Jaksche is natuurlijk een dopeur pur sang, maar dat geldt net zo goed voor Vaughters. Wat mij betreft gaat het erom wat je daar dan mee doet.quote:Op donderdag 29 november 2012 17:06 schreef rubbereend het volgende:
Jaksche heeft wel een indrukwekkend lijstje ploegen van onbesproken gedrag
1997-1998 Team Polti
1999-2000 Team Deutsche Telekom
2001-2003 ONCE
2004 Team CSC
2005-2006 (tot 01-06) Liberty Seguros
2006 (vanaf 01-06) Astana
2007 Tinkoff
quote:Op donderdag 29 november 2012 17:07 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Jaksche is natuurlijk een dopeur pur sang, maar dat geldt net zo goed voor Vaughters. Wat mij betreft gaat het erom wat je daar dan mee doet.
Lemond maakte toch ook wel een erg snelle wederopstanding vlak voor of zelfs tijdens de tour in een van zijn tourwinsten terwijl ie daarvoor als een halve dode tevergeefs op zoek was naar zijn vorm van 1 of 2 jaar daarvoor. Blijft ook wel speculatie mogelijk, vind ik.quote:Op donderdag 29 november 2012 17:05 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Dat is wel een groep mensen waar ik persoonlijk vertrouwen in heb.
Ik bedoel uiteraard zeker niet dat ik ze stuk voor stuk 100% vertrouw, zeker niet op het gebied van al dan niet dopinggebruik in het verleden. Ik bedoel dat ik van deze groep enigszins geloof dat ze daadwerkelijk iets kunnen veranderen in het wielrennen. Ashenden en Kimmage aan boord, die jarenlang tegen de stroom in tegen doping hebben gevochten. Maar toch ook een Jaksche en Vaughters, die op hun manier na hun dopinggebruik hebben geprobeerd positieve veranderingen in de wielersport teweeg te brengen.quote:Op donderdag 29 november 2012 17:31 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Lemond maakte toch ook wel een erg snelle wederopstanding vlak voor of zelfs tijdens de tour in een van zijn tourwinsten terwijl ie daarvoor als een halve dode tevergeefs op zoek was naar zijn vorm van 1 of 2 jaar daarvoor. Blijft ook wel speculatie mogelijk, vind ik.
ik snap gewoon niet de haat van lemond voor armstrong, behalve dat armstrong meer keer de tour heeft gewonnen als Amerikaan.quote:Op donderdag 29 november 2012 21:40 schreef Wombcat het volgende:
Er is dope en epo.
Er wordt altijd gezegd dat je met doping van een werkpaard geen renpaard kunt maken. Bij epo kan dat dus wel. Vandaar dat ik wel wat anders tegen de middelen aankijk die in het pre-epo tijdperk werden genomen. Daar kon je misschien wel (heel) iets harder van gaan, maar had toch voornamelijk een mentaal effect. En degenen die het intensief gebruikten hadden vaak een korte carrière.
Met de intrede van epo konden renners hun vermogen serieus opkrikken. Da's wel een essentieel verschil imo.
Kan ermee te maken hebben dat Armstong nogal eens intimidatie gebruikt.quote:Op donderdag 29 november 2012 21:54 schreef THEFXR het volgende:
[..]
ik snap gewoon niet de haat van lemond voor armstrong, behalve dat armstrong meer keer de tour heeft gewonnen als Amerikaan.
wraak, dusquote:Op donderdag 29 november 2012 21:58 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Kan ermee te maken hebben dat Armstong nogal eens intimidatie gebruikt.
http://www.cyclingnews.co(...)troy-me-for-10-years
Maar dan ben je wel erg selectief op basis van werking terwijl herstelmiddelen als anabole steroiden toch ook voor wielrenners hun nut wel bewezen hebben. Dat je met minder af kan dan bij krachtsporten maakt het nog niet tot middelen waar je amper harder door gaat trappen. In combo met EPO en aanverwante middelen was de boost nog wat groter maar voor de intrede van EPO werden er net zo goed middelen gepakt die een redelijk groot verschil uitmaakten t.o.v. wat je clean kon bereiken.Daarnaast zijn er anabole steroiden die ook je zuurstofopname verbeteren, die werking was al bekend in de jaren 60.quote:Op donderdag 29 november 2012 21:40 schreef Wombcat het volgende:
Er is dope en epo.
Er wordt altijd gezegd dat je met doping van een werkpaard geen renpaard kunt maken. Bij epo kan dat dus wel. Vandaar dat ik wel wat anders tegen de middelen aankijk die in het pre-epo tijdperk werden genomen. Daar kon je misschien wel (heel) iets harder van gaan, maar had toch voornamelijk een mentaal effect. En degenen die het intensief gebruikten hadden vaak een korte carrière.
Met de intrede van epo konden renners hun vermogen serieus opkrikken. Da's wel een essentieel verschil imo.
Ik vind dat de 'oude garde' makkelijk het excuus gebruikt dat in hun tijd doping niet zo'n groot verschil uitmaakte. Oké, EPO is quasi de heilige graal in duursporten dat de traditionele hiërarchie enigzins heeft gewijzigd, maar steroiden maken ook altijd een groot verschil, zoals je zegt, als je ze goed gebruikt. Je kan er ook boven je natuurlijke grenzen van gaan presteren.quote:Op donderdag 29 november 2012 22:09 schreef Ericr het volgende:
[..]
Maar dan ben je wel erg selectief op basis van werking terwijl herstelmiddelen als anabole steroiden toch ook voor wielrenners hun nut wel bewezen hebben. Dat je met minder af kan dan bij krachtsporten maakt het nog niet tot middelen waar je amper harder door gaat trappen. In combo met EPO en aanverwante middelen was de boost nog wat groter maar voor de intrede van EPO werden er net zo goed middelen gepakt die een redelijk groot verschil uitmaakten t.o.v. wat je clean kon bereiken.Daarnaast zijn er anabole steroiden die ook je zuurstofopname verbeteren, die werking was al bekend in de jaren 60.
Eind jaren 80, begin jaren 90 zag je ook een opkomst van de dopingdokters maar voor die tijd werd er al driftig in het rond gespoten en geslikt en kon je zeker wel van een mindere god een winnaar maken als je deze maar op deze juiste wijze begeleidde en voorzag van de juiste middelen.
http://www.guardian.co.uk(...)lance-armstrong-casequote:It was announced on Friday that the commission will be headed by the former appeal court judge Sir Philip Otton, who will be assisted by Baroness Tanni Grey-Thompson and the Australian lawyer Malcolm Holmes QC.
quote:'Brave' wielerploegen krijgen meer kans op wildcards
De vereniging van organisatoren van wielerwedstrijden (AIOCC) heeft op zijn Algemene Vergadering in Parijs besloten om in de toekomst bij het toekennen van wildcards voorrang te geven aan de leden van de MPCC (Mouvement Pour un Cyclisme Crédible).
In de AIOCC zijn zo'n 115 organisatoren verenigd. Daarbij ook die van de drie grote rondes en de 22 wedstrijden van de WorldTour. Voor de belangrijkste wedstrijden zijn de WorldTourteams sowieso geselecteerd. Daarnaast mogen er voor de rittenwedstrijden nog vier en voor eendagskoersen zeven teams uitgenodigd worden.
Zestien teams
De MPCC werd in 2007 opgericht en verzamelt teams die een strenger antidopingbeleid hanteren dan door de Wereldantidopingcode gevraagd wordt. Momenteel zijn er zestien leden: AG2R La Mondiale, FDJ-BigMat, Garmin-Sharp, Lotto-Belisol, Argos-Shimano, Bardiani, Bretagne-Schuller, Cofidis, Europcar, IAM Cycling, NetApp, Saur-Sojasun, La Pomme Marseille, Auber 93, Plussbank-BMC en Optum-Kelly Benefit Strategies. Vrijdag werden ook de kandidaturen van Colombia Coldeportes en OBC Singapore goedgekeurd. Daarnaast hebben Accent Jobs en Roubaix Lille Metropole een aanvraag ingediend.
Christian Prudhomme blijft voorzitter van de AIOCC. De tourdirecteur, voorzitter sinds 2008, kreeg vrijdag van de AV het vertrouwen voor een volgende ambtstermijn van vier jaar. Voor België zitten schatbewaarder Yves Vanassche (Ronde van Wallonië) en Wim Van Herreweghe (Ronde van Vlaanderen) in het bestuur.
Winnie Sorgdrager.quote:Ex-minister Sorgdrager voorzitter antidopingcommissie
HOOFDDORP - Voormalig minister Winnie Sorgdrager is de voorzitter van de onderzoeks- en adviescommissie antidopingaanpak die de wielerbond KNWU en NOC*NSF hebben ingesteld.
Dat maakt de KNWU maandag bekend. De andere commissieleden zijn sportarts Edwin Goedhart en hoogleraar sportontwikkeling Maarten van Bottenburg.De commissie is ingesteld naar aanleiding van de zaak-Lance Armstrong en het terugtrekken van sponsor Rabobank uit het wielrennen.
Sorgdrager cum suis hebben de volgende opdracht meegekregen:
"Onderzoek te doen naar de feiten en bevindingen ten aanzien van de ‘dopingcultuur’ en de antidopingaanpak zoals die in de Nederlandse wielersport functioneerde c.q. op dit moment functioneert."
"Dit onderzoek dient zoveel mogelijk de gangbare praktijken en systemen zichtbaar te maken, tekortkomingen bloot te leggen en te laten zien welke stappen inmiddels gezet zijn en nog gezet moeten worden en met concrete aanbevelingen c.q. voorstellen te komen ter verbetering van de huidige antidopingaanpak, dit binnen de context van het beleid van NOC*NSF, de rijksoverheid en de mondiale ontwikkelingen van de wielersport."
Anonimiteit
De commissie biedt mensen de mogelijkheid om desgewenst in vertrouwen en anonimiteit de waarheid te kunnen vertellen om zo het dopingsysteem te doorgronden.Gehoorde personen zal worden geadviseerd om eventuele overtredingen te melden bij de Dopingautoriteit. Dat kan mogelijk tot strafvermindering leiden. Op 1 juni zal Sorgdrager haar eindrapport presenteren. Voor 1 april zal mogelijk een eerste tussenrapportage worden gepresenteerd.
De commissie werkt onafhankelijk van de KNWU en NOC*NSF.
Ja willen we nu een buitenstaander of iemand uit de wielerwereld?quote:Op maandag 3 december 2012 11:57 schreef OProg het volgende:
[..]
Winnie Sorgdrager.
Moet eerst nog ontdekken wat een racefiets is, maar boeit niet want heeft weer een leuk baantje.
Iemand met enige affinitiet met sport zou wel wat zijn. Hoeft zelf niet eens uit die wereld te komen.quote:Op maandag 3 december 2012 12:20 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Ja willen we nu een buitenstaander of iemand uit de wielerwereld?
mwah ik denk dat het wel goed is dat iemand van echt buiten er naar kijkt.quote:Op maandag 3 december 2012 12:59 schreef OProg het volgende:
[..]
Iemand met enige affinitiet met sport zou wel wat zijn. Hoeft zelf niet eens uit die wereld te komen.
Maar dat is ook omdat ik al vanaf de ministertijd een hekel aan Sorgdrager heb.
Die eerste zinquote:Greg LeMond: "Wil UCI-voorzitter worden"
Greg LeMond, de enige Amerikaanse Tour-winnaar, wil graag voorzitter worden van de Internationale Wielerunie UCI. "Het is nu of nooit voor het wielrennen." LeMond vindt dat huidig UCI-voorzitter Pat McQuaid de eer aan zichzelf moet houden.
Greg LeMond maakt deel uit van de actiegroep "Change Cycling Now" die werd opgericht in de nasleep van de zaak-Armstrong. Change Cycling Now eist verandering aan de top van het wielrennen.
"Zij hebben mij gevraagd of ik UCI-preses wil worden en ik heb ja gezegd. Als we de geloofwaardigheid van het wielrennen willen herstellen, moeten we nu handelen", zegt LeMond in een interview met de Franse krant Le Monde.
"Als we nu niks veranderen, zal het wielrennen een stille dood sterven. Als we zo doorgaan, zal er binnenkort geen geld meer zijn in het wielrennen. De renners beseffen dat niet goed."
"Ik weet niet of ik de beste kandidaat ben, of ik "politiek" genoeg ben om een grote federatie te leiden. Maar ik wil wel mijn best doen om de UCI democratischer en transparanter te maken."
"Ik wil ook mee helpen zoeken naar een goeie kandidaat voor de lange termijn. Daarbij denk ik onder meer aan Dick Pound (ex-voorzitter van het Wereldantidopingagentschap WADA, red). Hij heeft veel ervaring in de strijd tegen doping en corruptie."
"De UCI deed al die tijd helemaal niks"
Huidig voorzitter van de UCI is de Ier Pat McQuaid. Hij staat al sinds 2005 aan het roer. In maart 2013 vindt de verkiezing plaats voor een nieuwe voorzitter. LeMond vindt dat McQuaid moet aftreden.
"Als hij zoveel van koers houdt als hij beweert, had hij dat al gedaan", zegt LeMond.
"Na de Armstrong-affaire had McQuaid (foto) moeten zeggen: "Ik heb fouten gemaakt en ik stap op zodat de UCI een nieuwe baas kan zoeken." In plaats daarvan heeft hij zich de voorbije twee jaar vooral beziggehouden met zeggen dat ik de aanstoker van de hele affaire ben."
"De UCI heeft verschillende kansen gehad om schoon schip te maken: na de Festina-affaire, na de zaak-Puerto en nu na Armstrong. Elke mogelijkheid hebben ze laten liggen. Er is helemaal niks veranderd. Ze zijn totaal ongeschikt."
De Belgische bond wacht af
Tom Van Damme, de voorzitter van de Belgische Wielerbond KBWB, ziet de kandidatuur van Lemond als "een signaal".
"Tot nog toe heeft Lemond zich altijd afzijdig gehouden van bestuursfuncties. Ik wacht graag af om te zien waarvoor "Change Cycling Now" precies staat en wie zij vertegenwoordigen. Daar hebben we nu het raden naar", zegt Van Damme.
Ook over de huidige UCI-voorzitter Pat McQuaid houdt Van Damme zich op de vlakte. "Ik laat de onafhankelijke onderzoekscommissie haar werk doen. Maar ik vind wel dat McQuaid zijn rol als voorzitter waarmaakt."
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |