quote:Boards of Canada (BOC) is een Schotse band die bestaat uit de broers Marcus Eoin Sandison en Michael Sandison. Hun naam is afkomstig van de National Film Board of Canada, een organisatie die kortfilms en documentaires maakte. Ze produceren elektronische muziek die nauw verwant is met de genres van ambient en IDM. Momenteel staan ze onder contract bij het Britse label Warp Records.
Vroege jaren
De broers Sandison begonnen in de vroege jaren 80 samen met enkele vrienden met het maken van muziek. Ook maakten ze Super 8-video’s waarvoor ze zelf de soundtrack componeerden. Enkele jaren later, vanaf 1987, vormden ze dan ook daadwerkelijk een band, die toen nog muziek produceerde die dichter bij de traditionele genres aanleunde. In 1989 slankte de groep af tot Marcus Eoin, Michael Sandison en Christopher Horne, heden ook bekend onder de noemer Christ. Hij verliet de groep omstreeks 1995.
Uit deze tijd stammen ook een reeks albums, al is het merendeel van dit werk binnen vrienden en familie van de band gebleven. Tot op heden zijn enkel A Few Old Tunes, Old Tunes Volume 1 en Old Tunes Volume 2 gelekt via verscheidene P2P-netwerken.
Vanaf 1995
De eerste officiële release van Boards of Canada was een EP, Twoism, die uitgebracht werd in 1995. Aangezien de broers dit zelf moesten financieren werd er maar een beperkt aantal oplages verspreid onder het publiek. Hierna werden ze opgemerkt door het label Skam, dat ook Autechre in zijn rangen had. In 1996 werd de EP Hi Scores uitgebracht, wat beschouwd wordt als het eerste publieke werk van Boards of Canada.
In februari 1998 werd Boards of Canada gecontracteerd door het bekende Britse label Warp Records.In april van dat jaar kwam de doorbraak voor de broers met de release van Music Has the Right to Children. Dit was het eerste officiële langspeelalbum van Boards of Canada, en het werd meteen uitstekend onthaald door het grote publiek. Zo behaalde het onder meer een maximumscore in het Amerikaanse online muziektijdschrift Pitchfork. In 2000 werd er een nieuwe EP uitgebracht, In a Beautiful Place out in the Country. In dit album werd gealludeerd op de Branch Davidians, een sekte die onder leiding stond van David Koresh.
In 2002 kwam er met Geogaddi een nieuwe LP op de markt. Dit album betekende een resolute stijlbreuk met het voorgaande werk. Waar de vorige platen vooral warm, nostalgisch geluid te bieden hadden bracht Geogaddi een heel duister geluid, waarin hier en daar satanische invloeden te bespeuren waren. Niettemin werd ook dit album zeer positief onthaald door pers en publiek.
Na drie jaar stilte bracht Boards of Canada in 2005 The Campfire Headphase uit. Met dit album, waarin opnieuw een zeer organisch geluid te horen was keerden de broers terug naar hun roots. Ook waren er op dit album voor het eerst akoestische gitaars te horen. In 2006 werd met de EP Trans Canada Highway het voorlopig laatste album gereleased.
Invloeden en stijlen
De broers Sandison zijn in hun jeugdjaren erg beïnvloed geweest door de Noord-Amerikaanse tv-cultuur van eind jaren 70, zoals The Six Million Dollar Man of Sesamstraat. Zo zijn er ook een groot aantal samples uit deze programma’s terug te vinden in hun muziek. Ook de documentaires van de NFB speelden hierin een grote rol, met name in het feit dat de kwaliteit van de beelden en muziek niet optimaal was, een eigenschap die ook vaak te horen is in de albums van Boards of Canada. Naast dit ‘kapot geluid’ staan de broers er ook om bekend om veel nostalgie en warmte te verwerken in hun muziek.
Een ander patroon wat veelvuldig terugkeert zijn de subliminale boodschappen die verwerkt zitten in de muziek. Hierin zijn onder meer verwijzingen te horen naar de Branch Davidians, natuurkundige regels en zelfs naar de duivel. Ook is dit in het verleden een bron van kritiek geweest, aangezien hen verweten werd dat ze hun luisteraars probeerden te brainwashen. Desondanks hebben de bandleden altijd ontkend aanhangers van het satanisme te zijn.
Albumsquote:
Die taak zal ik wss wel op mij nemen.quote:Op donderdag 1 november 2012 19:18 schreef Faxie het volgende:
Ik heb die lijst met flimpjes gemaakt, mag iemand anders controleren of ze nog online staan![]()
Tevens 'woohoo 3e topic'
Dat is waar, die mogen ook tegenwoordigquote:Op donderdag 1 november 2012 19:26 schreef FL_Freak het volgende:
[..]
Die taak zal ik wss wel op mij nemen.
Maar er zijn ook video's waar de albums compeet staan achter elkaar. Hoef je niet elke video apart te posten![]()
Vind je het erg als die plaats in plaats van al die losse ?quote:Op donderdag 1 november 2012 19:30 schreef Faxie het volgende:
[..]
Dat is waar, die mogen ook tegenwoordig
Je doet maarquote:Op donderdag 1 november 2012 19:30 schreef FL_Freak het volgende:
[..]
Vind je het erg als die plaats in plaats van al die losse ?
Trans canada is onderweg.quote:Op donderdag 1 november 2012 21:28 schreef geelkuikentje het volgende:
Wist niet eens dat ze compleet in één 'file' op youtube stonden die albums
Ik vind de melodie van Skyliner zo baas hequote:Op donderdag 1 november 2012 21:45 schreef FL_Freak het volgende:
[..]
Video wordt bewerkt door youtube. 320kbps en HD mogelijk dadelijk.
Ik heb het allemaal al zo vaak gehoord.quote:Op donderdag 1 november 2012 21:49 schreef Faxie het volgende:
[..]
Ik vind de melodie van Skyliner zo baas heMuzikale palindroom
Gewoon het volledige album van trans canada highway ben ik aan het uploaden. Niks bijzonders eigenlijk.quote:Op donderdag 1 november 2012 21:52 schreef Faxie het volgende:
Maar welk obscuur werk wilde je posten?
Ow okquote:Op donderdag 1 november 2012 21:53 schreef FL_Freak het volgende:
[..]
Gewoon het volledige album van trans canada highway ben ik aan het uploaden. Niks bijzonders eigenlijk.
Ga ik ook nog doenquote:Op donderdag 1 november 2012 22:09 schreef Gillingham het volgende:
De Old Tunes zouden ook wel leuk zijn, die zijn daadwerkelijk redelijk obscuur.
Ja, dat hokje staat er inderdaad al ruim een jaar, maar nu hebben de jongens van boards of canada op "like" gedrukt.quote:Op donderdag 1 november 2012 17:38 schreef FL_Freak het volgende:
Dat met dat hokje op hun site is eigenlijk al vrij lange tijd. Jullie lopen achter
De FB pagina wordt door de broeders zelf onderhouden toch?quote:Op donderdag 1 november 2012 23:44 schreef timbob het volgende:
[..]
Ja, dat hokje staat er inderdaad al ruim een jaar, maar nu hebben de jongens van boards of canada op "like" gedrukt.
Zegt natuurlijk helemaal niks, maargoed, als die jongens al een scheet laten is het nieuws
Ja, maar iemand anders had dus die foto geplaatst met dat vierkantje erop, met de vraag: nieuw album?quote:Op donderdag 1 november 2012 23:50 schreef FL_Freak het volgende:
[..]
De FB pagina wordt door de broeders zelf onderhouden toch?
Ja, en Sinterklaas bestaat.quote:Op donderdag 1 november 2012 23:50 schreef FL_Freak het volgende:
[..]
De FB pagina wordt door de broeders zelf onderhouden toch?
Ik zie eerder een zwerver voor me, anders zouden we elk jaar in begin december wel een nieuw album hebben mogen verwachten.quote:Op donderdag 1 november 2012 23:52 schreef timbob het volgende:
[..]
Sinterklaas is het derde lid van Boards of Canada.
Zo komt er al drie jaar lang nieuws.quote:Op donderdag 1 november 2012 23:53 schreef FL_Freak het volgende:
Maar ik weet wel dat er zeker wat nieuws gaat komen. Ja ik heb mijn bronnen.
De enige hoek die ik betrouwbaar vind is óf de gebroeders zelf óf Warp. En die hebben allebei nog niks losgelaten over een nieuw album.quote:Op donderdag 1 november 2012 23:54 schreef timbob het volgende:
Er zijn al heel lang berichten over dat er iets nieuws komt. Uit meerdere betrouwbare hoeken...
Het duurt alleen zo lang
hup, kom op met die catalog.
De oprichter van de bocpages (die ken ik) heeft contact gehad met een van de mensen binnen de BoC organisatie. PR kerel ofzoquote:Op donderdag 1 november 2012 23:56 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Zo komt er al drie jaar lang nieuws.
[..]
De enige hoek die ik betrouwbaar niet is óf de gebroeders zelf óf Warp. En die hebben allebei nog niks losgelaten over een nieuw album.
MDG ja, dat zegt niets. Die oprichter is trouwens immer positief, in 2010 was hij er ook van overtuigd dat er een album zou komen.quote:Op donderdag 1 november 2012 23:57 schreef FL_Freak het volgende:
[..]
De oprichter van de bocpages (die ken ik) heeft contact gehad met een van de mensen binnen de BoC organisatie. PR kerel ofzo
quote:
tuulkquote:Op zondag 16 december 2012 22:38 schreef FL_Freak het volgende:
[..]
Heel erg bedankt! Maar zou je die tekstregel eronder dan nog even kunnen weghalen?
At your service mr. Paris.quote:
De jepanse versie?quote:Op woensdag 30 januari 2013 14:27 schreef timbob het volgende:
Dus ik zo een Geogaddi van marktplaats kopen... is het achterkantje gekopieerd
maargoed, het boekje en de cd zijn wel echt.
Dat wilde ik even kwijt.
Einde.
Als completist naast de limited edition of je had 'm sowieso nog niet? Wel een beetje teleurstellend dat het achterkantje gekopieerd is. Hopelijk niet teveel voor betaald.quote:Op woensdag 30 januari 2013 14:50 schreef timbob het volgende:
nee, gewoon de standaard jewelcase versie.
Ik had 'm nog niet
Gewoon hun oude werk achterstevoren draaien en het klinkt als nieuw. Kun je er tevens nieuwe boodschappen in ontdekken.quote:
Geogaddi kun je achterste voren al vinden op het webquote:Op woensdag 30 januari 2013 17:12 schreef Weakling het volgende:
[..]
Als completist naast de limited edition of je had 'm sowieso nog niet? Wel een beetje teleurstellend dat het achterkantje gekopieerd is. Hopelijk niet teveel voor betaald.
[..]
Gewoon hun oude werk achterstevoren draaien en het klinkt als nieuw. Kun je er tevens nieuwe boodschappen in ontdekken.
Ik had 'm nog helemaal niet.quote:Op woensdag 30 januari 2013 17:12 schreef Weakling het volgende:
[..]
Als completist naast de limited edition of je had 'm sowieso nog niet? Wel een beetje teleurstellend dat het achterkantje gekopieerd is. Hopelijk niet teveel voor betaald.
Voor een tientje kun je 'm nieuw aanschaffen.quote:Op donderdag 31 januari 2013 02:27 schreef timbob het volgende:
[..]
Ik had 'm nog helemaal niet.
wilde 'm eigenlijk op vinyl, maar geld..
ach ja.. ik haal 'm nog wel een keer ergens echt vandaan
https://bleep.com/release/4625-boards-of-canada-geogaddiquote:
1 April?quote:Op maandag 1 april 2013 12:24 schreef Gehenna het volgende:
http://www.factmag.com/20(...)ble-lp-quetzalcoatl/![]()
![]()
ja! Ik zag het... Vreemde dingen.quote:Op zondag 21 april 2013 11:42 schreef FL_Freak het volgende:
http://2020k.wordpress.co(...)ational-records-day/
Ja gezien ook ja. Ben je al WATMM en twoism die hard aan het volgen?quote:Op zondag 21 april 2013 19:23 schreef timbob het volgende:
http://m.youtube.com/#/wa(...)ch%3Fv%3Dh-y8HNhJkyM
Skip naar 4:20, de datum van record store day.
Neuh, bocpages op Facebook.quote:Op zondag 21 april 2013 19:23 schreef FL_Freak het volgende:
[..]
Ja gezien ook ja. Ben je al WATMM en twoism die hard aan het volgen?
klopt, maar daar hoef ik minder moeite voor te doen.quote:Op zondag 21 april 2013 19:29 schreef FL_Freak het volgende:
[..]
Ja maar daar hebben mensen het weer via de forums he.
Nog niks officieels.quote:Op zondag 21 april 2013 19:45 schreef timbob het volgende:
[..]
klopt, maar daar hoef ik minder moeite voor te doen.
Ach, we zien wel wat het wordt. Of het echt is of niet.
Zijn er nou al meer platen gevonden of niet?
Zolang er geen officieel bericht is, en er niks in de winkel ligt neem ik alles met een eetlepel zout.
quote:UPDATE 11:50 AM PST
HOLY SHIT HOLY SHIT OKAY!!! IT'S DEFINITELY LEGITIMATE GUYS!
Just got off the phone with the guy from Other Music again, and he said they DID INFACT have it at the store!!!!!! He said a warp representative brought it in at 3pm the day before record store day. He also said that the one found in their store is THE ONLY ONE IN THE U.S.!!!!! THE OTHERS ARE IN FACT IN DIFFERENT COUNTRIES!!!! He didn't specify, but they way he said it, I imagine this is what the representative from warp told him.
GET THE FUCK OUT THERE AND START SEARCHING YOU GUYS!!
HOLY SHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIT
EDIT: Warp following the record store on twitter, I mean... c'mon. This is real. It's happening. FINALLY.
quote:Op maandag 22 april 2013 09:32 schreef timbob het volgende:
Ik had gedroomd dat ik naar de platenzaak ging en zei: "hebben jullie dat gehoord van boards of canada?"
En toen zeiden ze, "ja, wij hebben ook wat binnen gekregen"
Ik zo van!
En toen was het 1 uit de serie van ---/---/---/---/---/---
Maar dan op reel-to-reel tape.
Uiteindelijk stond daar een video op van een live optreden
En toen was ik zelf bij dat optreden.
Einde.
quote:Op maandag 22 april 2013 09:32 schreef timbob het volgende:
Ik had gedroomd dat ik naar de platenzaak ging en zei: "hebben jullie dat gehoord van boards of canada?"
En toen zeiden ze, "ja, wij hebben ook wat binnen gekregen"
Ik zo van!
En toen was het 1 uit de serie van ---/---/---/---/---/---
Maar dan op reel-to-reel tape.
Uiteindelijk stond daar een video op van een live optreden
En toen was ik zelf bij dat optreden.
Einde.
quote:Op dinsdag 23 april 2013 07:12 schreef Faxie het volgende:
Interessante updates:
http://2020k.wordpress.co(...)ational-records-day/
En check de frames na 0:40
We hebben nu dit: ///717228/936557 /
Ik las het ook al ja.quote:Op dinsdag 23 april 2013 23:13 schreef Gillingham het volgende:
Na een vinyl en een youtube filmpje is nu radio aan de beurt, niks minder dan BBC 1:
http://www.bbc.co.uk/programmes/b01ryg1q
------/------/717228/936557/------/519225
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |