluut stelt ook al weten ze best goed dat er vele nuances zitten.quote:Op donderdag 15 november 2012 13:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Omdat sommige mensen hier van leedvermaakt houden en ze dan achteraf kunnen zeggen told you so.![]()
De Tweakers-discussie is inderdaad wat serieuzer: minder flame, meer inhoudelijk: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1522404quote:Op donderdag 15 november 2012 13:12 schreef Artimunor het volgende:
waar heb je dat plaatje van tweakers vandaan, wordt daar ook over de huizenmarkt gepraat?
(op mss een wat meer technische manier dan hier?)
Ehmmm... Als ik of mijn partner komt te overlijden, is het huis in 1 klap afbetaald. (Dat is wel zo prettig voor degene die achterblijft)quote:Op donderdag 15 november 2012 13:12 schreef Artimunor het volgende:
men zal het voor zichzelf rechtpraten met: maar mijn maandlasten zijn toch laag?
en dit zou helemaal 100% waar zijn zelfs als ze binnen nu en 30 jaar komen te overlijden, en niemand hebben om iets aan na te laten.
Er zijn weinig huurders die een levensverzekering op hun partner nemen.quote:Op donderdag 15 november 2012 13:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Heb je dat met huren niet dan
huurders die sterven nietquote:Op donderdag 15 november 2012 13:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ehmmm... Als ik of mijn partner komt te overlijden, is het huis in 1 klap afbetaald. (Dat is wel zo prettig voor degene die achterblijft)
Heb je dat met huren niet dan
Precies, ons bin zunig.quote:Op donderdag 15 november 2012 13:40 schreef RemcoDelft het volgende:
Er zijn weinig huurders die een levensverzekering op hun partner nemen.
Niet perse, ik heb geen partner dus heb een hypotheek zonder ORV.quote:Op donderdag 15 november 2012 13:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Maar bij de netto hypotheekmaandlasten zitten de ORV's al in.
mag je je partner ook aftrekken?/quote:Op donderdag 15 november 2012 13:44 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Precies, ons bin zunig.
Maar bij de netto hypotheekmaandlasten zitten de ORV's al in.
Het is jammer dat je de andere kant niet belicht. Want je belicht (uiteraard) wel de koperskant, maar de huurderskant laat je buiten beschouwing, terwijl jij heel goed weet dat die argumenten ook andersom op de huurders kunt toepassen.quote:Op donderdag 15 november 2012 13:29 schreef Artimunor het volgende:
[..]
niet correct. omdat het hier zo hard tegen hard gaat, van het ene uiterste in het andere, dat men dingen maar keihard absoluut stelt ook al weten ze best goed dat er vele nuances zitten.
maar jah als huizenbezitter zeggen: ik ben echt zon grote failure is niet iets dat de gemiddelde mens zou doen. dus dan maar goedpraten.
niemand zou dat je eigenlijk ook kwalijk moeten nemen, maar toch vind ik het wel jammer dat er van bijde kanten niet genuanceerder over gepraat kan worden.
ik kan niet geloven dat de mensen achter deze forum posts ECHT heilig ervan overtuigd zijn dat ze
a) vinden dat ze het zo ontzettend goed voor elkaar hebben met hun huis ook al is de huizenmarkt aan het crashen
b) het geweldig vinden dat de helft van het land in de problemen gaat komen door het crashen van die huizenmarkt, wat onvermijdelijk terugslag gaat hebben op het hele land, alles en iedereen.
mensen kunnen het nog zo dom hard rondroepen hier, ik geloof het gewoon niet.
meer een soort van struisvogelpolitiek maar dan anders; een soort van uitkraaiende-koekoek-struisvogel politiek ofzo, van beide kanten.
of congnitieve-uitkraaiende-oslo-koekoek-struisvogel-syndroom
Dus huurders denken alleen maar aan zichzelf?quote:Op donderdag 15 november 2012 13:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Er zijn weinig huurders die een levensverzekering op hun partner nemen.
Dat heeft niets met aftrekken te maken. Ik betaal rente, stukje aflossing, en 2 maal ORV. Krijg een stukje van de rente terug, wat overblijft reken ik tot mijn nettomaandlast.quote:
Of huurders hebben geen bank/makelaar die ze extra verzekeringen aansmeert.quote:Op donderdag 15 november 2012 14:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dus huurders denken alleen maar aan zichzelf?
Je partner goed verzorgt achterlaten bij een onvrijwillig vroeg verlaten van deze wereld is iets aangesmeerd krijgen?quote:Op donderdag 15 november 2012 14:25 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Of huurders hebben geen bank/makelaar die ze extra verzekeringen aansmeert.
Och, het bespaart ook 2 uitvaartverzekeringen.quote:Op donderdag 15 november 2012 14:25 schreef RemcoDelft het volgende:
Exact. Ik zou niet anders willen.quote:Op donderdag 15 november 2012 14:27 schreef Scorpie het volgende:
Je partner goed verzorgt achterlaten bij een onvrijwillig vroeg verlaten van deze wereld is iets aangesmeerd krijgen?
ik denk dat dit de belangrijkste reden is geen opstal, geen inboedel en geen overlijden van een partner die ik niet hebquote:Op donderdag 15 november 2012 14:25 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Xeno kreeg een ban nadat Whuzz constant liep te zeuren om een ban vanwege zijn gedrag op dit forum. Tot enkele maanden terug was de gemiddelde GoT'er nog volop in ontkenning, gelukkig beginnen het huizenmarkt pessimisme voet aan wal te krijgen. Als zelfs beroepsautisten op hun zolderkamer een glimp van de harde realiteit op beginnen te vangen dan weet je dat we uit de ontkenningsfase zijn.quote:Op donderdag 15 november 2012 13:32 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De Tweakers-discussie is inderdaad wat serieuzer: minder flame, meer inhoudelijk: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1522404
Als zelfs jij nog spreekt over "pessimisme" als je lagere prijzen bedoelt, geeft dat wel aan dat de markt verre van gezond is.quote:Op donderdag 15 november 2012 14:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
gelukkig beginnen het huizenmarkt pessimisme voet aan wal te krijgen.
Ach moet je ook nog hier het slachtoffer wat zijn handen wast in onschuld gaan spelen.quote:Op donderdag 15 november 2012 14:40 schreef ComplexConjugate het volgende:
Xeno kreeg een ban nadat Whuzz constant liep te zeuren om een ban vanwege zijn gedrag op dit forum.
Dit is mijn nieuwe meer genuanceerde ikquote:Op donderdag 15 november 2012 14:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als zelfs jij nog spreekt over "pessimisme" als je lagere prijzen bedoelt, geeft dat wel aan dat de markt verre van gezond is.
Geen inboedel?quote:Op donderdag 15 november 2012 14:32 schreef HD9 het volgende:
ik denk dat dit de belangrijkste reden is geen opstal, geen inboedel en geen overlijden van een partner die ik niet heb
nee en dan ??quote:
Dan is het maar te hopen dat je nooit brand krijgt.quote:
1 april is nog ver weg hoorquote:Op donderdag 15 november 2012 14:49 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Dit is mijn nieuwe meer genuanceerde ik
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |